هزارمیلیارد تومان پروژه صنعت برق در دست اجرا

مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه برای سه استان تهران، البرز و قم در دست اجرا است و درصد هستیم این پروژهها تا ۱۸ ماه آینده به نتیجه برسد.به گزارش وزارت نیرو، غلامرضا خوشخلق، با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه مشکلی در بخش تلفات شبکه انتقال برق نداریم، ادامه داد: پیک تابستان سه استان تهران، البرز و قم در حوزه مسئولیت این شرکت به ۱۱ هزار مگاوات رسیده بود که با تدابیر انجام شده توانستهایم اوج مصرف امسال را با کمترین میزان حوادث شبکه و خاموشی سپری کنیم.به گفته وی با توجه به اینکه برق مرز جغرافیایی ندارد از این رو اقدامات صورت گرفته در هر بخش تأثیر خود را در تمام شبکه نشان خواهد داد.

 

تولید ۸۰ درصد گاز کشور توسط شرکت نفت و گاز پارس

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با وجود این ظرفیت 630 میلیون مترمکعبی محقق شده تولید روزانه گاز از پارس جنوبی، 80 درصد از گاز مورد نیاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی تأمین می شود.علیرضا عبادی، در گفت و گو با تسنیم، با بیان اینکه "سرمایه گذاری که در پارس جنوبی شده از ابتدا تا امروز حدود 90 میلیارد دلار بوده"، گفت: در بخش فراساحل برای هر سکو تقریبا 200 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است و برای خطوط لوله که به صورت میانگین حدود 105 کیلومتر لوله گذاری دریایی برای هر سکو اجرا می شود، 210 تا 220 میلیون دلار نیاز است.وی ادامه داد: در مجموع تاکنون در میدان مشترک پارس جنوبی حدود 6 هزار کیلومتر لوله گذاری شده است.

 

تسریع در همکاریهای ایران و افغانستان در حوزه برق

وزیر نیرو گفت: با تشکیل کمیته همکاری مشترک، توافقهای حاصل شده اخیر بین ایران و افغانستان در حوزه تولید و انتقال برق با سرعت بیشتری اجرایی میشود.به گزارش شبکه خبر،رضا اردکانیان افزود: تشکیل این کارگروه مشترک در حضور رئیس جمهوری افغانستان و با موافقت وی توصیه شده است و اکنون منتظر هستیم تا این کمیته هرچه زودتر تشکیل شود.وی ادامه داد: در این کمیته درباره تاریخ برگزاری اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی رایزنی خواهد شد و بعد از آن برای برگزاری این اجلاس اقدام های لازم صورت خواهد گرفت.وزیر نیرو درباره توافق ایران و افغانستان برای تعمیر توربینها و ترانسهای برق افغان هم گفت: این کارها در حال اجرا شدن هستند.

عرضه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی

در بورس انرژی

اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بینالملل بورس انرژی برای تاریخ ۲۰ شهریور منتشر شد.به گزارش «کالاخبر»؛ بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه عرضه دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۶ دلار و ۹ سنت برای هر بشکه منتشر شد.این دهمین عرضه میعانات گازی در رینگ بینالملل از سال ۹۷ و پنجمین عرضه در رینگ بین الملل بر اساس شیوه‎نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت در سال ۹۸ است.حداقل میزان بارگیری برای حمل زمینی هزار بشکه معادل ۱۱۰ تن است. خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکانپذیر است.

سرویس دوپاکته کارت سوخت راهاندازی شد

مدیر کل مهندسی عملیات و راهبری سرویس شرکت ملی پست از راهاندازی سرویس دو پاکته کارت سوخت با هدف برگشت دادن کارت سوخت مالکانی که کارتهای آنها در استان یا منطقهای دیگر نگهداری می شود، خبر داد.به گزارش ایسنا، محسن وطنپرست با بیان اینکه برخی کارتهای سوخت به دلیل نقص، تشابه نشانی یا تغییر محل سکونت مالک، در استان یا منطقهای غیر از استان یا منطقه محل سکونت فرد نگهداری میشود، افزود: پست مصمم است این کارتها را نیز تحویل دهد. به همین دلیل این سرویس از ابتدای شهریور ماه در تمامی باجههای پستی کشور راهاندازی شده است.وی اظهار کرد: بر این اساس، مالکان این کارتهای سوخت میتوانند با مراجعه به نزدیکترین واحد پستی(دولتی) و تحویل مدارک مورد نیاز، نسبت به ارسال کارت سوخت از استان یا منطقهای که کارت در آنجا معطل مانده، اقدام کنند.

میزان بارشهای کشور تا پانزدهم شهریور

از مرز ۳۴۰ میلیمتر گذشت

میزان بارشهای کشور در سال آبی جاری ( از مهر ۹۷ تا نیمه اول شهریور) به ۳۴۰.۲ میلی متر رسید.با این حال هنوز سایه سنگین خشکسالی منابع آبی را همچنان تهدید می کند.میزان بارشهای کشور براساس تازهترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۱۶۹.۵ میلی متری از رشدی ۱۰۱درصدی برخوردار شده و این میزان نسبت به مدت مشابه در درازمدت ۵۰ ساله با بارش ۲۴۵.۴ میلی متر رشدی ۳۹ درصدی دارد.با این حال و به رغم این میزان بارش حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور تا ۲۲ مرداد با کاهش ۶۹ درصدی مواجه شده که بیانگر تاثیر پایدارخشکسالی بر کشورمان است. در چنین شرایطی مصرف بی رویه آب جز ضربه زدن به منابع زیرزمینی حاصل دیگری در برندارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تشریح شدکرد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با افتتاح ۲۷ طرح پتروشیمی در حال اجرا در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

به گزاش ایرنا، بهزاد محمدی در جریان بازدید از طرح پتروشیمی آرتا انرژی اردبیل با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی زنده و رو به جلوست، افزود: ظرفیت فعلی این صنعت ۶۶ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه ارزش محصولات پتروشیمی (ارزی و ریالی) کشور از ۱۷ میلیارد دلار کنونی به مرز ۲۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ میرسد، اظهار کرد: با بهرهبرداری از دیگر طرحهای پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

محمدی با اشاره به اینکه ظرفیت متانول در پتروشیمی آرتا انرژی اردبیل روزانه ۴۰۰ تن است، گفت: این طرح با پیشرفت خوبی که دارد در سال آینده افتتاح میشود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی دارد متخصصان حرفهای خود را در صورت نیاز برای کمک به اجرای طرح به آن ملحق کند.

  • پتروشیمی آرتا انرژی اردبیل سال آینده بهرهبرداری میشود

    استاندار اردبیل هم در این بازدید گفت: پیشرفت طرح پتروشیمی آرتا انرژی به مرز ۶۵ درصد رسیده و تست دستگاهها در فاز اول امسال انجام شده است و پروژه در سال ۹۹ به بهرهبرداری میرسد.

    اکبربهنامجو افزود.: این طرح در زمینی به مساحت هشت هکتار از سال ۹۶ شروع شده و هماکنون در طرح احداث آن ۵۰۰ نفر اشتغال داشته و هزار نفر هم بطور غیرمستقیم در اجرای طرح همکاری دارند.

    وی بیان کرد: پس از تکمیل این پروژه برای ۲۵۰ نفر شغل مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم میشود.

    بهنامجو با اشاره به اینکه پتروشیمی آرتا انرژی هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت، گفت: این واحد صنعتی سالانه ۱۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارد و با همکاری شرکت گاز استان اردبیل تامین خواهد شد.

    پتروشیمی آرتا انرژی (بخش خصوصی) در زمینی به مساحت هشت هکتار و با صرف ۲۹۵ میلیارد تومان و ۱۱۲ میلیون یورو در حال اجراست.

  • جذابیت سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی بیش از بازار ارز و سکه است

    همچنین علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت تدوین هرچه سریعتر آییننامه اجرای "قانون افزایش ظرفیت پالایشگاهها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایهگذاری مردمی" که به تازگی تصویب شده است، گفت: مطابق این قانون میتوان نقدینگیهای خُرد و کلان موجود در جامعه را با استفاده از بازار سرمایه به سمت بخش مولد آورده و این بخش را -که همان صنایع پاییندستی نفت و گاز است- جذاب کرد، درواقع بازار صنایع پتروشیمی بیش از بازار ارز، سکه، طلا و... برای سرمایهگذاری جذاب شده است.

  • گام نخست؛ اتمام طرحهای نیمه تمام با همراهی انجمن پالایشگاهداران و سرمایه مردمی

    نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آییننامه این قانون باید هرچه سریع تر در دولت به تصویب رسد، افزود: همچنین باید در گام نخست با همراهی انجمن پالایشگاهداران طرحهای نیمه تمام را با سرمایه مردمی به اتمام رساند.

  • فاصله از خامفروشی با اجرای قانون افزایش ظرفیت پالایشگاهها

    وی با بیان اینکه "قانون افزایش ظرفیت پالایشگاهها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایهگذاری مردمی" اقتصاد کشور را به تحرک و پویایی وادار میکند، ادامه داد: فاصله از خامفروشی و رفتن به سمت تولید صنایع پتروشیمی بهعنوان یکی از اهداف اصلی در سیاستهای بالادستی نیز با اجرای این قانون محقق خواهد شد.

  • تحرک و پویایی اقتصاد در دوران تحریم با اجرای قانون افزایش ظرفیت پالایشگاهها

    عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است از آنجا که سفارش ساخت پتروپالایشگاهها و صنایع آن به شرکتهای داخلی داده شده است بنابراین این قانون میتواند در دوران تحریم تحرک و پویایی قابلملاحظهای را برای اقتصاد کشور ایجاد و معضلاتی مانند بیکاری و درآمدزایی را حل کند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه درباره وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: طی ۵۰ روز گذشته، قیمت انواع لوازم خانگی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در بازار تجربه کرده است.فریدون نصیری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ثبات قیمت در تولیدات داخلی بیشتر از تولیدات خارجی است اظهار کرد: هم اکنون واردات لوازم خانگی با مشکلات جدی مواجه است.نصیری بیان اینکه کالای خارجی به ندرت در بازار یافت می شود، تصریح کرد: امیدواریم صنعت لوازم خانگی آشپزخانه روند رو به رشد خود را طی کند و همه کالاها در داخل ساخته و وابستگی به خارج کمتر شود.نصیری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تولیدات در این حوزه، ایرانی است افزود: باتوجه به مشکلات واردات، تولیدکنندگان مجبورند که بیشتر تولید داخل داشته باشد و تامین مواد اولیه در این صنف باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس اتاق اصناف تهران با عرضه اقلام مصرفی هیاتها و برگزاری نمایشگاه پاییزه اظهار کرد: بنابر رایزنیها و تصمیمات صورت گرفته عرضه گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، روغن و شکر برای هیاتها در دستور کار قرار گرفته که تمام اقلام دارای نرخ مصوب بوده و تنها روغن ۱۵ درصد ارزانتر از قیمت مصرفکننده، عرضه میشود.قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: هر کیلو گوشت مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰، گوشت قرمز به صورت مخلوط ران، قلوه گاه و سینه ۴۷ هزار و ۷۰۰، گوشت قرمز به صورت جداگانه ۵۵ هزار، برنج هندی ۶ هزار و ۵۰۰ و شکر ۳۲۵۰ تومان عرضه میشود.نوده فراهانی گفت: برای مهرماه نمایشگاه پاییزه در دستور کار قرار گرفته و قرار بر آن است تا این نمایشگاهها در سه نقطه شهر تهران برگزار شود.وی ادامه داد نمایشگاه پاییزه تهران از ۲۱ شهریورماه به مدت ۱۱ روز دایر شود.

عرضه ۷۵۰ تن چای وارداتی با ارز دولتی

در ایام محرم و صفر

رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از عرضه ۷۵۰ تن چای وارداتی با ارز دولتی در ایام محرم و صفر خبر داد.عباس تابش در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به توزیع بخشی از چای وارداتی با ارز دولتی در طرح محرم و صفر اظهار کرد: در هفتههای گذشته چندین جلسه با شرکتهای واردکننده چای داشتیم و با توجه به اسناد چای وارداتی با ارز رسمی، گزارش کاملی از این بررسیها را به ستاد تنظیم بازار اعلام کردیم.رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده، 750 تن چای وارداتی با ارز دولتی شناسایی شدند که این میزان چای برای طرح محرم و صفر و تامین چای مورد نیاز در این طرح تخصیص یافت.

کاهش نرخ ارز بی تاثیر در بازار مبل

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان درباره کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار مبل اظهار کرد: کاهش نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار مبل نداشته است چراکه تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه را با نرخ بالا تهیه کنند.عبدالحسین عباسی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه خرید مردم در بازار کمتر شده است تصریح کرد: علت این امر را می توان خارج شدن مبل از سبد خانوار دانست چرا که دیگر مبلمان جزو کالای لوکس به شمار می آید.عباسی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولیدات مبل داخلی و ۳۰ درصد مابقی وارداتی است افزود: امیدواریم که تمام تولیدات ما داخلی شود البته مواد اولیه همچون پارچه و رنگ از خارج وارد میشود.

هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده

فاقد پلاک ممنوع است

مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است.به گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عباسی با بیان این که در سامانه هویتگذاری سرعت ثبت بالا رفته است، اذعان داشت: پلاکگذاری اصالت دام را نشان میدهد، در گذشته سامانه اصلاح نژاد و هویتگذاری یکی بوده است که اکنون جداسازی شده تا تداخل در فرآیند ایجاد نشود.وی ابتدا و انتهای دامهای پلاکگذاری را قابل ردیابی بیان و اظهار کرد: از مشکلات و چالشهای هویتگذاری دام وارداتی بودن مواد اولیه جهت ساخت پلاک گوش، مقرون به صرفه بودن واردات پلاک گوش استاندارد که البته دو تا سه کارخانه تولید پلاک داریم و در حال افزایش آن هستیم، پایین بودن توان مالی اتحادیهها برای خریداری پلاک شماره گوش دانست.

رئیس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان نوشتافزار انتقاد کرد؛
 

گروه اصناف: رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشتافزار گفت: با وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه تولیدکنندگان دفاتر در ابتدا ارز 4200 تومانی دریافت کنند و سپس مصوب شد که ارز نیمایی به آنها اختصاص یابد اما چون بیشتر کارگاههای فعال در این حوزه کوچک هستند و از لحاظ منابع مالی محدودیت دارند، نتوانستند هیچکدام از این ارزها را دریافت کنند و مجبور شدند کاغذ مورد نیاز را از بازار آزاد دریافت کنند.

علیرضا صنعتکار رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشتافزار در گفتوگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت لوازمالتحریر و نوشتافزار در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: قیمت تمامشده این صنعت نیز مانند صنایع دیگر تحت تاثیر افزایش قیمت دلار بالا رفته و با توجه به اینکه مواد اولیه سه برابر افزایش داشته اما به طور متوسط قیمت نهایی نوشتافزار 2.5 برابر رشد داشته است.

وی در خصوص دفاتر مشق گفت: در این حوزه با توجه به اینکه قیمت کاغذ پنج برابر شد، قیمتها با شتاب بیشتری بالا رفت. با وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه تولیدکنندگان دفاتر در ابتدا ارز 4200 تومانی دریافت کنند و سپس مصوب شد که ارز نیمایی به آنها اختصاص یابد اما چون بیشتر کارگاههای فعال در این حوزه کوچک هستند و از لحاظ منابع مالی محدودیت دارند، نتوانستند هیچکدام از این ارزها را دریافت کنند و مجبور شدند کاغذ مورد نیاز را از بازار آزاد دریافت کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه ضعف مدیریت در عرضه و توزیع کاغذ باعث افزایش چند برابری قیمت دفاتر مشق شد. در سایر مواد مورد نیاز مانند فنر و چاپ افزایش قیمت نداشتیم. در بحث قیمتها هر بند کاغذ تا قبل از نوسانات ارزی 80 تا 100 تومان بود اما اکنون قیمت آن به 400 الی 500 تومان رسیده است. با توجه به کاهش درآمد مردم و پایین آمدن قدرت خرید آنها، کارگاههای ما اکثرا بدون سود تولیدات خود را عرضه میکنند. فقط برای آنکه در این شرایط زنده بمانند و کارگران خود را اخراج نکنند.

وی در خصوص دفاتر سهمیه بندی و تاثیر آن و دفاتر تولید شده گفت: دولت یکسری کاغذ 4200 تومانی خریداری کرده که در مجموع توانسته است 15 میلیون جلد دفتر مشق تولید کند و قرار است توسط ستاد تنظیم بازار در سطح نمایشگاههای عرضه مستقیم و مناطق محروم توزیع شود. این دفاتر یارانهای تاثیری بر روی بازار نهایی ندارد. ما تقریبا 14 میلیون دانشآموز داریم که به طور تقریبی اگر هرکدام از آنها در سال پنج دفتر استفاده کنند، به رقم 70 میلیون میرسیم که از آن تعداد فقط 15 میلیون دفاتر یارانهای است. پس بخش اعظمی توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

صنعتکار در خصوص سایر اقلام نوشتافزاری گفت: در بحث مداد، مغز و چوب آن با ارز 4200 تومانی وارد شده است و در بحث خودکار نیز کاملا تولید داخل داریم. با توجه به حمایتهای خوبی که از تولیدکنندگان صورت گرفته و افزایش قیمت ارز، واردات به شدت کاهش داشته اما متاسفانه در هفتههای اخیر برخی افراد سودجو قطعات بیکیفیت خودکار با تعرفه کم وارد میکنند و به اسم تولید داخل به بازار عرضه میکنند که همین باعث بدنامی تولیدکنندگان داخلی میشود. فلذا ما از مصرفکنندگان تقاضا داریم تا در وقت خرید دقت لازم را داشته باشند و فقط کالایی را خرید کنند که آرم استاندارد دارد. ما نیز همزمان با سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال مکاتبه هستیم تا جلوی واردات این کالاهای درجه سه گرفته شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه اجلاس منطقهای oie در شهر سندایی ژاپن با همتایان خود از کشورهای کره جنوبی، بنگلادش و سنگاپور دیدار و گفتوگو کرد.به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی در دیدار با همتای کره جنوبی از همکاریهای اخیر کره جنوبی در پذیرش گواهیهای بهداشتی ایران و صدور مجوز واردات محصولات آبزیان ایران تشکر کرد. وی گفت: کره جنوبی دارای ظرفیتهای خوبی در حوزههای مرتبط دامپزشکی است که ایران علاقهمند به ورود به کره است. رئیس سازمان دامپزشکی خواستار همکاری دو کشور در زمینه های بیوتکنولوژی به ویژه واکسن شد.در این دیدار، رئیس دامپزشکی کره جنوبی نیز با ابراز خوشحالی از مجوزهای صادره برای محصولات ایرانی خواستار توسعه همکاریهای فنی بهداشتی شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: بازار در وضعیت عادی قرار دارد و خبری از افزایش قیمت نیست و وضعیت باثبات است.علی اصغر ملکی در گفتوگو با میزان، گفت: قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تحویل به واحدهای صنفی بین ۹۴ هزار تومان تا ۹۶ هزار تومان است که با قیمت ۱۰۴ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود.وی درباره میزان مصرف گوشت گوسفندی در محرم افزود: با توجه به گران بودن گوشت گوسفند، مصرف گوشت گوساله به دلیل اینکه قیمت مناسب تری دارد بیشتر مورد استفاده هیاتها قرار میگیرد.وی ادامه داد: با اتمام دهه اول محرم و اتمام مراسم عزاداری انگیزه دامداران برای نگه داشتن دام از بین میرود و قاعدتا عرضه بیشتر میشود.وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود قیمت گوشت طی روزهای آینده بدون افزایش خواهد بود و این ثبات ادامه خواهد داشت.