اولین قرارداد 'نفت در برابر اجرا' امضا میشود

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: هفته آینده قراردادی به منظور تامین مالی نوسازی نیروگاه ری به صورت تهاتر نفت در برابر اجرا امضا می شود.محسن طرزطلب اظهار داشت: 3000 مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور داریم که به دنبال آن هستیم بتوانیم رفته رفته با احداث واحدهای جدید، این نیروگاه های فرسوده را از مدار خارج کنیم.وی افزود: طرحی به منظور نوسازی نیروگاه ری با تامین مالی از سوی ژاپن در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل مشکلاتی که ناشی از تحریم ها در خصوص تامین مالی خارجی ایجاد شد، تصمیم گرفتیم راهکار جدیدی را با استفاده از ظرفیت های قانون بودجه اجرایی کنیم.

 

خودکفایی کامل در ساخت تجهیزات نفتی

غلامرضا منوچهری مدیر عامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت در حاشیه مراسم امضا قرارداد تامین تجهیزات مورد نیاز برای توسعه میادین نفتی افزود: هر چند هم اکنون مشکلی برای برداشت از میادین نفتی نداریم و نیازهای داخلی و صادراتی در حال تامین شدن هست، اما اجرای طرح اضافه برداشت از میادین نفتی، نشانه حفاظت از حقوق ملت ایران آن هم در میادین مشترک است. وی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: اما اکنون با حمایتهای وزارت نفت، شرکتهای داخلی وارد این عرصهها شده اند و پروژههای ازدیاد برداشت از میادین نفتی، با مشارکت شرکتها و سازندگان متعدد داخلی در حال انجام است.

 

درخواست تخفیف ۵۰ درصدی به شبکه فاضلاب تهران

محمدرضا بختیاری مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران از شورای شهر خواست که در راستای تکمیل شبکه آب و فاضلاب به آنها تخفیف ۵۰ درصد بدهد.به گزارش ایسنا بختیاری با بیان اینکه لایحهای را به شورای شهر آوردهایم که بر اساس آن خواهان تخصیص ۵۰ درصدی در هزینه حفاری هستیم، گفت: در گذشته هزینه هر مترمربع حفاری در تهران ۸۰ هزار تومان بود، اما حالا با افزایش تعرفهها این رقم به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که ما هزینهای که برای حفر، لولهگذاری و غیره انجام میدهیم، ۴۸۰ هزار تومان است و حالا با این تعرفههای جدید شهرداری ۵۰۰ هزار تومان نیز به این هزینهها اضافه شده است که ما خواهان تخفیف ۵۰ درصدی هستیم.

صادرات 59 درصدی تولیدات پتروشیمی نوری در سال ۹۷

تقی صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری در مراسم معارفه این شرکت در بازار سرمایه درخصوص مهمترین تولیدات پتروشیمی نوری عنوان کرد: در حال حاضر تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن پارازایلین، تولید سالانه ۴۳۰ هزار تن بنزن و همچنین ۱۰۰ هزار تن ارتوزایلن به صورت سالانه در دستور کار قرار دارد. همچنین ۴.۵ میلیون تن میعانات گازی مورد نیاز خوراک نیز از طریق ۱۳ پالایشگاه تامین میشود.به گزارش شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، وی به عملکرد فروش پتروشیمی نوری در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته حدود ۵۹ درصد تولیدات این شرکت صادر شد، ۳۹ درصد تولیدات مربوط به فروش بین مجتمعی اختصاص یافت و پنج درصد نیز در قالب بورس کالا عرضه شد. براین اساس مجموع صادرات پتروشیمی نوری در سال ۹۷ معادل ۲ میلیون تن و فروش داخلی نیز برابر با یک میلیون و ۷۳۹ هزار تن بوده است.

قرارداد ۱۸ میلیارد دلاری آرامکو برای

افزایش ظرفیت تولید نفت

شرکت آرامکوی عربستان قراردادهایی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید دو میدان نفتی فراساحلی امضا کرد.به گزارش ایسنا، آرامکو که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، در بیانیهای اعلام کرد ظرفیت تولید میدانهای مرجان و بری را مجموعاً ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.بر اساس بیانیه آرامکو، این شرکت ۳۴ قرارداد امضا کرده که نیمی از آنها مربوط به شرکتهای سعودی بوده است. مکدرموت اینترنشنال، سایپم ایتالیا، سابسی سون اس ای، تکنیکاس رئونیداس اسپانیا و شرکت پترولیوم اند کمیکال چین از جمله شرکتهایی هستند که برنده قراردادهای آرامکو شدهاند. شرکتهای لارسن اند توبرو هند و شرکت مهندسی و ساختمانی هیوندای کره جنوبی نیز قراردادهایی را با آرامکو امضا کردهاند.

سامانههای کنترل عرضه سوخت در مرزها

فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان خبر داد: استفاده از سامانه فروش مرزی و اجرای الکترونیکی پایش موجودی باک کامیونها با هدف کاهش مدت زمان کنترل و عرضه سوخت به کامیونهای ترانزیتی، روان سازی صادارات و ارائه خدمات مطلوب به رانندگان انجام می شود.به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، یاسمی با اشاره به نصب دو جایگاه سیار در محوطه بازارچه جهت فروش فرآورده به کامیونهای ترانشیپی (کامیونهای ورودی به کشور از اقلیم کردستان عراق)، افزود: اقدامات لازم نیز جهت استفاده از سیستم نرم افزاری فروش و پایش الکترونیکی باک برای این خودروها نیز انجام گرفته است.

در گفت و گو با کارشناسان مطرح شد؛

گروه انرژی: استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مردادماه اجباری میشود؛ موضوعی که واکنشهای متعددی را به دنبال داشته و این پرسش را به وجود آورده است که آیا این طرح میتواند وضعیت مصرف و قاچاق سوخت را سامان دهد یا مانند دوره قبل یک پروژه ناتمام باقی خواهد ماند؟

بهگزارش ایسنا، در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است. از سوی دیگر سرانه خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، مصرف بنزین طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ کمی کمتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

  • چهکنیم مصرف بنزین در کشور کاهش یابد

    این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیشتر کرده است؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین میتوان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد؛ سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور میتواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاستهای قیمتی نیز میتواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین باشد.

    از سوی دیگر، منطقی کردن سهم هر یک از مدلهای حمل و نقل از کل حمل و نقل ایران، توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی و ارتقای فناوری تولید خودرو و موتورسیکلت و حرکت به سمت تولید هیبریدی و الکتریکی بخشی از اقدامات در این حوزه اعلام شده است.

    بر این اساس، ارتقای کیفیت و کارکرد ناوگان حمل و نقل کشور (نوسازی ناوگان)، اصلاح، تکمیل، بهبود و تدوین قوانین و مقررات و استانداردهای مرتبط با مصرف سوخت و حمل و نقل و نظارت بر اجرای صحیح آنها، اصلاح و بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تقاضای سفر، استفاده از سوختهای اقتصادی و سالمتر با رویکرد سوختهای تجدیدپذیر، بهینه کردن کیفیت سوختها و سایر فرآوردههای نفتی مورد مصرف در خودروها و نحوه توزیع آنها و فرهنگ سازی، آموزش و اطلاعرسانی، مهمترین مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

    سیاستگذار حساسیتی به افزایش مصرف ندارد

    در این باره علیرضا صادقآبادی - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران - تاکید دارد که سیاستگزاران باید همیشه نسبت به مصرف بنزین حساس باشند و تا زمانی که در بودجه کشور محلی برای واردات بنزین یا درآمدی برای ایران از محل صادرات آن در نظر گرفته نشده باشد، سیاستگزاران نسبت به هشدارهای افزایش مصرف واکنشی نشان نمیدهند و در واقع نسبت به آن حساسیت ندارند.

    به گفته وی، سیاستگذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تأمین سوخت از داخل است؛ چراکه تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.

    در این میان برای جلوگیری از قاچاق بنزین، سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلسنشینان قرار گرفته که مهمترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیهبندی بنزین است. در این راستا، زمستان سال گذشته بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

  • الزام کارت سوخت ارتباطی با سهمیهبندی ندارد

    پرونده ثبتنام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجرای سهمیهبندی بنزین در سال گذشته بسته شد اما در هفتههای گذشته در حالی که امکان ثبتنام برای دریافت کارت سوخت المثنی مجدداً فراهم شد، زمزمههای سهمیهبندی بنزین نیز به گوش رسید. موضوعی که حواشی زیادی را در پی داشت و درنهایت بهروز نعمتی - سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی - اعلام کرد هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و احیای کارت سوخت تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.

    وزیر نفت نیز بهتازگی تاکید کرد که وزارت نفت با دستور رئیس جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود که در این برنامه تنها سوختگیری بنزین با کارت سوخت دیده شده است و سهمیهبندی بنزین موضوع دیگری است.

    تأثیر الزام استفاده از کارت هوشمند سوخت بر مدیریت توزیع

    اما فرید عامری - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش - با اشاره به تأثیر استفاده از کارت هوشمند سوخت در میزان مصرف و کاهش قاچاق سوخت، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه در مناطق مرزی از کارت هوشمند استفاده میشود، باید گفت که این کارت کارایی بیشتری در داخل کشور دارد که میتوان از آن در کنترل و نظارت بر عرضه استفاده کرد.

    وی با بیان اینکه علاوه بر این میتوان از کارت سوخت برای اجرای سیاستهایی که زمانی قرار بود اجرایی شود اما اکنون به دستور مجلس شورای اسلامی متوقف شده است، استفاده کرد، اظهار کرد: اگر زمانی بخواهیم به سمت دو نرخی شدن پیش برویم کارت هوشمند ابزاری است که میتوان برای اعمال این سیاست از آن استفاده کرد.

    مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش و پالایش فراوردههای نفتی ادامه داد: در سطح کلان این مساله باید به سیاستهای قیمتی توجه شود چرا که تنها این مساله میتواند مشکلات موجود در عرضه بنزین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط فعلی افزایش مضاعفی را به خانوادهها وارد میکند.

    به گفته وی سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین در شرایط فعلی بسیار مناسب بوده چرا که میتوان با سازوکارهایی قیمت را به گونهای افزایش داد که به تمام اقشار فشار وارد نشود و این مساله نه تنها عدالت اجتماعی است بلکه موجب افزایش درآمدهای دولتی نیز میشود.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از عملکرد دستگاهها در خصوص کاهش تلفات حوادث جادهای گفت: خودروسازان ارابه مرگ تولید میکنند. خودروی پراید و پژو RD که ایمنی لازم را ندارند، نباید در جادهها تردد کنند.به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مراسم رزمایش بزرگ گشتهای نامحسوس پلیس راهور ناجا گفت: کاهش کشته شدگان و جان باختگان در سوانح و حوادث جادهای تنها برعهده پلیس نیست و پلیس تنها یک سازمان از ۳۳ سازمان متولی این موضوع است.وی ادامه داد: دستگاههایی مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها، رسانههای جمعی، صدا و سیما، وزارت بهداشت، بیمه و... نیز در کاهش جان باختگان سوانح و حوادث جادهای نقش دارند.

مدیرعامل و سخنگوی سازمان هموفیلی ایران در رابطه با کمبود داروهای هموفیلی در استان قزوین گفت: در حال حاضر زنجیره تامین دارو بسیار معیوب است و قزوین هم سنبل نبود این زنجیره است.احمد قویدل در گفتوگو با ایلنا،گفت:در ملاقات بیماران با معاون اجتماعی استانداری، ایشان لطف کردند و به مشکلات بیماران هموفیلی قزوین توجه کردند، اما این وظیفه حوزههای دانشگاهی بود که به نیاز بیماران توجه کنند. اصلا چرا بیمار باید به بالاترین حوزه سیاسی کشور در استان پناه ببرد؟ دانشگاه باید از خودش عکسالعمل نشان دهد و سعی کند مشکل را حل کند. به هرحال آنها از ما خواستند که این توضیحات را به حوزه اجتماعی استانداری انعکاس بدهیم تا آنها به حوزه معاونت سیاسی گزارش بدهند. سلامت یک عده انسان در خطر است.

واکنش وزیر بهداشت

به جمع آوری داروی«لوزارتان»

سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیأت دولت در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در خصوص سرطانزا بودن قرص لوزارتان توضیح داد: امروز در بازار هیچ دارویی که بخواهد مشکلی برای مردم ایجاد کند، نداریم و قرصهای والزارتان و لوزارتان موجود در بازار عاری از هرگونه خطری هستند.همچنین شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه لوزارتان تولیدی کشور در ۸ کارخانه داخلی از مواد اولیه وارداتی صورت میگیرد، عنوان کرد: تنها داروی شرکت اکتوورکو از منبع هندی ریکال شده بوده که این کارخانه به علت نداشتن ظرفیت کافی برای تولید این دارو فقط در سالهای ۹۶ و ۹۷ تولید ناچیزی داشته و تمامی مواد اولیه خریداریشده را مصرف نکرده است.وی افزود: سهم کارخانه مذکور از بازار داخلی این دارو تنها یک درصد بوده است که در حال حاضر نیز داروی لوزارتان تولیدی آن، در بازار وجود ندارد. داروی تولید شده با مواد اولیه دیگر شرکتها کاملا سالم بود و بر اساس توصیههای بینالمللی، بیماران می بایست تا انجام بررسیهای کامل، داروی مصرفی خود را قطع نکنند.

ساماندهی ۲۳۴ کودک کار و خیابان در تهران

استاندار تهران با اشاره به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان بیان کرد: از زمان آغاز این طرح تاکنون تعداد ۲۳۴ کودک که عمدتا از اتباع خارجی و توسط باندهای قاچاق از کشورهای همجوار به تهران قاچاق شده بودند، ساماندهی شدند.به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بند پی در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: ساماندهی کودکان کار و خیابان هماهنگی همه دستگاههای مسئول را میطلبد اما با تمام مشکلات از زمان آغاز این طرح تاکنون موفق به ساماندهی تعداد ۲۳۴ کودک که عمدتاً از اتباع خارجی و توسط باندهای قاچاق از کشورهای همجوار به تهران قاچاق شده بودند، شدیم.

افزایش وام گرهای از ازدواج جوانان باز نمیکند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه پرداخت وام ۶۰ میلیونی ازدواج برای جوانان به ویژه در روستاها تا حدی گره گشا خواهد بود، ادامه داد: افزایش این رقم وام گرهای از ازدواج جوانان باز نمیکند چرا که اقساط بازپرداخت وام به طور ماهیانه برای جوانان تا یک میلیون تومان میرسد که در صورت عدم تأمین مسکن و اشتغال جوانان آنها را با مشکل روبرو خواهد کرد.به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه دولت سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده است، اظهار کرد: رقم وام ازدواج امسال دو برابر شده و پیش بینی میکنیم در صورت ادامه روند سال گذشته تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گوی اختصاصی با تجارت؛

گروه اجتماعی: کورش شرفشاهی: گرانی و تورم باعث گلایه مردم شده و بدتر اینکه آمارهایی که از سوی دولت مطرح می شود، این واقعیت دشوار را تایید نمی کند. از سوی دیگر مردم در شرایط نامناسبی قرار دارند و قشر حقوق بگیر البته از نوع محروم که اکثریت جامعه را شامل می شود و دریافتی های ناچیزی دارند، با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند. اما اینکه دولت تا چه اندازه در این زمینه مقصر است و راهکار چیست، مواردی است که در گفت و گو با سهیلا جلودارزاده نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم که پاسخ های وی در ادامه آمده است.

نماینده تهران در مجلس شرایط اقتصادی کشور را برای مردم سخت توصیف کرد و گفت: متاسفانه تاوان این گرانی ها و معضلات اقتصادی را اقشار محروم جامعه می دهند و بیشترین آسیب متوجه مستضعفان و محرومانی است که ابتدای انقلاب قرار بود همه چیز در خدمت آنها باشد و در اصل برای اینکه محرومان بدان اندازه درمحرومیت بودند انقلاب کردیم.

وی در واکنش به اینکه عده ای تحریمها را عامل این بحران ها و گرانی ها می دانند گفت: روزی که انقلاب کردیم، بنا را بر این گذاشتیم که انقلاب پابرجا بماند و برای اینکه بمانیم، محاصره اقتصادی و تحریم و تهدید شده و می شویم و می بایست مقاومت می کردیم. اما قرار نیست تاوان استقامت و ماندگاری انقلاب را محرومان و مستضعفان بدهند. اگر قرار به ماندن و استقامت است، باید همه از خودگذشتگی داشته باشیم و هزینه کنیم.

جلودارزاده با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) و حمایتهایی که ایشان از مستضعفان می کردند گفت: امام از همان ابتدا تاکید داشتند که انقلاب متعلق به پابرهنگان است اما امروزه اختلاسهای سه هزار میلیاردی و رانت و فساد صورت می گیرد که در اصل از جیب محرومان و مستضعفان برداشته می شود.

وی همچنین گفت: اینکه دولت همفکر جناح کسی باشد یا نباشد تفاوتی نمی کند بلکه باید همواره حقیقت را بگوییم و برای منافع مردم تلاش کنیم. امروز هم اگر چه حامی دولت بوده ایم اما دلیل نمی شود که در قبال مشکلات سکوت کنیم و محرومیت این مردم را نادیده بگیریم. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید حامی مردم باشد گفت: بازی های ارزی و بالا و پایین شدن قیمت ارز، باعث شده تا وضعیت حقوق بگیران اسفبار شود و دولت در این خصوص کوتاهی می کند. وی به تشریح رابطه گران شدن ارز با قیمت اجناس و کالاها به ویژه کالاهای اساسی پرداخت و گفت: مردم ناچار هستند کالاهای اساسی را خریداری کنند و اقشار حقوق بگیری به ویژه آنهایی که کمترین درآمد را دارند، هر آنچه به عنوان حقوق می گیرند، تنها برای خرید ارزاق عمومی و هزینه های ضروری زندگی شان هزینه می کنند و به اندازه ای درآمد ندارند که به فکر موارد دیگر مانند تحصیل و تفریح باشند.جلودارزاده با اشاره به اینکه این بازنشستگان در مراجعه به مجلس درخواست معرفی نامه برای پذیرش در خانه های سالمندان دولتی را کرده اند گفت: خانه های سالمندان دولتی مختلط نیست، در نتیجه زن و شوهر سالمندی که به سرای سالمندان دولتی مراجعه می کند باید از هم جدا شوند و هر کدام جداگانه زندگی کنند که این فاجعه انسانی در دورانی است که ادعاهای بزرگی داریم.

وی از مذاکره با وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری مسکن مهر به بازنشستگان بی خانمان گفت: امروزه بسیاری از آپارتمانهای مسکن مهر به دلیل نداشتن متقاضی رها شده است. به همین دلیل از وزارت راه وشهرسازی درخواست کرده ایم که این خانه ها را با شرایط اجاره به شرط تملیک به این بازنشستگان واگذار کند که هنوز پاسخی به این درخواست ما نداده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از نبود نظام تامین اجتماعی مناسب گفت: متاسفانه بسیاری از مردم به حال خود رها شده اند. اگر از همان روزگاری که یک جوان وارد بازار کار می شود، بحث بیمه را جدی بگیرد و حکومت نیز از بیمه حمایت کند، کار بدین جا نمی رسد که سالمندانی داشته باشیم که بدون داشتن سرپناه، آواره شده اند.

وی با اشاره به مشکلات محرومان گفت:گویا اهداف انقلاب را فراموش کرده و از یاد برده ایم که قرار بود یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان ندهیم.

جلودارزاده به اختلاسهای بزرگی که در سالهای اخیر به ویژه در دولت احمدی نژاد رخ داده بود اشاره کرد و گفت: وقتی مردم برای یک سرپناه جزیی و لقمه نانی که بتوانند به زندگی شان ادامه دهند این همه مشکل دارند، اختلاس ها، فسادها، رانت ها و سواستفاده ها روانشان را نیز آزار می دهد.

وی با اشاره به نطقی که در مجلس شورای اسلامی کرده بود گفت: بارها گفته ام و بازهم تاکید می کنم که نظام برای بقای خود و مقاومت برابر دشمنان، به موشک و تفنگ نیاز دارد و ما نیز این را می پذیریم اما گویا فراموش کرده ایم که نظام برای ماندن به مردمش بیش از همه چیز نیاز دارد و در این شرایط گرانی وتورم، نگران این هستیم که نظام مردمش را از دست بدهد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از ارائه تسهیلات جدید به مشمولان غایب خارج از کشور خبر داد.سردار موسی کمالی در گفتوگو با ایسنا در این باره گفت: بنا بر تصمیمات اتخاذ شده در راستای تسهیل تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج کشور تصمیماتی اتخاذ شده و بر این اساس شرایط تردد این دسته از مشمولان به داخل کشور راحتتر شده است.وی افزود: برابر این تسهیلات مشمولان غایب سربازی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، میتوانند حداکثر سه ماه و برای دو بار در سال در کشور تردد کنند.رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره تفاوت این تسهیلات با شرایط پیشین خاطرنشان کرد: قبلتر شرایط این گونه بود که باید سه سال از غیبت مشمول ایرانی مقیم خارج کشور میگذشت تا بتواند وارد کشور شود اما الان شرط زمان غیبت حذف شده و مشمولی که سه سال از اقامتش گذشته باشد، حتی اگر یک روز نیز غیبت داشته باشد، میتواند با شرایط گفته شده یعنی دو بار در سال و حداکثر به میزان سه ماه به کشور تردد داشته باشد.