کاهش فشار تحریم نفت با صادرات فرآورده‌های نفتی

محمدعلی خطیبی مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌، صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمیایی است زیرا تحریم این اقلام برای آمریکا بسیار مشکل‌ است.وی در گفتگو با مهر، با اشاره به وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی گفت: اقتصاد نفتی، مهمترین آسیب‌پذیری تولیدکنندگان نفت در دنیا است. بنابراین برای کاهش آسیب پذیری این کشورها، از جمله کشورما، باید اتکای بودجه دولت به نفت را قطع کرد. این به معنای نفروختن نفت نیست؛ بلکه به مفهوم این است که ما نفت را تولید و صادرات کنیم ولی درآمد نفت را صرف هزینه‌های جاری نکنیم بلکه آن را در حوزه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کنیم.

 

مصرف روزانه ۲۰.۹ میلیون مترمکعب CNG در ایران

هم‌اکنون ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت CNG در سراسر کشور وجود دارد اما به طور متوسط روزانه ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب CNG در سبد سوخت حمل‌ونقل ایران مصرف می شود.شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: هم‌اکنون جایگاه‌های عرضه CNG در همه نقاط کشور توسعه یافته‌اند و 50 درصد ظرفیت مازاد برای پذیرش مشتری در این بخش نیز وجود دارد.به گفته این مقام مسئول، توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت و تنوع بخشی به سبد سوخت برای برنامه‌ریزی‌های کلان دستگاه‌ها، لازمه حرکت در مسیر صحیح توزیع سوخت و توسعه است که البته هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه کار می‌کنند.

 

۵۰۰ میلیون دلار الکتریسیته در سال ۹۷ صادر شد

فرهاد یزداندوست، سرپرست مرکز توسعه پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو گفت: در سال ۹۷ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات الکتریسیته از کشور انجام شده البته این صادرات فقط به کشور‌های همسایه محدود نمی‌شود.به گزارش پاون؛ وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت برق است، اظهار کرد: عراق، سریلانکا، تاجیکستان و به زودی سوریه کشور‌های هدف صادرات خدمات فنی و مهندسی است.وی با اشاره به اجرای طرح‌های صنعت آب در عراق و تاجیکستان گفت: اجرای تصفیه خانه در عراق و سد و نیروگاه برق آبی در تاجیکستان از جمله خدمات صادر شده در این بخش است.

کاهش 60 درصدی مصرف آب شهری پالایشگاه تهران

عباسعلی مُصرزاده معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: در طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران از مردادماه سال۹۷تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰هزار متر مکعب پساب به پالایشگاه نفت تهران تحویل داده شد.به گزارش وزارت نیرو، وی با بیان اینکه پنج درصد ظرفیت تصفیه‌خانه جنوب تهران به‌منظور مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز توسط شرکت فاضلاب تهران به شرکت پالایش نفت تهران ارائه می‌شود، گفت: با اجرای این پروژه ۶۰ درصد از آب شرب شهری مصرفی در پالایشگاه به شبکه آب شهری باز می‌گردد.عملیات اجرایی خط انتقال آب پالایشگاه به‌طول ۳۵۰۰ متر و قطر ۸۰۰ میلی‌متر از محل کانال خروجی تصفیه‌خانه به پالایشگاه در مرداد سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به پایان رسید.

هم‌چنان به خرید گاز از ایران

ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت نفت عراق تاکید کرد که کشورش به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهد.به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق در مورد ادامه خرید نفت از ایران گفت: ما تا زمانی که در تولید انرژی و گاز به خودکفایی برسیم به خرید نفت و انرژی از ایران ادامه می‌دهیم.وی افزود: ما به دنبال جایگزین‌هایی برای گاز ایران هستیم اما جایگزین‌ها کافی نیستند، بنابراین همچنان به گاز ایران نیاز داریم.

واردات نفت کره جنوبی

از ایران افزایش یافت

بر اساس آمار منتشر شده واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه آوریل در مقایسه با زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کره‌جنوبی در ماه میلادی گذشته در حدود ۱.۴۵ میلیون تن نفت خام یا ۳۵۳ هزار و ۲۲۳ بشکه در روز، نفت از ایران در مقایسه با ۱.۲۴ میلیون تن در آوریل سال قبل خریداری و وارد کرده است.بر اساس این گزارش مجموع واردات نفت کره جنوبی از کشورهای مختلف در آوریل در حدود ۱۲.۷۶ میلیون تن یا ۳.۱ میلیون بشکه در روز بوده است که در مقایسه با ۱۱.۵۸ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۱۰.۲ درصد رشد داشت

نماینده شرکت ملی نفت خبر داد؛

گروه انرژی: امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس از عرضه نفت و میعانات گازی در بورس در هفته آینده خبر داد و گفت: به محض این‌که اطلاعیه تنظیم شود، بر اساس شیوه نامه سال ۱۳۹۸ عرضه نفت در بورس از سر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بر اساس قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده حداقل شش میلیون بشکه در ماه را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند، اظهار کرد: در همین راستا طی چند هفته اخیر در وزارت نفت، شیوه نامه‌ای تنظیم و از سوی وزیر نفت نیز ابلاغ شد.

  • شیوه نامه جدید عرضه نفت در بورس انرژی در راه است

به گفته وی، علت این‌که در هفته جاری عرضه صورت نگرفت، این بود که قرار شده از این پس عرضه بر اساس شیوه‌نامه جدید صورت بگیرد و با توجه به این‌که عرضه‌هایی که تا کنون صورت گرفته بر اساس مجوزهای سال گذشته بود، این موضوع متوقف شد.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس تصریح کرد: باید در اطلاعیه عرضه متناسب با شیوه نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ تهیه شده، تغییراتی اعمال شود و به محض اعمال در اطلاعیه عرضه، شرایط مانند روال سابق انجام خواهد شد و عرضه به صورت هفتگی از سر گرفته می‌شود.

تبیانیان درباره میزان عرضه نفت سبک، سنگین و میعانات گازی اظهار کرد: حجمی که در قانون تصویب شده حداقل شش میلیون بشکه است که از این میزان دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی است که به صورت حداقل در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید به این مساله که شرکت ملی نفت نیز این آمادگی را دارد که به تناسب تقاضا بورس عرضه بیشتری را داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما این است که در هفته آینده عرضه نفت و میعانات گازی از سر گرفته شود و بتوانیم بر اساس شیوه نامه سال ۱۳۹۸ این امر را اجرایی کنیم تا وقفه‌ای که به وجود آمده سریع‌تر برطرف شود. نماینده شرکت ملی نفت در بورس درباره این موضوع که آیا نفت در بورس به فروش می‌رود و یا خیر پیش‌بینی کرد: با توجه به تجربه تمام عرضه‌هایی که طی این چند ماه صورت گرفته، سعی کردیم در شیوه نامه سال ۱۳۹۸ تغییراتی را اعمال کنیم و بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم که این مسئله موجب شده خریدارانی که متقاضی این مساله هستند، نسبت به این قضیه جدی‌تر باشند. تبیانیان با بیان این‌که تغییرات اعمال شده در شیوه‌نامه قطعاً شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد، اظهار کرد: انتظار می‌رود که وضعیت عرضه در بورس بهبود یابد که این موضوع نیز بر اساس ساز و کارهای در نظر گرفته شده در سریع‌ترین زمان اجرایی خواهد شد. وی بیان کرد: خوشبختانه امسال بورس انرژی فعالیت خود را به خوبی آغاز کرده است و طبق بررسی های صورت گرفته ارزش معاملات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر بوده است. حسینی خاطرنشان کرد: فرآورده هایی که در بورس انرژی مورد معامله قرار می گیرند. در منطقه از مشتریان دائمی برخوردار هستند و این موضوع در کنار مشتریان داخلی باعث حجم گسترده ای از معاملات در این بورس شده است. بیستم فروردین‌ماه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ و برای هشتمین بار در تاریخ بورس، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت هیچ مشتری در طرف تقاضا سفارشی ثبت نکرد و نفت خام سبک ایران در بورس بی‌مشتری ماند

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد؛

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از جهش ناگهانی پیک مصرف خبر داد و گفت: همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور نسبت به اردیبهشت سال گذشته موجب جهش ناگهانی پیک مصرف کشور در طی چند روز اخیر شده است.

گزارش خبرگزاری میزان، داوود فرخزاد در با اشاره به جهش ناگهانی پیک مصرف کشور در طی چند روز اخیر، گفت: افزایش دمای نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته موجب شده است تا در چند روز اخیر پیک مصرف جهش ناگهانی پیدا کند.وی افزود: براساس ارزیابی صورت گرفته انرژی مصرفی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، ولی همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور موجب شده است تا با استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی شاهد رشد پیک مصرف در چند روز اخیر باشیم.مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران جهش ناگهانی پیک مصرف در این مقطع از سال را گذرا دانست و افزود: هفته آینده در صورت کاهش دمای هوا اوج مصرف برق کشور نیز پیش از شروع فصل تابستان کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل اخیر در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و مازندران موجب شد تا حدود ۲۵ درصد تولید کلزا از بین رود.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: اگرچه امسال پیش بینی می‌شد که تولید کلزا به بیش از ۴۵۰ هزار تن برسد، اما در پی سیل اخیر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از محصول تولید کلزا از بین رفته است.مهاجر ادامه داد: شرایط مناسب اقلیمی و بارش‌های اخیر موجب شده است تا کاهش تولید کلزا در استان‌های سیل زده جبران شود، به طوریکه با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.به گفته وی، در سیل‌های اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد از مزارع دانه‌های روغنی در استان‌های شمالی و جنوبی به زیر آب رفته و به طور کامل نابود شده است.

احمد آزادمرد رئیس انجمن صنفی صنایع کنسرو ایران درباره افزایش قیمت تن ماهی گفت: همه مواد اولیه از ورق گرفته تا درب قوطی که وارداتی است گران شده است.وی در گفتگو با خبرگزاری آنا، وی با توضیح درباره یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت تن ماهی تصریح کرد: درب‌های قوطی‌های تن ماهی باید از خارج از کشور وارد شود که به این کالا نیز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هم تعلق نمی‌گیرد. بنابراین قیمت نهایی باید افزایش پیدا کند.وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ما بیمار است، افزود: همه اقلام و مواد اولیه در تولید گران به دست تولیدکننده می‌رسد و همین موضوع بر قیمت نهایی محصول که دست مصرف‌کننده می‌رسد تأثیر می‌گذارد.وی ادامه داد: بهتر است قیمت مواد اولیه و قیمت فروش محصول نهایی را آزاد بگذارند تا تولیدکننده خود به دنبال مواد اولیه ارزان و به فکر تولید محصولی با قیمت مناسب بگیرد.

کشف ۱۴۰ هزار تن شکر احتکاری

در یک انبار

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: درب انبار یک شرکت نیشکری با حکم دادستان شکسته و مشاهده شد که ۱۴۰ هزار تن شکر خام و سفید در یک مجتمع این شرکت احتکار شده است.وی تصریح کرد: 7 کارخانه نیشکری در کشور وجود دارد که با وجود داشتن 240 هزار تن شکر، موجودی خود را به صورت قطره چکانی در بازار توزیع و در واقع بازار را مدیریت میکنند.وی با تاکید بر تامین نیاز کشور به شکرگفت: در اردیبهشت ماه سال جاری 400 هزار تن شکر به کشور وارد شد و 200 هزار تن دیگر توسط چهار کشتی‌تا آخر ماه به کشور وارد میشود.

قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: روز چهارشنبه نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۰ هزار و ۵۰۰ و خرده فروشی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.وی افزود: هم اکنون هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها با نرخ کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.یوسف خانی با اشاره به اینکه تقاضای چندانی برای خرید مرغ در بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید، مرغداران با زیان چشمگیری در فروش هر کیلو مرغ مواجه هستند.

اعضای اتحادیه لوازم یدکی حق فروش

قطعه دست دوم را ندارند

سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو اعلام می کند که به دلیل وسعت و پراکندگی واحدهای صنفی، نظارت بر بازار لوازم یدکی به شکل واقعی از جانب اتحادیه وجود ندارد اما واحد شکایات اتحادیه بسیار فعال بوده و پیگیری مناسبی را صورت می دهد و بنابراین مسائل تا حدی کنترل شده است.وی در گفتگو با خبرخودرو، افزود: احتمال بازسازی قطعات دست دوم و بسته بندی مجدد و ارائه آنها گفت: از این اتفاقات افتاده اما نه در واحدهای نوفروشی، بلکه این دسته از قطعات در مراکزی که قطعات کهنه و دست دوم به فروش می رسد ارائه می گردد؛ صنف ما نوفروش بوده و حق فروش قطعه دست دوم را ندارد.

به دلیل کاهش قدرت خرید؛

گروه اصناف: محمد هادی کمالیان رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: هایپر فروشان با تبلیغات گسترده که ما با برخی از آنها مخالف هستیم و به صورت کتبی این موضوع را به اتاق اصناف نیز اعلام کرده‌ایم 70 درصد بازار را گرفته‌اند و خرده فروشان سطح شهری را دچار مشکل کرده‌اند در حالی‌که اگر مردم از محله خودشان خرید را انجام دهند خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود.

محمد هادی کمالیان در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص وضعیت فروش فرش ماشینی گفت: متاسفانه صنف ما در سال گذشته وضعیت خوبی نداشت که اصلی ترین عامل آن کاهش فروش بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت ادامه داد: صنف ما به دو بخش تقسیم شده است؛ یکی خرده فروشان سطح شهری و دیگری هایپر فروشان. این درحالیست که هایپر فروشان با تبلیغات گسترده که ما با برخی از آنها مخالف هستیم و به صورت کتبی این موضوع را به اتاق اصناف نیز اعلام کرده‌ایم 70 درصد بازار را گرفته‌اند و خرده فروشان سطح شهری را دچار مشکل کرده‌اند در حالی‌که اگر مردم از محله خودشان خرید را انجام دهند خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود.

وی در خصوص افزایش قیمت فرش ماشینی گفت: به دلیل رقابت شدیدی که در این حوزه وجود دارد ما تا مجبور نبودیم قیمت‌ها را افزایش ندادیم اما بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سخت‌تر شدن واردات مواد خارجی سبب شد که سال گذشته 60 درصد قیمت‌ها را افزایش دهیم و ظرف روزهای آینده نیز 5 تا 15 درصد افزایش قیمت اجباری خواهیم داشت.

کمالیان تصریح کرد: این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش شدید فروش ما شده به طور کلی فرش کالای درجه سوم محسوب می‌شود و مردم تا مجبور نباشند این کالا را تهیه نمی‌کنند اکنون که وضعیت اقتصادی مناسب نیست به طور طبیعی فروش فرش ماشینی کمتر می‌شود اما از آن طرف فروش موکت افزایش پیدا کرده است؛ این یعنی خانواده ایرانی به جای فرش دارد از موکت استفاده می‌کند مخصوصا این افزایش در شهرستان‌ها محسوس بوده است.

وی در خصوص صادرات فرش گفت: به جرات می‌توانم بگویم ما بهتریم فرش ماشینی از لحاظ نقش و کیفیت را در دنیا داریم اما موضوع این است که کشوری مانند ترکیه فقط به خاطر قیمت پایین‌تر، بازار را از دست ما می‌گیرد چون دولت مستقیم به کارخانه‌های فرش سوبسید می‌دهد و قیمت تمام شده آنها پایین‌تر از ما در می‌آید.

کمالیان ادامه داد: ما صادر کننده حرفه‌ای نداریم. باید شرکت‌های صادراتی تخصصی تشکیل شوند و در نمایشگاه بین المللی حضور فعال داشته باشند هر چند به سبب تحریم‌ها و محدودیت‌ها الان نمی‌توانیم این کار را به صورت گسترده انجام دهیم. وی تصریح کرد: سال گذشته ما علاوه بر عراق و افغانستان به چین و کانادا هم صادرات داشتیم و در بخش موکت نیز علاوه بر این کشورها به روسیه تاجیکستان ازبکستان نیز کالا صادر کردیم. وی با بیان اینکه فرش ماشینی الهام گرفته از فرش دستبافت است افزود: اگر به فرش ماشینی بها داده شود می‌تواند از منظر ارزآوری و اشتغال برای این صنف، سودمند باشد و این امر مستلزم یک مدیریت صحیح است. رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت در ادامه بیان کرد: صنعت فرش ماشینی براساس سیاست‌های اقتصادی مقاومتی ظرفیت لازم را برای تولید محصولات با کیفیت، اشتغال زایی و ارزآوری دارد

محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: هم اکنون حدود ۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و گلستان زیر آب است. به گزارش از وزارت جهاد کشاورزی؛ محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون حدود ۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و گلستان زیر آب است.وی افزود: تخلیه آب موجود در اراضی کشاورزی زیرکشت، راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ جهت امکان آبیاری اراضی زیرکشت، آماده سازی اراضی آسیب دیده جهت کشت بهاره و مرمت جاده‌های دسترسی بین مزارع از اولویت‌ها و نیاز‌های اضطراری بخش کشاورزی در استان‌های سیل زده است.مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، آب بیش از ۹۰ درصد اراضی کشاورزی متأثر از سیلاب تخلیه شده است.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: خوشبختانه باتوجه به عرضه زعفران در بورس کالا بازار این محصول شفافیت بالایی دارد و به میزان قابل توجهی دست دلالان در خصوص نوسانات قیمتی و اختلال در بازار این محصول بسته شده است.وی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص دلایل افزایش قیمت زعفران در بازار طی هفته‌های اخیر، گفت: از فصل برداشت زعفران زمان بسیار زیادی گذشته است و می‌توان گفت کشاورزان تمامی محصولات تولیدی و برداشت شده خود را به بازار عرضه کرده‌اند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه درصد افزایش قیمت زعفران در سال جاری در مقایسه با میزان سال‌های گذشته بیشتر بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه باتوجه به عرضه زعفران در بورس کالا بازار این محصول شفافیت بالایی دارد و به میزان قابل توجهی دست دلالان در خصوص نوسانات قیمتی و اختلال در بازار این محصول بسته شده است.