سرمقاله

زهرا ساعی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

چندین سال است که نامگذاری سالها با موضوعات اقتصادی مطرح میشود یعنی محتوای اقتصادی دارد و مقام معظم رهبری هر سال نامگذاریها را بر مبنای اقتصاد انتخاب میکنند. ملت ایران باید درک کنند که کشور در شرایط عادی نیست بلکه درگیر جنگ اقتصادی.... است و مردم و مسئولان باید به این باور و یقین برسند که در شرایط خاص و بحرانی، رفتارها، اعمال و تصمیمات باید خاص باشند. فرمایش مقام معظم رهبری بر خاص بودن شرایط کشور صحه میگذارد و بحث اقتصاد مقاومتی که سالها مطرح است، به همین دوران سخت جنگ اقتصادی برمیگردد به این معنی که ظرفیتهای درونی کشور را فعال کرده تا در رونق تولید و توسعه اقتصادی، مثبت عمل کرده و سرپا باشیم. کشورهای غربی، انواع تحریمها را به رهبری آمریکا علیه ایران انجام میدهند، یعنی هیچ تحریمی باقی نمانده تا در حوزه اقتصادی برای ایران انجام نداده باشند به همین دلیل فشارها بسیار زیاد است بنابراین باید بتوان از تمام ظرفیتها، منابع معدنی و طبیعی به درستی استفاده کنیم چراکه خداوند نعمتهای فراوانی به ایران داده است. مدیریت استفاده از این منابع بسیار مهم است و در این شرایط ویژه باید به ظرفیتهای درونی روی آورد و در حوزه اقتصادی در کشور باید اولویت بندی داشت. امسال نیز سال رونق تولید است و تولید پاشنه آشیل کشور ایران است به همین دلیل نباید اجازه داد تا کارگاهها و کارخانجات از پا درآیند و یا کارگران تعدیل شوند و چرخ صنایع بایستد. ظرفیتهای درونی ایران بسیار بالا است و صنایع بسیار خوبی وجود دارد به عنوان مثال آذربایجان یک استان صنعتی است و باید صنایع شکوفاتر و حفظ شوند و چنانچه از این ظرفیتها غافل نشویم، صد در صد با توکل و امید به خدا و همتی که مردم و مسئولان همراه یکدیگر دارند از این بحران عبور میکنیم.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دونالد ترامپ با وجود همه تحریم های سخت و بیرحمانه ای که تاکنون اعمال کرده، نتوانسته است ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و این موضوع هرچه که به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر می شویم حساسیت بیشتری پیدا می کند و به نظر می رسد اگر تهران بتواند تا آن زمان در برابر خواست ها و فشارهای.... واشنگتن مقاومت نشان دهد این مسئله خواهد توانست بر نتیجه انتخابات تاثیربگذارد و ای بسا که به حیات سیاسی رییس جمهور پرحاشیه و ماجراجوی آمریکا پایان ببخشد. این موضوع البته بی سابقه نیست و یک بار در ابتدای انقلاب و در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران توانست مانع پیروزی جیمی کارتر در دور دوم انتخابات شود. بعید نیست این بار نیز تهران با تداوم استقامت در برابر فشارها و تهدیدهای هیئت حاکمه واشنگتن مانع از ورود دگر باره ترامپ به کاخ سفید شود. از طرفی جهت گیری برخی رسانه های قدرتمند آمریکایی و قابلیت تاثیرگذاری آن ها بر افکار عمومی و نیز فضای خصمانه بین المللی که بر علیه دونالد ترامپ ایجاد شده است همگی خواهند توانست به نفع رقیب ترامپ عمل کنند و او بازنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شود. البته خرد سیاسی و هوشمندی دیپلماسی ایجاب می کند که دولتمردان ایرانی به هیچ وجه به احتمالات دل نبندند و بر این اساس تصمیم نگیرند، بلکه بر مبنای راهبردهای سنجیده و منطبق با اصول دیپلماتیک و سیاست خارجی به مواجهه با سیاست های خصمانه آمریکایی ها بپردازند و بر اساس منافع ملی آنچه را که به صلاح و صواب نزدیک تر است برگزینند و بر همان سیاق عمل کنند. با این حال باید دانست که همواره اراده ملت ها و دولت ها و مقاومت آن ها برای دستیابی به آنچه که می خواهند تعیین کننده بوده است؛ کما این که این مدعا در باره ایران و پس از گذشت چهل سال که از انقلاب اسلامی می گذرد صادق بوده است و انشااله این بار نیز در پیروزی بر کسی که سخت ترین و بدترین تحریم های ضد بشری ممکن را بر مردم ایران، به ویژه کودکان و بیماران این دیار روا داشته است مصداق پیدا خواهد کرد.

 

روحانی در تماس تلفنی با رئیسجمهوری آذربایجان خواستار شد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دوستانه، بردارانه و روبه گسترش دانست و بر ضرورت تلاش مسئولان دو کشور در راستای توسعه مناسبات و همکاری های همه جانبه تهران- باکو تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز سهشنبه در تماس تلفنی «الهام علیاف» رئیس جمهوری آذربایجان، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: خوشبختانه شاهد روند پیشرفت مثبت در همکاریهای فی مابین با تلاش مسئولان دو کشور هستیم.

رئیس جمهور سفر متقابل مسئولان و وزرای ایران و جمهوری آذربایجان به دو کشور را دارای نتایج تاثیرگذار در توسعه روابط و همکاریها برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با تلاش و اهتمام بیشتر مسئولان شاهد تسریع در به ثمر رسیدن توافقات و همکاریهای متقابل باشیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان همواره کشور دوست و برادر ایران بوده و مطمئنا این دوستی و برادری میان دوملت بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

«الهام علی اف» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، گفت: روابط و همکاریهای ایران و جمهوری آذربایجان روبه توسعه و گسترش است و این ثمره تلاش، اهتمام و روابط مستمر و صمیمانه مسئولان در تهران و باکو است.

رئیس جمهوری آذربایجان با ابراز امیدواری برای دیدار با دکتر روحانی در آینده نزدیک، اظهار داشت: مطمئناً روابط دو کشور و دوملت بهتر از گذشته و روبه توسعه خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه:
 

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر تداوم فعالیت های قاطعانه دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی، گفت: حمایت از گزارشگران مفاسد اقتصادی در دستورالعمل تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی پیشبینی شده است.

غلامحسین اسماعیلی در هشتمین نشست خبری با اشاره به ١٧ مرداد، روز خبرنگار از تلاشهای موثر خبرنگاران در حوزه خبر رسانی به ویژه در حوزه اطلاع رسانی مجموعه قوه قضائیه، تعامل و ارتباط خبرنگاران با حوزه سخنگوی قوه قضائیه تقدیر و تشکر کرد و افزود: آنچه امروز به خواست عمومی شهروندان از نهادهای مختلف حاکمیتی و به ویژه قوه قضاییه مبدل شده است و هر کجا که مقامهای قضایی و رئیس قوه قضائیه را ملاقات میکنند خواستار کوتاه کردن دست تعدی مفسدان و متجاوزان به حقوق عمومی در عرصه مسائل اقتصادی و مجازات این افراد است.

وی اضافه کرد: مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در دادگستری استان تهران راه اندازی شد و هفته گذشته دستورالعمل تشکیل این مجتمع تخصصی به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و برای اجرا به دادگستری استان تهران ابلاغ شد.

اسماعیلی، یکی از نکات مثبت در این دستورالعمل را ایجاد تمهیدات لازم برای دریافت گزارشهای مردمی، سازمانهای مردم نهاد و تشویق گزارش دهندگان دانست که اطلاعات مربوط به مفاسد اقتصادی را اعلام میکند. علاوه بر آن فعال شدن سامانه اطلاع رسانی مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی که یکایک آرای این شعب به همراه متن در این سامانه در اختیار افکار عمومی جامعه قرار میگیرد و اصحاب رسانه و شهروندان می توانند آخرین اقدامات دادگستری استان تهران را مطالعه کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر تقویت حوزه اطلاعرسانی در دوره تحول قوه قضائیه و مدیریت جدید، این قوه از سعه صدر برخوردار و نقدپذیر است و نقد منصفانه را با دل و جان می پذیریم. انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و با خبر آغاز شد و از ناحیه حضرت حق خطاب به پیامبر اکرم(ص) بود و آن حضرت به عنوان نبی یعنی کسی که در حوزه اطلاع رسانی و خبر دادن از خدای متعال برای بندگان به واسطه آگاهی بخشی به جامعه بشریت بود. اسماعیلی ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی اصحاب فرهنگ، رسانه، جامعه رسانهای و مطبوعاتی در آگاهی بخشی به شهروندان نقش مهم و موثری را ایفا می کنند.سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: بنای تقویت ارتباط با رسانه ها را داریم همچنین سعی داریم ارتباط با مردم را با کمک خبرنگار آن به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه تقویت کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیأتی از جنبش انصارالله یمن:

گروه سیاسی: در دیدار هیأتی از جنبش انصارالله یمن با حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نامه آقای سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله تقدیم ایشان شد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تمجید از ایمان، ایستادگی، هوشمندی و روحیه جهادی مردم یمن در برابر یک تجاوز وحشیانه و گسترده، تأکید کردند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنهای، شهادت ابراهیم بدرالدین برادر آقای سیدعبدالملک بدرالدین را تبریک و تسلیت گفتند و با تجلیل از خانواده بزرگ و مجاهد بدرالدین و گرامیداشت شهید حسین بدرالدین، افزودند: مردم یمن با تمدن عمیق و تاریخی خود و با روحیه مجاهدت و ایستادگی که در این پنج سال از خود نشان دادهاند، آینده خوبی را در پیش دارند و به لطف خداوند، دولتی قوی را تشکیل خواهند داد و در چارچوب آن دولت، به پیشرفت خواهند رسید.

ایشان با تأکید بر اینکه سعودیها و اماراتیها و حامیان آنها که مرتکب جنایات بزرگی در یمن شدهاند، قطعاً به نتیجه نخواهند رسید، خاطرنشان کردند: آنها بهدنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: حفظ یکپارچگی یمن با توجه به عقاید دینی و قومیتهای مختلف این کشور نیازمند گفتگوهای یمنی – یمنی است. حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به جنایتهای سعودیها و همراهان آنها در یمن بویژه در روز عید قربان، افزودند: آنچه در یمن میگذرد، واقعیت دنیای امروز و مدعیان حقوق بشر است.

ایشان با اشاره به مواضع ضد امریکایی و ضدغربی نظام جمهوری اسلامی تأکید کردند: این مواضع براساس تعصب نیست بلکه براساس واقعیات و عملکرد دولتمردان امریکا و غرب است که با ظاهری انسانی و مدنی و اخلاقی، بدترین جنایتها را انجام میدهند و بهطور دائم نیز دَم ازحقوق بشر می زنند.

رهبر انقلاب اسلامی بی تفاوتی دنیای غرب را در قبال جنایاتی که در یمن و فلسطین رخ میدهد، یک نمونه از واقعیات دنیای امروز برشمردند و افزودند: باید با این قدرتهای جنایتکار، با قدرت ایمان و مقاومت و اتکاء به نصرت الهی، مواجه شد و تنها راه همین است.

حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به تحریمها و فشارهای گوناگون به جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بخصوص دردوران هشت سال جنگ تحمیلی و مشکلات تأمین نیازهای اولیه دفاعی، خاطرنشان کردند: به رغم تحریمهای چهل ساله ملت ایران با ایستادگی و ایمان و جهاد اکنون به تواناییهای مهمی در زمینه سلاحهای دفاعی خود دست یافته است.

ایشان در پایان ضمن اعلام حمایت از مجاهدت زنان و مردان مؤمن و مقاوم یمن، از هیأت یمنی خواستند، سلام ایشان را به برادر مجاهد و عزیز، سیدعبدالملک بدرالدین و همچنین ملت مؤمن و مقاوم یمن برساند.

در ابتدای این دیدار آقای محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن ابلاغ سلامهای گرم آقای سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله و همه مجاهدان و رزمندگان یمنی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام (ص) و ولایت امیرالمومنین (ع) می دانیم و مواضع حیدری و علوی شما در حمایت از مردم مظلوم یمن را ادامه خط امام خمینی (ره) و مایه برکت و بسیار روحیه بخش می دانیم.

وی با تأکید بر اینکه مواضع رهبر جمهوری اسلامی در حمایت از مظلومان جهان بویژه مردم یمن، یک موضع دینی و اعتقادی است گفت: مردم یمن که در شرایط بسیار سختی بسر میبرند با دست خالی اما با ایمان و ثبات قدم در مقابل تجاوز هفده دولت ایستادهاند و به شما قول میدهیم که ملت یمن منسجم و همچون یَد واحد به استقامت و ایستادگی خود در مقابل تجاوز ظلم، تا پیروزی کامل ادامه خواهند داد.

رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار اتاق تهران عنوان کرد؛

گروه تجارت: پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با چند دستور کار متفاوت برگزار شد. در این نشست ابتدا مسایل مهم روز اقتصادی مانند مشکلات ارز 4200 تومانی، مطالبات معوق قطعهسازان، هدفگذاری دقیق کمیسیونها، ضرورت اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه به تشکلها و ... از زبان رئیس و برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد و در ادامه با حضور علیرضا نبی، کارآفرین نیکوکار، مساله ایجاد اشتغال برای افراد بزهکار و دارای سوءپیشینه مورد بررسی قرار گرفت تا با کمک اتاق تهران و اعضای هیات نمایندگان این اتاق، در این زمینه و به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی، کار مشخصی صورت گیرد.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق تهران، همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی به اقدامات و فعالیتهای بخش تحت مدیریت خود و مشکلات صنایع پاییندستی پرداخت و به سوالات نمایندگان بخش خصوصی پاسخ گفت. همچنین پیشنویس یک بیانیه در مورد رمزارزها در صحن جلسه مطرح و مقرر شد پیشنهادات اصلاحی روی آن اعمال شود. در نهایت در این نشست از اپلیکیشن اتاق تهران برای اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران رونمایی شد.

  • گزارشی از وضعیت قطعهسازان

    نخستین سخنران پیش از دستور نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید بود که به تشریح گزارشی از آخرین وضعیت شرکتهای قطعهسازی خودرو کشور پرداخت. محمدرضا نجفیمنش، با بیان اینکه بسیاری از واحدهای قطعهسازی خودرو مجبور به تعدیل نیرو و پرسنل شدهاند، از کسری 15 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان طی سال جاری خبر داد.

    وی با اشاره به اینکه میزان مطالبات این بخش به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: ارزش شرکتهای قطعهسازان خودرو حدود 250 هزار میلیارد تومان است در حالی که ارزش روز داراییهای شرکتهای خودروسازی کشور به 100 هزار میلیارد تومان میرسد.

    نجفیمنش سپس میزان اشتغال در شرکتهای خودروسازی را 500 هزار نفر و در واحدهای قطعهسازی 200 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به 160 هزار خودرو ناقص در پارکینگ شرکتهای خودروسازی وجود دارد؛ یعنی عملاً بیش از 12 هزار میلیارد تومان دارایی جمعی قطعهسازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه ماندهاست.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، میزان سرمایهگذاری موردنیاز برای قطعهسازان خودرو را 150 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تشدید بیکاری در این صنعت، در حدود 10 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید پرداخت شود.

    رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران سپس به مهم‎ترین مشکلات قطعهسازان اشاره کرد و بحران نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه را جدیترین معضل این صنعت دانست و از جمله راهکارها برای عبور از مشکلات این بخش را انجماد بدهیهای قطعهسازان به بانکها و پرداخت سود تسهیلات عنوان کرد.

    وی همچنین بازگشت السی داخلی را یکی از راهکارهای کمک به صنعت دانست و در عین حال یادآور شد که وعده دولت برای پرداخت 440 میلیون یورو به قطعهسازان که در بهمن ماه سال 97 قول آن داده شده بود، محقق نشدهاست.

  • برای کمیسیون‎ها اهداف کمّی تعیین شود

    در ادامه این جلسه، فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، برای ایراد نطق پیش از دستور خود پشت تریبون ایستاد و گفت: در سال1972 یکی از هواپیماهای بریتیش ایرویز، سه دقیقه پس از برخاستن، سقوط کرد و در این حادثه120 نفر جان خود را از دست دادند. تحقیقات معطوف به این حادثه نشان داد که افراد زیادی از نقص فنی هواپیما مطلع بودند اما جرات بیان آن را نداشتند.

    او افزود: دیوید رینگ، یک متخصص ارتوپد در بیمارستان ماساچوست، مچ دست بیماری را جراحی میکند و سپس متوجه میشود که این عمل جراحی اشتباه انجام گرفته و بلافاصله با جراحی مجدد اشتباه خود را اصلاح میکند. این پزشک پس از آن به تحقیق در این مورد پرداخت که چرا در این زمینه دچار خطا شده و به این نتیجه دست یافت که بیش از صحبت کردن در مورد موفقیتها باید در مورد اشتباهات صحبت کرد.

    فردیس سخنان خود را این چنین ادامه داد: اگر همزمان به دنبال 20 خرگوش بدویم به هیچ یک از آنها دست نخواهیم یافت. بنابراین اگر برای یک کمیسیون 20 هدف تعیین شود، به این اهداف نخواهد رسید. در عین حال به جای به کار بردن عباراتی کلی چون تعامل یا تلاش، در این هدفگذاریها شایسته است که اهداف دقیق قابل اندازهگیری تعیین شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با الهام از مثالهایی که مورد اشاره قرارداد، ابراز امیدواری کرد که کمیسیونهای مشورتی اتاق تهران در دوره فعالیت خود بتوانند دست کم، یک خرگوش بگیرند، جان یک بیمار را نجات دهند و از سقوط یک هواپیما جلوگیری کنند.

  • تشویق به سرمایهگذاری با نگاهی به آینده

    شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، به خروج برخی از کسبوکارهای عمدتاً سنتی از چرخه اقتصادی کشور طی آینده نزدیک و ورود کسبوکار جدید به بازار اشاره کرد و پیشنهاد کرد که اتاق تهران مرکزی ویژه برای رسیدگی مالیاتی و بیمه کسبوکار دانشبنیان و نوپا را ایجاد کند.نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال سپس افزود: باید صنایع را تشویق کرد که با نگاه به آینده سرمایهگذاری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هشدار داد؛
 

گروه اصناف : رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش تقلب در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: افراد سودجو با تغییر برند کالاهای مرغوب ایرانی آنها را با قیمت بالا و به اسم خارجی عرضه میکنند.

به گزارش خبرگزاری میزان، این روزها بازار لوازم خارجی بسیار گرم است و تبلیغات زیادی هم از سوی افراد عرضه کننده این کالاها صورت میگیرد.

این تبلیغات در حالی صورت میگیرد که واردات لوازم خانگی از سال گذشته به کشور برای حماتی از تولید داخلی ممنوع شده است و این کالاها از مبادی غیر رسمی وارد کشور میشوند و به راحتی به فروش میرسند که برای تولید داخل آفت بزرگی محسوب میشوند.

این کالاها از مرزهای غربی کشور به روشهای گوناگون وارد میشوند البته ناگفته نماند که برخی از کالاهایی که به اسم خارجی عرضه میشوند، کالاهای ایرانی هستند که با تغییر برند، به اسم کالای خارجی به فروش میرسند.

در این باره مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با میزان درباره عرضه کالای قاچاق در بازار اظهار کرد: این موضوع دو بخش دارد، بخش اول مربوط به کالاهای خارجی است که به صورت قاچاق وارد و عرضه میشود و بخش دوم کالاهایی هستند که در آنها تقلب صورت میگیرد بدین صورت که کالای مرغوب ایرانی را انتخاب کرده و با تغییر برند، آنها را به عنوان کالای خارجی به فروش میرسانند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: افراد متخلف در انبارهایی که در اختیار دارند برندهایی کالاها را تغییر میدهند به گونهای که مصرف کننده قادر به تشخیص آن نیست و نکته مهمتر این است که جنس ایرانی که قیمت آن ارزانتر است را با قیمت بالاتر به اسم خارجی عرضه میکنند.

میری درباره اینکه اتحادیه چه برخوردی با متخلفان کرده است گفت: بسیاری از این کالاها از طریق پیامک و فضای مجازی به فروش میرسد که ما هیچگونه دسترسی به فروشندگان آنها نداریم و برخورد با آنها نیازمند عزم ملی دستگاههای مختلف است.

وی با اینکه اگر این کالاها در سطح فروشگاههای مجاز عرضه شود حتما با آنها برخورد میکنیم، ادامه داد: مردم حتما کالاهای خود را از فروشگاههای مجوز دار و با فاکتور خریداری کنند تا در صورت تخلف به آن رسیدگی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در صورت شکایت از واحد صنفی، فروشنده موظف است کالای اصلی را به خریدار تحویل دهد در غیر این صورت به تعزیرات معرفی و ۲ تا ۴ برابر قیمت کالا جریمه میشود.

سید مرتضی میری پیش از این گفته بود لوازم خانگی قاچاق دو بخش است، گفت: بخشی از لوازم خانگی قاچاق از طریق پیلهوری و کولهبری و از مرزهای غربی کشور مثل بانه و مرزهای جنوبی به کشور وارد میشود اما بخشی دیگر از لوازم خانگی، مصنوعات داخلی است که با برند لوازم خانگی خارجی عرضه میشود. میری با اشاره عرضه لوازم خانگی تقلبی اظهار داشت: قاچاقچیان لوازم خانگی داخلی را به مرزهای غربی کشور منتقل میکنند و در آنجا با نصب برند خارجی، لوازم خانگی ایرانی را با چند برابر قیمت به عنوان لوازم خانگی خارجی به فروش میرسانند. وی بیان داشت: از آنجا که عرضه لوازم خانگی تقلبی از طریق فضای مجازی و پیامک انجام میشود بنابراین به مردم توصیه میشود تا در هنگام خرید لوازم خانگی دقت کنند که حتما کالای خود را از فروشگاههای معتبر دارای جواز کسب خریداری کنند تا در صورت بروز هر نوع مشکلی بتوانند مساله را از طریق تعزیرات و سامانه 124 و همچنین اتحادیه دنبال کنند.

میری همچنین در مورد واردات قاچاق لوازم خانگی گفته بود: برخی از مردم لوازم خانگی را در دبی خریداری و در آنجا به قاچاقچی تحویل میدهند و پس قاچاقچی آن کالا را در تهران به آنها تحویل میدهد.

عضو کمیسیون عمران در گفتگوی اختصاصی با تجارت تشریح کرد؛

گروه اقتصاد کلان- کورش شرفشاهی: مسکن یکی از جدی ترین چالشهای زندگی افراد است. بی شک مردم در هر جایگاهی که باشند به یک سرپناه نیاز دارند اما نکته مهم اینجاست که قیمت مسکن بالا و میزان درآمد بیشتر مردم ناچیز است به نوعی که امکان خرید مسکن برای بسیاری از مردم به رویا می ماند. به همین دلیل مساله اجاره نشینی مطرح شده و افراد بسیاری از بدو تولد تا تشکیل خانواده در خانه استیجاری زندگی می کنند و آخرین لحظات عمر خویش را نیز در حالی سپری می کنند که سایه صاحبخانه بر سر خود واعضای خانواده اش سنگینی می کند. بنابر این تامین اعتبار خرید مسکن در دستور کار بانکها قرار گرفت و اعطای تسهیلات به صورت جدی مطرح شد. اما از یک سو شرایط واگذاری تسهیلات عجیب است و فرد متقاضی باید حداقل یک سال سرمایه اش را در بانک به ودیعه بگذارد تا معادل آن وام بگیرد و از سوی دیگر میزان بازپرداخت اقساط سنگین است و حقوق بگیران توان پرداخت اقساط را ندارند به همین دلیل استقبال زیادی از تسهیلات صورت نمی گیرد.

  • گام اول؛ اصلاحات اقتصادی

    در این رابطه یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در شرایط کنونی تسهیلات مسکن هیچ تاثیری در رونق ساخت و ساز و صاحب خانه شدن مردم به ویژه اقشار کم درآمد ندارد گفت: برای آنکه تسهیلات مسکن را به جایگاه اصلی خود باز گردانیم اولین گام این است که اصلاحات زیربنایی در اقتصاد کلان را در اولویت کامل قرار بدهیم.

    مجید کیان پور نسبت به بی ارزش شدن شدید پول ملی انتقاد کرد و گفت: باید به سمت اصلاحات ساختاری در بخش اقتصاد کلان حرکت کنیم و مباحث پولی و مالی را در اولویت قرار بدهیم.

    وی با تاکید بر اینکه باید در جهت افزایش ارزش پول ملی و قدرتمند کردن پایه پولی کشور گام برداریم گفت: ضعف مالی مردم بزرگترین چالش است و تنها در صورت قدرتمند کردن پایه پولی کشور می توانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم و باید این کار را انجام بدهیم.

    نماینده درود و ازنا در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی افزایش تسهیلات خرید مسکن تا چه اندازه می تواند در رونق بازار مسکن و ساخت وساز موثر باشد گفت: افزایش سقف تسهیلات در شرایطی که توان مالی مردم پایین است، اهمیت زیادی ندارد. اینکه تسهیلات بانکی باشد اما توان پرداخت اقساط آن برای مردم امکان پذیر نباشد، نتیجه ای ندارد زیرا استقبالی از آن صورت نمی گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا قدرت اقتصادی را به مردم بازگردانیم گفت: امروزه حقوق بگیران و اقشار متوسط به پایین بیشتر کسانی را تشکیل می دهند که از داشتن مسکن محروم هستند. بنابر این اگر می خواهیم در بازار مسکن رونق ایجاد کنیم، باید شرایط را به نوعی که تغییر دهیم که توان مالی این اقشار افزایش پیدا کند.

    کیان پور با اعلام اینکه اکنون بیشتر افراد فاقد مسکن نقدینگی لازم برای خرید خانه را ندارند گفت: نکته مهم این است که متقاضی خرید مسکن نباید بیش از 20 تا 30 درصد قیمت مسکن را به عنوان آورده تامین کند و تسهیلات بانکی باید 60 تا 70 درصد ارزش مسکن را تامین کند تا مردم به دریافت تسهیلات برای خرید مسکن رغبت داشته باشند.

    وی میزان و تعداد اقساط را شرط مهم در رونق تسهیلات دانست و گفت: بازپرداخت تسهیلات مسکن باید به اندازه ای باشد که تنها 30 درصد حقوق و مزایای گیرنده تسهیلات را به خود اختصاص ندهد و بیشتر از این نباشد زیرا امکان زندگی را از تسهیلات گیرنده سلب می کند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی میزان بازپرداخت تسهیلات بیش از 30 درصد درآمد افراد باشد، دریافت کننده توان پرداخت اقساط را نخواهد داشت، زیرا ناچار خواهد بود هزینه های حیاتی زندگی خود از قبیل خوراک و پوشاک را حذف کند و چون هیچ کس به این سمت نمی رود، در نتیجه استقبالی از آن صورت نخواهد گرفت.

    وی خطاب به کسانی که در مورد تسهیلات تصمیم گیری می کنند گفت: سیاست گذاری بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به نوعی باشد که تصمیم گیری ها در راستای قدرت خرید مردم و در مورد حقوق بگیران به نسبت حقوقی باشد که دریافت می کنند.

    کیان پور با اشاره به اینکه امروزه بیشتر حقوق بگیران حدود دو میلیون تومان حقوق می گیرند گفت: اگر قرار باشد این افراد 30 درصد حقوق خود را بابت اقساط بپردازند، می بایست قسط وام مسکن حدود 600 هزار تومان در ماه باشد. در این صورت تسهیلات گیرنده از عهده پرداخت اقساط بر می آید اگر چه در همین شرایط نیز زندگی سختی خواهد داشت.

  • راهکار خروج مسکن از رکود

    وی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات را با توجه به شرایط زندگی مردم پرداخت کنیم گفت: اگر مبلغ تسهیلات و میزان اقساط را با توجه به دریافتی حقوق بگیران تنظیم کنیم، مردم از تسهیلات استقبال می کنند و خانه می خرند. در این صورت شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود.

    نماینده دورود و ازنا با اشاره به اینکه مسکن صدها شغل مستقیم و غیر مستقیم را فعال می کند گفت: بخشی از رکود کشور ناشی از رکود مسکن است. بنابر این هر اقدامی برای رونق مسکن انجام بدهیم، کار درستی کرده ایم و حتی می توانیم بهره تسهیلات مسکن را کاهش بدهیم تا رغبت مردم به خرید مسکن بیشتر شود.

    وی از افزایش سرسام آور قیمت مسکن در یک سال گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: گران شدن مسکن تاثیر نگران کننده در رکود آن دارد زیرا مردم توان خرید ندارند و فقط قیمت ها بالا می رود

    کیان پور با تاکید بر اینکه تا وقتی شرایط تسهیلات تغییر نکند، رکود همچنان دامن گیر مسکن خواهد بود گفت: برای رونق مسکن باید از یک سو قیمت مسکن را ثابت نگه داریم و از سوی دیگر سالها صبر کنیم تا میزان دریافتی حقوق بگیران افزایش یابد تا بتوانند تسهیلات زیادی بگیرند و از عهده پرداخت اقساط آن بر بیایند.

    وی با ابراز تاسف از اینکه قیمت مسکن دایم رو به افزایش است گفت: فراموش نکنیم که بی ارزش شدن پول ملی باعث شده تا مردم هر از چند گاهی به سوی یک بخش هجوم ببرند. گاهی شاهد هستیم که مردم به خرید طلا و دلار روی می آورند، گاهی خودرو می خرند و گاهی نیز برای آنکه مانع بی ارزش شدن سرمایه هایشان بشوند، مسکن می خرند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وجود میلیونها مسکن خالی را دلیلی برای تفکر مردم برای حفظ ارزش سرمایه هایشان دانست و گفت: مردم وقتی سرمایه داشته باشند بنابر توان فکری و قدرت تحلیل خودشان در یک بخش از اقتصاد سرمایه گذاری می کنند و تفکر بسیاری از مردم این است که ملک ضرر نمی کند. به همین دلیل خانه می خرند و خالی رها می کنند.

    وی با اشاره به اصطلاح آپارتمان کلید نخورده گفت: امروزه آپارتمان هایی داریم که چند سال از ساخت آنها می گذرد، اما هنوز هیچ کس در آنها ساکن نشده و هنگام خرید و فروش اصطلاح کلید نخورده را در مورد آنها بکار می برند که بیانگر احتکار در بخش مسکن است.

    کیان پور با تاکید بر اینکه مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و به عنوان بخشی از اقتصاد کلان، خودش را با دیگر بازارها مانند دلار و سکه در شرایط اقتصادی متفاوت هماهنگ می کند گفت: واقع بینانه ترین حالت این است که قیمت مسکن با شرایط تورم به روز می شود و شانه به شانه دیگر کالاها گران می شود.

    وی با اعلام اینکه اقتصاد شامل بخشهای زیادی می شود که همه بر یکدیگر اثر می گذارند گفت: اینکه انتظار داشته باشیم دلار، خودرو، سکه، لوازم خانگی و حتی کالاهای مصرفی بالا برود اما مسکن ثابت بماند، قدری ساده لوحانه است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا می توان انتظار داشت مسکن در بورس عرضه شود گفت: مسکن بازار خودش را دارد و به سادگی از طریق بنگاههای معاملات املاک جابجا می شود و مشکلی هم برای معامله ندارد. بنابر این کالایی که بسادگی خرید و فروش می شود، عرضه آن در بورس تابع شرایط خاصی خواهد بود. البته می توان به نوعی سیاست گذاری کرد که مسکن به صورت سهام باشد و افراد به مرور زمان تعداد سهام خود را از یک آپارتمان افزایش دهند تا مالک خانه شوند که به این سادگی و به این زودی ها امکان پذیر نخواهد شد.

  • معظل اصلی اقتصاد

    وی نقدینگی سرگردان در کشور را معضل اصلی کشور دانست و گفت: نقدینگی های سرگردان بر گرانی و تورم اثر می گذارد زیرا هر از چندگاهی به سوی جریانی از اقتصاد به حرکت در می آید. افرادی که برای زندگی مشکلی ندارند و خانه، ماشین، درآمد ماهیانه مناسب و امکانات زندگی مناسبی دارند، بخش اضافه سرمایه خود را در بازارهای موازی به جریان می اندازند و معمول این است که افراد به یک بخش از اقتصاد اعتماد می کنند. به همین دلیل است که عده ای از صبح تا شب در خیابان به دنبال خرید دلار هستند و عده ای هم در بنگاههای معاملات املاک می نشینند تا فردی که به پول نیاز دارد خانه اش را به قیمت مناسب از او بخرند یا عده ای دیگر بساز و بفروشی پیشه کرده اند و هرگز از این بخش به بخش دیگر اقتصاد کوچ نمی کنند.

    کیان پور تاکید کرد: برای فعالان بازارهای اقتصادی سود شرط اول است. بنابر این نمی توان انتظار داشت فردی که در کار دلار یا سکه است، یک شبه سرمایه اش دو برابر بشود، اما مسکن، خودرو، لوازم خانگی و دیگر بخشها همچنان ثبات قیمت داشته باشند.

    وی در پاسخ به اینکه آیا بازار مسکن به ثبات خواهد رسید و ارزان خواهد شد گفت: پاسخ در سیاست اخیر دولت مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی است. اگر قرار بود قیمت چیزی در کشور پایین بیاید هرگز بحث حذف صفر از پول ملی مطرح نمی شد. بنابر این قیمت مسکن هرگز ارزان نخواهد شد. ثبات قیمت مسکن نیز انتظار عجیبی است زیرا هرگاه قیمت مسکن برای مدتی ثابت مانده، یک باره جهش قیمت در آن اتفاق افتاده زیرا هنگامی که دستمزد نیروی کار، مصالح ساختمانی و بازارهای موازی ثبات ندارد، انتظار در ثبات قیمت مسکن عجیب است.

    وی با تاکید بر اینکه تولید مسکن در کشور باید رونق پیدا کند زیرا بیش از 30 درصد اقتصاد کشور را به جریان می اندازد گفت: باید برای رونق مسکن تلاش شود و سیاست گذاری ها به سمتی حرکت کند که سالانه بین 500 تا 600 هزار مسکن از سوی بخش خصوصی ساخته شود.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید انگیزه ساخت و ساز در بخش مسکن پابرجا بماند گفت: انبوه سازان و شرکتهای صلاحیتدار باید به سوی ساخت مسکن بیایند.

    وی در پاسخ به اینکه نقش دولت در مدیریت بازار مسکن چیست گفت: نقش دولت بسیار اهمیت دارد اما باید هدفمند حرکت کند. دولت باید برای خانه دار کردن دهک های سوم تا ششم جامعه فعالیت کند، زیرا این افراد توان لازم برای خرید مسکن ندارند و نمی توانند متناسب با تورم حرکت کنند.

    کیان پور قشر حقوق بگیر جامعه را محدود به میزان دریافتی هایشان دانست و گفت: وقتی میزان حقوق را دولت تعیین می کند، باید مسکن این افراد را نیز بر اساس حقوقی که تعیین می کند و خودش هم بخشی از آن را می دهد، تامین کند تا این افراد هم صاحب مسکن شوند.

    وی با اعلام اینکه اکنون بخش خصوصی حدود 400 هزار مسکن می سازد که نیاز دهک های پنجم به بالا را تامین می کند گفت: بنا بر این ضرورت دارد برای 5 دهک پایین جامعه که در سبد بخش خصوصی ندارند، سیاست گذاری مناسبی صورت بگیرد.

    نماینده درود و ازنا با اشاره به شعارهایی که دولت در خصوص ساخت مسکن اجتماعی برای اقشار بادرآمد پایین مطرح کرده بود گفت: در این زمینه ظرفیت های مناسبی وجود دارد و باید آنها بکار گرفته شوند.

    وی در پاسخ به اینکه بهتر نبود دولت یازدهم و دوازدهم راه دولت دهم در زمینه مسکن مهر را طی می کرد گفت: مسکن مهر در نوع خودش طرح کم نظیری بود که از زمان پیروزی انقلاب تا کنون اجرایی نشده بود. کیان پور تفکرات چپ و راست و یک جانبه گرایی را دلیل شکست بسیاری از طرح ها دانست و گفت: برای رفع مشکلات مردم به ویژه دهک های 5 به پایین جامعه، همه باید کمک کنیم. بنابر این طرح تولید مسکن انبوه باید از سوی دولت سیاست گذاری شود و برای خانه اولی ها و اقشار کم درآمد در قالب بسته های متفاوت و متنوع حمایتی، درتعداد بالا و متراژهای مختلف، برای کسانی ساخته شود که درآمدهای ثابت و رو به پایینی دارند تا آنها نیز بتوانند صاحب خانه شوند.

مردم نگران کارتهای سوخت خود نباشند

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآردههای نفتی گفت: افراد به هیچ عنوان نگران تهیه کارت سوخت نباشند و برای تمام افراد و گروههای مختلف چارهای اندیشیده شده است.به گزارش میزان، حمید قاسمی در خصوص افرادی که به تازگی ثبت پلاک کرده اند اظهار کرد: برای افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح کارت سوخت اقدام به خرید خودرو و ثبت پلاک جدید کرده اند، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اقدام به صدور کارت سوخت جدید به این افراد میکند.وی در ادامه افزود: همچنین برای واگذاری پلاک و کارت سوت، افراد میتوانند به بخش خدمات پلیس +10 مراجعه کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست کارت المثنی کنند.

رفع توقیف از گریس-۱

مقامات جبل الطارق اعلام کردند حکم فعلی توقیف نفتکش گریس-۱ شامگاه شنبه پایان مییابد. به گزارش به نقل از مقامات جبل الطارق، این مقامات افزودند آنها در تلاش برای پایان تنشها با تهران از زمان توقیف نفتکش گریس-1 هستند.جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به توقیف یک فروند نفتکش ایرانی بهنام گریس-1 در جبل الطارق توسط انگلیسیها گفته بود: انگلیسیها بهدلیل غرضورزی این نفتکش را توقیف کردند و اسناد حل این مشکل بین ایران و انگلیس مبادله شده و آنها برای حل این مسئله ابراز تمایل کردهاند.وی با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک مشکل نفتکش ایرانی برطرف شده و با پرچم ایران به فعالیت خود ادامه میدهد، یادآور شد: پس از توقف نفتکش انگلیسیها در خلیج فارس، آمریکا و انگلیس بهدنبال فضاسازی برای ممنوعیت تردد در تنگه هرمز بودند که با توجه به اینکه هیچ کشوری به آنها ملحق نشد این برنامه آنها شکست خورده است.

سقوط ۱۲ درصدی سود خالص آرامکو

در نیمه اول سال

نتایج مالی غول انرژی عربستان سعودی که روز گذشته منتشر شد نشان میدهد سود خالص این شرکت در نیمه اول امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲ درصد سقوط کرده است.به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، نتایج مالی غول انرژی عربستان سعودی که روز گذشته منتشر شد نشان میدهد سود خالص این شرکت در نیمه اول امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲ درصد سقوط کرده و درآمد این شرکت هم کاهش یافته است.