ظريف با اشاره به راه اندازي ساز و کار متناظر با اينستکس در ايران مطرح کرد؛

گرو سياسي: محمد جواد ظريف وزير امور خرجه کشورمان با بيان اينکه ساز و کار متناظر براي اينستکس هفته گذشته در ايران راه اندازي شد تاکيد کرد که اروپايي‌ها نسبت به انجام تعهداتشان در قبال ايران بسيار عقب هستند.

به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف صبح ديروزدر حاشيه رونمايي از پايگاه اينترنتي ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساز و کار متناظر با اينستکس هفته گذشته در ايران راه اندازي شد و اکنون اروپايي‌ها هيچ بهانه‌اي در اجراي تعهداتشان و شروع به کار ندارند.

اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان تصريح کرد: بايد تاکيد کنم که اين اقدام يک اقدام مقدماتي توسط اروپايي‌ها است و آنها در ارديبهشت ماه سال گذشته بعد از خروج آمريکا از برجام تعهدات متعددي را طرح کردند. براي شروع به جاي اين تعهدات نياز بود که اينستکس راه اندازي شود و اکنون ما معتقديم که اروپايي‌ها بايد تلاش و فعاليت کنند که بتواند تعهدات خود را انجام دهند. آنها بسيار عقب هستند و نبايد اين گونه تصور کنند که ايران منتظر آنها مي‌ماند. ظريف ادامه داد: ما رابطه خوبي با همسايگانمان داريم ساز و کارهاي مشابهي را با بسياري از کشورها راه اندازي کرده‌ايم و اين ساز و کارها در حال عمل هستند و من نمي‌دانم که اروپايي‌ها براي يک ساز و کار مقدماتي چقدر وقت نياز دارند. محمدجواد ظريف در ادامه صحبت‌هاي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با اقدامات ايران در مورد تصميم اخير آمريکايي‌ها عليه سپاه و نامه‌اي که او به دبيرکل سازمان ملل و شوراي امنيت در اين چهارچوب نوشته است، گفت: اولين کاري که ايران در برابر اين اقدام غيرقانوني آمريکا انجام داد صدور بيانيه شوراي امنيت ملي کشور بود که در آن بيانيه اعلام شد که ايران در عملي متقابل گروه سنتکام را به عنوان سازمان تروريستي مي‌شناسد و از دولت آمريکا به عنوان رژيمي‌حامي‌تروريسم ياد کرد.

با حضور چهار وزير در مجلس گزارش کامل بررسي سيلاب‌هاي اخير کشور ارائه شد؛

گروه سياسي: جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌به رياست علي لاريجاني برگزار شد و بررسي موضوع بارندگي‌هاي اخير کشور با حضور مسوولين مربوطه و وزراي راه، کشاورزي، کشور و نيرو در دستور کار جلسه علني ديروز ( يک شنبه) مجلس قرار گرفت.

  • سيل بيش از ۳۵۰۰ ميليارد تومان به خطوط ريلي و جاده‌اي کشور آسيب زد

به گزارش ايسنا، در ادامه جلسه محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي گفت: تا به امروز بيش از ۱۴ هزار کيلومتر از راه‌هاي کشور در بيش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسيب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخريب شده است. وي با اشاره به عملکرد اين وزارتخانه در سيل اخير بيان کرد: وزارت راه و شهرسازي در ايام نوروز مسئوليت تشکيل ستاد سفرهاي نوروزي را بر عهده دارد و از همه ايام سال فعال‌تر است و به گونه‌اي در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاري وقوع سيل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشي مضاعف نقش خود را ايفا کنند. به گونه‌اي که امسال در ايام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سيلاب مواجه شديم و ستاد مديريت بحران در وزارت راه و شهرسازي به صورت شبانه روزي در حال تلاش بود.

  • بخش کشاورزي ۱۳هزار ميليارد تومان خسارت ديده است

محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي هم گفت‌ که بخش کشاورزي در جريان سيل اخير ۱۳ هزار ميليارد تومان خسارت ديده است. وي افزود: قبل از هر چيز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌هاي سخت نعمت و رحمتو بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خيلي از هموطنان ما در سيل اخير آسيب‌هاي جدي ديدند که اميدواريم در بخش مالي با کمک دولت و مجلس شوراي اسلامي‌و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنيم.

  • ۲۱۰۰ ميليارد تومان خسارات به تأسيسات وارد شد

رضا اردکانيان، وزير نيرو با بيان اين که در پي بارش‌ها و سيل اخير مجموعا ۲ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان خسارات به تأسيسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر يک و نيم درصد روستاها متأثر از سيل و قطعي برق و قطعي آب شرب هستند. وي افزود: همانطور که خشکسالي نتيجه طبيعي بارش‌هاي کم است سيل هم در اثر بارش‌هاي شديد رخ مي‌دهد که در تمام دنيا اتفاقي اجتناب ناپذير است. همه‌ ما بايد سعي کنيم به مدد دانش و اطلاعات و تجربيات موجود خسارات و صدمات سيل را کاهش دهيم.

  • دستگاه‌ها آمادگي بارندگي احتمالي در ارديبهشت را داشته باشند

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور هماهنگي همه دستگاه‌ها در سيل اخير را از ويژگي‌هاي اين سيل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگي لازم همه دستگاه‌ها براي بارندگي احتمالي و توام با ذوب برف در ارديبهشت تاکيد کرد. وي با بيان اينکه ۲۵ استان در سيل اخير گرفتار سيل شدند و مشکلات زيادي از جمله تخريب منازل، مساکن، زمين‌هاي کشاورزي، پل‌ها و جاده‌ها ، تاسيسات و برق را شاهد بوديم، افزود: با هدفگذاري صورت گرفته خسارات جاني را اولين هدف خود قرارداديم و با جابجايي جمعيت در 250 روستا و بخش‌هايي از شهرها خسارات جاني را به حداقل رسانديم. سيل با اين عظمت مي‌توانست خسارت جاني بيشتري را در بر داشته باشد.

  • مجلس بدون مماشات و با قاطعيت با عاملان سيل برخورد خواهد کرد

صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه پيش‌بيني جديد بارش‌ها و انجام اقدامات لازم براي کاهش خسارات ميسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مديريت‌ها و عدم برنامه‌ريزي باعث افزايش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعيت با عاملان سيل برخورد خواهد کرد.

  • پيشنهاد رئيس کميسيون شوراها

در اين جلسه محمدجواد کوليوند، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي پيشنهاد کرد که کميسيون مشترکي در مجلس براي بررسي علمکرد دستگاه‌هاي مختلف در سيل اخير تشکيل شود.

  • براي محاکمه متهمان سيل اخير بايد عزم جدي وجود داشته باشد

همچنين فريدون حسنوند، رييس کميسيون انرژي با بيان اين که مقصر اصلي خسارات وارده به مردم بر اثر سيلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمي‌براي محاکمه، عزل و استيضاح مي‌خواهد، گفت‌: متهم رديف اول وزير نيرو و مجموعه معاونت آب اين وزارتخانه است.

  • فقدان مديريت توانمند در بحران اخير مشهود بود

احمدعلي کيخا، رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با بيان اينکه بحران اخير و سيل قابل مديريت بود، گفت که فقدان مديريت توانمند در اين بحران مشهود بوده است. وي افزود: در اينکه حجم بارش‌ها زياد بوده و علت آن هم تغيير اقليم است شکي نيست اما اينکه چرا حجم خسارت زياد بود موضوعي است که بايد به آن پاسخ داده شود.

  • عامل سيل بارش است، اما عامل تخريب، سوء مديريت‌ها

در اين جلسه همايون يوسفي، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور از سوي سياسيون و عدم اشرافيت کافي بر موضوع آب باعث شده تا تصميمات صحيحي چه در دوران خشکسالي و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.

  • مقصران سيل شناسايي و با آنها برخورد شود

همچنين نبي هزار جريبي، نماينده مردم گرگان در مجلس شوراي اسلامي‌خواستار شناسايي مقصران حادثه سيل و برخورد با آنها شد و با اشاره به گزارش وزرا از سيلاب‌هاي اخير، گفت‌: ما بهتر مي‌دانيم چه اتفاقي افتاده است. اما خواستار اين هستيم که مقصران شناسايي و با آنها برخورد شود.

  • ساخت‌وساز در حريم رودخانه بيشترين خسارت را ايجاد کرد

محمدرضا ملکشاهي راد، نماينده مردم خرم آباد نيز با بيان اين که ساخت و ساز در حريم رودخانه بيشترين خسارت را وارد کرده است، گفت‌: بشر هميشه با بلاياي طبيعي مواجه بوده است، اما در حال‌ حاضر که تجربه بيشتري وجود دارد و هم تکنولوژي پيشرفت کرده است نبايد سيل اين قدر ويرانگر باشد. اين نشان دهنده اين است که بخش زيادي از خسارات سيل نتيجه‌ سوء مديريت و توزيع و تخصيص ناعادلانه بوده است.

  • در حوزه زيرساخت‌ها در کشور کوتاهي شده است

همچنين حميد بنايي، نماينده مردم گناباد در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اين‌که سيل خسارت سنگيني بر جاي گذاشته است، گفت: امروز ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سيل خسارت ديده‌اند. حجم خسارات وارده بسيار بالا بوده و جبران آن به تنهايي از توان دولت خارج است.

  • سيل خوزستان حاصل تصميمات غلط در رهاسازي آب سد کرخه و دز است

قاسم ساعدي، رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان نيز با اشاره به اين‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازي آب سدها باعث افزايش خسارت در استان شده است، گفت: پيش‌بيني‌ها و تصميمات غلط در دو مرحله‌ آبگيري و رهاسازي آب سدهاي کرخه و دز باعث افزايش خسارات در استان شده است وزارت نيرو بايد پاسخگو باشد.در ادامه اين جلسه برخي از نمايندگان استان‌هاي خراسان شمالي، مرکزي، ايلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگيلويه و بوير احمد در سخنان کوتاهي به تشريح وضعيت اين استان‌ها بعد از وقوع سيل پرداختند.

  • جلوي کمک‌هاي مردم به سيل‌زدگان را نگيريد

مسعود پزشکيان، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌خواستار سازماندهي کمک‌هاي مردمي‌به سيل زدگان شد و تاکيد کرد که نبايد جلوي کمک‌هاي مردم گرفته شود. وي بر ضرورت سازماندهي و مديريت مشارکت مردمي‌تاکيد و در اين رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها مي‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسي مي‌خواهد خودش پول ببرد و کاري انجام دهد نبايد جلوي او را گرفت،‌ بلکه بايد کمک‌هاي مردمي‌سازماندهي شود.

نرخ بيکاري سال گذشته 12 درصد اعلام شد؛
 

گروه اقتصاد کلان: اقتصاددانان از وضعيت بغرنج بيکاري در ايران به عنوان يک ابرچالش ياد مي‌کند که بنيان‌هاي اقتصادي کشور را در معرض تهديد قرار داده است. علي رغم اهميت و حساسيتي که اين مسئله دارد، مسئولان و دست اندرکاران حوزه اشتغال عمدتا به وعده و حرف بسنده مي‌کنند و اگر اقداماتي هم در اين خصوص و در جهت کاهش بيکاري صورت گرفته است چندان بارز و برجسته نبوده که بتوان به آن دلخوش بود. از سوي ديگر تعطيلي کارخانجات و بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي به نوبه خود طي سال‌هاي گذشته بر تعداد بيکاران افزوده اند. از اين رو افزايش هر روزه جمعيت بيکاران چالش بزرگي را فراروي مسئولان و اقتصاد کشور قرار داده است.

  • تازه‌ترين آمارها از تعداد بيکاران

بررسي مرکز آمار ايران درباره نرخ بيکاري افراد ١٠ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد پارسال 12 درصد جمعيت فعال کشور فاقد شغل مشخص بودند که در همسنجي با سال ١٣٩٦، يک دهم درصد بيشتر شده است. به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، مرکز آمار ايران روز گذشته نتايج طرح آمارگيري نيروي‌ کار در سال ١٣٩٧ را منتشر کرد که بر پايه آن ٤٠,٥ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيشتر، از نظر اقتصادي فعال بودند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي نيز بيانگر آن است که اين نرخ، نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، چهار درصد افزايش يافت. نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد ٢٥,١ درصد از فعالان اين گروه سني در سال ١٣٩٧ بيکار بودند. همچنين بررسي تغييرات سالانه نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به سال 1396 هيچ تغييري نداشت.

  • ناکامي‌برنامه ششم در کاهش بيکاري

نظام برنامه‌ريزي و تصميم گيري کشور در عمل در برابر معضل بيکاري نتوانسته است موفق نشان دهد. به گزارش مهر، ناکامي‌برنامه ششم توسعه در پيش بيني شاخص نرخ بيکاري نشان مي‌دهد، هدف‌گذاري‌هاي قوانين برنامه‌هاي توسعه‌اي در حوزه کاهش بيکاري منطبق با نگاه واقع گرايانه نيست. برنامه ششم توسعه که کاهش سالانه ۰.۸ درصدي نرخ بيکاري را پيش بيني کرده بود، باز هم در تحقق اين هدفگذاري ناکام ماند تا تجربه پيش بيني‌هاي غيرواقع برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم نيز تکرار شود. نرخ بيکاري در سالي که گذشت بايد از ۱۱.۹ درصد در سال ۹۶ به ۱۱.۱ درصد مي‌رسيد اما بر اساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت نيروي کار، نرخ بيکاري سال ۹۷ به ۱۲ درصد رسيد. در حالي که با احتساب تحقق هدف‌گذاري کاهش ۰.۸ درصدي نرخ بيکاري در سال‌هاي ۹۶ و ۹۷، اين نرخ بايد در پايان سال گذشته به ۱۰.۸ درصد مي‌رسيد.

  • لزوم مقابله با بيکاري در کشور

آذر ماه سال گذشته و در جريان بررسي گزارش کميسيون ويژه‌ توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي درباره آسيب شناسي وضعيت شاغلان و بيکاران با رويکرد حمايتي، تعدادي از نمايندگان مجلس در اظهارات جداگانه‌اي از وضعيت اشتغال در کشور انتقاد کرده و خواستار برخورد با مسببان اين امر شده و بر لزوم ايجاد اشتغال و مقابله با بيکاري تاکيد کرد. به‌ گزارش ‌ايسنا، در همين راستا عبدا... رضيان گفت: اشتغال يکي از چالش‌هاي جدي کشور و دغدغه‌ تمامي‌خانواده‌‌ها و جوانان است که به عنوان بحران اصل انقلاب را تهديد مي‌کند. شرايط طي سال‌هاي اخير از بعد بيکاري نامناسب تر شده است که اين نگراني‌هايي را براي خانواده‌‌ها ايجاد کرده است. لذا بايد با اقداماتي همچون توجه به کسب و کار جديد، جلوگيري از قاچاق و توجه به بخش خصوصي شرايط را کنترل کرد.

  • تغيير در نظام آموزشي، راهکار برون رفت از بيکاري

سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو کميسيون اقتصادي نيز در توضيحاتي، گفت‌: متاسفانه در چهار دهه گذشته سرمايه‌گذاري در کشور کم بوده که بايد افزايش پيدا کند. همچنين با افزايش نرخ بيکاري تحصيلکردگان دانشگاهي مواجه هستيم که بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در اين باره صورت گيرد. وي تغيير در نظام آموزشي و به عنوان يکي از راهکارهاي برون رفت از بيکاري دانست و خاطرنشان کرد: تعليم نيروي انساني متناسب با بازار کار بسيار اهميت دارد. همچنين مهاجرت از کشورهاي همسايه و به دنبال آن جايگزيني نيروي داخلي به جاي نيروي خارجي کار هم پيگيري شود. توجه به صنعت گردشگري هم از اهميت زيادي برخوردار است که براي اشتغال بسيار درآمد زاست.وي جلوگيري از قاچاق را به عنوان يکي از راهکارهاي برون رفت از بيکاري عنوان کرد و يادآور شد: رفع موانع از سر بنگاه‌هاي کوچک هم بايد پيگيري شود. علاوه بر اين اکنون شاهد هستيم که بسياري از بازنشستگان به خاطر کافي نبودن حقوقشان بعد از بازنشستگي دوباره وارد بازار کار شده‌اند. اين باعث از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي جوانان شده است.

  • فقدان سياست‌هاي حمايتي

حميده زرآبادي، نماينده تهران در سخناني، اظهار کرد: دولت مکلف است براي همه شغل ايجاد کند و وضعيت بيمه را فراهم نمايد، اما هم چنان برخي از فرصت‌هاي شغلي بي بهره هستند و حتي پوشش تامين اجتماعي ندارند. به گفته وي مهم‌ترين دلايل دستمزد پايين و وضعيت نامطلوب نبود سياست‌ها و قوانين جامع براي حمايت از بيکاران و نبود متولي مشخص براي حمايت از شاغلان است. در سال‌هاي گذشته سياست‌ها و حمايت‌ها بر روي طرح وام خود اشتغالي و بنگاه‌هاي پر بازده بوده که سيکل ناقص موجود در اين طرح‌ها و نبود نظارت کافي مشکلاتي را به وجود آورده است.

وي گفت‌: وزارت علوم هم براي کسب درآمد تنها افزايش ظرفيت براي پذيرش دانشجو دارند بدون اين که فکري براي اشتغال آنها کند. از طرف ديگر شاهد خروج افراد تحصيلکرده از کشور هستيم که همه در موضوع اشتغال تاثير مي‌گذارند.

 

 

گروه بورس: پس از روزها رشد مداومِ قيمت سهام در بورس تهران که يکي از عوامل مهمش قيمت ارز است، ديروز نماگر اصلي بازار سرمايه کانال تاريخي ۱۹۵ هزار واحدي را پشت سر گذاشت و وارد کانال ۱۹۶ هزار واحدي شد؛ به اين ترتيب ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ به عنوان روز تاريخي بازار سرمايه ايران به ثبت رسيد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، سال ۱۳۹۷ شايد براي هميشه در تاريخ بازار سرمايه سالي خاص باشد. در اين سال نماگر اصلي بورس همگام با رشد مداوم و لجام گسيخته قيمت ارزهاي خارجي رشد کرد و با کانال شکني‌هاي مداوم توانست براي اولين بار در نهم مهر ماه وارد کانال ۱۹۵ هزار واحدي شود. اما از آن روز به بعد اين شاخص رو به کاهش رفت و در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تايي نوسان داشت.به اين ترتيب روز يک شنبه 25 فروردين ماه، نيز براي اهالي بازار سرمايه روز تاريخي رقم خورد و شاخص کل توانست براي اولين بار رکورد نهم مهر ماه ۱۳۹۷ را بشکند و وارد ترازي جديد شود.رکوردي که براي اقتصاد ايران نشان از شمشيري دو لبه دارد؛ رکودي که با آن کارنامه بورس را در سرمايه‌گذاري قوي‌تر نشان مي‌دهد اما نشان از وضعيت خوب اقتصاد ندارد، بلکه حاصل رشد قيمت ارزهاي خارجي طي مدت‌هاي گذشته است.ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۸۸۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن با ۲۵۲ واحد رشد رقم ۳۹ هزار و ۱۱۲ واحدي را تجربه کرد

عضو کميته ارزي اتاق بازرگاني تشريح کرد:

گروه تجارت: عضو کميته ارزي اتاق بازرگاني ايران از تمديد مهلت استفاده از مشوق ارزي تاشهريور۹۸ خبر داد و گفت: به زودي در سامانه جامع تجارت،پنجره‌اي جديد براي تبادل ارز صادرکننده با واردکننده ايجاد مي‌شود.

محمد لاهوتي در گفتگو با خبرگزاري مهر با اشاره به تصميمات جديد ارزي بانک مرکزي براي تسهيل بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: موضوع تاکيد بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات، از ۲۲ فروردين ۹۷ کليد خورده و عليرغم اينکه در روزهاي ابتدايي اعمال آن، روش «واردات در مقابل صادرات» و واگذاري ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان، در تمام بخشنامه‌ها آورده شده بود، اما عملاً تا آذر و دي ماه سال ۹۷ هيچ گونه کارايي نداشت و به نوعي اجرايي نشده بود؛ بنابراين آن دسته از صادرکنندگاني که قصد داشتند خارج از سامانه نيما، ارز حاصل از صادرات خود را به فروش برسانند، در عمل نمي‌توانستند رفع تعهد ارزي نمايند. عضو کميته ارزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، افزود: با شکل‌گيري نشست‌هايي که در ابتدا از سوي مجلس کليد خورد و بعد هم در اتاق بازرگاني ايران با حضور نمايندگان گمرک جمهوري اسلامي‌ايران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي، به کار خود ادامه داد، نشست‌هاي هفتگي از اواسط دي‌ماه به صورت مرتب برگزار شد و با توجه به تعاملي که ميان اعضاي دولت و بخش خصوصي وجود داشت و ارتباط خوبي که شکل گرفت، بسياري از اين مشکلات برطرف گرديد تا در نهايت، سقف و کف واردات برداشته شده و زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات که سه ماه اعلام شده بود نيز تا پايان سال تمديد شد؛ ضمن اينکه يکسري مشوق‌هايي براي کساني که ارز را به چرخه اقتصاد برگردانند نيز در نظر گرفته شد.

  • تمديد مهلت استفاده از بسته مشوق ارزي

وي تصريح کرد: بر اساس تصميم جديد بانک مرکزي، مهلت استفاده از بسته مشوق ارزي تا پايان شهريورماه ۹۸ نيز تمديد و در کنار آن، روش واردات در مقابل صادرات نيز عملاً اجرايي شده است که البته اين دو تصميم، خروجي نظرات و تشريک مساعي فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني ايران و نمايندگان دولت بود و در نهايت، واگذاري ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان نيز به همين منظور مصوب و اجرايي شد که بر اين اساس، خوشبختانه بانک مرکزي نيز از روند بازگشت ارز حاصل از صادرات در مقابل واردات، در پايان سال ۹۷ اعلام رضايت کرده و بر اساس آماري که اعلام نموده حدود ۲.۵ ميليارد دلار از ارز صادراتي به اين روش برگشت خورده است. به گفته لاهوتي، در عين حال بسياري از کالاهايي که با ارز حاصل از صادرات، از سوي واردکنندگان به کشور وارد شده بود نيز تا پيش از اين، در سامانه جامع تجارت ثبت نشده بود که با شرايطي که اعلام شده، واردکنندگان توانستند اين کالاها و واردات صورت گرفته خود را ثبت کرده و شفاف سازي نمايند.

  • پنجره جديد سامانه جامعه تجارت براي تبادل ارز

وي از تصميم جديد سامانه جامع تجارت براي ايجاد پنجره‌اي جهت تعامل هر چه بيشتر صادرکننده با واردکننده خبر داد و آن را راهکاري براي تسريع در برگشت ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: مجموعه اين تدابير و تصميمات، تعامل بخش خصوصي و دولت را نشان مي‌دهد و البته صادرکنندگان هم آمادگي دارند که ارز را به کشور برگردانند و نه تنها اين را مطالبه به حق دولت مي‌دانند، بلکه خود را متعهد مي‌دانند که در اين شرايط اقتصادي، ارز را سريع‌تر به کشور برگردانند؛ اما اين کار مستلزم آن است که بسترهاي لازم از سوي مديران اجرايي کشور فراهم شود.رئيس کنفدراسيون صادرات ايران ادامه داد: اگرچه هنوز در بازگشت ارز حاصل از صادرات، به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم؛ اما برخي از موانع برچيده شده و روند بازگشت ارز سرعت گرفته است.

  • نقدهاي بخش‌خصوصي به بخشنامه سازمان مالياتي

لاهوتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بخشنامه روز گذشته سازمان امور مالياتي در خصوص لغو نرخ صفر و معافيت‌هاي مالياتي براي آن دسته از صادرکنندگاني که ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده‌اند، گفت: لغو معافيت مالياتي و نرخ صفر ماليات براي صادرکنندگاني که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برنگردانده‌اند، از جمله مفاد بودجه‌اي بوده که در سال ۹۷ براي سال ۹۸ از سوي دولت به مجلس تقديم شده و در قالب آن، دولت عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي را در سه بند ديده و جرايمي‌را براي آن لحاظ کرده بود؛ به نحوي که يکي از اين بندها، لغو معافيت مالياتي و مشوق‌هاي صادراتي، ديگر جريمه ديرکرد دو درصدي بر ميزان ارز صادراتي و در نهايت معرفي صادرکنندگان متخلف به مراجع به منظور برخورد قضائي بود که به هر حال اين پيشنهاد دولت خيلي سر و صدا کرده و نگراني و دغدغه ايجاد نمود؛ اما خوشبختانه مجلس با توجه ويژه به اين انتقادات فعالان اقتصادي، دو بند آخر را حذف نمود ولي اعمال معافيت‌هاي مالياتي و پرداخت مشوق را منوط به برگشت ارز صادراتي کرد که اين بخشنامه، روز گذشته (۲۴ فروردين ۹۸) در راستاي اجرايي شدن بودجه سال ۹۸ کشور ابلاغ شد. وي افزود: قانون مصوب مجلس که نشأت گرفته از مصوبه سران قوا در تاريخ آبان ۹۷ بوده، هم اکنون اجرايي شده و بنابراين اين موضوع قبلاً هم مطرح شده بود و در دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات مجلس مورد عمل واقع شده بود؛ ولي نقدي که به اين بخشنامه وجود دارد آن است که بودجه سال ۹۸ بايد محدود به سال ۹۸ باشد و نمي‌توان آن را به سال‌هاي قبل از جمله ۹۷ تعميم داد؛ مگر اينکه مراحل را از طريق ديوان عدالت پيش برده و مسير آن را تغيير دهيم که البته اين بخشنامه، مصوبه مجلس بوده و تائيد شوراي نگهبان را هم دارد.

زنگنه در واکنش به اظهار نظر جدید پمپئو؛

گروه انرژي: زنگنه درباره تهديد جديد وزير امور خارجه آمريکا مبني بر اينکه فشار و تحريم‌ها بر ايران بيشتر و تمديد خواهيم کرد افزود: ما به کارمان ادامه مي‌دهيم، آنچه که مهم است، اين است که بازار شکننده است. اين نيست که عرضه خيلي بالاتر از تقاضا باشد يا حتي ظرفيت‌هاي مازاد زياد باشد. حرف‌هايي زده مي‌شود که بيشتر تبليغاتي است تا بازار را آرام کنند. اما هر روز بازار گرانتر مي‌شود، و اين نشان دهنده نگراني بازار است. وي گفت: آقاي ترامپ بايد انتخاب کند که مي‌خواهد فشار بر ايران اضافه کند يا قيمت سوخت را در پمپ بنزين آمريکا پايين يا بالا نگه دارد.

به گزارش تسنيم، وزيرنفت درباره اينکه بعضي‌ها مي‌گويند، اگر سکوهاي نفتي احداث شده در هورالعظيم مي‌خواست در خشکي احداث شود،30درصد گران تر مي‌شد، تصميم گرفتند اين کار را کنند. زنگنه بيان کرد: اين يک دروغ بزرگ است که دشمنان ايران منتشر مي‌کنند. برخي از دوستان نيز باور کردند و بازنشر کرده اند.در حال حاضر اگر فيلم‌هايي که در رسانه‌ها منتشر شد، نشان مي‌دهد، تمام تأسيساتي که ما احداث کرديم دور تا دور آن را آب گرفته است و محدوده‌هاي بسيار کوچيکي آنجا بوده است توانسته‌ايم حفظ کنيم. وزير نفت گفت: همواره سياست ما اين بوده است که اکوسيستم هوربايد به عنوان يک سيستم زنده در طبيعت بماند و براي همين هزينه‌هايي به ما اضافه شد، نه اينکه کم شود. زنگنه ادامه داد: مسائلي را مطرح کردند و البته مديريت اين امر دست وزارت نفت نيست، مديريت دست ستاد بحران استان است. آنها هر دستوري دادند ما اعلام آمادگي کرديم. در حال حاضر هم اگر دستوري دهند، ما آمادگي داريم. اخيراً هم در خوزستان اعلام کردم که هر اقدامي‌که بخواهند انجام دهند ما آماده ايم. حالا هم مي‌توانند خودشان انجام دهند و هم اينکه به ما بگويند. وي بيان کرد: هر دستوري مي‌خواهند بدهند که از اين سدهاي موقتي يا دائمي‌که ساخته اند،شکافته شود يا به ما بگويند يا خودشان انجام دهند. ما ابزاري نداريم که بخواهيم جلوگيري کنيم. در حال حاضر هم سراسر هور را آب گرفته است. اگر جايي آب نگرفته است به دلايل طبيعي مانند پستي و بلندي‌ها است. وزير نفت گفت: هيچ کس در ذهنش اين نبوده است که به خاطر حفظ تأسيسات نفتي به جان و مال مردم خسارت بزند. اگر آب در برخي از قسمت‌هاي هور رفته و برخي ديگر کمتر يا بيشتر رفته است ، به خاطر پستي و بلندي‌هاي زمين است. زنگنه در پاسخ به اينکه آقاي صدر ساداتي در صفحه اينستا ويدئويي منتشر کرده که آب در هورالعظيم حداکثر تا مچ پاي وجود دارد گفت: مديريت آب در هورالعظيم ربطي به وزارت نفت ندارد که وزارت نفت اجازه دهد يا ندهد. تصميم با ستاد بحران استان است. استانداران صحبت کردند و گفتند که وزارت نفت حتي درخواستي از ما نداشته است. آنها خودشان تصميمات درستي گرفتند. وزيرنفت اظهار داشت: ما خسارت‌هاي زيادي در سيل ديديم. در اهواز هم در تلمبه خانه‌هاي ما و واحدهاي بهره برداري ما محصور در سيل هستند. نفت هم وظيفه کمک به سيل زدگان را انجام مي‌دهد و هم اينکه سوخت ،گاز و سوخت مايع مردم را تأمين مي‌کند و هم جريان وظايف ذاتي خود را براي سوخت پالايشگاه و صادرات را هم تأمين مي‌کند. اما من گفتم تمام امکانات در اختيار مردم سيل زده باشد. اگر لازم است از جاهاي ديگر امکاناتي براي کمک به سيل زدگان ارسال کنند. آنچه مهم است اين است که در نفت و پتروشيمي‌خسارت ديده ايم. اما اول بايد مشکلات مردم را حل کنيم. وي در پاسخ به اينکه روز گذشته يکي از مسئولان اعلام کردند که آبگيري از کانال سلمان را از ترس اينکه يک لکه نفتي آنجا وجود داشته است متوقف کرده‌اند افزود: هيچ نشتي از نفت تا کنون اطلاع داده نشده است. حتي هر جاهايي که نگران بوديم آسيب برسد. هم توليد را قطع کرده‌ايم و هم لوله‌ها را از نفت خالي کرديم. زنگنه درباره تهديد جديد وزير امور خارجه آمريکا مبني بر اينکه فشار و تحريم‌ها بر ايران بيشتر و تمديد خواهيم کرد افزود: ما به کارمان ادامه مي‌دهيم، آنچه که مهم است، اين است که بازار شکننده است. اين نيست که عرضه خيلي بالاتر از تقاضا باشد يا حتي ظرفيت‌هاي مازاد زياد باشد. حرف‌هايي زده مي‌شود که بيشتر تبليغاتي است تا بازار را آرام کنند. اما هر روز بازار گرانتر مي‌شود، و اين نشان دهنده نگراني بازار است. وي گفت: آقاي ترامپ بايد انتخاب کند که مي‌خواهد فشار بر ايران اضافه کند يا قيمت سوخت را در پمپ بنزين آمريکا پايين يا بالا نگه دارد. وزير نفت گفت: در حال حاضر ونزوئلا مشکل دارد. روسيه را هم تحريم کرده اند، ليبي هم نا آرام است. در آمريکا هم بخشي از توليد از بين رفته است. اينها نشان مي‌دهد که وضع توليد و عرضه و تقاضا بسيار شکننده است. اگر بخواهند فشار را بر روي ايران اضافه کنند، اين شکنندگي به طرز غير قابل پيش بيني اضافه خواهد شد. زنگنه در پاسخ به اينکه اگر تصور کنيم وضع کنوني سودان به نفع محوري پايان پذيرد که عربستان حمايت مي‌کند و در ونزوئلا اين فشارها ادامه يابد، آن موقع آيا فکر مي‌کنيد آمريکا موفق به فشار بيشتر بر ايران خواهد شدافزود: سودان در بحث نفت عددي نيست. عمدتاً نفت در سودان جنوبي است اما اين اتفاقات در سودان شمالي است که نفتي وجود ندارد. ونزوئلا ادامه اين وضع فشار را بر آمريکا هم اضافه مي‌کند.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ابراز تاسف کرد؛

گروه راه و مسکن: رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اعلام اينکه سيل اخير آزمون بزرگي براي مهندسي کشور بود که متاسفانه جامعه مهندسي از آن سربلند بيرون نيامد از مستندسازي مطالعات و دلايل رخ داد سيل خبر داد و گفت: در مرکز تحقيقات، درس‌هاي سيل را جمع‌آوري کنيم و در دستورالعمل‌ها، ضوابط و آيين‌نامه‌ها از آن بهره خواهيم برد.

به گزارش تجارت، محمد شکرچي‌زاده در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي آخرين اقدامات و ماموريت‌هاي آن مرکز را در راستاي سيل در استان‌هاي مختلف تشريح کرد. شکرچي‌زاده توضيح داد: بخشي از مطالعاتي که مرکز تحقيقات در سيل اخير برعهده گرفت بررسي و مطالعه رخ‌داد رانش و لغزش لايه‌هاي زمين در استان لرستان بود.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به اينکه بازديدي را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفته‌هاي گذشته خبر داد و گفت: بررسي و مطالعه اوليه‌اي در مورد رانش و لغزش لايه‌هاي زمين در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسي بيشتري است. اما بر اساس مطالعات و داده‌هايي که به دست آمد، وضعيت، هم اکنون وضعيت ناپايداري نيست و قابل کنترل است.

شکرچي‌زاده افزود: بعد از سيل گلستان در آق‌قلا و گميشان با هماهنگي مديريت بحران وزارت راه و شهرسازي و کارشناسان، شروع به جمع‌آوري اطلاعات کرديم و نخستين گزارش را به وزير راه و شهرسازي ارايه کرديم. متعاقبا گزارش مربوط به سيل شيراز آماده شد. در اين گزارش‌ها به طور مفصل بر اساس داده‌هاي هواشناسي و دبي آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانه‌ها، ارزيابي از اتفاقاتي که افتاده و اقداماتي که بايد انجام مي‌شد و بخشي از آن انجام نشده است را ارايه کرديم. در عين حال، پيشنهادات مرکز نيز در آن گزارش‌ها به تفصيل بيان شده است. وي با اعلام اينکه مرکز تحقيقات در حال آماده کردن گزارش‌هاي مربوط به سيل لرستان و خوزستان است، اعلام کرد: سيل اخير اتفاق نادري در تاريخ مهندسي کشور بود که همزمان سطح وسيعي از سرزمين ايران را دچار مشکل کرد. در مرکز تحقيقات براي ما مهم است که درس‌هاي سيل را جمع آوري کنيم و در دستورالعمل‌ها، ضوابط و آيين نامه‌ها از آن استفاده کنيم. آسيب سيل به ۱۰ هزار کيلومتر راه، ۵۰۰ پل و چند ۱۰ هزار خانه شکرچي‌زاده با اعلام اينکه سيل اخير، به بيش از ۱۰ هزار کيلومتر راه، بيش از ۵۰۰ پل و چند ده هزار خانه آسيب زد و بيش از ۳هزار ميلياردتومان به کشور آسيب رساند، تصريح کرد: در حال مستندسازي سيل اخير هستيم با اين هدف که درس‌هاي لازم را از آن بگيريم و چنانچه نياز باشد تغييراتي در روش‌هاي طراحي در دوره بازگشت سيل ارايه کنيم.

  • برگزاري نشست تخصصي بررسي سيل با حضور وزير راه و شهرسازي

وي افزود: کارشناسان مرکز در استان‌هاي مختلف مشغول بررسي، ارزيابي و آسيب‌شناسي هستند و نشست تخصصي را روز يکشنبه هشتم ارديبهشت‌ماه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار مي‌کنيم. در مراسم روز يکشنبه، دلايل رخدادهاي سيل در زمينه‌هاي شهرسازي، اينکه چه خطاهايي در ساخت و ساز شهري بوده و کجاها عدم رعايت اصول شهرسازي به کشور آسيب زده است، همچنين، ارزيابي رفتارهاي ساختمان‌ها و مصالحي که در توليد آنها نقش داشتند و در زمينه راه، بدنه راه‌ها، پل‌ها و رانش‌ها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

شکرچي زاده خاطرنشان کرد: نشست روز يکشنبه هشتم ارديبهشت ماه با اين هدف برگزار مي‌شود تا بتواند نتايج آن براي آينده و مهندسي کشور کارگشا باشد.

وي يادآور شد: وقتي ساختمانها، پل‌ها و راه‌ها ويران شده اند، آيا قرار است بر همان اساس بسازيم؟ يا اينکه لازم است اصول طراحي را تغيير دهيم؟ اينها مواردي است که نياز هست مورد ارزيابي قرار بگيرد و اين کاري است که مرکز تحقيقات در حال تکميل آن است.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در خصوص نقش عوامل انسان‌ساخت در سيل اخير و همچنين تغييرات اقليمي، نيز توضيح داد: تغييرات اقليمي‌از قبل شناخته شده بود و اين تغييرات موجب مي‌شود که شدت بارندگي بسيار بيشتر شود و با تحقيقات اين موارد ثابت شده‌اند. اما يادمان نرود که اين موضوع تنها عامل نيست. بدين معنا دست اندازي‌هايي که به بستر رودخانه‌ها شد، عدم لايروبي‌هايي که در رودخانه‌ها بايد انجام مي‌شد و انجام نشد، ساخت و سازهايي که در مسيل رودخانه‌ها انجام شد، اينها مهمترين عواملي است که اسيب سيل را افزايش دادند.

  • تاکيد بر نقش عوامل انسان‌ساخت در افزايش اثرات تخريبي سيل

وي تصريح کرد: قطعا اگر اصول مهندسي رعايت مي‌شد، خسارات کمتري داشتيم. شکرچي‌زاده گفت: اينکه در هر سيلي اثر اين موضوعات در چه حدي بوده است بايد مورد ارزيابي‌هاي بيشتري قرار بگيرد. ضمن آنکه اعلام شده است که براي خوزستان سيل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است. گزارش‌هاي سازمان هواشناسي نيز حاکي از اين مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از يک ماه، بارش‌هاي سالانه را داشتيم و چند ميليارد مترمکعب آب در کشور جاري شده است. وي افزود: اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام مي‌شد در زمينه‌هاي مختلف حتما خسارات کمتري مي‌ديديم. معتقدم به جاي آنکه به دنبال مقصر باشيم، عوامل را شناسايي کنيم و در ساخت و سازها اصلاحات لازم را ايجاد کنيم. شکرچي زاده تصريح کرد: سيل آزمون بزرگي براي مهندسي کشور بوده است و فکر مي‌کنم که خيلي از اين آزمون سرافراز بيرون نيامده ايم. درس‌هاي لازم را از آن بگيريم و بتوانيم ايمني بيشتري را براي شهروندان ايجاد کنيم.

 

 

یادداشت

حسين خدنگ

روزنامه نگار

همه ما عادت کرده‌ايم به شنيدن آمارهايي که در مقاطع مختلف از سوي نهادها در خصوص ميزان بيکاري ، تورم ، رشد اقتصادي و ... اعلام مي‌شود. انتشار اين آمارها را مسئولان و دستگاه‌ها به عنوان متر و معياري براي عملکرد خود محسوب مي‌کنند. شهروندان اما از شنيدن اين...آمارها گاهي غافلگير مي‌شوند و احساس مي‌کنند اوضاع اقتصادي در جامعه و پيرامون آنها با آماري که منتشر مي‌شود نمي‌خواند. به عنوان نمونه براي خانواده‌اي که تمام فرزندانش بيکار هستند پذيرفتن نرخ 12 درصدي بيکاري غير ممکن است. يا براي کسي که در مدت دو ماه يک کالا را به دو برابر قيمت مي‌خرد درک تورم تک رقمي‌يا حتي 20 درصدي و باور کردن آن دور از ذهن است. اين اتفاقي است که با اعلام تازه‌ترين نرخ بيکاري و تورم در ذهن اغلب شهروندان اتفاق مي‌افتد. به عنوان نمونه در تازه‌ترين گزارش‌ها آمار بيکاري در ايران حدود 12 درصد عنوان شده است. اين عدد با حساب و کتاب شهروندان يکي اينکه از هر 100 نفر تنها 12 نفر بيکار هستند. اما آيا واقعا اينگونه است؟ يعني اين همه نيروي تحصيلکرده بيکار و اين همه جوان جوياي کار که در کوچه و خيابان و اتوبوس و مترو مي‌بينيم و بيکاري آنان آه از نهاد خانواده برآورده تنها توهم است!؟ در خصوص تورم هم همين گونه است. در خريدهايمان مي‌بينيم که قيمت پنير و مرغ و شير و گوشت و ... در مدت يکي دو ماه دو و سه برابر شده و اين يعني تورم بيش از 100 درصدي! حالا بايد باور کنيم تورم 10 درصد است!؟ به راستي حقيقت ماجرا چيست و چرا در ايران اغلب به آمارها با ديده شک نگريسته مي‌شود؟ بگذاريد تا مساله را روشن کنيم. ماجرا به اختلاف در ديدگاه ما و مسئولان آمارگير باز مي‌گردد. متاسفانه در آمارگيري گاه مفاهيمي‌همچون نرخ بيکاري و نيروي کار و جمعيت فعال و تورم نقطه به نقطه و تورم ماهيانه و تورم مجموع سبد مصرفي خانوار بر اساس متغيرهايي محاسبه مي‌شود که با تلقي جامعه متفاوت است. مثلا براي آمارگيرها تعريف بيکاري در ايران کمابيش بر اين تصور استوار است که بيکار بايد به‌صورت فعال به‌دنبال شغل باشد. کسي که دنبال کار نمي‌گردد و بيکار است در آمار بيکاران محاسبه نمي‌شود!

اين يعني تمام کساني که در خانه نشسته‌اند و کار نمي‌کنند و به خاطر سرخوردگي يا خستگي و نااميدي به‌دنبال کار هم نمي‌گردند بيکار محسوب نمي‌شوند و جزو آمار بيکاران محاسبه نمي‌شوند. علاوه بر اين بسياري از نهادها سربازان، دانشجويان، دختران خانه دار و زنان متاهل و داوطلب‌هاي سازمان‌هاي غيرانتفاعي را که درآمد هم ندارند شاغل محسوب مي‌کنند هر چند درآمد نداشته باشند. بر همين اساس است که اعلام اين آمارها هميشه با حاشيه همراه بوده است و اغلب دست کاري در آمارها براي نشان دادن بهتر عملکرد دولت، تغيير در معيارهاي تعيين نرخ بيکاري براي کمتر کردن آن و قرار دادن دانشجويان و سربازان و حتي زنان خانه دار در رديف شاعلان از جمله اتهاماتي است که از سوي منتقدان دولت شنيده مي‌شود. در اين ميان متوليان آمارگيري همواره تاکيد کرده‌اند معيارهاي به دست آوردن آمار و تحليل آن بر اساس داده‌هاي علمي‌و مستندات معتبر شکل گرفته و اين مراکز بر اساس الگوها نسبت به آمارگيري و اعلام و انتشار ان اقدام مي‌کند. آنچه در اين ميان ناديده گرفته مي‌شود نکات پنهان در همين آمارها هستند که شايد اگر با دقت به آنها نگاه کنيم درکي بهتر از شرايط به دست آوريم. مثلا آمارهاي تازه بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد که در زمستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ۳۲.۴ درصد و کشاورزي با ١٦.٠ درصد قرار دارند.

اين مساله يعني اينکه نيمي‌از جمعيت فعال کشور تنها نقشي واسطه‌اي دارند و چيزي توليد نمي‌کنند.

يا بر اساس اين آمار نرخ بيکاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکي از آن است که ۲۵.۵ درصد از فعالان اين گروه سني در زمستان ١٣٩٧ بيکار بوده‌اند ,که اين يعني از هر چهار جوان يکي بيکار است و اين سرمايه به راحتي هرز مي‌شود.

به همين خاطر به نظر مي‌رسد بايد يکبار براي هميشه با نگاهي نو به معيارهاي دريافت و محاسبه آمارها نگريسته و رازهاي پنهان و مغفول مانده در آمارها را کشف کنيم تا اوضاع واقعي جامعه و اقتصاد را دريافته و تنها از منظر کليشه‌اي به اعداد نگاه نکنيم.

سرمقاله

لطف ا... سعيدي

عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران

پس از گذشت بيش از يک دهه از فرايند خصوصي سازي، چرايي بروز آسيب‌هاي مختلف در اين زمينه محل بحث و سوال است. به راستي چرا شرکت‌هاي بزرگ و سوددهي مثل هپکو پس از واگذاري به بخش خصوصي با مشکلات متعدد رو به رو شده و در آستانه تعطيلي...قرار گرفتند؟ اُفت ميزان فعاليت و بروز مشکلات مختلف در هپکو پس از خصوصي سازي را مي‌توان به دلايل مختلفي چون کاهش اعتبارات عمراني در سال‌هاي آغازين دهه 90، نوسان نرخ ارز و پايين نگاه داشتن دستوري آن و حذف تعرفه‌هاي واردات و ديگر پيشتيباني‌هاي دولت از هپکو نسبت داد. دولت در يک دوره واردات ماشين آلات عمراني و راه سازي دست ودوم را آزاد اعلام کرد و از سوي ديگر خريد محصولات ارزان قيمت چيني با کاهش تعرفه‌هاي وارداتي به دستور دولت، براي خريدران به صرفه تر بود. نکته ديگر اينکه سياست‌هاي عمومي‌دولت در مورد اشتغال هم به مانع ديگري در ترميم و اصلاح ساختار انساني اين واحدها براي خريداران آن تبديل شد. اما ريشه بروز اين دلايل در چيست؟

توجه به اهليت و توانايي خريداران بنگاه‌هاي دولتي از نکات مهم در فرايند خصوصي سازي است. دولت براي عدم تجربه‌هاي تلخي مثل هپکو در خصوصي سازي‌ها بايد بعضي رويه‌هاي ناصواب در اين زمينه را کنار بگذارد و به عنوان پشتيبان و حامي‌توسعه صنعت وارد ميدان شود نه يک فروشنده صرف. اگر دولت در فرايند خصوصي سازي در جايگاه واقعي خود بايستد، بسياري از عوارضي که دامن بنگاه‌ها را پس از خصوصي سازي گرفت کاهش پيدا مي‌کند. متاسفانه طي سال‌هاي گذشته دولت کمتر در اين جايگاه حاضر شده است و دور از ذهن است که صنعت کشور در سال‌هاي پيشرو از حمايت‌هاي دولت به عنوان يک حکمران مطلوب در اين زمينه بهره مند شود.

منبع : اتاق بازرگاني تهران