تلاش وزارت نيرو براي کاهش خاموشي‌ها

محمود رضا حقي فام معاون هماهنگي توزيع شرکت مادر تخصصي توانير گفت: تلاش مجموعه وزارت نيرو بر تامين برق، پيشگيري و کاهش خاموشي‌ها در تابستان 98 متمرکز شده است.به گزارش ايرنا، وي افزود: در سال‌هاي اخير مديريت‌ها به لحاظ اقتصادي در شرايط مناسبي نيست و ما نياز داريم بهره وري اقتصادي را در مجموعه خود تقويت کنيم.حقي فام گفت: با تمام محدوديت‌ها صنعت برق را سر پا نگه خواهيم داشت و تلاش‌ها بر اين است تا نوسان برق در تابستان سال 98 مديريت شود.وي بيان داشت: صنعت برق داراي مولفه‌هاي امنيتي، اقتصادي و غيره است و از اهميت فراواني برخوردار بوده که در سال 98 اهميت صنعت برق دو چندان مي‌شود.


ايران صادرکننده ماده بودارکننده گاز مي‌شود

حسن منتظرتربتي مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از فراهم شدن امکان صادرات بخشي از توليدات ماده بودارکننده گاز (مرکاپتان) به خارج از کشور خبرداد.به گزارش صدا وسيما از شرکت ملي گاز ايران، حسن منتظرتربتي گفت: ۹۰ بشکه از نخستين مرحله توليد واحد توليد ماده بودارکننده گاز به مقدار ۱۵۰ بشکه، اين هفته به سه شرکت گاز استان خراسان رضوي، بوشهر و خوزستان ارسال و تحويل شد؛ با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تا اوايل سال آينده، ظرفيت توليد اين ماده حياتي، به سالانه ۸۰۰ تن مي‌رسد.تربتي با بيان اينکه گاز طبيعي ماده‌اي بدون بوست که در صورت نشت قابل تشخيص نيست و خطرآفرين خواهد بود، عنوان کرد: از ادورانت گاز طبيعي يا همان مرکاپتان، به‌عنوان بودارکننده گاز طبيعي يا گاز مايع استفاده مي‌شود.


افزايش توليد نفت خام با وجود تحريم‌ها

تورج دهقاني مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت، از افزايش توليد نفت خام از ميادين مشترک غرب کارون خبرداد.وي افزود: با وجود اين شرايط و متوقف شدن ادامه فعاليت شرکت توتال و ديگر شرکت‌هاي خارجي در ميادين غرب کارون، اما روند توسعه اين ميادين هيچگاه متوقف نمانده و نخواهد ماند.وي افزود: پس از متوقف شدن فعاليت شرکت‌هاي خارجي، وزارت نفت با تکيه بر توان شرکت‌هاي داخلي، ظرفيت برداشت از اين ميادين را توسعه داد و در سال ۹۷ روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام از اين ميادين، استخراج شد که اين ميزان در مقايسه با سال ۹۶، معادل ۵۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته است.وي همچنين گفت: از محل فروش نفت برداشت شده از ميادين غرب کارون، سالانه ۸ تا ۹ ميليارد دلار درآمد عايد کشور مي‌شود.

اقدام جديد براي تسهيل عرضه نفت خام

و ميعانات گازي در بورس انرژي

اميرحسين تبيانيان نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرِژي از ايجاد تسهيلات جديد براي عرضه نفت خام و ميعانات گازي در بورس انرژي خبر داد. وي در گفت و گو با NIOC، از اخذ مجوزهاي لازم براي ايجاد تسهيلات جديد عرضه نفت خام و ميعانات گازي در بورس انرژي خبر داد و گفت: پس از بررسي و دريافت بازخوردها از مشتريان در دو ماه اخير، 5 تسهيل جديد براي عرضه در بورس انرژي در نظر گرفته شد.تبيانيان اظهار کرد: براي تسويه باقيمانده وجه المعامله، خريداران مي‎توانند از سازوکار‎هاي ارزي مورد تاييد شرکت ملي نفت ايران استفاده کنند؛ در اين حالت تسويه خارج از پاياپاي بورس صورت مي‎گيرد.وي با بيان اينکه دوره زماني تحويل کالا نيز افزايش پيدا کرده است، افزود: خريداران مي‎توانند تا 4 ماه پس از انجام معامله محموله را تحويل بگيرند.

مي‌خواهيم صادرات نفتي ايران را

به صفر برسانيم

وزير امور خارجه آمريکا در تازه‌ترين اظهارات ضد ايراني‌اش ادعا کرد که آمريکا به دنبال کاهش هرچه سريعتر در‌آمد نفتي ايران است.به گزارش ايلنا به نقل از «د نيشن»، مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس انرژي سي‌اي‌آراِي در مورد کاهش درآمد نفتي ايران مدعي شد: «هدف ما اين است که صادرات نفت ايران را به زودي به صفر برسانيم.»پومپئو همچنين از کل عوامل صنعت نفت خواست که با واشنگتن کار کنند تا سياست خارجي آمريکا، به ويژه در آسيا و اروپا را ارتقا دهند و در کنار آمريکا براي تنبيه «بازيگران بد» در صحنه جهاني تلاش کنند.وي در ادامه گفت: « نياز داريم آستين‌هاي خود را بالا بزنيم و با تسهيل سرمايه‌گذاري، تشويق شرکا براي خريد از ما و مجازات بازيگران بد در عرصه جهاني فعاليت و رقابت کنيم.»

گاز‌رساني 33روستاي مازندران

به بهره برداري رسيد

جعفر احمدپور مديرعامل شرکت گاز مازندران در گفت و گو با ايرنا، با بيان اين که روستاهاي ياد شده با سرمايه گذاري 500ميليارد ريالي گازدار شدند، افزود: تا پايان سال 98، طرح‌هاي گازرساني به 152 روستاي منطقه هزار جريب نکا، بهشهر و گلوگاه در شرق استان به پايان مي‌رسد.وي با بيان اينکه 2هزار و 700خانوار در اين منطقه از نعمت گاز طبيعي بهره مند شدند، ادامه داد: بر اساس برنامه، 99روستاي بخش هزار جريب در شرق استان تا پايان سال آينده گاز دار مي‌شود.وي مقدار اعتبار مورد نياز عملياتي شدن اين طرح را سه هزار ميليارد ريال اعلام کرد.وي با بيان اينکه تاکنون يکهزار و 100 روستاي مازندران از نعمت گاز بهره مندند، اظهار داشت: 425روستاي مناطق کوهستاني هزار جريب نکا و بهشهر، بخش لاريجان و کجور و بلده نور در مرحله مطالعات گازرساني قرار دارند.

مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌مطرح کرد؛

گروه انرژي: متخصصان کشورمان موفق شدند دانش توليد کاتاليست SAC500 مورد استفاده در توليد يک گريد خاص پلي اتيلن را بومي‌سازي کنند.پژوهان، مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي اظهار داشت: ما اجازه نخواهيم داد کاتاليست به عنوان گلوگاه صنعت و وسيله‌اي براي شرکت‌ها براي تحريم و تحت فشار قرار دادن ما باشد. وي اظهار کرد: اکنون شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌ايران جزو معدود شرکت‌هاي جهان است که دانش توليد اين نوع کاتاليست را با عنوان کاتاليست SAC500 بومي‌سازي کرده و اکنون صاحب لايسنس اين دانش است.

به گزارش به گزارش روزنامه تجارت، علي پژوهان مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌در مراسم رونمايي از کاتاليست SAC500 جهت توليد گريد لوله (PE100) پلي اتيلن سنگين اظهار داشت: فعاليت ما در سه مرکز تهران، ماهشهر و اراک است.فعاليت آزمايشي و مطالعاتي در تهران انجام مي‌شود. پس از آزمايش در اراک و ماهشهر فاز نيمه صنعتي پيگيري مي‌شود. وي افزود: با توجه به فعاليت‌هاي چند دهه گذشته برخي دانش فني را تجاري‌سازي کرده و براي سال 99-98 وارد حلقه دانش فني و تجاري‌سازي مي‌شود.

پژوهان با بيان اينکه با حمايت‌هاي وزارت نفت و پتروشيمي‌اتفاقات خوبي را در سال 98 شاهد خواهيم بود خاطرنشان کرد: طي 10 سال مطالعه‌اي که صورت گرفته سال آينده شاهد رونمايي و توليد صنعت کاتاليست در کشور خواهيم بود.

مديرعامل شرکت علمي‌و فناوري صنايع ملي پتروشيمي‌گفت: امروز کاتاليست SAC500 براي توليد پلي‌اتيلن سنگين استفاده مي‌شود. عملکرد راکتورها نيز به کاتاليست وابسته است. تاکنون ليسانس توليد مواد شيميايي را لايسنسورها به ايران داده‌اند اما هيچگاه ليسانس توليد کاتاليست به ايران داده نشده است زيرا اين صنعت‌هايتک بوده و به لحاظ فناوري حاشيه سود بالايي دارد. علاوه بر اين روي کيفيت توليد محصولات شيميايي تاثير بالايي داشته بنابراين مي‌توان گفت که مهم‌ترين گلوگاه توليد محصول باکيفيت پتروشيمي‌کاتاليست است و در پلي اتيلن اين قضيه مهم‌تر است.

پژوهان گفت: در سال‌هاي اخير استفاده از پلي اتيلن در لوله‌هاي انتقال گاز و آب تحت فشار براي توليد پلي‌اتيلن استفاده مي‌شود. ما دانش فني توليد اين گريدها را داريم ولي نياز به کاتاليست خاصي است که کاتاليست‌هاي معمولي اين توان را ندارند و شرکت بازل نيز هيچگاه دانش فني آن را در اختيار ما قرار نداده است. حتي در زمان راه‌اندازي محصول را به ما تحويل داده اما پس از آن نياز ما را تامين نکرده است.

وي تصريح کرد: ما نزديک 10 سال مطالعه براي توليد اين محصول داشته‌ايم، پروژه‌هاي متعددي تعريف و پايلوت آن در اراک تست شد و در نهايت در جلساتي که با پتروشيمي‌شازند داشتيم قرارداد آن منعقد و دانش فني به اين پتروشيمي‌واگذار شد. در پتروشيمي‌شازند حدود 6 ماه پيش تست‌ها انجام شد و پس از تاييديه از روز چهارشنبه هفته گذشته در شازند تزريق و شروع به توليد کرد. وي با بيان اينکه ما اکنون دانش فني اين محصول را کسب کرده‌ايم خاطرنشان کرد: کشور ما اکنون در زمينه توليد اين محصول مدعي است و همپاي شرکت‌هاي بزرگ اروپايي کار مي‌کند.

وي يادآور شد: با کاتاليست توليدي ايران گريد پلي اتيلن توليدي نيز ارزش افزوده زيادي خواهد داشت ضمن اينکه صرفه‌جويي ارزي نيز از ديگر دستاوردهاي اصلي آن است. همچنين از اين پس توليد محصول پلي اتيلن با قيمت و کيفيت بالايي خواهد بود.

پژوهان با يادآوري اينکه کشورهاي ديگر دانش فني توليد اين محصول را واگذار نمي‌کنند و خط قرمزي براي آنها است خاطرنشان کرد:‌ هيچ‌گاه فرايند توليد کاتاليست را نمي‌فروشند اما ماده شيميايي را در اختيار ما قرار مي‌دهند. اکنون اين توانمندي در کشور ايجاد شده و ما به دانش فني دست يافته‌ايم و پا به پاي شرکت‌هاي خارجي توليد اين محصول در دستور کار قرار دارد و در سال آينده نيز ورژن جديد آن ارائه خواهد شد و به دنبال آن براي سال آينده کيفيت محصول پلي اتيلن نسبت به امروز بالاتر خواهد بود.

وي ادامه داد: در سال جاري حدود 14 قرارداد تجاري براي توليد محصول امضا شده که هفت مورد آن مربوط به توليد محصول استراتژيک و پرمصرف کاتاليست خواهد بود.

وي تاکيد کرد: ما اجازه نخواهيم داد کاتاليست به عنوان گلوگاه صنعت و وسيله‌اي براي شرکت‌ها براي تحريم و تحت فشار قرار دادن ما باشد.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرف قرارداد ما پتروشيمي‌شازند با ظرفيت توليد 100 تن در سال است و در حال حاضر رقم مصرف در کشور 45 تن در سال است و بنا داريم که محصول توليدي علاوه بر مصرف داخلي صادرات نيز داشته باشيم. پژوهان با بيان اينکه ما سرتيفيکيت اروپا براي حمايت از محيط زيست را در زمينه توليد اين محصول گرفته‌ايم در مقايسه قيمت محصولات توليدي ايران و نوع خارجي آن نيز گفت: قيمت هر کيلو کاتاليست واقعي 300 تا 400 يورو بوده که با توليد داخلي آن با قيمت 50 دلار براي هر کيلو 15 ميليون يورو صرفه جويي خواهيم داشت.وي در خاتمه ميزان مصرف کاتاليست را در کشور 40 تا 50 تن در سال ذکر کرد

وحيد شيخي عضو هيئت مديره اتحاديه صادرکنندگان فراورده‌هاي نفتي: الزام خروج عرضه قير از بورس کالا جهت مجوز صادراتي به نفع شرکت‌ها است

وي در گفتگوي صدا و سيما گفت: هزينه‌هايي که براي دريافت مجوز به شرکت‌ها وارد مي‌شود بسيار زياد است اين در صورتي است که خريدار و فروشنده مشخص است و در قبال دريافت هزينه شفاف سازي، بورس کالا هيچ گونه خدماتي به شرکت‌ها ارايه نمي‌دهد. وي افزود: معاونت برنامه ريزي وزارت نفت با توجه به اختياراتي که دولت به ان‌ها داده بود بيان کرد که الزامي‌براي صدور مجوز صادراتي از طريق بورس کالا وجود ندارد و بورس و گمرک موضوع فاکتور‌هاي منشا را بررسي کنند و با اين وجود ديگر جايي براي قرارداد‌هاي صوري وجود ندارد. عضو هيئت مديره اتحاديه صادرکنندگان فراورده‌هاي نفتي ادامه داد: کالا‌هاي تجاري بسياري بدون عرضه در بورس کالا صادر مي‌شود به جز قير که هيچ کدام الزامي‌براي عرضه در بورس کالا ندارد

سرپرست شرکت راه‌آهن در آستانه تعطيلات نوروزي خبر داد؛

گروه راه و مسکن: سرپرست شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران بابيان اينکه ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر صندلي ظرفيت ريلي براي ايام نوروز ايجادشده است تصريح کرد: در ايام پيک نوروزي سال آينده ۵ هزار و ۱۷۰ قطار سرويس‌دهي خواهند کرد.

به گزارش تجارت، سعيد رسولي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پيشاپيش با تبريک فرارسيدن ايام نوروز سال ۹۸ در تشريح اقدامات انجام‌شده براي اين ايام گفت: راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران طي برنامه‌ريزي‌هاي فشرده‌اي براي ايام نوروز حدود ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر ظرفيت صندلي ريلي ايجاد کرده است که در قالب ۵هزار و ۱۷۰ قطار در ۲۲ روز سرويس‌دهي خواهند کرد. وي بابيان اينکه در مدت‌زمان مذکور قيمت بليت قطار نسبت به سال گذشته هيچ‌گونه افزايش نداشته است افزود: قيمت بليت قطارهاي مسافري از شهريور سال ۱۳۹۴ که ۱۰ درصد افزايش داشته است تا امروز تغيير چنداني نداشته و براي اين امر بايد از شرکت‌هاي خصوصي حمل‌ونقل ريلي تشکر ويژه به عمل آيد. رسولي تثبيت قيمت بليت در عين افزايش هزينه‌ها و ارتقا کيفيت خدمات توسط شرکت‌هاي مسافري ريلي را غنيمت شمرد و اظهار کرد: شرکت‌هاي حمل‌ونقل ريلي غيردولتي علي‌رغم افزايش هزينه‌ها کيفيت سرويس‌دهي و خدمات خود را ارتقا داده‌اند و با هماهنگي با معاونت مسافري شرکت راه‌آهن نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزايش ظرفيت نيز ايجاد کرده‌اند. وي اين افزايش ظرفيت را در مسيرهاي پرتردد دانست و افزود: خدمات ايستگاهي مطلوب‌تري در مسيرهاي پرتردد براي عيد امسال پيش‌بيني‌شده است که شامل افزايش نسب بالابرها، رمپ و آسانسور مي‌شود همچنين تلاش شده است که خدمات و سرويس‌دهي به مسافران در اين ايام مطلوب‌تر و بيشتر از سال قبل باشد . رسولي ادامه داد: براي ايام نوروز کليه نمازخانه‌ها و ايستگاه‌ها بازسازي، بهسازي و نوسازي شده و اقدامات بسيار خوبي به‌ويژه در ايستگاه‌هاي راه‌آهن تهران - مشهد که همواره شلوغ است انجام‌شده است. وي گفت: شرکت‌هاي حمل‌ونقل مسافري از ابتداي امسال تا ابتداي اسفندماه ۵۲ ميليارد تومان تخفيف ارائه کردند تا از اين طريق بتوانند هم يک رقابت سالم داشته باشند و هم اقدام به جذب مسافر کنند.

  • سوت نخستين قطار تهران - همدان به صدا درآمد

در خبري ديگر نخستين قطار مسافربري مسير تهران - همدان ساعت 10 و 30 دقيقه صبح روز چهارشنبه 22 اسفند ماه وارد همدان شد. مديرکل راه آهن غرب کشور در حاشيه ورود نخستين قطار تهران - همدان در گفت و گو با ايرنا افزود: اين قطار از روز چهارشنبه در مسير تهران به همدان و بالعکس مسافران را جابجا مي‌کند. روح الله تقي زاده اضافه کرد: سرعت اين قطار 140 کيلومتر در ساعت است و در مدت سه ساعت و 20 دقيقه مسير ياد شده را طي مي‌کند. مديرکل راه آهن غرب کشور اظهار داشت: اين قطار هر روز از ساعت 6 صبح از تهران حرکت کرده و ساعت 12ظهر نيز مسافران را به تهران مي‌برد. وي ادامه داد: پيش بيني‌ها براي حرکت دومين قطار نيز در اين مسير صورت گرفته است و در صورت استقبال مردم، روزانه يک قطار ديگر در اين مسير تردد مي‌کند. تقي زاده با اشاره به اينکه بخش خصوصي راه اندازي و بليت فروشي ناوگان ريلي را بر عهده دارد تاکيد کرد: قطار بايد در بازه زماني مشخص حرکت کند تا مسافران از آن استقبال کنند؛ چرا که در صورت استقبال نکردن مسافران، بخش خصوصي متضرر مي‌شود. مديرکل راه آهن غرب کشور اظهار داشت: اين قطار با داشتن صندلي اتوبوسي، بين 300 تا 320 مسافر را جابجا مي‌کند. تقي زاده با اشاره به اينکه در روزهاي عيد نوروز، تعداد مسافران تهران به همدان بيشتر است تاکيد کرد: اين قطار ويژه نوروز 98 راه اندازي شده است و ساعت حرکت آن پس از تعطيلات عيد تغيير مي‌کند. وي اضافه کرد: قيمت بليت اين قطار تا 24 اسفند جاري 400 هزار ريال و پس از آن 510 هزار ريال تعيين شده است. تقي زاده ادامه داد: در حال حاضر يک روز در ميان قطار همدان - مشهد حرکت دارد و تاکنون استقبال خوبي از آن صورت گرفته است. به گزارش ايرنا، طرح ساخت ريل قطار همدان - تهران در سفر پرخير و برکت رهبر معظم انقلاب در سال 83 به همدان مصوب شد که حالا حرکت آن مي‌تواند ارتباط غرب کشور به پايتخت را آسان کند.

به مديران کل راه و شهرسازي ابلاغ شد
گروه راه و مسکن: معاون امور مسکن و ساختمان در ابلاغيه‌اي به مديران کل راه و شهرسازي و روساي سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها، شرايط جديد واگذاري پروژه‌هاي طراحي و مهندسي به بخش خصوصي را ابلاغ کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مازيار حسيني در نامه‌اي به مديران کل راه و شهرسازي استان‌هاي کشور و همچنين رياست سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان کليه استان‌ها، شرايط جديد واگذاري پروژه‌هاي طراحي و مهندسي به بخش خصوصي را ابلاغ کرد. در اين ابلاغيه آمده است: نظر به درخواست برخي از سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها به منظور تسهيل در ارايه خدمات مهندسي ساخت و سازها در ساختمان‌هاي گروه الف (موضوع تبصره ۱ ماده ۱۲ آيين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵)، از تاريخ اين بخشنامه پذيرش طراحي و نظارت ساختمان‌هاي گروه الف توسط اشخاص حقيقي دارنده پروانه اشتغال به کار در رشته‌هاي معماري و عمران با داشتن کليه شرايط ذيل براي کليه مناطق اعم از شهري و روستايي به جز پروژه‌هاي واقع در کلانشهرها حداکثر تا ۵ پروژه به عنوان يک کار محسوب مي‌شود، اما مساحت کامل اين ساختمان‌ها در ظرفيت اشتغال منظور مي‌گردد:

الف- زيربناي هريک از آنها کمتر از ۴۰۰ مترمربع باشد.

ب- زيربناي آنها در زمان طراحي، نظارت و اجراي ساختمان تغيير نيابد.

پ- پايان کار نيز با همان مساحت صادر گردد.

در ادامه اين ابلاغيه تصريح شده است: در صورت افزايش مساحت ساختمان‌هاي مذکور در هريک از مراحل ساختماني نسبت به مساحت مندرج در پروانه ساختماني، طراحي و نظارت آن ساختمان به عنوان يک کار محسوب مي‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در اين ابلاغيه تاکيد کرده است: با پيشنهاد هيات مديره سازمان استان و تصويب آن اداره کل، حداکثر تا ۵ پروژه ديگر از گروه الف با رعايت کليه شرايط فوق مي‌تواند مشمول اين بخشنامه شود. در پايان نامه آمده است: از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، نامه شماره ۴۰۰ / ۶۵۲۱۹ مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۱۸ اين معاونت لغو مي‌شود

رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه آمادگي براي همراهي و هرگونه کمک در کميسيون عمران به وجود آمده است تاکيد کرد: هرچه وزارت راه و شهرسازي و کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌همفکري و ارتباطات بيشتري داشته باشند، سريع‌تر و راحت‌تر بر مشکلات غلبه خواهيم کرد.به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نشست صميمانه وزير راه و شهرسازي با اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌در ساختمان وزارت راه و شهرسازي با حضور معاونان و مديران ارشد اين وزارتخانه برگزار شد. در ابتداي جلسه محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس هر دو حوزه مسکن و حمل‌ونقل را دو مقوله مهم براي توسعه کشور خواند و گفت: با وجود اينکه حمل‌ونقل مهم‌ترين شاخصه توسعه کشور محسوب مي‌شود، اما بايد در نظر داشت يک سوم اقتصاد کشور در گرو توسعه مسکن است و وزارت راه و شهرسازي نقش بسزايي در توسعه کشور دارد.