اعمال محدودیتهای بنزینی در آینده

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: تا زمانی که این اطمینان را حاصل کنیم که تمامی متقاضیان کارت سوخت المثنی کارت خود را دریافت کردهاند، محدودیتی اعمال نمیشود اما مسلماً در آینده محدودیتهایی اعمال خواهد شد که سناریوهای آن هنوز تعریف نشده است.فاطمه کاهی در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: استفاده از کارت سوخت شخصی بههنگام سوختگیری در جایگاههای عرضه بنزین الزامی شده است.وی افزود: هماکنون هیچگونه مشکلی در فرآیند سوختگیری در سراسر کشور وجود ندارد و طبق گزارشهایی که از رصد مستمر همکاران شرکت ملی پخش دریافت کردهایم، سوخترسانی در سراسر کشور طبق روال همیشه و بدون اختلال در حال انجام است.

 

فاز اول یوتیلیتی پتروشیمی لردگان وارد مدار تولید شد

مدیرعامل پتروشیمی لردگان گفت: قرار گرفتن فاز اول یوتیلیتی این پتروشیمی که نخستین گام مهم بهرهبرداری از پتروشیمی لردگان است خبر داد.به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، محسن محمودی گفت: با راه اندازی فاز اول (یوتیلیتی) که شامل واحدهای آب خام، آب بدون املاح، هوا و نیتروژن، برجهای خنک کننده، اتاق کنترل و ایستگاه برق و واحد بخار و فلر است، بعد ازگذراندن تمامی تست های مربوطه فعالیت خود را شروع کرده که این فرایند برای راه اندازی فازهای بعدی ضروری است.گفتنی است، شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکتهای تابعه گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت100هکتاردرمنطقه فلارد( 55 کیلومتری شهر لردگان) شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری در حال احداث است.

 

نصب کنتورهای هوشمند در مجتمعهای تجاری بزرگ

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر گفت: بهمنظور جمعآوری دقیق اطلاعات مصرفی مشترکان و ارائه برق با ولتاژ مناسب، نصب کنتورهای هوشمند برای مجتمعهای تجاری بزرگ در دستور کار قرار گرفته است.به گزارش وزارت نیرو، هادی مدقق با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازهگیری مدیریت انرژی (فهام)، گفت: این طرح در چند سال اخیر برای مشترکان بزرگ بالای ۳۰ کیلووات اجرا شده است و تاکنون حدود ۴۰۰ هزار مشترک بزرگ صنعتی، کشاورزی و تجاری به این سامانه مجهز شدهاند.وی افزود: استفاده از سامانه یاد شده به منظور پایش دقیق مصرف و همکاری مناسب مشترکان بزرگ بخش صنعت، کشاورزی، تجاری و اداری موجب شده است تا پیک تابستان امسال را بدون مشکل و خاموشی سپری کنیم.

مردم نگران کارتهای سوخت خود نباشند

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآردههای نفتی گفت: افراد به هیچ عنوان نگران تهیه کارت سوخت نباشند و برای تمام افراد و گروههای مختلف چارهای اندیشیده شده است.به گزارش میزان، حمید قاسمی در خصوص افرادی که به تازگی ثبت پلاک کرده اند اظهار کرد: برای افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح کارت سوخت اقدام به خرید خودرو و ثبت پلاک جدید کرده اند، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اقدام به صدور کارت سوخت جدید به این افراد میکند.وی در ادامه افزود: همچنین برای واگذاری پلاک و کارت سوت، افراد میتوانند به بخش خدمات پلیس +10 مراجعه کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست کارت المثنی کنند.

رفع توقیف از گریس-۱

مقامات جبل الطارق اعلام کردند حکم فعلی توقیف نفتکش گریس-۱ شامگاه شنبه پایان مییابد. به گزارش به نقل از مقامات جبل الطارق، این مقامات افزودند آنها در تلاش برای پایان تنشها با تهران از زمان توقیف نفتکش گریس-1 هستند.جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به توقیف یک فروند نفتکش ایرانی بهنام گریس-1 در جبل الطارق توسط انگلیسیها گفته بود: انگلیسیها بهدلیل غرضورزی این نفتکش را توقیف کردند و اسناد حل این مشکل بین ایران و انگلیس مبادله شده و آنها برای حل این مسئله ابراز تمایل کردهاند.وی با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک مشکل نفتکش ایرانی برطرف شده و با پرچم ایران به فعالیت خود ادامه میدهد، یادآور شد: پس از توقف نفتکش انگلیسیها در خلیج فارس، آمریکا و انگلیس بهدنبال فضاسازی برای ممنوعیت تردد در تنگه هرمز بودند که با توجه به اینکه هیچ کشوری به آنها ملحق نشد این برنامه آنها شکست خورده است.

سقوط ۱۲ درصدی سود خالص آرامکو

در نیمه اول سال

نتایج مالی غول انرژی عربستان سعودی که روز گذشته منتشر شد نشان میدهد سود خالص این شرکت در نیمه اول امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲ درصد سقوط کرده است.به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، نتایج مالی غول انرژی عربستان سعودی که روز گذشته منتشر شد نشان میدهد سود خالص این شرکت در نیمه اول امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲ درصد سقوط کرده و درآمد این شرکت هم کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن صنفی پالایش نفت خبر داد؛

گروه انرژی: دبیرکل انجمن صنفی پالایشیها از تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: مابهالتفاوت مصرف روزانه بنزین به کشورهای منطقه صادر میشود.

به گزارش خبرگزاری فارس،ناصر عاشوری با اشاره به اینکه پالایشگاهها دو نوع فراورده اصلی و فراورده ویژه تولید میکنند گفت: با توجه به تکالیفی که به ما واگذار شد توانستیم با سربلندی از این تکالیف بیرون بیاییم و رشد قابل قبولی را داشته باشیم به ویژه در تولید بنزین که از برج 9 سال 97 حتی یک لیتر هم واردات نداشتیم.

  • تولید 45 میلیون لیتر بنزین در ستاره خلیجفارس

    وی با اشاره به راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه هم اکنون روزانه 45 میلیون لیتر بنزین تولید میکند که با احتساب ظرفیت تولید بنزین در تمام پالایشگاههای کشور میتوانیم روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم و مابهالتفاوت آن را با مصرف که بین 80 تا 90 میلیون لیتر است صادر کنیم.

    این مقام مسئول تاکید کرد: اگرچه الان در شرایط تحریم نفت به سر میبریم اما میبینیم که کشورهای تحریمکننده نتوانستند هیچ مانوری را روی بحث تحریم بنزین بدهند. عاشوری با اشاره به افزایش کیفیت محصولات پالایشی گفت: در حال حاضر بنزین تولیدی ما با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید میشود و طی سالهای 97 و 98 شاهد هستیم که هیچ آثار آلایندگی در کلانشهرها از این بابت دیده نمیشود و حتی برخی از کارشناسان گفتهاند به دلیل بالا بودن کیفیت تولید بنزین احتیاجی به تولید بنزین سوپر نیست.

    دبیرکل انجمن صنفی پالایشیها با اشاره به طرحهای توسعهای و افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت در پالایشگاهها گفت: پس از وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید فراوردههای اصلی افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان و تبریز نیز در دستور کار قرار گرفت که هفته گذشته توسط رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.

  • سود 31 درصدی روغنسازها در مقابل سود 9 درصدی پالایشیها

    این مقام مسئول با اشاره به بحث قیمتگذاری فراوردههای ویژه مانند لوبکات و وکیوم باتوم و همچنین حلالها گفت: پس از واگذاری پالایشگاهها به بخش خصوصی براساس تکلیفی که دولت در اختیار ما قرار داد قیمتگذاری را از برج 9 سال 97 انجام دادیم. به طوری که قیمتگذاری براساس نرخ فوب خلیج فارس قیمت دلار به نرخ نیمایی و نشریه پلتس انجام میشود و اگر قیمت هر یک از این مولفهها بالا و یا پایین روند طبیعی است که قیمت خوراک ما نیز افزایش یا کاهش پیدا میکند بنابراین درست نیست که عدهای با جوسازیها و فضاسازیهای منفی بخواهند عملکرد انجمن را زیر سوال ببرند.

    وی تصریح کرد: در سال 97 شرکتهای پالایشی با این حجم سرمایهگذاری که در آنها انجام شده ، تنها 4 الی 9 درصد سود نشان دادند. اما در همان سال شرکتهای روغنسازی که از خوراک لوبکات استفاده میکنند، سودشان بین 15 تا 31 درصد بوده است؛ بنابراین اگر یک وقت قیمت نفت خام بالا رود، قطعا قیمت خوراک بر اساس فرمولی که ما داریم افزایش پیدا میکند ولی اگر قیمت نفت خام کاهش پیدا کند مثل این یکی دو هفته اخیر قیمت خوراک هم کاهش پیدا خواهدکرد؛ کمااینکه در همین ماه جاری قیمت خوارک بین 6 تا 26 درصد ارزان شده بود.

    عاشوری با اشاره به اینک تمام دستگاههای نظارتی روی قیمتگذاری ما نظارت دارند گفت: بنابراین ما نمیتوانیم کاری را انجام دهیم که خلاف واقع باشد. در ثانی قرار است جلسهای را بزودی در وزارت نفت برگزار کنیم تا در آنجا به ما گفته شود در شرایطی که قیمت نفت بالا میرود تکلیف ما چیست و ما چه کاری را باید انجام دهیم.

  • وزارت نفت مساعدت خود را 5 سال دیگر هم ادامه دهد

    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تکلیفی که وزارت نفت به شرکتهای پالایشی کرده است گفت: براساس این تکلیف ما باید تا سال 2020 از تولید مازوت خود کاهش دهیم که براساس مساعدتی که وزارت نفت 5 سال پیش به ما کرده بود توانستیم از محل صرفهجویی انجام شده بخش قابل توجهی درآمد بدست آوریم که آن را در بهبود کیفیت محصولات بکار بریم و اخیرا نیز درخواست کردهایم که وزارت نفت این مساعدت خود را به مدت 5 سال دیگر تمدید کند. وی در پایان با اشاره به فروش نیابتی فرآوردههای اصلی گفت: بعد از آنکه 8 پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شد ما خوراک خود را از دولت تحویل میگیریم و 5 فرآورده اصلی را به دولت تحویل میدهیم که در این مدت ما هیچ مشکلی بابت خوراک نداشتیم. تا اینکه بحث فروش نیابتی ایجاد شد که این موضوع مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد که از جمله آن موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که در این زمینه نیز رایزنیهای خود را با دولت آغاز کردهایم.

عضو شورای ملی زعفران از سکوت حاکم بر بازار زعفران خبر داد و گفت: حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۷ میلیون و ۵۰۰ و حداکثر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است.علی حسینی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه بازار طلای سرخ از سکوت و سکون نسبی برخوردار است، گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است.وی با اشاره به اینکه خرید و فروش زعفران به کندی در حال انجام است افزود: با توجه به نوسان قیمت زعفران در ماههای اخیر و کاهش قدرت خرید افراد زعفران به عنوان کالای لوکس در سبد مصرفی خانوار به شمار میرود که نسبت به سالهای گذشته شتاب چندانی برای خرید محصول در بازار وجود ندارد.حسینی ادامه داد: صادرات زعفران تعریف چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: افزایش قیمت و گرانی مرغ از سوی مرغداران است و محصولات آنها در بازار به قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان عرضه میشود. این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.مهدی یوسفخانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت مرغ روند کاهشی به خود نگرفته و تنها از چند روز گذشته، قیمتها ثبات پیدا کرده است.وی ادامه داد: در حال حاضر مرغ با قیمت مصوب، در میدان بهمن کیلویی ۱۲ هزار تومان به واحدهای توزیعی عرضه میشود و واحدهای فروش سطح شهر هر کیلو از این مرغ را به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه میکنند.رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی خاطرنشان کرد: تأمین مرغ با قیمت مصوب از سوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام میشود و واحدهایی که مرغ را به قیمت مصوب دریافت میکنند، باید به قیمت مصوب آن را عرضه کنند.

افزایش ۲۰ درصدی میزان جوجه ریزی

معاون امور تولیدات دامی وزارت کشاورزی: میزان جوجه ریزی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد افزایش یافت.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی با اعلام این مطلب افزود: از فروردین امسال تا تیر ماه، ۴۷۸ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور صورت گرفته است و پیش بینی میکنیم در مرداد ماه نیز بیش از ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته باشیم.وی اضافه کرد: این پیش بینی در حالی است که در تیرماه سال ۹۶ حدود ۱۰۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام شد.وی گفت: تولید کنندگان داخلی توانایی تولید و تامین گوشت مرغ را دارند و نیازی به واردات این محصول نداریم.

خیزِ فرانسویها و تُرکها برای حضور در ایران

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای با اشاره به افزایش سهم این فروشگاهها در بازار کشور و پتانسیلهای بالای آن در ایران، از رصد فضای اقتصادی کشور توسط ۳ شرکت فرانسوی و یک شرکت ترکیهای برای سرمایهگذاری در این بخش خبر داد.منصور عالیپور در گفتوگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه در حال حاضر فضا برای توسعه فعالیت فروشگاههای زنجیرهای در کشورمان وجود دارد، گفت: با توجه به پتانسیلهای بالای کشورمان و امکان افزایش قابل توجه سهم فروشگاههای زنجیرهای از بازار ایران، شرکتهای مختلفی از کشورهای دنیا تمایل دارند تا در کشورمان حضور پیدا کنند و در حال حاضر 3 شرکت فرانسوی و یک شرکت ترکیهای در حال رصد شرایط برای سرمایهگذاری در این بخش هستند.

افزایش ۴۰ هزار تنی تولید گوشت قرمز

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور بیان اینکه جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند، اظهار داشت: عشایر کشور شامل ۲۱۳ هزار خانوار و در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی کشور پراکنده هستند که شامل بیش از ۳۴ میلیون هکتار از مراتع کشور می شود.به گفته علایی مقدم ۲۴ میلیون رأس انواع دام در اختیار عشایر کشور است و از ۸۶۰ هزار تن نیاز کشور به گوشت، ۲۰۰ هزار تن آن توسط عشایر تأمین می شود.قائم مقام سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: به عبارتی هر یک نفر عشایر، گوشت ۱۶ نفر را در کشور تأمین می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هشدار داد؛
 

گروه اصناف : رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش تقلب در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: افراد سودجو با تغییر برند کالاهای مرغوب ایرانی آنها را با قیمت بالا و به اسم خارجی عرضه میکنند.

به گزارش خبرگزاری میزان، این روزها بازار لوازم خارجی بسیار گرم است و تبلیغات زیادی هم از سوی افراد عرضه کننده این کالاها صورت میگیرد.

این تبلیغات در حالی صورت میگیرد که واردات لوازم خانگی از سال گذشته به کشور برای حماتی از تولید داخلی ممنوع شده است و این کالاها از مبادی غیر رسمی وارد کشور میشوند و به راحتی به فروش میرسند که برای تولید داخل آفت بزرگی محسوب میشوند.

این کالاها از مرزهای غربی کشور به روشهای گوناگون وارد میشوند البته ناگفته نماند که برخی از کالاهایی که به اسم خارجی عرضه میشوند، کالاهای ایرانی هستند که با تغییر برند، به اسم کالای خارجی به فروش میرسند.

در این باره مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با میزان درباره عرضه کالای قاچاق در بازار اظهار کرد: این موضوع دو بخش دارد، بخش اول مربوط به کالاهای خارجی است که به صورت قاچاق وارد و عرضه میشود و بخش دوم کالاهایی هستند که در آنها تقلب صورت میگیرد بدین صورت که کالای مرغوب ایرانی را انتخاب کرده و با تغییر برند، آنها را به عنوان کالای خارجی به فروش میرسانند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: افراد متخلف در انبارهایی که در اختیار دارند برندهایی کالاها را تغییر میدهند به گونهای که مصرف کننده قادر به تشخیص آن نیست و نکته مهمتر این است که جنس ایرانی که قیمت آن ارزانتر است را با قیمت بالاتر به اسم خارجی عرضه میکنند.

میری درباره اینکه اتحادیه چه برخوردی با متخلفان کرده است گفت: بسیاری از این کالاها از طریق پیامک و فضای مجازی به فروش میرسد که ما هیچگونه دسترسی به فروشندگان آنها نداریم و برخورد با آنها نیازمند عزم ملی دستگاههای مختلف است.

وی با اینکه اگر این کالاها در سطح فروشگاههای مجاز عرضه شود حتما با آنها برخورد میکنیم، ادامه داد: مردم حتما کالاهای خود را از فروشگاههای مجوز دار و با فاکتور خریداری کنند تا در صورت تخلف به آن رسیدگی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در صورت شکایت از واحد صنفی، فروشنده موظف است کالای اصلی را به خریدار تحویل دهد در غیر این صورت به تعزیرات معرفی و ۲ تا ۴ برابر قیمت کالا جریمه میشود.

سید مرتضی میری پیش از این گفته بود لوازم خانگی قاچاق دو بخش است، گفت: بخشی از لوازم خانگی قاچاق از طریق پیلهوری و کولهبری و از مرزهای غربی کشور مثل بانه و مرزهای جنوبی به کشور وارد میشود اما بخشی دیگر از لوازم خانگی، مصنوعات داخلی است که با برند لوازم خانگی خارجی عرضه میشود. میری با اشاره عرضه لوازم خانگی تقلبی اظهار داشت: قاچاقچیان لوازم خانگی داخلی را به مرزهای غربی کشور منتقل میکنند و در آنجا با نصب برند خارجی، لوازم خانگی ایرانی را با چند برابر قیمت به عنوان لوازم خانگی خارجی به فروش میرسانند. وی بیان داشت: از آنجا که عرضه لوازم خانگی تقلبی از طریق فضای مجازی و پیامک انجام میشود بنابراین به مردم توصیه میشود تا در هنگام خرید لوازم خانگی دقت کنند که حتما کالای خود را از فروشگاههای معتبر دارای جواز کسب خریداری کنند تا در صورت بروز هر نوع مشکلی بتوانند مساله را از طریق تعزیرات و سامانه 124 و همچنین اتحادیه دنبال کنند.

میری همچنین در مورد واردات قاچاق لوازم خانگی گفته بود: برخی از مردم لوازم خانگی را در دبی خریداری و در آنجا به قاچاقچی تحویل میدهند و پس قاچاقچی آن کالا را در تهران به آنها تحویل میدهد.

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: هر کیلوگرم نخود از کشاورزان حدود چهار هزار و ۷۰۰ تومان خریداری میشود اما یک بسته ۹۰۰ گرمی این محصول در فروشگاهها حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان عرضه میشود.ناصر مرادی در گفت و گو با ایرنا ضمن انتقاد از نرخ حدود چهار برابری نخود بستهبندی در فروشگاههای زنجیرهای گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم نخود برای کارخانجات تولیدکننده فلافل پنج هزار و ۲۰۰ تومان و نخود بوجاری برای مصرف هفت هزار تومان است.وی با اشاره به این که افزایش نرخ تورم در سالهای اخیر موجب افزایش دو تا سه برابری قیمت حبوبات شده است، افزود: با این حال قیمت نخود افزایشی متناسب با نرخ تورم نداشته است.

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکههای توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با تکذیب خبر افزایش ۴۰ درصدی قیمت رب گوجهفرنگی، اظهار کرد: هرچند در حال حاضر رب گوجهفرنگی از اقلام مشمول اولویت اول قیمتگذاری تثبیتی و تکلیفی نیست و واحدهای تولیدی ذیربط باید براساس ضوابط عمومی قیمتگذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمتها نسبت به تعیین قیمت کالای خود اقدام کنند، اما به دلیل کاهش قیمت گوجهفرنگی و سهم بالای آن در قیمت رب، هماهنگی لازم با واحدهای تولیدی و انجمن ذیربط به منظور تعدیل قیمت از طریق این سازمان انجام شده است.