يارانه به صنعت برق لطمه زده است

حميدرضا صالحي عضو هيات مديره سنديکاي برق کشور باانتقاد از وضعيت اقتصاد برق و نگاه سوبسيدي گفت: تازماني که وضعيت اقتصاد برق کشور اين گونه باشد، نمي‌توانيم از ظرفيت‌هاي موجود در کشور در ارتباط با اين صنعت استفاده کنيم.وي در گفتگو با راديو، با بيان اينکه برق يک کالا است و قيمت تمام شده آن در کشور بالا است و ما متاسفانه در طول اين سال‌ها به سمت آزادسازي قيمت برق حرکت نکرده ايم ،گفت :صنعت برق مي‌تواند صنعت ثروتمندي در کشور باشد ،چنانکه به صنعت‌هاي ديگر نيز کمک کند ولي نگاه سوبسيدي به اين صنعت باعث شده که ما نتوانيم از فرصت‌هاي که در اين زمينه وجود دارد، استفاده کنيم .


نصب نخستين سکوي فاز ۱۳ پارس‌جنوبي

نخستين عرشه دريايي فاز ۱۳ پارس‌جنوبي با وزني حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن، در موقعيت مخزني سکوي ۱۳B نصب شد. پيام معتمد، مجري طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبي با اعلام اين خبر گفت: از ابتداي ماه گذشته دو عرشه ۱۳B و ۱۳D به‎طور همزمان در يارد صنعتي صدرا در بوشهر بارگيري و مهاربندي شدند و آمادگي کامل براي نصب در موقعيت‌هاي دريايي داشتند، اما به دليل شرايط ناپايدار جوي و اهميت رعايت الزامات ايمني، نصب سکوي ۱۳B در نخستين بازه هوايي مناسب انجام شد.به گفته وي با اتمام عمليات نصب و راه‌اندازي دو سکوي اصلي ۱۳B و اقماري ۱۳D، برداشت گاز از طرح توسعه اين فاز با ظرفيت استاندارد ۲۸,۴ ميليون مترمکعب در روز انجام خواهد شد.


راه اندازي واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز

واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز پالايشگاه نفت بندرعباس با هدف بهبود کيفيت نفت گاز توليدي و مطابق با استاندارد يورو ۴ در اين پالايشگاه راه اندازي شد.هاشم نامور مديرعامل شرکت پالايش نفت بندرعباس گفت: با راه اندازي اين واحد ميزان گوگرد موجود در نفت گاز توليدي پالايشگاه از 10 هزار ميلي‌ گرم به کمتر از 50 ميلي گرم کاهش يافت.وي افزود:در حال حاضر مجموع نفت گاز توليدي پالايشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد يورو 4 به 15 ميليون ليتر در روز رسيده است.واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز يکي از واحدهاي طرح افزايش ظرفيت توليد و بهبود کيفيت پالايشگاه بندرعباس است که با ظرفيت اسمي‌50 هزار بشکه در روز، بزرگترين واحد تبديل کاتاليستي اين پالايشگاه است.

با احياي کارت سوخت افکار را

به سمت سهميه بندي منحرف مي‌کنند

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در شرايط کنوني راه اندازي دوباره کارت‌هاي سوخت به معناي سهميه بندي و افزايش قيمت سوخت نيست و نبايد افکار عمومي‌را به اين سمت منحرف کرد.وي در گفتوگوي راديو در خصوص قاچاق سوخت و ضرورت سهميه بندي بنزين، اظهار کرد: اطلاعيه‌اي براي ثبت نام کارت سوخت المثني هفته گذشته ارائه کرديم که در آنجا تاکيد شده ثبت نام‌هاي مجدد به هيچ عنوان به معناي سهميه بندي و افزايش قيمت سوخت نيست.وي در خصوص هزينه‌هاي نگه داشت سامانه هوشمند سوخت افزود: با توجه به استفاده از زيرساخت‌هاي بانکي که در حال حاضر فراهم است مي‌توانيم برخي از هزينه‌ها را به صفر برسانيم.وي گفت: در حال حاضر استقبال خوبي براي ثبت نام در حوزه صدور کارت المثني شده است و افراد براي دريافت سوخت از طريق کارت‌هاي نظام بانکي تمايل و گرايش پيدا کرده اند.وي بيان کرد: حداقل در شرايط کنوني راه اندازي دوباره کارت‌هاي سوخت به معناي سهميه بندي و افزايش قيمت سوخت نيست و نبايد افکار عمومي‌را به اين سمت منحرف کرد.

لغو زمان بندي ثبت نام کارت سوخت المثني

به اطلاع هموطنان عزيز مي‌رساند از 14 آذر ماه تا 24 آذرماه ثبت نام درخواست کارت سوخت المثني براي مالکان خودرو و موتورسيکلت فاقد کارت، بدون در نظر گرفتن زمان بندي قبلي که بر اساس آخرين رقم سمت راست شماره تلفن همراه اعلام شده بود، صورت مي‌گيرد.لذا هموطنان با هر شماره تلفن همراه که در اختيار دارند و سيم کارت آن به نام آنها ثبت شده است، امکان ثبت نام در سامانه‌هاي خدمات دولت همراه (www.mob.gov.ir) و اپليکيشن خدمات دولت همراه و کد دستوري #4* را دارند.

ارز صادراتي پتروشيمي‌ها

به سامانه نيما آمده است

هدايت الله خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد فولاد و پتروشيمي‌ها بيشترين سهم درصادرات را دارند بنابراين ۲۰ ميليارد ارز صادراتي که همچنان وارد کشور نشده مربوط به اين دو بخش است.وي در گفت‌وگو خانه ملت، در خصوص سرنوشت 20 ميليارد دلار ارز صادراتي که وارد کشور نشده است، اظهار داشت: اين موضوع توسط محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه مشور رسانه‌اي شد، در مجموع بايد 27 ميلياد دلار ارز صادراتي از پتروشيمي‌ها و کالا و مواد ديگر از جمله فرش، پسته و فولاد حاصل شده که تا امروز 7ميليارد وارد شده است.وي گفت: پتروشيمي‌ها در گذشته ارز صادراتي خود را در بازار آزاد به فروش مي‌رساندند اما از زماني که فضاي رسانه‌ها به اين سمت رفت که چرا ارز صادرات پتروشيمي‌در بازار نيما عرضه نمي‌شود در حالي که آنها خوراک ارزان مي‌گيرند، ارز پتروشيمي‌ها به سامانه نيما آمد و ريسک کمتري مي‌کنند که ارز را وارد نکنند يا در بازار آزاد بفروش برسانند.

سئول هم به دنبال دور زدن تحريم‌ها؛

گروه انرژي: در پي اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي آمريکا و فشار واشنگتن به متحدانش براي توقف خريد نفت از ايران، کره جنوبي برنامۀ بارگيري نفت و ميعانات گازي ايران را در ماه 13 مرداد به حالت تعليق درآورد. اين اقدام کره جنوبي که يکي از مهمترين مشتريان نفت ايران در آسيا در کنار ژاپن و چين است، در حالي انجام مي‌شود که گفتگوها ميان مقامات سئول و واشنگتن براي کسب چنين معافيتي همچنان ادامه دارد.

خبرگزاري رسمي‌کره جنوبي (KBS) از دور جديد مذاکرات اين کشور و آمريکا با موضوع تحريم‌هاي ايران خبر داد.

به گزارش ايرنا به نقل از اين خبرگزاري، وزير خارجه کره جنوبي روز چهارشنبه (14 آذر) گفت، هيات نمايندگان کره جنوبي از روز سه شنبه در مورد مسائل مربوط به معافيت‌هاي تحريمي‌از جمله امور مالي، حمل و نقل و بيمه براي حمايت از معاملات بخش تجاري با مقامات آمريکايي وارد گفت و گو شدند. در نشست مقامات دو کشور در واشنگتن، نماينده کره جنوبي از دولت آمريکا خواست تا موضع روشن خود نسبت به تحريم‌هاي آمريکا اعلام کند و واشنگتن نيز در مقابل براي همکاري نزديک با کره جنوبي از طريق کانال‌هاي ديپلماتيکي براي حل اين موضوع توافق کرد. به گفته برخي از کارشناسان سياسي، هيات کره‌اي در اين سفر در کنار موضوع بررسي موضوع تحريم‌هاي آمريکا به دنبال تمديد معافيت خود براي ادامه واردت نفت و تداوم روابط تجاري خود با ايران است.

در ماه گذشته کره جنوبي به همراه هفت کشور ديگر توانستند از معافيت موقت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران برخوردار شوند. بر اساس اين معافيت کره جنوبي مي‌تواند به مدت 180 روز با حجم کمتر نسبت به گذشته به واردات نفت از ايران ادامه دهد.

به گزارش روزنامه تجارت: ادعاي آمريکا در به صفر رساندن صادرات نفت ايران همراه با تهديد و ارعاب جامعه بين الملل، با اعلام معافيت ۸ کشور از تحريم در حوزه واردات نفت ايران عملا شکست خورد و به گفته بسياري از کارشناسان داخلي و بين المللي کاخ سفيد تاکنون در دستيابي به اهدافش در زمينه تحريم نفتي ايران ناموفق بوده است. روسيه، عربستان، عراق و ايران کشور‌هاي عمده صادر‌کننده نفت و اتحاديه اروپا، چين، هند، ژاپن و چند کشور ديگر از عمده خريداران نفت در جهان هستند و به اين علت که تعداد کشور‌هاي توليد‌کننده عمده نفت و همچنين وارد‌کنندگان آن محدودند، اين کالاي اقتصادي، ماهيتي سياسي و استراتژيک پيدا کرده و به همين دليل همواره نقش مهمي‌در روابط بين الملل ايفا مي‌کند.

  • صادرات 90 درصد نفت ايران به هشت کشوري که معافيت گرفتند

سيدرضا ميرطاهر کارشناس مسائل آمريکا براين باور است که ۹۰ درصد صادرات نفت ايران به ۸ کشوري اختصاص دارد که از تحريم‌هاي نفتي آمريکا معافيت گرفته اند.ميرطاهر درباره دلايل عدم همراهي ساير کشور‌ها با واشنگتن معتقد است که تصور ترامپ درابتدا اين بود که دنيا در اعمال تحريم‌ها عليه ايران و به ويژه تحريم‌هاي نفتي، واشنگتن را حمايت مي‌کند، اما پس از اعمال محدوديت‌ها با مقاومت جهاني رو به رو شد که دليل اين مقاومت، اقدام ايالات متحده در اعمال تحريم‌هاي غيرقانوني و يکجانبه عليه جمهوري اسلامي‌و خروج از برجام ذيل توافق قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل بود.

اکنون دولت ترامپ براي سرپوش گذاشتن بر اين شکست تلاش مي‌کند تا با اعطاي معافيت‌هاي نفتي در مورد کشور‌هاي عمده واردکننده نفت از ايران و دادن مهلت‌هاي زماني همانند دوران اوباما، آن‌ها را وادار کند که در برهه‌هاي زماني مشخص و در ميزان تعريف شده‌اي واردات نفت خود از ايران را کاهش دهند.

  • ترامپ نگران افزايش ناگهاني قيمت نفت

اما شخص ترامپ دليل جالبي براي معافيت اين کشور‌ها از تحريم نفتي ايران بيان مي‌کند و مي‌گويد "من نگران وارد آوردن شوک به بازار انرژي بودم و به همين دليل براي جلوگيري از افزايش ناگهاني قيمت جهاني نفت مي‌خواهم تحريم‌هاي نفتي را آرام‌تر اجرا کنم" رييس جمهور آمريکا در ادامه مي‌گويد که " ما شديدترين تحريم‌هايي را که تا به‌حال اعمال شده، مقرر کرديم، اما در مورد نفت ما بايد کمي‌آهسته‌تر جلو برويم، چون من نمي‌خواهم بهاي نفت در سراسر دنيا را بالا ببرم".

  • چهار دليلي که آمريکا نمي‌تواند فروش نفت ايران را به صفر برساند

اما بررسي اين پرسش که چرا آمريکا مجبور به دادن معافيت به وارد کنندگان نفت ايران شد نشان مي‌دهد، اين اقدام دلايلي مختلفي دارد که کنترل قيمت نفت در بازار و جلوگيري از افزايش آن يکي از مهمترين آن‌ها محسوب مي‌شود. اين معافيت‌ها حداقل ادامه عرضه مقداري از نفت ايران به بازار‌هاي جهاني را تضمين کرده و احتمالا نگراني‌ها در مورد اختلال در عرضه و فشار بيشتر به قيمت‌هاي بين المللي نفت را پيش از انتخابات حساس ميان دوره‌اي آمريکا کاهش خواهد داد. دليل ديگر اين اقدام به چالش‌هاي جايگزيني نفت کشورمان ارتباط دارد، به دليل آنکه نفت هر کشوري ترکيبات منحصر به فرد خود را داشته و براي توليد محصولات پتروشيمي‌در هر کشور نمي‌توان يک باره نفت ديگري را با مشخصات نزديک به نفت ايران جايگزين کرد. موضوع ديگر رقابتي بودن شرايط خريد نفت از ايران است. تهاتر نفت با کالا، نزديک بودن مسير حمل بار و ارائه تسهيلات در نحوه پرداخت‌ها از جمله عواملي هستند که خريد نفت از ايران را به صرفه‌تر مي‌کنند و در نتيجه قيمت و گريد‌هاي نفت ايراني در بازار را همچنان در اندازه‌هاي رقابتي حفظ مي‌کنند که همين موضوع سبب شده تا نفت ايران در برابر فشار تحريم‌ها مقاوم ظاهر شود. دليل آخر، اما خسارت‌هايي است که در صورت حذف قرارداد نفتي با ايران متوجه مشتريان اين محصول مي‌شود که در نتيجه آمريکا ناچار شده است همزمان با اعلام بخش دوم تحريم‌هاي نفتي ايران در برابر مطالبات ومنافع آن‌ها عقب نشيني کرده و واقعيت بازار انرژي را بپذيرد.

مصطفي گودرزي رئيس اتحاديه کاشي ساز و کاشي فروش، گفت: در حال حاضر، يکي از موانع اصلي در توليد کاشي تأمين مواد اوليه است.وي با بيان اينکه تأمين مواد اوليه، رابطه مستقيم با ارز دارد، تصريح کرد: ۸۰ درصد از صادرات در اين بخش به کشور عراق صورت مي‌گيرد و مابقي به کشورهاي افغانستان، پاکستان و آسياي ميانه صادر مي‌شود.گودرزي با بيان اينکه صنعت کاشي و سراميک از ساليان دور در کشور همواره رو به رشد بوده است، افزود: با ورود تکنولوژي‌هاي روز در حوزه کاشي و سراميک، محصولات اين صنعت امروز از کيفيت قابل توجهي برخوردار است.وي گفت: اگر مواد اوليه در اين حوزه به موقع توليد شود نياز صددرصدي در داخل تأمين مي‌شود.گودرزي، با اشاره به توليد سراميک صنعتي، تصريح کرد: ۱۳۰ واحد توليدي درسطح کشور در اين صنف مشغول به فعاليت هستند.

حسين نعمتي عضو هيأت‌مديره اتحاديه دامداران ايران گفت: قيمت انواع لبنيات در بازار نبايد بيشتر از ۱۰۰ درصد نرخ شير خام باشد.وي در گفتگو با آنا، با اشاره به اينکه نرخ شير خام در بازار از دو هزار تومان تا دو هزار و سيصد تومان براي هر کيلوگرم متغير است، گفت: متأسفانه در چند ماه گذشته قيمت انواع بسته‌بندي مواد لبني به‌شدت افزايش داشته است که وقوع اين اتفاق موجب شده است تا شاهد گراني محصولات لبني در بازار باشيم.وي افزود: با توجه به اينکه برخي از مواد اوليه براي بسته‌بندي انواع محصولات لبني وارداتي هستند، به‌نظر مي‌رسد حداقل بيش از ۵۰ درصد از گراني محصولات لبني ناشي از افزايش قيمت پاکت‌هاي بسته‌بندي باشد.وي تصريح کرد: وقتي نرخ شير خام حداکثر کيلويي دو هزار و ۳۰۰ تومان است، قيمت هر کيلوگرم محصول لبني نبايد بيشتر از دو برابر نرخ شير خام باشد.

تکذيب کمبود عرضه مرغ به بازار

عظيم حجت عضو هيات مديره اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: با توجه به حجم مناسب توليد، کمبودي در عرضه مرغ به بازار وجود ندارد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اينکه کمبودي در عرضه مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به حجم مناسب توليد، قيمت مرغ براي توليدکننده و مصرف کننده توجيه اقتصادي دارد و نسبت به ساير پروتئين‌ها نوسان کمتري در بازار داشته است.وي نرخ واقعي هر کيلو مرغ زنده را ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشي ۱۰ هزار و ۸۰۰ تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.وي نرخ مصوب ۹۸۰۰ تومان براي هر کيلو مرغ از سوي سازمان حمايت را غيرکارشناسي دانست و افزود: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد، ابلاغ نرخ مصوب ۹۸۰۰ تومان براي فروش هر کيلو مرغ، انصراف بسياري از مرغداران را به همراه خواهد داشت چرا که آن‌ها در فروش هر کيلو مرغ با زيان حداقل يک هزار توماني روبرو هستند.

هشدار نسبت به احتمال افزايش قيمت سيب

اسدالله کارگر رئيس اتحاديه ميوه و سبزي‌فروشان از تشديد بازرسي با نزديکي به شب چله خبر داد و گفت: با توجه به شرايط بازار اگر صادرات ميوه بيش از مازاد نياز بازار داخلي انجام شود، افزايش قيمت ميوه به خصوص سيب درختي رخ خواهد داد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با تأثيرات صادرات برخي اقلام ميوه که بازار داخلي آن با کمبود مواجه است، اظهار کرد: اتحاديه و صنف ميوه‌فروشان در زمينه‌ کمبودهاي حال و احتمالي اطلاع‌رساني داشته و خواستار آن شده تا صادرات ميوه بر پايه مازاد مصرفي داخلي انجام شود، زيرا در صورتي که نياز بازار داخلي رفع نشود، قيمت ميوه افزايش پيدا خواهد کرد.وي افزود: قيمت سيب در پي کمبود، افزايش قابل توجهي داشته و بنابر تجربه سال‌هاي گذشته پيش‌بيني مي‌شود عرضه سيب براي بازار شب عيد با کمبود ۳۰ درصدي مواجه شود.

توليد مناسب ميوه و مرکبات در کشور

محمدعلي طهماسبي معاون باغباني وزير جهاد کشاورزي گفت: وضعيت توليد ميوه به‌ويژه مرکبات در کشور بسيار مناسب است و به نظر من از قيمت و بازار محصولات دو گروه مردم و باغداران متضرر مي‌شوند.به گزارش ايسنا، محمدعلي طهماسبي در حاشيه مراسم روز جهاني خاک که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزي برگزار شد، اظهار کرد: با توجه با اين‌که قيمت خريد ميوه به‌ويژه مرکبات در باغ و از توليدکنندگان در حال کاهش بوده و پايين آمده است، وزير جهاد کشاورزي به سازمان تعاون و روستايي دستور داد اين محصول را به صورت توافقي از باغداران خريداري کند تا قيمت آن به نفع توليدکنندگان بهبود يابد. معاون باغباني وزير جهاد کشاورزي خاطرنشان کرد: برخي ادعا مي‌کنند که گراني ميوه ارتباطي به نظام توزيع ندارد اما بايد از آن‌ها پرسيد امروز حاضر هستند از مرکب‌کاران شمال کشور قيمت بگيرند و آن‌را با قيمت‌هاي بازار مصرف که به دست مردم مي‌رسد مقايسه کنند تا ببيند مشکل کجاست!؟

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني‌هاي توزيع وفروش محصولات غذايي:

گروه اصناف : توليد در اقتصاد ايران به شدت به واردات کالاهاي سرمايه‌اي، واسطه‌اي و مواد اوليه وابسته است، با درنظرگرفتن چنين شرايطي، تضعيف ارزش پول ملي، افزايش هزينه‌هاي توليد، رکود و تعطيلي صنايع را در پي خواهد داشت. افزايش نرخ ارز به شدت حاشيه سود اکثر صنايع کشور را کم کرده و هزينه‌هاي توليد آنها را افزايش داده است، زيرا رابطه‌ي نرخ ارز با واردات، رابطه‌ي معکوس و منفي است؛ يعني با افزايش نرخ ارز، قيمت کالاهاي وارداتي بالا مي‌رود.

مهدي کريمي‌تفرشي رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني‌هاي توزيع وفروش محصولات غذايي گفت : يکي از مهم‌ترين عواملي را که مي‌تواند زمينه توسعه رقابت‌پذيري صنايع غذايي در ايران را فراهم کند، دسترسي به مواد اوليه باکيفيت و قيمت مناسب دانست و گفت: صنايع تبديلي و غذايي ايران از اين نظر دچار مشکل است. از آنجا که مواد اوليه اين صنعت محصولات فصلي است، در زمان خاص و کوتاهي بايد تمامي‌مقدار مورد نياز از کشاورزان که تمايلي به فروش قسطي و نسيه ندارند نقدي خريداري شود و به همين دليل چرخش سرمايه در اين صنعت به زماني طولاني نياز دارد. بنابراين يکي از بزرگترين مشکلات توليدکنندگان به ويژه در صنايع‌غذايي حجم کلان سرمايه مورد نياز است.وي ادامه داد: در واقع سياست‌هاي اخير ارزي کشور به گونه‌اي بوده که واحدهاي توليدي ما در تامين مواد اوليه خود با مشکل جدي مواجه شده‌اند که با ادامه اين روند شاهد تعطيلي واحدهاي توليدي و از دست رفتن اشتغال ايجاد شده خواهيم بود. اگر واحدهاي توليدي ما نتوانند مواد اوليه خود را تامين کنند، چرخه اقتصاد ما دچار مشکلات بزرگ‌تري خواهد شد. همه واحدهاي توليدي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم با مشکل تامين مواد اوليه روبه‌رو هستند.نائب رئيس هيئت مديره انجمن علوم وفناوري غلات ايران معتقد است که در حال حاضر نحوه تخصيص ارز به واردات مواد اوليه، از دغدغه‌هاي اصلي فعالين اقتصادي به‌ويژه صنعت غذا است.کريمي‌تفرشي با اشاره به اينکه توليد در اقتصاد ايران به شدت به واردات کالاهاي سرمايه‌اي، واسطه‌اي و مواد اوليه وابسته است، اظهار کرد: با درنظرگرفتن چنين شرايطي، تضعيف ارزش پول ملي، افزايش هزينه‌هاي توليد، رکود و تعطيلي صنايع را در پي خواهد داشت. افزايش نرخ ارز به شدت حاشيه سود اکثر صنايع کشور را کم کرده و هزينه‌هاي توليد آنها را افزايش داده است، زيرا رابطه‌ي نرخ ارز با واردات، رابطه‌ي معکوس و منفي است؛ يعني با افزايش نرخ ارز، قيمت کالاهاي وارداتي بالا مي‌رود.وي اضافه کرد: تمام اين موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزايش نرخ ارز به شدت توليدکنندگان را تحت فشار قرار مي‌دهد، به ويژه اينکه توليد کننده مجبور است مواد اوليه و ملزومات خود را با نرخ بالاي ارز وارد کند و اين قطعاً هزينه توليد و قيمت تمام شده محصول را بالا مي‌برد. توليدکننده با در نظر گرفتن توان مالي مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتي نمي‌تواند قيمت محصول را چندان افزايش دهد. ضمن اينکه توليدکننده با وجدان براي حفظ منافع اقتصادي خود هرگز حاضر به کاستن از کيفيت محصول نخواهد بود .کريمي‌تفرشي مهمترين تاثيرات نوسانات نرخ در افزايش هزينه‌هاي توليد، کاهش حاشيه سود و کاهش توان رقابتي، کمبود سرمايه در گردش بنگاه‌ها، اختلال در سيستم خريدها و معاملات اقتصادي دانست و افزود: در چنين شرايطي، توليدکنندگان نيز ملزم به خريد نقدي مواد اوليه هستند که به دليل حجم بالاي نياز آنها با مشکل مواجه مي‌شوند.وي اظهار کرد: با توجه به اينکه کشور ما کشوري چهار فصل است و موقعيت خوبي از لحاظ اقليمي‌و جغرافيايي دارد؛ از پتانسيل بالايي در توليد انواع محصولات کشاورزي برخوردار است که بايد با اصلاح مناسب زيرساخت‌هاي کشاورزي و پاسخگويي به نيازهاي کشاورزان از اين پتانسيل بالا به نحو مطلوبي بهره‌برداري کرد. به ويژه در شرايط حساس اقتصادي کشور که بايد مسئله ارز در کشور به نحو بهينه‌اي مديريت شود بهره برداري از حداکثر ظرفيت‌هاي توليدات کشاورزي کشور و جلوگيري از واردات غيرضروري کالاهايي که امکان توليد آن‌ها در کشور فراهم است نقش کليدي در مديريت اقتصادي کشور ايفا مي‌کند. ضمن اينکه به اين طريق از اشتغال و کارآفريني و پتانسيل‌هاي روستايي کشورمان حمايت مي‌شود و مانع خروج بي رويه ارز از کشور براي کالاهاي غيراساسي خواهد شد.وي با اشاره به اينکه سالانه بيش از صد ميليون تن موادغذايي در کشور توليد مي‌شود،‌ گفت: در ايران حدود 50 ميليون هکتار زمين زراعي مناسب وجود دارد که 20 ميليون هکتار از آن زيرکشت است. کشور ما در حال حاضر در توليد بيشتر محصولات استراتژيک در مسير خودکفايي قرار دارد. سالانه به حدود ۲۰ هزار تن برنج نياز داريم. توليد داخلي ما در زمينه محصول برنج و چاي به ميزاني است که نياز داخل را برطرف مي‌کند و ما در زمينه اين محصولات توليد خوبي داريم و نيازي به واردات نداريم. در حل حاضر با توليد ۸ ميليون و ۵۰ هزار تن چغندر قند در کشور و با احتساب شکر نيشکري، بيش از يک ميليون و ۹۲۰ هزار تن شکر که در کشور توليد شده نيازي به واردات اين محصول در سال 97 نداريم.

علي مراد اکبري معاون وزير جهاد گفت: دفتر خاک کشاورزي با هدف پيگيري مسائل خاک، در معاونت آب و خاک راه‌اندازي مي‌شود.به گزارش مهر، وي در مراسم بزرگداشت روز جهاني خاک اظهار داشت: در حال حاضر، لايحه حفاظت از خاک در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب شده و به زودي نهايي و تقديم دولت مي‌شود.وي اضافه کرد: در اين لايحه، به مباحثي از جمله جلوگيري از تخريب، آلودگي و اصلاح خاک و نيز بهره برداري بهينه و مديريت خاک پرداخته شده است.وي اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده که سالانه در سطح ۵۰۰ هزار هکتار توان حاصل‌خيزي خاک اراضي کشور را بهبود دهد.اکبري ادامه داد: در حال حاضر، ميزان مواد آلي موجود در ۶۰ درصد خاک کشاورزي کشور، زير يک درصد است که بايد براي افزايش مواد آلي خاک تلاش کنيم.وي ادامه داد: ۱۸.۵ ميليون هکتار اراضي کشاورزي کشور در چرخه توليد قرار دارد که رصد، پايش و اصلاح آن از نظر شوري، آلودگي و مواردي از اين دست ضروري است.وي اضافه کرد: طرح پايش خاک در تمام نقاط کشور انجام شده که بايد هر ۳ تا ۵ سال اجرا شود؛ ضمن اينکه طرح شورزدايي خاک، با همکاري کشور هلند در کرمان آغاز شده است.اکبري ادامه داد: با توجه به عضويت ايران در مجمع جهاني خاک، پيشنهاداتي به اين مجمع به منظور تشکيل بانک داده‌هاي توان ملي و تجهيزات در مورد خاک و ارتقاي دانش و توانايي لازم در سطح منطقه اي، داده ايم.

رسول شجري رئيس اتحاديه کفاشان دست‎دوز با اعلام اينکه خريدهاي مدت دار متوقف شده و واحدهاي توليدي به دليل عدم نقدينگي کافي به سختي مشغول کار هستند، گفت:هزينه‌هاي بالاي توليد کفش باعث شده تا صادرات چرم به صورت خام رونق پيدا کند.وي با اشاره به اينکه رکود اقتصادي کشور شرايط اقتصادي را براي واحدهاي توليدي سخت کرده است، اظهار داشت: 30 تا 40 درصد مواد اوليه واحدهاي توليدي کفش از محل واردات تأمين مي‌شود که در حال حاضر واحدهاي توليدي در خريد آنها با مشکل روبه رو هستند.وي گفت: هزينه‌هاي بالاي توليد کفش باعث شده تا صادرات چرم به صورت خام رونق پيدا کند به نحوي که ترکيه از ما چرم خام خريداري و بعداً محصولات توليدي خود را به ما مي‌فروشد.وي با اعلام اينکه خريد‌هاي مدت دار متوقف شده و واحدهاي توليدي به دليل عدم نقدينگي کافي به سختي مشغول کار هستند، افزود: در حال حاضر مواداوليه واحدهاي توليدي کفش بيش از 200 برابر افزايش پيدا کرده اما توليدکنندگان به دليل عدم توان خريد مردم فقط افزايش 50 درصدي را در قيمت محصولات خود اعمال کرده‌اند.وي با گلايه از اينکه سيستم بانکي براي عدم پرداخت تسهيلات مناسب به توليدکنندگان، تصريح کرد: واحدهاي توليدي امروز با کمتر از 50 درصد ظرفيت فعاليت و حتي تعدادي قادر به توليد نيستند که اين موضوع براي صنعت کفش کشور بسيار نگران کننده است.شجري اضافه کرد: اگر اين شرايط ادامه پيدا کند نمي‌توانيم نياز بازار شب عيد مردم را تأمين کنيم.