اجرای برخی مقررات به بعد از تحریم موکول شود

رئیس پارلمان بخش خصوصی بیان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید تغییراتی در قوانین به وجود آورد و در غیر این صورت، میتوان بسیاری از آنها را برای یک مدت یک تا دو سال فریز و اجرایشان را به پس از عادی شدن شرایط موکول کرد.

«غلامحسین شافعی» در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به شرایط جنگی اقتصاد اظهار کرد: در این وضعیت باید تغییراتی در قوانین به وجود آورد، زیرا نمیتوان در شرایط جدید با استفاده از قاعدههای پیش از جنگ جلو رفت. حتی اگر قوانین تغییر نمیکند، میتوان بسیاری از آنها را برای یک مدت یک تا دو سال فریز و اجرایشان را به پس از عادی شدن شرایط موکول کرد.

 

آرامش در انتظار تامین مواد اولیه پتروشیمیها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقداماتی در تامین مواد اولیه پتروشیمی و فلزات در دستور کار قرار دارد و این مدل تا پایان ۱۳۹۸ به کل مواد پتروشیمی تعمیم مییابد، گفت: اجرای این اقدامات نه تنها فضای تامین مواد اولیه پتروشیمیها را به آرامش میرساند، بلکه در آینده نیز امکان متلاطم کردن فضا وجود ندارد. «فرشاد مقیمی» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه پتروشیمی اظهار کرد: از سال گذشته تامین مواد اولیه در فضای پتروشیمی از موضوعاتی بود که واحدهای صنعتی نسبت به آن گلایه داشتند. در این راستا باید بتوانیم تضمین کنیم مواد اولیه واحدهای صنعتی میتواند به دست تولیدکنندههای واقعی برسد.

 

آمادگی نیکاراگوئه برای تجارت با ایران

وزیر اقتصاد نیکاراگوئه از آمادگی کشورش برای همکاری با ایران در زمینه تهاتر کالا در شرایط تحریم خبر داد. «لائورا اورتگا» مشاور رئیسجمهوری نیکاراگوئه در حوزه سرمایهگذاری ضمن ارائه گزارشی در مورد اقتصاد این کشور گفت: طی ۱۰ سال گذشته روند تحولات و رشد اقتصادی نیکاراگوئه از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و برنامهها و قوانین منسجمی برای تداوم این شرایط و توسعه سرمایهگذاری خارجی تدوین شده است. به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران، وی در این رابطه به درآمدهای صادراتی نیکاراگوئه اشاره و تأکید کرد: درآمد این بخش از اقتصاد نیکاراگوئه، سالانه حدود پنج میلیارد دلار است. همچنین درآمد این کشور از سرمایهگذاری خارجی بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد میشود.

هند و بوشهر ظرفیتهای زیادی

برای توسعه مبادلات تجاری دارند

فرصتهای زیادی در کشور هند و استان بوشهر برای توسعه مبادلات تجاری وجود دارد که باید با بررسیهای کارشناسی و دقیق از این ظرفیتها استفاده کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند در نشست « بررسی فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و هندوستان» گفت: تحریم ها یک سری موانع فراروی این توسعه مبادلات تجاری ایجاد کرده که باید با همفکری زمینه حل آنها فراهم شود.

محمد حق بین قمی افزود: هندیها درهر کاری که ۱۵ درصد منافع آن سهم کشورشان شود آماده همکاری هستند که باید با تدابیر لازم زمینه استفاده از ظرفیتهای موجود فراهم شود.

وی عنوان کرد: هشت سال است که متوسط رشد اقتصادی هند ۸ درصد است ولی هنوز براساس شاخصههای رشد با توجه به فقر و عقب ماندگی جا برای رشد این شاخص وجود دارد

حق بین قمی ادامه داد: حوزه حقوقی سرکنسولگری ایران در حیدرآباد هند ۶ ایالت آندرا پرادش، بودیشا، تلانگالا، کارناتاکا و کرالا است که جمعیت مجموع آنها حدود ۴۵۰ میلیون نفر است و این میزان جمعیت ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری بین بوشهر و ایالتهای جنوبی هند است.

مراکز خاص رسیدگی مالیاتی

برای استارتآپها ایجاد شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران پیشنهاد داد: اتاق بازرگانی پیگیر باشد مراکز خاص رسیدگی مالیاتی و مسائل بیمهای برای استارتآپها ایجاد شود. «شهاب جوانمردی» در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: گاهی درباره مشکلات کسبوکارها از منظر تحریم و مشکلات قوانین و مقررات صحبت می­کنیم، اما اکثر مواقع چون به موقع به مسائل توجه نمی­کنیم، هر روز آبستن مسائلی هستیم. این روزها مدام درباره استارت آپها صحبت میشود اما به تناسب تغییرات کسب وکارها با نیازمندیها توجه نمی­شود. وی ادامه داد: در افق پیش رو بخش زیادی از مشاغل را در کشور از دست خواهیم داد و مشاغل جدید شکل میگیرد که آمادگی آموزشی برای آن ایجاد نشده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پیشنهاد داد: اتاق بازرگانی پیگیر باشد مراکز خاص رسیدگی مالیاتی و مسائل بیمهای برای این کسب و کارها ایجاد شود و همچنین صنایع و کسب و کارها به سرمایهگذاری های رقابت پذیر رو به آینده تشویق شوند.

 

رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار اتاق تهران عنوان کرد؛

گروه تجارت: پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با چند دستور کار متفاوت برگزار شد. در این نشست ابتدا مسایل مهم روز اقتصادی مانند مشکلات ارز 4200 تومانی، مطالبات معوق قطعهسازان، هدفگذاری دقیق کمیسیونها، ضرورت اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه به تشکلها و ... از زبان رئیس و برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد و در ادامه با حضور علیرضا نبی، کارآفرین نیکوکار، مساله ایجاد اشتغال برای افراد بزهکار و دارای سوءپیشینه مورد بررسی قرار گرفت تا با کمک اتاق تهران و اعضای هیات نمایندگان این اتاق، در این زمینه و به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی، کار مشخصی صورت گیرد.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق تهران، همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی به اقدامات و فعالیتهای بخش تحت مدیریت خود و مشکلات صنایع پاییندستی پرداخت و به سوالات نمایندگان بخش خصوصی پاسخ گفت. همچنین پیشنویس یک بیانیه در مورد رمزارزها در صحن جلسه مطرح و مقرر شد پیشنهادات اصلاحی روی آن اعمال شود. در نهایت در این نشست از اپلیکیشن اتاق تهران برای اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران رونمایی شد.

  • گزارشی از وضعیت قطعهسازان

    نخستین سخنران پیش از دستور نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید بود که به تشریح گزارشی از آخرین وضعیت شرکتهای قطعهسازی خودرو کشور پرداخت. محمدرضا نجفیمنش، با بیان اینکه بسیاری از واحدهای قطعهسازی خودرو مجبور به تعدیل نیرو و پرسنل شدهاند، از کسری 15 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان طی سال جاری خبر داد.

    وی با اشاره به اینکه میزان مطالبات این بخش به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: ارزش شرکتهای قطعهسازان خودرو حدود 250 هزار میلیارد تومان است در حالی که ارزش روز داراییهای شرکتهای خودروسازی کشور به 100 هزار میلیارد تومان میرسد.

    نجفیمنش سپس میزان اشتغال در شرکتهای خودروسازی را 500 هزار نفر و در واحدهای قطعهسازی 200 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به 160 هزار خودرو ناقص در پارکینگ شرکتهای خودروسازی وجود دارد؛ یعنی عملاً بیش از 12 هزار میلیارد تومان دارایی جمعی قطعهسازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه ماندهاست.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، میزان سرمایهگذاری موردنیاز برای قطعهسازان خودرو را 150 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تشدید بیکاری در این صنعت، در حدود 10 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری باید پرداخت شود.

    رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران سپس به مهم‎ترین مشکلات قطعهسازان اشاره کرد و بحران نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه را جدیترین معضل این صنعت دانست و از جمله راهکارها برای عبور از مشکلات این بخش را انجماد بدهیهای قطعهسازان به بانکها و پرداخت سود تسهیلات عنوان کرد.

    وی همچنین بازگشت السی داخلی را یکی از راهکارهای کمک به صنعت دانست و در عین حال یادآور شد که وعده دولت برای پرداخت 440 میلیون یورو به قطعهسازان که در بهمن ماه سال 97 قول آن داده شده بود، محقق نشدهاست.

  • برای کمیسیون‎ها اهداف کمّی تعیین شود

    در ادامه این جلسه، فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، برای ایراد نطق پیش از دستور خود پشت تریبون ایستاد و گفت: در سال1972 یکی از هواپیماهای بریتیش ایرویز، سه دقیقه پس از برخاستن، سقوط کرد و در این حادثه120 نفر جان خود را از دست دادند. تحقیقات معطوف به این حادثه نشان داد که افراد زیادی از نقص فنی هواپیما مطلع بودند اما جرات بیان آن را نداشتند.

    او افزود: دیوید رینگ، یک متخصص ارتوپد در بیمارستان ماساچوست، مچ دست بیماری را جراحی میکند و سپس متوجه میشود که این عمل جراحی اشتباه انجام گرفته و بلافاصله با جراحی مجدد اشتباه خود را اصلاح میکند. این پزشک پس از آن به تحقیق در این مورد پرداخت که چرا در این زمینه دچار خطا شده و به این نتیجه دست یافت که بیش از صحبت کردن در مورد موفقیتها باید در مورد اشتباهات صحبت کرد.

    فردیس سخنان خود را این چنین ادامه داد: اگر همزمان به دنبال 20 خرگوش بدویم به هیچ یک از آنها دست نخواهیم یافت. بنابراین اگر برای یک کمیسیون 20 هدف تعیین شود، به این اهداف نخواهد رسید. در عین حال به جای به کار بردن عباراتی کلی چون تعامل یا تلاش، در این هدفگذاریها شایسته است که اهداف دقیق قابل اندازهگیری تعیین شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با الهام از مثالهایی که مورد اشاره قرارداد، ابراز امیدواری کرد که کمیسیونهای مشورتی اتاق تهران در دوره فعالیت خود بتوانند دست کم، یک خرگوش بگیرند، جان یک بیمار را نجات دهند و از سقوط یک هواپیما جلوگیری کنند.

  • تشویق به سرمایهگذاری با نگاهی به آینده

    شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، به خروج برخی از کسبوکارهای عمدتاً سنتی از چرخه اقتصادی کشور طی آینده نزدیک و ورود کسبوکار جدید به بازار اشاره کرد و پیشنهاد کرد که اتاق تهران مرکزی ویژه برای رسیدگی مالیاتی و بیمه کسبوکار دانشبنیان و نوپا را ایجاد کند.نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال سپس افزود: باید صنایع را تشویق کرد که با نگاه به آینده سرمایهگذاری کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: کارشناسان ما به طور کامل در تمامی مبادی ورودی کشور این محمولهها را پیش از ورود مورد بررسی قرار میدهند و آنها را شناسنامهدار میکنند.

نیره پیروزبخت در گفتوگو با ایلنا در خصوص واردات ذرتهای آلوده گفت:بحث سلامت برای ما بسیار مهم است حال چه مستقیم با سلامت مردم در ارتباط باشد مانند واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و یا به صورت غیرمستقیم مانند خوراک دام، بنابراین ما در این حوزه هیچ تعارفی نداریم و هر شخص یا نهادی که واردکننده یا تولیدکننده محصولاتی خارج از ضوابط سازمان استاندارد باشد با آن برخورد میکنیم و در صورت لزوم آن را رسانهای نیز خواهیم کرد. پیروزبخت با اشاره با برنامههای سازمان برای پیشگیری از تکرار این تخلفات گفت: کارشناسان ما به طور کامل در تمامی مبادی ورودی کشور این محمولهها را پیش از ورود مورد بررسی قرار میدهند و آنها را شناسنامه دار میکنند.

مدیرعامل ایمیدور بیان کرد: ما به ساخت داخل و احیا و بازسازی معادن بزرگ و کوچک اعتقاد داریم و بر این باوریم که با راهاندازی مجدد معادن کوچک میتوان بخش معدن کشور را متحول کرد ضمن آنکه همزمان در بحث بازسازی و طرحهای توسعه معادن بزرگ نیز فعال خواهیم بود. به گزارش ایلنا خدادادغریبپور در خصوص اولویتهای این سازمان در سال جاری گفت: مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته اولویت ما اکتشاف است زیرا این امر سنگ بنای توسعه در بخش معدن است و خوشبختانه مورد توجه کارشناسان و رسانهها قرار گرفته است.

غریب پور ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما فعالسازی معادن کوچک است که به همین منظور کمیتههای اجرایی در ایمیدرو تشکیل شده و تاکنون فعالیتهای خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

سرمقاله

زهرا ساعی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

چندین سال است که نامگذاری سالها با موضوعات اقتصادی مطرح میشود یعنی محتوای اقتصادی دارد و مقام معظم رهبری هر سال نامگذاریها را بر مبنای اقتصاد انتخاب میکنند. ملت ایران باید درک کنند که کشور در شرایط عادی نیست بلکه درگیر جنگ اقتصادی.... است و مردم و مسئولان باید به این باور و یقین برسند که در شرایط خاص و بحرانی، رفتارها، اعمال و تصمیمات باید خاص باشند. فرمایش مقام معظم رهبری بر خاص بودن شرایط کشور صحه میگذارد و بحث اقتصاد مقاومتی که سالها مطرح است، به همین دوران سخت جنگ اقتصادی برمیگردد به این معنی که ظرفیتهای درونی کشور را فعال کرده تا در رونق تولید و توسعه اقتصادی، مثبت عمل کرده و سرپا باشیم. کشورهای غربی، انواع تحریمها را به رهبری آمریکا علیه ایران انجام میدهند، یعنی هیچ تحریمی باقی نمانده تا در حوزه اقتصادی برای ایران انجام نداده باشند به همین دلیل فشارها بسیار زیاد است بنابراین باید بتوان از تمام ظرفیتها، منابع معدنی و طبیعی به درستی استفاده کنیم چراکه خداوند نعمتهای فراوانی به ایران داده است. مدیریت استفاده از این منابع بسیار مهم است و در این شرایط ویژه باید به ظرفیتهای درونی روی آورد و در حوزه اقتصادی در کشور باید اولویت بندی داشت. امسال نیز سال رونق تولید است و تولید پاشنه آشیل کشور ایران است به همین دلیل نباید اجازه داد تا کارگاهها و کارخانجات از پا درآیند و یا کارگران تعدیل شوند و چرخ صنایع بایستد. ظرفیتهای درونی ایران بسیار بالا است و صنایع بسیار خوبی وجود دارد به عنوان مثال آذربایجان یک استان صنعتی است و باید صنایع شکوفاتر و حفظ شوند و چنانچه از این ظرفیتها غافل نشویم، صد در صد با توکل و امید به خدا و همتی که مردم و مسئولان همراه یکدیگر دارند از این بحران عبور میکنیم.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

دونالد ترامپ با وجود همه تحریم های سخت و بیرحمانه ای که تاکنون اعمال کرده، نتوانسته است ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و این موضوع هرچه که به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر می شویم حساسیت بیشتری پیدا می کند و به نظر می رسد اگر تهران بتواند تا آن زمان در برابر خواست ها و فشارهای.... واشنگتن مقاومت نشان دهد این مسئله خواهد توانست بر نتیجه انتخابات تاثیربگذارد و ای بسا که به حیات سیاسی رییس جمهور پرحاشیه و ماجراجوی آمریکا پایان ببخشد. این موضوع البته بی سابقه نیست و یک بار در ابتدای انقلاب و در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران توانست مانع پیروزی جیمی کارتر در دور دوم انتخابات شود. بعید نیست این بار نیز تهران با تداوم استقامت در برابر فشارها و تهدیدهای هیئت حاکمه واشنگتن مانع از ورود دگر باره ترامپ به کاخ سفید شود. از طرفی جهت گیری برخی رسانه های قدرتمند آمریکایی و قابلیت تاثیرگذاری آن ها بر افکار عمومی و نیز فضای خصمانه بین المللی که بر علیه دونالد ترامپ ایجاد شده است همگی خواهند توانست به نفع رقیب ترامپ عمل کنند و او بازنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شود. البته خرد سیاسی و هوشمندی دیپلماسی ایجاب می کند که دولتمردان ایرانی به هیچ وجه به احتمالات دل نبندند و بر این اساس تصمیم نگیرند، بلکه بر مبنای راهبردهای سنجیده و منطبق با اصول دیپلماتیک و سیاست خارجی به مواجهه با سیاست های خصمانه آمریکایی ها بپردازند و بر اساس منافع ملی آنچه را که به صلاح و صواب نزدیک تر است برگزینند و بر همان سیاق عمل کنند. با این حال باید دانست که همواره اراده ملت ها و دولت ها و مقاومت آن ها برای دستیابی به آنچه که می خواهند تعیین کننده بوده است؛ کما این که این مدعا در باره ایران و پس از گذشت چهل سال که از انقلاب اسلامی می گذرد صادق بوده است و انشااله این بار نیز در پیروزی بر کسی که سخت ترین و بدترین تحریم های ضد بشری ممکن را بر مردم ایران، به ویژه کودکان و بیماران این دیار روا داشته است مصداق پیدا خواهد کرد.