نيروهاي مسلح اجازه ناامني را نمي‌دهند

رييس اداره عقيدتي سياسي نيروي زميني ارتش گفت: امروز در حالي که اطراف کشور را ناامني فرا گرفته، امنيتي بي نظير در کشورمان حاکم است و نيروهاي مسلح با پشتيباني ملت بزرگ ايران به طور حتم نخواهد گذاشت که ايران مانند کشورهاي منطقه نا امن شود. حجت‌الاسلام شعبانعلي صالحي افزود: لزوم اجراي طرح‌هاي مصباح و شناسايي نقاط ضعف و قوت آن در جهت انقلابي ماندن ارتش موثر است. وي گفت: گاهي انسان رسالت‌هاي خود را از ياد مي‌برد، رسالت انساني،مسلماني، شيعه بودن، انقلابي و صنفي، رسالت‌هايي است که انسان گاهاً آن را از ياد مي‌برد.وي يادآور شد: رسالت مهدوي، ديگر رسالت مهم ما است. کسي که منتظر مصلح است، بايد خودش نيز صالح باشد.


وعده‌هاي عملي نشده طاقت مردم را گرفت

نماينده مهاباد در مجلس گفت: ازمردمي‌صحبت مي‌کنم که طاقت آن‌ها از وعده‌هاي عملي نشده مسئولين به سررسيده است و ديگر تحمل شعارها را ندارند. به گزارش خانه ملت؛ جلال محمودزاده افزود: آن دوران گذشته که با شعارهاي لعابدار غيرعملي از جمله وعده مشارکت اقوام ،مذاهب و اهل سنت و مديريت‌ها توسعه متوازن مناطق محروم،کاهش نگاه امنيتي به مناطق، اجراي کامل اصول قانون اساسي اساسي و اصل ۱۵ قانون اساسي که تدريس زبان و ادبيات اقوام در مدارس ،رفع تبعيض ناروا و غيره مردم را به پاي صندوق‌هاي رأي بکشانند.ديگر آن دوران گذشته است که کارهاي خودکرده را به گردن ديگران بيندازيم،مرزها را ببنديم و مديريت ناکارآمد دولت را به گردن دشمن بيندازيم.


برخورداري اقليت‌هاي ديني از حقوق برابر

نماينده آشوريان در مجلس گفت: اقليت‌هاي ديني در ايران از حقوق شهروندي برابر با ديگر ايرانيان برخوردار هستند و به اجراي امور ديني ـ فرهنگي خود در آزادي کامل مي‌پردازند.به گزارش خانه ملت، يوناتن بت کليا در ديدار «ادواردو لوپس بوسکتس» سفير اسپانيا در تهران افزود: آشوريان ايران يکي از قديمي‌ترين ساکنان اين سرزمين هستند که در طول تاريخ با دوستي و مودت در کنار ديگر ساکنان اين سرزمين زندگي کرده و از حقوق فردي و آزادي‌هاي اجتماعي و ديني کامل برخوردار هستند. نماينده آشوريان گفت: مطابق با آموزه‌هاي ديني، پرهيز از جنگ و خصومت خواسته همه اديان الهي است و بحران‌هاي نظامي‌منطقه، تلاش دنياي استکبار براي سلطه گري است.

مدارس را به نمازخواني مزين کنيد

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي اجلاس سالانه سراسري نماز را نشانه‌ حق‌گزاري در برابر فريضه نماز خواندند.به گزارش ايسنا، در متن پيام رهبر انقلاب اسلامي‌به بيست و هفتمين اجلاس سراسري نماز که در استان سمنان برگزار شد و آيت‌ا... شاهچراغي نماينده ولي‌فقيه در اين استان آن را قرائت کرد آمده است: اجلاس سالانه‌ نماز از سويي نشانه‌ حق‌گزاري در برابر فريضه‌اي است که مي‌تواند بر همه‌ اعمال و فرايض ديگر، روح بدمد و آنها را کارآمد کند: «إن قُبِلَت قُبِلَ ماسِواها» و از سوي ديگر خدمت بزرگي است به آنان که حقِّ اين هديه‌ الهي را ندانسته و در آن سهل‌انگاري مي‌کنند.نماز آنگاه که با خشوع و حضور گزارده شود جامعه را به صلاح و سداد در زبان و عمل مي‌کشاند و اعتلاء مي‌بخشد.بخش مهمي‌از گرفتاري‌ها و آلودگي‌هاي ما بر اثر نپرداختن به اين حقيقت هشداردهنده است. از اين رو ترويج نماز با همه‌ شيوه‌هاي اثرگذار، در شمار وظايف بزرگي است که همه بايد بدان اهتمام ورزيم و شما دست‌اندرکاران اين اجلاس بويژه عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقاي قرائتي بحمدا... در اين راه از توفيق الهي بهره‌مند شده‌ايد.آموزش و پرورش مي‌تواند در اين عرصه از اثرگذارترين‌ها باشد.مدارس را مزين کنيد به نمازخواني نوجوانان؛ اين برترين تضمين براي سلامتي آينده‌ جامعه است.

استيضاح ظريف از حد نصاب افتاد

عضو هيات رييسه مجلس گفت: 15 نفر از امضا کنندگان طرح استيضاح محمد جواد ظريف وزير امور خارجه امضاهاي خود را پس گرفتند و اين استيضاح از حد نصاب افتاد.«عليرضا رحيمي» در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين استيضاح هم اکنون داراي 9 امضاي نمايندگان است و ديگر قابل طرح در مجلس نيست.وي يادآور شد: پس گرفتن امضاي نمايندگان هنوز به طور رسمي‌به هيات رييسه مجلس اعلام نشده است. طرح استيضاح وزير امور خارجه با امضاي 24 نماينده و در 11 محور سه شنبه هفته گذشته تقديم هيات رييسه مجلس شد.

نقش برجام در امنيت بين‌الملل

سفير اتريش در ايران گفت: برجام يکي از اقدامات کليدي براي عدم اشاعه سلاح و تامين کننده امنيت بين‌الملل است.به گزارش ايسنا، اشتفان شولتس افزود: حق مردم ايران است که از مزاياي برجام بهره‌مندي اقتصادي داشته باشند، هفته گذشته دکتر ظريف و موگريني رايزني‌هايي داشتند و دو طرف تاکيد کردند که برجام دستاوردهايي به همراه داشته و پايبندي ايران به برجام نيز براساس گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌به اثبات رسيده است .وي اضافه کرد: موگريني در بيانيه خود به چند مورد تاکيد کرده و بر تصميم راسخ اروپا براي پيگيري و حفظ برجام تاکيد کرده است چراکه برجام يکي از اقدامات کليدي براي عدم اشاعه سلاح و تامين کننده امنيت بين‌الملل است و بر اين اساس وي بر اجراي بندهاي اين قرارداد و برخورداري مردم ايران از اين قرارداد تاکيد کرده است.سفير اتريش در تهران گفت: نقل و انتقالات مالي در حال حاضر بزرگترين معضل ماست و کشورهاي اروپايي به صورت فشرده به دنبال رفع اين مشکل هستند، البته استثناهاي بشردوستانه براي دارو و غذا در اين حوزه وجود دارد .شولتس بيان کرد: در اين ‌هفته با بانک‌هاي ايراني مذاکراتي داشتيم که نقل و انتقالات مالي را ايجاد کنيم، البته فائق آمدن بر چالشي که تحريم‌هاي آمريکا ايجاد کرده مشکل است زيرا نقل و انتقالات مالي ميان ايران و ساير دولت‌ها بر خلاف و بر ضد تحريم‌هايي است که آمريکا اعمال کرده و اين امر کار نقل و انتقالات را دشوار کرده است .وي گفت: قطع به يقين بخش نقل و انتقال ارز سخت‌ترين بخش کار است، ولي همانگونه که مطلع هستيد اروپا شديدا به دنبال برقراري يک کانال مطمئن در اين خصوص است که در اين راستا بايد اقدامات لازم پيگيري شود، اميدواريم هرچه زودتر بتوانيم نتايج ملموس اين اقدامات را به طرف ايراني منتقل کنيم.

استيضاح بطحايي کليد خورد

عضو هيات رييسه مجلس از تقديم طرح استيضاح سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش با 20 امضا و 32 محور به هيات رييسه خبر داد و گفت: اين طرح براي بررسي به کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارايه شد.به گزارش ايرنا، علي اصغر يوسف نژاد در گفت و گو با ايرنا افزود: بي توجهي عملي به سند چشم انداز آموزش و پرورش و اجراي قانون نظام هماهنگ، گران تر شدن آموزش در کشور در دوره وزارت بطحايي از مهم‌ترين محورهاي اين طرح استيضاح است.وي ادامه داد: عدم توجه به امور تربيتي، پرورشي، تربيت بدني، سلامت در آموزش و پرورش و مدارس، عدم توجه به اقتصاد مقاومتي و توليد داخلي، عدم توجه به وضعيت گرمايشي مدارس و عدم پايبندي به برنامه‌هاي اداره شده در زمان اخذ راي اعتماد از ديگر محورهاي طرح استيضاح بطحايي است.

ترک ۷۰۰ هزار افغان از ايران

سازمان بين‌المللي مهاجرت در گزارشي جديد اعلام کرد که ۷۵۲ هزار و ۳۲۵ افغان از ايران و پاکستان مهاجرت کردند که از اين تعداد ۷۲۱ هزار و ۶۳۳ نفر از افغان‌ها ايران را ترک کردند. به گزارش ايلنا از رويترز، گزارش‌هاي غيررسمي‌نشان مي‌دهد بازگشت افغان‌ها از ايران در سال‌هاي اخير افزايش يافته و دليل اصلي اين اتفاق هم کاهش رونق اقتصادي و افت اقتصاد در ايران است. پول ايران در ماه‌هاي اخير با کاهش ارزش مواجه شده است.اين گزارش اضافه کرد: تقاضا براي نيروهاي افغان در اقتصاد ايران به شدت کاهش يافته است. در صورتي که در گذشته افغان‌ها نيروي کار اصلي اقتصاد غيررسمي‌ايران بودند. نيروهاي افغان با کار در ايران به صورت ماهانه براي خانواده‌هاي خود پول مي‌فرستند.برخي از گزارش‌ها حکايت از اين دارد که بسياري از افغاني‌هاي ساکن ايران بعد از بحران‌هاي اقتصادي اخير در ايران قصد مهاجرت به ترکيه و يا اروپا را دارند.«جان اگلند»، مشاور امور بشردوستانه سازمان ملل، به خبرگزاري رويترز گفت که افزايش فشار ايالات متحده بر ايران باعث مشکلاتي براي افغانستان خواهد شد.وي افزود: تحريم‌هاي ترامپ اقتصاد ايران را پوچ مي‌کند و مردمي‌که به شدت تحت تاثير قرار مي‌گيرند اتباع افغان ساکن در ايران هستند.توبي لنزر سرپرست معاونت سازمان ملل در افغانستان به خبرنگاران در ژنو گفت که سازمان ملل انتظار داشت تا سال جاري۷۰۰ هزار افغاني از پاکستان خارج شوند اما تنها تعداد اندکي از مهاجران افغان پاکستان را ترک کردند در حاليکه آمار سرسام آور مهاجرت افغان‌ها از ايران براي سازمان ملل تعجب‌آور بود.

تهيه طرح نظام صنفي رسانه

عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اينکه "طرح نظام صنفي رسانه" ۲۵ آذرماه در صحن علني مجلس اعلام وصول مي‌شود، گفت: باتوجه به تدوين طرح، بررسي "لايحه صنفي رسانه" در مجلس منتفي است.به گزارش خانه ملت ، محمدعلي وکيلي با اشاره به اينکه مدت بسياري از سقف زماني ارسال "لايحه صنفي رسانه" به مجلس توسط دولت گذشته اما دولت هنوز در اين زمينه اقدام مشخصي انجام نداده است، گفت: اعلام کرده بوديم اگر دولت بيش از اين تعلل کند با توجه به اينکه اهالي رسانه به شدت به داشتن نظام صنفي رسانه نيازمند هستند شخصا "طرح نظام صنفي رسانه" را آماده خواهم کرد به همين دليل اين طرح اکنون با 68 امضاء در نوبت بررسي قرار گرفته و اميدوارم افزايش امضاها سبب شود با قيد فوريت به صحن بيايد.

رئيس جمهور در اجلاس سراسري نماز آرزو کرد؛

گروه سیاسی: رئيس جمهور، نماز را وسيله هدايت و ذکر رحمانيت خداوند دانست و تاکيد کرد: راه ايستادگي در برابر فشار اقتصادي بدخواهان، تکيه بر خداوند است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در بيست‌ و هفتمين اجلاس سراسري نماز در تالار اميرکبير دانشگاه سمنان با بيان اين‌که دين را مي‌توان در دو کلمه پرستش و نيايش خلاصه کرد، گفت: پرستش جوهر اسلام و حقيقت دين و نيايش صورتي زيبا از پرستش است. نماز يک عبادت صرف يا يک فرع دين مانند ساير فروع‌ دين نيست، بلکه همه چهره اسلام است.

وي خاطرنشان کرد: جوهر دين ايمان به خدا، اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهي است، اما پرچم آن نماز است و دين بدون نماز قابل شناخته شدن نيست. نماز همان اصل عبوديت در کنار توحيد است و عبوديت بدون توحيد نيز معنا ندارد. همان‌طور که توحيد بدون عبوديت ما را به سرمنزل مقصود نمي‌رساند.

رييس جمهوري با اشاره به دستور خدا به برپايي دين در همه اديان الهي، بيان کرد: برپايي نماز نه در اسلام بلکه در همه اديان الهي جزو نخستين دستورات خداوند به پيامبران است و تنها مساله‌ اسلام نيست، بلکه مساله دين است و حقيقت و واقعيت دين نيز اتصال به خداست که چهره درخشان آن نماز است.

روحاني با تاکيد بر اين‌که نماز براي اين نيست که بخواهيم بر سر خدا، اسلام يا دين منتي بگذاريم، ادامه داد: حيات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود مي‌آيد و نماز افتخار بشريت است؛ چرا که خدا به ما اجازه داده و از ما خواسته که با او صحبت و از او ياد کنيم. مسلمانان در طول روز حداقل 17 رکعت نماز اقامه مي‌کنند و در طي آن حداقل 10 بار «بسم‌ا...‌الرحمن‌الرحيم» مي‌گويند.

وي با بيان اين‌که نماز وسيله هدايت انسان‌هاست، تصريح کرد: از ديني که همه مسلمانان در طول شبانه‌روز حداقل 10 مرتبه خدا را با رحمت و رحمانيت‌اش بخوانند، خشونت، بداخلاقي و تهمت در نمي‌آيد و اگر اخلاق ما با نمازمان نمي‌خواند به معناي آن است که در جايي مشکلي وجود دارد و ما بايد آن مشکل را برطرف نماييم.

رييس جمهوري ادامه داد: اولين نکته‌اي که قرآن به ما مي‌آموزد آن است که براي مشکلات‌مان جزع و فزع نکنيم و به واسطه راحتي‌ها و دستاوردها حرص ما را فرا نگيرد.

روحاني با تاکيد بر اين‌که نماز و تکيه بر رحمت خدا ملت بزرگ ايران را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: در دوران پيش از انقلاب اسلامي‌برپايي نماز جماعت در ميان جوانان دو معناي انقلابي و مذهبي‌ بودن داشت؛ در آن زمان برپايي نماز دسته‌جمعي به معناي روشنفکر معتقد بود، اما امروز شرايط به گونه‌اي ديگر شده، در آن زمان جو دانشگاه‌ها مانند آنچه که امروز مشاهده مي‌کنيد نبود.

رييس جمهوري با تاکيد بر اين‌که نماز در آن دوران علامت ايمان، اسلام، ايستادگي و مذهبي بودن بود، گفت: در زمان پيش از پيروزي انقلاب افرادي که درس‌خوانده غرب بودند وقتي به کشور آمدند احساس کردند نمازشان بايد ظهور و بروز داشته باشد. آنها ديدند که نياز است به غير از مسجد دانشگاه تهران در دانشکده‌هاي خود نيز نمازخانه داشته باشند تا بتوانند نماز خود را به موقع به جا آورند. امثال مرحوم بازرگان و دکتر سحابي از آدم‌هاي متديني بودند که برخي از آنها حتي نماز شب‌شان ترک نمي‌شد.

روحاني با بيان اين‌که نمايش و شعائر گاهي ضروري است، اظهار کرد: گاهي ضروري است که برخي اقدامات نظير برپايي نماز گفته شود؛ نماز را مي‌توان خصوصي خواند، چرا که عبادتي فردي است اما از ارکان نماز پيداست که ساختمان آن بيشتر به صورت دسته‌جمعي برپا شده است.

رييس جمهوري همچنين با بيان اين‌که نماز مظهر دين و قدرت ماست، اظهار کرد: امروز در سطح جهان ظهور و بروز دين دو چيز است؛ يکي حجاب و ديگري نماز؛ امروز يکي از علامت‌هاي دين در سطح دنيا را مشاهده مي‌کنيم که مي‌بينيم خانمي‌با روسري يا هر شکلي از حجاب اسلامي‌در حال تردد در خيابان است. همچنين از ديگر علامت‌هاي دين، مشاهده برپايي نماز جماعت در اماکن مختلف از جمله مساجد و نمازخانه‌ها است.

وي خاطر نشان کرد: نماز اهميت بسياري دارد و ما آنچه که امروز بايد به آن بپردازيم اين است که چگونه بايد نماز را ترويج کنيم و بگوييم که آرامش با اقامه نماز حاصل مي‌شود. همچنين بايد به دنبال آن باشيم تا ببينيم امروز که فشار اقتصادي آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي ديگر بر ماست چگونه مي‌توانيم بايستيم. روحاني خاطرنشان کرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي‌افراد زيادي اعم از مذهبي و غيرمذهبي در اين مسير تلاش مي‌کردند، اما آنهايي که پاي انقلاب ماندند، ايستادند و فداکاري کردند همان‌هايي بودند که اهل نماز و خدا بودند همچنين در دوران دفاع مقدس نيز شاهد حضور چنين افرادي بوديم. در آن دوران ايمان و اسلام در چهره فرمانده‌ها و رزمندگان نيروهاي مسلح مشاهده مي‌شد.

رييس جمهوري به بيان راهکارهايي براي ترويج نماز و نماز خواندن در کشور پرداخت و اظهار کرد: نماز بايد از خانواده و در خانه آغاز شود. ما نياز نداريم که براي ترويج نماز اين موضوع را به زبان بياوريم بلکه بايد آنچه که در خانواده‌ها ترويج مي‌يابد با عمل خود مردم را به نماز دعوت کنيم. بايد همان اقدامي‌را انجام دهيم که پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌در روي آوردن مردم به حجاب مشاهده کرديم. در آن زمان ديديم که زنان و دختراني که حجاب نداشتند خود حجاب آوردند، چرا که خودشان مشاهده کردند که اين دين، عامل نجات، استقلال، آزادي و عزت کشور است؛ بنابراين به مساجد آمدند.

وي با تاکيد بر اين‌که امروز بيش از هر زمان ديگري به استعانت از خداوند نياز داريم و بايد آيه «اياک نعبد و اياک نستعين» را تکرار کنيم خاطر نشان کرد: نبايد زماني فرا رسد که نماز تبديل به ابزاري براي گرفتن درجه، پست و گزينش افراد شود؛ خدا آن روز را نياورد. من از اين‌که در گزينش‌ها سوالاتي از جوانان مي‌شود که متاسفانه گاهي آنها را تشويق به دروغ گفتن از سر ناچاري مي‌کند، ناراحت هستم، چرا که دين ما اينگونه نيست و اشکال از ماست که دين را به شکل ديگري معرفي مي‌کنيم.

روحاني با تاکيد بر اين‌که بايد دين را به صورت واقعي معرفي کنيم، ادامه داد: نماز به عنوان وظيفه، فهم و عظمت انسان و نيايش و استعانت او از خداوند است. نبايد اين فريضه الهي را وارد مسائل ريز و جزيي کنيم.

وي گفت: بارها در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مباحثي که درباره مسائل انقلابي و فرهنگي مطرح مي‌شود گفته‌ام که به جاي طرح مباحث و مصوبات و اعتباراتي که قرار است پرداخت کنيم، همه اعتبارات مربوطه را به مدارس دوره دبستان بدهيم، چرا که در اين دوره است که افراد ساخته مي‌شوند. رييس جمهوري با بيان اين‌که اساس دين اسلام انتخاب و اساس نماز نيت است، گفت: هيچ کجا با اجبار و زور دين درست نمي‌شود. اساس نماز نيت است و اين فريضه الهي باعث تقرب مي‌شود، اما زماني که تقوا وجود داشته باشد، اين قرب حاصل مي‌شود.روحاني در پايان با بيان اين‌که امروز پناه ما براي معنويت، دنيا و آخرت، قدرت روحي و توان و ايستادگي در برابر مشکلات و هجمه‌ها و فشارها بايد نماز باشد، اظهار کرد: بهترين تعبير از نماز تشبيه آن به عمود خيمه دين است؛ گويي ساير اعمال ديني جسم هستند و نماز روحي است که به آن جسم جان مي‌دهد.

ایستادگی قاره سبز در برابر آمریکا خبر داد؛
وزير امور خارجه از ثبت SPV در آينده نزديک توسط اروپايي‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اينکه آمريکايي‌ها به محض اطلاع پيدا کردن از طرح و تحولي تلاش مي‌کنند مانع اين اقدام شوند، اروپايي‌ها مي‌خواهند که اين مرحله را تا به نتيجه رسيدن آن در حالت محرمانه دنبال کنند.

محمدجواد ظريف در جمع خبرنگاران درباره اظهارات برخي مقامات آمريکايي درخصوص فعاليت موشکي ايران گفت: آمريکايي‌ها هم در اين دولت و هم در دولت گذشته اعتراف کردند که برجام و قطعنامه 2231 فعاليت موشکي ايران را ممنوع نمي‌کند.

وي يادآور شد: هم خانم وندي شرمن در جلسه سناي آمريکا در دوره مذاکرات اين سخنان را بيان کرد و هم آقاي برايان هوک دو ماه پيش اعلام کرد که قطعنامه 1929 ايران را مجبور مي‌کرد در حالي که قطعنامه 2231 فقط از ايران يک تقاضايي در مورد نوع به خصوصي از موشک مي‌کند.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اين که ما چون برنامه سلاح هسته‌اي نداريم، موشکي را هم براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي نمي‌کنيم، ادامه داد: در واقع با توجه به اين که موشک‌هاي جمهوري اسلامي‌نقطه زن هستند فقط براي سلاح متعارف طراحي شده است.

ظريف خاطرنشان کرد: باتوجه به اين که آمريکا از برجام خارج شده و ناقض تعهدات خود در قطعنامه شوراي امنيت و در خود برجام است، ناچار به دست و پا کردن يک پوشش براي اين نقض‌ها است اين ادعا را مطرح مي‌کند و شوراي امنيت حاضر نشد اين ادعاي بيجا را بررسي کند.

وزير امور خارجه درباره بازگشت ناوهاي آمريکايي به خليج فارس گفت: ما هميشه اعتقاد داشتيم که حضور خارجي‌ها در خليج فارس مخل آن است و به نفع هيچ کس نيست.

ظريف درباره همکاري جديد اتحاديه اروپا درباره برجام اظهار داشت: هفته گذشته که من ژنو بودم و دوستان در بروکسل حضور داشتند از اروپايي‌ها شنيديم اين است که توافق‌هاي نهايي انجام شده و در آينده نزديک شاهد ثبت اس پي وي خواهيم بود.

ظريف خاطرنشان کرد: البته با توجه به اينکه آمريکايي‌ها به محض اطلاع پيدا کردن از طرح و تحولي تلاش مي‌کنند مانع اين اقدام شوند، اروپايي‌ها مي‌خواهند که اين مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتيجه برسند و بنابراين اين حرکت‌‌ها را آنها ادامه مي‌دهند و خودشان زماني که آن را ثبت کردند، اعلام خواهند کرد.

وي در پاسخ به سوالي در مورد بررسي لايحه CFT در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: آنچه که من خبر دارم اين است پس از بررسي اين موضوع در کميسيون امنيت ملي و با کمک شوراي نگهبان، برخي از ايرادهاي اين شورا اصلاح شد و اصلاح اين ايرادها به تصويب مجلس شوراي اسلامي‌رسيد.

وزير امور خارجه درباره ضرورت پيوستن ايران به توافق آب و هوايي پاريس اظهار داشت: اهدافي که براي کاهش گازهاي گلخانه‌اي تعيين کرديم از اهداف و تعهد ما در کنوانسيون پاريس بسيار جدي تر و محکم تر است. تفاوت ميان ايران و آمريکا در مورد ميزان تعهدات است و حتما ميزان تعهداتي که ما در اين کنوانسيون داريم از ميزان تعهدات که خودمان در داخل کشور براي خود ايجاد کرديم، کمتر است.

وي درباره تجديد نظر در روابط با کشورهاي همراه با آمريکا در سياست‌هاي ضد برجامي‌اظهار داشت: ما هيچ کشوري را هيچگاه مجبور نکرديم که برخلاف منافع ملي خود اقدامي‌انجام دهد.

وزير امور خارجه ادامه داد: کشورها منافعي دارند اما يک منفعت بزرگتري همه کشورها دارند و آن اينکه قوانين بين‌المللي و مقررات بين‌المللي دستخوش يک ادعا و يا يک فشار از سوي يکي از قدرت‌ها قرار نگيرد.

ظريف با بيان اين که اين تصميمي‌است که کشورها بايد بگيرند، يادآور شد: بازار ايران، بازار بسيار مطلوبي براي اکثر کشورها است و ما معتقديم که با سياستي که اکنون جمهوري اسلامي‌در پيش گرفته و با انزوايي که به امريکا تحميل شده ، اين حرکت در نهايت به نفع ما خواهد بود.

وي تاکيد کرد: در نهايت کشورها پس از يک دوره موقت و گذار از اين فشار آمريکا، منافع خود را درک و به آن عمل خواهند کرد.

وزير امور خارجه درباره تحريم ايران توسط برخي کشور در بحث موشکي و اصرار ايران به گسترش اين صنعت گفت: ما بر توان دفاعي خود همواره تأکيد کرديم و اعلام هم کرده‌ايم که اين توان دفاعي ما موضوع مذاکره نيست و در اين زمينه ما سياست جمهوري اسلامي‌را ادامه خواهيم داد.

يک نماينده مجلس گفت: رأي مجلس درخصوص موضوع مهم لايحه CFT پيروزي منطق، عقلانيت، گفت وگو، خردورزي بر غوغاسالاري بود و جامعه امروز ايران مستحق حاکميت اخلاق و منطق است.به گزارش ايلنا، غلامعلي جعفرزاده در نطق ميان دستور گفت: عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات خطاب به رئيس جمهور گفت: روحاني سه شنبه ۱۳ آذرماه امسال سفري به زادگاهشان داشت که قلب مردم شمال کشور و علي الخصوص گيلاني‌هاي عزيز را به درد آورد. اولاً جناب آقاي روحاني بداند که ايشان رئيس جمهور کل ايران است و نه رئيس جمهور سمنان، نه رئيس جمهور زادگاهش.

وي ادامه داد: رئيس جمهور براي آبرساني به سمنان و قلب کوير حاضر شد قلب مردم شمال را جريحه دار کند. ميلياردها درخت هيرکاني به آتش بکشد و درياچه خزر که قلب تپنده و نگين محيط زيست ايران است را بخشکاند و زيست بوم خزر را فداي زادگاهش کند. جعفرزاده با انتقاد از رويه رئيس جمهور گفت: شما که شعار حقوق شهروندي مي‌دهيد و اعتقاد به رفراندوم داريد چرا آب حدود ۱۰ ميليون نفر مردم شمال کشور را به نيم ميليون نفر زاده زادگاهتان انتقال مي‌دهيد بدون اينکه از آنها نظري بگيريد. آقاي رئيس جمهور؛ شما که خودتان را وکيل مردم و قانون معرفي مي‌کنيد و مي‌دانيد لايحه انتقال آب خزر به کوير در برنامه ششم رأي نياورده، چرا نظر و وعده خلاف قانون به مردم زادگاهتان داديد؟ اميدوارم بدون فوت وقت نظرتان را اصلاح و از مردم شمال دلجويي کنيد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه خطاب به وزير جهاد کشاورزي گفت: آقاي حجتي؛ حال که نمي‌توانيد جلوي قاچاق برنج را بگيريد و تمايل به وارد کردن برنج داريد، اجازه فروش و تغيير کاربري را به کشاورزان بدهيد. برنجکار نابود شده و تمام فکر و ذکر شما گندم است و براي برنج برنامه‌اي نداريد. چند ميليون برنجکار خطه شمال صرفاً براي تعصب و عِرقي که دارند کشاورزي مي‌کنند، اما وزارت جهاد کشاورزي برنجکاران را فراموش کرده است.

جعفرزاده تاکيد کرد: برنجکاران در فقر شديد به سر مي‌برند، به شدت درگير معيشت خودشان هستند و اين در حالي است که آقاي حجتي چند سال قرار است خريد تضميني برنج به قيمت واقعي و تمام شده صورت گيرد. به نظر مي‌رسد وزير قول و قرارش با کشاورزان را از ياد برده است.

وي اظهار داشت: اکنون که نمي‌توانند خدمتي به کشاورزان برنجکار ارائه دهند، رهايشان کنيد و بگذاريد خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

سخنگوی هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه فرانسه و انگلیس نتوانستند اثبات کنند که ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده ، از غرب خواست تا به جای تحریم وارد مذاکره با تهران شود.به گزارش ایسنا، فئودور استرژیژوسکی در گفت‌وگو با تاس افزود: به جای تحریم و تهدید، طرف‌های مربوطه باید وارد یک مذاکره تمام عیار بر مبنای احترام متقابل شوند.وی گفت: فرانسه و انگلیس که اعضای شورای امنیت را برای بررسی آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران گردهم آوردند، نتوانستند ثابت کنند که قطعنامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل نقض شده است.این مقام روس درباره نتیجه نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: فدراسیون روسیه هیچ اطلاعاتی دال بر اینکه ایران روز اول دسامبر یک موشک بالستیک آزمایش کرده که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است، در دست ندارد.سخنگوی هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است. قطعنامه‌ای که تنها حاوی یک درخواست از ایران است، نه یک ممنوعیت، برخلاف آنچه شرکای اروپایی ما از تهران می‌خواهند. قطعنامه می‌خواهد که ایران از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پرهیز کند. فئودور استرژیژوسکی خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به‌طور مکرر تائید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران فاقد هرگونه جنبه‌های نظامی است. علاوه براین هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال ایجاد زیربنا برای ذخیره و تعمیرات تسلیحات هسته‌ای است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل نتوانستند به این اتفاق نظر دست یابند که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 بوده است. این قطعنامه در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 به تصویب رسید.کارن پی‌یرس نماینده انگلیس در سازمان ملل در اظهاراتش در جلسه شورای امنیت مدعی شد که آزمایش موشکی اول دسامبر ایران مغایر با قطعنامه 2231 بوده است. وی اما نتوانست بگوید که ایران قطعنامه را نقض کرده است.نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز ادعای مقامات را مبنی بر این تکرار کرد که این اقدامات ایران برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت است.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده که قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.