مجريان انتخابات قانونمداري را سرلوحه کار قرار دهند

معاون سياسي وزارت کشور و رئيس ستاد انتخابات گفت: وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور و همچنين ستادهاي استاني، مجري انتخابات هستند و بايد دو کليد واژه اصلي قانونمداري و بيطرفي را سرلوحه کار خود قرار دهند. جمال عرف در همايش فرمانداران جديدالانتصاب ضمن مرور آخرين وضعيت کشور در عرصههاي داخلي، منطقهاي و بين المللي افزود: يکي از مهمترين وظايف و تکاليف فرمانداران تحليل وضعيت سياسي کشور است. عرف با بيان اينکه سال ۹۸ با غيرقانونيترين و ظالمانهترين فشارهاي حداکثري آمريکا عليه ايران آغاز شد، گفت: هدف اساسي ترامپ از خروج برجام، اعمال سياست فشار حداکثري با هدف فشار شديد بر مردم و جامعه براي افزايش تنشهاي داخلي و نارضايتي عليه دولت و حکومت است.

 

نخست وزير ژاپن با رهبر انقلاب ديدار ميکند

سخنگوي دولت گفت: شينزو آبه نخست وزير ژاپن در سفر دو روزه خود به ايران ضمن مذاکرات رسميبا دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري با رهبر معظم انقلاب اسلامينيز ديدار ميکند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت،» «علي ربيعي» درمورد سفر شينزو آبه نخست وزير ژاپن به تهران، اظهار داشت: اين سفر در چارچوب روابط سنتي و ديرينه دو کشور و در جهت توسعه روابط دو جانبه و گفت و گوهاي مورد علاقه طرفين انجام ميشود. سخنگوي دولت با بيان اينکه سفر نخست وزير ژاپن به ايران به دعوت رسميدکتر روحاني رئيس جمهوري اسلاميايران انجام ميشود، افزود: نخست وزير ژاپن در سفر خود به تهران در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۲۲ و ۲۳ خرداد ضمن مذاکرات با رئيس جمهوري با رهبر معظم انقلاب اسلامينيز ملاقات ميکند.

 

واکنش بعيدينژاد به تهديد آمريکا

سفير ايران در لندن با اشاره به احتمال تحريم شرکت متناظر ايراني با اينستکس گفت: حالا همه متوجه ميشوند که بزرگترين تهديد عليه برجام و امنيت منطقه سياست تروريسم اقتصادي آمريکا است. به گزارش ايلنا حميد بعيدي نژاد در صفحه توييتر خود با اشاره به گزارش خبرنگار بلومبرگ مبني بر اينکه آمريکا در حال بررسي تحريم نهاد مالي متناظرِ ايراني اينستکس است و با اين تحريم اينستکس عملاً نابود شده نوشت: اميدواريم حالا همه متوجه شوند بزرگترين تهديد عليه برجام و امنيت منطقه سياست تروريسم اقتصادي آمريکا عليه ايران است. بنا بر گزارش شبکه خبري بلومبرگ يک مقام آگاه آمريکايي به اين رسانه گفته است که آمريکا در حال ارزيابي اعتمال تحريمهاي جديدي ضد ايران است.

روحانی انتخاب رییس جمهوری

قزاقستان را تبریک گفت

رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی انتخاب «قاسم ژومارت توکایف» را به عنوان رئیس جمهوری قزاقستان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: مناسبات همه جانبه دو کشور در دوره مسئولیت وی، بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در این پیام انتخاب ژومارت توکایف را به عنوان رئیس جمهوری قزاقستان صمیمانه تبریک گفت.

رئیس جمهوری در این پیام ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت وی نیز مناسبات همه جانبه دو کشور در جهت تأمین منافع مشترک و تحکیم صلح و ثبات منطقهای، بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.

روحانی در این پیام تبریک همچنین از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت وی و رفاه و بهروزی مردم قزاقستان را مسالت کرد.

کمیسیون کشاورزی هجوم ملخها را پیگیری کند

رئیس مجلس به کمیسیون کشاورزی دستور داد موضوع هجوم ملخها در استان هرمزگان را پیگیری کند.

به گزارش ایلنا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی احمد مرادی در تذکر شفاهی گفت: ما چند ماه است درگیر هجوم و حمله ملخها در اراضی کشاورزی هستیم که لازم است وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع توجه کند.

وی افزود: این موضوع کمتر از سیل و زلزله نیست و متأسفانه در این مدت توجه لازم صورت نگرفته و کشاورزان هرمزگان رو به نابودی میروند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری میکند و از آقای کیخا میخواهم موضوع را دنبال کنند و به وزیر جهاد کشاورزی هم میگویم که موضوع را پیگیری کنند.

ظریف با معاون دبیرکل در امور اسکاپ دیدار کرد

وزیر امور خارجه با معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و «آرمیدا آلیس چابانا» معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه بعدازظهر روزسه شنبه - در ساختمان وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار کردند.

طرفین در این دیدار در خصوص مهمترین موضوعات و تحولات فیمابین و موضوعات منطقهای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

اسدالله عباسی سخنگوی

هیات رییسه مجلس شد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر طبق قرعه کشی انجام شده در هیات رییسه مجلس، اسدالله عباسی به عنوان سخنگوی هیات رییسه مجلس برای سال چهارم مجلس دهم انتخاب شد.

بهروز نعمتی روز سه شنبه اظهار داشت: در جلسه هیأت رئیسه مجلس، صندلی دبیران براساس قرعه انتخاب شد، همچنین بر طبق قرعه کشی ناظرین مجلس نیز سمتهای خود را دریافت کردند. وی عنوان کرد: بنده با قید قرعه به عنوان ناظر بخش پشتیبانی، محمد عاشوری تازیانی به عنوان ناظر بخش مالی و اسدالله عباسی نیز به عنوان ناظر فرهنگی و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

سفر هایکو ماس به تهران دستاوردی نداشت

دویچه وله در گزارشی به بررسی سفر ماس به ایران پرداخت و این سفر را فاقد دستاورد مهم دانست.به نقل از دویچه وله، سفر ماس به ایران در حالی انجام شد که بنا به ادعای این شبکه خبری هیچ دستاوردی نداشته است. در گزارش این رسانهـ آمده است که سفر ماس این حقیقت را آشکار کرده است که اروپا نقش مهمی در خاورمیانه ندارد. این در حالی است که ماس هم اعتراف کرد که با توجه به تلاشهای اروپاییان برای اجرای تعهدات برجامی خود، نباید توقع زیادی از آنها داشته باشیم. دویچه وله در ادامه نوشت: سفر ماس به ایران این موضوع را آشکار کرد تنها کمک آلمان به ایران در شرایط حاضر اجرایی شدن اینستکس است. این در حالی است که بسیاری از بانکها برای انجام تبادلات مالی با ایران تحریم است و تا کنون موانع زیادی برای اجرایی شدن اینستکس وجود داشته است.

مقامهای کاخ سفید بارها از تمایل به مذاکره با ایران صحبت کردند در حالی که تحریمهای جدیدی را علیه ایران وضع میکنند.

نزار زکا آزاد شد

شهروند لبنانی-آمریکایی از زندان آزاد شد و تهران را ترک کرد به نقل از رویترز، مقامهای لبنانی اعلام کردند که نزار زکا شهروند لبنانی-آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود از زندان آزاد شد و امروز به همراه یک مقام لبنانی تهران را ترک کرد

آینده برجام به اروپا بستگی دارد

وزیر امورخارجه روسیه آینده برجام را وابسته به تلاش اروپاییها دانست و گفت: توقع داریم که نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری میلادی برگزار شود.

به نقل از تاس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد آینده برجام گفت: در رابطه با آینده برجام باید بگویم که همه چیز به کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت و من خودم مشتاق شنیدن درباره دستاورد و نتیجه سفر هایکو ماس به ایران هستم.

وزیر خارجه روسیه افزود: فکر میکنم کشورهای اروپایی منتظر هستند تا اشتباهی از سوی ایران سر بزند و ایران خلاف تعهدات برجامی خود عمل کند در این شرایط اروپاییها میتوانند به راحتی تعهدات برجامی خود را فراموش کنند و آنها را زیر پا بگذارند. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد بسیار تاسفآمیز است.

این مقام روس همچنین در ادامه گفت: توقع داریم که نشست کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری میلادی برگزار شود

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد:

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهوری بر لزوم آسیب شناسی درباره عدم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار تاکید کرد و افزود: باید برنامهای منسجم و دقیق برای حل این مشکل و امکان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار تدوین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» در اولین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی امروز- سه شنبه- به ریاست وی برگزار شد، تاکید کرد: نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور نسبت به سایرین بالاتر و این موضوع به دغدغهای برای خانوادهها تبدیل شده است.

وی بر لزوم آسیب شناسی درباره عدم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار تاکید کرد و افزود: باید برنامهای منسجم و دقیق برای حل این مشکل و امکان جذب فارغ التحصیلان به بازار کار تدوین شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه جهت گیری آموزشی در کشور باید به سمت تربیت نیروهای حرفهای و کارآمد سوق پیدا کند، اظهار داشت: با وجود تعداد فراوان مراکز آموزشی و دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده اما به دلیل فقدان مهارتهای لازم در فارغ التحصیلان، امکان جذب این افراد در بنگاههای اقتصادی فراهم نیست. جهانگیری ادامه داد: ضمن آنکه بنگاههای اقتصادی نیز ترجیح میدهند به جای پرداخت حقوق بالا به افراد تحصیل کرده، از افرادی که مدرک تحصیلی پایینتری دارند اما دارای مهارت هستند، استفاده کنند. وی بیان کرد: آموزش در مراکز آموزشی و دانشگاههای کشور باید به گونهای انجام شود که بنگاههای اقتصادی به این باور برسند که استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی میتواند به ثروت و ارزش افزوده آنها اضافه کند و بازدهی کار را بالا میبرد. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: اگر افراد آموزش دیده از مهارتهای کافی برای فعالیت در بازار کار و بنگاههای اقتصادی برخوردار باشند، مالکان این بنگاهها انگیزه پیدا میکنند که برای بالا بردن بازدهی و افزایش ارزش افزوده، برای نیروی انسانی خود دورههای آموزشی و مهارتی در نظر بگیرند. جهانگیری خاطرنشان کرد: البته مراکز آموزشی نیز باید از نظر صلاحیت و اعتبار، رتبه بندی شوند تا هم افراد برای شرکت در دورههای آموزشی در این مراکز رغبت پیدا کنند و هم بنگاههای اقتصادی نسبت به توانمندی و مهارت فارغ التحصیلان این مراکز اطمینان خاطر داشته باشند. وی افزود: در کنار مهارتهای شغلی و حرفهای لازم است مهارتهای اخلاقی نیز آموزش داده شود تا افرادی که در بازار کار مشغول به کار میشوند در کنار خدمات تخصصی و حرفهای، احترام و جلب رضایت مشتری را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند. ماهیت کار و آینده بازار در حال تغییر است معاون اول رئیس جمهوری در ادامه یادآور شد: ماهیت کار و آینده بازار در حال تغییر است و برای پاسخگویی به این تغییرات نیازمند آموزش مهارتهایی متناسب با شرایط آینده هستیم. جهانگیری اضافه کرد: باید ضمن استفاده و بهره برداری از شیوههای سنتی آموزش و حفظ اشتغال موجود، برنامه ریزی لازم را برای مهارت آموزی از طریق روشهای نوین و متناسب با شرایط آینده به نیروی انسانی انجام دهیم. وی گفت: وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سه دستگاه اصلی در بخش آموزش و اشتغال مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و باید ضمن تلاش برای اجرای تکالیف تعیین شده در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی، برای آموزش و تربیت نیروی انسانی وقت بگذارند تا فارغ التحصیلان و نیروی انسانی تحصیل کرده به آسانی جذب بازار کار شوند. معاون اول رئیس جمهوری از دبیرخانه شورا خواست کارگروهی را با حضور نمایندگان اعضای اصلی شورا و نیز صاحب نظران دانشگاهی فعال کند تا دستور جلسات شورا در این کارگروه و با حضور نمایندگان اعضا مورد بررسی قرار گرفته و جمع بندی مباحث برای تصمیم گیری نهایی در شورا مطرح شود. ساختارهای لازم برای آموزش مهارتهای فنی و حرفهای به متقاضیان فراهم شده سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این جلسه با تاکید بر اینکه آموزش به نیروی انسانی نه تنها هزینه بیهوده نیست بلکه در حقیقت سرمایه گذاری برای افزایش بازدهی کار است، گفت: البته باید آموزش و کسب مهارت به گونهای باشد که در نتیجه آن خلق ثروت و بازدهی کار افزایش پیدا کند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با تاکید بر اینکه آموزش مهارتهای متناسب با بازار کار از برنامهها و اولویتهای این وزارتخانه است، گفت: ساختارهای لازم برای آموزش مهارتهای فنی و حرفهای به متقاضیان فراهم شده و در تلاش هستیم تا دانش و مهارت تخصصی افراد ارتقا پیدا کند. در این جلسه که وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی ضمن اشاره به قوانین و اسناد بالادستی مرتبط، گزارشی از وظایف تعیین شده و ترکیب اعضای شورا ارائه کرد و گفت: موضوع آموزش مهارتهای نوین برای نیروی کار آینده باید در این شورا مورد توجه قرار گیرد زیرا ماهیت کار در حال تغییر است و باید مهارتها متناسب با شرایط آینده به روز رسانی گردد. سپهری همچنین با اشاره به گزارش سال ۲۰۱۹ بانک جهانی و توصیه این بانک به دولتها در جهت سرمایه گذاری در مهارتهای جدید، گسترش حمایت اجتماعی و افزایش درآمدها گفت: ضرورت تقویت مهارتهای کاربردی و نوین، توسعه کسب و کارهای پلت فرمی و دانش بنیان، توسعه سیستمهای اطلاعات بازار کار و آمادگی برای تحولات آینده کار از جمله پیشنهادات برای طرح موضوع در جلسات شورا است.

در این جلسه همچنین آئین نامه نحوه تشکیل جلسات و اداره شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه شورا ضمن دریافت نظرات دستگاههای مرتبط، این آئین نامه را در کارگروه تخصصی مورد بررسی بیشتر قرار دهد و بعنوان مصوبه شورا ابلاغ شد

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در اجابت خواست عمومی مردم بر اساس وعدهای که داده بودیم، خبر ابلاغ آییننامه رسیدگی به دارایی کارگزاران نظام را داریم. تصویب آییننامه با تاخیر انجام شده بود و رییس قوه قضاییه گفتند ما معطل ماندن هیچ قانونی را نمیپذیریم و آییننامه جامعی برای این موضوع تهیه و روز گذشته نیز ابلاغ کردیم.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، غلامحسین اسماعیلی ادامه داد: این قانون برای مچگیری نیست و میخواهد از مسئولان جمهوری اسلامی صیانت کند و ثابت کند مسئولان ما آلودگی به مسائل مادی ندارند اما چنانچه مسئولی تخلف کند، سازوکار برخورد نیز پیشبینی شده است و همچنین شرط شده هرکس باید قبل از انتصاب تعهد دهد با انتصاب در آغاز و پایان دوره، اموال خود را اعلام کنم که اگر تعهد ندهد، نمیتواند حکم بگیرد و داوطلب عضویت در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کلانشهرها شود.اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر که هوا گرم است مومنین احساس نگرانی میکنند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند. ما در این روزها یک نماد عینی از امر به معروف و نهی از منکر را از سوی یکی از شهروندانمان شاهد بودیم که احساس مسئولیت کرد و دیدیم که این اقدام چقدر اثربخش بود و هم شرکت و هم خود فرد عذرخواهی کرد و گفت من خود را مقید به قوانین جامعه میدانم.اعلام احکام برخی پروندههای مفاسد اقتصادی وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مفسدان اقتصادی گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی از اولویتهای دستگاه قضا است و پیشبینی کردهایم یک تا دو شعبه به شعب ویژه اضافه شود. در این مدت حکم موسسه مالی البرز ایرانیان صادر شد. همچنین پرونده مسلم بلالپور و همسر ایشان به تهران ارجاع شد که متهم اول به ٢٠ سال حبس و تحمل ٥٠ ضربه شلاق و همسر وی به ١٠ سال حبس و هر دو به ضبط اموال محکوم شدند. فهرست دیگر محکومیتها نیز اعلام خواهد شد. هر پروندهای احساسات عمومی را جریحهدار کند بصورت ویژه رسیدگی میکنیم سخنگوی دستگاه قضا در خصوص روند بررسی پرونده محمدعلی نجفی گفت: سرعت عمل در دستگاه قضا خواست همه مردم است و همه پروندهها با بازتاب اجتماعی همراه است. هر پروندهای احساسات عمومی را جریحهدار کند توام با دقت با سرعت و بصورت ویژه رسیدگی میکنیم

حاجی بابایی تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد که برای اداره کشور بدون نفت باید هر چه زودتر اقدام کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اداره کشور بدون نفت، گفت: خیلی دیر است که برای اداره کشور بدون نفت وارد عمل شد با این حال هر زمان که دولت در زمینه اجرای این امر به جمع بندی برسد باید هر چه سریعتر اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اکنون نیاز است که کشور بدون در آمدهای نفتی اداره شود، تاکید کرد: مسئولان باید به اهمیت موضوع پی ببرند و هر زمان که به جمع بندی رسیدند باید وارد عمل شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و همچنین چه ایران تحریم شود چه نشود، باید به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کرد، اگر روزی هم نفت فروختیم باید درآمد نفتی را برای سرمایه گذاری در نظر گرفت نه آنکه هزینه های کشور را با آن پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه کل کشور نیز بر بودجه ریزی بدون اتکا به درآمد نفتی تاکید دارد، گفت: در ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه به طور مبسوط به عدم وابستگی بودجه ریزی کشور به نفت پرداخته شده است و قرار بود درآمد نفتی در صندوق توسعه ملی ذخیره شود تا در سرمایه گذاری ها مورد استفاه قرار گیرد.

حاجی بابایی در ادامه گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، عنوان کرد:آنجایی که دولت در اداره کشور با مشکلات و تنگناهایی مواجه شد، از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت شد از این رو وابستگی به در آمد نفتی برخلاف نظر قانون برنامه ششم توسعه افزایش یافت.

این نماینده مجلس در خصوص جایگزین کردن درآمد نفتی با روش های دیگر، بیان داشت: این موضوع باید در اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور مطرح شود، ما منتظریم دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را ارائه کند تا در مجلس آن را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اطلاع نداریم که اصلاح ساختار بودجه در چه مرحله ای قرار دارد، با این حال پیگیری این موضوع هستیم تا دولت این لایحه را هر چه زودتر ارائه کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد؛
 

گروه سیاسی: نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه دولت باید با برنامهریزی دقیق سیاستهای اشتغالزایی را در تمامی استانهای کشور به صورت عادلانه تقسیم کند،گفت: باید زمینه بازگشت فارغ التحصیلان دانشگاههای تهران به شهرستانهای خود فراهم شود.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: بسیاری از دانشجویانی که از سایر شهرستانها برای ادامه تحصیل به تهران میآیند پس از فارغالتحصیلی به دلیل وجود بسترهای شغلی بیشتر پایتخت نسبت به شهرستانها و استانها دیگر، همچنان در تهران میمانند و به شهرستانهای خود بازنمیگردند و همین موضوع نیز موجب افزایش جمعیت و همین طور افزایش نرخ بیکاری در تهران میشود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پتانسیل بسیار خوب تهران برای اشغال و کسب درآمد سبب شده تا دانشجویان بعد از فارغتحصیلی تمایلی به بازگشت به شهرهای خود نداشته باشند، ادامه داد: اکثر دانشجویان برای اخذ ترمهای تابستانی، کسب درآمد در شغلهای موقت در تابستان و یا پس از فارغ التحصیلی سعی دارند در تهران بماند، به همین دلیل خوابگاهها و خانههای مجردی در تهران افزایش یافته و باید در این خصوص برنامهریزیهای لازم صورت بگیرد. وی تصریح کرد: دولت باید با برنامهریزی دقیق سیاستهای اشتغالزایی را در تمامی استانهای کشور به صورت عادلانه تقسیم کند، تا زمینه بازگشت فارغ التحصیلان به استانها و شهرستانهای دیگر کشور فراهم شده و همچنین نرخ بیکاری در پایتخت کاهش پیدا کند. ذوالقدر با بیان اینکه اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهها برای کسب درآمد به شغلهای موقت، پارهوقت و کاذب روی میآورند، افزود: عدم وجود فرصت شغلی مناسب در سایر استانها و شهرستانها سبب شده دانشجویان به شغلهای بدون بیمه در تهران روی بیاورند. بیتردید اگر فرصتهای شغلی مناسبی در تمامی استانها و شهرستانها به صورت عادلانه توزیع شود اکثر فارغتحصیلان ترجیه میدهند به شغل دائمی و دارای بیمه در شهرستان خودشان مشغول شوند تا شغل موقت و بدون بیمه در تهران.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، توزیع نامناسب ثروت و فرصتهای شغلی را یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت در تهران دانست و اظهار کرد: سیاستهای غلطی که از قدیم در کشور وجود داشته باعث توزیع ناعادلانه امکانات در شهرهای مختلف شده است و زیر ساختها معمولا در تهران به عنوان پایتخت کشور ایجاد شده است، این موضوع باعث شده جمعیت تهران افزایش پیدا کند. بنده معتقدم این سیاستها نیازمند تغییر و اصلاح است اما این پروسه به زمان و برنامه ریزی دقیق احتیاج دارد تا به تدریج فرصت شغلی مناسب و امکانات رفاهی مطلوبی در استانها و شهرستانهای دیگر ایجاد شود.