اتحاديه اروپا در مبارزه با تروريسم صداقت ندارد

سخنگوي وزارت امور خارجه با محکوميت تصميم غيرمنطقي و تعجب برانگيز اتحاديه اروپا در تحريم چند تبعه ايراني، اين اقدام را نشانه بي صداقتي کشورهاي اروپايي در مبارزه با تروريسم خواند. بهرام قاسمي‌افزود: اتحاديه اروپا به جاي قرار دادن نام گروه‌هاي تروريستي و جنايتکاري همچون منافقين و الاحوازيه در فهرست تحريم خود، آنان را در اقدامات ضد انساني و تروريستي خود آزاد گذارده و حتي تحت حمايت خود قرار مي‌دهد اما جمهوري اسلامي‌ايران را که پرچمدار مبارزه با تروريسم در منطقه بوده و اروپا امنيت خود را مديون آن است، مورد اتهام قرار مي‌دهد. ايران در پاسخ به اين اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضي را اتخاذ خواهد کرد.


براي رد گم‎کردن آدرس غلط فتنه مي‎دهند

عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت مي‎گويد: طرح موضوعاتي مانند فتنه 98 يک نوع خيانت به رهبري و جامعه است، زيرا مطرح‌کنندگان آن مي‎خواهند اذهان مردم را از خطرات اصلي و مهم کشور خارج کنند و منافع باندي و نامشروع خود را از طريق اين تهمت‎ها تأمين ‎کنند.مرتضي مبلغ با تاکيد بر اينکه فتنه‎گران اصلي مرتب هشدار فتنه مي‎دهند، با اشاره به آسيب‎زا بودن جريان‎ها و گروه‎هاي تند در عرصه سياسي، مي‎افزايد: همه بايد متوجه فشارها و نقشه‎هاي دشمنان در منطقه باشند، اما آن‎ها براي رد گم‎کردن آدرس غلط مي‎دهند و اين موضوعات را به رقابت‎هاي داخلي تبديل مي‎کنند. چراکه مي‎خواهند منافع نامشروعشان را از اين طريق برطرف کنند.


توجه به توليد داخلي براي مديريت تحريم‌ها

نايب رئيس کميسيون امورداخلي کشور گفت: مردم ايران به واسطه تحريم‌هاي ظالمانه جبهه استکبار جهاني در شرايط ويژه‌اي قرار دارند و به نظر مي‌رسد براي خروج از اين شرايط بايد الزامات خاصي را مدنظر قرار دهيم، در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد صرف نظر از شعار بايد به تدوين سياست‌هاي دوران ويژه و بحران پرداخت که در چنين شرايطي مي‌توان به اتخاذ سياست توليد داخلي روي آورد. به گزارش خانه ملت، سيدحميدرضا کاظمي‌گفت: کشور ما با مواد طبيعي و خدادادي مي‌تواند يکي از کشورهاي توسعه يافته باشد اما هزينه‌هايي که نهاد دولت براي ملت ايجاد کرده بار گراني بر دوش همه و گوياي اين حقيقت است که دولت ما بيش از اندازه فربه و مردم نحيف شده اند.

تاکيد رييس‌جمهور اتريش بر حفط برجام

رييس‌جمهوري اتريش گفت که برجام به عنوان دستاورد گفت‌وگوي از موضع برابر بايد حفظ شود.به گزارش ايسنا، فان در بلن رييس‌جمهور اتريش در جمع سفراي خارجي مقيم وين به مناسبت آغاز سال نو ميلادي با بيان اين که"حفظ برجام بسيار حائز اهميت است" گفت: برجام به عنوان دستاورد "گفت‌وگوي مشترک از موضع برابر" بايد حفظ شود.وي افزود: گزارش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد که ايران به اين توافق پايبند بوده است.رييس‌جمهوري اتريش از ناسيوناليسم، يک‌جانبه‌گرايي، بي‌اعتنايي به هنجارهاي حقوقي بين‌المللي و هم‌چنين خروج از موافقت‌نامه‌هاي چندجانبه انتقاد کرد.

ايران آماده پرتاب ماهواره مي‌شود

سي‌ان‌ان گزارش داد که تصاوير جديد نشان مي‌دهد ايران در حال آماده سازي براي پرتاب يک ماهواره به فضاست و اين نشان مي‌دهد که علي‌رغم تهديدات اخير مايک پمپئو وزير امورخارجه آمريکا در اين زمينه، ايران در حال حرکت در مسير تعيين شده خود است. به گزارش ايسنا، بنابر ادعاي سي‌ان‌ان، اين تصاوير که در روزهاي چهارم، شش و هفت ژانويه تهيه شده، حاکي از فعاليت در مرکز فضايي امام خميني و در ادامه پرتاب قبلي ايران در سال 2017 است.سي‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: اگرچه وزير امورخارجه آمريکا گفته که فناوري استفاده شده براي اين پرتاب با آن‌چه در موشک‌هاي بالستيک استفاده مي‌شود يکي است، هيچ نشانه‌اي دال بر اين‌که پرتاب آتي ايران براي اهداف نظامي‌است وجود ندارد.

لزوم دقت بيشتر در بررسي بودجه

دبير شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان با توجه به شرايط اقتصادي کشور مي‌تواند و بايد در بررسي بودجه دقت بيشتري کند تا از اسراف و تبذيرهاي احتمالي جلوگيري کند.به گزارش ايسنا آيت‌الله جنتي در جلسه شوراي نگهبان افزود: حضور آيت‌الله آملي لاريجاني در شورا مايه خوشبختي است و سوابق ارزنده وي در اين شورا محفوظ است و اميدواريم با حضور اين عالم عزيز حرکت جديدي در کارهاي شورا ايجاد شود.وي با بيان اينکه امسال سال تلخي براي شوراي نگهبان بوده است، گفت: متأسفانه امسال برادر عزيز آقاي عليزاده و يا به تعبيري حافظه شوراي نگهبان را از دست داديم و بعد از آن آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي، آن فقيه عالم عامل مرحوم شدند و اکنون هم با اظهار تأسف شاهد بيماري آيت‌الله مؤمن هستيم که از خداوند متعال شفاي عاجل وي را خواستاريم.دبير شوراي نگهبان با برشمردن مراتب علمي‌آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي در حوزه‌هاي علميه نجف و قم، از سوابق انقلابي و خدمات ارزنده وي در جايگاه‌هاي مختلف از جمله شوراي نگهبان و قوه قضائيه نام برد و از درگاه الهي براي وي طلب مغفرت کرد.

دولت با استاني شدن انتخابات موافق است

معاون امور مجلس رئيس جمهوري گفت: دولت با طرح نمايندگان مبني بر استاني شدن انتخابات مجلس موافق است.به گزارش ايرنا، حسينعلي اميري درباره لايحه جامع انتخابات گفت: در حال حاضر لايحه جامع انتخابات را در دستور کار دولت داريم، که تا دو هفته آينده در صحن دولت مورد رسيدگي دقيق قرار مي‌گيرد.معاون امور مجلس رئيس جمهوري با اشاره به بررسي کليات لايحه جامع انتخابات در جلسه گذشته دولت، بيان کرد: طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌روز گذشته با دو فوريت در مجلس شوراي اسلامي‌راي آورد، امروز هم در جلسه دولت اين موضوع مطرح و مفصل راجع به اين طرح صحبت شد.اميري افزود: در جلسه امروز پس از بحث و بررسي راي‌گيري انجام شد و دولت با طرح نمايندگان محترم مبني بر استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌موافقت کرد.

يازده سال حبس براي سگو

گونن سگو، وزير انرژي پيشين رژيم صهيونيستي که پيش از اين به دليل آن چه جاسوسي براي ايران عنوان شد، مجرم شناخته شده بود، روز چهارشنبه به تحمل يازده سال زندان محکوم شد. به گزارش ايسنا از آي24 نيوز،وي که در سال‌هاي 1995 تا 1996 وزير انرژي و زيرساخت رژيم صهيونيستي بوده است، متهم بود که اطلاعاتي را با هدف آسيب زدن به امنيت اين رژيم در اختيار ايران قرارداده است. او در ژوئن سال گذشته بازداشت شد و چندي پيش يک دادخواست براي کاهش محکوميتش ارائه داد و براي اين منظور با دادستان‌هاي صهيونيستي وارد رايزني شد.رژيم صهيونيستي پس از بازداشت اين وزير سابق خود مدعي شد که وي گزارش‌هايي را با هدف آسيب زدن به امنيت اين رژيم به ايران ارائه داده و يکي از عوامل وزارت اطلاعات ايران بوده است. اين اطلاعات درباره زيربناي انرژي رژيم صهيونيستي، تاسيسات امنيتي، نظامي‌و مقامات سياسي بوده است.گفته مي‌شود پرونده گونن سگو جدي‌ترين پرونده جاسوسي در تاريخ رژيم صهيونيستي بوده است.وي پيشتر در سال 2007 پس از تحمل پنج سال زندان به اتهام تلاش براي قاچاق مواد مخدر به نيجريه رفته بود و ظاهرا در آنجا ارتباطش با صهيونيست‌ها را به منظور جاسوسي براي ايران حفظ کرده بود.بنابر ادعاي دادستاني رژيم صهيونيستي وي در سال 2012 کار براي ايران را آغاز کرد و براي انجام فعاليت‌هاي خود در اين زمينه از يک گذرنامه آلماني استفاده مي‌کرده است.

سفر آمريکا به برلين عليه ايران

«ديويد‌هال» معاون وزير امورخارجه آمريکا، براي بحث در مورد مسائل مربوط به روسيه، اوکراين و ايران به آلمان سفر خواهد کرد.به گزارش ايلنا از اوردو پوينت، بر اساس بيانيه وزارت خارجه آمريکا ،‌هال در اين سفر ضمن تاکيد بر اهميت روابط آلمان و ايالات متحده در مورد مسائل مختلفي مانند مناقشه روسيه و اوکراين، امنيت انرژي، تحرکات ايران در اروپا و خاورميانه و هم چنين ترويج صلح و ثبات گفت‌وگو خواهد کرد.اين بخشي از سفر ديپلماتيک‌هال است که بعد از ظهر روز چهارشنبه، با ديدار با مديران سياسي اتحاديه اروپا در شهر کلوژ روماني آغاز خواهد شد.پيش‌بيني مي‌شود اين سفر در تاريخ ۱۳-۱۴ ژانويه در بيروت به پايان برسد. انتظار مي‌رود در اين ديدار‌هال از حمايت «قوي» ايالات متحده از دولت لبنان و همچنين از لزوم خودداري لبنان از شرکت در درگيري‌هاي منطقه‌اي و جلوگيري از افزايش تنش در مرز آبي با سرزمين‌هاي اشغالي صحبت کند.

ماموريت بسيج توليد قدرت نرم براي نظام

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان کشور گفت: ماموريت وزارت آموزش و پرورش، تعليم و تربيت و ماموريت بسيج توليد قدرت نرم و سخت براي نظام است تا به سوي قله و آرمان خود حرکت نموده و از چالش‌ها و مشکلات عبور کند.حسن مرادي افزود: هر چه علم آموزي بيشتر رنگ و بوي بسيجي بگيرد قدرت بيشتر براي نظام و جامعه در راستاي ايجاد امنيت و برداشتن گامهاي بلند به سوي پيشرفت مهيا مي‌شود.وي با بيان اينکه بسيج توليد، سازماندهي و فراهم کردن قدرت مردمي‌و بدنه فعال مردمي‌را برعهده دارد اظهار داشت: علم و فرهنگ جزو منابع اصلي توليد قدرت در هر جامعه است که هر دو خود را در آموزش و پرورش نشان مي‌دهد. وي گفت: هر چه فرهنگ بسيجي بيشتر به دانش آموزان منتقل شود ظرفيت علم و فرهنگ هم بيشتر و سرعت پيشرفت جامعه نيز افزونتر مي‌شود.وي اظهار داشت: يکي از کارکردهاي بسيج فرهنگيان مقابله با هجمه سنگين و جنگ نرم دشمن عليه مقدسات و هويت ملي است.

رهبر انقلاب در مهمترين توصيه به مسئولان تأکيد کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب حرفهاي بي ربط برخي غربي‌ها را به 'حرف‌هاي دلقک‌ها' تشبيه کردند و خطاب به مسئولان گفتند: در مقابل توپ و تشر و ياوه گويي‌هاي آمريکا و اروپا پس نزنيد و بايستيد و بدانيد که اينها نه تهديد، نه «وعده و قول» و نه حتي امضايشان اعتبار ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سالروز قيام تاريخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دي ۱۳۵۶ در ديدار هزاران نفر از مردم قم، با اشاره به ضرورت پرهيز از سهل‌انگاري و سهل‌انديشي درباره ريشه دشمني آمريکا و استکبار با ايران اسلامي، «ماهيت و حقيقت انقلاب و شجاعت و وفاداري ملت و نظام به اهداف و مباني انقلاب» را علت اصلي اين خصومت عميق و مستمر خواندند و با بيان وظايف مهم «مسئولان و مردم» در اين مقطع تأکيد کردند: رسيدگي به مشکلات معيشتي مردم به‌ويژه قشرهاي ضعيف مهمترين وظيفه امروز دولتمردان است و ملت و مسئولان بايد با هوشياري، تحريم‌هاي آمريکا را همانند دوران دفاع مقدس به شکستي بي سابقه براي شيطان بزرگ تبديل کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تجليل از قيام سرنوشت‌ساز مردم قم در ۱۹ دي سال ۵۶ به‌عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامي، قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و افزودند: البته انگيزه‌هايي براي تغيير فضاي انقلابي قم و کمرنگ کردن روحيه انقلابي و ديني در آن وجود دارد و نبايد از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد. ايشان با تأکيد بر هوشياري در مقابل اين انگيزه‌ها، تأکيد کردند: قم سرچشم اصلي و پشتوانه معنوي انقلابي است که دنيا را متحول کرد، بنابراين بزرگان و جوانان قم نبايد اجازه دهند دست‌هاي خائن، قم را از مرکزيت انقلاب، خارج و اين حرکت تحولي را در آن کمرنگ کنند. رهبر انقلاب اسلامي‌سپس به بيان چند درس مهم و ماندگار از قيام ۱۹ دي پرداختند و خاطرنشان کردند: رئيس‌جمهور وقت آمريکا در ۱۰ دي ۵۶ به تهران آمد و با تمجيد اغراق‌آميز و دروغين از محمدرضا پهلوي، ايران را «جزيره ثبات» يعني مايه آرامش خيال آمريکا از ايرانِ وابسته و مسئولان نوکرمآب آن، خواند. ايشان قيام مردم قم عليه رژيم ظالم، وابسته و فاسد پهلوي در فاصله‌اي کمتر از ده روز از اين سخنان را نشانه ضعف عميق دستگاه محاسباتي آمريکا و غرب دانستند و گفتند: کمتر از ده روز پس از سفر رئيس‌جمهور آمريکا و تعبير او از ايران به جزيره ثبات، قيام عظيم مردم قم شکل گرفت و به دنبال آن، قيام مردم تبريز و طوفان انقلاب اسلامي‌و نابودي رژيم سرسپرده طاغوت محقق شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، استمرار ضعف دستگاه محاسباتي آمريکا تا امروز را يک واقعيت برشمردند و افزودند: با وجود آنکه عده‌اي غربزده و آمريکازده، پُزِ قدرت محاسباتي و آينده‌نگري آمريکايي‌ها را مي‌دهند اما آمريکا همچنان دچار ضعف محاسباتي است. ايشان با اشاره به سخنان سال گذشته‌ي يک دولتمرد آمريکايي در جمع اوباشِ تروريست و وعده او به آنها که جشن سال ۲۰۱۹ ميلادي را در تهران خواهيم گرفت، خاطرنشان کردند: توانايي محاسباتي دشمنان ايران در همين حد است، همان‌طور که آن زمان صدام اميدوار بود يک هفته‌اي به تهران برسد و منافقين مزدور نيز خيال مي‌کردند در حمله مرصاد سه روزه از کرمانشاه به تهران خواهند رسيد. رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: برخي دولتمردان آمريکايي اين‌طور وانمود مي‌کنند که ديوانه‌اند، البته بنده اين را قبول ندارم اما آنها حقيقتاً «احمق‌هاي درجه يک» هستند. ايشان قيام مردم قم را نشانه صف‌بندي دو دستگاه محاسباتي يعني صف‌بندي «ليبرال‌دموکراسي دروغين و پاي در گِل غربي» در مقابل «نظام توحيدي و اسلامي» برشمردند و گفتند: پس از انقلاب نيز آنها با تحريم جمهوري اسلامي‌تصور مي‌کردند کار نظام در کمتر از شش ماه تمام خواهد شد در حالي‌که انقلاب اکنون به چهل سالگي رسيده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در مقابل اين محاسبات غلط استکبار، دستگاه محاسباتي دقيق نظام اسلامي‌وجود دارد که امام بزرگوار ما فرمود «صداي شکسته‌شدن استخوان‌هاي مارکسيسم را مي‌شنوم» و يکي دو سال بعد همه دنيا آن صدا را شنيدند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دشمني استکبار با پديده تمدني انقلاب اسلامي‌را دشمني عميق دانستند و خاطرنشان کردند: برخي از روي نفهمي‌يا مسائل ديگر، علت دشمني مستکبران را سخنان امام يا فلان مسئول عليه آمريکا مي‌دانند، در حالي‌که زورگويان جهاني با يک قدرت جوان، رو به رشد، پر تلاش و پر انگيزه دشمن هستند که اين قدرت معنوي ۴۰ سال است در مقابل چشم آنها روز به روز تنومندتر و قدرتمندتر شده و تَرَک‌ها و شکاف‌هاي استکبار را عميق‌تر کرده است. رهبر انقلاب اسلامي، ايران را قلّه موقعيت راهبردي در منطقه خواندند و افزودند: علت عصبانيت آمريکايي‌ها در اول انقلاب اين بود که لقمه چرب و نرم ايران را به عنوان مهمترين کشور منطقه و سرزميني سرشار از ثروت‌هاي مادي و منابع طبيعي از دست دادند. ايشان با اشاره به اعتراف چند روز پيش يک مؤسسه غربي افزودند: خود آنها مي‌گويند ايران با توجه به ظرفيت‌هاي فوق العاده‌اش پنجمين کشور ثروتمند جهان است، بنابراين طبيعي است که به‌خاطر از دست دادن چنين ثروتي، عميقاً عصباني باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين عصبانيت همچنان ادامه دارد اما مسئله اصلي و ريشه تقابل آمريکا و ملت ايران، تقابل تاريخي و ذاتي حق و باطل است، چرا که استکبار و استعمار از خون ملت‌ها تغذيه مي‌کنند و انقلاب اسلامي‌در مقابل اين ظلم آشکار ايستاده و براي بيدار کردن ملت‌ها نيز تلاش کرده است. رهبر انقلاب اسلامي، شنيده شدن فرياد «مرگ بر آمريکا» در کشورهاي متعدد را بي سابقه و نشانه‌اي از موفقيت ايران برشمردند و خاطرنشان کردند: استکبار تلاش مي‌کند ملت‌ها را با «ايران هراسي»، «اسلام هراسي» يا «شيعه هراسي» گمراه کند، اما ملت‌ها ذاتاً با ايران اسلامي‌دشمني ندارند و هر جا حقيقت روشن بشود، از آن حمايت مي‌کنند. ايشان بروز برخي حوادث و رويدادها در اروپا و آمريکا را نشانه آشکار شدن پيامدهاي خطرناک حفره‌هاي معنوي در تمدن غرب خواندند و افزودند: در طرف مقابل، مردمسالاري ديني و حرکت به سمت تمدن اسلامي‌با استفاده از امکانات و ابزارهاي روز دنيا ادامه دارد و اين واقعيت براي مستکبران رعب‌آور است. رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر پرهيز از سهل انگاري و سهل انديشي در زمينه علت واقعي و اصلي دشمني ظالمان جهاني با ايران افزودند: علت اصلي اين دشمني، «ماهيت و حقيقت حرکت عظيم انقلاب اسلامي، شجاعت، فداکاري و وفاداري ملت و پايبندي مستمر و کامل نظام به مباني انقلاب اسلامي» است که اگر به توفيق الهي، اين حرکت به نتايج مورد نظر خود دست يابد، بساط استکبار و استعمار غرب را برمي‌چيند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات قرآن مجيد افزودند: فرعون مي‌دانست موسي حق است اما دشمني مي‌کرد و خدا به حضرت موسي گفت «نترسيد، حرکت کنيد من با شما هستم» که اين خطاب امروز عيناً به ملت ايران است که در مقابل دشمني آگاهانه فراعنه عالم، ايستاده است. رهبر انقلاب اسلامي‌در تبيين نتيجه صف آرايي استکبار و ملت ايران خاطرنشان کردند: هر جبهه‌اي که در راه خدا حرکت کند، وعده قطعي و بدون ترديد پروردگار درباره نصرت و پيروزي او محقق خواهد شد، همچنانکه در طول ۴۰ سال هر جا درست حرکت کرديم، پيروز شديم و هر جا کوتاهي داشتيم، پيروزي حاصل نشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رسيدن به چهل سالگي را در روند شکل‌گيري تمدنها، آغاز بلوغ و شکوفايي خواندند و افزودند: در اين مسير تمدني، چهل سالگي نه دوران پيري بلکه دوران عمق يافتن حرکت‌ها است و به فضل الهي و به برکت «ايمان ديني، عزم راسخ، حضور و آمادگي و کار و تلاش ملت به‌ويژه انبوه جوانان خوش‌فکر، مبتکر و اميدوار به آينده»، حرکت تاريخي ملت ايران به نتايج درخشان خود خواهد رسيد.

ايشان پيروزي انقلاب و تشکيل جمهوري اسلامي‌را مقدماتي براي شکل‌گيري «تمدن اسلامي‌متناسب با دوران فعلي» دانستند و خاطرنشان کردند: اگر خدا اراده نکرده بود، اين مقدمات فراهم نمي‌شد. رهبر انقلاب اسلامي‌سخنانشان در جمع هزاران نفر از مردم قم را با بيان نکاتي مهم خطاب به مسئولان و مردم ادامه دادند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مهمترين توصيه خود به مسئولان به‌خصوص دولتمردان تأکيد کردند: اولويت کاري خود را حل مشکلات معيشتي مردم به‌ويژه قشرهاي ضعيف قرار دهيد، چرا که اين مسئله اهميت ويژه‌اي دارد. رهبر انقلاب با اشاره به تمرکز دشمن بر مسائل معيشتي مردم گفتند: منابع کشور کم است اما چرا با وجود تذکرات مکرر، جريانها و افرادي، ظالمانه اين منابع را مي‌بلعند و با دلال بازي و انحصارطلبي در تجارت، مانع پيشرفت کشور مي‌شوند و در تقويت توليد داخلي کارشکني مي‌کنند. رهبر انقلاب بار ديگر مهمترين کار امروز مسئولان را رسيدگي به مشکلات معيشتي خواندند و افزودند: البته اين کار فقط با پول پخش کردن حاصل نمي‌شود، بايد مراقب جريانها و دست‌هاي خطرناک و مضر بود، همچنانکه اين مسائل را بارها با جزئيات در جلسات کاري به مسئولان تذکر داده ايم. ايشان، کار و تلاش و خدمت به انقلاب ايران عزيز و ملت بزرگ را نعمتي الهي خواندند و به مسئولان و دولتمردان تأکيد کردند: قدر نعمت مسئوليت در نظام اسلامي‌را بدانيد و به لوازم قدرشناسي از آن يعني «مراقبت در حرف و رفتار، پرهيز از گرايش به اشرافي‌گري و اسراف و رفتارهاي طاغوتي» پايبند باشيد و تلاش کنيد مسير حرکت شما همواره به سمت الگوي رفتاري و مديريتي اميرمؤمنان باشد. «شجاعت» و «عقلانيت» دو نکته مهم و تذکر ديگر رهبر انقلاب خطاب به مسئولان بود. ايشان افزودند: در مقابل توپ و تشر و ياوه گويي‌هاي آمريکا و اروپا پس نزنيد و بايستيد و بدانيد که اينها نه تهديد، نه «وعده و قول» و نه حتي امضايشان اعتبار ندارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حرف‌هاي بي ربط برخي غربي‌ها را به حرفهاي دلقک‌ها تشبيه کردند و افزودند: آنها به ايران توصيه مي‌کنند حقوق بشر را از سعودي‌ها ياد بگيرد؛ آيا اين، حرف يک دلقک نيست؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: رفتار صحيح و عقلاني وظيفه مسئولان است، چرا که با احساساتِ صرف، نمي‌شود کشور را اداره کرد البته احساسات به عنوان پشتوانه عملي شدن تصميمات عقلاني لازم است. «شناخت، قدرداني و استفاده از ظرفيتهاي دروني به‌ويژه جوانان» ديگر توصيه مؤکد رهبر انقلاب اسلامي‌به مسئولان و دولتمردان بود. ايشان افزودند: جوانان مي‌توانند گره‌هاي دستگاهها را باز کنند، بنابراين به آنها مراجعه کنيد و قدرشان را بدانيد چرا که حتي بلندپروازي‌هاي آنها خوب است و کشور را به جلو مي‌برد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنانشان، مردم را نيز به کمک به مسئولان توصيه کردند و افزودند: بخش مهم تقويت توليد داخلي در زمينه‌هاي کيفي و توزيعي، به توليد کننده و فروشنده و مغازه دار و مردم مربوط مي‌شود. ايشان گفتند: امسال سال تقويت توليد کالاهاي ايراني بوده است، اما الان در آخر سال بايد ببينيم چقدر در اين زمينه پيش رفته ايم و چه کارهايي کرده ايم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور در صحنه‌هاي انقلاب را بهترين کمک مردم به کشور دانستند و افزودند: دشمن در تلاش است با شايعه سازي و تهمت پراکني مردم را مضطرب کند و به جان يکديگر بيندازد که البته نمي‌تواند، اما مردم بايد با اين شگردهاي دشمن مقابله کنند. ايشان خاطرنشان کردند: انقلاب و نظام با خواست و حمايت مردم شکل گرفته و استمرار يافته اما مستکبران با وقاحت تمام مردم را به مقابله با همين نظام فرا مي‌خوانند که لازم است مردم در مقابل اين تبليغات ايستادگي و عليه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندي، فضاي مجازي را به ابزاري براي زدن تو دهني به دشمنان تبديل کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تحريم‌ها را باعث فشار و بروز مشکلاتي براي کشور دانستند و افزودند: آمريکايي‌ها با خوشحالي مي‌گويند تحريم کنوني ملت ايران در تاريخ سابقه ندارد اما ملت ايران ان‌شاءالله در اين زمينه شکستي به آنها مي‌دهد که در تاريخ بي سابقه باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تحريم کامل ملت ايران در دوران دفاع مقدس افزودند: دشمنان حتي به ما سيم خاردار نمي‌دادند اما ملت و مسئولان، آن تحريم‌ها را به زمينه‌اي براي تکيه بر درون و شکوفايي استعدادها تبديل کردند، به‌گونه‌اي که همان مسير، امروز ايران را به قدرت بي نظير منطقه تبديل کرده است. رهبر انقلاب تأکيد کردند: بايد با درس‌گيري از اين تجربه درخشان و تکيه بر جوانان، تحريم کنوني را به وسيله‌اي براي کار و تلاش و شکوفايي تبديل کنيم و با بي نيازي از ديگران به جايي برسيم که آنها نيازمند ايران عزيز باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: به فضل الهي و در پرتو مقاومت و هوشياري مردم و مسئولان و کار و تلاش بي‌وقفه، از تحريم‌ها و مشکلات عبور خواهيم کرد و همچنانکه در جنگ تحميلي صدام را به خاک سياه نشانديم و به درک اسفل رفت، جمهوري اسلامي‌هر روز موفق تر و زنده تر خواهد بود و دشمنان ملت در آمريکا و غرب به سرنوشت صدام دچار خواهند شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌با تبيين دلايل و آثار قيام ۱۹ دي مردم قم، گفت: در کالبد شکافي اين قيام و سابقه تاريخي ساير قيام‌هاي ۱۰۰ سال اخير در ايران مي‌توان به اين امر دست يافت که بطن فرهنگ ايران، تفکر ديني و تعلق به ميراث گرانقدر اهل بيت عصمت و طهارت است. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در جلسه علني مجلس افزود: هر گونه اصلاحات سياسي - اجتماعي اگر بر ستون‌هاي تفکر ديني استوار شود، چه از نوع ايجابي و چه از نوع سلبي، به دليل باورهاي عمومي‌اجتماعي موفق خواهد بود، در غير اين صورت نمي‌تواند در توده‌ها حرکت‌آفرين باشد. البته اين نکته اساسي در تاريخ ايران هميشه مورد توجه مصلحان واقعي بوده است اما سلاطين جور به دليل بي‌لياقتي و نداشتن درک درست جامعه‌شناختي گاه با اين مبنا مبارزه کردند، چه رضاخان و محمدرضا اين درک را نداشتند و به جاي آن بر آمريکا و انگليس تکيه کردند و به خود و کشور لطمات جبران‌ناپذير زدند.

وي گفت: اين درسِ بزرگي است که اصلاحات واقعي در ايران اگر از ماده اصلي تفکر ديني فاصله بگيرد، نمي‌تواند جرياني موفق باشد. در ايران عرفي کردنِ همه حقايق چه در عرصه سياسي و چه عرصه معرفتي، نه وجه عقلي دارد و نه تجربه توفيقي براي آن ثبت کرده است. رييس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اينکه رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پيش درباره تهاجم فرهنگي اظهاراتي داشتند به همين دليل است که پايه تغييرات و اصلاحات واقعي و حرکتِ به جلو، چه در حدوث و چه در بقاي انقلاب، به رونق‌بخشي به تفکر ديني و غنا يافتن در اين عرصه منوط است. اگرچه امروز نيز آمريکا در ظاهر فضاي مبارزه امنيتي، سياسي و اقتصادي را عليه ايران مطرح مي‌کند اما اصل ماجراجويي آنان مبارزه با مباني ديني است که نشانه گرفته‌اند و توفيق نداشتن آنان در اين عرصه با وجود فشارهاي اقتصادي، به همين دليل است که ملتي که فرهنگ حسيني و علوي دارد، ميراث قلبي خود را به حراج نمي‌گذارد و تحمل سختي‌ها را در سنگرِ صيانت از آيين خود مي‌پندارد. ادامه داد: البته برخي گروه‌هاي سياسي مانند مارکسيست‌ها با گرته‌برداري از ساير قيام‌ها که متناسب با شرايط کشورهاي ديگر بود مسيري را در ايران طي کردند که توفيق نيافتند اما امام(ره)، مدرس، کاشاني، علماي صدر مشروطه و سيدجمال از مصلحان واقعي بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعي ايران بناي حرکت خود را بر تفکر ديني و البته حرکت روشن‌بينانه قرار دادند که نتيجه آن، انقلابي شکوهمند بود.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان منابع کشور يعني يک سوم بودجه کل در سال به دليل عدم نظارت بر قيمت‌ها توسط دولت به باد فنا مي‌رود.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهيمي‌در نطق ميان دستور با گلايه از دولت در خصوص قيمت کالاهاي اساسي گفت: دولت امسال و در بودجه سال آينده براي يک سال 14 ميليارد دلار منابع ارزي با نرخ ترجيحي در نظر گرفته که قيمت کالاها براساس قيمت سال 96 در اختيار مردم قرار گيرد.

وي با بيان اينکه گزارش‌هايي ارسال شده به کميسيون اقتصادي نشان مي‌دهد که قيمت کالاهاي اساسي عليرغم اختصاص ارز ارزان گران به دست مردم مي‌رسد که به هيچ عنوان قابل قبول نيست، ادامه داد: حدود 100 هزار ميليارد تومان منابع کشور يعني يک سوم بودجه کل در سال به دليل عدم نظارت بر قيمت‌ها توسط دولت به باد فنا مي‌رود که اگر دولت مي‌خواهد اين منابع به دست مردم برسد بايد سامانه‌هاي اطلاعاتي گمرک، وزارتخانه‌هايي همانند اقتصاد و صنعت بايد فعال شوند تا کالاي اساسي از مبادي ورودي تا خرده فروشي که مردم مي‌خرند تحت نظارت باشد.

نماينده کرمان اظهار داشت: اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالاهاي اساسي انجام دهد، پيشنهاد مشخص ما طرحي است تحت عنوان تخصيص اعتبار مابه‌التفاوت يارانه ارزي بر اساس کارت‌هاي اعتباري به خود مردم که بر اساس سرانه انجام مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه قيمت‌هايي که امروز بر اساس کالاهاي اساسي با نرخ ارز 4200 تومان انجام مي‌شود، مجموعه کالاها را با مشکل جدي مواجه کرده و توليد اين کالاها در کشور رو به نابودي است، افزود: بازنگري در اين خصوص امري ضروري است و مجلس به اين موضوع ورود خواهد کرد.

پورابراهيمي‌خطاب به رييس سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: در حوزه وام‌‌هاي کشاورزي بنا بود شاهد اين باشيم که بعد از ابلاغ منابعي که براي امهال وام‌هاي کشاورزي در کشور بود اتفاق مثبتي براي کشاورزان رخ دهد که متاسفانه اين کار انجام نشده، لذا درخواست ما رسيدگي، تسريع و افزايش سقف اعتباري است که مربوط به اين بخش مي‌شود.

علي مطهري با پاسخ افراد مورد اتهام موافقت کرد؛

در اين رابطه شهاب الدين بي‌مقدار در نطق ميان دستور گفت: در حالي به چهل سالگي انقلاب اسلامي‌نزديک مي‌شويم که انقلابي‌گري برخلاف چهار دهه گذشته جور ديگري نشان داده مي‌شود. کوبيدن ديگران و شعارها، مرثيه‌ها و نوحه‌ها در جهت مخالفت با شعارِ معروف «وحدت» است که امام خميني(ره) بر آن تاکيد داشتند. حتي بر مرده هم رحم نمي‌شود؛ اخيرا عده‌اي نافهم شعار «مرگ بر» به‌هاشمي‌از دنيا رحلت کرده را سر دادند، ايشان به حق اميرکبير زمان بود.وي ادامه داد: يکي از همکاران‌مان در پشت اين تريبون اتهامات ناروايي متوجه مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌و آقايان خاتمي، موسوي و کروبي کرد که بايد جوابيه‌هاي آنان در مجلس قرائت شود. بي‌مقدار با اشاره به سخنان آيت‌الله شهيد مطهري، گفت: ايشان که افتخار شاگرديش را داشتم مي‌فرمايند «معتقد بوده و هستم هر مقام غير معصومي‌که در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براي خودش خطر است و هم براي اسلام. اينها نمي‌دانند که انتقاد، اصلاح و رفع عيوب است، اگر عيوب دستگاهي مورد انتقاد قرار نگيرد اميدي به اصلاح در آن نيست و اگر اصلاح نشد مانند پيکر بيماري که بيماريش بهبود نمي‌يابد، از پا در خواهد آمد».اين عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس پرسيد: اما ما چه مي‌کنيم؟ تلگرام را فيلتر مي‌کنيم، به فکر محدود کردن فضاي مجازي و رسانه‌هاي جمعي هستيم هر چند که به دليل پيشرفت سريع فنون، موفق نمي‌شويم. صدا و سيما را انحصاري مي‌کنيم، خودي و غير خودي درست مي‌کنيم و اخلاق جامعه را خراب مي‌کنيم. نترسيم و همانطور که اين دانشمند فقيد گفتند اجازه دهيم مورد انتقاد قرار گيريم. پس از نطق بي مقدار، علي مطهري نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ايشان راجع به نطق يکي از نمايندگان که دو هفته قبل نسبت‌هاي سوئي به چند نفر از شخصيتهاي انقلاب و کشور داد، خواستار عکس‌العمل مجلس شوراي اسلامي‌شدند که تذکر ايشان، تذکر درستي است.نايب رييس مجلس سپس ماده ۷۴ آيين‌نامه را به اين شرح قرائت کرد: در ماده ۷۴ آيين‌نامه داخلي مجلس آمده «چنانچه به تشخيص هيات رييسه مجلس نماينده‌اي در سخنان خود در جلسه علني به کسي نسبت ناروا داده يا هتک حرمت کند فرد مزبور مي‌تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگويد. پاسخ ارسالي در صورتي که بيش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نباشد و متضمن توهين و افترا نباشد در اولين فرصت در جلسه علني مجلس قرائت مي‌شود.وي تاکيد کرد: اگر افرادي که مورد اتهام واقع شده‌اند براي مجلس نامه و مطلبي بفرستند در هيات رييسه بررسي مي‌شود و در صورت تشخيص، در مجلس قرائت مي‌شود و مسؤول اين کار هم آقاي يوسف‌نژاد است.