همزمان با چهلمین سالگرد نهضت عظیم مردم ایران الزامی می نماید؛
به نظر مي‌رسد از ضروريات پرداختن به تبيين و ارزيابي دستاوردهاي انقلاب اسلامي، شناخت ماهيت اين انقلاب است. اين شناخت را از 2 طريق مي‌توان به دست آورد: نخست از خلال گفته‌ها و نوشته‌هاي رهبري و معمار انقلاب و ديگري مشاهدات ميداني و در خلال شعارها و سوگيري‌هاي محتوايي مردم در دوران مبارزه عليه رژيم پهلوي.

در ادامه اين يادداشت به قلم علي‌اکبر اشعري، مي‌خوانيم: امام خميني رضوان‌ا... تعالي‌عليه در نخستين بند از وصيت‌نامة خود چنين مي‌فرمايند: «ما مي‌دانيم که اين انقلاب بزرگ که دست جهان‌خواران و ستمگران را از ايران بزرگ کوتاه کرد، با تأييدات غيبي الهي پيروز گرديد. اگر نبود دست تواناي خداوند امکان نداشت يک جمعيت 36 ميليوني با آن تبليغات ضداسلامي‌و ضدروحاني بخصوص در اين صد سال اخير و با آن تفرقه افکني‌هاي بي‌حساب قلمداران و زبان مُزدان در مطبوعات و سخنراني‌ها و مجالس و محافل ضد‌اسلامي‌و ضد‌ملي به صورت مليت، و آن‌همه شعرها و بذله گويي‌ها، و آن‌همه مراکز عياشي و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدره که همه و همه براي کشيدن نسل جوان فعال که بايد در راه پيشرفت و تعالي و ترقي ميهن عزيز خود فعاليت نمايند، به فساد و بي‌تفاوتي در پيشامدهاي خائنانه، که به دست شاه فاسد و پدر بي‌فرهنگش و دولت‌ها و مجالس فرمايشي که از طرف سفارت‌خانه‌هاي قدرتمندان بر ملت تحميل مي‌شد، و از همه بدتر وضع دانشگاه‌ها و دبيرستان‌ها و مراکز آموزشي که مقدرات کشور به دست آنان سپرده مي‌شد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غرب‌زده يا شرق‌زده صد‌درصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامي‌بلکه ملي صحيح، با نام «مليت» و «ملي‌گرايي»، گرچه در بين آنان مرداني متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقليت فاحش آنان و در تنگنا قرار دادنشان کار مثبتي نمي‌توانستند انجام دهند و با اين‌همه و ده‌ها مسائل ديگر، از آن جمله به انزوا و عزلت کشيدن روحانيان و با قدرت تبليغاتْ به انحراف فکري کشيدن بسياري از آنان، ممکن نبود اين ملت با اين وضعيت يک‌پارچه قيام کنند و در سرتاسر کشور با ايدة واحد و فرياد «ا... اکبر» و فداکاري‌هاي حيرت‌آور و معجزه‌آسا تمام قدرت‌هاي داخل و خارج را کنار زده و خود مقدرات کشور را به دست گيرد. بنابراين شک نبايد کرد که انقلاب اسلامي‌ايران از همهٔ انقلاب‌ها جدا است: هم در پيدايش و هم در کيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام. و ترديد نيست که اين يک تحفه الهي و هديه غيبي بوده که از جانب خداوند منان بر اين ملت مظلوم غارتزده عنايت شده است».

اين تحفة الهي حاصل مجاهدت مردان و زناني از اين ملت بود که با نام خدا و اعتماد به وعدة او که: «يا أَيهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا ا... ينصُرکُم وَيثَبِّت أَقدامَکُم » (محمد7) و به تبعيت از دعوت امام خميني رضوان‌ا... تعالي عليه به‌پا خاستند و توانستند با اتکال به خداوند تبارک و تعالي رژيمي‌را که شرق و غرب عالم از او حمايت مي‌کردند، از پا درآورند.

انگيزه‌هاي ايماني مردم در اين انقلاب را نيز مي‌توان در تبعيت از رهبري مرجع ديني‌شان و همچنين شعارهاي انقلاب که همه برگرفته از آموزه‌هاي مکتب عاشورا بود جست‌وجو کرد. به نمون‌هايي از شعارهاي مردم در راهپيمايي‌هاي دوران مبارزه توجه نماييد:

الف. شعارهاي ملهم از عاشوراي حسيني:

- نهضت ما حسينيه، رهبر ما خمينيه

- خميني خميني، تو وارث حسيني

- تا خون مظلومان به جوش است، آواي عاشورا به گوش است

ب شعارهايي که عدالت علوي را فرياد مي‌زدند:

- هر کس که عدالت‌خواه است، از عدل علي آگاه است

- ظلم شاهنشاهي نابود بايد گردد

- ايران ما درياي خون است رژيم ظالم شاه سرنگون است

ج. شعارهايي که حکومت بر پايهٔ اسلام را فرياد مي‌زدند:

- استقلال، آزادي، حکومت اسلامي

- نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي

- نه سازش سياسي، نه قانون اساسي، به گفته خميني جمهوري اسلامي

د. شعارهايي که رهبري امام خميني را فرياد مي‌زدند:

- راه ما راه خدا، رهبر ما روح خدا

- ما همه سرباز توايم خميني، گوش به فرمان توايم خميني

- امام ما خميني، رهبر انقلاب است، جمهوري اسلامي، مظهر عدل و داد است تصويري که مردم به يمن آموزش‌هاي امام و شاگردان مکتب ايشان از عدالت علوي و ظلم ستيزي حسيني پيدا کرده بودند، چنان بصيرتي در آنها ايجاد کرده بود که به خوبي به ماهيت رژيم وابستة پهلوي پي برده بودند. گر بخواهيم به مهمترين دستاوردهاي سياسي انقلاب اسلامي‌ايران بپردازيم مي‌توانيم از جمله به موارد زير اشاره کنيم: 1. انقلاب اسلامي‌فرصتي شد تا اعجاز قرآن در جامعه رخ بنمايد. خداوند که مؤمنان را از دنيا گرايي برحذر مي‌دارد و آنها را به جهاد در برابر ظلم فرا مي‌خواند: «يا أَيهَا الَّذِينَ آَمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِيلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ ا... اثَّاقَلْتُمْ إِلَي الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآَخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآَخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ (توبه38)، به آنها وعده مي‌دهد چنانچه در اين مسير گام برداريد از نصرت الهي برخوردار خواهيد شد. «ِانَّ ا... مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَ الَّذينَ هُم مُحسِنُون‌» (نحل128). و حتي به آنها مي‌گويد در اين راه از بازماندگي سست عنصران و آنها که در ميانة راه شما را رها مي‌کنند نيز نگران نباشيد که «...کم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کثِيرَةَ بِإِذْنِ ا... وَ ا... مَعَ الصابرِينَ» (بقره249).

ملت ايران با به پا خاستن در برابر ظلم حکام رژيم پهلوي به عنوان گوشه‌اي از ظلم جهاني و استقامت در اين مسير عليرغم همة مشکلات ناشي از تقابل جريان سلطه و ايادي داخلي آنها و نيز از راه ماندگان انقلاب آيات الهي قران را تفسير کرد و اعجاز قرآن را متجلي نمود.

2. از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي‌شکل‌گيري حکومت اسلامي‌بود. عليرغم تأکيد اسلام به ضرورت برقراري قسط و عدل در همة شئون جامعة اسلامي، و اين که استقرار قسط و عدل جز در ساية تشکيل حکومت محقق نمي‌شود، و عليرغم تلاش و کوشش همة انبيا و اولياي الهي، انديشة تشکيل حکومت اسلامي‌جز در برهه‌هايي از تاريخ آن هم نه به‌طور کامل شکل نگرفته بود.

3. شکل گيري گفتمان ولايت فقيه به عنوان امامت مستمر و نيابت امام معصوم براي ادارة جامعه در ادبيات سياسي اسلام از نقاط درخشان سياسي و دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي‌است. در اين نگاه، علاوه بر رابطة امت و امام که نمونة منحصر به فردي از رابطه بين مردم و زمامدار جامعه است، اجتهاد مستمر ولي فقيه موجب افزايش ظرفيت حکومت در مواجهه با شرايط جديد و مسائل مستحدثه شده؛ همانطور که امام راحل پس از گذشت مدتي از شکل‌گيري حکومت اسلامي‌و تجربيات به دست آمده، در بارة برخي کاستي‌ها در قانون اساسي نخستين، به اصلاح و تغييراتي در آن همت گماشتند تا بخش‌هاي مختلف نظام بتوانند با نشاط و قدرت بيشتر به راه خود ادامه دهند.

4. استقلال ملت ايران که يکي از شعارهاي اصلي انقلاب تحت عنوان نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي‌بود شکل گرفت. به نحوي که به جرأت مي‌توان گفت امروز تنها حکومت دنيا که مستقل از مناسبات سلطة جهاني در جهت منافع ملت خود تصميم مي‌گيرد، جمهوري اسلامي‌ايران است. 5. آزادي يکي ديگر از دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌براي ملت ايران بود. خوشبختانه آنچه به عنوان آزادي در نظام اسلامي‌مطرح است، نه آن بي بند و باري است که جريان سلطه به عنوان ابزار توسعة قدرت به دنبال رواج آن است؛ بلکه به معناي رهايي از همة بندها و حصارهايي است که مانع رشد و سعادت انسان است. 6. انقلاب اسلامي‌موجب عزت و سربلندي ملت ايران در نظر جهانيان شد که اين خود نيز تفسير آية ديگري از قرآن است که خداوند فرمود: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنينَ» (ال عمران139). قبل از پيروزي انقلاب دولت ايران چيزي درحد عروسک خيمه شب بازي آمريکا بيشتر نبود. در همة شئون وابسته به آنها بود و بدون اين که اين وابستگي کوچکترين ارمغاني براي ملت ايران دربر داشته باشد، هرجا منافع آنها ايجاب مي‌کرد، از ثروت و حيثيت ملت ايران هزينه مي‌کردند که نمونه‌هاي روشن آن را مي‌توان در حمايت رژيم شاه از رژيم جعلي اسراييل در هنگامة جنگ با اعراب و همچنين سرکوب نهضت‌هاي منطقه‌اي دانست. پادشاه ايران نخستين رئيس دولتي بود که هربار پس از انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا براي دستبوسي و اظهار ارادت و وفاداري نسبت به او به آمريکا سفر مي‌کرد. سفارت خانة کشورهاي غربي به ويژه امريکا در اين کشور فعال مايشاء بودند و ... درحالي که امروز نه تنها ايران عزتمند روي پاي خود ايستاده، بلکه به عنوان يکي از محورهاي اصلي قدرت در منطقه و جهان فعال است و ايران عزيز ما در بسياري از مناسبات و معادلات سياسي جهان نقش فعال و تعيين کننده‌اي دارد.7. يکي از ثمرات مهم سياسي انقلاب اسلامي‌وحدت ملي بود. درجريان انقلاب اسلامي‌ملت ايران به نداي رهبر خويش مبني بر وحدت پاسخ دادند و با حلقه زدن جمعي پيرامون پير جماران به عنوان عمود خيمة انقلاب اسلامي، مفسر آية «وَاعتَصِموا بِحَبلِ ا... جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» (ال عمران103) شدند؛ چه آنها باور داشتند که نزاع و تفرقه همانطور که در آموزه‌هاي الهي آمده آنها را سست و در مقابل دشمنان آسيب‌پذير مي‌کند؛ «وَأَطيعُوا ا... وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُکُم وَاصبِروا إِنَّ ا... مَعَ الصّابِرينَ» (انفال46). تجلي تداوم اين وحدت علاوه بر نقش‌آفريني مردم در هنگامه‌هايي چون دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي‌و خاموش کردن فتنه‌ها و حضور در فراخوان‌هاي ملي همچون انتخابات و راه‌پيمايي‌ها، در مشارکت در طرح‌هايي چون دفاع از حريم اسلام و کشور و محروميت زدايي و ... نيز ديده مي‌شود.

8. از ديگر آثار سياسي انقلاب اسلامي‌شکل گيري قدرت ملي بود. قدرتي که ناشي از وحدت مردم و برخورداري از معيت خداوند تبارک و تعالي است؛ «إِنَّ ا... مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَالَّذينَ هُم مُحسِنونَ»(النحل 128) و «إِنَّ ا... يدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا»(حج38)؛ چه حتي اگر اين اتحاد، اتحاد ايماني نبود، به مصداق آية 29 سورة عنکبوت که: « مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ ا... أَوْلِياءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيوتِ لَبَيتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا يعْلَمُونَ»، آسيب‌پذير و شکننده مي‌شد. بنابراين يکي از موضوعاتي که امام خميني رضوان ا... تعالي عليه وارد ادبيات انقلاب کردند، نقش وحدت، يکپارچگي و حضور مردم در صحنه، در شکل گيري قدرت ملي صرف‌نظر از توانايي‌ها اقتصادي و نظامي‌کشور بود.

9. احياي معنويت در جهان يکي ديگر از دستاوردهاي سياسي انقلاب اسلامي‌ايران بود. در دوراني که انسان سرخورده از مکاتب شرقي و غربي به دنبال روزنه‌اي براي قرارگرفتن در معرض نور حقيقت بود، ناگهان خورشيد انقلاب ظهور کرد و جهاني را به تفکر و تأمل واداشت. حقيقتي که نقاب از چهرة واقعي سياستمداران سلطه طلب برداشت. اين انقلاب موجب جلب توجه بسياري به اسلام و معارف اسلامي‌شد. تا آنجا که در برهه‌هايي از تاريخ پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌قران درميان ساير کتب از بيشترين اقبال در جوامع غربي برخوردار شد.

10. از ديگر آثار و پيامدهاي انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي‌بود. ايستادگي ملت ايران دربرابر زياده‌خواهي‌هاي جريان سلطه و پيروز بيرون آمدن از بسياري ميدان‌هاي آزمون همچون کودتاهاي مکرر و برخي شورش‌هاي منطقه‌اي و هشت سال جنگ تحميلي و پس از آن مقاومت در برابر انواع تحريم‌ها و ... از انقلاب اسلامي‌و ملت ايران الگوي موفقي در تقابل با ظلم جهاني ترسيم کرد. نشانه‌هاي اين بيداري را در فرو ريختن ابهت کاخ‌نشينان سفيد و سرخ و ... نزد بسياري از ملت‌هاي منطقه و جهان مي‌توان مشاهده کرد. و بدين ترتيب نه تنها بيداري اسلامي‌شکل گرفت، بلکه بسياري به اين نتيجه رسيدند که انسان جز در پناه اسلام به سعادت نمي‌رسد.

11. امروز به برکت انقلاب اسلامي‌جمهوري اسلامي‌ايران با عمل به آية «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ ا... وَعَدُوَّکُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ ا... يعلَمُهُم» (انفال60) نه تنها به خوبي قدرت دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي‌را دارا است بلکه به يکي از مؤلفه‌هاي اصلي امنيت و ثبات سياسي منطقه تبديل شده است.

12. يکي ديگر از دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌ارائة يک الگوي موفق مبارزه با ظلم بود. اعتراض به حکام ستمگر و مبارزه با آنها در تاريخ تشيع و به ويژه در دو سه سدة اخير کشور خودمان بي سابقه نيست؛ اما آنچه مبارزات اخير ملت ايران را به عنوان نقطة تکاملي اين اعتراضات برجسته مي‌کند، الگوي مبارزه است. عناصر اصلي اين الگو عبارتند از:

- انقلاب به نام خدا و براي پياده سازي احکام الهي به عنوان بستر رشد انسان در جامعه

- تکيه بر ايمان مردم و تلاش بر تقويت روحية ايماني آنها تا مشمول نصرت الهي شوند؛

- تکيه بر ظرفيت مردمي‌جامعه و شکل دادن قدرت ملي در مقابل جريان ظلم

- وجود وحدت رهبري ديني با مشخصاتي از قبيل اجتهاد، مديريت، تدبير و آشنا با مسائل ملي، منطقه‌اي و جهاني

انقلاب اسلامي‌ماهيتي مردمي‌و اسلامي‌دارد

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: پيام ما به دولت‌هاي استکباري و زياده طلب اين است که آمادگي براي دفاع و مقابله با توطئه‌هاي گوناگون آنها را داريم و هرگز از وظيفه ملي، انقلابي و الهي خود غفلت نخواهيم کرد و مرعوب تهديدات آنها براي معامله در مورد توان دفاعي، موشکي و منافع منطقه‌اي خود نخواهيم شد.به گزارش ايسنا، سرلشکر باقري با حضور در نمايشگاه دستارودهاي دفاعي در جمع سفرا و وابستگان نظامي‌در جمهوري اسلامي‌ايران با گراميداشت ايام ا... ۲۲ بهمن و خير مقدم به ميهمانان اظهار کرد: اميدوارم در دوران حضورتان در ايران با آرامش زندگي کرده و خاطرات خوبي با کشور بزرگ و با فرهنگ و با مردم خونگرم و مهربان ايران داشته باشيد.باقري با بيان اينکه ملت بزرگ ايران در اين ايام در حال برگزاري جشن ملي چهلمين سال پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي‌خويش هستند، گفت: اين انقلاب ۴۰ سال پيش با رهبري حضرت امام خميني (ره) و پايمردي و ايثار مردم عزيز و قهرمان پرور ايران، رژيم شاه را سرنگون و نظامي‌مستقل در قالب يک نظام مردم سالار ديني پايه گذاري کرد و با تقديم بيش از ۲۵۰ هزار شهيد و صدها هزار جانباز تداوم يافت.رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داد: ايران در ادامه مسير انقلاب اسلامي‌و با رهبري و هدايت داهيانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و فرماندهي کل قوا امام خامنه‌اي به استقلال کامل دست يافت و کشور خود را از وابستگي‌هاي بلند مدت و تاريخي در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و به ويژه نظامي‌به بيگانگان نجات داد و معادلات قدرت در جهان را به هم ريخت و مسير تاريخ منطقه و حتي جهان را به سمت توسعه عدالت و آزادي تغيير داد.سرلشکر باقري با بيان اينکه انقلاب اسلامي‌ايران ماهيتي اسلامي‌و مردمي‌داشته و استقلال‌طلبي و خودکفايي و خود اتکايي از اهداف و ويژگي‌هاي آن بود، نقطه آغاز حسادت‌ها، تهديدات، دشمني‌هاي و توطئه‌هاي گوناگون سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي از سوي قدرت‌هاي سلطه‌طلب شد، اظهار کرد: ايران اسلامي‌طي ۴۰ سال گذشته طرح‌ها و توطئه‌هاي گوناگون با هدف شکست انقلاب اسلامي‌عليه جمهوري اسلامي‌ايران طراحي و اجرا شد که از جمله مي‌توان به ايجاد و حمايت از جريان‌هاي جدايي طلب و بحران‌هاي امنيتي در برخي از مناطق مرزي کشور اشاره کرد.

توانسته‌ايم پيچيده‌ترين

دستاوردهاي دفاعي را توليد کنيم

رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: توانسته‌ايم پيچيده‌ترين دستاوردهاي دفاعي در حوزه‌هاي مختلف رزم زميني، هوايي و دريايي را توليد کنيم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين قندهاري رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي دفاعي کشور با تبريک ايام دهه مبارک فجر و پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي‌اظهار کرد: نگاه به دستاوردهاي لشکريان خدا در حوزه دفاعي و البته خدمت رساني به مردم باعث افتخار است و من به آنها خداقوت مي‌گويم. رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع اقتدار دفاعي جمهوري اسلامي‌ايران را حاصل خون شهدا، امام شهدا و رهبري حکيمانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) عنوان کرد و گفت: خدا را شاکريم که با تلاش دانشمندان و متخصصان متعهد در نيروهاي مسلح بنيه دفاعي و توان بازدارندگي موثر کشور روز به روز ‌تقويت ‌شده و تحسين همگان را برانگيخته است. قندهاري خودکفايي در فناوري‌هاي صنعتي و دفاعي را از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي‌برشمرد و افزود: نعمت حاکميت نظام اسلامي، آزادي، استقلال و بهره‌مند شدن از اقتدار بازدارنده فعال، نشان‌دهنده عزتي است که «انقلاب» آنها را به ارمغان آورده است. رئيس سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع بيان کرد: نمايشگاه دستاوردهاي دفاعي حاکي از اين است که برخلاف روزهاي ابتداي انقلاب که توان توليد سيم خاردار هم نداشتيم و به ما نمي‌دادند، اما امروز توانسته‌ايم با ظرفيت‌هاي علمي‌و داشته‌هاي فناورانه، پيچيده‌ترين دستاوردهاي دفاعي در حوزه‌هاي مختلف رزم زميني، هوايي و دريايي را توليد و در برابر چشم همگان به منصه ظهور برسانيم.

وي اضافه کرد: نمايشگاه اقتدار «40» نشان دهنده اين نکته است که فرزندان رشيد انقلاب اسلامي‌هر آنچه را اراده کنند مي‌توانند ساخته و در راستاي افزايش اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران مورد استفاده قرار دهند.وي در پايان خاطرنشان کرد: اقتدار و توان دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي‌دشمنان را مايوس کرده و دشمن با اين دستاوردها ديگر توان گذشته را براي مقابله با ايران اسلامي‌نخواهد داشت و نااميدانه مرحله به مرحله از صحنه کارزار کنار خواهد رفت.

ايران، قدرت اول موشکي منطقه

جمهوري اسلامي‌ايران طي سال‌هاي اخير توانسته‌ با طراحي و توليد انواع موشک‌هاي بالستيک، عملاً به قدرت‌ اول موشکي منطقه تبديل شود.رهبر معظم انقلاب اسلامي‌طي سخناني در مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره) با اشاره به توان موشکي جمهوري اسلامي‌گفتند: "ساخت موشک‌هاي گوناگون و اقتدار موشکي موجب ايجاد امنيت در کشور است؛ امروز جوانان ما کاري کردند که ما به قدرت اول موشکي منطقه تبديل شده‌ايم و دشمن مي‌داند که اگر يکي بزند، ده‌‌تا مي‌خورد". اين بخش از سخنان رهبر انقلاب در فضايي که برخي کشورها به‌دنبال تضعيف قدرت موشکي ايران هستند، بازتاب گسترده‌اي در فضاي رسانه‌اي و سياسي داشت.جمهوري اسلامي‌ايران طي سال‌هاي اخير توانسته‌ است طيف‌ متنوعي از موشک‌هاي بالستيک با ويژگي‌هاي متفاوت براي مقابله با انواع تهديدات را طراحي و توليد کند که به همين سبب به يکي از قدرت‌هاي موشکي جهان و منطقه غرب آسيا تبديل شده است.جمهوري اسلامي‌همچنين در حوزه موشک‌هاي کروز (زميني، هواپايه، ساحل به دريا) موشک‌هاي پدافندي، موشک‌هاي ضدزره، موشک‌هاي هواپايه و . . . نيز داراي توانمندي‌هاي فراواني است.

از ساخت نيروگاه تا غني سازي؛

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: اگر ما در ده سال آينده از فرصت‌ها و زمان به خوبي استفاده نکنيم و در تکنولوژي، دانش و اطلاعات با دنيا همراه نشويم، فرصت‌هاي زيادي را از دست داده و عقب‌ مي‌مانيم.

بهروز کمالوندي با بيان اين‌که برنامه‌هاي هسته‌اي را اصولا 50 ساله يا 70 ساله مي‌نويسند و کار هسته‌اي اين طور نيست که در کوتاه مدت به آن نگاه شود چون کاملا زمان‌بر است گفت: در نگاهي به گذشته، خيلي کارها بود که مي‌خواستيم انجام دهيم اما محقق نشد. به عنوان مثال برنامه هسته‌اي قبل از انقلاب اين بود که سهم مهمي‌از برق کشور از طريق انرژي هسته‌اي تامين شود اما محقق نشد. ما مجبور بوديم از کشورهاي اروپايي تکنولوژي بگيريم و آنها بعد از انقلاب و با شروع جنگ تحميلي همراهي لازم را با ما نداشتند. وي اظهار کرد: ما اوايل انقلاب در بسياري از زمينه‌ها نيروي کار آزموده نداشتيم، اما در حوزه‌هايي که اسباب و ابزارش مهيا بود پيشرفت کرديم، مثلا در همين بحث هسته‌اي در بخش‌هايي که به نيروي انساني نياز بود، پيشرفت خوبي داشتيم. در حوزه گداخت هسته‌اي و غني‌سازي ديديد که تا چه اندازه پيش رفتيم چرا که اين دو حوزه از جمله حوزه‌هايي هستند که به سرمايه آن‌چناني و صنايع بزرگ نياز ندارد بلکه نيازمند نيروي انساني متخصص است. برخي ابهامات که براي برخي کشورها ايجاد مي‌شد و از سوي آمريکا و رژيم اسراييل به آن دامن مي‌زدند اين بود که چرا وقتي ايران هنوز نيروگاه اتمي‌ندارد، سراغ غني‌سازي رفته است؟ اما پاسخ واضح است، اگر با ما همراهي مي‌کردند و تکنولوژي را به ما مي‌دادند و با ايران روابط عادي داشتند، مسير به سمت و سويي ديگر مي‌رفت. ايران قبل از انقلاب يک ميليارد دلار به شرکت اورديف وام داد که بتواند به سوخت دسترسي داشته باشد يا قرار بود چهار نيروگاه توسط آلمان ساخته شود اما آنها همکاري نکردند و با نيمه کاره گذاشتن کار از ايران رفتند و ما مجبور شديم به آن بخش از تکنولوژي‌هاي هسته‌اي سازگار با سطح صنعت کشور و آموزش نيروي انساني وارد شويم که البته سرعت پيشرفت‌مان هم در اين زمينه‌ها خيلي خوب بود. اين مقام سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين پرسش که يعني اگر دست ايران باز بود يا با ايران عادي رفتار مي‌شد پتانسيل‌هاي انساني و مادي‌اش آنقدر بالا بود که در فرصتي کوتاه شايد 25 سال به قدرت مهم هسته‌اي در منطقه و جهان تبديل مي‌شد؟ گفت: ارقام در حوزه‌هاي مختلف آموزشي و توليدي گوياي آن است که پيشرفت ايران خيلي سريع بوده است.

وي گفت: در گذشته لوازم توسعه در کشورها ابتدا بر اساس ميزان منابع معدني و زيرزميني‌ هر کشور تعريف مي‌شد، بعدها تکنولوژي را کليد توسعه مي‌دانستند و در حال حاضر منابع انساني و مديريت را عوامل اصلي توسعه مي‌دانند، اين در حالي است که ايران همه اين‌ها را دارد.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌ادامه داد: اگر غرب و آمريکا با ايران همراهي مي‌کردند اين همکاري، هم به نفع ما بود و هم آنها، چون ظرفيت نيروي انساني ما خارق‌العاده است و اين نيرو را هر جايي نمي‌توان به راحتي پيدا کرد. نيروي انساني تحصيل کرده که درک درستي از تکنولوژي دارد و باانگيزه است در کمتر کشوري در منطقه و حتي سطح جهان وجود دارد. به علاوه پيشرفت در بخشي از يک منطقه موجب توسعه و پيشرفت کل آن منطقه خواهد شد، بنا بر اين نگاه عادي سازي روابط با ايران نه تنها به نفع ما که براي خود آنها ، منطقه و دنيا هم مفيد خواهد بود.

وي ادامه داد: با توجه به انقلاب تکنولوژي و اطلاعات در نيم قرن گذشته معتقدم که سرعت تحولات بسيار زياد است و ما نبايد عقب بمانيم. چرخه عمر صنعتي و تکنولوژي مثل چرخه عمر ما انسان‌ها يک نقطه آغاز و جنيني دارد، رشد مي‌کند، بالغ مي‌شود و بالاخره به پايان عمر خود مي‌رسد. براي اين‌که صنعت خود را پايدار و ماندگار داشته باشيم و بتوانيم آن را توسعه دهيم بايد هم‌زمان به ابعاد استراتژيک، اقتصادي و تجاري آن نگاه و توجه کنيم. در صنعت هسته‌اي هم روند به همين شکل است، نمي‌توان تا ابد دولت‌ها براي آن هزينه کنند، بلکه بايد از خود زايش داشته باشد. در توليد برق هسته‌اي ظاهرش اين است که هر کيلووات برق 52 تومان به مردم فروخته مي‌شود ولي اين برق هزينه‌اش کمتر از آنچه در دنيا براي توليد برق حرارتي مصرف مي‌شود، نيست و مردم هزينه آن را به طور غيرمستقيم و به اشکال مختلف پرداخت مي‌کنند.

به اعتقاد بسياري از تحليل‌گران سياسي و صاحب‌نظران، پيروزي انقلاب اسلامي‌باعث شکست قدرت امريکا در صحنه سياست بين‌المللي شد. به طوري که برژينسکي، مشاور امنيت ملي جيمي‌کارتر در خاطرات خود اعتراف مي‌کند: «آبرو و حيثيت ملي ما به خاطر انقلاب اسلامي‌به خطر افتاد.» و دقيقا از بهمن 1357 به بعد، شکست‌هاي پي در پي سياست‌ها و توطئه‌هاي امريکا در ايران آغاز شد. شکست کودتاي ژنرال‌هايزر در آستانه پيروزي انقلاب، رسوايي امريکا در جريان تسخير لانه جاسوسي و متعاقب آن شکست مفتضحانه در صحراي طبس، ناکامي‌امريکا در کودتاي نقاب و سپس ناکامي‌بزرگ در جريان جنگ تحميلي، رسوايي و شکست امريکا در جريان حمايت از گروهک‌هاي تروريستي، شکست توطئه‌هاي کاخ سفيد در فتنه 88 و شکست طرح‌هاي تحريمي‌عليه ايران از جمله شکست‌هاي بزرگ امريکا در برابر ملت ايران است. بدين ترتيب تاريخ ثابت مي‌کند که طرح‌ها و توطئه‌هاي امريکا عليه ملت ايران طي 40 سال گذشته همواره شکست خورده و اين توطئه‌ها چيزي جز رسوايي و حقارت براي امريکا در بر نداشته است. همزمان با ظهور نشانه‌هاي سقوط سلطنت پهلوي، امريکا کوشيد با اعزام ژنرال‌هايزر به ايران و انجام کودتاي نظامي، زمام امور را به دست بگيرد. در پي اين تصميم‌‌هايزر بي‌درنگ با برنامه‌هاي کاملا سري در 14 دي 1357 وارد تهران شد.برژينسکي به صراحت مي‌گويد طرح امريکا از اعزام‌هايزر، انجام يک کودتاي خونين به فاصله کوتاهي پس از خروج محمدرضا پهلوي از ايران بود.‌

حدود ۴۰ سالی می‌شود که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد. انقلابی که در زمره ۳ انقلاب بزرگ جهان قرار می‌گیرد و سبب شد تا نام ایران در عرصه جهانی زبانزد شود. کشوری که از حضور استعمارگران غربی می‌نالید، به تنهایی و با اتکا به دو عنصر مهم وحدت ملی و رهنمود‌های امام راحل توانست خود را از یوغ استعمارگران نجات دهد و تحولی عظیم در تاریخ خود به وجود آورد.

پس از پیروزی شکوهمند اسلامی امام خمینی فرمان تشکیل دو نهاد مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی را داد. بلافاصله پس از تشکیل این دو نهاد قدرتمند و با وجود گذشت تنها چند ماه از سقوط رژیم پهلوی، جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه میهنمان آغاز و فداکاری‌های این دو نهاد سبب شد تا علاقه مندی مردم به عملکرد آنان بیشتر شود.

آنچه که بیش از هر مسئله دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد، توانایی ساخت تجهیزات نظامی توسط متخصصان ایرانی است. امروزه ایران این قابلیت را دارد که تمامی جنگ افزار‌های نظامی خود در ارتش و سپاه را در داخل کارخانجات داخلی تولید کند. اکنون ساخت انواع موشک ها، خمپاره اندازها، تانک‌ها و... را شاهدهستیم.

ساخت موشک‌های بالستیک میان برد و دور برد و نیز موشک‌های دریایی مانند کروز طی این ۳۹ سال است. پیش از این تنها چند کشور بزرگ دنیا توانایی ساخت موشک‌های این چنینی را داشته بودند به همین منظور تولید این موشک‌ها ایران را در گروه معدود کشور‌های صاحب این تکنولوژی قرار داد.