تعیین تکلیف پرونده سازمان خصوصی‌سازی

رئیس دیوان محاسبات از تعیین تکلیف پرونده سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: مردم و رسانه‌ها خبرهای مربوط به پرونده این سازمان را رصد می‌کنند و خواهان تعیین تکلیف آن هستند. به گزارش تسنیم، عادل آذر گفت: برای سال 96 در حوزه خصوصی‌سازی مواردی که تحت عنوان تخلفات صورت گرفته است، در بخش واگذاری‌ها احصاء و به طور ویژه در صحن علنی مجلس نیز قرائت شده است. وی با اشاره به این که این پرونده‌ها تکمیل و نهایی شده است، افزود: البته مجمع نمایندگان استان‌ها به عنوان مثال در خصوص واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان نقطه نظراتی دارند و نشست‌هایی نیز در این زمینه داریم که در حال برگزاری است.

 

نرخ های فعلی ارز پایدار نیست

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌های فعلی ارز پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند؛ بنابر این بهتر است مردم عادی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند.

«عبدالناصر همتی» در حاشیه نشست هیات دولت درباره نرخ ارز به خبرنگاران گفت: این نرخ تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: وضعمان از نظر ذخیر اسکناس بسیار خوب است، اما متغیرهای سیاسی روی نرخ ارز تاثیرگذار است که مبنای اقتصادی ندارد. همتی با بیان اینکه مردم نباید تابع متغیرهای سیاسی باشند، اظهار داشت: این نرخ‌ها نرخ پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند و بهتر است مردم عادی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند.

 

دولت بده بستان خاص دارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ارتباط با ۱۰هزار شرکت دولتی که ارز یارانه ای دریافت کرده اند می گوید دولت با این شرکت ها بده بستان های خاص دارد.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته 10 هزار شرکت دولتی ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کرده اند، گفت: از آنجایی که برای تولید کالاهای اساسی و به میزان مصرف داخل کشور واردات انجام نمی شود، مسیر دقیقی قابل ترسیم نیست تا بتوانیم کالاها را با قیمت ارزان تر به دست مصرف کننده برسانیم.

تسهیلات 18گانه گمرک

برای فعالان مجاز اقتصادی

سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تولید و صادرات، تسهیلات جدیدی را برای فعالان مجاز اقتصادی ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، گمرک در راستای سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید و صادرات، تسهیلات گوناگونی برای فعالان تولیدی و تجاری به‌ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فاقد سابقه تخلف گمرکی در نظر گرفته و طی شیوه‌نامه‌ای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است.

به استناد مفاد تبصره 1 ذیل بند الف بخشنامه «دستورالعمل نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی» رئیس کل گمرک ایران ارائه ضمانت‌نامه بانکی با سررسید حداکثر یکساله بابت حقوق ورودی از سوی شرکت‌های مصوب شده به‌عنوان فعال اقتصادی مجاز (AEO) در هر زمان از سال امکان‌پذیر است.

شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی ابلاغ شد

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. به نقل از سازمان امور مالیاتی ایران، این شیوه نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی نموده اند صادر شده است. محمد قاسم پناهی در این خصوص اظهار داشت: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده است و ادارات امور مالیاتی مربوطه مطابق مقررات اقدام می‌نمایند. وی در خصوص نحوه رسیدگی مالیاتی به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز گفت: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز بر اساس حجم خرید ارز جهت رسیدگی در کارگروه منتخب امور مالیاتی شهر و استان تهران و نیز ادارات کل امور مالیاتی مربوط در استان‌ها ارسال شده و اطلاعات جدید به دست آمده نیز ارسال خواهد شد. سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی اشخاص حقیقی نیز از طریق دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها ارسال می‌گردد.

بررسی‌های تجارت نشان می‌دهد؛

اقتصاد کلان: برابر بررسی های به عمل آمده هر توریست سلامت 3 تا 4 برابر گردشگر معمولی برای کشور ارزآوری خواهد داشت و این موضوع از یک سو با توجه به این که در حال حاضر کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و به شدت نیازمند ارز است و از سوی دیگر با توجه به حوزه های مختلف گردشگری سلامت نظیر ناباروری، دندان پزشکی، جراحی قلب، چشم و جراحی پلاستیک، بیماری‌های مرتبط با سرطان و گردشگری در آب‌های شفا بخش در ایران یک فرصت مغتنم برای کشورمان محسوب می شود . به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، نتیجه یک پژوهش داخلی می گوید: «می‌توان پیش‌بینی کرد که با پیشرفت حوزه گردشگری سلامت، سالانه حدود یک‌میلیون توریست سلامت و ارزآوری در حدود ۷ میلیارد دلار داشته باشیم».

  • گردش مالی جهانی گردشگری سلام در دنیا

بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۷، از کل درآمد ۱.۳۴۰ تریلیون دلاری حاصل از این صنعت بین‌الملل، قاره اروپا ۳۷ درصد، منطقه آسیا پاسیفیک ۲۹ درصد، آمریکا ۲۴ درصد، خاورمیانه ۵ درصد و آفریقا ۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

اما بررسی ها نشان می‌دهد که بخش گردشگری سلامت در کشور ما، برای نیل به چنین جایگاهی، نیازمند اقدامات قابل‌توجهی از سوی مراجع مختلف و به‌ویژه واحد بین‌الملل بیمارستان‌ها است. مطالعات گسترده، عواملی نظیر قیمت بالای خدمات درمانی و مراقبت پزشکی و کیفیت پایین خدمات درمانی در کشورهای مبدأ، افزایش زمان انتظار به‌منظور دریافت خدمت، عدم ارائه برخی خدمات، سطح پایین یا عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های پزشکی و تجربه گردشگری و فراغت را به‌عنوان عواملی برای سوق یافتن به سمت گردشگری پزشکی به‌حساب می‌آورند. در این خصوص اما کشور ایران باوجود شرایط و استعدادهای خاص، با چالش‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف روبرو است.

  • عزم مسئولان برای توسعه گردشگری سلامت

حالا سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت بر آن شده اند تا با هم افزایی گام های اساسی در این راستا بردارند و بخش گردشگری سلامت را فعال کنند. در همین راستا روز سه شنبه مراسم رونمایی و امضای مشترک آئین نامه تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های تسهیل‌گر ارائه خدمات تخصصی درمانی به بیماران بین‌الملل با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ها، وزیر بهداشت در این مراسم با بیان این که به بیمارستان‌ها اعلام کردیم که می‌توانند ۱۰ درصد تخت‌هایشان را به صورت VIP برای گردشگران سلامت اختصاص دهند، گفت: در همین راستا پزشکانی را به عنوان متولی و مسئول فنی در این زمینه خواهیم گذاشت، اما اگر این پزشکان در پروسه درمان گردشگر سلامت او را سرگردان کرده و یا هزینه‌ای را به او تحمیل کردند، با آنها برخورد جدی کرده و پروانه مسئول فنی آن پزشک را لغو می‌کنیم.

دکتر سعید نمکی یکی از منابع مهم درآمدی تمام کشورها را توریسم معرفی کرده و گفت: در رابطه با صنعت توریسم سلامت ما قبلاً مقدار زیادی از مشکلات درمانی خود را در خارج از کشور تأمین می‌کردیم که همین امر باعث خروج ارز از کشور می‌شد. اما می‌توان صراحتاً اعلام کرد امروز با توسعه زیرساخت نظام سلامت کشور، هیچ مورد قابل علاجی در دنیا نیست که ما در کشور نتوانیم برای آن گام برداریم. ما امروز پذیرای بیماران مختلف جهان هستیم. همچنین در بخش پیوند عضو در منطقه خاورمیانه کشور ایران سرآمد است که این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

  • تعریف فرایند ساختارمند برای هدایت گردشگران سلامت از مبدا

از سوی دیگر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: باید بتوانیم گردشگری سلامت را از مبدا تحت رصد قرار داده و با سرویس مناسب به مراکز درمانی معرفی کنیم و برای بعد از درمان نیز باید بتوانیم این گردشگران را در فرایندی تعریف شده به مراکز فرهنگی، تاریخی و... برده و سپس از طریق همین فرایند از کشور خارج کنیم.به گزارش ایسنا، علی اصغر افزود: امضای این تفاهم نامه فرصتی است که بتوانیم بحث گردشگری سلامت را سامان دهیم. گردشگری بخش‌های مختلفی دارند و یکی از بخش‌های پر درامد ان گردشگری سلامت است.وی با بیان این‌که براساس آمارهای جهانی به ازای هر گردشگر ۲۴۰۰ دلار درامد برای کشورها در نظر گرفته شده است، افزود: در عین حال در کشور ما با توجه به مزایایی مانند طبیعت بکر، پیشینه تاریخی و فرهنگی، اکثر گردشگرانی که به واسطه درمان به کشور می‌آیند، به گردشگران ترکیبی بدل می‌شوند که بسیار پردرامد بوده و باید سامان می‌یافتند.

  • لزوم ساماندهی حوزه گردشگری سلامت

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در این خصوص تاکید کرد: امضای توافق‌نامه بین سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت، حوزه گردشگری سلامت را سامان‌دهی می‌کند.

امین حقیقت در گفت‌وگو با میراث‌آریا افزود: «با توجه به ابهامات و در برخی موارد اختلافات سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت و سوالات فعالان گردشگری سلامت، دو دستگاه تصمیم گرفتند با امضای توافق‌نامه‌ای، حدود و اختیارات خود را مشخص کنند.»

حقیقت افزود: «براساس این توافق‌نامه، تمام فعالیت‌های گردشگری، شامل بازاریابی، تبلیغات، حضور در نمایشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، همایش‌ها و سمینارهای مرتبط با گردشگری سلامت، حمل و نقل، اخذ ویزا، اقامت، برگزاری تورهای ایرانگردی و بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی، راهنمای گردشگری و تمام خدمات مرتبط در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری خواهد بود.»

 

 

علی عالی زاده معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: ایفای نقش تامین مالی از طریق توسعۀ ابزارهای تامین مالی در سال‌های گذشته همواره از مهم‌ترین برنامه‌های نهاد ناظر بازار سرمایه در پیشبرد اهداف ملی و حمایت از رونق تولید داخلی بوده است. وی ضمن بیان مطلب بالا در گفت و گو با سناگفت: در سال‌های اخیر این موضوع با شناخت بیشتر بنگاه‌های اقتصادی و عامه سرمایه‌گذاران، عمق بیشتری پیدا کرده است؛ استقبال در طرف تقاضا در کنار مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، سبب شده که شرکت‌های بیشتری به این نوع از تامین مالی روی آورند.وی ادامه داد: این موضوع سبب ایجاد گشایش بیشتری در تامین مالی صنایع داخلی شده است؛ همچنین استفاده دولت از بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی و همچنین انتشار اوراق خزانه اسلامی سبب تسریع فرآیند تسویه با طلبکاران از دولت شده است.

وحید حسن پور میرعامل کارگزاری صبا جهاد روندهای هیجانی بازار را ناشی از دانش محدود سرمایه گذاری در بورس عنوان کرد و کاهش این هیجانات را با نزدیک شدن به فصل مجامع حتمی دانست.وی با تاکید بر لزوم در پیش گیری رفتار متناسب سهامداران در روزهای هیجانی بازار گفت:در شرایطی که بازار تحت تاثیر ریسک های غیر سیستماتیک و بعضا شایعات قرار می گیرد،اتخاذ رفتار درست سهامداران می تواند به بازگشت روندها به روال عادی و منطقی موثر باشد.وی با اشاره به ضرورت بررسی و انتخاب صحیح سهام بنیادی در هنگام ورود به چرخه سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزود:چنانچه فردی با تکیه بر دانش،اطلاعات و تحلیل صحیح اقدام به سرمایه گذاری در سهم یا سهامی کرده باشد و در این کار شناخت و اثرگذاری متغییرهای اقتصادی را نیز لحاظ کرده باشد،اکنون دیگر برای او وقوع اغلب رویدادهای غیر سیستماتیک، کوتاه مدت و در روند کلی رشد سهم بی اثر است و جای نگرانی ندارد.

کوچ سرمایه های سرگردان به تالار شیشه ای؛

گروه بورس:‌۴۲ روز ابتدایی سال گذشته و امسال در بورس تهران شرایط متفاوتی تجربه شده است؛ به‌گونه‌ای که نماگر اصلی بازار سرمایه در یک ماه و نیم ابتدایی امسال ۳۲ هزار واحد رشد کرده اما در مدت مشابه پارسال ۲۰۰۰ واحد با افت مواجه شده بود.

به گزارش ایسنا، معاملات بازار سهام در حالی رونق گرفته که این رونق ناشی رشد اقتصاد نیست، بلکه ناشی از افزایش تورم و رشد قیمت ارزهای خارجی است. این موضوع سبب شده در هفته‌های گذشته شاهد رکوردزنی لحظه به لحظه شاخص‌های بازار سهام باشیم.

این روند از خرداد پارسال شروع شد و تا نیمه‌های آن سال نیز ادامه داشت. بعد از آن بازار با اصلاح قیمت‌ها مواجه شد و از ابتدای سال جاری نیز دوباره فعالان بازار سهام شاهد افزایش قیمت‌ها هستند.

بازدهی بیش از ۱۸ درصدی بورس در سال جاری

در ابتدای سال ۱۳۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی قرار گرفت و تا امروز بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده و از ۲۱۰ هزار واحد گذشته که در نتیجه بازدهی بیش از ۱۸ درصدی را به سرمایه‌گذاران داده است.

شاخص بازار اول در ابتدای سال در نیمه کانال ۱۳۳ هزار واحدی قرار داشت و میزان تغییر آن از ابتدای سال بیش از ۲۵ هزار واحد بود. در نتیجه این شاخص نیز بیش از ۱۹ درصد رشد کرده است. همچنین شاخص بازار دوم بیش از ۵۷ هزار واحد معادل ۱۶ درصد رشد کرده است.

این آمار در حالی است که در ابتدای سال ۱۳۹۷ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز ۹۵ هزار و ۸۱۹ واحدی قرار داشت اما بعد از ۱.۵ ماه از سپری شدن سال ۱۳۹۷ این شاخص بیش از ۲۰۰۰ واحد افت کرد؛ البته این افت پایدار نماند و با شروع ماه سوم سال، تاریخ‌سازی‌ها و رکوردشکنی‌ها آغاز شد.

با توجه به این آمارها روند حرکتی نماگر اصلی بازار در سال جاری نسبت به سال قبل کاملاً متفاوت بوده است؛ به طوری که این شاخص در ۱.۵ ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۲ هزار واحد رشد کرده اما در مدت مشابه سال گذشته این شاخص با افت ۲۰۰۰ واحدی مواجه بوده است.

در این میان فضای کلی معاملات از نظر حرکت سرمایه‌گذاران به سمت عرضه یا تقاضا در بازار را می‌توان در ۱۴ ماه جاری به هم نزدیک دانست، چراکه در این ماه‌ها شرایط بازار نسبتاً هیجانی و کم ارتباط با میزان تولید و فروش شرکت‌ها بود و تصمیمات سرمایه‌گذاران از بازارهای غیر مولدی همچون بازار ارزهای خارجی تأثیر می‌پذیرفت.

اگر بخواهیم به ارزش معاملات نیز از ابتدای امسال تاکنون نگاهی داشته باشیم باید گفت این عدد از ابتدای سال جاری بیش از ۳۵۲ هزار میلیارد ریال بوده و حجم معاملات به ۱۴۰ هزار و ۲۹۴ رسیده است.

تعداد معاملات انجام شده نیز به حدود ۹ میلیون نوبت رسیده است که این آمارها نسبت به ماه‌های انتهایی سال گذشته رشد نسبتاً بالایی را نشان می‌دهد

شاخص کل در بازار بورس روز چهارشنبه24 اردیبهشت ماه، 728 واحد افت داشت و در نهایت این شاخص به رقم 211 هزار و 17واحد رسید.در معاملات روز چهارشنبه، سه میلیارد و 931 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 12 هزار و 900 میلیارد ریال در 289 هزار نوبت داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با 506 واحد افزایش به 45 هزار و 737 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با 351 واحد افزایش به 31 هزار و 779 واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با 194 واحد کاهش به رقم 237 هزار و 106 واحد رسید، شاخص بازار اول 576 واحد و شاخص بازار دوم هزار و 261 واحد کاهش داشتند.در بین همه نمادها، نفت بهران (شبهرن) با 184 واحد، نفت سپاهان (شسپا) با 141 واحد و توسعه معادن و فلزات ( ومعادن) با 97 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با 193 واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با 159 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با 150 واحد و گروه مپنا (سهامی عام) با 97 واحد از جمله گروه هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند. در بین نمادهای نماد بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، ایران خودرو، گروه مپنا ( سهامی عام)، پارس خودرو و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

علیرضا ناصرپور، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت در بورس کالای ایران براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال ۹۴ آغاز شده و با اجرای این طرح، نتایج مطلوبی برای کشاورزان و دولت حاصل شده است.به گزارش «کالاخبر»، ناصرپور با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی به دو شیوه گواهی سپرده کالایی و معاملات فیزیکی در بورس کالا انجام می شود، افزود: از سال گذشته به دلیل تحولات قیمتی در بازار محصولات کشاورزی و بالا بودن قیمت جو و ذرت در بازار به نسبت نرخ تضمینی اعلامی دولت، این طور تصور می شد که جذابیت اجرای طرح قیمت تضمینی در میان کشاورزان کاهش یابد اما پس از مشاهده روند دادوستدها و اعلام نیاز کشاورزان، سال گذشته در حوزه ذرت معاملات خوبی صورت گرفت و امسال نیز نیاز به اجرای این طرح به منظور حمایت از کشاورزان احساس می شود.سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به دلایل استقبال کشاورزان نسبت به فروش محصولاتشان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عامل نخست در این زمینه، وجود دلالان و واسطه ها در بازار است. کشاورزان اعلام می کنند.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

محمدهادی رضوی، فردی است که اکنون به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان محاکمه می‌شود. اما گویا نگرانی زیادی از این بابت ندارد و به نوعی در دادگاه سخن می‌گوید... که آفتابه دزدها هم جرات این گونه سخن گفتن را ندارند به نوعی که در دفاعیه خود می‌گوید: «من کلاً آدم عصبی مزاجی هستم و از خداوند خواسته‌ام که به من کمک کند بتوانم با حوصله از خود دفاع کنم یا دائم دعا می‌کردم که مبادا آقای قهرمانی (نماینده دادستان در دادگاه) چیزی بگوید و من را عصبانی کند». این نوع سخن گفتن داماد محمد شریعتمداری وزیر اسبق بازرگانی، وزیر سابق صمت و وزیر کنونی کار، مردم را از این بابت نگران می‌کند که مبادا همچنان آقازادگی یا داماد وزیر بودن می‌تواند نقش آفرین باشد. اما نکته جالب در بخش دیگری از دفاعیات رضوی است. آنجا که خطاب به رییس دادگاه می‌گوید: «آقای مسعودی‌مقام، بانک سرمایه ۳۱ بدهکار کلان دارد که بدهی‌هایشان ۳۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیارد و ۱۰۰۰ میلیارد است، بدهی من کجای این ارقام قرار دارد؟! لیست اسامی این ۳۱ بدهکار توسط هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام شده که اصلاً اسم من در آنجا نیست. مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان». این سخنان دیگر باعث نگرانی مردم نمی‌شود، بلکه خون به دل کسانی می‌کنند که برای تأمین نان شب، ناچار می‌شوند در سخت‌ترین شرایط کار کنند. جناب آقای رضوی که برای شما 80 میلیارد تومان عددی نیست، آیا می دانید بیش از نصف جمعیت 80 میلیون نفری کشور، نمی‌دانند 80 میلیارد چند صفر دارد و در تمام عمرشان اگر همه درآمد و داریی شان را جمع کنند، به 100 میلیون هم نمی‌رسد؟ آیا می دانید بیش از 60 درصد بازنشستگان کشور ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرند و بازنشستگان بسیاری ماهیانه 400 هزار تومان حقوق می‌گیرند؟ آیا می دانید بیشتر کارگران کشور حداقل بگیر هستند و ناچارهستند با حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان هم خرج خانه بدهند، هم اجاره خانه بدهند، هم هزینه تحصیل فرزندانشان را بدهند و هرگز به تفریح فکر نکنند؟ آیا می دانید در همین کشور اسلامی‌مان افراد بسیاری هستند که هنوز از روستایشان بیرون نرفته‌اند و در آرزوی زیارت بارگاه امام هشتم (ع) هستند؟ آیا می دانید کمک هزینه کمیته امداد به یک خانواده نیازمند ماهیانه 90 هزار تومان است؟ آیا خبر دارید زنان سرپرست خانوار با چه مشقتی برای فرزندان یتیمشان هم مادر هستند و هم نقش پدری ایفا می‌کنند؟ آیا خبر از دخترانی دارید که به واسطه ناتوانی مالی، امکان تهیه جهیزیه ندارند و برای شرمنده نشدن مقابل خانواده داماد، از عروس شدن منصرف شده و پیردختر شده‌اند؟ آیا تاکنون با پسرهایی رو به رو شده‌اید که از ترس شرمندگی برای تأمین هزینه‌های زندگی، جرات نمی‌کنند به خواستگاری دختر مورد علاقه‌شان بروند؟ شما که مانند آب خوردن می‌توانید 80 میلیارد تومان آن هم فقط از یک بانک وام بگیرید، آیا تاکنون با زوج‌هایی صحبت کرده‌اید که به دنبال آشنا می‌گردند تا وام ازدواجشان را چند روزی زودتر بگیرند؟ آیا می دانید سفره خالی چه معنایی دارد و آنهایی که گرسنگی را در سفره‌هایشان تقسیم می‌کنند، راجع به شما و امثال شما چگونه فکر می‌کنند؟ شما که در بخشی از دفاعیه‌تان گفته بودید «ظاهراً خیلی ها دوست دارند بگویند محمدهادی رضوی داماد شریعتمداری است ولی من که داماد نتانیاهو نیستم. من از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی پرونده من بررسی شود» آیا موقع دریافت وام از بانکها یا بستن قرارداد با وزارتخانه‌ها و ادارات نامی از پدرزنتان نبردید. این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر همچنان مطرح است که اگر بار دیگر در دادگاه خواستید از خودتان دفاع کنید، بهتر است به این سؤالات نیز پاسخ بدهید زیرا تنها اتهام شما اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع نیست بلکه شما و امثال شما خون به دل تمام کسانی کردید که برای تهیه نان شب ناچار به تحمل سختی‌های بسیار و شرمندگی مقابل زن و فرزندشان هستند. شما با رفتارتان به سرمایه اجتماعی لطمه زدید و اعتماد عمومی را جریحه دار کردید.