موسسات مهم بين المللي اذعان کردند؛
اقتصاد کلان: امروزه صحبت از دستاوردهاي انقلاب چهل ساله حضرت امام خميني (ره) در حوزه اقتصادي توسط نخبگان جامعه چندان مرسوم نيست و فشار تبليغاتي و پروپاگانداي وحشتناک رسانه‌هاي معاند با انقلاب اسلامي‌و عوامل دست نشانده آنها در داخل چنان فضايي ايجاد کرده است که مجال انديشيدن در اين زمينه را حتي از طرفداران انقلاب اسلامي‌گرفته است ، هيچ کس منکر مشکلات عديده اقتصادي در کشور نيست ولي اگر منصفانه بخواهيم شرايط چهل ساله انقلاب اسلامي‌را در حوزه اقتصاد با ديگر ادوار کشور مقايسه کنيم به نتايج شگرفي مي‌رسيم، که لکنت زبان را از جماعت انقلابي گرفته و با افتخار مي‌توانند از دستاوردهاي اقتصادي انقلاب اسلامي‌در طي اين چهل سال دفاع کنند و سرافرازانه به آينده اين انقلاب عزيز اميدوارباشند .

در ادامه برخي از اين دستاوردها را که به روايت آمار و ارقام موسسات بين المللي تهيه شده است ، در پنج محور جهت قضاوت منصفانه ارائه مي‌گردد.

اولين محور : دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي‌در حوزه رشد اقتصادي

۱- به استناد آمار بانک جهاني و همه موسسات مهم اقتصادي بين المللي، اقتصاد ايران با ۸ رتبه ارتقاء از جايگاه ۲۶ جهاني درسال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادي جهان به حساب مي‌آيد.

۲- ارتقاء هشت پله‌اي اقتصاد ايران پس از انقلاب اسلامي‌در حالي محقّق شده است که ميزان فروش نفت خام به يک چهارم قبل از انقلاب، کاهش يافته و جمعيت از ۳۶ ميليون به ۸۱ ميليون نفر افزايش يافته است.

۳- ارتقاء ۸ رتبه‌اي اقتصاد ايران در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي‌در حالي اتفاق افتاده است که نظام سلطه بين المللي تمام توان خود را براي فلج کردن اقتصاد ايران به کار گرفته است. تحميل ترور‌ها و کودتاها، تحميل ۸ سال جنگ، بمباران بيشتر زير ساخت‌هاي اقتصادي کشور و چهل سال تحريم، بويژه ۸ سال تحريم فلج کننده از اهم اين توطئه‌ها است.

۴- پيش از انقلاب اسلامي، قدرت اقتصادي ايران ۴۹۰ ميليارد دلار و در حال حاضر ۱۸۰۰ ميليارد دلار است.

۵- همزمان با اينکه جمعيت کشور بيش از دو برابر شده است اندازه اقتصاد جمهوري اسلامي‌ايران بر اساس ميزان توليد ناخالص داخلي از ابتدا تا امروز ۴.۸۸ برابر شده است.

۶- ۱۰ برابر شدن تعداد واحد‌هاي صنعتي کشور از ۱۰۰۰۰ واحد به ۹۸۰۰۰ واحد که از نظر کيفي ده‌ها برابر پيشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومي‌تحوّل يافته است.

۷- رشد صد برابري صادرات غيرنفتي ايران از ۵۴۰ ميليون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ ميليارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزايش يافته که شامل ۶۰۰۰۰ قلم کالا بوده و از نظر وزني ۲ ميليون تن در سال است.

۸- پس از انقلاب، اقتصاد ملي (درآمد و هزينه) با وجود فشار‌هاي مستمر استکبار جهاني ۳.۷ برابر شده است.

۹- پس از انقلاب اسلامي‌سهم بخش خصوصي در اقتصاد کشور ۳ برابر شده است.

۱۰- قبل از انقلاب فقط ۵ درصد نياز‌هاي بخش دفاعي ايران توليد داخلي بوده و در حال حاضر ۹۰ درصد آن توليد داخلي است و مازاد بر اين در حدود ۵ ميليارد دلار در سال هم صادرات دارد، که مي‌تواند الگوي مناسبي براي همه بخش‌هاي اقتصادي کشور باشد.

۱۱- سهم و نقش بانک در گردش پول ۲۵ درصد بوده و امروز به حدود ۹۰ درصد افزايش پيدا کرده است.

۱۲- سرانه برخورداري جامعه ايراني از خدمات بانک نسبت به پيش از انقلاب اسلامي، تقريباً ۲۰ برابر شده است که شاخصي از کيفيت اقتصادي است.

۱۳- از نظر سرانه دستگاه‌هاي خودپرداز بانکي رتبه ۲۳ جهان را داراست که از بسياري از کشور‌هاي اروپايي بالاتر است.

۱۴- در حوزه ديپلماسي اقتصادي، ايران به عنوان عضو موثر و تعيين کننده در مجامع بين المللي NAM، OPEC، ECO و D۸ و عضو ناظر در پيمان شانگ‌هاي حضور داشته و ظرفيت قابل توجهي را در توسعه متقابل اقتصاد‌هاي ملي در قالب اين سازمان‌ها دارد.

محور دوم : دستاورد‌هاي انقلاب در حوزه استقلال و استحکام اقتصادي

۱- قبل از انقلاب با کمتر از نيمي‌از جمعيت فعلي، ۴ برابر ميزان فعلي نفت خام فروخته مي‌شد. يعني بايد سهم هر ايراني از فروش نفت، ۱۲ برابر امروز مي‌شد. قبل از انقلاب، کشوري به شدت عقب مانده، با اکثريت بي سواد و پزشک وارداتي و کشاورزي در آستانه اضمحلال و… داشتيم؛ به اين دليل که اکثريت درآمد نفتي براساس اراده آمريکا هزينه مي‌شد. امروز در پرتو انقلاب اسلامي، با يک دوازدهم سرانه فروش نفت خام نسبت به قبل از انقلاب به يک کشور به سرعت در حال پيشرفت در تراز بالاي جهاني تبديل شده ايم، چرا که امروز به واسطه استقلال، برنامه ريزي‌ها براساس منافع و امنيت ملّي ايران انجام مي‌شود نه منافع و امنيت ملّي آمريکا.

۲- جايگاه اقتصادي ايران با توجه به انتخاب گزينه مقاومت در برابر نظام سرمايه داري جهاني، از جايگاه کشور‌هاي هم ترازي که گزينه سازش و اتّحاد راهبردي با آمريکا را انتخاب کرده اند؛ نظير مصر، مکزيک به مراتب بالاتر است.

۳- پيش از انقلاب اسلامي‌بخش قابل توجهي از منابع اقتصادي و درآمد‌هاي نفتي ايران به دستور آمريکا صرف سرکوب و کشتار مردم مظلوم ويتنام، کامبوج، اتيوپي، فلسطين و ظفّار عمان مي‌شد.

۴- استقلال سياسي و بومي‌بودن مديريت کشور به اقتصاد ايران چنان استحکامي‌بخشيده که در طول ۴۰ سال در مقابل شديدترين تکانه‌هاي تاريخي، همچون جنگ تحميلي و تحريم‌هاي فلج کننده، پايدار مانده است.

۵- با وجود آن که حجم تهديدات نظامي‌عليه ايران در جهان بي سابقه است، ميزان بودجه دفاعي فقط ۳ درصد توليد ناخالص ملّي است.

۶- طي سال‌هاي بعد از انقلاب از ظرفيت بزرگ اقتصادي ايران براي مقابله با شديدترين و مستمرترين تحريم‌ها به نحو شايسته‌اي استفاده شده است.

  • محور سوم : رشد سطح برخورداري و رفاه مردم با پيروزي انقلاب اسلامي

۱- چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ايران نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار با وجود بيش از ۲ برابر شدن جمعيت. يعني قدرت خريد نسبي مردم ايران با ارتقاي چهار برابري نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهاني رسيده است.

۲- در ابتداي انقلاب به ازاي هر دو خانوار ايراني يک واحد مسکوني وجود داشت. سرشماري سال ۱۳۹۰ نشان مي‌دهد که به ازاي هر خانوار ايراني دقيقاً يک واحد مسکوني وجود دارد، اين درحالي‌که است که در طي اين سال‌ها جمعيت کشور بيش از دو برابر شده است.

۳- در ابتداي پيروزي انقلاب از شش و نيم ميليون نفر سرپرست خانوار ۲۵ درصد مالک خانه بودند و امروز از ۲۴ ميليون نفر سرپرست خانوار ۷۵ درصد مالک هستند.

۴- ده برابر شدن تنوع کالاي مورد استفاده خانوار که از ۵۴ قلم در سال ۱۳۵۷ به ۵۰۰ قلم در سال ۱۳۹۶ رسيده است.

۵- برابر گزارش سازمان خواروبار جهاني (FAO)، سرانه مصرف غذاي ايرانيان از ۱۷۰۰ کيلو کالري در سال ۵۷ با رشد حدود ۲ برابري به ۳۱۵۰ کيلو کالري در سال ۹۶ رسيده است

  • محور چهارم : دستاورد‌هاي اقتصادي کشور در بخش عدالت و توزيع منابع

۱- بر اساس گزارش‌هاي بانک جهاني ضريب جيني از حوالي ۵۰/۰ در سال‌هاي پيش از انقلاب به زير ۴۰/۰ در سال‌هاي پاياني دهه چهارم انقلاب کاهش يافته است. اندازه اين شاخص ضمن افت و خيز به صورت کلي کاهش چشمگيري داشته است.

۲- پيش از انقلاب اسلامي‌درآمد‌هاي ملّي بين ۳۵ درصد جمعيت تقسيم مي‌شد و در جمهوري اسلامي‌با وجود تورم‌هاي وارداتي و کاهش ارزش پول ملّي در برابر دلار و ساير اثرات آن، براي ۱۰۰ درصد جمعيت باز توزيع درآمد‌هاي ملي صورت مي‌پذيرد.

۳- پيش از انقلاب توزيع منابع مالي فقط به ۳۰ درصد جمعيت کشور که بطور عمده بخش برخوردار شهرنشين بودند تعلق مي‌گرفت.

۴- در رژيم گذشته هيچ گونه کالاي يارانه‌اي به ۷۰ درصد مردم که روستا نشين بوده اند، تعلق نمي‌گرفته و امروز اين يارانه به صددرصد مردم اعم از روستايي و شهري تعلق مي‌گيرد.

۵- پيش از انقلاب اسلامي‌براي هيچ يک از اقلام وارداتي مثل گوشت، مرغ، برنج، روغن، قند، شکر و ميوه به جامعه روستايي کشور يارانه تخصيص نمي‌يافت. اما امروز به روستايي و شهري حتي به دهک‌هاي برخوردار نيز يارانه مستقيم و غير مستقيم تخصيص داده مي‌شود.

۶- اندازه بازتوزيع و سرانه سلامت در کشور از ۸۰ دلار به ۴۰۰ دلار رسيده و ۵ برابر پيش از انقلاب شده است.

۷- اندازه بازتوزيع درآمد در حوزه آموزش عمومي‌ابتدايي و متوسطه نسبت به پيش از انقلاب ۱۰ برابر شده است که در نتيجه نرخ باسوادي هم تقريباً دو و نيم برابر شده است.

۸- قانون کار در ايران از حيث تکريم کارگران و رعايت حقوق آنها، در جهان کم نظير است.

  • محور پنجم : دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي‌در زمينه تامين نياز‌هاي اساسي

۱- پيش از انقلاب اسلامي‌امنيت غذايي ما ۳۰ روز بوده و در حال حاضر به ۳۳۰ روز رسيده است.

۲- پيش از انقلاب اسلامي‌کل توليدات کشاورزي ما ۱۸.۵ ميليون تن بوده است و مابقي را وارد مي‌کرده ايم. در حال حاضر ۱۲۵ ميليون تن است. يعني بهره برداري از سطح نسبت به قبل از انقلاب ۶.۷ برابر شده است.

با همت نيروهاي پرتلاش حوزه انرژي صورت گرفت؛
گروه انرژي: صنعت نفت كشورمان از ابتداي ملي شدن تا به امروز، فراز و فرودهاي فراواني را تجربه كرده و به مرور به يكي از برندهاي معتبر جهاني و نمادي قابل اتكا در محاسبات سياسي بين المللي تبديل شده است.

در اين ميان شركت ملي نفت ايران به عنوان دومين شركت بزرگ جهان در حوزه بالادستي نفت و گاز، عليرغم محدوديت‌هاي ناشي از تامين به موقع منابع مالي و همچنين موانع پيش روي فعالان عرصه بين‌المللي انرژي در اكتشاف، توسعه، بهره‌برداري و بازرگاني، توانسته است با تكيه بر توان داخلي به اهداف تعيين شده در برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور دست يابد؛ به گونه‌اي كه هم‌اكنون علاوه بر تامين بخش اعظم تقاضاي انرژي كشور، بالغ بر 40 درصد بودجه ساليانه نيز از محل فروش منابع هيدروكربوري تامين مي‌شود.

رسالت شركت ملي نفت ايران در تامين منابع مالي و درآمدي كشور به همراه نقش تعيين كننده آن در ديپلماسي خارجي باعث شده است تا روند اكتشاف، توليد و توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي در اين شركت با شتاب بيشتري پيگيري شود؛ به طوري كه در چهل سال اخير توفيقات قابل توجهي در زنجيره صنايع بالادستي نفت و گاز حاصل شده است؛ توفيقاتي كه از گام‌هاي بلند در مسير استقلال و خودكفايي صنعت نفت و گاز كشورمان حكايت دارد:

  • كشف 65 ميدان نفتي و گازي پس از انقلاب

قدمت اكتشاف ذخاير نفت و گاز در فلات قاره ايران به بيش از يك قرن پيش برمي‌گردد. در دهه دوم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي‌و پس از اتمام جنگ تحميلي، آهنگ فعاليت‌هاي اكتشافي در كشور به تدريج سرعت گرفت و امكانات بيشتري به آن تخصيص داده شد. كشف ميدان گازي پارس جنوبي كه يكي از بزرگ‌ترين منابع گازي جهان به شمار مي‌رود به همراه كشف ميدان‌هاي عظيم نفتي آزادگان و يادآوران، از مهم‌ترين دستاوردهاي فعاليت‌هاي اكتشافي در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي‌است.

از اين رهگذر در مجموع 65 ميدان نفتي و گازي كشور پس از انقلاب اسلامي‌كشف شده است؛ اين در حالي است كه سياست اصلي وزارت و شركت ملي نفت ايران از ابتدا بر مبناي اولويت اكتشاف نفت و گاز در نواحي مرزي و مشترك با كشورهاي همسايه بوده است؛ بطوريكه عمده فعاليت‌هاي مزبور ازجمله حفاري و لرزه نگاري در سال‌هاي اخير در آن مناطق صورت گرفته ‌‌است.

همزمان با انجام اكتشافات جديد، ميزان ذخاير درجا و قابل استحصال هيدروكربورهاي كشور نيز افزايش چشمگيري يافت؛ به طوري كه هم اكنون ميزان ذخاير قابل استحصال هيدروكربور مايع كشورمان بالغ بر 160.12 ميليارد بشكه و همچنين ذخاير قابل استحصال گاز طبيعي به ميزان 33.33 تريليون متر مكعب تخمين زده مي‌شود و از همين روي، كشورمان يكي از بزرگترين كشورهاي تامين‌كننده انرژي در جهان به شمار مي‌رود.

  • توسعه همه جانبه ميدان‌هاي نفت و گاز بعد از انقلاب

همزمان با گسترش فعاليت‌هاي اكتشافي و افزايش ذخاير نفت و گاز كشور در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، تلاشي چشمگير در توسعه ميادين نفت و گاز، با اولويت توسعه ميادين مشترك با كشورهاي همسايه، از طريق عقد قراردادهاي بيع متقابل و فاينانس و همچنين از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران به عمل آمد. با انجام پروژه‌هاي نگهداشت توان توليد، اجراي طرح‌هاي توسعه ميادين نفتي، احداث كارخانجات نمك‌زدايي و نيز انجام طرح‌هاي توليد صيانتي از مخازن شامل برنامه‌هاي تزريق گاز و آب به ميادين نفتي، علاوه بر جبران افت طبيعي توليد مخازن، تلاش مضاعفي نيز در زمينه توليد نفت خام انجام گرفت. توسعه ميادين گازي نيز در جهت افزايش جايگزيني گاز طبيعي با سوخت‌هاي مايع و همچنين تزريق گاز در ميادين نفتي به منظور افزايش بازيافت نهايي، از ديگر اولويت‌ها و دستاوردهاي عمده وزارت نفت در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي‌بوده است. با توجه به اهميت بهره برداري از ميادين مشترك نفتي، شركت ملي نفت ايران بهره برداري از اين ميادين را در اولويت قرار داده است و با طراحي و اجراي پروژه‌هاي مرتبط توانسته است ميانگين بهره برداري از ميادين مذكور را به حد قابل توجهي ارتقا دهد. اين در حالي است كه در پايان سال گذشته، 16 ميدان مشترك نفتي فعال بوده‌اند كه 9 مورد از آنها (شامل ميادين آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي در شركت نفت و گاز اروندان، ميادين آبان و آذر در شركت نفت مناطق مركزي ايران، ميدان هنگام و لايه نفتي پارس جنوبي در شركت نفت فلات قاره ايران) طي سال‌هاي 1388 تا 1396 به بهره برداري رسيده‌اند و 68.14 درصد از كل توليد ميادين مشترك در سال 1396 ( معادل 324 هزار و 900بشكه در روز) از اين 9 ميدان استحصال شده است.

  • افزايش 8 برابري توليد گاز غني

ارزيابي توليد بلندمدت گاز طبيعي نشان مي‌دهد كه متوسط توليد روزانه اين حامل ارزشمند انرژي در سال 1357 بالغ بر 110 ميليون مترمكعب در روز بوده است كه اين رقم در سال 1396 به 844.9 ميليون متر مكعب افزايش يافته است و از افزايشي هشت برابري حكايت مي‌كند. توليد گاز طبيعي همچنين در مقايسه با سال 1383 بطور متوسط ساليانه 5.8 درصد افزايش داشته كه مي‌توان علل اين افزايش را در تكميل و راه‌اندازي فازهاي مختلف پارس جنوبي، ميادين هما،‌ شانول و وراوي، تنگ بيجار، افزايش بهره‌دهي ميدان تابناك و افزايش توليد گاز همراه نفت‌خام جستجو كرد.

اين مقدار گاز غني توليد شده در جهت توزيع براي تزريق به ميادين نفتي، فرآورش در پالايشگاه‌هاي گازي، مصارف عملياتي و يا خانگي،‌ فرآورش در كارخانجات گاز و گاز مايع ارسال مي‌شود كه از اين مقدار گاز غني ارسالي به پالايشگاه‌ها و كارخانجات گاز و گاز مايع، سهم تحويلي به شبكه سراسري و مصرف نهايي رو به افزايش است.

افزايش توليد گاز غني به طور كل نشان‌دهنده توسعه گسترده ميادين گازي كشور در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌است. شكي نيست با اهميت رو‌به رشد گاز طبيعي در تامين انرژي جهان، توليد هر چه بيشتر گاز طبيعي موجب ايجاد مزيت استراتژيك در ديپلماسي خارجي كشورمان خواهد شد.

  • جهش 20 برابري توليد ميعانات گازي

كارنامه شركت ملي نفت ايران در حوزه توليد نفتا، مايعات و ميعانات گازي در سال 1357 به طور متوسط بالغ بر 31.3 هزار بشكه در روز بوده است كه متوسط توليد روزانه اين محصولات در سال 1396 به رقم 779.5 هزار بشكه رسيده است. در حال حاضر كل مايعات‌گازي و نفتا در شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و ميعانات‌ گازي در شركت‌هاي پارس جنوبي و مناطق مركزي ايران توليد مي‌شود. همچنين مقايسه توليد نفتا، مايعات و ميعانات‌گازي از سال 1383 تا سال 1396 بطور متوسط 7.3 درصد رشد ساليانه داشته است؛ به طوري كه متوسط توليد طي اين فاصله از 312.4 به 776.7 هزار بشكه در روز رسيده است. علت اصلي اين افزايش چشمگير توليد، برنامه‌ريزي دقيق و آغاز بهره‌برداري از فازهاي مختلف پارس جنوبي، ميدان‌هاي هما، شانول و وراوي و افزايش بهره‌برداري از ميدان تابناك است.

  • صيانت از ميادين نفتي با افزايش 30 برابري تزريق گاز

به منظور برداشت صيانتي از مخازن نفتي كشور و افزايش ضريب بازيافت آنها، عمليات تزريق گاز به آنها ضرورتي اجتناب ناپذير است. بر همين مبنا، ميزان تزريق گاز به ميادين نفتي در سال 1396 نسبت به سال 1357 بيش از 30 برابر افزايش يافته است؛ بطوريكه هم اكنون در 9 ميدان از ميادين نفتي خشكي (ميادين بي‌بي‌حكيمه، پارسي، آغاجاري، كوپال، گچساران، مارون، كرنج، نرگسي و هفتگل) تزريق گاز صورت گرفته و همچنين بازگرداني گاز در ميدان پازنان و تزريق امتزاجي گاز در ميدان دارخوين در حال انجام است.

چهل سالگي انقلاب؛ 4 دهه افتخار و پيشرفت علمي
گروه اجتماعي: جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۲۰۱۷ در بين ۲۵ کشور برتر توليد کننده علم دنيا، با رشد ۸/۹ درصدي، رتبه اول رشد علمي‌را کسب کرد. نظام رتبه‌ بندي «سايمگو» در جديدترين رتبه‌ بندي خود بر اساس مقاله‏‌هاي علمي‌منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ايران را در رتبه نخست در حوزه فيزيک و نجوم در منطقه غرب آسيا و در رتبه ۱۳ جهاني قرار داده است.

به گزارش تجارت به نقل از پارس تودي:عقب‌ ماندگي علمي‌و فناوري کشور ايران در دوران قبل از انقلاب، براي ايرانيان با سابقه فرهنگي و تمدني بسيار آزاردهنده بود. غلبه بر اين عقب‌ ماندگي، عبور از مرزهاي دانش و دستيابي به پيشرفته‌‌ترين فناوري‌‌ها با هدف ايجاد تمدن نوين اسلامي، از آرمان‌‌هاي انقلاب اسلامي‌است. در سال‌‌هاي گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، با تمرکز بر روي توليد علم در ايران و مطرح کردن موضعاتي چون جنبش نرم‌ افزاري و جهاد علمي، زمينه‌‌هاي خوبي را براي پيشرفت در عرصه علوم و فنون نوين در کشور فراهم ساختند. در حالي که قبل از انقلاب اسلامي، نزديک به 70 درصد بزرگسالان کشور بي‌‌سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان مي‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادي در کشور به عدد 100 درصدي در حال نزديک شدن است. نهضت سوادآموزي با توجه به تاکيد ارزش علم در اسلام، يکي از اقدام‌هاي بسيار خوب نظام جمهوري اسلامي‌در ايران بود. بزرگسالان بي‌ سوادي از طريق همين نهضت سوادآموزي، موفق شدند پا به عرصه تحصيلات تکميلي نهاده و با کسب تخصص‌‌ها و مهارت‌‌هايي زندگي خود را متحول سازند.

پيش از انقلاب، تعداد ۴۷ هزار مدرسه در سراسر ايران داير بود، اما امروز بيش از ۱۰۰ هزار واحد مدرسه در کشور به ارائه خدمات آموزشي مشغول هستند.

در دوران قبل از انقلاب اسلامي، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودي دانشگاه يا مراکز آموزش عالي و آن هم در چند کلان‌ شهر کشور تحصيل مي‌کردند.

اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالي دولتي، 28 مرکز آموزش عالي وابسته به دستگاه‌‌هاي اجرايي، 295 دانشگاه غيرانتفاعي، 550 دانشگاه پيام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامي، 739 مرکز آموزش عالي علمي‌و کاربردي، 274 مرکز آموزش فني حرفه‌اي و تربيت معلم در کشور فعال است.

در اين دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشي، حدود 4/5 ميليون دانشجو به تحصيل اشتغال دارند که افزايش 29 برابري را در مقايسه با قبل از انقلاب نشان مي‌دهد. تا سال ۵۷ تعداد ۳۹۶ رشته تحصيلي در دانشگاه‌‌هاي کشور داير بود که اين تعداد هم اکنون به بيش از سه هزار رشته رسيده است.

  • گزارش سايگمو

بر اساس گزارش «سايگمو» بين سال‌هاي 1996 تا 2015:

- رتبه جهاني توليد علم ايران از 53 به 16 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته انرژي اتمي‌از 83 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته نانو و نانو تکنولوژي از 57 جهان به 16 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته بيوتکنولوژي از 56 به 14 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته مهندسي هوا و فضا از 43 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته پزشکي از 54 به 19 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته شيمي‌از 48 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

  • رتبه اول رشد علمي‌در جهان

جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۲۰۱۷ در بين ۲۵ کشور برتر توليد کننده علم دنيا، با رشد ۸/۹ درصدي، رتبه اول رشد علمي‌را کسب کرد. نظام رتبه‌ بندي «سايمگو» در جديدترين رتبه‌ بندي خود بر اساس مقاله‏‌هاي علمي‌منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ايران را در رتبه نخست در حوزه فيزيک و نجوم در منطقه غرب آسيا و در رتبه ۱۳ جهاني قرار داده است. طي 20 سال گذشته تعداد 7 کشور اسلامي‌در ليست 50 کشور برتر توليد کننده علم قرار گرفتند. در اين دسته‏ بندي ايران در زمره 20 کشور برتر دنيا و در جايگاه‌ 16 توليد علم قرار گرفت. گزارش روند توليد علم ايران بر اساس داده‌‌هاي پايگاه استنادي نشان مي‌‏دهد، مدارک و مقاله ‏هاي علمي‌ثبت شده توسط پژوهشگران کشور در 20 سال اخير از 983 مدرک در سال 1997 به 49 هزار و 696 مدرک تا پايان سال 2017 رسيده است که اين عدد افزايش بيش از 50 برابري را نشان مي‌‏دهد. مؤسسه «نيچر ايندکس» نيز ژانويه 2018 در گزارشي نوشت: "جمهوري اسلامي‌ايران در دهه گذشته با 22 درصد نرخ رشد سالانه در مقايسه با ساير کشورهاي جهان، بزرگ‏ترين جهش علمي‌را در حوزه‌‏‌هاي علوم و فني مهندسي داشته و مقام نخست را در حوزه‌‌هاي علوم و فني و مهندسي در سطح جهان کسب کرده است."

  • توسعه سهم ايران در فناوري‌‏هاي جديد

سهم ايران در توسعه فناوري‌‌هاي جديد مانند بيو، نانو، علوم شناختي، انرژي‌‌هاي تجديدپذير، هوافضا، ميکروالکترونيک و سلول‌‌هاي بنيادي به طور شايان توجهي افزايش يافته است. ايران اکنون در حدود 5/7 درصد از علم نانوي جهان را در اختيار خود دارد. حضرت آيت‏ ا... خامنه ‏اي در خصوص پيشرفت چشمگير ايران در فناوري نانو فرمودند: "در بعضي از علوم نو مثل فنّاوري نانو - که اينها جزو فنّاوري‌‌هاي جديد دنيا است- هيچ‌ کس در دنيا به ما در اين زمينه‌‌ها کمک نمي‌‌کند و کمک نکرده است، بعد از اين هم کمک نخواهند کرد، ما جلو هستيم، عناصر ما، جوان‌‌هاي ما، محقّقين ما، دانشمندان ما در اين زمينه‌‌ها دارند کار مي‌کنند، تلاش مي‌کنند، پيشرفت‌‌هاي چشمگيري پيدا کرده‌ اند." رهبر معظم انقلاب همچنين فرمودند: "... کشور ما با وجود سابقه درخشان در زمينه علم، متأسفانه در دوران سلطه بيگانگان از قافله علم عقب افتاد که بايد اين عقب‌ افتادگي جبران شود. نبايد به اين حد از پيشرفت قانع بود، زيرا تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم." «حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي‌ايران نيز سپتامبر 2017 طي سخناني در جمع سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌در آستانه، پايتخت قزاقستان، با اشاره به رشد فزاينده شرکت‌‌هاي دانش‌ بنيان در حوزه فناوري‌‌هاي جديد، گفت صادرات محصولات با فناوري متوسط و بالا در ايران از 1/5 ميليارد دلار به 12/1 ميليارد دلار جهش پيدا کرده است.

  • کتر علي سعدوندي
  • اقتصاددان

در آستانه 40 سالگي انقلاب اسلامي‌ضروري است برآوردي واقع بينانه از دستاوردها و نقاط قوت و ضعف در عرصه اقتصاد داشته باشيم؛ باشد که از اين پس گذشته را چراغ راه آينده قرار دهيم. به‌راستي نسبت ما با دنيا در اين 40 سال چگونه بوده است؟ براي پاسخ به اين سوال مي‌توان به بررسي تطبيقي دست زد و جايگاه ايران امروز را با ايران 57 مقايسه کرد. براي اين مهم شاخص‌هايي را مد نظر قرار مي‌دهيم تا تصوير روشن‌تري از آنچه گذشت ارائه کنيم.

يکي از جامع‌ترين شاخص‌ها در بررسي‌هاي اقتصادي که مورد وثوق همگاني است «شاخص توسعه انساني» است که محبوب الحق اقتصاددان پاکستاني پايه گذاشت و برنده شهير نوبل اقتصاد آمارتياسن، آن را رواج داد. شايد بسياري از ايرانيان ندانند که بيشترين رشد اين شاخص در جهان متعلق به ايران است به‌طوري که کشور ما با 38 درصد رشد از 577/ 0 در سال 1990 به سطح 798/ 0 در سال 2017 رسيده است. در خلال اين سال‌ها، اميد به زندگي در ايران 4/ 12 سال و متوسط سال‌هاي تحصيل 6/ 5 سال و سال‌هاي تحصيل مورد انتظار 7/ 5 سال جهش داشته است. همچنين توليد ناخالص داخلي بر مبناي قدرت خريد بين سال‌هاي 1990 و 2017 تقريبا 5/ 67 درصد رشد داشته است. جالب توجه است که رتبه کنوني ايران در ميان 189 کشور 60 است که موفقيت بزرگي است. در ميان سه عنصر تشکيل دهنده شاخص توسعه انساني براي ايران، متوسط سال‌هاي تحصيل مورد انتظار به سطح 9/ 14 سال رسيده است که نويدبخش آينده درخشان نسل جوان است. طرفه آنکه اين شاخص در ژاپن 2/ 15 سال است.

در ميان کشورهاي مسلمان، امارات متحده عربي در رتبه 34 قرار دارد و پس از آن کشورهاي قطر، عربستان، بحرين، عمان، کويت، مالزي، قزاقستان، ايران و ترکيه قرار دارند. حال اگر نابرابري را نيز در شاخص توسعه انساني وارد کنيم، رتبه ايران به 47 در دنيا و دوم در ميان کشورهاي مسلمان پس از قزاقستان صعود مي‌کند. بنابراين انقلاب اسلامي‌به‌عنوان يک تحول فکري و فرهنگي موفقيت سترگي در عرصه توسعه انساني کسب کرده است. مثلا در شاخص‌هاي بهداشتي نيز مانند شاخص‌هاي آموزش، ايران به پيشرفت‌هاي بزرگي نائل آمده است. اميد به زندگي از حدود 62 سال در سال 1990 به 75 در سال 2017 رسيده است. واقعيت آن است که ايران اسلامي‌با توجه به شرايط مساعد جمعيتي، احتمالا در آينده از لحاظ شاخص‌هاي آموزشي، بهداشتي، جمعيتي، امنيت اجتماعي، فقر و نابرابري به پيشرفت خود ادامه داده و به جمع کشورهاي پيشرفته خواهد پيوست. همه اينها در صورتي است که پاشنه آشيل جامعه ايران که همانا رشد توليد و اشتغال باشد از رکود به در‌آيد. توصيه اکيد نگارنده اين است که در 40 سال دوم انقلاب، توجه و تمرکز سياست‌گذار بر شاخص‌هاي رشد اقتصادي معطوف شود. برآوردها حاکي است اگر در خلال اين سال‌ها، توليد ناخالص داخلي ايران با همان روند ساير شاخص‌هاي اجتماعي رشد مي‌کرد، شاخص توسعه انساني ايران اکنون به سطحي در حدود 90/ 0 درصد مي‌رسيد که معادل کشورهاي کره جنوبي، ايتاليا و اسپانيا مي‌بود. شايسته است کشوري که از لحاظ توسعه انساني به جرگه کشورهاي تراز اول جهان رسيده است تلاش بيشتري براي ايجاد شغل کند. آيا بهتر نبود اگر نرخ بيکاري جوانان مستعد ايراني کمتر از 30 درصد مي‌بود؟ اين مهم ميسر نخواهد شد، مگر اينکه تلاش‌هاي جدي در جهت بهبود فضاي کسب و کار صورت گيرد. به راستي چرا بايد «شاخص سهولت کسب و کار» ما از رتبه 108 در سال 2006 به 128 در سال 2019 سقوط کند؟ عرصه ديگر تعالي اقتصادي توجه به کيفيت است. اين درست است که توسعه آموزشي و بهداشتي کشور از نظر کميت به موفقيت‌هاي چشمگيري نائل آمده است. اما آيا کيفيت آموزشي ايران و ژاپن يکي است؟ کيفيت خودروسازي ايران در مقايسه با رقبا در چه سطحي است؟ کيفيت جاده و ابنيه چطور؟ آيا ايرانيان خدمات کيفي از دولت دريافت مي‌کنند؟ کيفيت خدمات بخش خصوصي چگونه است؟ آيا توريست‌هاي خارجي که همواره مجذوب فرهنگ و تاريخ غني ايرانيان هستند همان کيفيت خدماتي را دريافت مي‌کنند که در کشورهاي مجاور نظير ترکيه و امارات ارائه مي‌شود؟

اگر 4 دهه اول انقلاب در عرصه‌هاي انساني و کمي‌فعال بوده ايم؛ شايسته است در دهه‌هاي آينده اقتصاد، اشتغال و کيفيت کالاها و خدمات سرلوحه سياست‌گذاري‌ها قرار گيرد.

منبع: فصل اقتصاد

از ساخت نيروگاه تا غني سازي؛

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: اگر ما در ده سال آينده از فرصت‌ها و زمان به خوبي استفاده نکنيم و در تکنولوژي، دانش و اطلاعات با دنيا همراه نشويم، فرصت‌هاي زيادي را از دست داده و عقب‌ مي‌مانيم.

بهروز کمالوندي با بيان اين‌که برنامه‌هاي هسته‌اي را اصولا 50 ساله يا 70 ساله مي‌نويسند و کار هسته‌اي اين طور نيست که در کوتاه مدت به آن نگاه شود چون کاملا زمان‌بر است گفت: در نگاهي به گذشته، خيلي کارها بود که مي‌خواستيم انجام دهيم اما محقق نشد. به عنوان مثال برنامه هسته‌اي قبل از انقلاب اين بود که سهم مهمي‌از برق کشور از طريق انرژي هسته‌اي تامين شود اما محقق نشد. ما مجبور بوديم از کشورهاي اروپايي تکنولوژي بگيريم و آنها بعد از انقلاب و با شروع جنگ تحميلي همراهي لازم را با ما نداشتند. وي اظهار کرد: ما اوايل انقلاب در بسياري از زمينه‌ها نيروي کار آزموده نداشتيم، اما در حوزه‌هايي که اسباب و ابزارش مهيا بود پيشرفت کرديم، مثلا در همين بحث هسته‌اي در بخش‌هايي که به نيروي انساني نياز بود، پيشرفت خوبي داشتيم. در حوزه گداخت هسته‌اي و غني‌سازي ديديد که تا چه اندازه پيش رفتيم چرا که اين دو حوزه از جمله حوزه‌هايي هستند که به سرمايه آن‌چناني و صنايع بزرگ نياز ندارد بلکه نيازمند نيروي انساني متخصص است. برخي ابهامات که براي برخي کشورها ايجاد مي‌شد و از سوي آمريکا و رژيم اسراييل به آن دامن مي‌زدند اين بود که چرا وقتي ايران هنوز نيروگاه اتمي‌ندارد، سراغ غني‌سازي رفته است؟ اما پاسخ واضح است، اگر با ما همراهي مي‌کردند و تکنولوژي را به ما مي‌دادند و با ايران روابط عادي داشتند، مسير به سمت و سويي ديگر مي‌رفت. ايران قبل از انقلاب يک ميليارد دلار به شرکت اورديف وام داد که بتواند به سوخت دسترسي داشته باشد يا قرار بود چهار نيروگاه توسط آلمان ساخته شود اما آنها همکاري نکردند و با نيمه کاره گذاشتن کار از ايران رفتند و ما مجبور شديم به آن بخش از تکنولوژي‌هاي هسته‌اي سازگار با سطح صنعت کشور و آموزش نيروي انساني وارد شويم که البته سرعت پيشرفت‌مان هم در اين زمينه‌ها خيلي خوب بود. اين مقام سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين پرسش که يعني اگر دست ايران باز بود يا با ايران عادي رفتار مي‌شد پتانسيل‌هاي انساني و مادي‌اش آنقدر بالا بود که در فرصتي کوتاه شايد 25 سال به قدرت مهم هسته‌اي در منطقه و جهان تبديل مي‌شد؟ گفت: ارقام در حوزه‌هاي مختلف آموزشي و توليدي گوياي آن است که پيشرفت ايران خيلي سريع بوده است.

وي گفت: در گذشته لوازم توسعه در کشورها ابتدا بر اساس ميزان منابع معدني و زيرزميني‌ هر کشور تعريف مي‌شد، بعدها تکنولوژي را کليد توسعه مي‌دانستند و در حال حاضر منابع انساني و مديريت را عوامل اصلي توسعه مي‌دانند، اين در حالي است که ايران همه اين‌ها را دارد.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌ادامه داد: اگر غرب و آمريکا با ايران همراهي مي‌کردند اين همکاري، هم به نفع ما بود و هم آنها، چون ظرفيت نيروي انساني ما خارق‌العاده است و اين نيرو را هر جايي نمي‌توان به راحتي پيدا کرد. نيروي انساني تحصيل کرده که درک درستي از تکنولوژي دارد و باانگيزه است در کمتر کشوري در منطقه و حتي سطح جهان وجود دارد. به علاوه پيشرفت در بخشي از يک منطقه موجب توسعه و پيشرفت کل آن منطقه خواهد شد، بنا بر اين نگاه عادي سازي روابط با ايران نه تنها به نفع ما که براي خود آنها ، منطقه و دنيا هم مفيد خواهد بود.

وي ادامه داد: با توجه به انقلاب تکنولوژي و اطلاعات در نيم قرن گذشته معتقدم که سرعت تحولات بسيار زياد است و ما نبايد عقب بمانيم. چرخه عمر صنعتي و تکنولوژي مثل چرخه عمر ما انسان‌ها يک نقطه آغاز و جنيني دارد، رشد مي‌کند، بالغ مي‌شود و بالاخره به پايان عمر خود مي‌رسد. براي اين‌که صنعت خود را پايدار و ماندگار داشته باشيم و بتوانيم آن را توسعه دهيم بايد هم‌زمان به ابعاد استراتژيک، اقتصادي و تجاري آن نگاه و توجه کنيم. در صنعت هسته‌اي هم روند به همين شکل است، نمي‌توان تا ابد دولت‌ها براي آن هزينه کنند، بلکه بايد از خود زايش داشته باشد. در توليد برق هسته‌اي ظاهرش اين است که هر کيلووات برق 52 تومان به مردم فروخته مي‌شود ولي اين برق هزينه‌اش کمتر از آنچه در دنيا براي توليد برق حرارتي مصرف مي‌شود، نيست و مردم هزينه آن را به طور غيرمستقيم و به اشکال مختلف پرداخت مي‌کنند.

دستاوردهاي چهل سالگي انقلاب درحوزه علم و فناوري

گروه علم و فناوری: پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌و گذشت چهار دهه ازانقلاب،شاهد پيشرفت ايران در همه زمينه‌ها ازجمله پزشکي،نظامي،کشاورزي و علم و فناوري با کمک جوانان و متخصصان داخلي هستيم، به طوري که در بخش فناوري نانو توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، در اين چهار دهه ايران توانسته علاوه بر پيشرفت درعلوم پايه ومهندسي، دربسياري ازعلوم جديد نيز پيشرفت کند، به طوري که درابتداي پيروزي انقلاب کمتر متخصصي درکشور با واژه‌ها و اصطلاحات علوم وفناوري نوين ازجمله نانو، سلول‌هاي بنيادي ، فناوري‌هاي فضايي آشنا بودند.

امروزه نه تنها اين واژه‌ها براي فعالان عرصه علم وفناوري نا آشنا نيست بلکه ايران دربسياري از اين حوزه‌ها درجايگاه برترمنطقه و جهان قراردارد واکنون صادر کننده بسياري از فناوري‌ها است،دستيابي به اين فناوري‌ها موجب شده که متخصصان داخلي با کمک توان داخل بتوانند بعد ازانقلاب موفق به پرتاب ماهواره، ساخت هواپيما، ساخت کشتي، توليد محصولات نانو درحوزه‌هاي پزشکي، سلامت، راهداري و غيره شوند.

پيشرفت کشور درچند دهه اخير بسيار چشمگيربوده به طوريکه درحال حاضر جايگاه جمهوري اسلامي‌ايران درحوزه‌هاي مختلف هوايي و فضايي درمنطقه بين يک تا سه است،همچنين دربخش فناوري نانو توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.

دبيرستاد ويژه توسعه فناوري نانومعاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمي‌ايرنا با اشاره به رشد پرشتاب فناوري نانو درکشور درخصوص دستاوردهاي چهل ساله انقلاب اسلامي‌گفت: انفجار توسعه‌اي علم وفناوري درکشور از دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌در چهار دهه گذشته است.

دکتر' سعيد سرکار' بيان داشت: قبل ازانقلاب دانشگاه‌هاي ما به ويژه درعرصه علوم پايه و مهندسي بيشترتا سطح کارشناسي دانشجو تربيت مي‌کردند و ارتباط بين صنعت و دانشگاه بسيارکمرنگ بود چرا که کشورمان اگرکارخانه‌اي هم داشت، بيشترمونتاژکننده بودند و براي چرخاندن چرخ اين کارخانجات فقط نياز بود که يک سري تکنسين و مهندس داشته باشد، ما اصلاخودمان صنعتي بومي‌در کشور نداشتيم.وي اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب وقتي که دانشگاه‌ها مجدد شروع به کار کردند اين جسارت ايجاد شد که ما دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري داشته باشيم و لازمه داشتن اين دوره‌ها طبيعتا به تبع خودش پايان نامه‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري بود و به دنبال آن مقوله کار تحقيقات در دانشگاه‌ها تبديل به يک روند و ضرورت شد.«خوشبختانه ايراني‌ها به صورت مستقل يک سري تحقيقات را شروع کردند و اين تحقيقات دنبال روي فعاليت‌هايي بود که درکشورهاي پيشرفته انجام مي‌شد و به تبع آن نيز اقداماتي براي چاپ مقالات در مجلات معتبر شروع شد، به طوري که دربخش فناوري نانو ايران توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.»

  • تربيت 30هزار نيروي متخصص درحوزه نانو تکنولوژي

وي ادامه داد: امروز درجايگاهي هستيم که نه تنها درعلوم پايه و مهندسي بلکه در علوم و فناوري‌هاي پيشرفته و نوين هم کشور فعاليت‌هاي بسيارگسترده‌اي را انجام مي‌دهد.سرکار گفت: فناوري نانو يک فناوري بين رشته‌اي است بنابراين اين تخصص نانو بر بسترموجود دانشگاه‌ها و ظرفيتي که در دانشگاه‌ها در دوره تحصيلات تکميلي يعني دکتري و ارشد بود، سوار شد و فناوري نانو توانست با ظرفيت‌هاي موجود و سياستگذاري‌هاي خوب و برنامه ريزي‌هايي که در کشور و توسط ستاد نانو انجام شد با رشد پرشتاب مواجه شود، به طوري که در سال 2001 ميلادي که کار نانو از مرحله ترديد درکشور شروع شد، در تمام اين سال فقط 10 مقاله‌اي اس آي داشت و در خصوص نيروي متخصص در اين زمينه نيزکمتر از 10 نفر از اساتيد دانشگاه‌ها مي‌دانستند فناوري نانو چيست.

وي ادامه داد: اما با فعاليت‌ها و سياست‌هايي که ستاد نانو درسال‌هاي گذشته در پيش گرفته است، امروز بيش از30 هزارنفر نيروي تخصصي از مقطع کارشناسي ارشد به بالا در دانشگاه‌هاي ايران تربيت شدند و داشتن اين ظرفيت بالا در دانشگاه و نيروي انساني متخصص به عنوان يک فونداسيون قوي براي پيشبرد نانو تکنولوژي عمل کرده به گونه‌اي که امروز يکي از نتايج نيروي تخصصي اين بوده که در حوزه تحقيقات و توسعه فناوري فعال شده و ما به عنوان شاخص کار پژوهش و تحقيقات ايران مي‌توانيم تعداد ، کميت و کيفيت مقالات آي اس آي را قرار دهيم.

سرکار با اشاره به دستاوردهاي انقلاب يادآورشد: درحوزه نانو سال گذشته( 96) با چاپ بيش از 9هزار مقاله، رتبه چهارم دنيا را بعد از کشور چين بدست آورده‌ايم و ايران بعد ازکشورهاي چين، آمريکا و هند که سه کشور پر جمعيت جهان است توانسته اين جايگاه را به خود اختصاص دهد و بالاتر ازتمام کشورهاي اروپايي جاي خود را تثبيت کند.

  • عبورتعداد مقالات نانو از مرز10هزار و 500مقااله

وي افزود: امسال انتظار ما اين است که تعداد مقالات نانو از مرز10هزار و500 مقاله خواهد گذشت، بنابراين نانو ايران ازرتبه 57 به رتبه چهارم دنيا صعود کرده و درعين حال در اين حوزه از سالي 10 مقاله به بيش از روزي 30 مقاله رسيده‌ايم و اين امر يک انفجار توسعه‌اي علم وفناوري درکشور بود.

سرکار بيان داشت: در اين سال‌ها نانو فقط دربحث توسعه علمي‌گام برنداشته است بلکه الان حدود 30 درصد ثبت اختراعات بين المللي در ايران درحوزه نانو اتفاق مي‌افتد و حدود 25 درصد مقالات آي اس آي چاپ شده ايران درحوزه نانو تکنولوژي است، الان نيز 200 شرکت نانويي دانش بنيان در کشورداريم که بيش از 500محصول مبتني بر فناوري نانو را به صورت انبوه توليد مي‌کنند و در بازارعرضه مي‌شود.

  • عبور فروش محصولات نانو از 3هزارميليارد تومان

دبيرستاد توسعه فناوري نانو يادآور شد: فروش محصولات نانو درسال گذشته حدود 1400 ميليارد تومان بود و بيش از60 ميليون دلار صادرات محصولات مبتني برفناوري نانو به بيش از 45 کشور جهان ازجمله کره جنوبي، چين ، استراليا، مالزي، روسيه و ترکيه ،کشورهاي اروپايي مانند آلمان، انگليس ، فرانسه ، ايتاليا و اسپانيا تا آمريکاي لاتين بوده و اميدواريم فروش امسال محصولات نانو از 3هزار ميليارد تومان عبورکند و در صادراتمان نيز با يک رشد 100 درصدي مواجه شويم.سرکار با اشاره به تحريم‌ها و هجمه‌هايي که در طول چهل سال گذشته عليه کشور وجود داشته و دارد گفت: تحريم‌ها آزارهنده است ، چه درمورد تعاملات بين المللي درحوزه علم و فناوري و چه درطراحي و ساخت محصولات و حتي درفروش محصولات تبعات منفي خود را دارد، اما اگر از يک منظر ديگر به اين امر نگاه کنيم ، زماني که در تحريم‌ها ،محصولات مورد نياز کشور را ندادند، اما با اعتماد به نفسي که در کشور ايجاد شد،خيلي از محصولات پيشرفته را که به ما ندادند توانستيم با اراده آن‌ها را در کشور طراحي و بسازيم.وي افزود: آنچه از کارنامه نانو تکنولوژي در اين گزارش مطرح شد، حتي فناوري يک محصول از500 محصولي که درکشور توليد مي‌شود از خارج وارد نشده، تمام دستاوردهاي علمي، فناوري وتوليدات محصولات نانو مبتني برتوانمندي و قابليت متخصصان داخلي کشور است مهمتراز ارزش مادي و رفع گلوگاه‌هاي تحريمي،اعتماد به نفسي است که اين امر دربين قشر متخصص و جوان ما ايجاد کرده به طوري که پيشرفته‌ترين محصولات را مي‌توانيم طراحي وبسازيم و نه تنها نياز کشور را برآورده کنيم بلکه به پيشرفته‌ترين کشورها نيز بتوانيم اين محصولات را صادر کنيم ، اين محصولات هم از لحاظ قيمت و کيفيت با نمونه مشابه قابل رقابت است.وي يادآور شد: اين ظرفيت‌ها و خودباوري‌ها به تبع تحريم‌هاي انقلاب اسلامي‌در اين چهل سال ايجاد شده، اگر تحريم‌ها نبود و اراده براي طراحي وساخت محصولات نبود هيچگاه به توان وظرفيت‌هاي خود پي نمي‌برديم،درعين حالي که تحريم‌ها مشکلاتي را ايجاد مي‌کند براي ما مزايايي نيزداشته و ارزش‌هاي افزوده خوبي را براي کشور خلق کرده است.

انقلاب اسلامي‌ماهيتي مردمي‌و اسلامي‌دارد

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: پيام ما به دولت‌هاي استکباري و زياده طلب اين است که آمادگي براي دفاع و مقابله با توطئه‌هاي گوناگون آنها را داريم و هرگز از وظيفه ملي، انقلابي و الهي خود غفلت نخواهيم کرد و مرعوب تهديدات آنها براي معامله در مورد توان دفاعي، موشکي و منافع منطقه‌اي خود نخواهيم شد.به گزارش ايسنا، سرلشکر باقري با حضور در نمايشگاه دستارودهاي دفاعي در جمع سفرا و وابستگان نظامي‌در جمهوري اسلامي‌ايران با گراميداشت ايام ا... ۲۲ بهمن و خير مقدم به ميهمانان اظهار کرد: اميدوارم در دوران حضورتان در ايران با آرامش زندگي کرده و خاطرات خوبي با کشور بزرگ و با فرهنگ و با مردم خونگرم و مهربان ايران داشته باشيد.باقري با بيان اينکه ملت بزرگ ايران در اين ايام در حال برگزاري جشن ملي چهلمين سال پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي‌خويش هستند، گفت: اين انقلاب ۴۰ سال پيش با رهبري حضرت امام خميني (ره) و پايمردي و ايثار مردم عزيز و قهرمان پرور ايران، رژيم شاه را سرنگون و نظامي‌مستقل در قالب يک نظام مردم سالار ديني پايه گذاري کرد و با تقديم بيش از ۲۵۰ هزار شهيد و صدها هزار جانباز تداوم يافت.رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داد: ايران در ادامه مسير انقلاب اسلامي‌و با رهبري و هدايت داهيانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و فرماندهي کل قوا امام خامنه‌اي به استقلال کامل دست يافت و کشور خود را از وابستگي‌هاي بلند مدت و تاريخي در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و به ويژه نظامي‌به بيگانگان نجات داد و معادلات قدرت در جهان را به هم ريخت و مسير تاريخ منطقه و حتي جهان را به سمت توسعه عدالت و آزادي تغيير داد.سرلشکر باقري با بيان اينکه انقلاب اسلامي‌ايران ماهيتي اسلامي‌و مردمي‌داشته و استقلال‌طلبي و خودکفايي و خود اتکايي از اهداف و ويژگي‌هاي آن بود، نقطه آغاز حسادت‌ها، تهديدات، دشمني‌هاي و توطئه‌هاي گوناگون سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي از سوي قدرت‌هاي سلطه‌طلب شد، اظهار کرد: ايران اسلامي‌طي ۴۰ سال گذشته طرح‌ها و توطئه‌هاي گوناگون با هدف شکست انقلاب اسلامي‌عليه جمهوري اسلامي‌ايران طراحي و اجرا شد که از جمله مي‌توان به ايجاد و حمايت از جريان‌هاي جدايي طلب و بحران‌هاي امنيتي در برخي از مناطق مرزي کشور اشاره کرد.

توانسته‌ايم پيچيده‌ترين

دستاوردهاي دفاعي را توليد کنيم

رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: توانسته‌ايم پيچيده‌ترين دستاوردهاي دفاعي در حوزه‌هاي مختلف رزم زميني، هوايي و دريايي را توليد کنيم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين قندهاري رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي دفاعي کشور با تبريک ايام دهه مبارک فجر و پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي‌اظهار کرد: نگاه به دستاوردهاي لشکريان خدا در حوزه دفاعي و البته خدمت رساني به مردم باعث افتخار است و من به آنها خداقوت مي‌گويم. رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع اقتدار دفاعي جمهوري اسلامي‌ايران را حاصل خون شهدا، امام شهدا و رهبري حکيمانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) عنوان کرد و گفت: خدا را شاکريم که با تلاش دانشمندان و متخصصان متعهد در نيروهاي مسلح بنيه دفاعي و توان بازدارندگي موثر کشور روز به روز ‌تقويت ‌شده و تحسين همگان را برانگيخته است. قندهاري خودکفايي در فناوري‌هاي صنعتي و دفاعي را از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي‌برشمرد و افزود: نعمت حاکميت نظام اسلامي، آزادي، استقلال و بهره‌مند شدن از اقتدار بازدارنده فعال، نشان‌دهنده عزتي است که «انقلاب» آنها را به ارمغان آورده است. رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع بيان کرد: نمايشگاه دستاوردهاي دفاعي حاکي از اين است که برخلاف روزهاي ابتداي انقلاب که توان توليد سيم خاردار هم نداشتيم و به ما نمي‌دادند، اما امروز توانسته‌ايم با ظرفيت‌هاي علمي‌و داشته‌هاي فناورانه، پيچيده‌ترين دستاوردهاي دفاعي در حوزه‌هاي مختلف رزم زميني، هوايي و دريايي را توليد و در برابر چشم همگان به منصه ظهور برسانيم.

وي اضافه کرد: نمايشگاه اقتدار «40» نشان دهنده اين نکته است که فرزندان رشيد انقلاب اسلامي‌هر آنچه را اراده کنند مي‌توانند ساخته و در راستاي افزايش اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران مورد استفاده قرار دهند.وي در پايان خاطرنشان کرد: اقتدار و توان دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي‌دشمنان را مايوس کرده و دشمن با اين دستاوردها ديگر توان گذشته را براي مقابله با ايران اسلامي‌نخواهد داشت و نااميدانه مرحله به مرحله از صحنه کارزار کنار خواهد رفت.

ايران، قدرت اول موشکي منطقه

جمهوري اسلامي‌ايران طي سال‌هاي اخير توانسته‌ با طراحي و توليد انواع موشک‌هاي بالستيک، عملاً به قدرت‌ اول موشکي منطقه تبديل شود.رهبر معظم انقلاب اسلامي‌طي سخناني در مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره) با اشاره به توان موشکي جمهوري اسلامي‌گفتند: "ساخت موشک‌هاي گوناگون و اقتدار موشکي موجب ايجاد امنيت در کشور است؛ امروز جوانان ما کاري کردند که ما به قدرت اول موشکي منطقه تبديل شده‌ايم و دشمن مي‌داند که اگر يکي بزند، ده‌‌تا مي‌خورد". اين بخش از سخنان رهبر انقلاب در فضايي که برخي کشورها به‌دنبال تضعيف قدرت موشکي ايران هستند، بازتاب گسترده‌اي در فضاي رسانه‌اي و سياسي داشت.جمهوري اسلامي‌ايران طي سال‌هاي اخير توانسته‌ است طيف‌ متنوعي از موشک‌هاي بالستيک با ويژگي‌هاي متفاوت براي مقابله با انواع تهديدات را طراحي و توليد کند که به همين سبب به يکي از قدرت‌هاي موشکي جهان و منطقه غرب آسيا تبديل شده است.جمهوري اسلامي‌همچنين در حوزه موشک‌هاي کروز (زميني، هواپايه، ساحل به دريا) موشک‌هاي پدافندي، موشک‌هاي ضدزره، موشک‌هاي هواپايه و . . . نيز داراي توانمندي‌هاي فراواني است.

بهمن 97 در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌شاهد رشد و توسعه در بخش‌هاي مختلف کشور به ويژه در حوزه صنعت نفت هستيم و به برکت اين انقلاب، پرونده واردات بنزين در ايران اسلامي‌بسته شد و کشور به خودکفايي در توليد بنزين دست يافته است. به گزارش ايرنا، خودکفايي در توليد بنزين و قرار گرفتن در صف صادرکنندگان و قطع وابستگي به خارج يکي از دستاورهاي انقلاب اسلامي‌است که امسال با راه اندازي کامل پالايشگاه ستاره خليج فارس محقق شد. اين موفقيت در شرايطي حاصل شده که کشور در جنگ اقتصادي است و دشمن تمام تلاش خود را براي ايجاد ياس و نااميدي در ميان مردم و جوانان اين مرز و بوم به کار بسته است. اما به برکت پيروزي انقلاب اسلامي‌و در آستانه چهل سالگي اين انقلاب بزرگ شاهد خودکفايي کشور در توليد بنزين هستيم که با اعتماد به توان و تخصص نيروي‌هاي داخلي و با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس محقق شده است.

اهتمام انقلاب اسلامي‌به امنيت غذايي موجب شد؛

گروه اصناف و کشاورزی:‌ارﺗﻘﺎي اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎي اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮاي ﺟﻤﻌﻴﺖ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﻛﺸﻮر و کاهش وابستگي به واردات با اتکا به توليد داخلي با اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ، ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎ، استعدادها و ﻣﻨﺎﺑﻊ، از اولويت‌هاي ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي جمهوري اسلامي‌ايران در 40 سال گذشته ﺑﻮده اﺳﺖ.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي در فاصله سال‌هاي 1356 تا 1397 از 26 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود 122 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و برخورداري از حمايت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزي است.در اين مدت ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي در ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﻲ (جي.دي.پي) از 5.8 درﺻﺪ ﺑﻪ 10 درﺻﺪ رﺳﻴﺪه اﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﻬﻢ ارزش اﻓﺰوده ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻛﺸﺎورزي در ارزش اﻓﺰوده ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ ﺑﻴﺶ از 32.5 درﺻﺪ است ﻛﻪ از ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ حکايت دارد.به رغم نوسان اقتصادي کشور، بخش کشاورزي به عنوان يک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخي از سال‌ها رشد اقتصادي کشور به واسطه رشد بخش کشاورزي بوده است. نرخ رشد ارزش افزوده کشاورزي به قيمت جاري در سال 1356، چهار درصد بود که در سال 1397 تداوم يافته و با اندکي افزايش به 4.1 درصد رسيده است.

  • شاخص‌هاي سرانه توليد کشاورزي

در اين مدت اگرچه جمعيت کشور با 132 درﺻﺪ رشد از ﺣﺪود 35 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺑﻴﺶ از 81 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ در امسال بالغ شده است توليدات کشاورزي با رشد 368 درصدي از رشد جمعيت پيشي گرفت و ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ محصولات کشاورزي نيز ﺑﺎ رﺷﺪي ﻣﻌﺎدل 103 درﺻﺪ از حدود 740 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﻪ 1500 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓت.

اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي ﻧﺎﺷﻲ از اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﻲ، ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ، دام و ﻃﻴﻮر و آﺑﺰﻳﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ.ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ با 290 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 102 کيلوگرم به 296 کيلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﻲ با 86 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 557 کيلوگرم به 1035 کيلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت آﺑﺰي با 1300 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از يک کيلوگرم به 14 کيلوگرم و ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت دام و ﻃﻴﻮر با 94 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 95 کيلوگرم به 184 کيلوگرم در ﭼﻬﺎر دﻫﻪ رسيده اﺳﺖ.روند افزايش توليد موجب شده است ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫـﺎي داﺧﻠـﻲ ﻛﺸـﻮر و خودکفايي در محصولاتي چون گندم، شکر، مرغ، تخم مرغ و لبنيات (به ويژه پنير) و بهبود چشمگير ضريب خوداتکايي در ساير محصولات، به واسطه ﺗﺤﻮﻻت دروﻧﻲ، رشد بکارگيري ﻓﻨﺎوري و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ در واﺣﺪ ﺳﻄﺢ، ارزش اﻓﺰوده ﺳﺮاﻧﻪ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي ﺑﺎ 239 درﺻﺪ رﺷﺪ از 33ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل ﺑﻪ 111 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎبد و ﺻـﺎدرات ﺳﺮاﻧﻪ محصولات کشاورزي از ﺣﺪود 13 دﻻر در ﺳﺎل 1356 ﺑﻪ 71 دﻻر در اﺑﺘﺪاي ﺳﺎل 1397 برسد؛ به عبارت ديگر ﺻﺎدرات ﻛﺸﺎورزي ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣﺰﻳﺖ ﻫﺎي ﻧﺴﺒﻲ و رﻗﺎﺑﺘﻲ بيش از 10 برابر شده و از 443 ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر ﺑﻪ 5504 ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر رسيده است.

  • در بخش توليد در زير بخش‌هاي کشاورزي

از سال 1356 تا 1397 ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ رﺷﺪي حدود 515 درﺻﺪ از 3.5 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ 22 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ، توليدات زراعي با رشد حدود 320 درصدي از 20 ميليون تن به 84 ميليون تن، محصولات دام و طيور با رشد 330 درصدي از 3.5 ميليون تن به 15 ميليون تن و توليدات شيلات و آبزيان با رشد 2100 درصدي از 50 هزار تن به بيش از 1.1 ميليون تن اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓت.در چند سال گذشته براي اولين بار طرح پرورش ماهي در قفس‌هاي تعبيه شده در آب درياها اجرا شده و با اين روش بيش از 30 هزار تن ماهي تاکنون توليد شده است.به دليل محدوديت منابع، به ويژه منابع آب (کاهش بيش از 70 درصدي سرانه آب تجديد پذير در نيم قرن گذشته)، رشد بخش کشاورزي را در 40 سال گذشته بيشتر مرهون تدابير مديريتي در ارتقاي بهره وري، به ويژه بهره وري آب کشاورزي است که اکنون به بيش از 42 درصد رسيده و به ازاي هر متر مکعب آب 1220 گرم محصول توليد مي‌شود.توسعه امور زير بنايي، استفاده از دانش و فناوري نوين و سرمايه گذاري مناسب در اين زمينه نيز از تدابير کشاورزي است.توليد گندم به عنوان راهبردي‌ترين محصول کشاورزي بيش از سه برابر شده و از چهار ميليون تن در سال 1356 به حدود 13.5 ميليون تن در سال 1397 رسيده؛ در حالي که سطح زير کشت اين محصول در اين مدت فقط يک ميليون هکتار افزايش يافته است.به سبب افزايش توليد نيشکر از 680 هزار تن به بيش از 7.5 ميليون تن و افزايش توليد چغندر قند از چهار ميليون تن به بيش از هشت ميليون تن، توليد قند و شکر نيز از 630 هزار تن به بيش از 2 ميليون تن رسيده و کشور در آستانه خوداتکايي قرار گرفته است.با توسعه صنايع روغن کشي و فناوري‌هاي کشت توليد دانه‌هاي روغن با رشد بيش از 2100 درصدي از 26 تن به 580 هزار تن رسيده است.با فراهم کردن زير ساخت‌هاي صنعتي مورد نياز و فرصت سرمايه گذاري، اشتغال و کسب و کار، توليد گوشت مرغ نيز رشد 1330 درصدي را تجربه کرده و از 163 هزار تن به بيش از 2.3 ميليون تن و توليد تخم مرغ با رشد 320 درصدي از 215 هزار تن 903 هزار تن رسيده است.

  • در بخش منابع طبيعي

اجراي عمليات آبخيزداري از 500 هزار هکتار به 27 ميليون هکتار و جنگلکاري در شمال کشور از 29 هزار هکتار به 480 هزار هکتار رسيد.

در همين مدت 390 هزار هکتار از جنگل‌هاي خارج از شمال نيز احيا شد.

مرتع داري از 170 هزار هکتار به بيش از 6.5 ميليون هکتار رسيد و بيش از سه ميليون هکتار از مراتع اصلاح شد.

توسعه زراعت چوب از فعاليت‌هايي است که بعد از انقلاب آغاز شد و در سال 1397 زراعت اين محصول به 266 هزار هکتار رسيد.

  • در امور زير بنايي

سامانه‌هاي نوين آبياري به عنوان يکي از زيرساخت‌هاي افزايش بهره وري آب در زراعت مورد حمايت بوده و از اين رو اراضي تحت سامانه‌ها از حدود 37 هزار هکتار در سال 1356 به بيش از 2 ميليون هکتار در سال 1397 افزايش يافته است.

زهکشي زير زميني نيز براي اولين بار به مساحت 390 هزار هکتار بعد از انقلاب اسلامي‌در کشور انجام شد.

سطح کل اراضي تحت عمليات شبکه‌هاي فرعي زهکشي و آبياري از 140 هزار هکتار به بيش از 1.1 ميليون هکتار افزايش يافته است.

گلخانه‌ها به عنوان يکي از تاسيسات زيربنايي توليد و بهره وري در کشاورزي، از 500 هکتار به 14.5 هزار هکتار رسيده و توليد محصولات گلخانه‌اي نيز به بيش از 2 ميليون تن شامل انواع محصولات سبزي و صيفي، گياهان دارويي و ميوه بالغ شده است.

در سال‌هاي بعد از انقلاب بالغ بر 28 هزار کيلومتر از قنوات نيز احيا يا مرمت شد.

  • تعاوني‌هاي روستايي

تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي کشاورزي و تعاوني توليد روستايي نقش بي بديلي در تکميل زنجيره توليد و همچنين ارتقا، پايداري و مديريت توليد و عرضه ايفا مي‌کند.

اکنون 414 تشکل فعال مرتبط با بخش کشاورزي، 443 نظام صنفي کارهاي کشاورزي، 66 اتحاديه شرکت تعاوني توليد روستايي فعال است؛ در حالي که در سال 1356 بجز معدودي شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي، هيچ يک از اين تشکل‌ها وجود خارجي نداشت.

  • خدمات دامپزشکي

از جمله خدمات زير بنايي دولت بعد از انقلاب اسلامي‌ايران ارايه خدمات پيشگيري و درماني دام و طيور به ويژه از طريق بخش خصوصي بود. از سال 56 تا 97 تعداد داروخانه‌هاي داروهاي دامي‌از 82 واحد به 1800 واحد، تعداد آزمايشگاه‌ها از يک واحد به 280 واحد و واحدهاي درماني از 110 به 2500 واحد افزايش يافت. در چهار دهه گذشته بيش از 1100 مرکز مايه کوبي توسط بخش خصوصي داير شده است. همچنين در همين مدت با توسعه کارخانه‌هاي توليد دارو و مواد بيولوژيک دامپزشکي از 12 واحد توليدي به 178 واحد توليدي، خوداتکايي در داروهاي دامپزشکي از پنج درصد به 95 درصد ارتقا يافته است.