تعداد بنگاه‌هاي توليدي به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد رسيد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: چهل سال پيش در زمان پيروزي انقلاب ۱۵۰۳ واحد صنعتي در کشور داشتيم که امروز با پيشرفت ۵۷ برابري به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد بهره برداري در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رسيده است.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، وزير صنعت با حضور در برنامه تلويزيوني شبکه خبر ضمن بيان مطلب بالا، درباره دستاوردهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۴۰ سال بعد از انقلاب اظهار کرد: در حوزه اقتصادي، صنعت، معدن و تجارت، در حوزه فناوري و علوم پيشرفته اقدامات خوبي انجام شده و در اين ۴۰ سال جايگاه‌هاي خوبي را به همت جوانان کسب کرده ايم، البته بيان اقدامات و نکات مثبت و عملکردها نافي مشکلات نيست.رضا رحماني در خصوص حوزه واحدهاي معدني تصريح کرد: از ۱۹۵ واحد معدني پيش از پيروزي انقلاب اسلامي‌امروز با پيشرفت ۳۲ برابري ۶ هزار و ۳۸۶ واحد فعال داريم. البته کل واحدهاي معدني حدود ۱۰ هزار واحد هستند. همچنين در واحد‌هاي صنفي از ۳۵۰ هزار واحد با پيشرفت ۷ برابري به ۲ ميليون و ۵۸۱ هزار واحد با پروانه داريم.رحماني افزود: تعداد شهرک‌هاي صنعتي نيز از ۳ شهرک در اول انقلاب به ۹۷۸ شهرک مصوب و به بهره برداري رسيده داريم که در ۸۵۸ شهرک واگذاري زمين آغاز شده و فعاليت ادامه دارد. اين عدد قابل توجه نشان دهنده توجه خوب در بخش شهرک‌هاي صنعتي است و با توجه به پيشرفت‌ها اين اعداد تا دو سال آينده نيز به پيشرفت‌هاي قابل توجهي مي‌رسد.

  • رشد ۳۷ برابري استخراج معادن

وي ادامه داد: ظرفيت استخراج معادن که در اول انقلاب ۱۹.۶ ميليون تن بود، اکنون سالانه به ۷۳۵ ميليون تن رسيده که نشان دهنده ۳۷ برابر شدن ظرفيت معادن است. با توجه به اينکه کشور ما با ۶۸ نوع ماده معدني شناخته شده و ۵۱ ميليارد تن ذخاير قطعي دارد، با اکتشافات جديد اين ظرفيت‌ها به نحو چشمگيري افزايش پيدا مي‌کند.

وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص صنعت پتروشيمي‌گفت: از ۳ ميليون تن ظرفيت پتروشيمي‌در اول انقلاب، اکنون به ۶۸ ميليون تن رسيده ايم، که رشد ۲۲ برابري را نشان مي‌دهد.

رحماني با بيان اينکه توليد لوازم خانگي در شرايط خوبي قرار گرفته است، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه تلويزيون توليد مي‌شده و هم اکنون سالانه بيش از ۶ ميليون دستگاه تلويزيون توليد مي‌شود. همچنين توليد يخچال و فريزر از ۶۰۰ هزار دستگاه به ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسيده که رشدي ۱۱ برابري داشته است. با حمايت‌هاي بيشتر و اجراي سياست‌ها در چند سال آينده، جهش قابل توجهي را شاهد در پيش داريم.

به گفته وي سيمان به عنوان يکي از اقلام عمده، داراي توليدي برابر ۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تن بوده و هم اکنون رشد ۸۶.۵ ميليون تني دارد و رشد ۱۲ درصدي داشته است.

وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حوزه آلومينيوم هم پيشرفت‌هاي قابل توجهي در ۴۰ سال پس از انقلاب داشته ايم. توليد آلومينيوم از ۴۵ هزار تن در اوايل انقلاب به ۴۵۷ هزار تن در پايان آبان ماه ۹۷ رسيده است که ظرفيت توليد ۸۰۰ هزار تن هدف گذاري شده که بعد از ۴۰ سال ۲ برابر خواهد شد.

  • آغاز توليد مس پس از پيروزي انقلاب

رحماني با اشاره به اينکه پيش از پيروزي انقلاب توليد مس نداشتيم، تصريح کرد: قبل از انقلاب توليد مس نداشتيم که از سال ۶۳ به بعد بهره برداري‌ها در اين حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي‌حدود ۲۵۰ هزار تن مس کاتد توليد داشتيم که رکورد زديم و عدد قابل توجهي است.

وي ادامه داد: پيش از انقلاب اسلامي‌در صنعت شيشه، ۱۶۰ هزار تن توليد داشته‌ايم که امروز ۱۸۸۵ هزار تن و به رشد ۱۲ برابر رسيده ايم. در حوزه فولاد هم از ۲.۴ زنجيره فولاد در اول انقلاب به توليد ۲۲۰ ميليون تن رسيده ايم. در فولاد خام در آغاز انقلاب ۵۰۰ هزار تن بوده است و هم اکنون به ۳۳ ميليون تن رسيده ايم.

وزير صنعت، معدن و تجارت کاشي و سراميک را يکي از ظرفيت‌هاي کشور دانست و گفت: يش از پيروزي انقلاب اسلامي‌۱۲ ميليون متر مربع توليد کاشي و سراميک داشتيم و هم اکنون از ۶۰۰ ميليون متر مربع عبور کرده است. اين ميزان توليد تا سه سال آينده به بالاي يک ميليارد متر مربع مي‌رسد و ما در ۴۰ سال رشد ۵۰ برابري خواهيم داشت.

رحماني با بيان اينکه اکتشافات اخير، ذخيره موجود کشور در سنگ آهن را ۲ برابر کرد تصريح کرد: در سال‌هاي آينده مي‌توانيم با توسعه اين صنعت به ۵۵ ميليون تن رقم چشم انداز توسعه برسيم و هدف گذاري صادرات محقق شود و در کنار آن واحدهاي صنايع معدني که مي‌تواند اشتغالزايي و درآمدزايي داشته باشد ايجاد شود.

  • رشد مثبت صادرات در ۴۰ سال

وي صادرات کشور را داراي رشد خوبي دانست و عنوان کرد: امسال ۹ ميليارد دلار صادرات محصولات معدني داشتيم و حداقل ۲۰ درصد از صادرات ما به محصولات معدني اختصاص داشته است. در آغاز انقلاب ۵۰۰ ميليون دلار صادرات و ۱۰ ميليارد دلار واردات غير نفتي داشتيم که واردات ۲۰ برابر صادرات بوده است، اما امسال اولين بار صادرات غيرنفتي نسبت به واردات پيشي گرفت که به تنهايي گوياي پيشرفت قابل توجه در اين بخش است. اگر صادرات را يکي شاخص‌هاي توسعه يافتگي کشورها بدانيم نشان دهنده اقدامات قابل توجهي در اين زمينه است.

  • اختصاص ۴۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش به واحدهاي توليدي

وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختصاص ۴۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش به واحدهاي توليدي گفت: هرتوليد مستلزم يک سري شرايط مثل سرمايه درگردش، نقدينگي، مواد اوليه و بازار است که امسال نياز تامين سرمايه در گردش در توليد به دليل شرايط ويژه اقتصادي بيشتر شده است.

رحماني ادامه داد: طبق برآورد ما در ماه‌هاي گذشته سرمايه در گردش به اندازه نياز تامين نمي‌شود چون تمايل داريم حداقل در توليد روند ۶ را داشته باشيم و امروز اولويت دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت حفظ وضعيت توليد و اشتغال است. بنابراين قرار شد تا پايان سال ۴۰ هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش به واحدهاي توليدي تزريق شود.

وي افزود: تامين نقدينگي از هفته قبل در بانک‌ها با هماهنگي بانک مرکزي شروع شده و با مصوبه شوراي پول و اعتبار با سود ۱۸ درصد و در موارد خاص مثل تبصره ۱۸، ۱۴ و ۱۲درصد و در اشتغال روستايي با سود ۶ درصد و ۴ درصد در نظر گرفته شده است. همين طور براي نواحي صنعتي روستايي هم سود ۱۰ درصد داريم.

دستاوردهاي صنعتي انقلاب قابل قياس با گذشته نيست

  • يحيي آل اسحاق
  • عضو اتاق بازرگاني

علي‌رغم تمام محدوديت‌هايي که بدخواهان نظام جمهوري اسلامي‌ايران براي ما ايجاد کرده‌اند گردش مالي مبادلات تجاري ما بين 70 تا 120 ميليارد دلار است . انقلاب اسلامي‌ايران در طول 40 سال گذشته تلاش کرده تا نارسايي‌هاي خودش را جبران کند. البته طي اين سال‌ها در برخي حوزه‌ها از جمله امنيتي و سياسي کاملا موفق بوده اما در حوزه اقتصادي موفقيت‌ لازم را کسب نکرده است که البته اين عدم موفقيت بدان معنا نيست که در مقايسه با گذشته موفقيتي نداشته‌ايم .در حوزه دانشگاهي تعداد فارغ‌التحصيلان ما در رشته‌هاي مختلف پزشکي، مهندسي و امثال آن اصلا با قبل از انقلاب قابل قياس نيست؛ قبل از انقلاب براي مداوا مجبور بوديم پزشک از بنگلادش بياوريم در حالي که اکنون بيش از حد نياز فارغ‌التحصيل در رشته‌هاي مختلف پزشکي وجود دارد .بعد از انقلاب در حوزه‌هاي مختلف زيربنايي صنعتي، پزشکي، سدسازي و ساخت نيروگاه‌ها و برق به دستاوردهاي خوبي دست يافته‌ايم که قابل قياس با گذشته نيست. اگر چه بايد سهم ايران از تجارت جهاني يک درصد باشد و اکنون به اين رقم دست نيافته‌ايم اما قياس وضعيت تجارت فعلي با گذشته نشان مي‌دهد که در گذشته نظام تجاري ما يک نظام تجاري يک‌طرفه بود، يعني نفت مي‌فروختيم و با پول حاصل از آن انواع و اقسام کالاهاي مصرفي و خوراکي از سيم خاردار گرفته تا گندم، برنج، پارچه و پوشاک را وارد مي‌کرديم.

ما اکنون به جهتي در حال حرکت هستيم تا نفت را در حوزه مصرف خارج کنيم و حتي برنامه‌ريزي مي‌شود تا بودجه کشور به مرور از وابستگي به نفت خارج شود. در گذشته اولين طرف‌هاي تجاري ما کشورهاي اروپايي و آمريکايي بودند، اکنون اولين طرف تجاري ما عراق است که در 9 ماه گذشته حدود 7 ميليارد دلار کالا به اين کشور صادر شده و برآوردها نشان مي‌دهد تا پايان سال اين رقم به انضمام صادرات خدمات فني و مهندسي به 12 ميليارد دلار برسد.ارتباط تجاري و اقتصادي ايران با 15 کشور منطقه نقش بسزايي در ارتباط ايران با اين کشورها در حوزه‌هاي سياسي و امنيتي دارد.علي‌رغم تمام محدوديت‌هايي که بدخواهان نظام جمهوري اسلامي‌ايران براي ما ايجاد کرده‌اند گردش مالي مبادلات تجاري (صادرات و واردات) ما بين 70 تا 120 ميليارد دلار است و اين رقم نشان مي‌دهد که اقدامات خوبي در زمينه تجارت صورت گرفته است.در مجموع مقايسه وضعيت تجاري کشورمان با پيش از انقلاب نشان مي‌دهد در اين حوزه نسبت به گذشته رشد قابل توجهي داشته‌ايم اما در مقايسه با کشورهاي رقيب از جمله ترکيه، مالزي، کره و امثال آنها آهنگ رشدمان در اين بخش کندتر از آنها بوده است. البته اين را هم نبايد فراموش کرد که شرايط ما با آنها متفاوت بوده و طي 40 سال گذشته ما هم شرايط جنگ و هم شرايط تحريم را تجربه کرده‌ايم.در 40 سال گذشته در حوزه اقتصادي بهينه عمل نکرده‌ايم، براي بهينه‌سازي اين بخش بايد نظام مديريت و برنامه‌ريزي کشور دست به دست هم دهد تا ناکارآمدي‌ها را جبران کنيم.

منبع: فارس

  • جعفر سرقيني
  • معاون وزير صنعت

توليد فولاد ايران نسبت به اول انقلاب 40 برابر افزايش داشته در حالي که توليد فولاد دنيا در اين مدت از 700 ميليون تن به حدود 2 برابر اين رقم رسيده است. در ابتداي انقلاب 600 هزار تن ظرفيت توليد فولاد در کشور داشتيم که امروز اين ظرفيت به 34 ميليون تن رسيده است.ممکن است برخي بگويند اين رشد ناشي از توسعه دنيا بوده اما بايد در نظر داشت که به طور مثال توليد فولاد ترکيه در اين مدت فقط 17درصد رشد داشته در حالي که رشد توليد فولاد ايران 40 برابر شده است. اتفاقي که در صنعت فولاد، سيمان، کاشي و سراميک کشور افتاده چشمگير بوده زيرا اين توسعه در شرايط جنگ دفاع مقدس يا تحريم‌ها رقم خورده است. با همه شرايط غير عادي که وجود داشته اما با تلاش فرزندان اين مرز و بوم، صنعت کشور رونق يافته است.توسعه مديون شرايطي است که جمهوري اسلامي‌براي سرمايه گذاري فراهم کرده است و از اين بابت همه صنعتگران مديون انقلاب هستند که توانسته‌اند صنعت را رشد دهند ما هم در حد توان کمک کرده ايم.

ارتقاء ايران به رتبه 22

سازمان استاندارد جهاني

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران اعلام کرد: ارتقاي رتبه ايران از رتبه 31 در بين 163 کشور در سال 92 به رتبه 22 جهان، يکي از مهمترين دستاوردهاي اين سازمان در سال‌هاي پس از انقلاب است. به گزارش ايرنا، «نيره پيروزبخت» در نشست خبري به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌در محل سازمان ملي استاندارد، افزود: تعداد واحدهاي توليدي و صنعتي تحت پوشش استاندارد اجباري و تشويقي از 21 هزار و 960 مورد در سال 1392 به 23 هزار و 903 مورد تا به امروز رسيده است. به گفته اين مقام مسئول، ارتقاي رتبه ايران از رتبه 31 در بين 163 کشور در سال 92 به رتبه 22 جهان، يکي از مهمترين دستاوردهاي اين سازمان در پنج ساله گذشته است. وي در ادامه با يادآوري آغاز بازرسي از خودروسازان براي رعايت استانداردهاي 85 گانه، افزود: اين استانداردها، پيش پا افتاده و کوچک نيستند و بايد واحدهاي خودروساز بتوانند به عملياتي کردن آنها بپردازند.

با روند جذب نيرو طي سال‌هاي پس از انقلاب محقق شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: در دوران قبل از پيروزي شکوهمند اسلامي‌با توجه به وابستگي کامل نظام حاکم بر کشور به قدرت‌هاي خارجي، تحولات صنعت،‌ معدن و تجارت متاثر از سير تحولات سياسي کشور بود.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، بررسي سير تحولات صنعتي و معدني در دوران پيش از انقلاب نشان دهنده وابستگي زياد در تکنولوژي، ماشين آلات و حتي مواد اوليه است، به طوري که هنگام تاخير در ورود ماشين آلات و قطعات يدکي مورد نياز، اکثر واحدهاي توليدي به حالت تعطيل درآمده اند. صنعت، معدن و تجارت در سال پيروزي انقلاب عمدتا با محوريت خودرو، صنايع نساجي،‌ صنايع غذايي، لوازم خانگي و ماشين سازي بوده است که اين بخش‌ها نيز هر يک با ظرفيت‌هاي بسيار محدود و پايين مشغول به توليد بوده اند. توليد خودرو سواري در اين سال با ظرفيت حداکثر ۱۶۰ هزار دستگاه انجام مي‌شد، ظرفيت توليد لوازم خانگي شامل يخچال و فريزر،‌ ماشين لباس شويي و تلويزيون ۶۵۰ هزار دستگاه، فولاد ۲.۴ ميليون تن، سيمان ۷ ميليون تن، محصولات پتروشيمي‌۳ ميليون تن، آلومينيوم ۴۵ هزار تن و دارو ۲۷.۳ ميليارد عدد بوده است. در سال پيروزي انقلاب سه شهرک و ناحيه صنعتي درحال بهره برداري بوده و واحدهاي صنعتي توليد کننده در کل کشور يک هزار و ۵۰۳ واحد بوده که با اشتغال نزديک به ۱۵۰ هزار نفر فعاليت مي‌کردند.

در سال ۵۷ تعداد ۱۹۵ معدن فعال در دست بهره برداري بوده که ظرفيت استخراج آن ۱۹.۵ ميليون تن بوده است. درآن سال تعداد ۳۵۰ هزار واحد صنفي در کشور در حوزه خرده فروشي، توزيع و توليدات صنفي فعال بودند. صندوق مکانيزه فروش در واحدهاي صنفي تقريبا وجود نداشت و سهم فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي از خرده فروشي ۱.۵ درصد بود. در حوزه تحقيق، توسعه و فني و مهندسي نيز عملکرد قابل ذکري وجود ندارد. در حوزه تجارت خارجي کشور ايران به عنوان کشور مصرف کننده داراي تراز تجاري منفي ۱۰ ميليارد دلاري بود.

عموما تأمين نيازهاي اساسي کشور بر اساس واردات برنامه‌ريزي شده بود. کل صادرات غيرنفتي ايران در سال ۵۷ نيم ميليارد دلار و واردات آن سال ۱۰.۴ ميليارد دلار و کل حجم تجارت ايران ۱۰.۹ ميليارد دلار بود. صنعت،‌ معدن و تجارت در ۴۰ سالگي انقلاب‌ بهره گيري از توانمندي‌هاي داخل کشور و باور اين امر که ما نيز مي‌توانيم داراي صنعتي پويا و سالم باشيم، محرک اصلي مردم و مسئولان براي قطع رابطه سلطه پذيري از بازارهاي بين المللي به معني نفي تقسيم کار در سطح جهاني و امتناع از مشارکت و محدوديت‌هاي استکباري است. اين امر به وضوح در قانون اساسي کشور تبيين شده است. بعد از گذشت ۴ دهه از پيروزي انقلاب اسلامي‌و اجراي پنج برنامه توسعه و در آستانه برنامه ششم،‌ تحولات شگرفي در زمينه توسعه و خودباوري و خوداتکايي کشور در حوزه صنعت،‌ معدن و تجارت صورت گرفته است. با فاصله کوتاهي از پيروزي انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي ايران و عراق شرايط کشور را که به سمت ثبات پيش مي‌رفت را تحت تاثير قرار داد. در اين دوران با فشارهاي بين المللي، اجراي سياست‌هاي جايگزيني واردات توسط مسوولان اقتصادي صنعتي کشور بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت، به طوري که وزارت خانه‌هاي صنعتي در قالب دو محور بهره برداري از وضعيت موجود و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد فعاليت‌هاي خود را تنظيم کردند.

در طول هشت سال جنگ تحميلي تعداد زيادي از طرح‌هاي صنعتي نيز راه اندازي شدند که از آن جمله مي‌توان به صنايع آذرآب و صنايع جنبي مس باهنر اشاره کرد. از طرفي به دليل مشکلات و تنگناهاي ارزي، تکميل طرحهاي نيمه تمام مورد توجه بيشتر واقع شد. در سال‌هاي جنگ تمامي‌ارگان‌ها و نهادهاي مختلف اقتصادي کشور دست در دست هم تلاش کردند تا از موجوديت و کيان کشور دفاع کنند و در اين مسير موفق هم بودند.

با خاتمه جنگ تحميلي و صدور فرامين امام خميني (ره) درباره بازسازي سريع کشور، دولت برنامه اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور را تهيه و به تصويب مجلس شوراي اسلامي‌رساند. در همين زمينه بخش صنعت به عنوان يکي از بخش‌هاي مهم اقتصادي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. اکنون با گذشت ۴۰ سال از پيروزي انقلاب نيز صنعت،‌ معدن و تجارت به عنوان پيشران اقتصاد کشور در راستاي استقلال اقتصاد کشور تلاش مي‌کند. برخي از فعاليت‌هايي که در طي اين سال‌ها در بخش‌هاي صنعت،‌ معدن و تجارت انجام شده را مي‌توان به صورت کمي‌با وضعيت پيش از انقلاب مقايسه کرد. افزايش بنگاه‌هاي اقتصادي از جمله اقدامات صنعت،‌ معدن و تجارت بوده است. بررسي اين موضوع در شاخص توسعه واحدهاي صنعتي نشان مي‌دهد در سال ۵۷ تعداد واحدهاي صنعتي يک هزار و ۵۰۳ واحد بوده که اين عدد در پايان آبان ماه ۹۷ به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد افزايش يافته است.

در حال حاضر دو و نيم ميليون نفر در بخش صنعت مشغول به کار هستند که اين عدد در سال پيروزي انقلاب ۱۵۰ هزار نفر بوده است. تعداد معادن فعال در سال ۱۳۵۷، ۱۹۵ معدن بوده که اين عدد در پايان آبان ماه سال ۱۳۹۷ به ۶ هزار و ۳۸۶ واحد رسيده است. واحدهاي صنفي در در سال ۱۳۵۷، تعداد ۳۵۰ هزار واحد بوده و اين تعداد در تولد چهل سالگي انقلاب به دوميليون و ۵۸۱ هزار واحد افزايش يافته است. تعداد زيرساخت‌هاي صنعتي در دوران پس از انقلاب رشد چشمگيري داشته است. مي‌توان گفت بخش اعظم زير ساخت‌هاي صنعتي در دوران پس از انقلاب ايجاد شده است.

شهرک‌ها و نواحي داراي تصفيه خانه،‌آب، برق، گاز و تلفن از جمله اين زيرساخت‌ها است که بخش عمده آن در ۴۰ سال اخير ايجاد شده است. همچنين در حوزه اکتشاف، زمين شناسي و معدن، ظرفيت استخراج از ۱۹.۶ ميليون تن در سال ۱۳۵۷ به عدد ۷۳۵ ميليون تن در سال ۱۳۹۷ رسيده است. ژئوفيزيک هوايي از عدد صفر به ۵۴۰ هزار کيلومتر خطي و شاخص نقشه‌هاي زمين شناسي از ۵۳ ورقه به ۸۶۴ ورقه افزايش يافته است. در همين مدت صادرات غيرنفتي از عدد ۰.۵۴۳ ميليارد دلار به حدود ۴۷ ميليارد دلار رسيده است. همچنين حجم تجارت از ۱۰.۹ ميليارد دلار به بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار افزايش يافته است.

در پي جهش صنعتي ايران پس از انقلاب رقم خورد؛

چهل سالگي انقلاب اسلامي‌توأم با دستاوردهاي مختلفي در حوزه صنعت است که از جمله مي‌توان افزايش 57 برابري صادرات غيرنفتي ايران را نام برد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، از مهمترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌در حوزه صنعت مي‌توان موارد زير را نام برد:

افزايش سهم صنعت در توليد ناخالص ملي از ۱۶ درصد به ۴۰ درصد بيانگر جهش صنعتي ايران پس از انقلاب اسلامي‌است.

صادرات غير نفتي ايران از ۵۴ ميليون دلار به ۳۱ ميليارد دلار يعني ۵۷ برابر افزايش يافته است.

انقلاب اسلامي، ايران تک محصولي را به صادرکننده محصولات صنعتي، کشاورزي و خدمات فني مهندسي تبديل کرده است.

محصولات پتروشيمي‌ايران از سال ۱۳۵۷ تاکنون ۳۳ برابر رشد داشته است.

ايران بدون پيوستن به سازمان تجارت جهاني هفدهمين اقتصاد جهان را دارد.

توليد فولاد از ۳۶۰ هزار تن به ۱۸ ميليون تن افزايش و ۵۰ برابر شده است.

ايران امروز در توليد فولاد و آلومينيوم رتبه چهاردهم جهان، در توليد سيمان رتبه هشتم، در توليد سراميک رتبه پنجم، در توليد موتور وسايل نقليه رتبه دوازدهم و در توليد خودرو و مس رتبه هجدهم جهان را احراز کرده است.

مونتاژ کاري در صنعت خودرو از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش يافته است.

در حالي که در ابتداي انقلاب، صنعت دارويي کشور ۲۵ درصد از داروهاي دم دستي مردم را توليد مي‌کرد، اکنون ۹۵ درصد از تخصصي‌ترين داروها در داخل کشور توليد مي‌شود.

ايران از واردکننده قايق‌هاي کوچک ماهيگيري به سازنده کشتي‌هاي اقيانوس پيما تبديل شده است.

با وجود تحريم‌هاي شديد فني، علمي‌و اقتصادي به فناوري‌هاي کاملاً بومي‌در صنايع هسته‌اي، هوايي و فضايي رسيده‌ايم.

توليد سيمان در داخل کشور از هفت ميليون تن به بيش از هفتاد ميليون تن يعني بيش از ده برابر رسيده است.

توليد کاشي و سراميک از دوازده ميليون متر مربع به چهارصد و ده ميليون متر مربع رسيده است، يعني بيش از ۳۲ برابر شده است.

توليد فرش ماشيني از چهار ميليون متر مربع به حدود نود ميليون متر مربع رسيده و رشد بيست برابري داشته است.

انقلاب اسلامي، ايران واردکننده کاسه بشقاب ملامين را به توليد کننده پيشتاز موتور جت و توربين‌هاي صنعتي تبديل کرده است.

در صنعت مس توليد کشور از صفر به ۲۱۴ هزار تن رسيده است. ايران ناتوان از توليد شيلنگ و سيم خاردار به عضو مؤثر باشگاه‌هاي هسته‌اي، فضايي، نانو و فناوري موشک‌هاي دوربرد تبديل شده است. توليد سنگ‌هاي تزئيني از ۲۴ هزار تن به ۱۷ ميليون تن رسيده است.

در حوزه تجهيزات صنعت نفت از واردکنندگي کليد و پريز معمولي به سازندگي سکوهاي دريايي و دستگاه‌هاي حفاري رسيده‌ايم.

پيش از انقلاب کليه مراحل اکتشاف، استخراج، توليد، انتقال و مديريت کلان صنعت نفت ايران در اختيار بيگانگان بود ولي امروز صادرکننده خدمات فني مهندسي در اين حوزه هستيم.

ملي شدن صنعت نفت در عمل و واقعيت نتيجه انقلاب اسلامي‌است.

مديريت بر منابع و صنايع نفت و گاز ايران تنها با پيروزي انقلاب اسلامي‌در دست ايرانيان قرار گرفت.

انقلاب عظيم صنعتي در ايران محصول خودباوري است که انقلاب براي عموم مردم ايران به ارمغان آورد.