با تصویب نهایی طرح سپرده گذاری ارزی در مجلس رقم می خورد؛

گروه اقتصاد کلان: دوشنبه گذشته عضو هيات رئيسه کميسيون برنامه و بودجه از تصويب کليات طرح سپرده ارزي خبر داد. به گزارش تجارت،‌هادي قوامي‌در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت توضيح داد: در اين طرح بانک مرکزي و بانک‌ها موظف مي‌شوند که بازپرداخت اصل و سود سپرده‌هاي ارزي را تضمين کنند تا تشويقي باشد مردم ارزهاي خود را در نظام بانکي بياورند. نمايند مردم اسفراين با بيان اينکه اين طرح تنها يک ماده دارد، ادامه داد: هدف از اين طرح اين است که به صاحبان دلار، يورو و ارزهاي خارجي اطمينان داده شود که سرمايه‌هاي ارزي خود را در نظام بانکي سپرده گذاري کنند. وي اظهار داشت: در اين زمينه رئيس بانک مرکزي بارها ضمانت‌ها شفاهي براي بازپرداخت اصل و سود سپرده‌هاي ارزي داده است اما گفته مي‌شود در اين حوزه خلاء قانوني وجود دارد.

  • جزييات طرح سپرده‌گذاري ارزي

در همين راستا روز گذشته نايب رئيس کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس جزييات طرح سپرده‌گذاري ارزي را تشريح کرد. عزت‌الله يوسفيان ملا با اشاره به تصويب کليات طرح سپرده ارزي در اين کميسيون گفت که در صورت تصويب نهايي اين طرح مردم به سپرده‌گذاري ارزهاي خانگي تشويق خواهند شد. يوسفيان ملا در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: کميسيون برنامه و بودجه کليات طرح سپرده ارزي را به تصويب رساند که براساس اين طرح مردم مي‌توانند سپرده‌هاي ارزي خود را همانند سپرده ريالي در بانک سپرده‌گذاري کنند و اگر بانک سپرده آنها را پس نداد خيانت در امانت محسوب مي‌شود و قوانين آن از سپرده ريالي هم سختگيرانه خواهد بود. وي ادامه داد: طبق اين طرح بانک مرکزي اصل و سود سپرده را تضمين مي‌کند و فرد هر وقت اراده مي‌کند مي‌تواند سپرده خود را پس بگيرد. نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين‌که «طبق روايت‌هاي مختلف از ۱۴ ميليارد دلار تا ۲۰ ميليارد دلار ارز خانگي در اختيار مردم است» اظهار کرد: اگر اين ميزان ارز وارد گردونه اقتصاد کشور شود خيلي از مشکلات توليد حل خواهد شد. متاسفانه ما تاکنون مقررات خوبي در اين باره نداشتيم که مردم اطمينان داشته باشند که مي‌توانند دلار و يوروي خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاري کنند و هر موقع که خواستند مي‌توانند آن را پس بگيرند. در واقع تاکنون نه قانون بلکه تنها دستورالعمل‌هايي در اين رابطه وجود داشته و از سويي برخي بانک‌ها دلار و يوروي مردم را گرفتند و به آنها ريال پس دادند و همين باعث شده اعتماد مردم براي سپرده‌گذاري ارزي از بين برود.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين‌که «در صورت تصويب طرح سپرده ارزي اطمينان عمومي‌در اين زمينه ايجاد خواهد شد»، گفت: ممکن است بانکي ظرفيت گرفتن سپرده را نداشته باشد ما هم هيچ بانکي را مکلف به اين کار نمي‌کنيم. بلکه مي‌گوييم هر بانکي سپرده را گرفت بايد به اين قانون عمل کند. اگر براي بانک مشکلي پيش آيد بانک مرکزي بايد تضمين کند و اگر سپرده را پس ندادند در حکم خيانت در امانت محسوب مي‌شود و سود آن هم سرجايش است.

يوسفيان ملا اضافه کرد: در صورت تصويب نهايي اين طرح کساني که نياز به وام ارزي دارند ديگر محدود به صندوق توسعه ملي نخواهند بود که پروسه زماني طولاني طي کنند بلکه مي‌توانند از بانک‌ها اين وام را دريافت کنند و بانک‌ها هم مي‌توانند عقود اسلامي‌را روي آن پياده کنند.

وي همچنين خاطرنشان کرد: هر عقل سالمي‌اگر ببيند ارز او را نگهداري مي‌کند و به آن سود هم مي‌دهد ارز خود را در بانک سپرده‌گذاري مي‌کند و البته ما هم اطمينان مي‌دهيم که سود آن تضمين شود و تضمين آن از سپرده ريالي بيشتر خواهد بود. به گفته يوسفيان ملا اين طرح در حال حاضر در کميسيون برنامه و بودجه به عنوان کميسيون فرعي تصويب شده و پس از بررسي و تصويب در کميسيون اقتصادي به عنوان کميسيون اصلي در صحن مجلس شوراي اسلامي‌مطرح خواهد شد.

  • بي اعتمادي به سپرده گذاري ارزي

با وجود مزاياي قابل توجهي که براي طرح سپرده گذاري ارزي پيش‌بيني و در نظر گرفته شده است اما يک مانع جدي در اين مورد وجود دارد که لازم است براي برطرف سازي اين مانع اقدام مقتضي لحاظ شود. يک اقتصاددان در اين مورد مي‌نويسد: مانع اصلي سپرده گذاري ارزي در بانک‌ها بحث بي اعتمادي مردم به شبکه بانکي است. يک بار در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ سياست سياست سپرده گذاري ارزي انجام شد اما وعده‌هاي بانک مرکزي براي تحويل به موقع ارز و سود، محقق نشد. به همين دليل از آنجايي که بانک مرکزي به تعهد خود عمل نکرد، اين بي اعتمادي در بين مردم شکل گرفت و پاک کردن آن از ذهن مردم هم زمان مي‌برد. وحيد شقاقي شهري در سرمقاله روزنامه کسب و کار مي‌افزايد: بايد دانست که در اجراي هر سياستي اين مسائل وجود دارد و چون ذهنيت مردم نسبت به هر سياست به اين راحتي پاک نمي‌شود، بايد از هر خطايي حداقل امکان دوري کرد.

اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: به دليل همين ذهنيت و سلب اعتماد مردم است که در حال حاضر بانک مرکزي ابزار خود براي افزايش سپرده‌گذاري ارزي و احياي آن، از دست داده است. با وجود بخشنامه بانک مرکزي و مشوق به سپرده گذاران ارزي روند افزايش اين سپرده‌ها کند است وموجب شده جذب سپرده‌هاي ارزي موفقيت آميز نباشد. اين تحليلگر اقتصادي در ادامه عنوان مي‌کند: عامل ديگر تخلفات بانک‌ها است. برخي از بانک‌ها همچنان در موضوع سپرده گذاري ارزي تخلفاتي دارند و از آنجايي که نظارت بانک مرکزي هنوز يکپارچه نشده، اين تخلفات مانع از رشد سپرده گذاري ارزي مي‌شود. بانک‌هاي بد و متخلف هنوز در کشور وجود دارد و اين نشان از ضعف بانک مرکزي است. اجراي ناقص بخشنامه‌ها در بانک‌ها به دليل وجود همين بانک‌هاي به اصطلاح بد و نظارت ناکافي بانک مرکزي است. شقاقي شهري خاطر نشان مي‌کند: متاسفانه در يک رويکرد غيرتخصصي و هيجاني عامه مردم ارز خارجي را يک سرمايه ارزشمند و جزو کالاهاي سرمايه‌اي فرض کرده و تلاش دارند با ذخيره سازي آن مانع کاهش ارزندگي اموال خود شوند و اين موضوع يک آفتي است که مي‌تواند بيشترين ضربات را به اقتصاد روزمره کشور وارد کند. چنانچه سيستم سپرده گذاري ارزي با تضامين لازم برقرار شود و بتواند اعتماد مردم را جلب کند، مي‌توان به بازگشت دلارهاي خانگي به صندوق‌هاي بانک، اميدوار بود و اگر همراه با اين موضوع مشوق‌هاي منطقي نيز در نظر گرفته شود، بدون ترديد نيز اثر بيشتري مي‌گذارد.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران تشريح کرد؛

منبع: خانه ملت

گروه صنعت، معدن و تجارت: نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با تاکيد بر ضرورت متنوع‌سازي تجارت خارجي و بازارهاي هدف صادراتي، گفت: گره کاهش حجم تجارت خارجي در سايه تحريم‌ها، سست شده است.

به گزارش تجارت، حسين سلاح ورزي در گفتگو با مهر، تجارت بين‌الملل را يکي از ستون‌هاي اصلي نظام اقتصادي هر کشور دانست و گفت: تجارت خارجي علاوه بر فراهم کردن زمينه استفاده بهينه از مزيت‌هاي نسبي کشور، در ارزش آفريني و توليد ثروت از طريق صادرات مشارکت، کرده و به ارتقاي سطح کارايي در تأمين منابع و تعادل‌بخشي به ساختار منابع تحت اختيار نظام اقتصادي از طريق واردات، کمک مي‌کند.

نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران افزود: بر همين اساس، مساله رشد تجارت بين‌المللي و ارتقاي نقش‌پذيري هر کشور در اقتصاد جهاني، نه تنها يکي از مؤلفه‌هاي اصلي توسعه اقتصادي، بلکه فراتر از آن، يکي از شاخصه‌هاي اصلي قدرت و امنيت ملي است؛ در اين ميان البته بايد به اين نکته توجه داشت که افزايش حجم تجارت بين المللي کشور و ارتقاي سهم اين تجارت در ساختار اقتصادي، سبب وابسته شدن وضعيت کشور به مسائل طرف‌هاي تجاري خود در فراسوي مرزها و تاثيرپذيري کشور از حوادث و ريسک‌هاي مؤثر بر طرف‌هاي تجاري، به واسطه روابط اقتصادي في‌مابين مي‌شود.

وي تصريح کرد: بر اين اساس متخصصان و نظريه پردازان توسعه، موضوع متنوع سازي در تجارت خارجي را به عنوان اساسي‌ترين ابزار مديريت ريسک اين حوزه ترويج و تجويز مي‌کنند؛ به اين معنا که متنوع سازي علاوه بر اينکه در حوزه‌هاي تجارت خارجي دلالت مي‌کند و در ادبيات اقتصادي، در قالب نفي و رد اقتصادهاي تک محصولي ديده مي‌شود؛ بلکه مساله متنوع سازي شرکاي تجاري را نيز در برمي‌گيرد.

سلاح ورزي با بيان اينکه يکي از مهم‌ترين هزينه‌هاي دوره قبلي تحريم‌هاي اقتصادي ايران، افزايش آسيب پذيري و شکنندگي اقتصاد کشور به واسطه کاهش تنوع در سبد طرف‌هاي تجارت خارجي بوده، اظهار داشت: در اين دوره، بر اساس آمارها، بيش از ۳۰ درصد تجارت خارجي ايران، به صورت مستقيم با دو کشور چين و روسيه صورت مي‌گرفت و با در نظر گرفتن بخشي از تجارت فرامرزي که به دليل ارائه گواهي مبدا مجدد، در آمارها ناديده گرفته مي‌شد؛ عملاً قريب به ۴۰ درصد تجارت خارجي ايران در اختيار چين و روسيه بوده است.

وي ادامه داد: علاوه بر مساله تاثيرپذيري از ريسک‌هاي محيطي طرف تجاري به واسطه کاهش تنوع شرکا، در مورد مشخص چين، مقايسه سهم ايران در صادرات اين کشور حدود ۱ درصد را نشان مي‌دهد؛ در حاليکه اين رقم در قياس با سهم اين کشور در واردات ايران که حدود ۳۵ درصد به ثبت رسيده، نشان مي‌دهد به لحاظ استراتژيک، تجار ايراني در برابر کژمنشي‌هاي شرکاي خود عملاً بي دفاع هستند و بنابراين، براي ايجاد يک موازنه مطلوب، بايد به عرف بين المللي پذيرفته شده در مورد متنوع سازي و کنترل سقف سهم هر شريک تجاري به سطح ۱۰ تا ۱۵ درصد از سبد تجارت خارجي، بازگشت.

به گفته سلاح‌ورزي، برجام، اين شرايط را به وجود آورد که بازرگانان ايراني بتوانند با خلق روابط جديد يا احياي روابط آسيب ديده از تحريم‌ها، تنوع مطلوب و مورد نياز را به سبد تجارت خارجي کشور بازگردانند؛ ضمن اينکه رفت و آمد هيأت‌هاي تجاري از کشورهاي مختلف و بلوک‌هاي اقتصادي، سياسي و جغرافيايي متنوع به اتاق بازرگاني ايران در ماه‌هاي پس از امضاي اين توافق نيز، اين اميد را تقويت مي‌کرد که بتوان شرکاي بيشتري در عرصه بين‌المللي داشت؛ اما اين روزها به واسطه خروج يکطرفه دولت آمريکا از توافق ياد شده، اين روند با اختلالات جدي مواجه است.

وي معتقد است که امروز، فرصت‌هاي طلايي براي توسعه تجارت با برخي کشورهاي منطقه به ويژه عراق، عمان و افغانستان به وجود آمده است که مي‌تواند گره شوک کاهش حجم تجارت خارجي ايران در اثر تحريم‌ها را قدري سست کند؛ اما بايد هشيار بود که اتکاي گسترده و بي حساب به اين شرکاي تجاري باطل السحر تحريم‌ها نيست؛ بلکه بخش خصوصي بايد از همه ظرفيت‌هايي که در تعامل با اين کشورها وجود دارد، استفاده کرده و در عين حال، سياست گذاران اقتصادي کشور بايد مراقبت کنند که مسير تجارت با ديگر کشورها نيز مفتوح بماند؛ چرا که ريسک انحصار تجارت خارجي با يکي دو کشور، در کمين اقتصاد ايران است.

نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران خاطرنشان کرد: اين ريسک، تاب آوري اقتصاد ايران را در شرايط تلاطم شرکاي تجاري اصلي به شدت کاهش مي‌دهد و هرگونه نوسان در شرايط اقتصادي- سياسي و حتي اجتماعي کشورهاي يادشده، مي‌تواند به صورت مستقيم آرامش و رشد اقتصادي ايران را تهديد کند؛ بنابراين اينجا است که متنوع‌سازي تجارت خارجي، به‌عنوان يک اصل دائمي‌مورد توجه قرار گيرد و مسائلي مانند بي اعتنايي برخي کشورهاي همسايه نسبت به تحريم‌هاي امريکايي، ما را از اين اصل اقتصادي مهم غافل نکند.

سرپرست شرکت راه‌آهن در آستانه تعطيلات نوروزي خبر داد؛

گروه راه و مسکن: سرپرست شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران بابيان اينکه ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر صندلي ظرفيت ريلي براي ايام نوروز ايجادشده است تصريح کرد: در ايام پيک نوروزي سال آينده ۵ هزار و ۱۷۰ قطار سرويس‌دهي خواهند کرد.

به گزارش تجارت، سعيد رسولي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پيشاپيش با تبريک فرارسيدن ايام نوروز سال ۹۸ در تشريح اقدامات انجام‌شده براي اين ايام گفت: راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران طي برنامه‌ريزي‌هاي فشرده‌اي براي ايام نوروز حدود ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر ظرفيت صندلي ريلي ايجاد کرده است که در قالب ۵هزار و ۱۷۰ قطار در ۲۲ روز سرويس‌دهي خواهند کرد. وي بابيان اينکه در مدت‌زمان مذکور قيمت بليت قطار نسبت به سال گذشته هيچ‌گونه افزايش نداشته است افزود: قيمت بليت قطارهاي مسافري از شهريور سال ۱۳۹۴ که ۱۰ درصد افزايش داشته است تا امروز تغيير چنداني نداشته و براي اين امر بايد از شرکت‌هاي خصوصي حمل‌ونقل ريلي تشکر ويژه به عمل آيد. رسولي تثبيت قيمت بليت در عين افزايش هزينه‌ها و ارتقا کيفيت خدمات توسط شرکت‌هاي مسافري ريلي را غنيمت شمرد و اظهار کرد: شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي غيردولتي علي‌رغم افزايش هزينه‌ها کيفيت سرويس‌دهي و خدمات خود را ارتقا داده‌اند و با هماهنگي با معاونت مسافري شرکت راه‌آهن نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزايش ظرفيت نيز ايجاد کرده‌اند. وي اين افزايش ظرفيت را در مسيرهاي پرتردد دانست و افزود: خدمات ايستگاهي مطلوب‌تري در مسيرهاي پرتردد براي عيد امسال پيش‌بيني‌شده است که شامل افزايش نسب بالابرها، رمپ و آسانسور مي‌شود همچنين تلاش شده است که خدمات و سرويس‌دهي به مسافران در اين ايام مطلوب‌تر و بيشتر از سال قبل باشد . رسولي ادامه داد: براي ايام نوروز کليه نمازخانه‌ها و ايستگاه‌ها بازسازي، بهسازي و نوسازي شده و اقدامات بسيار خوبي به‌ويژه در ايستگاه‌هاي راه‌آهن تهران - مشهد که همواره شلوغ است انجام‌شده است. وي گفت: شرکت‌هاي حمل‌ونقل مسافري از ابتداي امسال تا ابتداي اسفندماه ۵۲ ميليارد تومان تخفيف ارائه کردند تا از اين طريق بتوانند هم يک رقابت سالم داشته باشند و هم اقدام به جذب مسافر کنند.

  • سوت نخستين قطار تهران - همدان به صدا درآمد

در خبري ديگر نخستين قطار مسافربري مسير تهران - همدان ساعت 10 و 30 دقيقه صبح روز چهارشنبه 22 اسفند ماه وارد همدان شد. مديرکل راه آهن غرب کشور در حاشيه ورود نخستين قطار تهران - همدان در گفت و گو با ايرنا افزود: اين قطار از روز چهارشنبه در مسير تهران به همدان و بالعکس مسافران را جابجا مي‌کند. روح الله تقي زاده اضافه کرد: سرعت اين قطار 140 کيلومتر در ساعت است و در مدت سه ساعت و 20 دقيقه مسير ياد شده را طي مي‌کند. مديرکل راه آهن غرب کشور اظهار داشت: اين قطار هر روز از ساعت 6 صبح از تهران حرکت کرده و ساعت 12ظهر نيز مسافران را به تهران مي‌برد. وي ادامه داد: پيش بيني‌ها براي حرکت دومين قطار نيز در اين مسير صورت گرفته است و در صورت استقبال مردم، روزانه يک قطار ديگر در اين مسير تردد مي‌کند. تقي زاده با اشاره به اينکه بخش خصوصي راه اندازي و بليت فروشي ناوگان ريلي را بر عهده دارد تاکيد کرد: قطار بايد در بازه زماني مشخص حرکت کند تا مسافران از آن استقبال کنند؛ چرا که در صورت استقبال نکردن مسافران، بخش خصوصي متضرر مي‌شود. مديرکل راه آهن غرب کشور اظهار داشت: اين قطار با داشتن صندلي اتوبوسي، بين 300 تا 320 مسافر را جابجا مي‌کند. تقي زاده با اشاره به اينکه در روزهاي عيد نوروز، تعداد مسافران تهران به همدان بيشتر است تاکيد کرد: اين قطار ويژه نوروز 98 راه اندازي شده است و ساعت حرکت آن پس از تعطيلات عيد تغيير مي‌کند. وي اضافه کرد: قيمت بليت اين قطار تا 24 اسفند جاري 400 هزار ريال و پس از آن 510 هزار ريال تعيين شده است. تقي زاده ادامه داد: در حال حاضر يک روز در ميان قطار همدان - مشهد حرکت دارد و تاکنون استقبال خوبي از آن صورت گرفته است. به گزارش ايرنا، طرح ساخت ريل قطار همدان - تهران در سفر پرخير و برکت رهبر معظم انقلاب در سال 83 به همدان مصوب شد که حالا حرکت آن مي‌تواند ارتباط غرب کشور به پايتخت را آسان کند.

مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌مطرح کرد؛

گروه انرژي: متخصصان کشورمان موفق شدند دانش توليد کاتاليست SAC500 مورد استفاده در توليد يک گريد خاص پلي اتيلن را بومي‌سازي کنند.پژوهان، مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي اظهار داشت: ما اجازه نخواهيم داد کاتاليست به عنوان گلوگاه صنعت و وسيله‌اي براي شرکت‌ها براي تحريم و تحت فشار قرار دادن ما باشد. وي اظهار کرد: اکنون شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌ايران جزو معدود شرکت‌هاي جهان است که دانش توليد اين نوع کاتاليست را با عنوان کاتاليست SAC500 بومي‌سازي کرده و اکنون صاحب لايسنس اين دانش است.

به گزارش به گزارش روزنامه تجارت، علي پژوهان مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌در مراسم رونمايي از کاتاليست SAC500 جهت توليد گريد لوله (PE100) پلي اتيلن سنگين اظهار داشت: فعاليت ما در سه مرکز تهران، ماهشهر و اراک است.فعاليت آزمايشي و مطالعاتي در تهران انجام مي‌شود. پس از آزمايش در اراک و ماهشهر فاز نيمه صنعتي پيگيري مي‌شود. وي افزود: با توجه به فعاليت‌هاي چند دهه گذشته برخي دانش فني را تجاري‌سازي کرده و براي سال 99-98 وارد حلقه دانش فني و تجاري‌سازي مي‌شود.

پژوهان با بيان اينکه با حمايت‌هاي وزارت نفت و پتروشيمي‌اتفاقات خوبي را در سال 98 شاهد خواهيم بود خاطرنشان کرد: طي 10 سال مطالعه‌اي که صورت گرفته سال آينده شاهد رونمايي و توليد صنعت کاتاليست در کشور خواهيم بود.

مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌گفت: امروز کاتاليست SAC500 براي توليد پلي‌اتيلن سنگين استفاده مي‌شود. عملکرد راکتورها نيز به کاتاليست وابسته است. تاکنون ليسانس توليد مواد شيميايي را لايسنسورها به ايران داده‌اند اما هيچگاه ليسانس توليد کاتاليست به ايران داده نشده است زيرا اين صنعت‌هايتک بوده و به لحاظ فناوري حاشيه سود بالايي دارد. علاوه بر اين روي کيفيت توليد محصولات شيميايي تاثير بالايي داشته بنابراين مي‌توان گفت که مهم‌ترين گلوگاه توليد محصول باکيفيت پتروشيمي‌کاتاليست است و در پلي اتيلن اين قضيه مهم‌تر است.

پژوهان گفت: در سال‌هاي اخير استفاده از پلي اتيلن در لوله‌هاي انتقال گاز و آب تحت فشار براي توليد پلي‌اتيلن استفاده مي‌شود. ما دانش فني توليد اين گريدها را داريم ولي نياز به کاتاليست خاصي است که کاتاليست‌هاي معمولي اين توان را ندارند و شرکت بازل نيز هيچگاه دانش فني آن را در اختيار ما قرار نداده است. حتي در زمان راه‌اندازي محصول را به ما تحويل داده اما پس از آن نياز ما را تامين نکرده است.

وي تصريح کرد: ما نزديک 10 سال مطالعه براي توليد اين محصول داشته‌ايم، پروژه‌هاي متعددي تعريف و پايلوت آن در اراک تست شد و در نهايت در جلساتي که با پتروشيمي‌شازند داشتيم قرارداد آن منعقد و دانش فني به اين پتروشيمي‌واگذار شد. در پتروشيمي‌شازند حدود 6 ماه پيش تست‌ها انجام شد و پس از تاييديه از روز چهارشنبه هفته گذشته در شازند تزريق و شروع به توليد کرد. وي با بيان اينکه ما اکنون دانش فني اين محصول را کسب کرده‌ايم خاطرنشان کرد: کشور ما اکنون در زمينه توليد اين محصول مدعي است و همپاي شرکت‌هاي بزرگ اروپايي کار مي‌کند.

وي يادآور شد: با کاتاليست توليدي ايران گريد پلي اتيلن توليدي نيز ارزش افزوده زيادي خواهد داشت ضمن اينکه صرفه‌جويي ارزي نيز از ديگر دستاوردهاي اصلي آن است. همچنين از اين پس توليد محصول پلي اتيلن با قيمت و کيفيت بالايي خواهد بود.

پژوهان با يادآوري اينکه کشورهاي ديگر دانش فني توليد اين محصول را واگذار نمي‌کنند و خط قرمزي براي آنها است خاطرنشان کرد:‌ هيچ‌گاه فرايند توليد کاتاليست را نمي‌فروشند اما ماده شيميايي را در اختيار ما قرار مي‌دهند. اکنون اين توانمندي در کشور ايجاد شده و ما به دانش فني دست يافته‌ايم و پا به پاي شرکت‌هاي خارجي توليد اين محصول در دستور کار قرار دارد و در سال آينده نيز ورژن جديد آن ارائه خواهد شد و به دنبال آن براي سال آينده کيفيت محصول پلي اتيلن نسبت به امروز بالاتر خواهد بود.

وي ادامه داد: در سال جاري حدود 14 قرارداد تجاري براي توليد محصول امضا شده که هفت مورد آن مربوط به توليد محصول استراتژيک و پرمصرف کاتاليست خواهد بود.

وي تاکيد کرد: ما اجازه نخواهيم داد کاتاليست به عنوان گلوگاه صنعت و وسيله‌اي براي شرکت‌ها براي تحريم و تحت فشار قرار دادن ما باشد.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرف قرارداد ما پتروشيمي‌شازند با ظرفيت توليد 100 تن در سال است و در حال حاضر رقم مصرف در کشور 45 تن در سال است و بنا داريم که محصول توليدي علاوه بر مصرف داخلي صادرات نيز داشته باشيم. پژوهان با بيان اينکه ما سرتيفيکيت اروپا براي حمايت از محيط زيست را در زمينه توليد اين محصول گرفته‌ايم در مقايسه قيمت محصولات توليدي ايران و نوع خارجي آن نيز گفت: قيمت هر کيلو کاتاليست واقعي 300 تا 400 يورو بوده که با توليد داخلي آن با قيمت 50 دلار براي هر کيلو 15 ميليون يورو صرفه جويي خواهيم داشت.وي در خاتمه ميزان مصرف کاتاليست را در کشور 40 تا 50 تن در سال ذکر کرد

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي؛

گروه اصناف: پس از حذف آجيل از پذيرايي نوروز ايرانيان اکنون نوبت به خريد لوازم‌خانگي کارکرده رسيده است. هر ساله در آستانه عيد نوروز، تجديد و نوکردن فضاي داخلي خانه‌هاي ايراني، به طرق مختلف از تميزکاري گرفته تا تغيير لوازم منزل و تهيه ابزارهاي مورد نياز انجام مي‌شود. اما يک مقايسه سرانگشتي و حساب و کتاب شب عيد، بخش زيادي از اين جمعيت را به سمت سمساري‌ها روانه مي‌کند تا اينکه بتوانند کالاي درخواستي خود را در ميان اجناس دست‌دوم و با قيمت پايين‌تري خريداري کنند و اين به معناي افت کيفيت خانوار ايراني در سال جاري است.

علي جمالي رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي گفت: قطعات يدکي و لوازم جانبي براي تعمير لوازم خانگي با کمبود مواجه است. اين در حالي است که برخي افراد به اسم توليد داخل، محصول بي‌کيفيت چيني را در بازار عرضه مي‌کنند.

علي جمالي در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با شرايط تعمير لوازم خانگي در ماه‌هاي پاياني سال، اظهار کرد: با توجه به افزايش قيمت لوازم يدکي و محصول نهايي، عموم مصرف‌کنندگان تعمير را جايگزين خريد محصول نو کرده‌اند و اين در حالي است که قيمت قطعات به شدت افزايش يافته و در کنار آن کمبود قطعات يدکي در بازار احساس مي‌شود و اگر روند به همين روال پيش برود در سال آينده با کمبود در بازار قطعات و لوازم يدکي لوازم خانگي مواجه خواهيم شد.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير به واسطه برخي تصميم‌گيري‌ها و اعمال تعرفه‌گذاري‌ها، واردات قطعات يدکي تعمير با کندي مواجه شده و از حجم واردات کاسته شده است که اين موضوع افزايش قيمت لوازم يدکي را به همراه داشته است.

وي با بيان اين‌که در ماه‌هاي اخير نياز بازار از طريق انبارهاي نگهداري تأمين شده، گفت: برخي افراد براي واردات از ارز دولتي استفاده کردند و جاي سوال دارد که چرا محصولات آنها به بازار وارد نشده است.جمالي تصريح کرد: در ماه‌هاي اخير با هماهنگي به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا براي واردات با توجه به نياز بازار از اتحاديه استعلام لازم دريافت شود و واردکنندگان تعهد دهند کالا را بعد از ترخيص در بازار عرضه کنند.رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه و لباسشويي با انتقاد از برخي توليدات بي‌کيفيت در بازار تاکيد کرد: متأسفانه برخي افراد به اسم توليد داخلي محصولات بي‌کيفيت چيني را به بازار عرضه مي‌کنند.اين درحالي است که روز گذشته اکبر زادمهر رئيس اتحاديه فروشندگان و تعمير کنندگان لوازم خانگي: قيمت لوازم خانگي نسبت به سال قبل بين ۲ تا ۲.۵ برابر شده است همچنين بسياري از لوازم خانگي به دليل نبود قطعات جانبي در تعميرگاه‌ها بلا استفاده مانده است.وي در بخش ديگري از سخنان خود به مشکلات قطعات جانبي پرداخت و بيان داشت: بسياري از قطعات جانبي هم با کم شدن واردات با مشکل روبروست براي مثال يک ماشين ظرفشويي ۱ميليون ۵۰۰هزارتوماني به خاطر يک قطعه ۵۰ هزار توماني کار نمي‌کند چون قطعه آن موجود نيست. به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان و تعمير کنندگان لوازم خانگي: بسياري از لوازم خانگي به دليل نبود قطعات جانبي در تعميرگاه‌ها بلا استفاده مانده است.

سرمقاله

حميد بنايي

عضو کميسيون عمران مجلس

در شرايط کنوني در حوزه مسکن به ويژه در بخش اجاره شاهد ولنگاري مديريتي و نظارتي هستيم، در دولت يازدهم متأسفانه بخش مسکن عملا مغفول ماند، زيرا مسئولان دولتي معتقد بودند که اولويت اصلي، تکميل پروژه‌هايي مانند مسکن مهر و اجراي پروژه مسکن اجتماعي است. قطعا اين رويکرد درست نيست که به علت اجراي پروژه‌هاي کلان ساختمان سازي، روند توليد مسکن در بخش‌هاي ديگر متوقف شود، زيرا شايد در کلانشهري مانند تهران، مسکن بسيار زياد باشد، اما در شهرستان‌ها ميزان مسکن مورد استفاده، بسيار پايين است. بر اساس آمارها، سالانه بايد حدود يک ميليون تا يک ميليون و 200 هزار واحد در کشور ساخته شود، اما توليد مسکن در يک دهه اخير بيش از 200 هزار واحد در سال نبوده است. سلامي‌وزير راه و شهرسازي پس از تصدي وزارتخانه اعلام کرد که به دنبال ساخت 900 هزار واحد در سال است، اما بعد از مدتي وزير اعلام کرد ما نمي‌توانيم اين ميزان مسکن بسازيم، از اين رو تا پايان دولت دوازدهم تنها مي‌توان 400 هزار واحد ساخته شود. امروز در بحث اجاره خانوارها با مشکلات بسياري رو به رو هستند، به طوري که با افزايش نرخ اجاره بها در سال جاري، يک خانواده بايد دو سوم از درآمد خود را براي پرداخت اجاره هزينه کند. قطعا براي ساماندهي بازار مسکن به ويژه در حوزه اجاره بايد ساز و کار ويژه‌اي ديده شود تا اين بازار در آينده به وضعيت باثباتي برسد، اما با شرايط کنوني بازار مسکن از جمله بازار اجاره در سال آينده با افزايش قيمت مواجه خواهد شد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

علي حيدري

عضو هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي

يکي از وعده‌هاي وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي در جلسه رأي اعتماد و ازجمله برنامه‌هاي پيشنهادي او براي تصدي اين مسئوليت، احياي شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي و برگزاري مستمر جلسات آن بود، امري که امروز محقق گرديد و حسب اعلام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و دبير شوراي عالي مزبور، مقرر است اين جلسات مستمراً به‌طور ماهانه تشکيل شود که بايستي تحقق اين مهم را در روزهاي پاياني سال جاري به فال نيک گرفت طبق قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي و بر اساس تجارب علمي‌و عملي موفق دنيا در حوزه سياست‌هاي رفاهي ، مي‌توان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را "مدعي‌العموم" حقوق اجتماعي مردم دانست که بايد از يکسو به رصد، پايش و پيمايش شاخص‌هاي رفاه و تأمين اجتماعي مبادرت کند و از سويي ديگر بر اثر سنجي ساير سياست‌ها، تصميمات و اقدامات مراجع تصميم‌گيري، تقنيني و مقرراتي کشور بر کيفيت زندگي آحاد مردم به‌طور اعم و اقشار و گروه‌هاي هدف به‌طور اخص بپردازد و تأثير و تأثرات اين اقدامات و تصميمات را بر معيشت و ... تقديم نمايد و بسته‌هاي سياستي "صيانت اجتماعي"، "مساعدت اجتماعي" و "بيمه‌هاي اجتماعي" را براي ترميم و جبران تبعات و اثرات نامساعد اين پديده‌ها بر کيفيت زندگي مردم و به‌ويژه اقشار و گروه‌هاي هدف تدوين و به مورداجرا بگذارد. پرواضح است که اين کارکرد و عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به‌عنوان "سخنگوي وجه اجتماعي" حاکميت و دولت در شرايط مواجهه با بحران و جنگ اقتصادي، تحريم‌ها و ... از اهميت و ضرورت بيشتري برخوردار مي‌شود و حسن توجه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به اين نکته را مي‌توان دستور کار جلسه اخير شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي دريافت: 1.بررسي ارزيابي سياست‌هاي تأمين و توزيع کالا با ارز ترجيحي. 2.بررسي ضوابط سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي بازنشستگي، موضوع‌بند (ﻫ) ماده (15) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي. 3.گزارش روند اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان. 4.اجراي ماده 8 آئين‌نامه صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير در ارتباط با اعطاي يارانه بيمه‌اي به بيمه‌شدگان مناطق مبتلابه خشک‌سالي و ... به‌بيان‌ديگر و همان‌طور که در صدر ماده 1 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، هدف از شکل‌گيري نظام مزبور و شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي و وزارتخانه ذي‌ربط "ايجاد انسجام کلان سياست‌هاي رفاهي که به‌منظور توسعه عدالت اجتماعي و حمايت از همه افراد کشور در برابر رويدادهاي اجتماعي، اقتصادي، طبيعي و پيامدهاي آن " است و بر همين اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بايستي هم در مرحله " پيشا بحران" و هم "بحران" و هم "پسا بحران" ايفاي نقش نموده و اگر بهر تقدير صيانت و پيشگيري پاسخ نداد نسبت به حمايت و مساعدت افراد آسيب‌ديده و در معرض خطر اقدام پس ازبحران نيز بسته‌هاي ترميمي‌و جبراني متناسب را طراحي و به مورداجرا بگذارد . همان‌طور که مشاهده مي‌شود برخي از اين دستور کارها نظير ضوابط سرمايه‌گذاري صندوق‌ها، اعطاي يارانه به بيمه‌شدگان مناطق دچار خشک‌سالي و ... ازجمله مواردي است که سال‌ها مغفول افتاده بود که خوشبختانه در اين دوره از تجديد حيات شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي به آن‌ها توجه شده است . اگر کشور در معرض جنگ اقتصادي است و بايستي به "مقاوم‌سازي اقتصادي" (اقتصاد مقاومتي) بپردازد، مقدمه تحقق اين امر "مقاوم‌سازي اجتماعي" است تا از اين رهگذر بتوان مردم و بخصوص افراد و خانواده‌هاي آسيب‌ديده، آسيب‌پذير و در معرض آسيب را در يک تور و چتر ايمني رفاه و تأمين اجتماعي قرار داد.امري که شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي در ساحت نوين خود ستاد فرماندهي آن محسوب مي‌شود.

منبع: اتاق تهران

دادستان کل کشور بر بازگرداندن متهم پرونده پتروشيمي‌تاکيدکرد؛

گروه سیاسی: دادستان کل کشور در خصوص امکان بازگرداندن مرجان شيخ الاسلامى يکي از متهمان پرونده پتروشيمي‌به کشور اظهار کرد: نيروى انتظامى و پليس بين الملل، همکارى خوبى با دستگاه قضايى دارند و آن جايى که ما ماموريتى را به آن‌ها محول مى کنيم تا آن مرزى که در اختيارات آن‌هاست کار را انجام مى دهند.

به گزارش ميزان، حجت الاسلام محمدجعفر منتظرى در جمع خبرنگاران ادامه داد: مشکلى که ما داريم با پليس بين الملل و اينترپل خارج از کشور خصوصا کشورهايى است که با ما عناد دارند، متاسفانه کانادا از کشورهايى است که مامنى براى اختلاس‌گران شده و ما از دستگاه قضايى و پليس کانادا انتظار داريم که اجازه ندهند چهره کشورشان در دنيا آنقدر مشوه شود و مرکزى براى تجمع اختلاسگران باشد و يک عده خائن که اموال کشور را سرقت کرده و اختلاس نموده اند، در کشور آن‌ها عيش و نوش داشته باشند.

وى اضافه کرد: دستور قضايى صادر و به پليس بين الملل ابلاغ شده و انتظارمان اين است که همکارى کنند.

وي گفت: در ابلاغى که مقام معظم رهبرى براى رئيس جديد قوه قضاييه صادر فرمودند و هم در اين گام دومى که بنده معتقدم منشور مهمى است و حکيمانه تهيه و ابلاغ شده است ضرورت اينکه تحولى را در اين جهت ايجاد کنيم، مورد تاکيد قرار داده و اين موضوع جز سياست‌هاى جدى دستگاه قضايى خصوصا در دوره جديد است تا متناسب با شرايط و نيازهايى که جامعه دارد بايد تحولاتى را ايجاد کنيم.

دادستان کل کشور در ادامه و در خصوص چهارشنبه آخرسال بيان کرد: خانواده‌ها و اولياى محترم مراقبت کنند و نيروى انتظامى هم طبق اطلاعى که بنده دارم هشدارهاى لازم را دادند و در صحنه حضور دارند.

وى افزود: انتظار ما از نيروى انتظامى اين است که در صحنه حضور قاطعانه ترى داشته باشد و با همه کسانى که هنجارشکنى مى کنند و زمينه اين مشکلات را مى خواهند ايجاد و فراهم کنند، قاطعانه برخورد شود.

منتظرى اذعان کرد: پيشگيرى‌ها را حتما بايد انجام دهيم که بخشى از آن که مربوط به دستگاه قضايى، نيروى انتظامى و بخشى هم مربوط به مردم و خانواده‌ها است. قطعا با کسانى که بخواهند در جامعه از اين فرصت سوءاستفاده کنند و احيانا اقداماتى انجام دهند که ناامنى در جامعه ايجاد کنند نيروى انتظامى مکلف است برخورد کند و دستگاه قضايى قاطعانه با مخلان امنيت جامعه برخورد جدى خواهد کرد.

در دیدار آيت ا... سيستاني با رییس جمهور صورت گرفت؛

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در آخرين ايستگاه سفر سه روزه خود به عراق با آيت‌ا... سيدعلي حسيني سيستاني زعامت عالي قدر حوزه علميه نجف که از او به عنوان مرجع اعتدال، گفت‌وگو و موثرترين شخصيت امروز عراق ياد مي‌شود، ديدار و گفت‌وگو کرد . در اين رابطه دفتر آيت ا... العظمي‌سيستاني بيانيه‌اي منتشر کرد که در اين بيانيه آمده است : مرجع عالي ديني آيت ا... علي سيستاني پيش از ظهر چهارشنبه،‌حسن روحاني رئيس جمهور ايران و هيئت همراه وي از جمله وزير خارجه را به حضور پذيرفت.در اين ديدار، رئيس جمهور ايران، خلاصه‌اي از نتايج مذاکراتش با مسئولان عراقي و توافقات به دست آمده با آنها در چارچوب توسعه روابط دوستي و حسن همجواري ميان دو کشور را براي مرجع عالي تشريح کرد.اين بيانيه آورده است: آيت ا... سيستاني از هر گامي‌در راه تقويت روابط عراق و همسايگانش بر اساس منافع دو طرف و بر اساس احترام به حاکميت کشورها و عدم دخالت در امور داخلي استقبال کرد.بر اساس اين بيانيه،‌آيت ا... سيستاني به جنگ سرنوشت سازي که ملت عراق براي شکست تجاوز داعشي و از بين بردن آن پشت سر گذاشت، اشاره و فداکاري‌ها و جانفشاني‌هاي بزرگ عراقي‌هاي شجاع در پيروزي بر اين گروه تروريستي و دور کردن خطر آن از تمام منطقه را يادآوري کرد و از نقش دوستان در راه تحقق آن تقدير کرد.اين بيانيه آورده است آيت ا... سيستاني همچنين به مهمترين چالش‌هاي عراق در اين مرحله اشاره کرد که شامل مبارزه با فساد، بهبود خدمات، منحصر شدن سلاح در اختيار دولت و دستگاه‌هاي امنيتي آن است و ابراز اميدواري کرد که دولت عراق در اين زمينه‌ها پيشرفت مقبولي داشته باشد.مرجع عالي عراق تاکيد کرد ضروري است که سياست‌هاي منطقه‌اي و بين المللي در اين منطقه حساس متوازن و متعادل باشد تا ملت‌ها از مصايب و زيان‌هاي بيشتر دور نگه داشته شوند. به گزارش ايسنا، بر اساس ديدگاه برخي از تحليل‌گران و کارشناسان، سفر رسمي‌و علني رئيس‌جمهور ايران به عراق بعد از شش سال حضور در اين مسند فارغ از اهميت‌هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي‌اش، يکي از مهم‌ترين دستاوردهايش ديدار با مرجعي است که در چند سال اخير به جز موارد بسيار معدودي بسياري از بزرگان ارشد سياست حتي خود عراق را براي ديدار و ملاقات به حضور نپذيرفته و همواره تلاش کرده ، همچون اسلاف پيشينش در حوزه علميه نجف وجهه مردمي‌و ديني‌اش بر وجهه‌ سياسي‌اش غلبه داشته است.آيت‌ا... سيستاني که از او به عنوان قوي‌ترين مرد عراق از زمان اشغال اين کشور توسط آمريکا و سقوط رژيم بعث تا به امروز نامبرده مي‌شود، بسيار به ندرت در ملأ عام ظاهر مي‌شود و يا به صورت عمومي‌سخنراني مي‌کند و با رسانه‌ها نيز به صورت مستقيم مصاحبه‌اي نداشته است. عموماً مواضع و ديدگاه‌هاي اين مرجع عالي قدر که تلاش داشته به صورت رسمي‌و مستقيم بر صحنه سياست و اجرايي حضور نداشته باشد از طريق بيانيه‌هاي مکتوب مهر شده او يا خطبه‌هاي نماز جمعه توسط نمايندگان او و يا مصاحبه‌هاي مکتوب دفترش با رسانه‌ها اعلام مي‌شود.

پس از سه بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان؛

گروه سیاسی: براي سومين بار است که شوراي نگهبان به لايحه بودجه سال 98 ايراد گرفت، بار نخست اين شورا 19 ايراد و بار دوم 11 ايراد به مصوبات مجلس در لايحه بودجه سال آتي گرفت که مجلس اين ايرادات را اصلاح کرد. در نامه شوراي نگهبان به مجلس بارديگر سه ايراد به لايحه بودجه سال 98 کل کشور گرفته شده است، ايراد نخست مربوط به جز 4 بند الحاقي 2 تبصره 4 مربوط به بازپرداخت تسهيلات برداشت شده از صندوق توسعه ملي در سال 97 است.ايراد دوم به تبصره 16 اين مصوبه در خصوص تبعيض ناروا در بانک‌هاي خصوصي و ايراد سوم در تبصره 18 درمورد عدم تاييد اساس نامه صندوق مذکور در شوراي نگهبان است.اما اين بار گويا مجلس اعتقادي به اصلاح ندارد و بر مصوبه خود تاکيد ميکند که همين امر باعث مي‌شود مصوبه مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود.در اين رابطه عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در توييتي نوشت: نظر نهايي شوراي نگهبان در خصوص بودجه 1398 امروز براي مجلس ارسال شد و هنوز برخي از ايرادات باقي مانده است

کينه توزي‌هاي ترامپ ادامه دارد؛
اگر بپذيريم که آمريکا دشمني ديرينه با ايران دارد و اين دشمني روز به روز بيشتر مي‌شود، اغراق نکرده ايم. به ويژه آنکه از زمان روي کار آمدن ترامپ، تصميمات مغرضانه و کينه توزي‌هاي آمريکايي شدت بيشتري گرفته و هر چند وقت يک بار، با صدور بخشنامه، سخنراني يا برگزاري همايشي به اين دشمني دامن زده مي‌شود.

به تازگي نيز رييس جمهور آمريکا با صدور بيانيه‌اي دستور تمديد وضعيت اضطراري عليه ايران را صادر کرد.بر اساس اين بيانيه رييس‌جمهور آمريکا دستور دارد که «وضعيت اضطراري ملي» عليه ايران از تاريخ ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) به‌مدت يک سال ديگر تمديد شود. به گزارش ايلنا از پايگاه اينترنتي کاخ سفيد، دونالد ترامپ در اين بيانيه در مورد خروج خود از برجام مدعي شده که تصميم وي در ماه مي‌۲۰۱۸ (ارديبهشت ۱۳۹۷) در جهت خروج از برجام و احياي مجدد تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران براي جلوگيري از فعاليت‌هاي هسته‌اي و موشکي ايران بوده است.ترامپ مدعي شد: ايران تهديدي فوق‌العاده جدي براي امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد آمريکا به‌شمار مي‌رود. از سوي ديگر معاون وزير خزانه‌داري آمريکا در تازه‌ترين اظهارات ضدايراني خود از تاسيس سازماني براي بررسي برنامه‌هاي جديد عليه ايران خبر دارد. پايگاه اينترنتي وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد که «سيگال مندلکر»، معاون وزير خزانه‌داري آمريکا در امور اطلاعات مالي و تروريستم در تازه‌ترين اظهارات خود عليه ايران مدعي شد: ما يک سيستم متحد براي ارتقاي سازمان تروريسم و اطلاعات مالي و هماهنگي‌هاي درون‌سازماني عليه ايران تاسيس کرده‌ايم.اين مقام کاخ سفيد افزود: اين سيستم درون دفتر مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالي قرار دارد و با قراردادن اطلاعات مالي و اقتصادي در اختيار ما به ما امکان بررسي برنامه‌هاي جديد براي اقدام عليه ايران و نيروهاي تحت حمايت ايران را مي‌دهد

شمخاني نسبت به جريان دلارهاي نفتي براي پروژه‌هاي مشکوک هسته‌اي انتقاد کرد؛
دبير شوراي عالي امنيت ملّي ضمن هشدار به بعضي از کشورهاي منطقه، گفت: برخي‌ها با صرف دلارهاي نفتي اجراي پروژه‌هاي مشکوک هسته‌اي را در دستور کار قرار داده‌اند و اين اقدامات مي‌تواند منطقه و حتي جهان را با خطر و بحراني بدتر از تهديد تروريست‌هاي تکفيري و داعش مواجه کند.

به گزارش ايرنا امير دريابان «علي شمخاني» در يادواره شهداي بدر و خيبر و شهداي شمالغرب کشور افزود: بدون شک شکل گيري تهديدهاي جديدي از اين دست ما را ناگزير خواهد کرد که بر اساس ماهيت و جغرافياي جديد تهديدها، راهبرد خود را تنظيم و نيازهاي کشور و نيروهاي مسلح را در چهارچوب آن پيش بيني و اجرا کنيم.

وي اضافه کرد: تمام تحرک‌هاي بيگانگان و برخي کشورهاي شرور در منطقه غرب آسيا به ويژه اقدامات غيرعادي برخي کشورهاي منطقه که سابقه سياه آنان در حمايت از جريان‌هاي تروريستي اثبات شده است را تحت رصد دائمي‌داريم.

دبير شوراي عالي امنيت ملّي بيان کرد: منشاء اصلي قدرت جمهوري اسلامي‌ايران فرهنگ مقاومت و شهادت است و از اين رو مباني و مظاهر اين فرهنگ نوراني بيش از هر موضوع ديگري در معرض تهاجم و تخريب دشمنان قرار دارد.

وي جنگ اقتصادي و رواني دشمن که با شدت و گستردگي بي سابقه در جريان است را ابزاري براي دلسرد کردن جامعه از تداوم مقاومت و پذيرش مسير تسليم و ذلت عنوان کرد و افزود: پيروزي بدون مقاومت و تلاش حاصل نمي‌شود و با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته و تفکر انقلابي، سال 98 را سال مايوس سازي دشمن قرار مي‌دهيم.

«شمخاني» سال آينده را سال پيروزي‌هاي جديد در داخل براي حل مشکلات مردم و در منطقه براي تقويت و توسعه پيروزي محور مقاومت و آغازي مقتدرانه براي گام دوم انقلاب اسلامي‌دانست.

وي با اشاره به اقدامات مهمي‌که بايد در گام دوم انقلاب به منصه ظهور برسد، گفت: دهه پنجم انقلاب، دهه عبور از مشکلات تصنعي و ايام پيروزي قاطع و بزرگ ملت رشيد ايران و جبهه قدرتمند مقاومت خواهد بود.

وي افزود: مقابله با بي ثبات سازان و مخالفان استقلال کشور موجب شکوفايي ظرفيت‌ها و استعدادها مي‌شود و اين درياي بي کران به طور قطع جوي باريک وابسته شدن به قدرت‌ها و چشم اميد داشتن به دشمن را درمي‌نوردد.

«شمخاني» با تبيين شرايط امروز منطقه و مواجه شدن رژيم صهيونيستي با ناکامي‌هاي مستمر اظهار داشت: رژيمي‌که به دنبال تسلط از نيل تا فرات بود امروز در مرزهاي بي اعتبار خودش محصور شده و سردمداران آن از ترس موشک‌هاي مقاومت خواب آرام ندارند.