فضای نامناسب کسبوکار در خوزستان

رئیس اتاق اهواز در حاشیه نشست کمیسیون کسبوکار و کارآفرینی اتاق اهواز گفت: استان خوزستان در رتبه بندی فضای کسب و کار کشور در جایگاه بیستم قرار دارد و مسائلی مانند غیرقابل پیشبینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بیثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و دشواری در تأمین مالی از بانکها سه مؤلفه اصلی در نامناسب شدن محیط کسبوکار بودهاند. شهلا عموری در حاشیه نشست کمیسیون کسبوکار و کارآفرینی اتاق اهواز افزود: با پایشهای صورت گرفته در بین فعالان اقتصادی مشخص شد که شاخص فضای کسبوکار در استان خوزستان از عدد ۶.۲۷ در زمستان سال گذشته به ۶.۱۷ در بهار امسال رسیده است.

 

استقبال از سرمایهگذاری ترکیه در ایران

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در دیدار با مدیرکل قراردادها و امور اتحادیه گمرکی وزارت تجارت ترکیه گفت: از سرمایهگذاری شرکتهای ترک در ایران استقبال و از سرمایهگذاری شرکتهای ایرانی، بخصوص شرکتهای دانشبنیان، در ترکیه حمایت میکنیم. به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت ، حسین مدرس خیابانی با حسنو دیلمره، مدیرکل قراردادها و امور اتحادیه گمرکی وزارت تجارت ترکیه، در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور و رفع موانع موجود دیدار و گفتوگو کرد. خیابانی همچنین اظهار کرد: حضور ترکیه در جمع کشورهای صنعتی و همچنین ظرفیت عظیم ایران در زمینههای مختلف تولید و تجارت مبین آینده روشن ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور است.

 

ضرورت بازنگری در معافیتهای گمرکی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ عنوان معافیت گمرکی و ۱۰۲ عنوان معافیت مالیاتی در کشور اعمال میشود، گفت: باید در معافیتهای گمرکی و مالیاتی موجود بازنگری شود،دولت در سال آینده نباید مانند بچه پولدارها رفتار کند.

به گزارش تجارت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت درباره بودجه سال 99 با لحاظ شرایط کشور، گفت: با توجه به بودجه 98 و دورنمای کشور برای سال 99 باید تمهیدات ویژه ای برای تنظیم بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

بهینه سازی فرآیندهای گمرکی ایران خودرو

به منظور رفع مشکلات و بازنگری در فرآیندهای فیمابین ایران خودرو و گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل در امور اجرایی و هموار کردن مسیر تولید و همچنین رفع موانع موجود در امور گمرکی، نشستی با حضور مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و میراشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست، تصمیماتی مبنی بر بهبود امور و رفع موانع موجود در مسیر ترخیص قطعات و کالاهای ایران خودرو از گمرک اتخاذ شد.

برمبنای این گزارش، استفاده از تسهیلات خودروهای فرسوده مربوط به سنوات قبل و پرداخت مطالبات ایران خودرو بابت اسقاط این خودروها در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در قالب استفاده از تخفیفات ترجیحی در پرداخت حقوق ورودی کالاهای وارداتی گروه صنعتی ایران خودرو از جمله این توافقات است.

در همین پیوند، تسریع در ترخیص برخی کالاها و قطعات مانده در گمرک از جمله بخشی از قالب های محصول جدید ایران خودرو در دستور کار گمرک قرار گرفته است.

ترخیص بخشی از کالاهای مشمول گروه ۴

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از امکان ترخیص قسمتی از کالاهای مشمول گروه ۴ خبر داد. «مهرداد جمالی ارونقی» در صفحه شخصی خود از امکان ترخیص قسمتی از کالاهای مشمول گروه ۴ براساس تصمیمات اتخاذ شده در هفتمین جلسه شورای بازرگانی و ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. وی در این زمینه نوشته است: با عنایت به طرح موضوع ترخیص کالاهای گروه ۴ تأمین ارز شده، متعاقب تشکیل جلسه و بررسیهای صورت پذیرفته و موافقت بانک مرکزی، وزارت صنعت و گمرک ایران با موضوع و وفق بند ۱۴ تصمیمات متخذه در هفتمین جلسه شورای بازرگانی ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸ و مطابق دستور و ابلاغیه وزیر صنعت، «امکان ادامه فرایند تجاری اعم از تمدید و ویرایش ثبت سفارش و یا ترخیص کالا برای آن دسته از پروندههای مشمول تعرفههای گروه (۴) که چه قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت کالا، تأمین ارز شده باشند (به جز خودروهای سواری) فراهم شد.»

به گزارش ایرنا، خرداد سال گذشته واردات ۱۳۳۹ قلم کالا برای مدیریت منابع ارزی کشور، ممنوع و از ثبت سفارش کالاهای گروه ۴ که عمدتا شامل لباس و منسوجات، لوازم آشپزخانه، ابزار کار، لوزام مورد استفاده در ساخت مسکن، خودرو و ... بودند، جلوگیری شد.

در پنجمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران اعلام شد؛

گروه تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، با حضور سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت کشور، اولویتها و ماموریتهای نهاد اصلی متولی تجارت خارجی کشور را بررسی کردند و پیشنهادها و نظرات خود را به سرپرست جدید این سازمان ارائه کردند.

به گزارش تجارت به نقل از اتاق تهران، در آغاز ابتدای این نشست، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به یکی از مصوبات جلسه قبل این کمیسیون گفت: جلسه گذشته عملکرد صندوق ضمانت صادرات مورد بررسی قرار گرفت و مساله عدم تخصیص منابع به بخش خصوصی مطرح و عنوان شد که این منابع تنها در اختیار شرکتهای بزرگ قرار میگیرد. با وجود مشخص بودن فهرست شرکتهایی که منابع در اختیارشان قرار گرفته، اما میزان منابع تخصیص پیدا کرده مشخص نیست از این رو نمیتوان قضاوت درستی در مورد تخصیص منابع انجام داد که این مساله باید شفافسازی شود. محمد لاهوتی همچنین از مشکل جدی ایجاد شده برای واحدهای تولیدی در بخش صادرات سخن گفت و افزود: قانون بودجه سال 98 برگشت ارزش افزوده به صادرکنندگان را منوط به رفع تعهد ارزی دانسته است، در حالی که قانون بودجه سالانه نمیتواند احکام دائمی یا بالادستی را نقض کند. با توجه به اینکه صادرکنندگان چهار ماه فرصت دارند، ارز را برگردانند و از طرفی سازمان امور مالیاتی مستند به بودجه سال 98 ظرف مدت یکماه ارزش افزوده را برمیگرداند که در خوشبینانهترین حالت پنج ماه زمان میبرد. اما در واقعیت به صادرکنندگان ارزش افزوده برگردانده نشده است. او ادامه داد: تاکنون در شورای گفتوگو و کمیته ارزی اتاق ایران در این باره نتیجه نگرفتهایم و امید است از سران قوا کمک گرفته شود تا در نهایت این بخش در قانون اصلاح شود.

  • راهاندازی سه شهر لجستیکی

    در ادامه این کمیسیون محمدعلی اصل سعیدیپور، مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دريانوردي ایران، به ارائه گزارشی از مشوقهای تعرفهای و سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت و گفت: سياستهاي مدنظر این سازمان تجاريسازي فعاليتهاي بندري، آزادسازي تعرفه خدمات بندري و دريايي و رقابتي کردن فعاليتهاي بندري با هدف افزايش كيفيت خدمات و تعادل قيمتهاست. او كمك به تحقق سياستهاي كلان دولت از جمله تسهيل و توسعه واردات، صادرات و ترانزیت کالا از طریق بنادر کشور را از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد. او سپس به بیان اقدامات این سازمان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت و اعلام کرد: ایجاد و توسعه زیرساختها در بنادر کشور، تامین تجهیزات استراتژیک در بنادر، توسعه خدمات الکترونیکی (توسعه زیرساختها، شبکه و نرمافزارها) و طراحی و تدوین تعرفههای ترجیحی همچنین جذب سرمایه بخش خصوصی و ایجاد و راهاندازی ترمینالهای اختصاصی از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

  • آیا قیمت خدمات بندری رقابتی است؟

    در ادامه فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز با اشاره به مشوقهای سرمایهگذاری این سوال را مطرح کرد که آیا مدت زمان اجاره تا 5 سال از زمان شروع و احداث پروژه است و یا بعد از اتمام آن؟ و میزان سهم چند درصد است؟

    مهدی شریفی نیکنفس، دیگر عضو کمیسیون نیز گفت: سقف وجوه اداره شده برای ساخت و تامین شناورها چه میزان است و به چه شرکتهایی تعلق پیدا میکند؟ علاوه بر این تخفیفات اعلام شده برای شناورهایی که با پرچم جمهوری اسلامی حرکت میکنند و سایر شناورها به چه میزان است؟

    احمد فرشچیان نیز با بیان این که هزینه بندر شهید رجایی و سایر بنادر کشور از سال 96 تا امروز حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: لازم است نرخ سازمان بنادر با سایر بنادر اصلی دنیا مقایسه شود. برای مثال نرخ ارائه خدمات در بنادر سنگاپور و مالزی کمتر است. سپس سعیدیپور توضیحاتی در مورد سوالات مطرح شده ارائه داد و گفت: در بحث مشوقهای صادراتی ما اجاره بهای ثابت داریم و سهم نیز بسته به مدل و نوع ترمینال متفاوت است. حجم سرمایهگذاری، نوع کالا، جهت حرکت کالا و ... نیز در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است. در مورد وجوه اداره شده برای تامین شناورها نیز تخفیفهایی برای ارائه به کشتیهای خارجی در نظر گرفته شده است تا در نهایت قیمتها قابل رقابت و در راستای ایجاد انگیزه در فعالان اقتصادی باشد.

  • حضور سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت در اتاق تهران

    در ادامه این نشست، نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، میزبان حمید زادبوم سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت ایران بودند. محمد لاهوتی با تاکید بر این نکته که این جلسه، اولین نشست حمید زادبوم با نمایندگان بخش خصوصی پس از انتصاب به سرپرستی سازمان توسعه تجارت است، این نشست را مهم و از طرفی نگاه ایشان را یک نگاه تولیدی صادراتی و بازرگانی خواند و از وی خواست در خصوص سیاستهای جدید سازمان توسعه تجارت توضیحاتی ارائه دهد. حمید زادبوم با اشاره به تاریخچه سازمان توسعه تجارت، آن را نهادی دارای قدمت خواند که ابتدا با نام مرکز توسعه صادرات فعالیت داشته اما از این جهت که تجارت امری دو طرفه و متشکل از صادرات و واردات است، بعدا با تلفیق و تغییرات به سازمان توسعه تجارت تبدیل شده است. او تنظیم روابط تجاری دوجانبه یعنی واردات و صادرات را با شرکای تجاری کشور، وظیفه اصلی این سازمان خواند و ادامه داد: هدف این سازمان در سالهای طی شده در راستای تنظیم و توسعه روند اصلی واردات و صادرات و برگرداندن آن به مسیر اصلی خود بوده و در این زمینه توفیقات خوبی داشته است. با این حال انتظار میرود هر سال بهتر از سال قبل عمل کند.

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه تعلل در کاهش قیمت کالاها متناسب با کاهش نرخ ارز جای سوال دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمک سازمان تعزیرات باید این موضوع را دنبال کرده و با افرادی که مانع همسانسازی قیمتها میشوند در چارچوب قانون برخورد کنند.

به گزارش تجارت حسن بهرام نیا در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا متناسب با کاهش نرخ ارز، قیمت کالاها نیز کاهش نمییابد، گفت: این موضوع جای سوال دارد که چرا متناسب با قیمت ارز که اکنون به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافته است، قیمت کالاها نیز کاهش نمی یابد. امروز یکی از مطالبات مردم کاهش قیمت کالاهای اساسی است، اما متاسفانه این روند نزولی دیده نمی شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس میگوید براساس تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده جرم است و مجازات خاص خود را دارد. حسن نوروزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانهملت درباره بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده، گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور کنترل نشدن بازار و در نتیجه گرانی خودرو و کالاهایی مانند مواد غذایی، کاغذ، لوازم یدکی و.... است. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه دشمن با اعمال تحریم به دنبال ایجاد مشکلات بسیار برای کشور است اما برخی در داخل با ایجاد گرانی و برهم زدن تنظیم بازار به این وضعیت دامن می زنند. وی اظهار کرد: حدود ۱۸۰ هزار خودرو در اختیار تعداد محدودی نمایندگی قرار گرفت و آنها نیز خودروها را احتکار کرده و به راحتی قیمتها را افزایش داده و سودهای چند ده میلیاردی به جیب زنند.

یادداشت

نرگس رجایی

سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان پسماند

سياست هاي مديريت شهري مبني بر بهبود وضعيت مديريت پسماند در شهر تهران، از رويكردي جديد همراه با تدوين استراتژي هاي نو در موضوعات فرهنگي و آموزشي مديريت پسماند همراه خواهد بود. با دستور مدیرعامل محترم سازمان مدیریت پسماند جناب آقای دکتر علیپور ؛ ضمن اعتبار سنجي و آسیب شناسی فعاليت هاي آموزشي، كمپين آموزش و اطلاع رسانی...... مدیریت پسماند با اولویت موضوع کاهش تولید در شهر تهران برگزار می شود. هدف اصلی از اطلاع رسانی در این حوزه برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان و مشارکت حداکثری ایشان در فرآیند مدیریت پسماند است. فعاليت هاي تبليغي- تبييني و آموزشی در قالب این كمپين تجمیع و به منظور ايجاد تغييرات رفتاري محسوس در ميان شهروندان، با حجم و دامنه گسترده در فضای مجازی و سطح شهر جريان يافته است.

کاربرد فضای مجازی در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند را باید فرصتی مغتنم جهت فرهنگسازی مدیریت بهینه پسماند بین شهروندان دانست. در عصر حاضر تبلیغات به واسطه ی گسترش وسایل ارتباط جمعی جای خود را در خصوصی ترین لحظات زندگی انسان باز کرده و چتر تبلیغات آنقدر گسترده شده که مردمان دورافتاده ترین مناطق کره زمین را نیز زیر سایه ی خود قرار داده است در نتیجه برای فرهنگسازی ناگزیر به استفاده از ابزار تبلیغاتی نوین هستیم که یکی از روش های آن نشان دادن مزایای وضعیت ایده آل و مقایسه آن با معایب شیوه فعلی است.

در این روش، به مخاطبان نشان داده میشود که رفتار کنونی چه سختیهایی را برای دیگران ایجاد میکند و در نقطه مقابل نشان داده میشود که تغییر رفتار فعلی به رفتار مطلوب چه منافعی برای خود فرد و دیگران میتواند فراهم آورد. در این شیوه تلاش میشود با مقایسه شرایط فعلی با شرایط مطلوب، حس نیاز را تحریک کرد و تمایل به تغییر رفتار را افزایش داد. تلاش می کنیم با استفاده از روشهای خلاقانه ، بدیع و شکستن ساختارهای گذشته موجبات کاهش فاصله مدیریت شهری و شهروندان و افزایش اطلاعات آنها در زمینه مدیریت پسماند فراهم شود.

با عنايت به فرارسيدن ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان فاز نخست این کمپین با محوریت ماه محرم و فرهنگسازي در جهت جلوگيري از دورريز مواد غذايي، كاهش استفاده از ظروف يكبار مصرف وعدم رهاسازي پسماند در معابر به ويژه در اطراف موكب ها، هيات ها و تكيه هاي عزاداري اجرا می شود.