با همت نيروهاي پرتلاش حوزه انرژي صورت گرفت؛
گروه انرژي: صنعت نفت كشورمان از ابتداي ملي شدن تا به امروز، فراز و فرودهاي فراواني را تجربه كرده و به مرور به يكي از برندهاي معتبر جهاني و نمادي قابل اتكا در محاسبات سياسي بين المللي تبديل شده است.

در اين ميان شركت ملي نفت ايران به عنوان دومين شركت بزرگ جهان در حوزه بالادستي نفت و گاز، عليرغم محدوديت‌هاي ناشي از تامين به موقع منابع مالي و همچنين موانع پيش روي فعالان عرصه بين‌المللي انرژي در اكتشاف، توسعه، بهره‌برداري و بازرگاني، توانسته است با تكيه بر توان داخلي به اهداف تعيين شده در برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور دست يابد؛ به گونه‌اي كه هم‌اكنون علاوه بر تامين بخش اعظم تقاضاي انرژي كشور، بالغ بر 40 درصد بودجه ساليانه نيز از محل فروش منابع هيدروكربوري تامين مي‌شود.

رسالت شركت ملي نفت ايران در تامين منابع مالي و درآمدي كشور به همراه نقش تعيين كننده آن در ديپلماسي خارجي باعث شده است تا روند اكتشاف، توليد و توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي در اين شركت با شتاب بيشتري پيگيري شود؛ به طوري كه در چهل سال اخير توفيقات قابل توجهي در زنجيره صنايع بالادستي نفت و گاز حاصل شده است؛ توفيقاتي كه از گام‌هاي بلند در مسير استقلال و خودكفايي صنعت نفت و گاز كشورمان حكايت دارد:

  • كشف 65 ميدان نفتي و گازي پس از انقلاب

قدمت اكتشاف ذخاير نفت و گاز در فلات قاره ايران به بيش از يك قرن پيش برمي‌گردد. در دهه دوم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي‌و پس از اتمام جنگ تحميلي، آهنگ فعاليت‌هاي اكتشافي در كشور به تدريج سرعت گرفت و امكانات بيشتري به آن تخصيص داده شد. كشف ميدان گازي پارس جنوبي كه يكي از بزرگ‌ترين منابع گازي جهان به شمار مي‌رود به همراه كشف ميدان‌هاي عظيم نفتي آزادگان و يادآوران، از مهم‌ترين دستاوردهاي فعاليت‌هاي اكتشافي در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي‌است.

از اين رهگذر در مجموع 65 ميدان نفتي و گازي كشور پس از انقلاب اسلامي‌كشف شده است؛ اين در حالي است كه سياست اصلي وزارت و شركت ملي نفت ايران از ابتدا بر مبناي اولويت اكتشاف نفت و گاز در نواحي مرزي و مشترك با كشورهاي همسايه بوده است؛ بطوريكه عمده فعاليت‌هاي مزبور ازجمله حفاري و لرزه نگاري در سال‌هاي اخير در آن مناطق صورت گرفته ‌‌است.

همزمان با انجام اكتشافات جديد، ميزان ذخاير درجا و قابل استحصال هيدروكربورهاي كشور نيز افزايش چشمگيري يافت؛ به طوري كه هم اكنون ميزان ذخاير قابل استحصال هيدروكربور مايع كشورمان بالغ بر 160.12 ميليارد بشكه و همچنين ذخاير قابل استحصال گاز طبيعي به ميزان 33.33 تريليون متر مكعب تخمين زده مي‌شود و از همين روي، كشورمان يكي از بزرگترين كشورهاي تامين‌كننده انرژي در جهان به شمار مي‌رود.

  • توسعه همه جانبه ميدان‌هاي نفت و گاز بعد از انقلاب

همزمان با گسترش فعاليت‌هاي اكتشافي و افزايش ذخاير نفت و گاز كشور در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، تلاشي چشمگير در توسعه ميادين نفت و گاز، با اولويت توسعه ميادين مشترك با كشورهاي همسايه، از طريق عقد قراردادهاي بيع متقابل و فاينانس و همچنين از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران به عمل آمد. با انجام پروژه‌هاي نگهداشت توان توليد، اجراي طرح‌هاي توسعه ميادين نفتي، احداث كارخانجات نمك‌زدايي و نيز انجام طرح‌هاي توليد صيانتي از مخازن شامل برنامه‌هاي تزريق گاز و آب به ميادين نفتي، علاوه بر جبران افت طبيعي توليد مخازن، تلاش مضاعفي نيز در زمينه توليد نفت خام انجام گرفت. توسعه ميادين گازي نيز در جهت افزايش جايگزيني گاز طبيعي با سوخت‌هاي مايع و همچنين تزريق گاز در ميادين نفتي به منظور افزايش بازيافت نهايي، از ديگر اولويت‌ها و دستاوردهاي عمده وزارت نفت در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي‌بوده است. با توجه به اهميت بهره برداري از ميادين مشترك نفتي، شركت ملي نفت ايران بهره برداري از اين ميادين را در اولويت قرار داده است و با طراحي و اجراي پروژه‌هاي مرتبط توانسته است ميانگين بهره برداري از ميادين مذكور را به حد قابل توجهي ارتقا دهد. اين در حالي است كه در پايان سال گذشته، 16 ميدان مشترك نفتي فعال بوده‌اند كه 9 مورد از آنها (شامل ميادين آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي در شركت نفت و گاز اروندان، ميادين آبان و آذر در شركت نفت مناطق مركزي ايران، ميدان هنگام و لايه نفتي پارس جنوبي در شركت نفت فلات قاره ايران) طي سال‌هاي 1388 تا 1396 به بهره برداري رسيده‌اند و 68.14 درصد از كل توليد ميادين مشترك در سال 1396 ( معادل 324 هزار و 900بشكه در روز) از اين 9 ميدان استحصال شده است.

  • افزايش 8 برابري توليد گاز غني

ارزيابي توليد بلندمدت گاز طبيعي نشان مي‌دهد كه متوسط توليد روزانه اين حامل ارزشمند انرژي در سال 1357 بالغ بر 110 ميليون مترمكعب در روز بوده است كه اين رقم در سال 1396 به 844.9 ميليون متر مكعب افزايش يافته است و از افزايشي هشت برابري حكايت مي‌كند. توليد گاز طبيعي همچنين در مقايسه با سال 1383 بطور متوسط ساليانه 5.8 درصد افزايش داشته كه مي‌توان علل اين افزايش را در تكميل و راه‌اندازي فازهاي مختلف پارس جنوبي، ميادين هما،‌ شانول و وراوي، تنگ بيجار، افزايش بهره‌دهي ميدان تابناك و افزايش توليد گاز همراه نفت‌خام جستجو كرد.

اين مقدار گاز غني توليد شده در جهت توزيع براي تزريق به ميادين نفتي، فرآورش در پالايشگاه‌هاي گازي، مصارف عملياتي و يا خانگي،‌ فرآورش در كارخانجات گاز و گاز مايع ارسال مي‌شود كه از اين مقدار گاز غني ارسالي به پالايشگاه‌ها و كارخانجات گاز و گاز مايع، سهم تحويلي به شبكه سراسري و مصرف نهايي رو به افزايش است.

افزايش توليد گاز غني به طور كل نشان‌دهنده توسعه گسترده ميادين گازي كشور در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌است. شكي نيست با اهميت رو‌به رشد گاز طبيعي در تامين انرژي جهان، توليد هر چه بيشتر گاز طبيعي موجب ايجاد مزيت استراتژيك در ديپلماسي خارجي كشورمان خواهد شد.

  • جهش 20 برابري توليد ميعانات گازي

كارنامه شركت ملي نفت ايران در حوزه توليد نفتا، مايعات و ميعانات گازي در سال 1357 به طور متوسط بالغ بر 31.3 هزار بشكه در روز بوده است كه متوسط توليد روزانه اين محصولات در سال 1396 به رقم 779.5 هزار بشكه رسيده است. در حال حاضر كل مايعات‌گازي و نفتا در شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و ميعانات‌ گازي در شركت‌هاي پارس جنوبي و مناطق مركزي ايران توليد مي‌شود. همچنين مقايسه توليد نفتا، مايعات و ميعانات‌گازي از سال 1383 تا سال 1396 بطور متوسط 7.3 درصد رشد ساليانه داشته است؛ به طوري كه متوسط توليد طي اين فاصله از 312.4 به 776.7 هزار بشكه در روز رسيده است. علت اصلي اين افزايش چشمگير توليد، برنامه‌ريزي دقيق و آغاز بهره‌برداري از فازهاي مختلف پارس جنوبي، ميدان‌هاي هما، شانول و وراوي و افزايش بهره‌برداري از ميدان تابناك است.

  • صيانت از ميادين نفتي با افزايش 30 برابري تزريق گاز

به منظور برداشت صيانتي از مخازن نفتي كشور و افزايش ضريب بازيافت آنها، عمليات تزريق گاز به آنها ضرورتي اجتناب ناپذير است. بر همين مبنا، ميزان تزريق گاز به ميادين نفتي در سال 1396 نسبت به سال 1357 بيش از 30 برابر افزايش يافته است؛ بطوريكه هم اكنون در 9 ميدان از ميادين نفتي خشكي (ميادين بي‌بي‌حكيمه، پارسي، آغاجاري، كوپال، گچساران، مارون، كرنج، نرگسي و هفتگل) تزريق گاز صورت گرفته و همچنين بازگرداني گاز در ميدان پازنان و تزريق امتزاجي گاز در ميدان دارخوين در حال انجام است.

دستاورد‌هاي عظيم صنعت آب و برق

حاصل سخت‌کوشي همه ايرانيان

وزير نيرو در پيامي‌با گرامي‌داشت دهه فجر، چهل ساله شدن انقلاب و جمهوري اسلامي‌ايران را دست‌آورد جمعي همه ايرانيان عنوان کرد.

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، متن پيام "رضا اردکانيان" به مناسبت دهه فجر به شرح زير است:

«مردم ايران بي‌گمان در بهمن 1357 يکي از بزرگترين انقلاب‌هاي جهان را محقق ساختند. انقلاب پديده ساده‌اي نيست و به مانند همه انقلاب‌هاي بزرگ جهان، انقلابيون براي تحقق آن هزينه‌هاي بسيار پرداختند. پديده سترگ انقلاب حکايت از آن مي‌کند که مردم چنان از نظم سياسي حاکم بر جامعه به تنگ آمده بودند که هزينه‌هاي بسيار به جان خريدند تا زندگي در نظم و نسق جديدي را تجربه کنند. مردم ايران نظمي‌را مطالبه مي‌کردند که در آن استقلال ملي، حق تعيين سرنوشت، آزادي‌هاي سياسي و مدني، حقوق شهروندي، شيوه زندگي و معنويت ديني، عدالت و سطح منصفانه‌اي از کيفيت زندگي تضمين شود.

چهل سال از بهمن 1357 گذشته و انقلاب اسلامي‌ايران حيات سياسي جديدي را در قالب جمهوري اسلامي‌ايران پديد آورده است. چهل ساله شدن انقلاب و جمهوري اسلامي‌ايران اين دستآورد جمعي همه ايرانيان را بايد تبريک گفت. دشواري‌ها پيش روي جمهوري اسلامي‌ايران بسيار بوده و موفقيت‌هاي بزرگي نصيب شد و دشواري‌هايي کماکان پيش روست. ليکن ايران و نظام جمهوري اسلامي‌ايران به پشتوانه مردم، گام برداشتن در مسير تحقق آرمان‌هاي انقلاب را ادامه مي‌دهد.

اينجانب به عنوان مدير بخش آب و انرژي که از اولين روزهاي پس از پيروزي انقلاب در کنار صنعت آب و برق بوده‌ام، به دستآوردهاي عظيم صنعت آب و برق ايران که با سرمايه‌هاي همين کشور و با تخصص و سخت‌کوشي ايرانيان به دست آمده اشراف دارم و به آنها مفتخرم. چهل سالگي، زمان بلوغ و بازانديشي نيز هست و از اين منظر نيز آگاهم که کاستي‌هائي در مديريت پايدار منابع آب و انرژي کشور وجود دارد. وقت آن است که در سايه تجربه‌هاي گذشته، همدلي، انديشه‌هاي نو، شفافيت بيشتر، پاسخگويي افزون‌تر، مشارکت همدلانه‌تر و اميدواري سرشار از ميهن‌دوستي، براي توسعه پايدار منابع آب و انرژي ايران تلاش کنيم. چهل سال تجربه را پشت سر داريم و بايد با اتکا بر انبوه سرمايه‌ها که مهمترين‌شان انسان‌هاي نيک‌سرشت اين سرزمين است، راه توسعه را براي آيندگان، هموارتر از امروز سازيم. ترديد ندارم که در سايه اميد، تخصص و حکمراني بهتر قادريم آينده‌اي بسيار پرشکوه را رقم بزنيم.

بهمن 97 در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌شاهد رشد و توسعه در بخش‌هاي مختلف کشور به ويژه در حوزه صنعت نفت هستيم و به برکت اين انقلاب، پرونده واردات بنزين در ايران اسلامي‌بسته شد و کشور به خودکفايي در توليد بنزين دست يافته است. به گزارش ايرنا، خودکفايي در توليد بنزين و قرار گرفتن در صف صادرکنندگان و قطع وابستگي به خارج يکي از دستاورهاي انقلاب اسلامي‌است که امسال با راه اندازي کامل پالايشگاه ستاره خليج فارس محقق شد. اين موفقيت در شرايطي حاصل شده که کشور در جنگ اقتصادي است و دشمن تمام تلاش خود را براي ايجاد ياس و نااميدي در ميان مردم و جوانان اين مرز و بوم به کار بسته است. اما به برکت پيروزي انقلاب اسلامي‌و در آستانه چهل سالگي اين انقلاب بزرگ شاهد خودکفايي کشور در توليد بنزين هستيم که با اعتماد به توان و تخصص نيروي‌هاي داخلي و با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس محقق شده است.

بيشترين توسعه اقتصادي در حوزه کشاورزي و صنعت

  • احمد انارکي محمدي
  • عضو کميسيون اقتصادي مجلس

در گذشته متکي به نفت بوديم اما اکنون معادن بزرگي راه‌اندازي شده و بيشترين پيشرفت در حوزه اقتصادي بحث کشاورزي و صنعت است. انقلاب اسلامي‌يک انقلاب مردمي‌بود و مردم پشتوانه آن بودند . دشمني‌هاي بسيار چه زمان جنگ تحميلي و چه تحريم‌ها و همچنين مشکلات ديگر مانند فشارهاي دنيا که عليه ايران شد، باعث شد علاوه بر بدست آوردن استقلال بتوانيم در منطقه حرف خود را به کرسي بنشانيم و بتوانيم از ظرفيت‌هايي که براي انقلاب تعريف شده استفاده کرده و آرمان‌هاي امام و رهبري را در جامعه پياده کنيم. اگرچه ضعف‌هايي داريم اما با مديريت صحيح مي‌توان آنها را برطرف کرد. امروز مي‌بينيم در بخش هسته‌اي، پزشکي و علمي‌جزء 10 کشور اول دنيا در توليد علم هستيم و اينها برندهاي ايران در دنيا هستند اما ضعف‌ها باعث شده که نتوانيم از ظرفيت نخبگان به خوبي استفاده کنيم.در بخش‌هاي عمراني و زيرساختي اتفاقات بسيار خوبي افتاده است. غير از توسعه روستايي، آنچه که امروز بسيار اهميت دارد اين است که در حوزه‌هاي علمي، پژوهشي، زير ساختي، هسته‌اي و موشکي بسيار خوب عمل کرديم. يک زماني کشور بسته بود و شايد نمي‌توانستيم باز عمل کنيم اما در بحث صدا و سيما اکنون انحصار صدا و سيما را داريم و انتظار مي‌رود که شبکه‌هاي تلويزيوني بيشتري شامل کابلي و شخصي داشته باشيم اما در بحث سينما امروزه در فيلم فجر مقامات خوبي هميشه کسب کرديم اما هنوز جاي کار بيشتري در اين زمينه لازم است تا به آنچه که لياقت مردم است دست يابيم.در بحث معدني با توجه به اينکه بهشت معادن دنيا هستيم و شايد يک زماني خام‌فروشي مي‌کرديم اما امروزه به صورت زنجيره‌اي در سراسر کشور در حوزه مس، آهن و ساير معادن بسيار پيشرفت کرديم. نيروگاه‌هاي بسيار پيشرفته‌اي تاسيس شده و برقي که آن زمان داشتيم هرگز قابل مقايسه با آنچه امروز توليد مي‌کنيم نيست به طوري‌که بسياري از استان‌ها افزون‌تر از آنچه که هست برق توليد مي‌کنند. همچنين در حوزه توليد گاز مي‌توان گفت که در سراسر کشور بيش از 80 درصد از روستاها گازرساني شده و در توسعه و توليد کشور بسيار کمک کننده بوده است.

رشد 102 درصدي صادرات کشاورزي در 40 سال

گروه اصناف و کشاورزي براساس آمارهاي منتشر شده، بخش کشاورزي در حوزه اقتصاد بيشترين پيشرفت را در 40 سال بعد از انقلاب داشته به گونه‌اي که صادرات محصولات اين بخش تا پيش از انقلاب 285 ميليون دلار بود و اکنون با 102 درصد رشد، به 577 ميليون دلار رسيده است.به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، طبق جداول آماري سازمان برنامه و بودجه، بخش کشاورزي از استراتژيک‌ترين بخش‌هاي اقتصاد است و افزايش محصولات در اين حوزه از مهم‌ترين عوامل تامين و بهبود امنيت غذايي به شمار مي‌رود.«کاظم خاوازي» رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در نشست خبري به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌اعلام کرد که با استفاده از دستاوردهاي تحقيقاتي و پژوهشي، حجم توليدات بخش کشاورزي در سال 1357 نزديک 26 ميليون تن بود که با 96 ميليون تن رشد به 122 ميليون تن رسيده است.

اهتمام انقلاب اسلامي‌به امنيت غذايي موجب شد؛

گروه اصناف و کشاورزی:‌ارﺗﻘﺎي اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎي اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮاي ﺟﻤﻌﻴﺖ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﻛﺸﻮر و کاهش وابستگي به واردات با اتکا به توليد داخلي با اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ، ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎ، استعدادها و ﻣﻨﺎﺑﻊ، از اولويت‌هاي ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي جمهوري اسلامي‌ايران در 40 سال گذشته ﺑﻮده اﺳﺖ.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي در فاصله سال‌هاي 1356 تا 1397 از 26 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود 122 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و برخورداري از حمايت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزي است.در اين مدت ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي در ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﻲ (جي.دي.پي) از 5.8 درﺻﺪ ﺑﻪ 10 درﺻﺪ رﺳﻴﺪه اﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﻬﻢ ارزش اﻓﺰوده ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻛﺸﺎورزي در ارزش اﻓﺰوده ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ ﺑﻴﺶ از 32.5 درﺻﺪ است ﻛﻪ از ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ حکايت دارد.به رغم نوسان اقتصادي کشور، بخش کشاورزي به عنوان يک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخي از سال‌ها رشد اقتصادي کشور به واسطه رشد بخش کشاورزي بوده است. نرخ رشد ارزش افزوده کشاورزي به قيمت جاري در سال 1356، چهار درصد بود که در سال 1397 تداوم يافته و با اندکي افزايش به 4.1 درصد رسيده است.

  • شاخص‌هاي سرانه توليد کشاورزي

در اين مدت اگرچه جمعيت کشور با 132 درﺻﺪ رشد از ﺣﺪود 35 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺑﻴﺶ از 81 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ در امسال بالغ شده است توليدات کشاورزي با رشد 368 درصدي از رشد جمعيت پيشي گرفت و ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ محصولات کشاورزي نيز ﺑﺎ رﺷﺪي ﻣﻌﺎدل 103 درﺻﺪ از حدود 740 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﺑﻪ 1500 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓت.

اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزي ﻧﺎﺷﻲ از اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﻲ، ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ، دام و ﻃﻴﻮر و آﺑﺰﻳﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ.ﺳﺮاﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ با 290 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 102 کيلوگرم به 296 کيلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت زراﻋﻲ با 86 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 557 کيلوگرم به 1035 کيلوگرم، ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت آﺑﺰي با 1300 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از يک کيلوگرم به 14 کيلوگرم و ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت دام و ﻃﻴﻮر با 94 درﺻﺪ اﻓﺰاﻳﺶ از 95 کيلوگرم به 184 کيلوگرم در ﭼﻬﺎر دﻫﻪ رسيده اﺳﺖ.روند افزايش توليد موجب شده است ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫـﺎي داﺧﻠـﻲ ﻛﺸـﻮر و خودکفايي در محصولاتي چون گندم، شکر، مرغ، تخم مرغ و لبنيات (به ويژه پنير) و بهبود چشمگير ضريب خوداتکايي در ساير محصولات، به واسطه ﺗﺤﻮﻻت دروﻧﻲ، رشد بکارگيري ﻓﻨﺎوري و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ در واﺣﺪ ﺳﻄﺢ، ارزش اﻓﺰوده ﺳﺮاﻧﻪ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزي ﺑﺎ 239 درﺻﺪ رﺷﺪ از 33ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل ﺑﻪ 111 ﻣﻴﻠﻴﻮن رﻳﺎل اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎبد و ﺻـﺎدرات ﺳﺮاﻧﻪ محصولات کشاورزي از ﺣﺪود 13 دﻻر در ﺳﺎل 1356 ﺑﻪ 71 دﻻر در اﺑﺘﺪاي ﺳﺎل 1397 برسد؛ به عبارت ديگر ﺻﺎدرات ﻛﺸﺎورزي ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣﺰﻳﺖ ﻫﺎي ﻧﺴﺒﻲ و رﻗﺎﺑﺘﻲ بيش از 10 برابر شده و از 443 ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر ﺑﻪ 5504 ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر رسيده است.

  • در بخش توليد در زير بخش‌هاي کشاورزي

از سال 1356 تا 1397 ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ رﺷﺪي حدود 515 درﺻﺪ از 3.5 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ 22 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ، توليدات زراعي با رشد حدود 320 درصدي از 20 ميليون تن به 84 ميليون تن، محصولات دام و طيور با رشد 330 درصدي از 3.5 ميليون تن به 15 ميليون تن و توليدات شيلات و آبزيان با رشد 2100 درصدي از 50 هزار تن به بيش از 1.1 ميليون تن اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓت.در چند سال گذشته براي اولين بار طرح پرورش ماهي در قفس‌هاي تعبيه شده در آب درياها اجرا شده و با اين روش بيش از 30 هزار تن ماهي تاکنون توليد شده است.به دليل محدوديت منابع، به ويژه منابع آب (کاهش بيش از 70 درصدي سرانه آب تجديد پذير در نيم قرن گذشته)، رشد بخش کشاورزي را در 40 سال گذشته بيشتر مرهون تدابير مديريتي در ارتقاي بهره وري، به ويژه بهره وري آب کشاورزي است که اکنون به بيش از 42 درصد رسيده و به ازاي هر متر مکعب آب 1220 گرم محصول توليد مي‌شود.توسعه امور زير بنايي، استفاده از دانش و فناوري نوين و سرمايه گذاري مناسب در اين زمينه نيز از تدابير کشاورزي است.توليد گندم به عنوان راهبردي‌ترين محصول کشاورزي بيش از سه برابر شده و از چهار ميليون تن در سال 1356 به حدود 13.5 ميليون تن در سال 1397 رسيده؛ در حالي که سطح زير کشت اين محصول در اين مدت فقط يک ميليون هکتار افزايش يافته است.به سبب افزايش توليد نيشکر از 680 هزار تن به بيش از 7.5 ميليون تن و افزايش توليد چغندر قند از چهار ميليون تن به بيش از هشت ميليون تن، توليد قند و شکر نيز از 630 هزار تن به بيش از 2 ميليون تن رسيده و کشور در آستانه خوداتکايي قرار گرفته است.با توسعه صنايع روغن کشي و فناوري‌هاي کشت توليد دانه‌هاي روغن با رشد بيش از 2100 درصدي از 26 تن به 580 هزار تن رسيده است.با فراهم کردن زير ساخت‌هاي صنعتي مورد نياز و فرصت سرمايه گذاري، اشتغال و کسب و کار، توليد گوشت مرغ نيز رشد 1330 درصدي را تجربه کرده و از 163 هزار تن به بيش از 2.3 ميليون تن و توليد تخم مرغ با رشد 320 درصدي از 215 هزار تن 903 هزار تن رسيده است.

  • در بخش منابع طبيعي

اجراي عمليات آبخيزداري از 500 هزار هکتار به 27 ميليون هکتار و جنگلکاري در شمال کشور از 29 هزار هکتار به 480 هزار هکتار رسيد.

در همين مدت 390 هزار هکتار از جنگل‌هاي خارج از شمال نيز احيا شد.

مرتع داري از 170 هزار هکتار به بيش از 6.5 ميليون هکتار رسيد و بيش از سه ميليون هکتار از مراتع اصلاح شد.

توسعه زراعت چوب از فعاليت‌هايي است که بعد از انقلاب آغاز شد و در سال 1397 زراعت اين محصول به 266 هزار هکتار رسيد.

  • در امور زير بنايي

سامانه‌هاي نوين آبياري به عنوان يکي از زيرساخت‌هاي افزايش بهره وري آب در زراعت مورد حمايت بوده و از اين رو اراضي تحت سامانه‌ها از حدود 37 هزار هکتار در سال 1356 به بيش از 2 ميليون هکتار در سال 1397 افزايش يافته است.

زهکشي زير زميني نيز براي اولين بار به مساحت 390 هزار هکتار بعد از انقلاب اسلامي‌در کشور انجام شد.

سطح کل اراضي تحت عمليات شبکه‌هاي فرعي زهکشي و آبياري از 140 هزار هکتار به بيش از 1.1 ميليون هکتار افزايش يافته است.

گلخانه‌ها به عنوان يکي از تاسيسات زيربنايي توليد و بهره وري در کشاورزي، از 500 هکتار به 14.5 هزار هکتار رسيده و توليد محصولات گلخانه‌اي نيز به بيش از 2 ميليون تن شامل انواع محصولات سبزي و صيفي، گياهان دارويي و ميوه بالغ شده است.

در سال‌هاي بعد از انقلاب بالغ بر 28 هزار کيلومتر از قنوات نيز احيا يا مرمت شد.

  • تعاوني‌هاي روستايي

تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي کشاورزي و تعاوني توليد روستايي نقش بي بديلي در تکميل زنجيره توليد و همچنين ارتقا، پايداري و مديريت توليد و عرضه ايفا مي‌کند.

اکنون 414 تشکل فعال مرتبط با بخش کشاورزي، 443 نظام صنفي کارهاي کشاورزي، 66 اتحاديه شرکت تعاوني توليد روستايي فعال است؛ در حالي که در سال 1356 بجز معدودي شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي، هيچ يک از اين تشکل‌ها وجود خارجي نداشت.

  • خدمات دامپزشکي

از جمله خدمات زير بنايي دولت بعد از انقلاب اسلامي‌ايران ارايه خدمات پيشگيري و درماني دام و طيور به ويژه از طريق بخش خصوصي بود. از سال 56 تا 97 تعداد داروخانه‌هاي داروهاي دامي‌از 82 واحد به 1800 واحد، تعداد آزمايشگاه‌ها از يک واحد به 280 واحد و واحدهاي درماني از 110 به 2500 واحد افزايش يافت. در چهار دهه گذشته بيش از 1100 مرکز مايه کوبي توسط بخش خصوصي داير شده است. همچنين در همين مدت با توسعه کارخانه‌هاي توليد دارو و مواد بيولوژيک دامپزشکي از 12 واحد توليدي به 178 واحد توليدي، خوداتکايي در داروهاي دامپزشکي از پنج درصد به 95 درصد ارتقا يافته است.