ضرورت تولید انبوه مسکن

یک عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه متأسفانه در چند ماه اخیر افزایش قیمتها و ورود بازار مسکن به رکود تورمی موجب کاهش معاملات مسکن شده است، اظهار کرد: بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد و باید بازار به سمت کاهش قیمت هدایت شود. مجید کیانپور در گفتوگو با ایسناگفت: نیاز است وزارت راه و شهرسازی برای متعادل کردن بازار عرضه و تقاضای بازار مسکن مبادرت به تولید انبوه کند.وی تصریح کرد: فعالیت سوداگران، دلالان و نبود قوانین مالیاتی به ویژه مالیات بر خانههای خالی از دلایل افزایش قیمت مسکن بوده است.نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دو سال اخیر بازار مسکن دچار تورم و التهاب شده است و قیمت مسکن در این مدت بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

راهکار تامین مالی پروژه ها

طاهرخانی طاهرخانی در نشست بررسی وضعیت پیشرفت پروژههای عمرانی شهر جدید پردیس، روند فروش عرصه در شهر جدید پردیس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این روند باعث ایجاد درآمد پایدار به منظور تزریق منابع به پروژهها میشود.

به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پردیس، نشست پیگیری و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت پروژههای عمرانی شهر جدید پردیس، با حضور حبیبالله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در محل شرکت عمران شهر جدید پردیس برگزار شد.

طاهرخانی روند تکمیل پروژههای مسکن مهر پردیس را عامل افزایش امیدواری در فضای عمومی دانست و از ضرورت تامین خدمات سریع روبنایی و ایجاد امکانات رفاهی برای ساکنان گفت.

 

بهره برداری از خط راه آهن ساقه -گارمانوری

سعید رسولی پروژه بازسازی هفت کیلومتر انتهایی خط راه آهن گار مانوری- ساقه در قم با اعتباری بیش از ۹۰ میلیارد ریال با حضور مدیرعامل شرکت راهآهن به بهرهبرداری رسید.به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی از برنامه راهآهن برای تامین اعتبار طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان،گمرک و سیلوی قم به طول ۵۹ کیلومتر به شبکه سراسری راهآهن خبر داد و افزود: بنا داریم از ۱۳هزار کیلومتر خطوط موجود راهآهن حداکثر استفاده را ببریم.وی از آغاز عملیات اتصال خطوط ریلی شلمچه به بصره هم در سال جاری خبر داد و گفت: با کشور عراق تفاهم کرده ایم که برای جابجایی زائران ، قطارها به صورت یکسره در دو کشور حرکت کنند.وی افزود: پس از راه اندازی قطار تهران – وان، قطار تهران - آنکارا هم راهاندازی خواهد شد.

توسعه تردد دریایی و هوایی

به جزیره ابوموسی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از " تدوین طرح جامع توسعه راهبردی جزایر کشور " توسط کارگروه تخصصی سواحل، جزایر و بنادر کشور طی دو ماه آینده خبر داد و آن را مبنایی برای توسعه جزایر ایران دانست.به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، محمد راستاد با تاکید بر بهبود و توسعه تردد به جزیره ابو موسی، گفت: در خصوص توسعه تردد به جزیره ابوموسی بنا شد، مکانیزم های حمایتی برای بهبود و توسعه ظرفیت های تردد دریایی و هوایی به این جزیره توسط استانداری هرمزگان پیشنهاد شود تا در کارگروه تخصصی مورد پیگیری قرار گیرد.در این نشست همچینن مصوب شد " ساختمان مرجع دریایی کشور " در جزیره ابوموسی احداث شود.

سامانه املاک، مرجع کشف قیمت مسکن

عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه گذاری مسکن گفت: سامانه بازار املاک در سال ۹۱ راه اندازی و در سال ۹۵-۹۴ آغاز به کار کرد که براساس آن بنگاههای املاک دارای مجوز با دریافت کد رهگیری معاملات را در سامانه ثبت میکردند که با دستور دیوان عدالت اداری لزوم دریافت این کد برای مشاوران املاک برداشته شد که با توجه به تخلفات صورت گرفته تلاش میکنیم کد رهگیری تبدیل به قانون شود.وی ادامه داد: در سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی ۳۰ درصد معاملات ثبت میشود که امیدواریم با همکاری مشاورین املاک بتوانیم تعداد معاملات ثبتی را در این سامانه افزایش دهیم تا مردم با رصد سامانه، کشف قیمت کنند.

تکذیب همکاری وزارت راه با سایت کیلید

معاون مسکن وزارت راه، ادعای رئیس اتحادیه مشاوران املاک را در خصوص اینکه «قیمت مسکن با هماهنگی وزارت راه در سایت کیلید درج میشود»، تکذیب کردتکذیب همکاری وزارت راه با سایت کیلیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ادعای مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هرگونه همکاری وزارت راه و شهرسازی را با سایت کیلید در خصوص تعیین قیمت مسکن، تکذیب کرد.گفتنی است؛ مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در یکی از خبرگزاریها اعلام کرده است: " قیمت مسکن با هماهنگی وزارت راه درج میشود".

در حاشیه جلسه دولت مطرح شد؛
 

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی به ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره اینکه یک نفر ۷۰۰ یا ۲۵۰۰ خانه دارد واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اظهارات یک نماینده مبنی بر اینکه یک نفر ۷۰۰ منزل در شهر ری و دیگری ۲۵۰۰ منزل در تهران دارد اظهار کرد: از کسی که این آمار و اطلاعات را میدهد باید سوال شود که منبع اطلاعاتش کجاست. کسی که این اطلاعات را میدهد باید منبع اطلاعاتی خود و مستند خود را هم بگوید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما این اطلاعات را تکذیب میکنید تصریح کرد: من نه تکذیب میکنم نه تأیید ولی نمیشود با افکار عمومی بازی کرد و در جامعه تشویش به وجود آورده باید ببینم این منبع اطلاعات کجاست.

وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بیان کرد: خانههای خالی عاملی شده است که منابع کشور را در تله قرار داده، اگر این منابع در مدار باشند و مورد استفاده قرار گیرند به رونق تولید در بخش مسکن کمک میکنند. برای اجرای این قانون باید سیستم اطلاعات دقیق وجود داشته باشد اما وظیفه ما در این قانون پیش بینی نشده است. ما در حال تلاش هستیم تا سیستمهای موجود اطلاعاتی را به هم متصل کنیم تا سازمان امور مالیاتی بتواند از آن استفاده کند. در تلاشیم در سال جاری این سیستم اطلاعاتی را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای کمک به مستأجران چه اقدامی انجام داده است؟ خاطرنشان کرد: در تاریخ هیچگاه دولت در این حوزه دخالت نکرده است ولی ما در اصلاحیه ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم در مورد تبصره ۱۱ اقدام کردهایم و مشوقهایی برای صاحبخانههایی که مراعات مستأجران را میکنند در نظر گرفتهایم. مثلاً صاحبخانههایی که اجارههای دو ساله میبندند، معافیتهای مالیاتی شامل حال آنها میشود. این اصلاحیه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

  • خانههای خالی، کشور را در تله قرار داده است

    همچنین وزیر راه و شهرسازی درباره مالیات بر خانههای خالی اظهار کرد: در حال حاضر، خانههای خالی عاملی شده که منابع کشور در تله قرار بگیرد. معقتدیم اگر این خانهها وارد سیستم عرضه شوند، خود به خود به ایجاد رونق تولید و ساخت و ساز در بخش مسکن کمک میکنند. محمد اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد تحرک در بخش مسکن یک امر ضروری است خاطرنشان کرد: قانون هم برای این اقدام وجود دارد اما نکته مهم این است که یک سیستم اطلاعاتی دقیقی باید وجود داشته باشد که سازمان امور مالیاتی بتواند این خانهها را شناسایی کند. وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدا در این قانون به صورت دقیق پیشبینی نشده که آن دستگاهی که بیشترین اشراف را به این موضوع و به دادههای اطلاعاتی دارد، بتواند محور باشد. این موضوع را دنبال کردهایم و تعاملی که بین دستگاهها ایجاد شده تا سیستمهای اطلاعاتی را به یکدیگر متصل سازیم که سازمان بهرهبردار از این اطلاعات، سازمان امور مالیاتی باشد. اسلامی درباره زمان اجرای این قانون اظهار کرد: به دنبال این هستیم که این سیستم در سال جاری به اجرا برسد. محمد اسلامی در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی بازار اجاره بها، اعلام کرد: دولت هیچگاه در حوزه اجارهبها مداخلهای نداشته است. بدینمعنا، قانونهایی که در این رابطه وجود دارد از جمله قانون مالک و مستاجر عمدتا ناظر به بخش حقوقی طرفین بوده است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت هیچگاه در بخش اجارهبها وارد تعرفه و قیمت نشده است، افزود: وزارت راه و شهرسازی در اصلاحیهای روی ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم، در تبصره ۱۱ اقدام کرده است و آن را به دولت فرستاده است که بر اساس آن مشوق هایی را برای صاحبخانههایی که مراعات مستاجر را دارند و در حق مستاجران احجاف نمی کنند، در نظر بگیرد. اسلامی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه که در کمیسیون دولت برای بررسی و تصویب قرار دارد یک نوع مالیات و مشوقهایی را در نظر گرفتهایم تا کسانی که اجارهنامههای بالای یکسال و بیش از یکسال را به امضا میرسانند و شاخصهای معمول را برای اجاره در نظر میگیرند، تشویق شوند. وی خاطرنشان کرد: در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در اصلاحیه ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی روی فوق بررسیهای لازم را انجام میدهد. وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا اینکار در کمیسیون دولت به نتیجه برسد و کسانی که اجاره نامه های بالای یکسال و بیش از یکسال را منعقد می کنند، تشویق شوند. اخیرا سعیدی مبارکه نماینده مجلس گفته بود : طبق اطلاعات واصله فردی در شهرری صاحب 700 خانه است و مالیات این سرمایه را هم نمیپردازد. این ارقام کم نیستند و طبق بررسیها متوجه شدیم در تهران 7 هزار و 500 خانه ساخته شده و فردی در تهران 2 هزار و 500 مسکن ساخته، ولی وارد بازار مسکن نکرده است.این نماینده مجلس با ارائه آمار ساخت مسکن بیان نمود: ما 10 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی از سال 85 تا 95 ساخته شده، اما 2 میلیون و 400 هزار واحد آن در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است.