استفاده از ظرفیت حداکثری سرمایه‌های انسانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغی به فرشاد مقیمی«معاون امور صنایع وزارتخانه» و محمدباقر عالی «معاون وزیر و رییس هیأت عامل ایدرو» بر استفاده از ظرفیت حداکثری سرمایه‌های انسانی کشور برای تعمیق ساخت داخل قطعات مصرفی و وارداتی تأکید کرد. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در این ابلاغ با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و نامگذاری امسال به عنوان "رونق تولید"، تصریح کرد: ضروری است تا تمام شرکت‌های خودروسازی با همکاری قطعه سازان، شرکت‌های دانش بنیان، فعالان اقتصادی، ظرفیت‌های دانشگاهی، متخصصان داخلی و جوانان خلاق نسبت به تعمیق ساخت داخل قطعات مصرفی و وارداتی اقدام کنند.

 

تعیین مسئول فعال سازی معادن کوچک

وزیر صنعت با صدور حکمی رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو را با حفظ سمت به عنوان مسئول اجرای طرح اقتصاد مقاومتی منصوب کرد.

«رضا رحمانی» در حکم خود خطاب به «خداداد غریب پور» تاکید کرد: «ضروری است با همت جنابعالی و مدیران مربوطه، اجرایی شدن این پروژه جزو اولویت های آن سازمان قرار گرفته و با همکاری مسئولان ذیربط و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها و متخصصان بخش خصوصی، نسبت به تدوین برنامه‌های اجرایی در این ارتباط اقدام شود».

در این حکم آمده است: « گزارش ماهانه پیشرفت کار به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی مستقر در معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت ارسال شود».

 

اهمیت مدیریت در توسعۀ صادرات

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در چهارمین شورای راهبردی توسعۀ صادرات غیرنفتی بر لزوم مدیریت صحیح سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعۀ صادرات و پرهیز از اشتباهات گذشته تأکید کرد. به گزارش ایلنا، محمدرضا مودودی در چهارمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی، در تشریح آمار تجارت خارجی در طی ماه فروردین اظهار داشت: صادرات کشور با احتساب پتروشیمی و میعانات گازی ۲ میلیارد و 547 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی ۱۸.۳ درصد کاهش داشته است. وی افزود :میزان واردات در مدت مذکور حدود ۳.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

 

تحریم آمریکا بر ضد فلزات ایران تکراری است

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، با تکراری دانستن تحریم جدید اعلامی آمریکا بر ضد صنایع فلزی گفت: تحریم‌ صنایع فلزی ایران موضوع جدیدی نیست و از زمان خروج آمریکا از برجام نیز وجود داشته است.

قدیر قیافه در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به ادعای اعمال تحریم‌های جدید بر روی صنایع معدنی به ویژه فولاد، مس و آلومینیوم از سوی رئیس جمهور آمریکا، اظهار کرد: سال‌هاست که اقتصاد ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و البته که هر مرحله سخت‌تر نیز شده است اما به موازات آن فعالان اقتصادی راه‌های بسیار زیادی پیدا کرده و توانسته‌اند از این تحریم‌ها گذر کنند.

وی افزود: تحریم صنایع فلزی که چند روز پیش توسط رئیس جمهور آمریکا علیه بخش معدن و صنایع معدنی ایران و برای حوزه‌هایی همچون فولاد، مس و آلومینیوم اعلام شد، موضوع جدیدی نیست؛ چرا که در همان زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام، فلزات ایران از جمله فولاد، مس و آلومینیوم در حوزه تحریم‌های اعلام شده قرار گرفت.

قیمت‌ها به بازار مجازی خودرو برگشت

قیمت‌های خودرو که حدود دو هفته بود با دستور پلیس فتا برای مبارزه با دلالان از آگهی‌های خرید و فروش در سایت‌های اینترنتی حذف شده بود امروز به سایت‌ها برگشته است.

به گزارش ایسنا، حدود دو هفته پیش رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد و اعلام کرد که حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است.

به دنبال آن جلساتی بین مسؤولان مرتبط برای بررسی راهکارهای مقابله با دلالان در فضای مجازی برگزار و به دنبال آن هفته گذشته رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی با شرایط جدید ظرف دو روز خبر داد.

به گفته وی، در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دادستانی، اتحادیه خودرو و پلت‌فرم‌ها تصمیم گرفته شد که اعضای اتحادیه خودرو قیمت‌های واقعی و کارشناسی بازار را تعیین کنند.

سورنا ستاری مطرح کرد؛

گروه تجارت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال پایدار در کشور در گرو بهره گیری از دانش روز و توجه به شرکت های دانش بنیان و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت جوانان است.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد با اشاره به اینکه دولت برای تحقق اهداف نظام و انقلاب در راستای تولید و اشتغال زمینه های لازم را فراهم می کند، افزود: اقتصاد دانش بنیان همان کسب و کارهای جدید بر اساس نیاز کشور و مردم است .

وی ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان، ایجاد کارآفرینی صحیح ، تولید و اشتغال در کشور باید همه در کنار هم با جدیت و حساسیت و حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران اقدام کنیم. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ در عرصه های مختلف سرآمد بود، تصریح کرد: برای اینکه در اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی موفق باشیم باید دانشگاه های به وظابف خود عمل کنند.

ستاری با اشاره به اینکه دانش هیچگاه با پول قابل خریداری نیست و پژوهش هایی که با پول دولت انجام شود محصول مناسبی ندارد به اهمیت جلب مشارکت بخش خصوصی و حضور جوانان و استفاده از ایده های این نسل تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باید با برنامه ریزی مدون نسبت به اصلاح شیوه‌های اشتغالزایی گام های جدی برداشت و قطعا باید زیرساخت‌ها را اصلاح کرد.

ستاری خاطر نشان کرد: شرایط به گونه ای است که دیگر کسب و کارهای سنتی نمی تواند جوابگوی اشتغال جوانان باشد و باید زمینه حضور و فعالیت نسل جوان را با فعالیت های جدید تولیدی فراهم کرد.

وی گفت: در دنیای کنونی بدون شک با اقتصاد متکی بر فروش نفت نمی توان در تولید و اشتغال و اهداف اقتصادی مورد نیاز کشور به موفقیت رسید و باید یک نگرش جدید در اقتصاد دانش بینان به وجود آید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اهمیت نوآوری و خلاقیت در بین جوانان برای تولید و اشتغال اشاره کرد و یادآور شد: یکی از بزرگترین خیانت‌ها به فرزندان این است که تلاش می شود همه استخدام شوند چون این هدف موجب از بین رفتن خلاقیت آنها می شود.

ستاری همچنین با اشاره به قیمت هر بشکه نفت خام گفت: اگر فرض شود فردی یک شیشه عطر از خارج از کشور 100 دلار خریداری کند، به این معناست که چند هزار لیتر نفت خام از کشور خارج کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در محیط کسب و کار جدید 140 نوع خدمت در راستای اقتصاد دانش بنیان ارائه می شود و این خود زمینه ای برای رونق تولید و اشتغال و خدمت به مردم و کشور است.

به گزارش ایرنا، ستاری در سفر یک روزه به یزد از شرکت‌ های دانش بنیان واقع در شهرک صنعتی و پارک علم و فناوری بازدید کرد .

  • مسئولان نگاه ویژه به اقتصاد دانش بنیان داشته باشند

همچنین استاندار یزد از اقتصاد دانش بنیان برای تولید و اشتغال به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت : باید مسئولان دستگاه های اجرایی برای تحقق آن نگاه ویژه ای داشته باشند و دولت به جد برای توسعه استان و رونق تولید از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی افزود:در یزد زیر ساخت های خوبی برای فعالیت در این عرصه با مشارکت مسئولان و حمایت های مادی و معنوی برای حضور جوانان علاقه مند فراهم است که باید از فرصت موجود استفاده کرد.

استاندار یزد تصریح کرد: تعامل دستگاه های مختلف، فعالیت برای حضور بیشتر جوانان در میدان کار ، عمل و کارآفرینی و بهره گیری از فرصت های موجود نقش مهمی در اشتغال مولد و مفید دارد.

طالبی تصریح کرد: حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در یزد و بیان نیازها و طرح اولویت ها توسط فعالان اقتصاد دانش بنیان و شرکت های این عرصه می تواند به اشتغال کمک کند. در این جلسه تفاهم نامه احداث کارخانه فناوری در بافت تاریخی یزد بین معاون رئیس جمهوری و استاندار یزد امضا شد. هم‌اکنون 262 شرکت در پارک علم و فناوری یزد مستقر است و افزون بر 900 شرکت نیز از این مجموعه خارج شدند. این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌ میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان به تسهیلات ۸۴۴ میلیون دلاری نیاز دارند چراکه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که به دلیل نبود قطعه قابلیت تحویل به مردم را ندارد. فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره وام ارزی خودروسازان، گفت: مقرر بود در سال گذشته، 844 میلیون دلار وام ارزی به خودروسازان پرداخت شود درحالیکه تاکنون این مبلغ تخصیص پیدا نکرده است. وی اظهار کرد: ما به دنبال تامین این تسهیلات هستیم. مقرر است؛ بانک مرکزی این وام را پرداخت کند اما تاکنون این تسهیلات تامین نشده است. مقیمی با بیان اینکه بانک مرکزی وعده تامین این وام را داده است، خاطرنشان کرد: تعهدات براساس پیش فرض ها، انجام شده و در حال حاضر تولید خودرو سه برابر شده است.

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: راه‌حل فائق آمدن بر چالش‌های صنعت خودروسازی کشور واردات خودروهای دست دوم یا آزادسازی واردات خودرو نیست بلکه شناسایی، معرفی به مردم و اعدام دانه‌درشت‌های مافیای دلالی خودروست. سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: صنعت خودروی کشور را مافیای دلالی که بخشی از خودروسازان نیز در آن دست دارند، ملتهب کرده است. برخورد قاطع در سطح اعدام چهار نفر دانه‌درشت مافیای صنعت باعث می‌شود پراید به قیمت ۲۰ میلیون تومان برگردد. مافیای دلالی خودرو باید متوجه شود که نظام با آنان شوخی ندارد. وی افزود: شاید گلایه مردم این باشد که اکنون که بازار خودروی کشور به دست دلالان خودرو هر لحظه شاهد افزایش قیمت عجیب و غریب است، مقامات قضایی و امنیتی کجا هستند و چرا به رسالت خود عمل نمی‌کنند؟ چرا اخلالگران بازار خودرو شناسایی، دستگیر و به مردم معرفی نمی‌شوند؟

چهارمین نمایشگاه بزرگ دکوراسیون داخلی و مبلمان ایران

چهارمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی با مشارکت ده ها شرکت و کارگاه تولیدی از مناطق مختلف کشور در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغار بکار می کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق اصناف این نمایشگاه که با مجوز اتاق اصناف تهران برپا می شود، بیش از 150 شرکت مختلف داخلی، تولید کنندگان و واحد های بزرگ و کوچک تولیدی و همچنین دست اندرکاران صنعت مبلمان کشور، نوین ترین تولیدات خود را با هدف یافتن بازارهای جدید صادراتی و عرضه با قیمت مناسب تر برای شهروندان؛ ارائه و به نمایش می گذارند.

در چهارمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی که در سه سالن برپا می شود، انواع مبلمان منزل، مبل راحتی و استیل، کالای خواب و دکوراسیون داخلی، کالاهایی چون صندلی اداری و آمفی تئاتر، میز و صندلی، کتابخانه، فایل، تجهیزات و لوازم تکمیلی اداری ارائه شده و در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

افزایش 33 درصدی تولید کنسانتره

زغال سنگ

میزان تولید کنسانتره زغال سنگ شرکت‌های طبس و البرز مرکزی در نخستین ماه امسال با رشد 33 درصدی همراه شد. افزایش 33 درصدی تولید کنسانتره زغال سنگ به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ایمیدرو، شرکت‌های زغال سنگ طبس و البرز مرکزی طی ماه فروردین امسال 47 هزار و 187 تن کنسانتره زغال سنگ تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 35 هزار و 477 تن بود. از میزان تولید کنسانتره زغال سنگ، 40 هزار و 395 تن توسط شرکت زغال سنگ طبس و 6 هزار و 792 تن از سوی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی تولید شد.

همچنین شرکت‌های زغال سنگ طبس و البرز مرکزی طی ماه نخست امسال 131 هزار و 422 تن زغال سنگ استخراج کردند که نسبت به رقم استخراج مدت مشابه سال گذشته (102 هزار و 872 تن) 28 درصد رشد نشان می دهد. در این میان، شرکت طبس 121 هزار و 882 تن و شرکت البرز مرکزی 9 هزار و 540 تن ماده معدنی استخراج کرد.

معاون وزیر صنعت تشریح کرد؛

گروه صنعت و معددن: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف گذاری احیای ظرفیت خالی ۲ هزار واحد تولیدی در سال جاری، از ترغیب سرمایه گذاران جدید برای احیای واحدهای راکد، تعطیل و با ظرفیت پایین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی در جمع تولیدکنندگان لوازم خانگی در اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال جاری فعال سازی ظرفیت خالی ۲ هزار واحد را هدف گذاری کردیم تا آن‌ها را احیا کنیم.

وی گفت: به جای اینکه سرمایه گذار جدید از ابتدا بخواهد یک واحد صنعتی را ایجاد کند، واحدهای نیمه تمام یا تعطیل را فعال نماید، لذا در امسال رویکرد ما واحدها ایجادی نیستند.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعمیق ساخت داخل از موضوعات بسیار مهم برای اقتصاد کشور است و از برنامه‌های وزارتخانه در سال رونق تولید، شناسایی کالاهای وارداتی قابل ساخت در داخل کشور که قابلیت صادرات دارند، می‌باشد.

زرندی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های ارتقا کیفیت محصولات تولیدی لوازم خانگی و اجرای پروژه ساماندهی و تکمیل محصولات لوازم خانگی از برنامه‌های وزارتخانه برای این صنعت است.

وی تصریح کرد: صنعت نساجی و پوشاک و لوازم خانگی، از صنایعی است که برای وزارتخانه از اهمیت بالایی قرار دارد و برای این دو صنعت برنامه‌های ویژه ای را در نظر داریم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت همچنین گفت: معتقدیم کسانی که دریک صنعت فعال بوده اند برای سرمایه گذاری، بسیار توانمند تر و موفق‌تر از سرمایه گذار های جدید هستند، لذا تولید کنندگان این صنعت می‌توانند با ایجاد کنسرسیوم، تولید برخی از قطعات مهم و استراتژیک لوازم خانگی که هم اکنون برای واردات آن دچار مشکل هستیم را انجام دهند.

وی نقش تشکل‌ها و انجمن‌ها برای هماهنگی و هم افزایی بین تولید کنندگان را بسیار مهم و اثر بخش توصیف کرد و افزود: در همه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری‌های وزارتخانه از هم فکری و هم اندیشی با بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

زرندی همچنین در این جلسه گفت: تغییرات نرخ ارز، سختی‌های زیادی را برای بخش تولید ایجاد کرد اما در کنار آن، فرصتی برای برای برخی از صنایع هم ایجاد شده است که باید بتوانیم از آن استفاده نمائیم.

وی گفت: واردات برخی از قطعات و محصولات دیگر مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل مشکل بازار و عرضه برای برخی از صنایع برطرف شده است که باید با تولید با کیفیت از این فرصت بهره برد

یک کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه قیمت‌ها به حدی پایین آمده که واحدهای تولیدی برای ادامه حیات خود یا حجم تولید خود را کاهش داده و یا ارزان فروشی می‌کنند، گفت: امروز صنعت سیمان با ۳۰میلیون مازاد تولید روبروست. علی محمد بُد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه رابطه قیمت فولاد و سیمان یک به سه است، اظهار داشت: این رابطه در جهان رعایت شده اما متأسفانه تولیدکنندگان سیمان محصولات خود را بسیار ارزان به فروش می رسانند که همین موضوع این نسبت را خراب کرده است. وی با اعلام اینکه هم اکنون هر تن سیمان 150 هزار تومان به فروش می‌رسد، افزود: قیمت‌ها به حدی پایین آمده که واحدهای تولیدی برای ادامه حیات خود یا حجم تولید خود را کاهش داده و یا ارزان فروشی می‌کنند. این کارشناس سیمان با اعلام اینکه حجم تولید سیمان در کشور 85 میلیون تن است، تصریح کرد: از این رقم 45 میلیون تن به مصرف داخیل و 10 میلیون تن صادر می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد امروز صنعت سیمان با 30 میلیون مازاد تولید روبرو است که برای مدیریت آن هیچ تدبیری به کار گرفته نشده است. بُد بر لزوم افزایش قیمت سیمان اشاره کرد و گفت: باید جنگ قیمتی میان تولیدکنندگان این صنعت از بین رفته و تولیدکننده بتواند محصولات خود را بدون ضرر در سطح بازار به فروش برساند.

صادرات چین به ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به حدود ۱.۸ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا نصف شده است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری تسنیم، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با افت 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 9.98 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا مارس سال جاری به 5.672 میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره کاهش داشته است. صادرات چین به ایران در ژانویه تا مارس 2019 با کاهش 56 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.844 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا مارس سال 2018 بالغ بر 4.32 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ارزش واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 5.66 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با کاهش 32 درصدی در ژانویه تا مارس امسال به 3.828 میلیارد دلار رسیده است.