چهل سالگي انقلاب؛ 4 دهه افتخار و پيشرفت علمي
گروه اجتماعي: جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۲۰۱۷ در بين ۲۵ کشور برتر توليد کننده علم دنيا، با رشد ۸/۹ درصدي، رتبه اول رشد علمي‌را کسب کرد. نظام رتبه‌ بندي «سايمگو» در جديدترين رتبه‌ بندي خود بر اساس مقاله‏‌هاي علمي‌منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ايران را در رتبه نخست در حوزه فيزيک و نجوم در منطقه غرب آسيا و در رتبه ۱۳ جهاني قرار داده است.

به گزارش تجارت به نقل از پارس تودي:عقب‌ ماندگي علمي‌و فناوري کشور ايران در دوران قبل از انقلاب، براي ايرانيان با سابقه فرهنگي و تمدني بسيار آزاردهنده بود. غلبه بر اين عقب‌ ماندگي، عبور از مرزهاي دانش و دستيابي به پيشرفته‌‌ترين فناوري‌‌ها با هدف ايجاد تمدن نوين اسلامي، از آرمان‌‌هاي انقلاب اسلامي‌است. در سال‌‌هاي گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، با تمرکز بر روي توليد علم در ايران و مطرح کردن موضعاتي چون جنبش نرم‌ افزاري و جهاد علمي، زمينه‌‌هاي خوبي را براي پيشرفت در عرصه علوم و فنون نوين در کشور فراهم ساختند. در حالي که قبل از انقلاب اسلامي، نزديک به 70 درصد بزرگسالان کشور بي‌‌سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان مي‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادي در کشور به عدد 100 درصدي در حال نزديک شدن است. نهضت سوادآموزي با توجه به تاکيد ارزش علم در اسلام، يکي از اقدام‌هاي بسيار خوب نظام جمهوري اسلامي‌در ايران بود. بزرگسالان بي‌ سوادي از طريق همين نهضت سوادآموزي، موفق شدند پا به عرصه تحصيلات تکميلي نهاده و با کسب تخصص‌‌ها و مهارت‌‌هايي زندگي خود را متحول سازند.

پيش از انقلاب، تعداد ۴۷ هزار مدرسه در سراسر ايران داير بود، اما امروز بيش از ۱۰۰ هزار واحد مدرسه در کشور به ارائه خدمات آموزشي مشغول هستند.

در دوران قبل از انقلاب اسلامي، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودي دانشگاه يا مراکز آموزش عالي و آن هم در چند کلان‌ شهر کشور تحصيل مي‌کردند.

اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالي دولتي، 28 مرکز آموزش عالي وابسته به دستگاه‌‌هاي اجرايي، 295 دانشگاه غيرانتفاعي، 550 دانشگاه پيام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامي، 739 مرکز آموزش عالي علمي‌و کاربردي، 274 مرکز آموزش فني حرفه‌اي و تربيت معلم در کشور فعال است.

در اين دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشي، حدود 4/5 ميليون دانشجو به تحصيل اشتغال دارند که افزايش 29 برابري را در مقايسه با قبل از انقلاب نشان مي‌دهد. تا سال ۵۷ تعداد ۳۹۶ رشته تحصيلي در دانشگاه‌‌هاي کشور داير بود که اين تعداد هم اکنون به بيش از سه هزار رشته رسيده است.

  • گزارش سايگمو

بر اساس گزارش «سايگمو» بين سال‌هاي 1996 تا 2015:

- رتبه جهاني توليد علم ايران از 53 به 16 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته انرژي اتمي‌از 83 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته نانو و نانو تکنولوژي از 57 جهان به 16 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته بيوتکنولوژي از 56 به 14 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته مهندسي هوا و فضا از 43 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته پزشکي از 54 به 19 جهان ارتقاء يافته است.

- رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته شيمي‌از 48 به 11 جهان ارتقاء يافته است.

  • رتبه اول رشد علمي‌در جهان

جمهوري اسلامي‌ايران در سال ۲۰۱۷ در بين ۲۵ کشور برتر توليد کننده علم دنيا، با رشد ۸/۹ درصدي، رتبه اول رشد علمي‌را کسب کرد. نظام رتبه‌ بندي «سايمگو» در جديدترين رتبه‌ بندي خود بر اساس مقاله‏‌هاي علمي‌منتشر شده در سال ۲۰۱۷، ايران را در رتبه نخست در حوزه فيزيک و نجوم در منطقه غرب آسيا و در رتبه ۱۳ جهاني قرار داده است. طي 20 سال گذشته تعداد 7 کشور اسلامي‌در ليست 50 کشور برتر توليد کننده علم قرار گرفتند. در اين دسته‏ بندي ايران در زمره 20 کشور برتر دنيا و در جايگاه‌ 16 توليد علم قرار گرفت. گزارش روند توليد علم ايران بر اساس داده‌‌هاي پايگاه استنادي نشان مي‌‏دهد، مدارک و مقاله ‏هاي علمي‌ثبت شده توسط پژوهشگران کشور در 20 سال اخير از 983 مدرک در سال 1997 به 49 هزار و 696 مدرک تا پايان سال 2017 رسيده است که اين عدد افزايش بيش از 50 برابري را نشان مي‌‏دهد. مؤسسه «نيچر ايندکس» نيز ژانويه 2018 در گزارشي نوشت: "جمهوري اسلامي‌ايران در دهه گذشته با 22 درصد نرخ رشد سالانه در مقايسه با ساير کشورهاي جهان، بزرگ‏ترين جهش علمي‌را در حوزه‌‏‌هاي علوم و فني مهندسي داشته و مقام نخست را در حوزه‌‌هاي علوم و فني و مهندسي در سطح جهان کسب کرده است."

  • توسعه سهم ايران در فناوري‌‏هاي جديد

سهم ايران در توسعه فناوري‌‌هاي جديد مانند بيو، نانو، علوم شناختي، انرژي‌‌هاي تجديدپذير، هوافضا، ميکروالکترونيک و سلول‌‌هاي بنيادي به طور شايان توجهي افزايش يافته است. ايران اکنون در حدود 5/7 درصد از علم نانوي جهان را در اختيار خود دارد. حضرت آيت‏ ا... خامنه ‏اي در خصوص پيشرفت چشمگير ايران در فناوري نانو فرمودند: "در بعضي از علوم نو مثل فنّاوري نانو - که اينها جزو فنّاوري‌‌هاي جديد دنيا است- هيچ‌ کس در دنيا به ما در اين زمينه‌‌ها کمک نمي‌‌کند و کمک نکرده است، بعد از اين هم کمک نخواهند کرد، ما جلو هستيم، عناصر ما، جوان‌‌هاي ما، محقّقين ما، دانشمندان ما در اين زمينه‌‌ها دارند کار مي‌کنند، تلاش مي‌کنند، پيشرفت‌‌هاي چشمگيري پيدا کرده‌ اند." رهبر معظم انقلاب همچنين فرمودند: "... کشور ما با وجود سابقه درخشان در زمينه علم، متأسفانه در دوران سلطه بيگانگان از قافله علم عقب افتاد که بايد اين عقب‌ افتادگي جبران شود. نبايد به اين حد از پيشرفت قانع بود، زيرا تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم." «حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي‌ايران نيز سپتامبر 2017 طي سخناني در جمع سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌در آستانه، پايتخت قزاقستان، با اشاره به رشد فزاينده شرکت‌‌هاي دانش‌ بنيان در حوزه فناوري‌‌هاي جديد، گفت صادرات محصولات با فناوري متوسط و بالا در ايران از 1/5 ميليارد دلار به 12/1 ميليارد دلار جهش پيدا کرده است.

دست يابي به انواع علوم و فناوري

رييس دانشگاه آزاد گفت: دستاوردهاي انقلاب در عرصه دانش و فناوري در آستانه چهل سالگي انقلاب بسيار است، به همين دليل غربي‌ها براي جلوگيري از پيشرفت ما موانع اقتصادي و سياسي بسياري خلق مي‌کنند. محمد مهدي طهرانچي در مراسم چهل سالگي پيروزي انقلاب اسلامي‌در سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اظهار کرد: در چهل سالگي انقلاب ملت ايران توانسته به انواع علوم و فناوري‌ها دست پيدا کند. وي افزود: در حال حاضر غرب از دستاوردهاي انقلاب احساس ناراحتي مي‌کند، چرا که با تنگ نظري علم را تنها از آن خود مي‌داند. رييس دانشگاه آزاد با اشاره به پايبندي مردم به انقلاب اسلامي‌يادآور شد: با تمام تبليغات منفي و فشارهاي اقتصادي غرب مردم بزرگ ايران همواره برعهد خود با امام راحل پايبن د هستند.طهرانچي ادامه داد: سردمدار امروز دنياي غرب وعده داد بود که انقلاب چهل سالگي خود را نمي‌بيند، اما اين سرزمين تمدن پرور به خواسته خود رسيد. رييس دانشگاه آزاد با اشاره به اينکه آينده هر ملت به گذشته بستگي دارد، خاطر نشان کرد: انقلاب هويت را به ما هديه داد، تمدن غني گذشته را به ما يادآوري کرد. طهرانچي با اشاره به جنگ سرد و مشکلات پس از آن گفت: جنگ سرد ثمره تمدن غربي‌هاست که اروپا را سال‌ها به آتش کشيد و اين آتش را به منطقه ما نيز کشاند. طهرانچي افزود: غرب امروز به صراحت خود را مقابل حرکت توحيدي ولايتمدار ما قرار داده و تمام توان خود را براي خشکاندن ريشه ملت ما بکار گرفته است؛ چرا که به منطقه و منابع ايران چشم دارد. وي با اشاره به اينکه غرب براي فعاليت ايران موانع ايجاد مي‌کند، اظهار کرد: آنها نمي‌خواهند ايران در مسيري هموار به راه خود ادامه دهد. به همين دليل با خلق موانع اقتصادي مي‌خواهند عرصه را براي ما تنگ کنند.

رونمايي از کتاب 40 سال فناوري و نوآوري کشور

معاون علمي‌و فناوري رئيس‌جمهوري همزمان با بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي علمي‌و فناوري انقلاب اسلامي‌از کتاب 40 سال فناوري و نوآوري کشور رونمايي کرد. به گزارش ايرنا از معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري، سورنا ستاري همراه با سردار داوود عامري رئيس ستاد نمايشگاه ملي دستاوردهاي چهل سال انقلاب اسلامي، علي‌اصغر جعفري مديرعامل موزه انقلاب اسلامي‌و دفاع مقدس و جمعي از معاونان معاونت علمي‌و فناوري همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌با حضور در باغ موزه دفاع مقدس از کتاب «40 سال فناوري و نوآوري کشور» و فيلم «گام‌هاي روشنايي» رونمايي کرد. اين کتاب به همت ستاد فرهنگسازي اقتصاد دانش‌بنيان معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري تهيه و روانه بازار کتاب شده است. اين اثر، نگاهي ويژه به چهار دهه توسعه علم، فناوري و نوآوري در ايران اسلامي‌دارد و توسط نشر دانش‌بنيان فناور منتشر شده است.

معاون اول رييس جمهور گفت: دستاورد‌هاي کشور در حوزه علم و فناوري زيربناي اصلي توسعه و مايه استحکام نظام و ايران است به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، دکتر اسحاق جهانگيري در بيست و چهارمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي رازي، گفت: با وجود همه محدوديت‌ها و مشکلات در سال‌هاي پس از انقلاب، توفيقات و پيشرفت‌هاي گسترده‌اي در حوزه پزشکي و سلامت در کشور حاصل شده و لازم است که رسانه‌ها و بخصوص صدا و سيما در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، اين دستاورد‌ها را به جامعه اطلاع رساني کنند. معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه جامعه ايران در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و نيز تغييرات عرصه بين الملل، دستخوش تغييرات جدي است، افزود: در کنار اين تحولات کشور با تنگنا‌ها و تهديدات جدي روبرو است که در مرحله نخست موضوعات اصلي نظير بهداشت و درمان کشور از آن متاثر مي‌شود و به همين دليل حفظ سلامت جامعه بايد جزو اصلي‌ترين وظايف دولت و ديگر دستگاه‌ها باشد. وي با يادآوري اينکه در سال‌هاي گذشته شاهد پيشرفت‌هاي شگرفي در حوزه پزشکي و سلامت در کشور بوده ايم، گفت: دستاورد‌هاي پزشکي چه در دوران دفاع مقدس و چه در سال‌هاي پس از آن، جزو مهمترين دستاورد‌هاي کشور و برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي‌بوده است؛ اين درخشش و شکوفايي هم در سطح ملي و هم در سطح بين المللي بايد تداوم يابد. معاون اول رئيس جمهور افزود: پيشرفت‌ها و دستاورد‌هاي کشور به حوزه سلامت و بهداشت محدود نمي‌شود و در ساير بخش‌ها نظير صنعت نيز قابل مشاهده است؛ بطوريکه ايران امروز به کشوري مبدل شده که مي‌تواند علاوه بر طراحي و مهندسي، توليد کننده و صادر کننده برخي کالا‌هاي صنعتي و تجهيزات پزشکي باشد، اين در حالي است که در گذشته ما وارد کننده اين محصولات و کالا‌ها بوديم.

اقتصاد دانش‌بنيان بزرگ‌ترين دستاورد علمي‌است

  • سورنا ستاري
  • معاون علمي‌و فناوري رياست جمهوري

ايران توانسته در حوزه‌هاي مختلف علمي‌پيشرفت داشته باشد و رتبه‌هاي جهاني در حوزه‌هايي نظير نانو، بايو و فناوري‌هاي ديگر، نشان‌دهنده اين پيشرفت است. در حوزه‌هاي علوم نوين پيشرفت خوبي داشتيم و در حوزه‌هايي مانند نانو، سلول‌هاي بنيادي و ICT توانستيم رتبه‌هاي برتر منطقه و جهان را از آن خود کنيم. به‌عنوان مهم‌ترين دستاورد علمي‌مي‌توان به اقتصاد دانش‌بنيان اشاره کرد. اقتصادي که بر پايه علم و شرکت‌هاي دانش‌بنيان شکل گرفت و توانسته به تحقق اقتصاد مقاومتي کمک کند. کشور ما باوجود جمعيت جوان و نيروي انساني فوق‌العاده، ظرفيت ويژه‌اي براي پيشرفت و توسعه اقتصادي دارد و با همين توانايي مي‌تواند در عرصه‌هاي علمي‌بين‌المللي، حضور درخشاني داشته باشد. خوشبختانه در سال‌هاي اخير رشد شرکت‌هاي دانش‌بنيان قابل‌توجه بوده و تعداد آنها از مرز ۴ هزار گذشته که اين موضوع نشان‌دهنده تسريع حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان است. در کنار شرکت‌هاي دانش‌بنيان، آمار تعداد استارت‌آپ‌هاي کل کشور نيز ۶ هزار استارت آپ شده است و به اين وسيله، اکوسيستم موردنياز براي حضور جوانان در عرصه فناوري ايجادشده است.

بايد هسته‌هاي پيشرو دانش‌بنيان کشور

توسعه يابد

معاون فناوري و نوآوري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در دوره جديد دولت در تلاش هستيم تا بستر نهادها و هسته‌هاي پيشروي دانش‌بنيان با تکيه بر ظرفيت فني در کشور توسعه پيدا کند.

به گزارش ايسنا ، نصرا... جهانگرد در آيين افتتاح اولين پارک فناوري توسعه اقتصاد ديجيتال در ساختمان پست استان خراسان رضوي، اظهار کرد: در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌هستيم، چهل سالگي عبور از بحران‌هاي متفاوت در برابر راه و اميد مردم ايران براي استقلال‌طلبي از سلطه جهاني بوده و از همه آن‌ها سرافرازانه عبور کرده‌ايم و در آينده نيز با سرافرازي گام‌هاي بزرگ‌تري خواهيم برداشت.

وي با بيان اين‌که انقلاب اسلامي‌پيش‌قراولانه پرچم استقلال‌طلبي ملت‌ها را برپا کرد، افزود: اين انقلاب به رهبري امام(ره) که پيشقراول مبارزه با ظلم بودند، به وقوع پيوسته و شهداي انقلاب اسلامي‌سرمايه بزرگي براي تداوم و پايداري در طول اين ۴۰ سال بوده‌اند.

دستاوردهاي چهل سالگي انقلاب درحوزه علم و فناوري

گروه علم و فناوری: پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌و گذشت چهار دهه ازانقلاب،شاهد پيشرفت ايران در همه زمينه‌ها ازجمله پزشکي،نظامي،کشاورزي و علم و فناوري با کمک جوانان و متخصصان داخلي هستيم، به طوري که در بخش فناوري نانو توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، در اين چهار دهه ايران توانسته علاوه بر پيشرفت درعلوم پايه ومهندسي، دربسياري ازعلوم جديد نيز پيشرفت کند، به طوري که درابتداي پيروزي انقلاب کمتر متخصصي درکشور با واژه‌ها و اصطلاحات علوم وفناوري نوين ازجمله نانو، سلول‌هاي بنيادي ، فناوري‌هاي فضايي آشنا بودند.

امروزه نه تنها اين واژه‌ها براي فعالان عرصه علم وفناوري نا آشنا نيست بلکه ايران دربسياري از اين حوزه‌ها درجايگاه برترمنطقه و جهان قراردارد واکنون صادر کننده بسياري از فناوري‌ها است،دستيابي به اين فناوري‌ها موجب شده که متخصصان داخلي با کمک توان داخل بتوانند بعد ازانقلاب موفق به پرتاب ماهواره، ساخت هواپيما، ساخت کشتي، توليد محصولات نانو درحوزه‌هاي پزشکي، سلامت، راهداري و غيره شوند.

پيشرفت کشور درچند دهه اخير بسيار چشمگيربوده به طوريکه درحال حاضر جايگاه جمهوري اسلامي‌ايران درحوزه‌هاي مختلف هوايي و فضايي درمنطقه بين يک تا سه است،همچنين دربخش فناوري نانو توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.

دبيرستاد ويژه توسعه فناوري نانومعاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمي‌ايرنا با اشاره به رشد پرشتاب فناوري نانو درکشور درخصوص دستاوردهاي چهل ساله انقلاب اسلامي‌گفت: انفجار توسعه‌اي علم وفناوري درکشور از دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌در چهار دهه گذشته است.

دکتر' سعيد سرکار' بيان داشت: قبل ازانقلاب دانشگاه‌هاي ما به ويژه درعرصه علوم پايه و مهندسي بيشترتا سطح کارشناسي دانشجو تربيت مي‌کردند و ارتباط بين صنعت و دانشگاه بسيارکمرنگ بود چرا که کشورمان اگرکارخانه‌اي هم داشت، بيشترمونتاژکننده بودند و براي چرخاندن چرخ اين کارخانجات فقط نياز بود که يک سري تکنسين و مهندس داشته باشد، ما اصلاخودمان صنعتي بومي‌در کشور نداشتيم.وي اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب وقتي که دانشگاه‌ها مجدد شروع به کار کردند اين جسارت ايجاد شد که ما دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري داشته باشيم و لازمه داشتن اين دوره‌ها طبيعتا به تبع خودش پايان نامه‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري بود و به دنبال آن مقوله کار تحقيقات در دانشگاه‌ها تبديل به يک روند و ضرورت شد.«خوشبختانه ايراني‌ها به صورت مستقل يک سري تحقيقات را شروع کردند و اين تحقيقات دنبال روي فعاليت‌هايي بود که درکشورهاي پيشرفته انجام مي‌شد و به تبع آن نيز اقداماتي براي چاپ مقالات در مجلات معتبر شروع شد، به طوري که دربخش فناوري نانو ايران توانسته از رتبه 57 به رتبه 4 دنيا صعود کند.»

  • تربيت 30هزار نيروي متخصص درحوزه نانو تکنولوژي

وي ادامه داد: امروز درجايگاهي هستيم که نه تنها درعلوم پايه و مهندسي بلکه در علوم و فناوري‌هاي پيشرفته و نوين هم کشور فعاليت‌هاي بسيارگسترده‌اي را انجام مي‌دهد.سرکار گفت: فناوري نانو يک فناوري بين رشته‌اي است بنابراين اين تخصص نانو بر بسترموجود دانشگاه‌ها و ظرفيتي که در دانشگاه‌ها در دوره تحصيلات تکميلي يعني دکتري و ارشد بود، سوار شد و فناوري نانو توانست با ظرفيت‌هاي موجود و سياستگذاري‌هاي خوب و برنامه ريزي‌هايي که در کشور و توسط ستاد نانو انجام شد با رشد پرشتاب مواجه شود، به طوري که در سال 2001 ميلادي که کار نانو از مرحله ترديد درکشور شروع شد، در تمام اين سال فقط 10 مقاله‌اي اس آي داشت و در خصوص نيروي متخصص در اين زمينه نيزکمتر از 10 نفر از اساتيد دانشگاه‌ها مي‌دانستند فناوري نانو چيست.

وي ادامه داد: اما با فعاليت‌ها و سياست‌هايي که ستاد نانو درسال‌هاي گذشته در پيش گرفته است، امروز بيش از30 هزارنفر نيروي تخصصي از مقطع کارشناسي ارشد به بالا در دانشگاه‌هاي ايران تربيت شدند و داشتن اين ظرفيت بالا در دانشگاه و نيروي انساني متخصص به عنوان يک فونداسيون قوي براي پيشبرد نانو تکنولوژي عمل کرده به گونه‌اي که امروز يکي از نتايج نيروي تخصصي اين بوده که در حوزه تحقيقات و توسعه فناوري فعال شده و ما به عنوان شاخص کار پژوهش و تحقيقات ايران مي‌توانيم تعداد ، کميت و کيفيت مقالات آي اس آي را قرار دهيم.

سرکار با اشاره به دستاوردهاي انقلاب يادآورشد: درحوزه نانو سال گذشته( 96) با چاپ بيش از 9هزار مقاله، رتبه چهارم دنيا را بعد از کشور چين بدست آورده‌ايم و ايران بعد ازکشورهاي چين، آمريکا و هند که سه کشور پر جمعيت جهان است توانسته اين جايگاه را به خود اختصاص دهد و بالاتر ازتمام کشورهاي اروپايي جاي خود را تثبيت کند.

  • عبورتعداد مقالات نانو از مرز10هزار و 500مقااله

وي افزود: امسال انتظار ما اين است که تعداد مقالات نانو از مرز10هزار و500 مقاله خواهد گذشت، بنابراين نانو ايران ازرتبه 57 به رتبه چهارم دنيا صعود کرده و درعين حال در اين حوزه از سالي 10 مقاله به بيش از روزي 30 مقاله رسيده‌ايم و اين امر يک انفجار توسعه‌اي علم وفناوري درکشور بود.

سرکار بيان داشت: در اين سال‌ها نانو فقط دربحث توسعه علمي‌گام برنداشته است بلکه الان حدود 30 درصد ثبت اختراعات بين المللي در ايران درحوزه نانو اتفاق مي‌افتد و حدود 25 درصد مقالات آي اس آي چاپ شده ايران درحوزه نانو تکنولوژي است، الان نيز 200 شرکت نانويي دانش بنيان در کشورداريم که بيش از 500محصول مبتني بر فناوري نانو را به صورت انبوه توليد مي‌کنند و در بازارعرضه مي‌شود.

  • عبور فروش محصولات نانو از 3هزارميليارد تومان

دبيرستاد توسعه فناوري نانو يادآور شد: فروش محصولات نانو درسال گذشته حدود 1400 ميليارد تومان بود و بيش از60 ميليون دلار صادرات محصولات مبتني برفناوري نانو به بيش از 45 کشور جهان ازجمله کره جنوبي، چين ، استراليا، مالزي، روسيه و ترکيه ،کشورهاي اروپايي مانند آلمان، انگليس ، فرانسه ، ايتاليا و اسپانيا تا آمريکاي لاتين بوده و اميدواريم فروش امسال محصولات نانو از 3هزار ميليارد تومان عبورکند و در صادراتمان نيز با يک رشد 100 درصدي مواجه شويم.سرکار با اشاره به تحريم‌ها و هجمه‌هايي که در طول چهل سال گذشته عليه کشور وجود داشته و دارد گفت: تحريم‌ها آزارهنده است ، چه درمورد تعاملات بين المللي درحوزه علم و فناوري و چه درطراحي و ساخت محصولات و حتي درفروش محصولات تبعات منفي خود را دارد، اما اگر از يک منظر ديگر به اين امر نگاه کنيم ، زماني که در تحريم‌ها ،محصولات مورد نياز کشور را ندادند، اما با اعتماد به نفسي که در کشور ايجاد شد،خيلي از محصولات پيشرفته را که به ما ندادند توانستيم با اراده آن‌ها را در کشور طراحي و بسازيم.وي افزود: آنچه از کارنامه نانو تکنولوژي در اين گزارش مطرح شد، حتي فناوري يک محصول از500 محصولي که درکشور توليد مي‌شود از خارج وارد نشده، تمام دستاوردهاي علمي، فناوري وتوليدات محصولات نانو مبتني برتوانمندي و قابليت متخصصان داخلي کشور است مهمتراز ارزش مادي و رفع گلوگاه‌هاي تحريمي،اعتماد به نفسي است که اين امر دربين قشر متخصص و جوان ما ايجاد کرده به طوري که پيشرفته‌ترين محصولات را مي‌توانيم طراحي وبسازيم و نه تنها نياز کشور را برآورده کنيم بلکه به پيشرفته‌ترين کشورها نيز بتوانيم اين محصولات را صادر کنيم ، اين محصولات هم از لحاظ قيمت و کيفيت با نمونه مشابه قابل رقابت است.وي يادآور شد: اين ظرفيت‌ها و خودباوري‌ها به تبع تحريم‌هاي انقلاب اسلامي‌در اين چهل سال ايجاد شده، اگر تحريم‌ها نبود و اراده براي طراحي وساخت محصولات نبود هيچگاه به توان وظرفيت‌هاي خود پي نمي‌برديم،درعين حالي که تحريم‌ها مشکلاتي را ايجاد مي‌کند براي ما مزايايي نيزداشته و ارزش‌هاي افزوده خوبي را براي کشور خلق کرده است.