ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده است

رییس کل بانک مرکزی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تثبیت نرخ ارز و برنامههای بانک مرکزی در خصوص آن گفت: همانطور که شنیدهاید خوشبختانه ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شده است. همتی خاطرنشان کرد: مدیریتی در بازار ارز اتخاذ شده و این کمک به صادرکنندگانی است که ارزشان را در نیما عرضه میکنند و یا در واردات تامین میکنند که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامهای دارید تا ثبات نرخ ارز ادامه پیدا کند، عنوان کرد: همین روال انشاالله ادامه پیدا خواهد کرد و ما میخواهیم ثبات اقتصادی داشته باشیم.

 

راهکار عبور از شرایط پرسنگلاخ تدوین شد

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اکنون شرایط اقتصادی کشور امیدوارانه جلو میرود، خود را با وضعیت موجود تنظیم میکند و ساز و کارهای لازم برای عبور از این شرایط سخت و پرسنگلاخ تدوین شده است. سیدحمید پورمحمدی روز چهارشنبه در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان تهران افزود: ۲ منبع درآمدی کشور مالیات و درآمدهای نفتی بود که کاهش درآمد نفتی به قطع یقین در میزان بودجه و درآمد کشور موثر خواهد بود اما ما اجازه ندادیم ریسک آن به منابع استان ها منتقل شود.وی یادآورشد: سال گذشته، سختترین سال بودجهریزی کشور طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در آن، هم ظرفیتها جابهجا شد و هم با کمبود شدید منابع مواجه بودیم.

 

ایجاد دفتر منطقه ای به رهوری

رییس سازمان ملی بهرهوری در اجلاس برنامهریزی استراتژیک سازمان بهرهوری آسیایی، ایجاد دفتر منطقهای بهره وری را مهمترین نیاز و انتظار کشورهای عضو این سازمان دانست.

فاطمه پهلوانی در این اجلاس ضمن ارایه راهبردهای سازمان در راستای برنامههای ملی، تقویت زیرساختهای ملی کشورها از طریق تبادل ابزارهای ارزیابی توان دیجیتال برای انقلاب صنعتی چهارم را مهمترین زمینه همکاری میان این سازمان و APO برشمرد.پهلوانی ایجاد دفاتر منطقهای سازمان بهرهوری آسیایی (APO) را یک نیاز و انتظار مهم کشورهای عضو آن اعلام کرد.

 

اصلاح ساختاری بودجه پس از تنفیذ

رهبر انقلاب اجرایی خواهد شد

زمان برنامه و بودجه کشور ضمن ابراز تاسف عمیق از برخی خبرسازی های کذب درباره طرح اصلاح ساختاری بودجه اطلاعیه ای منتشر کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:۱- " طرح اصلاح ساختار بودجه " بدنبال فرمان رهبر معظم انقلاب در آذر ماه ۱۳۹۷ و با هدف تبدیل تهدید تحریم های ظالمانه دشمنان ملت ایران به یک فرصت تاریخی برای اقتصاد کشور و همچنین کاهش وابستگی بودجه به نفت توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، تعدادی از اساتید دانشگاه و موسسات پژوهشی داخلی و با مشارکت دستگاه های اجرایی بر اساس نیازها و ضرورت های های حاکم بر کشور تدوین و پس از پیشرفت و تکمیل این طرح در تاریخ ۲۰فروردین ۱۳۹۸ برای نخستین بار رونمایی شد.۲- پس از انتشار عمومی این طرح نیز طی فراخوانی گسترده از عموم صاحب نظران و اندیشمندان نیز دعوت شد تا نظرات و دیدگاه های کارشناسی و اقتصادی خود را برای تکمیل این طرح به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام و منعکس نمایند تا این سازمان با بهره مندی از نظرات مشفقانه ایشان اصلاحات لازم را اعمال و ایرادات احتمالی را رفع کند. ۳- مقرر است که این طرح در مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و در نهایت با تنفیذ رهبر معظم انقلاب ابلاغ و اجرایی شود.مجددا از صاحب نظران دعوت می شود تا با مراجعه به سایت سازمان به نشانی www.mporg.ir نقطه نظرات ارزشمند خود در خصوص این طرح را به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس نمایند.

تفاهمنامه اقتصادی خراسان رضوی و

ایالت سند پاکستان

استاندار خراسان رضوی و سر وزیر ایالت سند پاکستان یک تفاهمنامه اقتصادی را در مشهد امضا و مبادله کردند.علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: ایران و پاکستان در طول تاریخ روابط سیاسی و فرهنگی خوبی داشتهاند و امیدواریم این دوستی و حسن همجواری علی رغم عدم تمایل برخی کشورها همچنان بین دو کشور حفظ شود.سید مراد علی شاه سر وزیر ایالت سند پاکستان نیز گفت: قصد اولم از سفر به مشهد زیارت حرم امام رضا (ع) بود و این زیارت بهانهای برای گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی است.

بررسی های تجارت نشان می دهد؛

اقتصاد کلان: اگر زمانی ضرب سکه و بعدها نشر اسکناس در اختیار دولت های مرکزی و محلی بود حالا به اختیار کاربران فضای مجازی افتاده است. ارز دیجیتال یا رمز ارزها از ویژگی های دوره معاصر است که همچون پدیده های بسیاری دیگر مرز نمی شناسد و در هرکجای این کره خاکی می تواند ظهور پیدا کند. در تعریف آن گفته اند: « ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل - جدا از واسطه های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه - برپایه اینترنت تعریف میشود که ویژگیهایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، اما تراکنشهای انتقال سرمایه را به صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام میدهد. پولهای مجازی و ارز رمزی هر دو از نمونه های پول های دیجیتال هستند اما برعکس این عبارت صحیح نیست. در واقع نمیتوان پول دیجیتال را به این دو گروه محدود کرد».

تاریخچه

ریشههای ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجیکش در اواخر دهه 90 توسط دیوید چاوم برمیگردد. دیجیکش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانکها فراهم میکرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود. یکی از اولین ای-گلدها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پولهای دیجیتال مطرح دیگر رزرو آزادی بود که در سال ۲۰۰۶ بهوجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه میداد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویسها متمرکز بوده و برای استفاده در پولشویی شهرت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند. اما از آن به بعد علاقه به ارز دیجیتال بیشتر شد. این امر با معرفی بیتکوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگترین و موردِ قبولترین پول دیجیتال تبدیل کرد. نقطه قوت بیتکوین در برابر سایر نمونههای پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود.

  • اوج گیری دوباره بیت کوینمحبوبیت بیت کویین در سطح دنیا همچنان رو به رشد است تا جاییکه این روزها سخت تر شدن استخراج بیت کوین باعث صعود مجدد ارزش این ارز دیجیتالی شد. به گزارش ایسنا به نقل از کوین دسک، روز سه شنبه ضریب سختی استخراج بیت کوین با ۱۴.۲۳ درصد افزایش به عدد ۹.۰۶ رسید. این ضریب که از اواسط سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه بوده است نشان دهنده آن است که با رالی اخیر بیت کوین در بازارهای جهانی، تمایل معامله گران ارزهای دیجیتالی به استخراج بیت کوین مجدداً افزایش یافته است. نوسانات شدید بیت کوین باعث شده است تا بسیاری از افراد نسبت به ورود برای معامله این ارز احتیاط کنند چرا که در بازه زمانی ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین ۴۰۰ درصد افزایش یافت اما در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته ارزش آن ۳۰ درصد کاهش یافت.
  • ارز دیجیتال در ایران

    طی سال های اخیر علاقه به ارزدیجیتال در ایران نیز رشد پیدا کرد و حتی در این اواخر مطرح شد که ارز دیجیتال می تواند به تجارت خارجی در شرایط تحریم کمک کند . در عین حال گفته می شود که چون فعالیت کسانی که اقدام به استخراج ارز دیجیتال و به طور خاص بیت کوین می کنند غیر قانونی است بنابر این با کسانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند برخورد می شود. روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بحث استخراج این ارزها در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد که بندهایی از آن نیز تصویب شده است اعلام کرد: اگر خواسته شود که شبکه ارزهای دیجیتال در داخل کشور راه اندازی شود، با توجه به اینکه بانک مرکزی انحصار انتشار پول را دارد، ارزهایی که بر پایه ریال و طلا و … ایجاد شود، غیرقانونی است.

  • سردرگمی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال

    ممانعت هایی که طی روزهای اخیر برای استخراج بیت کوین وجود دارد که به قانونمندکردن آن بر می گردد باعث سردرگمی فعالان این حوزه شده است . سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته در این مورد گفت: ظرف چند روز گذشته دستگاه قضا نسبت به پلمپ و مصادره مرکزی که تمامی سخت افزارها را برای استخراج بیت کوین نصب کرده اقدام کرد، لذا سرمایه گذاران این حوزه بلاتکلیف مانده اند. سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گسترش استفاده از ارز دیجیتال در کشور، افزود: جلساتی با بانک مرکزی برگزار شده تا تکلیف توسعه ارز دیجیتال و بیت کوین را در کشور مشخص کند.

  • جمع بندی

    با عنایت به اینکه استفاده از ارز دیجیتال در عرصه اقتصاد جهانی در حال تبدیل شدن به یک مولفه جدی است و از سوی دیگر بنا به قول برخی کارشناسان می تواند در شرایط تحریمی فعلی به حال اقتصاد و داد و ستد خارجی کشور مفید فایده افتد لذا تعیین تکلیف در این خصوص یک ضرورت است. در این خصوص نیز سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح می کند: دولت در شرایط تحریمی اعلام نکرده که آیا در این فضا تولید ارز دیجیتال می تواند برای کشور راهگشا باشد و در انتقال ارز میتواند مشکلات فعالان اقتصادی ایران را حل کند یا خیر؟ متاسفانه دستگاه متولی در این زمینه کوتاهی کرده و باید هرچه سریعتر اظهارنظر کارشناسی خود را درباره تولید آن ارائه دهد.

 

 

سیدتقی کبیری، عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت شاخص های بورس در تالار شیشه ای، گفت: یکی از شفاف ترین حوزه های اقتصادی بورس است که معاملات در این بازار به صورت شفاف انجام می شود.به گزارش خانه ملت،وی، با بیان اینکه ممکن است در بورس سودآوری دراز مدت باشد، افزود: امنیت و شفافیت سرمایه در بورس یکی از ارکان مهم است. باید به بورس توجه کنیم و نقدینگی را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم. وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر نوساناتی در حوزه ارز و سایر حوزه های اقتصادی مشاهده شد، ادامه داد: علیرغم نوسانات در بیشتر بازارها، در حوزه بورس روند شاخص ها رو به رشد و ثابت بود، لذا هر چقدر بورس بتواند بازار را در دست گرفته و مدیریت کند، سرمایه های بازارهای کاذب همانند ارز، سکه و خودرو را می توان به سمت بازار سرمایه هدایت کرد.

مهدی تقوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بازار سرمایه را از بهترین گزینه های مقصد برای نقدینگی های سرگردان در جامعه دانست و گفت: این نقدینگی که عطش کسب بازدهی دارد، در صورت مساعد بودن شرایط به سمت بورس حرکت خواهد کرد.مهدی تقوی در گفت و گو با پایگاه خبری سنا گفت: در حالی که سرمایه گذاری در بسیاری از بازارهای مهم اما غیر مولد بازده منفی دارد، هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه که شرکت های تولیدی نیز در آن سهام دارند، ارزش پول ملی و قدرت خرید را تقویت می کند و تولید را رونق می دهد.وی با بیان اینکه رونق تولید می تواند کمکی در راستای کشف واقعی قیمت ها به دور از قیمت گذاری باشد، اظهار داشت: تثبیت قیمت کالاها، کاهش وابستگی به واردات کالا و نیز کشف قیمت های واقعی محصولات داخلی از جمله آثار افزایش تولید داخلی محسوب می شود .

ارزش پرتفوی سهام عدالت

۱۳۶ هزار میلیارد تومان شد

آخرین ارزیابی های مشخص میکند که ارزش پرتفوی سهام عدالت به ۱۳۶هزار میلیارد تومان رسیده است.به گزارش ایبِنا، ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت با توجه به تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و نمادهای معاملاتی در بازار سهام، به بالاترین سطح خود از زمان اجرای طرح سهام عدالت (از سال ۸۵) رسید و ۱۳۶۶ هزار میلیارد ریالی شد.تعداد شرکتهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است که با توجه به تورم اقتصادی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکتها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت افزایش یافته و ۱۳۶۶هزار و ۳۵۴میلیارد ریال برآورد میشود.بر این اساس نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان میدهد از ۴۹ شرکت حاضر در این سبد تعداد ۳۵شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۲۲۷ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال میباشد و ارزش روز آنها به ۱۳۲۷ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال افزایش یافته است.بعلاوه این که در این پرتفوی، ۱۴ شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها ۳۸ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال و ارزش روز آنها همین مبلغ برآورد شده است.

سهام آسیایی در انتظار سخنرانی

رییس فدرالرزرو رشد کرد

اکثر بازارهای آسیایی روز چهارشنبه در حالی که سرمایهگذاران مضطربانه منتظر سخنرانی جرومی پاول، رییس فدرالرزرو هستند، رشد کرد و افزایش سود اوراق قرضه دلار را بالا کشید.به گزارش خبرگزاری اقتصادایران گستردهترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه اماسسیآی در خارج از ژاپن، ۰.۴ درصد رشد کرد.نیکی ژاپن ۰.۱۵ درصد افت کرد.در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۴۷ درصد پایین آمد، اما شاخص هانگسنگ در هنگکنگ ۰.۲۷ درصد رشد کرد.ایاساکس استرالیا ۰.۳۶ درصد سود کرد و کوسپی کرهجنوبی ۰.۳۳ درصد به ارزش خود افزود.پایین بودن نگران کننده نرخ تورم جهانی باعث شده است سرمایه گذاران به طور کامل روی این حساب باز کنند که رییس فدرالرزرو در سخنرانی خود کاملاً از کاهش نرخ بهره دفاع کند

با افزایش 905 واحدی شاخص رقم خورد؛

گزارش بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 19 تیرماه، 905 واحد افزایش یافته و به رقم 249 هزا رو 621 واحد رسید.

به گزارش فارس، بر اساس ارقام مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته با 905 واحد افزایش روبرو شد.شاخص کل با معیار هم وزن 379 واحد ارتقا یافته و به رقم 61 هزار و 809 واحد رسید.ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار که ناشی از قیمت میانگین سهام در تعداد کل سهام شرکتهای بورسی است، به بیش از 940 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 3 میلیارد اوراق بهادار سهام و حق تقدم در قالب 292 هزار نوبت معامله و به ارزش 988 میلیارد تومان دادو ستد کردند.روز چهارشنبه نمادهای وامید، گروه مدیریت سرمایهگذاری امید،رمپنا، شخارک، کچاد، وغدیر بیشترین تاثیر افزایش در شاخص بورس را داشتند و نمادهای اخابر، فارس، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس داشتهاند.نمادهای پربیننده بورسی مربوط به شرکتهای پلی پروپیلن جم، بانک تجارت، با قیمت هر سهم 408 ریال، سایپا،ایران خودرو، فولاد مبارکه، پارسخودرو، سرمایهگذاری صدر تامین، سیمان فارس و خوزستان بودهاند. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 253 واحد رشد کرده و به رقم 69 هزار و 905 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم وزن 257 واحد افزایش یافته و به رقم 42 هزار و 43 واحد رسید.شاخص آزاد شناور 710 واحد تقویت شده و به رقم 279 هزار و 500 واحد رسید.شاخص بازار اول بورس با افزایش هزار و 19 واحد به رقم 185هزار و 30 واحد رسید.شاخص بازار دوم بورس با افزایش 215 واحد به رقم 491 هزار و 566 واحد رسید. همچنین در روز چهارشنبه در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 32 واحد افزایش یافته و به رقم 3 هزار و 254 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از179 هزار میلیارد تومان رسید.معاملهگران فرابورس بیش از 2.4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 260 هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و 67 میلیارد تومان داد و ستد کردند.نمادهای میدکو، دماوند، کگهر بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس داشتهاند و نمادهای مارون، هرمز، کرمان، ذوب، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.نمادهای پربیننده فرابورسی مربوط به شرکتهای ذوبآهن اصفهان، سرمایهگذاری میراث فرهنگی، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت شریفآباد، کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، بودهاند. پیام ناظر بازار نماد رمپنای 1 مربوط به گروه مپنا با اتوجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد و نمادهای کروی، شرکتهای توسعه و معادن روی ایران، نماد تکنو، مهندسی تکنوتار، نماد پلاسک کارخانجات پلاسکو کار سایپا، نماد آپ آسان پرداخت پرشین، نماد لپارس کارخانجات پارس الکتریک، نماد پاکشو مربوط به شرکت پاکشوما نیز با پیام ناظر برای برگزاری مجمع عادی سالانه متوقف شدند.نماد دفاراح مربوط به حق تقدم شرکت داروسازی فارابی بازگشایی شد. در پیام دیگری از ناظر بازار نماد و نیرو سرمایهگذاری نیرو و نماد سخوذ سیمان خوزستان بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.همچنین نماد ومعادن مربوط به سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و نماد پاسا ایران یاسا تایر و رابر با پیام ناظر بازگشایی شدند.نماد کپشیر مربوط به شرکت پشم شیشه ایران، بعد از تغییرات 50 درصدی قیمت و اطلاعیه منتشره در کدال بازگشایی شد.نماد ستران سیمان تهران، سغرب سیمان غرب، نیز با توجه به افشای بااهمیت گروه الف بازگشایی شدند.همچنین نماد وتوصا مربوط به گروه توسعه صنعتی ایران و نماد خزر 1 شرکت فنرسازی زر، نیز متوقف شدند

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص مزایای راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالاهای کشاورزی اظهار کرد: راه اندازی این صندوق ها امکان استفاده از منابع مالی و نقدینگی موجود در بازار سرمایه را برای فعالان بخش کشاورزی فراهم می آورد که این یک مزیت بزرگ برای بازار محصولات کشاورزی و کشاورزانی است که همواره با مشکل نقدینگی مواجه هستند.به گفته ناصرپور، صندوق های کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی متفاوت از صندوق هایی است که به صورت سنتی در بازار کشاورزی فعال هستند چراکه می توان از حجم منابع بالایی که در بازار سرمایه وجود دارد در راستای حمایت از کشاورزان بهره برد که این روند قابل مقایسه با فعالیت صندوق ها در بازار سنتی نیست.وی با اشاره به آغاز جدی معاملات گواهی سپرده کالایی روی محصول زعفران و سکه طلا طی یکسال گذشته در بورس کالا گفت: پس از راه اندازی صندوق های کالایی مبتنی بر طلا، شاهد رونق بیشتر معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس بودیم به طوریکه هم اکنون چهار صندوق فعال در این زمینه حضور دارند و معاملات گواهی سپرده نیز از حجمی مطلوب برخوردار است.وی با بیان اینکه خوشبختانه طی یکسال گذشته موفقیت های زیادی حاصل شد و تجربه های متعددی پس از معاملات گواهی سپرده سکه طلا و زعفران بدست آمد، گفت: امروز با توجه به ترکیب گواهی سپرده و بازار مشتقه، راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا مسیری هموار تر در پیش دارد که امیدواریم به زودی شاهد آغاز بکار نخستین صندوق کالایی در حوزه کشاورزی باشیم.