ارسال بودجه سال 98 به مجلس؛ امروز

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز (15 آذر) بودجه را به مجلس ارسال خواهيم کرد، هرچند نمايندگان محترم براي سرکشي به حوزه‌هاي انتخابيه تا ده روز آينده تعطيل خواهند بود و مجلس جلسه علني ندارد، اما دولت طبق آيين نامه داخلي با تلاش فراوان و حتي جلسات فوق‌العاده چه در دولت و چه در سازمان برنامه و بودجه لايحه را در 14 جلد ارسال مي‌کنيم.

به گزارش ايسنا، محمد باقر نوبخت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بودجه سال 98 قيمت پايه ارز 5800 تومان نيست، آنچه که براي نرخ تسعير در نظر گرفته شد با ارز 4200 تومان است.


گزارش عملکرد بودجه سال ۱۳۹۶

سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌گزارش عملکرد منابع و مصارف در قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور را قرائت کرد.

به گزارش ايسنا، جمع بندي اين گزارش به شرح زير است:

جمع‌بندي نهايي و تصوير کلان عملکرد منابع و مصارف اين قانون برگرفته از گزارش دريافت و پرداخت خزانه داري کل کشور حاکي است که از مبلغ ۳۷۴۶۷.۵۲۱ ميليارد ريال منابع عمومي‌پيش بيني شده در قانون دريافت‌هاي دولت بالغ بر ۳.۲۰۰.۲۸۷ ميليارد ريال بوده که معادل ۹۲.۳ درصد ميزان پيش بيني شده آن تحقق پيدا کرده و نسبت به سال ۱۳۹۵ از رشد ۱۳ درصد برخوردار شده است.


توضيح درباره 15 ميليارد يورو گم شده

معاون اقتصادي رئيس جمهوري با ارايه توضيحاتي درباره خبر مربوط به گم شدن ۱۵ ميليارد يورو حاصل از صادرات غيرنفتي، يادآورشد:با توجه به واقعياتي که ما در صادرات مان داريم و مسائل تحريمي‌و محدوديت‌هايي که مي‌گذارند بايد از انعطاف‌پذيري کامل برخوردار باشيم.

به گزارش ايسنا، محمد نهاونديان در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که آيا رقم ۱۵ ميليارد يورو از صادرات غيرنفتي ما گم شده يا خير، افزود: سياست ارزي تجاري کشور به صراحت و روشني اعلام شده است. خود صادرکنندگان هم کاملا با اين سياست همراهند که ارز حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

ميزان افزايش حقوق کارکنان دولت در سال 98 ، 20 درصد پيش‌بيني شده است

رئيس سازمان اداري استخدامي‌کشور گفت: فعلا در قانون بودجه منابع مالي افزايش حقوق کارکنان دولت 20 درصد پيش بيني شده اگر قرار باشد بيشتر شود، در زمان بررسي بودجه در مجلس مشخص مي‌شود.

به گزارش تجارت، جمشيد انصاري در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اين پرسش که آيا افزايش 20 درصدي حقوق کارکنان دولت را با توجه به وضعيت تورم، کافي مي‌دانيد يا خير، گفت: مرجع اعلام وضعيت تورم بانک مرکزي و مرکز آمار هستند و تا پايان سال رقمي‌که اعلام کنند، مرجع ماست و بر اساس آن حقوق کارکنان دولت افزايش مي‌يابد، ولي فعلا در قانون بودجه منابع مالي افزايش حقوق کارکنان دولت 20 درصد پيش بيني شده اگر قرار باشد بيشتر شود، در زمان بررسي بودجه در مجلس مشخص مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که احتمال خالي شدن فضاي مديريتي کشور با توجه به قانون منع به کارگيري بازنشستگان چقدر مطرح است، گفت: اساسا در حوزه قانون گذاري نبايد ما رويکردهاي صفر و يک داشته باشيم. يعني وقتي قوانين را بررسي و تصويب مي‌کنيم قوانين خاصي را بايد در نظر داشته باشيم.

نقدينگي کشور از ابتداي انقلاب تاکنون 5800 برابر شده است

يک اقتصاددان از رشد 800 برابري قيمت‌ها و رشد بيش از 5800 برابري نقدينگي در اقتصاد ايران طي 40 سال اخير خبر داد و گفت: تنها راه حل مشکلات اقتصادي تکيه بر اقتصاد دانش‌بنيان است. به گزارش ايسنا، دکتر ابولفضل شاه‌آبادي در نشست "بررسي شرايط کنوني اقتصاد ايران" که با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه رازي کرمانشاه برگزار شد، اشاره‌اي به تحولات شاخص‌هاي اقتصادي ايران از سال 57 تا پايان سال 96 داشت و افزود: در اين مدت قيمت‌ها 800 برابر، ميزان نقدينگي کشور 5817 برابر و نرخ ارز 506 برابر شده و در برابر اين موارد فقط 3.3 برابر رشد توليد ناخالص داخلي و 2.2 برابر رشد جمعيت در کشور داشته‌ايم. وي ادامه داد: شاخص‌هاي ديگري نيز در اقتصاد ايران وجود دارد که مي‌توان از آنها به عنوان نقاط ضعف ياد کرد. به عنوان مثال در اقتصاد ايران نرخ رشد اقتصادي، نرخ رشد بهره‌وري و تعداد ديگري از شاخص‌ها نوسان شديد دارند که اين نوسان شديد بيانگر بيمار بودن اقتصاد است.

سازمان امور مالياتي بزرگترين پايگاه اطلاعات اقتصادي را دارد

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور گفت: اين سازمان هم اکنون بزرگترين پايگاه اطلاعات اقتصادي کشور را در اختيار دارد که اين امر، زمينه مبارزه با فرار مالياتي در کشور را تسهيل کرده است.

به گزارش ايسنا، سيدکامل تقوي نژاد در نشست رؤساي ادارات و واحدهاي حقوقي سازمان امور مالياتي کشور با تاکيد بر اهميت توجه به موضوعات اجتماعي در کنار موضوعات اقتصادي اظهار کرد: سازمان امور مالياتي کشور طي سال‌هاي اخير رويکرد تعامل با مؤديان و مءدي مداري را سرلوحه کار خود قرار داده و ضمن توسعه دانش فني و تجهيز نظام مالياتي به فناوري‌هاي اطلاعاتي، زمينه برخورداري مؤديان از تسهيلات و تمهيدات جديد نظام مالياتي به ويژه خدمات الکترونيکي را فراهم ساخته است.

اعداد در سياهه دخل و خرج دولت چه مي‌گويند؟

گروه اقتصاد کلان: بودجه ۹۸ را بايد يکي از متفاوت‌ترين بودجه‌هاي سال‌هاي گذشته کشور دانست که به دليل تحريم‌ها، نيازمند پيش‌بيني‌هاي هوشمندانه و متفاوت‌تري است تا سياهه دخل و خرج دولت، با دقت بيشتري تدوين شود.

به گزارش تجارت به نقل از مهر، دولت از پانزدهم تيرماه امسال، اقدام به تدوين لايحه بودجه سال ۹۸ کرد و پس از ۶ ماه کار کارشناسي، لايحه بودجه يکشنبه شب هفته جاري، به تصويب هيات وزيران رسيد. در اين ميان، مهم‌ترين سياست‌هاي بودجه ۹۸، تثبيت اشتغال و کنترل نرخ بيکاري، ثبات سازي اقتصاد کلان و بهبود فضاي کسب و کار، تامين عدالت اجتماعي و بهبود توزيع عادلانه درآمدها، مديريت کسري تراز عملياتي، بهبود تراز دارايي‌هاي سرمايه‌اي و بهبود تعادل‌هاي منطقه اي-استاني اعلام شده است. از جمله تبصره‌هاي مهم بودجه ۹۸ نيز، مي‌توان به پيش بيني نرخ ۵۴ دلار براي هر بشکه نفت، پيش بيني صادرات يک تا ۱.۵ ميليون بشکه نفت در روز، پيش بيني ۶۵ هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني، افزايش ۲۰ درصدي حقوق و دستمزد، پيش بيني ۱۲۶ هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي، پيش بيني ۲۶ هزار ميليارد تومان حقوق و عوارض گمرکي و به احتمال زياد تعيين رقم ۵۸۰۰ تومان براي نرخ موثر ارز اشاره کرد.

  • پيدا و پنهان بودجه سال ۹۸

تحريم‌هايي که در سال جاري از سوي آمريکا به کشورمان تحميل شد و فروش نفت را با مشکل مواجه کرد، موجب شد پيش‌بيني‌هاي مالي در بخش‌هاي مختلف بودجه سال ۹۸، سخت‌تر و متفاوت تر از سال‌هاي گذشته باشد؛ به گونه‌اي که طبق گفته مسئولان، تاکنون بودجه‌اي به دشواري بودجه سال ۹۸ تدوين نشده است.

به گفته محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه، قرار است که لايحه بودجه ۱۵ آذرماه به مجلس ارسال مي‌شود، اما با توجه به تعطيلات ۱۰ روزه نمايندگان، مقرر شد بعد از اين تعطيلات و روز ۲۵ آذر ماه رئيس‌جمهور براي توضيح تبصره‌هاي بودجه، در مجلس حاضر شود و نمايندگان کار بررسي را آغاز کنند.

  • درآمد نفت؛ ۲۷ تا ۳۱ ميليارد دلار

مهم‌ترين مساله در بخش منابع بودجه، مربوط به کاهش درآمدهاي نفتي است؛ به گونه‌اي که طبق پيش بيني‌ها قرار است دولت يک تا ۱.۵ ميليون بشکه نفت با قيمت ۵۴ دلار (در هر بشکه) بفروشد که در مجموع درآمد نفتي براي سال آينده بين ۲۷ تا ۳۱ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود؛ به اين معنا که سهم دولت ۱۶ ميليارد دلار در نظر گرفته شده که از اين رقم، ۱۴ ميليارد دلار به کالاهاي اساسي اختصاص خواهد يافت و از اين محل، تنها براي دولت حدود دو ميليارد دلار باقي مي‌ماند. البته طبق قانون، دولت اختيار دارد در صورت نياز، ۱۵ درصد بيشتر از حق خود از منابع نفت استفاده کند؛ ضمن اينکه قيمت نفت در بودجه سال جاري ۵۵ دلار به ازاي هر بشکه پيش بيني شده بود. از کل درآمد نفتي کشور، ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملي نفت ، ۳۴ درصد سهم صندوق توسعه ملي و مابقي متعلق به دولت است. اگرچه سهم ۳۴ درصدي صندوق توسعه ملي از درآمد نفتي، مصوب برنامه ششم توسعه است، اما شنيده شده دولت به دنبال دريافت مجوز از رهبر معظم انقلاب است تا سهم صندوق را در سال آينده، به ۱۰ درصد کاهش دهد.

  • نرخ موثر ارز؛ ۵۸۰۰ تومان

در اين ميان، نرخ ارز در بودجه نيز يکي از شاخص‌هاي مهم به شمار مي‌رود؛ آنگونه که حميد پورمحمدي، معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه دو روز قبل در همايش بانکداري شرکتي اعلام کرده، نرخ موثر ارز در لايحه بودجه ۹۸ کل کشور ، ۵۸۰۰ تومان تعيين شده است که با اين مبنا به نظر مي‌رسد، ارز کالاهاي اساسي همچنان با نرخ ۴۲۰۰ تومان و نرخ ارز مداخله‌اي بانک مرکزي همان نرخ ۸ هزار تومان نيمايي باشد.

  • ماليات ؛ ۱۲۶ هزارميليارد تومان

منبع مهم ديگر درآمد دولت در لايحه بودجه، ماليات است؛ به نحوي که دولت در لايحه بودجه سال ۹۸ پيش بيني کرده درآمدهاي مالياتي نسبت به سال جاري، افزايش تنها ۱۳.۶۸ درصدي داشته باشد و به ۱۲۶ هزار ميليارد تومان برسد؛ در حاليکه انتظار مي‌رفت به دليل کاهش درآمدهاي نفتي، دولت با جلوگيري از فرار مالياتي، چتر مالياتي خود را گسترده کرده و درآمدهاي مالياتي را افزايش دهد.

سازمان امور مالياتي براي جلوگيري از فرار مالياتي علاوه بر مسيرهاي ديگر، دو راه بسيار مشخص يعني اجراي ماده ۱۶۹ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم و تکميل طرح جامع مالياتي را پيش روي خود دارد؛ البته نکته اميدوار کننده در اين بين وعده متوليان مبني بر تهيه فهرستي از تمام دستگاه‌هاي معاف از ماليات در سال آينده است که دولت با اتخاذ تدابير ويژه، مي‌تواند از حجم معافيت‌هاي مالياتي بکاهد و درآمد مالياتي کشور را افزايش دهد.

  • بودجه عمراني؛ ۶۵ هزار ميليارد تومان

مصارف بودجه کل کشور شامل هزينه‌هاي جاري و عمراني است. دولت در لايحه بودجه سال ۹۸ کل کشور ، بودجه عمراني را با ۳ هزار ميليارد تومان افزايش نسبت به رقم مصوب قانون بودجه ۹۷ کل کشور، ۶۵ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته است.

  • رشد ۲۰ درصدي حقوق و دستمزد

در بخش بودجه جاري عمده هزينه‌ها مربوط به حقوق و دستمزد و پس از آن ساير هزينه‌ها است. به گفته محمدباقر نوبخت در بودجه سال آينده ۲۰ درصد افزايش حقوق و دستمزد پيش‌بيني شده است.

  • مطالبات فرهنگيان، بازنشستگان و کشاورزان

از سويي ديگر، مطالباتي از سوي فرهنگيان، بازنشستگان و کشاورزان نيز از دولت وجود دارد که به احتمال زياد نمايندگان مجلس، دولت را ملزم به پاسخگويي به اين مطالبات در سال آينده مي‌کنند.به گفته مسئولان، دولت براي پاسخگويي به اين مطالبات در مجموع به ۷۶ هزار ميليارد تومان (۳۰ هزار ميليارد تومان براي رتبه بندي معلمان، ۳۵ هزار ميليارد تومان براي مطالبه بازنشستگان و ۱۱ هزار ميليارد تومان براي گندم کاران) اعتبار نياز دارد که به نظر نمي‌رسد به دليل عدم کسب درآمد کافي، بتواند به اين نياز به طور کامل پاسخ دهد.

  • کنترل تورم، لزوم تسويه بدهي دولت با بانکها

همچنين دولت اعلام کرده که کنترل تورم را به عنوان يک اولويت در سال آينده در دستور کار قرار خواهد داد. ۳ عامل اصلي تورم «گسترش تقاضاي ناشي از نقدينگي»، «فشار هزينه» و «انتظارات تورمي» است.در اين راستا براي جلوگيري از افزايش نقدينگي بايد مطالبات بانک مرکزي و نظام بانکي از دولت تسويه شود؛ چراکه عمده دليل افزايش پايه پولي که منجر به افزايش نقدينگي طي سالهاي اخير شده، مطالبات بانک مرکزي از نظام بانکي بوده است.

بنابراين دولت بايد سال آينده بدهي خود را با بان.ها تسويه کند تا بانک‌ها نيز بتواند مطالبات بانک مرکزي را بپردازند.

همچنين دولت براي کاهش فشار هزينه بايد هزينه تمام شده بنگاه‌ها را کاهش دهد که طبق گفته مسئولان، دولت براي تحقق بخشيدن به اين امر کمک بلاعوض و پرداخت ما به التفاوت سود را در دستور کار قرار خواهد داد.

در دومين کنگره پزشکان قلب ايران و اروپا تاکيد شد؛

دومين کنگره بين المللي پزشکان قلب ايران و اروپا با حضور 500 فوق تخصص، متخصص و جراح قلب از 21 کشور جهان به همت آستان قدس رضوي در بيمارستان رضوي مشهد برگزار شد. اين کنگره بين المللي صبح چهارشنبه 14 آذرماه با حضور حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس رضوي در بيمارستان فوق تخصصي رضوي مشهد آغاز به کار کرد. 300 سخنراني با موضوعات جديد در اين گردهمايي علمي‌انجام مي‌شود که 200 سخنراني توسط اساتيد خارجي و 100 سخنراني توسط پزشکان داخلي در 50 بخش برگزار خواهد شد. در اين کنگره که با نگاه ويژه‌اي در حوزه آموزش برگزار مي‌شود، بيش از ۲۰ مورد عمل live case و live inbox در طي دو کنگره Iran CTO Meeting 2018 وCASPIAN Meeting 2018 در بيمارستان فوق تخصصي رضوي انجام مي‌پذيرد. در نشست‌هاي دومين کنگره علمي‌پزشکان قلب ايران و اروپا بيمارستان رضوي از تعداد زيادي از بيماراني که به طور معمول از طريق کاتتريسم و آنژيوگرافي درمان مي‌شوند، حين عمل جراحي تصويربرداري شده و بصورت زنده بر روي صفحه نمايش به شرکت کنندگان ارائه مي‌شود. همچنين تعدادي از جراحي‌هاي ويژه که در بيمارستان قلب شهيد رجايي تهران، بيمارستان کوثر شيراز و بيمارستان کينگ فيصل عربستان پيش‌تر انجام و از آنها فيلم‌برداري شده است، در طول اين کنگره‌ها براي شرکت‌کنندگان نمايش داده مي‌شود.

  • برگزاري کارگاه دو روزه بيماريهاي قلب جنين

در قالب کنگره بين‌المللي CASPIAN Meeting 2018 کارگاه عملي دو روزه در خصوص بيماري‌هاي قلب جنين برگزار مي‌شود که سه مدرس برجسته، «پروفسور گُرلين شارلند» از انگلستان، «پروفسور جوانا دنگل» از لهستان و «دکتر ابراهيمي» از آمريکا در آن به تدريس مباحث بيماري‌هاي قلب جنين مي‌پردازند.

  • برگزاري سمپوزيوم نارسايي قلب

در حاشيه کنگره بين‌المللي Iran CTO Meeting 2018 سمپوزيوم نارسايي قلبي (Mashhad Heart Failure Chapter)، در بيمارستان فوق تخصصي رضوي در مشهد در حال برگزاري است. «سرطان‌شناسي و قلب»، «عفونت‌هاي ماهيچه قلب و بيماري‌هاي ماهيچه قلب»، «افزايش فشار شريان ريوي»، «نوآوري‌هاي درماني در نارسايي قلب» و «نوآوري‌ها در پيوند قلب»، عناوين نشست‌‌هاي اين سمپوزيوم به شمار مي‌رود. از ديگر موضوعاتي که در اين سمپوزيوم مطرح مي‌شود، مي‌توان به داروهاي جديد براي درمان قلب، چگونگي کنترل بيماران مبتلا به نارسايي قلبي، چگونگي آماده کردن بيماران مبتلا به نارسايي قلبي براي اقدامات جراحي غيرقلبي، کم‌خوني در بيماران مبتلا به نارسايي قلبي، فهرستي براي پيوند قلب و عوارض جانبي پيوند قلب اشاره کرد.

  • افزايش دوبرابري توليد دارو در آستان قدس براي درمان اقشار کم درآمد

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي توليت آستان قدس رضوي در مراسم افتتاحيه اين کنگره با اشاره به مسئله دارو و توجه به درمان خصوصاً براي اقشار کم درآمد جامعه، اين فعاليت را از اولويت‌هاي کاري آستان قدس رضوي و فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي در دوره جديد عنوان کرد که با توجه به تعيين اين اولويت طي مدت زماني کوتاه ظرفيت توليد داروي آستان قدس رضوي به دو برابر افزايش يافته است. وي افزود: درمانگاه‌هايي را در شهرستان‌هاي مختلف در دست تأسيس داريم و بنياد سلامت رضوي در خراسان بزرگ به دنبال کمک به مجمع‌هاي خيرين و مراکزي است که مشکلاتي در اين زمينه دارند.توليت آستان قدس رضوي با تأکيد بر اينکه معاونت علمي‌آستان قدس رضوي مأموريت کار دانش بنيان، علمي‌و فناوري در همه حوزه‌ها به ويژه مسئله سلامت را بر عهده دارد، افزود: همکاران ما تلاش مي‌کنند از جهت علمي‌و کار دانش بنيان جايگاه مشهد را ارتقا ببخشند که در واقع ارتقاي سلامت کشور است و برگزاري اين قبيل کنگره‌ها گام‌هايي در جهت تبادل تجربيات علمي‌و آشنايي جهان با پيشرفت‌هاي کشورمان در حوزه سلامت است.

  • حرکت در مسير تحقق مرجعيت علمي

دکتر رضا سعيدي مدير عامل بيمارستان رضوي نيز در اين کنگره گفت: از آنجا که آستان قدس رضوي تصميم دارد دانش بنيان اداره شود و در مسير رسيدن به مرزهاي دانش و کسب مرجعيت علمي‌حرکت کند، لذا با راه‌اندازي معاونت علمي‌و بنياد سلامت، گام‌هاي مؤثر و بزرگي را در اين راستا برداشته و از هيچ کوششي فروگذار نکرده است. وي ادامه داد: بيمارستان رضوي تلاش دارد تا مقدمات و الزامات پيشرفت علمي‌را بيش از پيش فراهم کرده و با گردهم آوردن فرهيختگان علم پزشکي جهان در مسير ايجاد نشاط علمي‌گام بردارد.

  • ارتقاء قابليت‌هاي پزشکي

دکتر محمد مهدي‌نژاد نوري معاون علمي‌آستان قدس رضوي در اين کنگره با بيان اينکه کسب مرجعيت علمي‌مشهد با همکاري پزشکان و مؤسسات علمي-پزشکي قابل تحقق است، تصريح کرد: به فضل الهي علاوه بر برگزاري اين گونه کنگره‎ها، نشست‎ها و فعاليت‎هاي علمي، کارهاي علمي‌و تحقيقاتي بسياري را پيش‌بيني کرده‌ايم. وي تصريح کرد: هدف ما جريان سازي در حوزه پزشکي و ارتقاي شاخص‌ها در اين زمينه است.

  • تبادلات علمي‌در عرصه بين الملل

دکتر فريدون نوحي رئيس انجمن قلب و عروق ايران نيز در اين کنگره عنوان کرد: استادان و متخصصان ايراني علاوه بر استفاده از تجربيات چهره‌هاي برجسته علمي‌بين المللي در اين کنگره، مي‌توانند توانمندي‌هاي کشور را نيز در اين عرصه به پزشکان خارجي نشان دهند. وي برگزاري اين قبيل کنگره‌ها را اقدام بسيار مؤثر و مفيدي براي پزشکان حوزه قلب و عروق کشور و ارائه خدمات بهتر به بيماران نيازمند دانست، اظهار کرد: همچنين برپايي کنگره‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌هايي که موجب ارتقاي علمي‌جامعه پزشکي کشور و در نتيجه بهبود کيفيت خدمات براي بيماران مي‌شود، بسيار ارزشمند است. رئيس انجمن قلب و عروق ايران گفت: کنگره‌ قلب بيمارستان رضوي از جمله اين کنگره‌هاست که استمرار آن در سال‌هاي آينده مي‌تواند بسيار موفقيت‌آميز باشد.

  • ارائه آخرين روش‌ها و جديدترين يافته‌هاي علمي

دکتر محمود شبستري رئيس بنياد سلامت آستان قدس رضوي نيز در اين کنگره اظهار کرد: آخرين روش‌ها و جديدترين يافته‌هاي علمي‌بشر در حوزه قلب و عروق در دومين کنگره پزشکان قلب ايران و اروپا در بيمارستان فوق تخصصي رضوي ارائه مي‎شود.

وي اضافه کرد: اين کنگره با هدف ارائه آخرين تکنولوژي و روش‌هاي درماني قلب در سطح جهان در بيمارستان رضوي در حال برگزاري است.

  • ارائه تازه‌ترين روش‌هاي جراحي توسط اساتيد بزرگ جهان

پروفسور کازيرو آشيدا رئيس بخش مرکز قلب و عروق بيمارستان يوري سايايوکوهاما ژاپن، برگزاري کنگره قلب بيمارستان رضوي را حرکتي بزرگ دانست و عنوان کرد: از ميزان استقبال متخصصان از اين کنگره بسيار شگفت زده شدم. کار بزرگي صورت گرفته و شکل‌گيري اين گردهمايي علمي‌بدون شک نقش پررنگي در افزايش دانش و تخصص پزشکان خواهد داشت. وي خاطرنشان کرد: در اين کنگره تاکنون موضوعات و مباحث عميق و وسيعي مطرح شده و اساتيد بزرگي از سراسر جهان تازه‌ترين روش‌هاي جراحي و درمان‌ را مطرح کرده‌‌اند.

  • فرصت مغتنم براي کسب دانش روز

دکتر نيلوفر سميعي رئيس انجمن اکوکارديوگرافي ايران نيز در اين کنگره با بيان اينکه همکاري علمي‌پزشکان قلب ايران و اروپا در بيمارستان رضوي يکي از با ارزش‌ترين کنگره‌ها در حوزه قلب و عروق کشور است، افزود: برگزاري اين قبيل کنگره‌ها نقش مؤثري در به‌روزرساني علم کنترل، پيشگيري اوليه و ثانويه بيماري‌هاي قلبي – عروقي دارد. رئيس انجمن اکوکارديوگرافي ايران با اشاره به اينکه براي تمامي‌پزشکان امکان حضور در مراکز خارجي و کسب اين دانش‌ها وجود ندارد، گفت: برگزاري اين کنگره‌ها در کشور فرصت بسيار خوبي براي بهره‌مندي پزشکان کشومان از دانش روز دنياست.

  • کاهش چشمگير بيماري‌هاي قلبي با پيشرفت علم پزشکي

همچنين دکتر «ادم کردنر» متخصص قلب از دانشگاه آلمان نيز در حاشيه اين کنگره گفت: ديابت و چاقي عامل مهمي‌در پيشرفت عارضه‌هاي قلبي در سنين پايين است. وي افزود: متأسفانه عارضه‌هاي قلبي در سنين پايين افزايش چشمگيري يافته به گونه‌اي که وجود اين دو عامل در کنار هم ميزان بيماري‌هاي قلبي را در نسل جوان بالا برده است. اين متخصص قلب از دانشگاه آلمان تأکيد کرد: با توجه به افزايش عوامل خطر زا احتمال اينکه نسل جوان در آينده طول عمر کمتري داشته باشند، بسيار زياد است. اما در مجموع مي‌توان گفت ميزان بيماري‌هاي قلبي با توجه به پيشرفت علم پزشکي کاهش چشمگيري يافته است.

مديرعامل سابق شرکت بورس مطرح کرد

گروه بورس: مديرعامل سابق شرکت بورس ضمن پيش‌بيني بازار سرمايه و توصيه‌هايي به مديران بورس و سهام‌داران، به عرضه حقوقي‌ها اشاره کرد و گفت: سهام‌داران عمده بايد در شرايط رونق اقدام به عرضه کنند و معامله‌گران نيز بايد با ابزارهاي مالي جديد آشنا شوند و از آنها استفاده کنند.

حسن قاليباف اصل در گفت‌وگو با ايسنا، درباره ابزارهاي مالي جديدي که قرار است در بازار سرمايه ايران در ماه‌هاي آينده مورد استفاده قرار گيرد، اظهار کرد: در دوره‌اي که مديرعامل شرکت بورس بودم، روي تعدادي از ابزارهاي مالي جديد کار کرديم. از جمله آن مي‌توان به ابزار آتي سبد سهام و وارانت اشاره کرد که مصوبه کميته فقهي و سازمان بورس را اخذ کرده است. وي در پاسخ به اينکه اين ابزارهاي مالي دقيقا چه زماني در بازار سرمايه ايران به کار گرفته مي‌شوند؟ گفت: موضوع مکانيزم معاملاتي اين ابزار بسيار مهم است که بورس تهران در حال کار کردن روي اين موضوع است. طبيعتا اگر اين مسائل حل شود شرکت بورس زمان بکارگيري آن را اعلام خواهد کرد. مديرعامل سابق شرکت بورس در پاسخ به اينکه تا پايان سال ارزش و حجم معاملات چه تغييراتي خواهد داشت؟ گفت: اول از همه بايد گفت که نوسان در ذات بازار است. در دنيا هم اين نوسانات وجود دارد. وقتي برخي از بورس‌ها را در سطح دنيا چک کنيم مي‌بينيم که گاهي قيمت سهام شرکت‌ها به يکباره دو برابر يا نصف مي‌شود. در نتيجه اين موضوع در بازارهاي دنيا هم طبيعي است.

  • سهام‌داران عمده از موقعيت‌هاي رونق بازار استفاده کنند

قاليباف اصل با بيان اينکه معامله‌گران بازار سهام نبايد با نوسان‌هاي مقطعي نگران شوند، گفت: رونقي که در بازار به وجود آمده فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران نهادي مخصوصا سهام‌داران عمده است تا بتوانند اقدام به عرضه اوليه يا افزايش سرمايه کنند. وي درباره ميزان شناوري سهام در بورس نيز گفت: وقتي شرکتي در بورس يا فرابورس ايران عرضه اوليه مي‌شود تعهداتي در مورد ميزان شناوري‌اش به بورس يا فرابورس مي‌شود. از طرفي نيز بورس يا فرابورس به دنبال اين هستند که شرکت‌ها را ملزم کنند در صورت نياز عرضه‌هاي لازم را انجام دهند. مديرعامل سابق بورس تهران با تاکيد بر اينکه سهام‌داران عمده بايد از وضعيت رونق بازار کمال استفاده را داشته باشند، گفت: متاسفانه مي‌بينيم که در زمان رونق بازار، عرضه‌ها آنگونه که انتظار مي‌رود رخ نمي‌دهد و اتفاقا برعکس در وضعيت رکود عرضه صورت مي‌گيرد که تاکيد مي‌شود براي عرضه‌ها بايد از رونق بازار استفاده کرد تا بازار متعادل‌تر شود.

  • سرمايه‌گذاران با تحليل‌هاي بنيادي معامله کنند

قاليباف افزود: نبايد به اينکه بازار چند روز مثبت و چند روز منفي مي‌شود تصميم در مورد خريد و فروش گرفت. سهام‌داران بايد با توجه به تحليل و اطلاع شرکت‌ها اقدام به خريد و فروش کنند. وي با اشاره به گزارش‌هاي ماهانه که در انتهاي آبان و اوايل آذر ماه منتشر شده و همچنين گزارش‌هاي ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: اطلاعات ماهانه شرکت‌ها، نشان مي‌دهد که عملکرد آنها مناسب بوده و مشکل خاصي وجود نداشته است، اما فضاي ريسکي که در حوزه بين‌الملل به وجود آمده باعث نگراني سهام‌داران شده و اين موضوع روي بازار تاثير منفي گذاشته است.

  • افرادي که بازار سهام را مناسب نمي‌بينند به بازار بدهي ورود کنند

مديرعامل سابق شرکت بورس تاکيد کرد: اطلاعاتي که از شرکت‌ها بيرون آمده مثبت است. علاوه بر اين، شرکت‌هاي جديدي که وارد بازار مي‌شوند فرصت خوبي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌کنند و جدا از اين‌ها سرمايه‌گذاران بايد دقت داشته باشند که در کنار بازار سهام بازار بدهي هم وجود دارد. اگر کسي فکر مي‌کند که بازار سهام مناسب براي سرمايه‌گذاري نيست مي‌تواند در بازار بدهي سرمايه‌گذاري کند.

قاليباف به سرمايه‌گذاران توصيه کرد که ابزارهاي مالي متنوع را در بازار سرمايه ناديده نگيرند و گفت: به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌کنم که از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري غافل نشوند. در زمان‌هايي سرمايه‌گذاران با افت بازار نگران مي‌شوند يا در زمان رشد بازار در جايي سهام را خريداري مي‌کنند که نبايد بخرند اما اگر به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مراجعه کنند، مي‌توانند با ريسک کمتري داد و ستد انجام دهند.

  • پذيرش شرکت‌ها يکي از مهمترين ماموريت‌هاي بورس است

وي در پاسخ به اينکه به مديران فعلي شرکت بورس چه توصيه‌اي داريد، گفت: بازار در سال‌هاي گذشته توانست در مقاطعي رشد کند. مقداري از اين رشد مربوط است به پذيرش شرکت‌هاي مشمول قانون اصل ۴۴ بود، بعد از آن هم به خاطر پذيرش شرکت‌هاي متعلق به نهادهاي عمومي‌يا بخش خصوصي روند بازار مثبت شد. به نظر من يک بحث مهم در اينکه بازار بزرگ شود پذيرش شرکت‌هاست، چراکه پذيرش شرکت‌ها يکي از ماموريت‌هاي اصلي بازار سرمايه است.

مديرعامل سابق بورس تهران افزود: برخي مي‌گويند چرا در شرايط رکود شرکت‌ها پذيرش مي‌شوند؛ اين حرف کاملا درست است، چرا که در وضعيت رونق بايد سهام در بازار پذيرش شود. وي ادامه داد: اگر در شرايط رکود، سهام عرضه مي‌شود علت مسائل قيمتي است. اگر قيمت را مناسب دهند اين عرضه جذب مي‌شود. نبايد نگران نقدينگي بازار باشيم. چون اين نقدينگي پولي است که خارج از بازار است. معمولا در عرضه‌هاي اوليه نقدينگي مورد نياز در خارج از بازار تامين مي‌شود. براي همين است که مي‌بينيم در زمان عرضه اوليه کدهاي زيادي در بازار باز مي‌شود، چراکه عده‌اي پول‌هايشان را به بازار مي‌آورند.

  • فروش استقراضي مي‌تواند به تعادل بازار کمک کند

قاليباف افزود: عرضه‌هاي اوليه باعث مي‌شود توجهات به بازار افزايش يابد که به مديران فعلي شرکت بورس توصيه مي‌شود ابزارهاي مالي را جدي بگيرند. در جاهايي ما موضوعات نرم افزار معاملات را داشتيم. قاعدتا اين بحث‌هاي فني بايد حل شود اما اين واقعيتي است که بازار ما دو طرفه نيست. در آن بازار همه فروشنده هستند يا همه خريدار؛ البته اين موضوع به بنيادهاي اقتصاد ما بر مي‌گردد. مديرعامل سابق شرکت بورس گفت: اگر بهره‌وري در شرکت‌ها بالا رود و در آن‌ها طرح‌ توسعه تعريف شود، شرکت‌ها متفاوت حرکت خواهند کرد و سرمايه‌گذار يک سهم را که بخرد و سهم ديگر را مي‌فروشد و قاعدتا در چنين فضايي حرکت‌ها در بازار سهام يکسان نخواهد بود. گاهي براي تنوع بازار ابزارهاي متنوع مهم است. مثلا فروش استقراضي مي‌تواند به بازار بسيار کمک کند تا بازار به تعادل برسد. علاوه بر اين، اختيار معاملات نيز در به تعادل رسيدن بازار کمک مي‌کند.

معامله‌گران بازار سهام روز گذشته شاهد رشد فزاينده قيمت خودرويي‌ها بوده است که به گفته کارشناسان، گمانه‌زني‌ها در مورد آزادسازي قيمت خودرو يکي از عوامل مهم افزايش قيمت‌هاست. به گزارش ايسنا، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار استان تهران ۱۲۰۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۶ هزار و ۹۱۰ واحدي بالا رفت. در عين حال شاخص کل هم وزن با ۳۱۹ واحد افزايش به رقم ۲۷ هزار و ۴۴۲ واحدي رسيد. شاخص آزاد شناور نيز هم جهت با شاخص اصلي ۱۴۸۵ واحد افزايش يافت و تا رقم ۱۷۹ هزار و ۶۵ واحدي رشد کرد. همچنين شاخص بازار اول و دوم نيز هر يک به ترتيب ۱۰ هزار و ۶۴ و ۱۵۶۸ واحد افزايش يافتند. نمادهايي در گروه کانه‌هاي فلزي چند رشته‌اي‌ها پالايشي‌ها و خودرويي بيشترين تاثير را در روند نوسانات شاخص کل داشتند. معدني و صنعتي گل گوهر در راس اين نمادها قرار گرفت. به طوريکه معاملات سهام اين شرکت ۱۳۶ واحد تاثير افزاينده روي شاخص‌هاي بازار سرمايه دارد. همچنين گروه مپنا مديريت سرمايه گذاري اميد و پالايش نفت اصفهان هر يک به ترتيب ۱۱۴، ۷۱ و ۵۸ واحد تاثير افزاينده روي شاخص‌هاي بازار داشتند. اما در طرف مقابل نماد شرکت‌هاي پتروشيمي‌فناوران، توسعه صنايع بهشهر و سرمايه گذاري نفت، گاز و پتروشيمي‌تامين هر يک به ترتيب ۳۴، ۱۵ و ۱۴ واحد تاثير کاهنده بر شاخص‌هاي بازار سهام داشتند. با گمانه‌زني‌ها در مورد آزادسازي قيمت خودرو قيمت سهم‌هاي اين گروه نيز روند رو به افزايشي را تجربه کرد. به طوريکه نمادهاي پر معامله‌اي همچون سايپا، ايران خودرو، زامياد، پارس خودرو، گروه بهمن همگي نزديک به پنج درصد رشد قيمت را تجربه کردند. در بسياري از نمادها سهامداران براي خريد سهام اين شرکت‌ها در صف ايستادند. از طرفي معامله گران بازار سهام شاهد افزايش قيمت‌ها در گروه بانک و موسسات اعتباري بودند. در اين گروه ۲۱۷ ميليون سهم به ارزش بيش از ۳۲ ميليارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنين نفتي‌ها شاهد نوسان قيمتي کمتر از دو درصد رو به پايين بودند اما در گروه محصولات شيميايي بسياري از شرکت‌ها با ضرب آهنگ آرامي‌شاهد کاهش قيمت سهام‌شان بودند.