اراده ايران و ترکيه بر رونق روابط اقتصادي

سفير جمهوري ترکيه در تهران گفت: اراده روساي جمهوري ايران و ترکيه بر از سرگيري و رونق روابط تجاري و مناسبات اقتصادي دو کشور با استفاده از همه امکانات موجود استوار است.

دريا اورس در گفت و گو با ايرنا افزود: روساي جمهوري دو کشور در تمامي‌ديدارهاي خود در 8 سال اخير به ظرفيت‌هاي بزرگ سرمايه گذاري و هدف گذاري 30 ميليارد دلاري معاملات تجاري دو کشور اشاره کرده اند.

وي با بيان اينکه چند سال پيش حجم معاملات دو کشور به 22 ميليارد دلار رسيده بود، اظهار داشت: بعد از اعمال تحريم‌ها از سوي آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران و بروز برخي مشکلات اقتصادي جهاني، اين حجم معاملات کاهش يافت.

 

هشدار عراقچي به فرانسه

سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه کشورمان در توييتي در واکنش به اظهارات اخير سفير فرانسه در آمريکا نوشت: اگر توييت‌هاي ژرار آرو، موضع فرانسه است، ما با نقض آشکار و عمده اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روبرو هستيم. نياز است پاريس فوراً آن را اصلاح کند يا ما اقدام مقتضي را انجام مي‌دهيم. به گزارش ايسنا، سفير فرانسه در واشنگتن در صفحه توئيتر خود با بيان اين که انقضاي برجام به معناي عدم پايبندي ايران به يک برنامه غيرنظامي‌براي فعاليت‌هاي هسته‌اي آن نيست مدعي شد، در صورت عدم رعايت اين مسئله از سوي ايران پس از برجام ممکن است باز هم تحريم‌هايي عليه اين کشور اعمال شود.

 

دستگاه‌هاي امدادي در حالت آماده باش باشند

معاون اول رييس‌جمهور بر آمادگي همه جانبه در استان‌هاي درگير با سيل و مناطق در معرض طغيان رودخانه‌ها تاکيد کرد.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در تماس‌هاي تلفني جداگانه با استانداران هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان و خراسان‌هاي رضوي و جنوبي، از آخرين وضعيت بارش‌ها و اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با سيل در اين استانها مطلع شد.معاون اول رييس جمهور از استانداران اين استان‌ها خواست تا با در نظر گرفتن تمامي‌احتمالات، امکانات و ظرفيت استان‌هاي خود را براي جلوگيري از بروز خسارات جاني و مالي به مردم بکار گيرند و دستگاههاي امدادي و کمک رسان را تا هر زمان که لازم است در حالت آماده باش کامل نگه دارند.

تقريظ رهبر انقلاب بر کتاب «در کمين گل سرخ» منتشر مي‌شود

هشتمين پاسداشت ادبيات جهاد و مقاومت با موضوع گراميداشت ياد و خاطره‌ امير سپهبد شهيد علي صيادشيرازي و انتشار تقريظ حضرت آيت‌ا...‌العظمي‌خامنه‌اي بر کتاب «در کمين گل سرخ» از سوي مؤسسه‌ پژوهشي ـ فرهنگي انقلاب اسلامي‌برگزار خواهد شد.

به گزارش حوزه امام و رهبري خبرگزاري فارس در آستانه فرارسيدن روز ارتش جمهوري اسلامي‌ايران، هشتمين پاسداشت ادبيات جهاد و مقاومت با موضوع گراميداشت ياد و خاطره امير سپهد شهيد علي صيادشيرازي و انتشار تقريظ حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي بر کتاب «در کمين گل سرخ» از سوي مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي‌برگزار خواهد شد.

هزينه امروز مجلس را به سيل‌زدگان مي‌داديم

بهتر از ارائه گزارش بود

نماينده مردم فلاورجان در مجلس افزود: ما چهار ساعت وقت مجلس را گرفتيم. اين جلسات هزينه سنگيني براي کشور دارد. شايد اگر همين هزينه را به سيل‌زدگان مي‌داديم بهتر از ارائه اين گزارشات بود. مردم انتظار دارند چون در تنگنا هستند.

به گزارش ايلنا، سيدناصر موسوي لارگاني در نشست علني ديروز مجلس شوراي اسلامي‌در تذکري شفاهي خطاب به پزشکيان گفت: حقيقتاً از نحوه برگزاري جلسه امروز گله‌مند هستم. بسياري از همکاران نيز نسبت به اين موضوع معترض بودند. لطفاً فيلم امروز مجلس را بازبيني کرده و وضعيت نظم را بررسي کنيد. مردم از ما انتظار سخنراني ندارند. امروز عده‌اي آمدند گزارش دادند و رفتند. ما چهار ساعت وقت مجلس را گرفتيم. اين جلسات هزينه سنگيني براي کشور دارد. شايد اگر همين هزينه را به سيل‌زدگان مي‌داديم بهتر از ارائه اين گزارشات بود. مردم انتظار دارند چون در تنگنا هستند.

مسئولان از سفر به مناطق سيل‌زده

به شدت خودداري کنند

رييس سازمان مديريت بحران کشور گفت: عليرغم اينکه حضور مسئولان در مناطق سيل‌زده موجب اميدواري است و امکان فراهم شدن خوشحالي مردم وجود دارد، اما تامين حفاظت و تشريفات‌شان در اين شرايط مشکل است.

اسماعيل نجار (رييس سازمان مديريت بحران کشور) در گفت‌وگو با ايلنا گفت: خواهش ما از مسئولان اين است که اين سفرها را انجام ندهند، چراکه مسائل مختلفي را در پي دارد. عليرغم اينکه حضور مسئولان در اين مناطق مايه اميدواري است و ممکن است خوشحالي مردم را فراهم کند، اما مشکلاتي را نيز به دنبال دارد.

ديپلماسي پارلماني ايران، روسيه و ترکيه

به حل مسائل منطقه کمک کند

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ايران، روسيه و ترکيه در سطوح مختلف اعم از روساي جمهور و وزراي خارجه همکاري‌هاي ديپلماتيکي دارند و در بخش پارلمان نيز اين ديپلماسي مشترک مي‌تواند به حل مسائل منطقه کمک کند.

علي نجفي خوشرودي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه‌ملت، در خصوص اجلاس سه جانبه روساي کميسيون‌هاي سياست خارجي مجالس ايران، روسيه و ترکيه و اهميت ديپلماسي پارلماني اظهار داشت: نشست 3 جانبه‌اي بين روساي کميسيون‌هاي سياست خارجي مجلس ايران، روسيه و ترکيه برگزار شد که مي‌توان ارزيابي مناسبي از آن داشت.سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌بيان کرد: اين نشست 3 جانبه در خصوص مسائل منطقه‌اي برگزار شد و نتايج مثبتي نيز به دنبال داشت.

تکرار ادعاي بي‌اساس پمپئو عليه ايران

وزير امور خارجه آمريکا در سفر خود به پاراگوئه در يک گفت‌وگوي اختصاصي با صداي آمريکا درباره اين که آيا ايران در آمريکاي لاتين حضور دارد يا خير، مدعي شد: شکي در اين نيست. پول ايران در آمريکاي جنوبي براي حمايت از حزب‌ا...، حمايت از سازمان‌هاي مجرمانه برون مرزي، حمايت از تلاش‌هاي در راستاي تروريسم در سراسر منطقه صرف مي‌شود.به گزارش ايسنا، مايک پمپئو، بر اين ادعاي خود افزود: ما شاهد عملکرد ايران هستيم که بزرگ‌ترين کشور حامي‌تروريسم است و اين تهديد جهاني است.

با حضور چهار وزير در مجلس گزارش کامل بررسي سيلاب‌هاي اخير کشور ارائه شد؛

گروه سياسي: جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌به رياست علي لاريجاني برگزار شد و بررسي موضوع بارندگي‌هاي اخير کشور با حضور مسوولين مربوطه و وزراي راه، کشاورزي، کشور و نيرو در دستور کار جلسه علني ديروز ( يک شنبه) مجلس قرار گرفت.

  • سيل بيش از ۳۵۰۰ ميليارد تومان به خطوط ريلي و جاده‌اي کشور آسيب زد

به گزارش ايسنا، در ادامه جلسه محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي گفت: تا به امروز بيش از ۱۴ هزار کيلومتر از راه‌هاي کشور در بيش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسيب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخريب شده است. وي با اشاره به عملکرد اين وزارتخانه در سيل اخير بيان کرد: وزارت راه و شهرسازي در ايام نوروز مسئوليت تشکيل ستاد سفرهاي نوروزي را بر عهده دارد و از همه ايام سال فعال‌تر است و به گونه‌اي در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاري وقوع سيل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشي مضاعف نقش خود را ايفا کنند. به گونه‌اي که امسال در ايام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سيلاب مواجه شديم و ستاد مديريت بحران در وزارت راه و شهرسازي به صورت شبانه روزي در حال تلاش بود.

  • بخش کشاورزي ۱۳هزار ميليارد تومان خسارت ديده است

محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي هم گفت‌ که بخش کشاورزي در جريان سيل اخير ۱۳ هزار ميليارد تومان خسارت ديده است. وي افزود: قبل از هر چيز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌هاي سخت نعمت و رحمتو بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خيلي از هموطنان ما در سيل اخير آسيب‌هاي جدي ديدند که اميدواريم در بخش مالي با کمک دولت و مجلس شوراي اسلامي‌و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنيم.

  • ۲۱۰۰ ميليارد تومان خسارات به تأسيسات وارد شد

رضا اردکانيان، وزير نيرو با بيان اين که در پي بارش‌ها و سيل اخير مجموعا ۲ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان خسارات به تأسيسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر يک و نيم درصد روستاها متأثر از سيل و قطعي برق و قطعي آب شرب هستند. وي افزود: همانطور که خشکسالي نتيجه طبيعي بارش‌هاي کم است سيل هم در اثر بارش‌هاي شديد رخ مي‌دهد که در تمام دنيا اتفاقي اجتناب ناپذير است. همه‌ ما بايد سعي کنيم به مدد دانش و اطلاعات و تجربيات موجود خسارات و صدمات سيل را کاهش دهيم.

  • دستگاه‌ها آمادگي بارندگي احتمالي در ارديبهشت را داشته باشند

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور هماهنگي همه دستگاه‌ها در سيل اخير را از ويژگي‌هاي اين سيل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگي لازم همه دستگاه‌ها براي بارندگي احتمالي و توام با ذوب برف در ارديبهشت تاکيد کرد. وي با بيان اينکه ۲۵ استان در سيل اخير گرفتار سيل شدند و مشکلات زيادي از جمله تخريب منازل، مساکن، زمين‌هاي کشاورزي، پل‌ها و جاده‌ها ، تاسيسات و برق را شاهد بوديم، افزود: با هدفگذاري صورت گرفته خسارات جاني را اولين هدف خود قرارداديم و با جابجايي جمعيت در 250 روستا و بخش‌هايي از شهرها خسارات جاني را به حداقل رسانديم. سيل با اين عظمت مي‌توانست خسارت جاني بيشتري را در بر داشته باشد.

  • مجلس بدون مماشات و با قاطعيت با عاملان سيل برخورد خواهد کرد

صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه پيش‌بيني جديد بارش‌ها و انجام اقدامات لازم براي کاهش خسارات ميسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مديريت‌ها و عدم برنامه‌ريزي باعث افزايش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعيت با عاملان سيل برخورد خواهد کرد.

  • پيشنهاد رئيس کميسيون شوراها

در اين جلسه محمدجواد کوليوند، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي پيشنهاد کرد که کميسيون مشترکي در مجلس براي بررسي علمکرد دستگاه‌هاي مختلف در سيل اخير تشکيل شود.

  • براي محاکمه متهمان سيل اخير بايد عزم جدي وجود داشته باشد

همچنين فريدون حسنوند، رييس کميسيون انرژي با بيان اين که مقصر اصلي خسارات وارده به مردم بر اثر سيلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمي‌براي محاکمه، عزل و استيضاح مي‌خواهد، گفت‌: متهم رديف اول وزير نيرو و مجموعه معاونت آب اين وزارتخانه است.

  • فقدان مديريت توانمند در بحران اخير مشهود بود

احمدعلي کيخا، رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با بيان اينکه بحران اخير و سيل قابل مديريت بود، گفت که فقدان مديريت توانمند در اين بحران مشهود بوده است. وي افزود: در اينکه حجم بارش‌ها زياد بوده و علت آن هم تغيير اقليم است شکي نيست اما اينکه چرا حجم خسارت زياد بود موضوعي است که بايد به آن پاسخ داده شود.

  • عامل سيل بارش است، اما عامل تخريب، سوء مديريت‌ها

در اين جلسه همايون يوسفي، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور از سوي سياسيون و عدم اشرافيت کافي بر موضوع آب باعث شده تا تصميمات صحيحي چه در دوران خشکسالي و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.

  • مقصران سيل شناسايي و با آنها برخورد شود

همچنين نبي هزار جريبي، نماينده مردم گرگان در مجلس شوراي اسلامي‌خواستار شناسايي مقصران حادثه سيل و برخورد با آنها شد و با اشاره به گزارش وزرا از سيلاب‌هاي اخير، گفت‌: ما بهتر مي‌دانيم چه اتفاقي افتاده است. اما خواستار اين هستيم که مقصران شناسايي و با آنها برخورد شود.

  • ساخت‌وساز در حريم رودخانه بيشترين خسارت را ايجاد کرد

محمدرضا ملکشاهي راد، نماينده مردم خرم آباد نيز با بيان اين که ساخت و ساز در حريم رودخانه بيشترين خسارت را وارد کرده است، گفت‌: بشر هميشه با بلاياي طبيعي مواجه بوده است، اما در حال‌ حاضر که تجربه بيشتري وجود دارد و هم تکنولوژي پيشرفت کرده است نبايد سيل اين قدر ويرانگر باشد. اين نشان دهنده اين است که بخش زيادي از خسارات سيل نتيجه‌ سوء مديريت و توزيع و تخصيص ناعادلانه بوده است.

  • در حوزه زيرساخت‌ها در کشور کوتاهي شده است

همچنين حميد بنايي، نماينده مردم گناباد در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اين‌که سيل خسارت سنگيني بر جاي گذاشته است، گفت: امروز ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سيل خسارت ديده‌اند. حجم خسارات وارده بسيار بالا بوده و جبران آن به تنهايي از توان دولت خارج است.

  • سيل خوزستان حاصل تصميمات غلط در رهاسازي آب سد کرخه و دز است

قاسم ساعدي، رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان نيز با اشاره به اين‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازي آب سدها باعث افزايش خسارت در استان شده است، گفت: پيش‌بيني‌ها و تصميمات غلط در دو مرحله‌ آبگيري و رهاسازي آب سدهاي کرخه و دز باعث افزايش خسارات در استان شده است وزارت نيرو بايد پاسخگو باشد.در ادامه اين جلسه برخي از نمايندگان استان‌هاي خراسان شمالي، مرکزي، ايلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگيلويه و بوير احمد در سخنان کوتاهي به تشريح وضعيت اين استان‌ها بعد از وقوع سيل پرداختند.

  • جلوي کمک‌هاي مردم به سيل‌زدگان را نگيريد

مسعود پزشکيان، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌خواستار سازماندهي کمک‌هاي مردمي‌به سيل زدگان شد و تاکيد کرد که نبايد جلوي کمک‌هاي مردم گرفته شود. وي بر ضرورت سازماندهي و مديريت مشارکت مردمي‌تاکيد و در اين رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها مي‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسي مي‌خواهد خودش پول ببرد و کاري انجام دهد نبايد جلوي او را گرفت،‌ بلکه بايد کمک‌هاي مردمي‌سازماندهي شود.

ظريف با اشاره به راه اندازي ساز و کار متناظر با اينستکس در ايران مطرح کرد؛

گرو سياسي: محمد جواد ظريف وزير امور خرجه کشورمان با بيان اينکه ساز و کار متناظر براي اينستکس هفته گذشته در ايران راه اندازي شد تاکيد کرد که اروپايي‌ها نسبت به انجام تعهداتشان در قبال ايران بسيار عقب هستند.

به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف صبح ديروزدر حاشيه رونمايي از پايگاه اينترنتي ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساز و کار متناظر با اينستکس هفته گذشته در ايران راه اندازي شد و اکنون اروپايي‌ها هيچ بهانه‌اي در اجراي تعهداتشان و شروع به کار ندارند.

اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان تصريح کرد: بايد تاکيد کنم که اين اقدام يک اقدام مقدماتي توسط اروپايي‌ها است و آنها در ارديبهشت ماه سال گذشته بعد از خروج آمريکا از برجام تعهدات متعددي را طرح کردند. براي شروع به جاي اين تعهدات نياز بود که اينستکس راه اندازي شود و اکنون ما معتقديم که اروپايي‌ها بايد تلاش و فعاليت کنند که بتواند تعهدات خود را انجام دهند. آنها بسيار عقب هستند و نبايد اين گونه تصور کنند که ايران منتظر آنها مي‌ماند. ظريف ادامه داد: ما رابطه خوبي با همسايگانمان داريم ساز و کارهاي مشابهي را با بسياري از کشورها راه اندازي کرده‌ايم و اين ساز و کارها در حال عمل هستند و من نمي‌دانم که اروپايي‌ها براي يک ساز و کار مقدماتي چقدر وقت نياز دارند. محمدجواد ظريف در ادامه صحبت‌هاي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با اقدامات ايران در مورد تصميم اخير آمريکايي‌ها عليه سپاه و نامه‌اي که او به دبيرکل سازمان ملل و شوراي امنيت در اين چهارچوب نوشته است، گفت: اولين کاري که ايران در برابر اين اقدام غيرقانوني آمريکا انجام داد صدور بيانيه شوراي امنيت ملي کشور بود که در آن بيانيه اعلام شد که ايران در عملي متقابل گروه سنتکام را به عنوان سازمان تروريستي مي‌شناسد و از دولت آمريکا به عنوان رژيمي‌حامي‌تروريسم ياد کرد.

رييس مجلس در ديدار رييس کميسيون سياست خارجي مجلس سناي ايتاليا

گروه سياسي: رييس مجلس شوراي اسلامي، حساسيت ايتاليا در مورد برقراري صلح و امنيت در منطقه را امري پسنديده خواند و گفت: بحران‌هاي مختلفي در منطقه وجود دارد، ضمن اين که هنوز مسئله داعش رفع نشده و بحران‌هاي جديدي مانند مهاجرت هم ايجاد شده است.

به گزارش ايرنا از خانه ملت، «علي لاريجاني» در ديدار «ويتو روساري پتروچلي» رييس کميسيون سياست خارجي و مهاجرت مجلس سناي ايتاليا ضمن خوشامدگويي به وي و هيات همراهش موضوعات مختلفي همچون مسائل منطقه‌اي و روابط تجاري بين ايران و ايتاليا را مورد بررسي قرار داد.

رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که سيل در ايران آسيب‌هاي زيادي وارد کرده است از ابزار همدردي مجلس سناي ايتاليا با مردم ايران به دليل بروز حادثه سيل و کمک‌هاي انسان‌دوستانه اين کشور به مردم سيل‌زده قدرداني کرد.

لاريجاني حساسيت ايتاليا در مورد برقراري صلح و امنيت در منطقه را امري پسنديده خواند و افزود: هم‌اکنون بحران‌هاي مختلفي در منطقه وجود دارد، ضمن اين که هنوز مسئله داعش نيز رفع نشده است. وي خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بحران‌هاي جديدي هم ايجاد شده که يک ضلع مهاجرت است، کما اين که بحران الجزاير، سودان و ليبي در اين رابطه از اهميت بسزايي برخوردار است.

مشتاقانه خواستار ارتقاي سطح روابط با ايران هستيم ويتو روساري پتروچلي رييس کميسيون سياست خارجي و مهاجرت مجلس سناي ايتاليا نيز در اين ديدار ضمن تشکر از مهمان‌نوازي ايران گفت: اکنون ايتاليا در مرحله نويني از ارتقاي سطح روابط پارلماني ميان ايران و اين کشور برخوردار است، چرا که بعد از گذشت يک سال از برگزاري انتخابات مجلس سناي اين کشور شاهد تغييرات عمده‌اي در ترکيب اعضاي آن هستيم، کما اين که سه چهارم آن تغيير کرده و نهايي نيز شده است.

قاضی مسعودی مقام در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی گفت که در جلسه قبل آخرین دفاع را از آقای هدایتی اخذ کردیم که این گفته با واکنش حسین هدایتی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم دیگر به اخلال در نظام اقتصادی، پس از تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ به متهمین، اظهار کرد: در جلسه قبل آخرین دفاع را از آقای هدایتی اخذ کردیم و نوبت به آقای سید مهدی موسوی نژاد رسید که این گفته با واکنش حسین هدایتی مبنی بر اینکه «از ما آخرین دفاع گرفته نشده است» مواجه شد.

قاضی بیان کرد: شما و وکیل‌تان بیش از ۵ ساعت در جلسه قبل صحبت کردید و تمام مستنداتی که ارائه دادید همان مطالبی بود که در پرونده موجود بود. پس نمی توانید بگویید آخرین دفاعیات اخذ نشده است. در همان جلسه به شما تفهیم شد که آخرین دفاعیات از شما اخذ می‌شود.

قاضی مسعودی مقام پس از پایان ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم دیگر این پرونده در جمع خبرنگاران در خصوص روند رسیدگی به این پرونده، گفت: ما ٦ جلسه دادگاه داشتیم که برخی جلسات نیز تا ٧ ساعت به طول انجامید. همچنین ارزیابی پرونده نزدیک به ١٠ هزار صفحه است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در جمع مدیران منابع طبیعی شهرستان های استان تهران و فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی با تأکید بر رویکرد پیشگیرانه در امر حفاظت از اراضی ملی گفت: با هوشیاری و رصد مستمر اراضی ملی باید فرصت هرگونه سود جویی و تعرض به عرصه های منابع طبیعی از سودجویان گرفته شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران احمد طاهری با تقدیر و تشکر از عوامل یگان حفاظت و مدیران منابع طبیعی که در طول تعطیلات نوروزی به حفاظت از اراضی ملی مشغول بودند افزود: امسال خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و آماده باش کامل نیروهای منابع طبیعی و همچنین همکاری و مشارکت خوب مردم و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از سوی رسانه ها کمترین تصرف و تخلف به عرصه های ملی را شاهد بودیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اظهار داشت: شما نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در خط مقدم مبارزه با زمین خواری و حفظ انفال هستید که برای جلوگیری از جرائم مربوط به تضییع منابع طبیعی و کسب توفیق در این امر ارتباط و هماهنگی با سایر دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی، انتظامی، امنیتی و قضائی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سرمقاله

لطف ا... سعيدي

عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران

پس از گذشت بيش از يک دهه از فرايند خصوصي سازي، چرايي بروز آسيب‌هاي مختلف در اين زمينه محل بحث و سوال است. به راستي چرا شرکت‌هاي بزرگ و سوددهي مثل هپکو پس از واگذاري به بخش خصوصي با مشکلات متعدد رو به رو شده و در آستانه تعطيلي...قرار گرفتند؟ اُفت ميزان فعاليت و بروز مشکلات مختلف در هپکو پس از خصوصي سازي را مي‌توان به دلايل مختلفي چون کاهش اعتبارات عمراني در سال‌هاي آغازين دهه 90، نوسان نرخ ارز و پايين نگاه داشتن دستوري آن و حذف تعرفه‌هاي واردات و ديگر پيشتيباني‌هاي دولت از هپکو نسبت داد. دولت در يک دوره واردات ماشين آلات عمراني و راه سازي دست ودوم را آزاد اعلام کرد و از سوي ديگر خريد محصولات ارزان قيمت چيني با کاهش تعرفه‌هاي وارداتي به دستور دولت، براي خريدران به صرفه تر بود. نکته ديگر اينکه سياست‌هاي عمومي‌دولت در مورد اشتغال هم به مانع ديگري در ترميم و اصلاح ساختار انساني اين واحدها براي خريداران آن تبديل شد. اما ريشه بروز اين دلايل در چيست؟

توجه به اهليت و توانايي خريداران بنگاه‌هاي دولتي از نکات مهم در فرايند خصوصي سازي است. دولت براي عدم تجربه‌هاي تلخي مثل هپکو در خصوصي سازي‌ها بايد بعضي رويه‌هاي ناصواب در اين زمينه را کنار بگذارد و به عنوان پشتيبان و حامي‌توسعه صنعت وارد ميدان شود نه يک فروشنده صرف. اگر دولت در فرايند خصوصي سازي در جايگاه واقعي خود بايستد، بسياري از عوارضي که دامن بنگاه‌ها را پس از خصوصي سازي گرفت کاهش پيدا مي‌کند. متاسفانه طي سال‌هاي گذشته دولت کمتر در اين جايگاه حاضر شده است و دور از ذهن است که صنعت کشور در سال‌هاي پيشرو از حمايت‌هاي دولت به عنوان يک حکمران مطلوب در اين زمينه بهره مند شود.

منبع : اتاق بازرگاني تهران