استفاده مناسب از شرکتهای تولید داخل

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن در چند سال اخیر حمایتهای قابل قبولی از شرکتهای تولید داخل در حوزه خدمات ریلی صورت داده، بهویژه در این حوزه اعتبارات قابل قبولی در قالب تسهیلات به کارخانجات اختصاص داده شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به رویکرد جدید دولت برای تولید تجهیزات ناوگان حمل و نقل ریلی در کارخانجات داخلی، گفت: خوشبختانه با توافق وزارتخانههای مربوطه از جمله وزارتخانههای راه و شهرسازی و صمت، دولت به سمت حمایت از تولید داخل و بومیسازی تجهیزات گام برداشته است.

 

محرومیتزدایی با ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی اولویتدار تا پایان سال جاری تکمیل و بهرهبرداری میشود گفت: طبق برنامهریزی تا پایان سال ۹۹ کشور از ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته برخوردار میشود که یک رکورد جدید در زمینه محرومیتزدایی خواهد بود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی محمد اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پل کابلی پلسفید به طول ۶۰۰ متر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این پل یک نماد عمرانی برای شهر پلسفید خواهد بود که طبق یک برنامه زمانی ۳۰ ماهه تکمیل و آماده بهرهبرداری خواهد شد.

 

سرآغاز فصلی نو در حوزه حمل و نقل

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گفت: پرواز مسافری در استان البرز سرآغاز فصلی نو در حوزه حمل و نقل استان به شمار میآید .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام، نادر ثناگو مطلق با اشاره به برگزاری جلسات کمیته مسافری جهت برنامهریزی و طراحی مقدمات شروع پروازهای مسافری گفت: بیش از ده جلسه در این خصوص برگزار کردهایم و موضوعاتی چون حضور ایرلاینها نوع و نحوه حضور نهادهای همکاری استانی در خصوص خدمات شهری همچون تاکسیرانی اتوبوسرانی تبلیغات و ...مورد بررسی قرار گرفتهاست.

چهارمین ملاقات مردمی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به همراه معاون املاک و حقوقی و رؤسای ادارات املاک و واگذاری، به مشکلات مردم رسیدگی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداراه ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، ۱۱ مورد ملاقات مردمی با موضوعات حل مشکلات شهرک آویشن، واریز اقساط مسکن استیجاری، حل مشکل مسکن مهر، زمین معوض و ... از جمله موارد مطرح شده طی ملاقات مردمی رضا نگهبان بودهاست.

لازم به ذکر است رضا نگهبان تاکنون به مشکلات ۳۷ نفر از شهروندان استان تهران فقط در ملاقاتهای مردمی سال جاری پاسخ گفته است.

نخستین چک دوساله هواپیمای ATR

در کشور در حال انجام است

برای اولین بار در کشور، چک دوساله سه فروند ATR۷۲-۶۰۰ در حال انجام است.

محمود نادری، مدیر آشیانه شماره ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای نخستین بار در کشور، سه فروند از هواپیماهای ATR۷۲-۶۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای انجام چک دو ساله به آشیانه این شرکت در فرودگاه مهرآباد مراجعه کردهاند.

وی ادامه داد: در این بازرسیها یک فروند ای تی آر با رجیستر EP-ITE به آشیانه شماره یک ایرانایر مراجعه کرده و اکنون فرآیند بازرسی آن تقریبا به اتمام رسیدهاست. همچنین دو فروند ای تی آر با رجیسترهای EP-ITC و EP-ITA در آشیانه شماره ۳ ایران ایر قرار دارند که عملیات بازررسی هواپیمای تانگو چارلی به اتمام رسیده و این هواپیما احتمالا فردا به خط پروازی باز خواهد گشت. فرآیند چک تانگو آلفا نیز به تازگی آغاز شدهاست. گفتنی است چک دوساله یکی از مراحل دورهای تعمیر و نگهداری هواپیماست که برای نخستین بار در کشور انجام شده و طی آن سامانههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و صندلیهای هواپیما نیز برای بررسی بیشتر از هواپیما جدا میشوند. اکنون امکان انجام این چک در کشور بدون نیاز به متخصصان داخلی و با اتکا به توان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» وجود دارد.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تشریح کرد:

گروه راه و مسکن: دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما گفت: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه مرجع تصمیمگیری درباره قیمت بلیط هواپیما، شرکتهای هواپیمایی هستند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با حضور در برنامه روی خط خبر، با اشاره به وابستگی صنعت حملونقل هوایی به نرخ ارز گفت: قیمت بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین میشود و در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی نرخ بلیط هواپیما ادامه داد: اخیرا با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار، با هماهنگی انجام شده قرار شد نرخ جدید بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز ۱۱ هزار تومان تعیین شود که این کار انجام شد و از طریق انجمن شرکت های هواپیمایی جمع بندی و اطلاع رسانی شده است.

سامانی با اشاره به اینکه نرخ بلیط به صورت یک بازه متشکل از کف و سقف قیمتی ارائه میشود، گفت: قیمت بلیط شناور است و در بازه اعلام شده عرضه می شود. بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، همیشه این تصور وجود داشت که رهاسازی رخ داده است. انجمن برای از بین بردن این ذهنیت و کمک به دستگاههای نظارتی برای نظارت بهتر بر بازار بلیط هواپیما، کف و سقف نرخی را اطلاع رسانی کرد. اکنون دستگاه های نظارتی با اطلاع از بالاترین کلاس نرخی میتوانند بازار را رصد کرده و اگر تخلفی صورت گرفت و بلیطی با نرخ بالاتر فروخته شد، برخورد کنند. وی ادامه داد: فروش بلیط در سقف قیمتی به صورت بسیار محدود اتفاق میافتد. به عنوان مثال با اینکه سقف قیمت بلیط هواپیما در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده، در ۵ ماه گذشته میانگین نرخ بلیط در این مسیر ۳۸۸ هزار و ۸۵۱ تومان بوده است.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص لزوم قیمتگذاری بلیط هواپیما گفت: بر اساس قانون ۱۳۲۸ مجلس وقت، مرجع تعیین نرخ حمل و نقل هوایی شورای عالی هواپیمایی است. در ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه نیز ذکر شده که نرخ بیلط باید آزاد شود که در سال ۹۳ این اتفاق افتاد و شورای عالی هواپیمایی نیز به این مصوبه احترام گذاشته است.

وی ادامه داد: اکنون قیمتگذاری بلیط هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی و بر اساس هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و با نظارت شدید این سازمان بر تمام جنبهها انجام میشود.

سامانی با اشاره به هماهنگی انجمن شرکتهای هواپیمایی با سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان درباره قیمت بلیط هواپیما گفت: ماه گذشته انجمن در جلسهای با شورای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، درباره نرخ بلیط هواپیما توضیح داد و کارشناسان این شورا نرخ تیرماه شرکتهای هواپیمایی را پذیرفتند. اکنون با توجه به اینکه نرخ بلیت ۱۰ درصد کاهش پیدا میکند، قیمتهای جدید قطعا مورد تایید شورای حمایت خواهد بود.

گروه راه و مسکن: رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: موقعیت بندر چابهار در منطقه بینظیر است چرا که یک کریدور بسیار خوب برای ترانزیت هم از جهت واردات و هم صادرات است. به همین خاطر هر کس در بندر چابهار سرمایهگذاری کند سود خوبی را دریافت خواهدکرد.

به گزارش تجارت، ابراهیم جمیلی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت بینظیر بندر چابهار در خصوص جذب سرمایهگذار و ترانزیت کالا در منطقه اظهار داشت: مشارکت هند در بندر چابهار یکی از تصمیمات خوبی بود که در حوزه جذب سرمایهگذار خارجی اتفاق افتاد. چه بسا اگر این اتفاق نمیافتاد، بندر چابهار در بحث تحریمها نمیتوانست از معافیت استفاده کند.

وی افزود: در این خصوص سرعت بخشی در بحث بوروکراسی اداری باید طوری باشد که سریعتر عمل شود تا شاهد حضور هرچه پررنگتر بخش خصوصی و خارجیها جهت سرمایهگذاری باشیم.

جمیلی ادامه داد: موقعیت بندر چابهار در منطقه بینظیر است چراکه یک کریدور بسیار خوب برای ترانزیت هم از جهت واردات و هم صادرات است. به همین خاطر همه باید تلاش کنیم که این بندر سرعتی بیش از آنچه که الان در آن شاهد هستیم را داشته باشد. به همین خاطر هرکس در بندر چابهار سرمایهگذاری کند سود خوبی را دریافت خواهد کرد.