۵۰ زمين ورزشي روباز براي شهرهاي جديد

معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد گفت: توسعه اجتماعي شهرهاي جديد و شکل‌گيري هويت و همبستگي اجتماعي در آن‌ها نيازمند زيرساخت‌هاي اجتماعي است. حبيب‌اله طاهرخاني در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي افزود: اين زيرساخت‌ها طيف گسترده‌اي از فضاهاي عمومي، فرهنگي و ورزشي را در شهرها شامل مي‌شوند که افتتاح سالن بين‌المللي فوتسال صدرا، افتتاح و بهره‌برداري از مجموعه فرهنگي و کتابخانه سهند، بهر‌ه‌مندي از مجموعه فرهنگي و دارالقرآن صدرا و بهره‌برداري از حداقل ۵۰ زمين ورزشي روباز تحت اين عنوان در دستور کار شرکت عمران شهرهاي جديد در سال جاري قرار گرفته است.

 

بازگشايي راه‌هاي مسدود تا پايان هفته جاري

معاون وزير راه و شهرسازي از بازگشايي تمامي‌راه‌هاي مسدود در کشور تا پايان هفته جاري خبر داد و افزود: تا پايان اين هفته کليه راه‌هاي کشور اعم از روستايي، فرعي و اصلي بازگشايي مي‌شوند يا راه جايگزين براي دسترسي مردم احداث مي‌گردد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عبدالهاشم حسن نيا با حضور در شبکه خبر اظهار داشت: در لرستان راه ارتباطي نزديک به ۱۰۰ روستا مسدود است و روزانه ۳۰ محور در اين استان بازگشايي مي‌شود. در حال تلاش براي نصب يک پل بزرگ بر روي رودخانه کشکان در استان لرستان با هدف برقراي پنج هزار ساکن روستاهاي اطراف هستيم.

 

گزارش دلايل تخريب"پل کاکارضا" آماده شد

معاون وزير راه و شهرسازي از آماده شدن گزارش مربوط به بررسي دلايل تخريب پل "کاکارضا" در استان لرستان خبر داد.

خيرا... خادمي‌در گفت‌گو با تسنيم در خصوص پل تخريب شده کاکارضا در استان لرستان،‌اظهار کرد: هفته گذشته اکيپي را براي بررسي دلايل تخريب اين پل به محل اعزام کرديم که گزارش مربوطه آماده و به دفتر بنده ارسال شده است. وي تاکيد کرد: به زودي دلايل تخريب و نقص اين پل را اعلام خواهيم کرد. معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد:‌قوه قضاييه نيز به اين موضوع وارد شده و از مشاور و پيمانکار پيگيري‌هاي لازم را به عمل آورده است.

تمديد مهلت پرداخت عوارض آزادراه‌ها

مهلت پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌ها براي آن دسته از مالکان خودرويي که از تاريخ ۲۸ اسفندماه سال گذشته اقدام به پرداخت عوارض خود نکرده‌اند تا ۱۰ ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۸ تمديد شد.

سيد حسين ميرشفيع، معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در گفت وگو با ايسنا با بيان اينکه تصميم بر اين شد تا روش‌هاي پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌ها توسعه يافته و اطلاع رساني در اين رابطه تقويت شود، اظهار کرد: قرار بر اين است تا از طريق خودپردازهاي بانکي نيز امکان پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌ها فراهم شود چرا که ممکن است برخي از افراد نتوانند از اپليکيشن‌هاي در نظر گرفته شده استفاده کنند و يا تلفن همراه هوشمند نداشته باشند.وي ادامه داد: علاوه بر امکان پرداخت از طريق خودپردازهاي بانکي، تصميم بر اين است تا امکان پرداخت از طريق انواع تلفن همراه با کد دستوري USSD فراهم شود هر چند که هنوز پرداخت از اين دو طريق عملياتي نشده است.

پنج فروند شناور جديد براي نجات و رفع آلودگي آب در راه است

مديرکل تامين و مهندسي تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: امسال يک فروند شناور رفع آلودگي آب دريا (او.آر.وي)، 2 فروند شناور تجسس و نجات (اس.اِي.آر) و 2 فروند باقيمانده بارج (شناور) جمع آوري آلودگي نفتي بنادر جنوبي را به بخش‌هاي مربوط تحويل مي‌دهيم.

به گزارش شنبه تارنماي سازمان بنادر و دريانوردي، فرهاد منتصر کوهساري ادامه داد: تحويل سه دستگاه رادار و اسکنر مربوط به سامانه کنترل ترافيک دريايي بنادر (وي.تي.اس)، 12 دستگاه ترانستينر (جرثقيل‌هاي جابجايي و بارگيري کانتينرها درکاميون‌ها) و 2 دستگاه از سه دستگاه جرثقيل موبايل ساحلي 60 تني بنادر شمالي از ديگر برنامه‌هاي مهم اداره کل تامين و مهندسي تجهيزات در سال 1398 است.

وي «خارج سازي يک فروند مغروقه قديمي‌آب‌هاي استان گلستان»، «خارج سازي 2 فروند مغروقه خانيان (W2) و سارا»، «تحويل 12 فروند قايق ريب بنادر کشور»، «تحويل 12 فروند شناور گارد بنادر» و «جا‌بجايي چهار دستگاه مکنده و يک دستگاه جرثقيل موبايل محوطه‌اي 140 تن» را از ديگر اقدامات اين اداره کل در سال 98 اعلام کرد.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ابراز تاسف کرد؛

گروه راه و مسکن: رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اعلام اينکه سيل اخير آزمون بزرگي براي مهندسي کشور بود که متاسفانه جامعه مهندسي از آن سربلند بيرون نيامد از مستندسازي مطالعات و دلايل رخ داد سيل خبر داد و گفت: در مرکز تحقيقات، درس‌هاي سيل را جمع‌آوري کنيم و در دستورالعمل‌ها، ضوابط و آيين‌نامه‌ها از آن بهره خواهيم برد.

به گزارش تجارت، محمد شکرچي‌زاده در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي آخرين اقدامات و ماموريت‌هاي آن مرکز را در راستاي سيل در استان‌هاي مختلف تشريح کرد. شکرچي‌زاده توضيح داد: بخشي از مطالعاتي که مرکز تحقيقات در سيل اخير برعهده گرفت بررسي و مطالعه رخ‌داد رانش و لغزش لايه‌هاي زمين در استان لرستان بود.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به اينکه بازديدي را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفته‌هاي گذشته خبر داد و گفت: بررسي و مطالعه اوليه‌اي در مورد رانش و لغزش لايه‌هاي زمين در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسي بيشتري است. اما بر اساس مطالعات و داده‌هايي که به دست آمد، وضعيت، هم اکنون وضعيت ناپايداري نيست و قابل کنترل است.

شکرچي‌زاده افزود: بعد از سيل گلستان در آق‌قلا و گميشان با هماهنگي مديريت بحران وزارت راه و شهرسازي و کارشناسان، شروع به جمع‌آوري اطلاعات کرديم و نخستين گزارش را به وزير راه و شهرسازي ارايه کرديم. متعاقبا گزارش مربوط به سيل شيراز آماده شد. در اين گزارش‌ها به طور مفصل بر اساس داده‌هاي هواشناسي و دبي آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانه‌ها، ارزيابي از اتفاقاتي که افتاده و اقداماتي که بايد انجام مي‌شد و بخشي از آن انجام نشده است را ارايه کرديم. در عين حال، پيشنهادات مرکز نيز در آن گزارش‌ها به تفصيل بيان شده است. وي با اعلام اينکه مرکز تحقيقات در حال آماده کردن گزارش‌هاي مربوط به سيل لرستان و خوزستان است، اعلام کرد: سيل اخير اتفاق نادري در تاريخ مهندسي کشور بود که همزمان سطح وسيعي از سرزمين ايران را دچار مشکل کرد. در مرکز تحقيقات براي ما مهم است که درس‌هاي سيل را جمع آوري کنيم و در دستورالعمل‌ها، ضوابط و آيين نامه‌ها از آن استفاده کنيم. آسيب سيل به ۱۰ هزار کيلومتر راه، ۵۰۰ پل و چند ۱۰ هزار خانه شکرچي‌زاده با اعلام اينکه سيل اخير، به بيش از ۱۰ هزار کيلومتر راه، بيش از ۵۰۰ پل و چند ده هزار خانه آسيب زد و بيش از ۳هزار ميلياردتومان به کشور آسيب رساند، تصريح کرد: در حال مستندسازي سيل اخير هستيم با اين هدف که درس‌هاي لازم را از آن بگيريم و چنانچه نياز باشد تغييراتي در روش‌هاي طراحي در دوره بازگشت سيل ارايه کنيم.

  • برگزاري نشست تخصصي بررسي سيل با حضور وزير راه و شهرسازي

وي افزود: کارشناسان مرکز در استان‌هاي مختلف مشغول بررسي، ارزيابي و آسيب‌شناسي هستند و نشست تخصصي را روز يکشنبه هشتم ارديبهشت‌ماه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار مي‌کنيم. در مراسم روز يکشنبه، دلايل رخدادهاي سيل در زمينه‌هاي شهرسازي، اينکه چه خطاهايي در ساخت و ساز شهري بوده و کجاها عدم رعايت اصول شهرسازي به کشور آسيب زده است، همچنين، ارزيابي رفتارهاي ساختمان‌ها و مصالحي که در توليد آنها نقش داشتند و در زمينه راه، بدنه راه‌ها، پل‌ها و رانش‌ها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

شکرچي زاده خاطرنشان کرد: نشست روز يکشنبه هشتم ارديبهشت ماه با اين هدف برگزار مي‌شود تا بتواند نتايج آن براي آينده و مهندسي کشور کارگشا باشد.

وي يادآور شد: وقتي ساختمانها، پل‌ها و راه‌ها ويران شده اند، آيا قرار است بر همان اساس بسازيم؟ يا اينکه لازم است اصول طراحي را تغيير دهيم؟ اينها مواردي است که نياز هست مورد ارزيابي قرار بگيرد و اين کاري است که مرکز تحقيقات در حال تکميل آن است.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در خصوص نقش عوامل انسان‌ساخت در سيل اخير و همچنين تغييرات اقليمي، نيز توضيح داد: تغييرات اقليمي‌از قبل شناخته شده بود و اين تغييرات موجب مي‌شود که شدت بارندگي بسيار بيشتر شود و با تحقيقات اين موارد ثابت شده‌اند. اما يادمان نرود که اين موضوع تنها عامل نيست. بدين معنا دست اندازي‌هايي که به بستر رودخانه‌ها شد، عدم لايروبي‌هايي که در رودخانه‌ها بايد انجام مي‌شد و انجام نشد، ساخت و سازهايي که در مسيل رودخانه‌ها انجام شد، اينها مهمترين عواملي است که اسيب سيل را افزايش دادند.

  • تاکيد بر نقش عوامل انسان‌ساخت در افزايش اثرات تخريبي سيل

وي تصريح کرد: قطعا اگر اصول مهندسي رعايت مي‌شد، خسارات کمتري داشتيم. شکرچي‌زاده گفت: اينکه در هر سيلي اثر اين موضوعات در چه حدي بوده است بايد مورد ارزيابي‌هاي بيشتري قرار بگيرد. ضمن آنکه اعلام شده است که براي خوزستان سيل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است. گزارش‌هاي سازمان هواشناسي نيز حاکي از اين مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از يک ماه، بارش‌هاي سالانه را داشتيم و چند ميليارد مترمکعب آب در کشور جاري شده است. وي افزود: اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام مي‌شد در زمينه‌هاي مختلف حتما خسارات کمتري مي‌ديديم. معتقدم به جاي آنکه به دنبال مقصر باشيم، عوامل را شناسايي کنيم و در ساخت و سازها اصلاحات لازم را ايجاد کنيم. شکرچي زاده تصريح کرد: سيل آزمون بزرگي براي مهندسي کشور بوده است و فکر مي‌کنم که خيلي از اين آزمون سرافراز بيرون نيامده ايم. درس‌هاي لازم را از آن بگيريم و بتوانيم ايمني بيشتري را براي شهروندان ايجاد کنيم.