ضرورت شرکت ملي حفاري در بازارهاي خارجي

سيدعبدالله موسوي مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران با بيان اينکه اين شرکت به عنوان يک سرمايه و برند ملي در صنعت نفت جايگاه ويژه‎اي دارد، بر ضرورت حضور پررنگ شرکت ملي حفاري در بازارهاي خارجي تاکيد کرد.به گزارش شرکت ملي حفاري ايران،وي با تاکيد بر تقويت و توسعه فعاليت‎هاي شرکت ملي حفاري در بخش‎هاي عملياتي و پشتيباني و با رعايت الزام‎هاي اچ‎اس‎يي از سوي مجموعه کارکنان، گفت: اين شرکت سرمايه و امکانات وسيعي از نظر منابع انساني در اختيار دارد که بايد به نحو مطلوب از آن بهره‎برداري شود.وي گفت: شرکت ملي حفاري ايران با برخورداري از ۷۲ دستگاه حفاري و تجهيزات روزآمد درباره ارائه خدمات جانبي بايد افزون بر پاسخگويي به نيازهاي صنعت نفت کشور، در عرصه بازارهاي خارجي نيز حضوري پررنگ داشته باشد.


آغاز ساخت ۹ تصفيه‌خانه فاضلاب در تهران

محمدرضا بختياري مديرعامل آبفاي استان تهران گفت: از سال آينده عمليات ساخت ۱۱ فاز از ۹ تصفيه‌خانه و شبکه فاضلاب در شهرهاي استان تهران آغاز مي‌شود.وي افزود: شهرهايي که قرار است در آن‌ها تصفيه‌خانه فاضلاب ساخته شود شامل قرچک، ورامين، پاکدشت، شهر قدس، رودهن، بهارستان، رودبار قصران، دماوند و فيروزکوه است. بختياري اعتبار مورد نياز براي اين طرح را ۶۲۰۰ ميليارد تومان عنوان کرد.وي تاکيد کرد: به دليل کسري منابع مالي موجود، کاهش شديد اعتبارات عمراني و افزايش تورم ساليانه اين طرح‌ها بايد به‌زودي به بهره‌برداري برسد.وي تاکيد کرد: اگر مي‌خواهيم آينده خوبي براي آينده استان تهران متصور شويم ضروري است در تهران چاه‌هاي مجاز کشاورزي بسته شود و آب مورد نياز کشاورزي از طريق پساب تامين شود.


رسيدگي به تخلفات فرآورده‌هاي نفتي و CNG

سيدمحمدرضا موسوي خواه مديرعامل
شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد: پس از تاييد تغييرات در ضوابط، دستورعمل‌ها و فرآيندهاي اجرايي «آيين‌نامه رسيدگي به تخلفات توزيع و فروش فرآورده‌هاي نفتي و سي‌ان‌جي»، اين آيين‌نامه در سايت ستاد و مناطق سي‌وهفت‌گانه براي بهره‌برداري همه اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد قابل رويت است.وي گفت: در اين آيين‌نامه تمامي‌اطلاعات از جمله تاريخچه، صلاحيت، اختيارات، نحوه تشکيل جلسات، رسيدگي، صدور و اجراي آرا در کميته‌ها و همچنين مباني و مستندات لحاظ شده، ضمن آنکه اين تغييرات بر اساس تعاملات، روش‌ها، قيمت‌ها و سهولت دسترسي و عناوين تخلف، تهيه و تنظيم شده است.وي ادامه داد: اين آيين‌نامه با تغيير شرايط، قوانين و مقتضيات زمان در آينده قابل تغيير خواهد بود.

ترکيه واردات نفت ايران را از سرگرفت

ترکيه که در ماه نوامبر واردات نفت خام از ايران را متوقف کرده بود در ماه دسامبر دو محموله معادل ۵۴ هزار بشکه در روز از اين کشور دريافت کرد.به گزارش رويترز، ترکيه واردات نفت خام از ايران را پس از يک وقفه يک ماهه از سر گرفته است. اين کشور در ماه نوامبر پس از اعمال دوباره تحريم‌هاي آمريکا، واردات نفت از ايران را متوقف کرده بود.آمريکا در اوايل نوامبر به ترکيه و ساير کشورها براي واردات نفت از ايران معافيت داد. ترکيه اعلام کرد که اجازه دارد طبق اين معافيت اعطا شده، سالانه 3 ميليون تن، معادل 60000 بشکه در روز نفت از ايران بخرد.ترکيه واردات خود از ايران را در ماه‌هاي قبل از اجرايي شدن تحريم‌ها در نوامبر کاهش داد. واردات اين کشور از ايران در ماه نوامبر به صفر رسيد ولي ترکيه در طول دسامبر دو محموله نفتي ايران را معادل حدود 54 هزار بشکه در روز دريافت کرد.قرار است ترکيه در ژانويه يک محموله نفتي از نفتکش ايراني سينوپا دريافت کند.

رشد 7/9 درصدي مصرف گاز

عليرضا شريفي نژاد مديرعامل شرکت گاز سمنان بابيان اينکه طي بازه زماني ۹ ماهه سال جاري يک هزار و ۵۵۶ ميليون مترمکعب گاز در استان مصرف شد، گفت: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۷ درصد رشد داشت.وي در گفتگو با مهر، بابيان اينکه در سه‌ماهه سوم سال گذشته ۴۶۲ ميليون مترمکعب و پاييز امسال ۴۸۳ ميليون مترمکعب گاز در سمنان مصرف‌شده است، اضافه کرد: مقايسه اين آمارها حاکي از رشد ۴.۵ درصدي مصرف گاز در استان است.وي بابيان اينکه ۸۰ روستاي دورافتاده استان سمنان گازرساني شده است، اضافه کرد: هم‌اکنون گازرساني به روستاها نيز با جديت پيگيري مي‌شود که بر همين اساس مي‌توان گفت در حال حاضر حدود ۹۰ درصد جمعيت روستايي استان نيز به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامي‌از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

مديرعامل جديد شرکت آب و نيروي ايران منصوب شد

معاون امور آب و آبفاي وزارت نيرو، طي حکمي‌بهروز مرادي را به عنوان مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران منصوب کرد.به گزارش وزارت نيرو ، جلسه معارفه مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران و تقدير از زحمات سيدمحمدرضا رضازاده با حضور معاون آب و آبفاي وزارت نيرو و مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران برگزار شد.عباس سروش معاون آب و آبفاي وزارت نيرو در اين مراسم گفت: با توجه به شرايط خشکسالي، مديران و کارشناسان شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در زمينه توسعه منابع آب کشور بايد گزينه‌هايي همچون انتقال آب از درياي عمان و يا استحصال آب‌هاي ژرف را از مرحله مطالعه به مرحله اجرا برسانند.در ادامه محمد حاج رسولي‌ها مديرعامل شرکت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران نيز گفت: شرکت آب و نيرو يک پتانسيل و سرمايه براي بخش آب کشور است که مي‌توان از اين ظرفيت در پروژه‌هاي غيرسازه‌اي در بخش آب کشور استفاده کرد.وي افزود: به‌رغم ذهنيت غالب افکار عمومي‌که تصور مي‌کنند سدسازي تعطيل شده، ولي بايد عرض کنم که از ابتداي برنامه پنجم توسعه از مجموع ۱۷۲ سد ساخته شده در کشور تعداد ۵۷ سد در همين ۶ سال اخير ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است.

همزمان با سفر وزیر امورخارجه کشورمان صورت گرفت؛

گروه انرژي: دهلي نو در تلاش بود تا سازوکار تجارت با روپيه را براي تسويه بخشي از پرداخت‌هاي نفتي ايران احيا کند، زيرا نگران بود کانال‌هاي پرداخت به تهران تحت فشار تحريم‌هاي آمريکا مسدود شود.روز گذشته با سفر وزير امور خارجه کشورمان به دهلي‌نو، پالايشگاه‌هاي نفتي هند پرداخت پول نفت ايران را به روپيه آغاز کرده‌اند.

پالايشگاه‌هاي نفتي هند پرداخت پول نفت ايران را به روپيه آغاز کرده‌اند و اين فرآيند همزمان با سفر وزير امور خارجه کشورمان به دهلي‌نو انجام شده است. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، پالايشگاه‌هاي نفتي هند پرداخت پول نفت ايران را به روپيه آغاز کرده‌اند. اين اولين پرداخت هندي‌ها از زمان اعمال تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران در ماه نوامبر به حساب مي‌آيد.

چندي پيش واشنگتن معافيت ۶ ماهه‌اي به هشت کشور از جمله هند اعطا کرد تا هند بتواند به واردات نفت از ايران ادامه دهد. هند، به عنوان سومين واردکننده بزرگ نفت جهان مايل است به خريد نفت از ايران ادامه دهد، اين در حالي است که ايران هم از روپيه براي پرداخت پول واردات نفت از هند استفاده خواهد کرد. چاران سينگ، مدير اجرايي بانک دولتي UCO (يو، سي، او) اعلام کرد :« امروز ما حجم زيادي نفت از تعدادي از شرکت‌هاي نفتي دريافت کرديم». سينگ نام پالايشگاه‌ها و همچنين مقدار نفت دريافت شده را اعلام نکرد. دهلي نو به تازگي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد پول پرداختي به شرکت ملي نفت ايران را براي واردات نفت، از اعمال ماليات معاف کرده است. بنابراين پالايشگاه‌ها مي‌توانند چيزي در حدود ۱.۵ ميليارد دلار از اين پرداخت‌ها سود ببرند . يک منبع آگاه در اين باره افزود که شرکت ملي نفت هند و شرکت پالايشگاهي مانگالور پول واردات نفت از ايران را پرداخت کرده‌اند. اين در حالي است که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز سه‌شنبه در هند خاطرنشان کرد که ايران در حال ساخت يک مکانيزم پرداخت است که شامل معامله پاياپاي با شرکاي تجاري مثل هند، چين و روسيه مي‌شود. وي دليل اين مکانيزم را تاخير در ساخت مکانيزم خاص پرداخت اتحاديه اروپا ( اس. پي. وي ) براي تسهيل تجارت با ايران دانست. در دور قبلي تحريم‌هاي آمريکا، هند ۴۵ درصد پول نفت ايران را به روپيه و بقيه را به يورو پرداخت کرد ولي اين بار با انعقاد قراردادي، قرار است تمام پرداخت‌ها به روپيه انجام اين تصميم به اين دليل است که دهلي‌نو مي‌خواهد تعادل تجاري خود با تهران را ارتقا ببخشد. کل حجم واردات هند از ايران حدود ۱۱ ميليارد دلار از اوايل نوامبر است که حدود ۹۰ درصد آن را نفت تشکيل مي‌دهد.

  • اسامي‌9 بانک ايراني دريافت کننده بدهي‌هاي نفتي هند

يک مقام بانکي هند گفت پرداخت پول نفت ايران به روپيه به 9 بانک ايراني صورت مي‌گيرد که در دور قبلي تحريم‌ها 15 بانک اين مبالغ را دريافت مي‌کردند. پرداخت پول نفت ايران به روپيه به 9 بانک ايراني صورت مي‌گيرد که در دور قبلي تحريم‌ها 15 بانک اين مبالغ را دريافت مي‌کردند.

چاران سينگ مدير اجرايي بانک دولتي UCO گفت پالايشگاه‌هاي هندي قبلا پرداخت‌هاي خود را به 15 بانک ايراني انجام مي‌دادند که اکنون به 9 بانک کاهش يافته است زيرا يکي از اين بانک‌ها بسته شده و 5 بانک ديگر نيز تحت تحريم آمريکا قرار گرفته‌اند.

اين 9 بانک، بانک‌هاي سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوين، کارآفرين، سرمايه، خاورميانه، شهر، حکمت ايرانيان و گردشگري هستند.

در دور قبلي تحريم‌ها 45 درصد پرداخت‌ها به روپيه و باقي به يورو انجام مي‌شد اما اين بار تمامي‌پرداخت‌ها به روپيه انجام خواهد شد.

واردات هند از ايران در بازه زماني آوريل تا نوامبر حدود 11 ميليارد دلار است و واردات نفتي حدود 90 درصد اين رقم را تشکيل مي‌دهد

با آغاز بکار فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس محقق شد؛

گروه انرژي: عليرضا صادق‌آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي از توقف واردات بنزين به ايران از ابتداي مهرماه خبر داد.

به گزارش ايسنا، عليرضا صادق‌آبادي در مراسم راه‌اندازي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس در اين پالايشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با به مدار آمدن فاز سوم، حاشيه امن در توليد و توزيع بنزين در ايران ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به آمار توليد بنزين داخلي اظهار کرد: منظور از بنزين داخلي، بنزين پايه کشور به اضافه اکتان‌افزاهاي توليد داخل است. ميانگين توليد بنزين در ايران در سال ١٣٩٦ روزانه ٦٧/٢٨ ميليون ليتر بود که اين ميزان در سال ٩٧ تا روز گذشته، به ٨٧/٩٥ ميليون ليتر رسيده است. البته در دو ماه نخست سال جاري فاز دوم ستاره خليج فارس راه‌اندازي نشده بود و بيش‌ترين حجم اورهال را در پالايشگاه‌ها در اين فاز داشتيم.

وي با بيان اين‌که ظرفيت توليد بنزين به جز فاز سوم ستاره خليج فارس، ٩٥ تا ٩٧ميليون ليتر بود، افزود: در تابستان سال جاري که پيک مصرف بنزين در کشور بود، توليد بنزين به ٩٧ ميليون ليتر رسيد.

  • توقف واردات بنزين از مهرماه

صادق آبادي هم‌چنين از توقف واردات بنزين از مهرماه خبر داد و گفت: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خليج فارس، در هر فاز اين پالايشگاه، ١٢تا ١٥ ميليون ليتر بنزين يورو ٤ توليد مي‌شود.

وي با اشاره به ميزان مصرف بنزين در ايران اظهار کرد: اگر با ظرفيت ١٠٥ ميليون ليتر توليد بنزين در کشور، ميزان مصرف ١٠٠ميليون ليتر باشد، حاشيه اطمينان خوبي نيست.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي، با تاکيد بر اين‌که اصلاح الگوي مصرف امري ضروري است، افزود: اگر اين اتفاق صورت نگيرد، ايران دوباره به واردکننده بنزين تبديل مي‌شود. فاصله توليد و مصرف نفت گاز در کشور ١٥تا ٢٠ميليون ليتراست. البته ميزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزين نيست.

وي با بيان اين‌که سرمايه مورد نياز براي احداث پالايشگاه ٥٧ ميليارد دلار است، گفت: اگر بخواهيم تفاوت توليد و مصرف را از طريق واردات جبران کنيم، به روزي ۱۰۰ ميليون دلار نياز داريم.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي در ادامه درباره زمان افتتاح فاز چهارم پالايشگاه ستاره خليج فارس توضيح داد: فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به‌عبارت ديگر ١٢٠ هزار بشکه به ظرفيت توليد اين پالايشگاه اضافه مي‌شود. همه تجهيزات اين فاز هم آماده است اما درمورد اين‌که چه زماني افتتاح مي‌شود، بايد گفت زماني که منابع مالي تضمين شده وجود داشته باشد، اين فاز افتتاح خواهد شد.

به گفته صادق‌آبادي سهم شرکت‌هاي ايراني در سه فاز ٧٠ درصد است.

  • حرکت به سمت صادرات بنزين

او هم‌چنين از صادرات بنزين خبر داد و افزود: مازاد بنزين داريم و به سمت صادرات حرکت مي‌کنيم. اين اتفاق يا از طريق قرارداد صورت مي‌گيرد يا در رينگ بورس عرضه خواهد شد اما اين برنامه ما در سال جاري است. وي در ادامه درباره وضعيت تامين سرمايه پالايشگاه سيراف گفت: وضعيت يکي از پروژه‌هاي سيراف که از صندوق توسعه ملي تامين شده بود، مشخص شد اما از آنجاکه درحال حاضر امکان تامين ارزي وجود ندارد، براي تامين مالي ساير پروژه‌ها مشکل وجود دارد. صندوق توسعه ملي هم با محدوديت‌هايي مواجه است. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ادامه داد: البته با چند شرکت چيني براي تامين سرمايه مذاکره شده و اين امر مستلزم اين است که خط اعتباري دوم بين ايران و چين جاري شود.

عباس فصيح خوشگرد رئيس انجمن صنايع سلولزي بهداشتي ايران با اعلام اينکه با ثبات نرخ ارز تغييري در قيمت محصولات سلولزي به وجود نيامده است، گفت: توليدکنندگان امروز به وفور کالا توليد و راهي بازار مي‌کنند.به گزارش تسنيم: وي با اشاره اينکه ثبات قيمت دلار در بازار باعث شده تا بازار محصولات صنايع سلولزي هم متعادل شود، اظهار داشت: متأسفانه طي ماه‌هاي گذشته افزايش نرخ ارز باعث رشد قابل توجه قيمت‌ها و برهم زدن تعادل بازار شده بود که در حال حاضر اين موضوع از بين رفته است.

وي با اعلام اينکه با ثبات نرخ ارز تغييري در قيمت محصولات سلولزي به وجود نيامده است، افزود: توليدکنندگان امروز به وفور کالا توليد و راهي بازار مي‌کنند به نحوي که در بخش محصولات سلولزي کمبودي در بازار وجود ندارد.

حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور گفت: مشکلي در تامين نهاده‌هاي دامي‌مانند کنجاله سويا، ذرت و جو در بازار وجود ندارد.وي با بيان اينکه عرضه نهاده‌هاي دامي‌مدنظر از چند روز گذشته آغاز شده است، اظهارداشت: اين نهاده‌ها از ابتداي امسال با روند مناسب و شرايط قيمتي مطلوبي عرضه شده است.وي افزود: تحويل کالا به متقاضياني که از قبل هزينه نهاده‌هاي دامي‌خود را پرداخت کرده بودند با تاخير در انتقال منابع مالي از سوي وارکنندگان دچار وقفه شد و به همين دليل شرکت پشتيباني امور دام کشور به بازار ورود پيدا کرد تا ذرت، جو و کنجاله سويا مورد نياز تمامي‌توليدکنندگان مرغ و دامداران با قيمت‌هاي مصوب تامين شود.وي همچنين گفت: ثبات در بازار طي ۱۰ ماهه گذشته با انجام تمهيداتي حکمفرما شده و در اين راستا ۲۵ تا ۳۰ درصد ميزان واردات امسال در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته افزايش يافته است.

واردات گوشت قرمز دو برابر سال گذشته افزايش يافت

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت:برخلاف اينکه گوشت گرم گوسفندي در دو ماه گذشته بيش از دوبرابر سال گذشته وارد شده است، اما به دليل وجود قاچاق، تفاضا بيشتر شده که اميدوارم با کنترل قاچاق و افزايش واردات، مشکل را حل کنيم.به گزارش ايسنا، وي درباره علت افزايش قيمت گوشت قرمز، اظهار کرد: چون قاچاق دام با توجه به اين‌که نرخ ارز کشورهاي ديگر بالا رفته، شدت پيدا کرده است اين موضوع باعث شده که قيمت گوشت تحت تاثير قرار گيرد.وي افزود: از طريق آنچه که به ما مربوط مي‌شود، با واردات سعي در حل اين مسئله داريم که اين کار را شدت بخشيده‌ايم و اميدواريم که بتوانيم بازار را بيشتر تامين کنيم. همچنين از طرفي هم بنا شد مسئولان وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نيز نيروي انتظامي‌موضوع قاچاق دام سبک را به خصوص در مرزها با شدت دنبال کنند که ان‌شاءالله قيمت‌ها مقداري تثبيت شود.حجتي ادامه داد: ما در حال حاضر گوشت منجمد را عمدتا از برزيل وارد مي‌کنيم اما گوشت گرم از استراليا با هواپيما و نيز از برخي کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز وارد کشور مي‌شود.

ايجاد 10 هزار اشتغال جديد در بخش کشاورزي استان کرمانشاه

چهار تفاهم نامه سرمايه گذاري در بخش کشاورزي استان کرمانشاه به ارزش ۹۸۳ ميليارد تومان امضا شد.به گزارش سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه، دکتر خسرو شهبازي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه گفت: در اين همايش چهار تفاهم نامه بزرگ و مهم سرمايه گذاري بخش کشاورزي امضا شد.وي افزود: با هدف معرفي هرچه بيشتر فرصت‌هاي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي استان کرمانشاه، تمام اطلاعات جمع آوري شده را به صورت کتابچه در اختيار سرمايه گذاران قرار داديم.شهبازي تصريح کرد: خوشبختانه در اين همايش،چهار تفاهم نامه در بخش کشاورزي به مبلغ ۹۸۳ ميليارد تومان با اشتغالزايي ۱۰ هزار نفر امضاء شد.

مرغ ارزان شد

يک منبع آگاه، از کاهش ۱۰۰ توماني نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد.يک منبع آگاه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۱۰۰ توماني نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز قيمت هر کيلو مرغ زنده ۸ هزار و ۸۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۱ هزار و ۶۵۰، توزيع درب واحد‌هاي صنفي ۱۱ هزار و ۸۵۰ و خرده فروشي ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان است.به گفته وي، نرخ هر کيلو ران مرغ با کمر ۱۱ هزار و ۸۵۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قيمت مرغ ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان است.اين منبع آگاه با اشاره به نرخ ساير مشتقات در بازار افزود: قيمت هر کيلوگرم سينه با کتف ۲۱ هزار، سينه بدون کتف ۲۲ هزار و فيله مرغ ۲۵ هزار تومان است.

با حضور فعالان 30 استان صورت می گیرد؛

گروه اصناف: حسين شيرزاد مدير عامل سازمان تعاون روستايي گفت:قيمت هر کيلوگرم سوپر نگين ۱۰ ميليون تا ۱۱ ميليون و پانصد هزار تومان، نگين ۹ ميليون تا ۹ ميليون و پانصد هزار تومان و سر گل از قرار هر کيلو ۸ميليون و ششصد هزار تومان است.

به گزارش سازمان تعاون روستايي ايران، حسين شيرزاد معاون وزير جهاد کشاورزي و مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور در حاشيه "نشست تعاوني‌هاي تخصصي محصولي زنجيره‌هاي ارزش کشاورزي با محوريت زعفران" عنوان نمود: سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور با شروع فصل برداشت زعفران درسال جاري و رصد بازار متوجه شد که قيمت گل روند صعودي خوبي داشته است. اما متاسفانه در همين ايام با ورود عوامل واسطه و سودجو و تباني آنها در بازار، قيمت زعفران ظرف مدت کوتاهي با شيب کاهنده روبرو شد و در همين راستا با ورود شبکه تعاون روستائي استان خراسان رضوي و اتحاديه ملي باغداران به بازار زعفران وخريد بيش از 800 تن گل زعفران با 17 مرکز خريد فعال درفصل برداشت و خريد و فروش بيش از 4 و نيم تن زعفران که توسط اتحاديه تعاوني توليد انجام گرديد، تعادل نسبي تاحد نسبتاً قابل قبولي در بازار ايجاد و از روند نزولي قيمت زعفران دربازار تا حد زيادي جلوگيري نموديم. شيرزاد اظهار کرد: اين سازمان بدنبال تشويق کليه تعاوني‌هاي روستايي و توليد استاني؛ حداقل 30 استان براي حضور در اين بازار و آماده است تا به عنوان بازوي اجرايي بورس در حوزه ترويج اين نوع از معاملات در جامعه کشاورزان همکاري نمايد کما اينکه تاکنون کارگاه‌هاي آموزشي متعددي در ارتباط با اختيار معامله و نقش آن در کاهش ريسک و آموزه‌هاي بورسي براي کشاورزان شبکه و مديران عامل اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي توليد در درون سازمان و در استانها برگزار نموده ايم.

وي افزود: با عنايت به رفع مشکلات موجود براي اخذ ضمانت نامه بانکي و محدوديت منابع مالي موجود در شبکه و تسهيل روند اخذ تضامين لازم توسط بورس و افزايش ظرفيت انبارهاي بورس از 3 تن به 10 تن، شبکه تعاون روستائي استان خراسان رضوي مي‌تواند با دخالت موثر در بازار زعفران، ضمن ايجاد تعادل نسبي و جلوگيري از تغييرات غيرمعمول در بازار از يک سو و آشنا نمودن کشاورزان به بازار‌هاي جديد ايجاد شده درحوزه زعفران نظير سپرده کالا و معاملات آتي از سوي ديگر با فروش زعفران به بالاترين قيمت توسط خود کشاورز و بهره مندي ازسود واقعي زعفران، بدون نياز به حضور مستقيم دولت در بازار زعفران انتظارات لازم ازشبکه درتنظيم بازار زعفران را برآورده سازد. رئيس سارمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت:به نظر من تضامين درخواستي از انبارها بالاست و بيمه نامه انبارها هزينه سنگيني را به اتحاديه‌ها تحميل ميکند. مسئله وثايق نيز از جمله مشکلات قابل توجه است.

شيرزاد ادامه داد: در استان خراسان جنوبي هم با وجود حدود 38 هزار زعفران کار، ميزان توليد زعفران بيش از 55 تن گزارش شده است که ميزان بارندگي‌ها، نوسازي اراضي، سرما و شوري آب در افت برداشت زعفران مؤثر بوده اما در راستاي خريد توافقي اين محصول، يک مرکز خريد توافقي زعفران در شهرستان قائنات (قطب توليد زعفران استان) توسط اتحاديه تعاون روستايي اين شهرستان راه اندازي شد .

معاون وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد: در حال حاضر متوسط قيمت خريد زعفران در سطح اين دو استان عبارتست از قيمت سوپر نگين از قرار هر کيلو 10 ميليون تا 11 ميليون و پانصد هزار تومان، قيمت نگين از قرار هر کيلو 9 ميليون تا 9 ميليون و پانصد هزار تومان، قيمت سر گل از قرار هر کيلو 8 ميليون و ششصد هزار تومان، قيمت پوشال مرغوب از قرار هر کيلو 8 ميليون تومان، قيمت پوشال معمولي از قرار کيلو 7 ميليون تا 7 ميليون و هشتصد هزار تومان و قيمت دسته از قرار هر کيلو 6 ميليون و پانصد هزار تومان، در بازار معامله مي‌گردد که با مداخله گري هدفمند سازمان مرکزي تعاون روستايي بدنبال قيمتهاي منصفانه تر و عادلانه تر محصول زعفران ميباشيم. طي ماه گذشته مراکز خريد و آزمايشگاه‌ها شناسايي شده‌اند و به زودي با قدرت و منابع بيشتري با استفاده از تجربه سال قبل وارد ميدان خواهيم شد. وي در پايان گفت: به نظر من زمان تاسيس صندوق کالايي زعفران با کمک بورس و تعدادي از بانکهاي خصوصي فرا رسيد متاسفانه بانک کشاورزي تمايل جدي براي ورود در اين حوزه نشان نمي‌دهد؛ البته همه دستگاه‌ها بايد تلاش کنيم که جهت سهولت صادرات، به موازات اين خريدها محدوديت‌هاي تعهدات ارزي زعفران برداشته و قاچاق زعفران به موازات آن کنترل شود و نبايد بگذاريم تا برخي از کشورهاي همسايه، وارد فضاي کاذب رقابتي با کشورمان در اين حوزه شوند من اطمينان دارم، به عنوان يک فرصت، نوسانات نرخ ارز به نفع بازار آتي زعفران رقم خواهد خورد.

مسعود بصيري مديرکل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع، تنظيم بازار و ذخاير راهبردي وزارت جهاد کشاورزي گفت: با افزايش ۱۱.۲ درصدي تخصيص ارز نسبت به سال گذشته براي واردات برنج، نگراني در اين زمينه به ويژه براي تنظيم بازار شب عيد وجود ندارد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، مسعود بصيري گفت: ميزان کل ارز تخصيص يافته به برنج وارداتي براي رفع کسري اين محصول در بازار مصرف کشور تا کنون بيش از کل سال قبل است..وي افزود: به رغم اعمال تحريم‌هاي ظالمانه، خوشبختانه با برنامه ريزي‌هايي که از قبل صورت گرفته در همه کالا‌هاي اساسي از جمله برنج وضعيت ذخاير راهبردي در وضعيت بسيار خوبي است و هر زمان بازار نياز به ورود دولت داشته باشد مي‌توانيم ورود پيدا کنيم.بصيري تصريح کرد: به منظور تخصيص ارز دولتي به واردات برنج مورد نياز کشور هيچ مشکلي نداريم و تا تاريخ ۳۱ تير ۹۸ به هر ميزان که بازار نياز داشته باشد مي‌توانيم نسبت به تخصيص و واردات اقدام کنيم.وي با بيان اين که از ابتداي سال تا ۱۵ دي ماه بالغ بر يک ميليون و ۱۱۷ هزار تن برنج وارد کشور شده است، اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته حدود يک ميليون و ۱۱۳ هزار تن واردات اين محصول به کشور صورت گرفت.وي گفت: در برنامه واردات، اولويت تخصيص ارز با کالا‌هايي است که به بنادر و مبادي ورودي کشور رسيده‌اند و سپس کالا‌هايي که در مسير هستند و بارنامه دارند.وي ادامه داد: بر اساس اطلاعات گمرک ايران، از اول آذر تا ۱۰ دي ماه امسال بالغ بر ۹۳ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

فرزاد طلاکش دبير کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذارگفت: با وجود آنکه صنعت مرغداري با چالش نبودِ نهاده دامي‌در بازار روبروست، از اين رو شرکت پشتيباني امور دام بايد به داد مرغداران برسد.وي در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اينکه نبودِ نهاده‌هاي دامي، صنعت مرغداري را با بحران جدي روبرو کرده است، اظهار کرد: با وجود فشار‌ اتحاديه‌هاي استاني، موضوع را به شوراي امنيت ملي انتقال داده ايم اما متاسفانه تاکنون اين چالش مرتفع نشده است.وي با اشاره به اينکه کِشتي‌هاي زيادي در بنادر روي آب هستند، افزود: عدم ترخيص نهاده‌ها از کِشتي، زمينه را براي افزايش قيمت و کمبود نهاده‌ براي عرضه به مرغدار فراهم کرده است که چنين شرايطي مطلوب نيست.طلاکش ادامه داد: با توجه به بحران کنوني نهاده‌هاي دامي‌از دولت انتظار مي‌رود که ذخاير شرکت پشتيباني امور دام را در اختيار مرغداران قرار دهد.وي با اشاره به اينکه در شرايط فعلي بحث نوسان قيمت نهاده‌هاي دامي‌مطرح نيست، بيان کرد: با توجه به آنکه نهاده‌اي براي توزيع به مرغدار وجود ندارد، از اين رو بحث قيمت مطرح نيست و تنها ممکن است مرغداران به سبب قرض به يکديگر، نرخي را مطرح کنند.به گفته وي، با وجود آنکه صنعت مرغداري با چالش فقدان نهاده دامي‌در بازار روبروست، از اين رو شرکت پشتيباني امور دام بايد به داد مرغداران برسد. وي ادامه داد: با وجود آنکه ۸۰ درصد قيمت تمام شده توليد مربوط به خوراک دام است، از اين رو با نوسان نرخ نهاده‌هاي دامي، نمي‌توان قيمت تمام شده‌ توليد تخم مرغ را اعلام کرد.