روحانی از شکست دولت آمریکا به وسیله مردم ایران خبرداد؛

رئیس جمهور با تأکید بر شکست توطئه آمریکا در فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران، گفت: امروز همه آمار، ارقام و روحیه مردم نشان میدهد که دوران اثرگذاری فشار حداکثری به پایان رسیده است.

به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: همه آمار و شرایط نشان میدهد، مسیری که ملت، نظام، رهبری، نیروهای مسلح و همه جناحها انتخاب کردهاند، درست است و باید با وحدت، اتحاد و یکپارچگی این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور افزود: ملت بزرگ ایران با مقاومت، نشاط، کار و تلاش و فداکاری حداکثری توانستند تحریم حداکثری و تروریسم اقتصادی را شکست دهند . مردم ایران در این یکسال و نیم گذشته کمر دولت آمریکا را شکستند و هیچ تردیدی وجود ندارد که امروز قدرت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است.

روحانی با اشاره به اینکه دوست و دشمن به قدرت ، صبر و ایستادگی مردم ایران اعتراف میکنند، خاطر نشان کرد: دنیا در برابر این ایستادگی ملت ایران ، دچار اعجاب است؛ 83 میلیون نفر مردم ایران دست به دست هم دادند و در برابر قدرتها بویژه آمریکا و صهیونیسم ایستادگی کردند و امروز بهترین امنیت، شرایط و روحیه در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: البته مردم از لحاظ اقتصادی دچار مشکلاتی هستند که همه باید دست به دست هم داده و در راستای کاستن از مشکلات مردم تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز همه آمار و ارقام و علامتها نشان میدهد که مردم حتی در مشکلات اقتصادی هم قادر به حل مسایل و کاهش مشکلات هستند، گفت: اینکه بانک مرکزی اعلام میکند، تولید صنایع بورسی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل میدهد در شهریور ماه 1.2 درصد رشد مثبت داشته است، موضوعی بسیار مهم و به معنای آن است که فشار حداکثری در هم شکسته است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه بانک مرکزی در 6 ماه نخست سال قادر بوده 19 میلیارد دلار برای واردات اجناس و کالاهای مورد نیاز کشور اختصاص داده که 8.2 میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی بوده، آماری مثبت و قابل توجه است.

روحانی اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که انبارها در بندرگاهها پر بوده و این تحرک و جنب و جوش بنادر و گمرکات کشور بزرگترین علامت شکست آمریکا در این فشار بیرحمانه و غلط نسبت به ملت ایران است و امروز در شرایطی قرار داریم که میتوانیم در بخش اقتصادی گامهای مثبتی را برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال پول خرید تضمینی گندم را زودتر از سالهای گذشته به کشاورزان پرداخت کردیم، تصریح کرد: اگر دولت کارآمد نیست و وضع خوبی ندارد، باید امسال در شرایط فشار این پول را دیرتر به کشاورزان میدادیم اما امسال زودتر از هر زمان دیگر آن را پرداخت کردیم.

روحانی افزود: اینکه در بخش عمرانی توانستیم در 6 ماهه نخست امسال 29 هزار میلیارد تومان ، هزینه و سرمایهگذاری کنیم به معنای قدرت جمهوری اسلامی ایران و پیروزی این ملت در مسیری است که در آن حرکت میکند.

رئیس جمهور ادامه داد: براساس آماری که وزارت نیرو ارایه کرده تا پایان سال جاری هر هفته یک پروژه مهم، آب یا برق در سطح کشور افتتاح خواهد شد که جمعاً 227 پروژه با ارزش بیش از 33 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی در هر استان بیش از هزار میلیارد تومان طرح تنها در بخش آب و برق افتتاح خواهد شد که این به معنای موفقیت ملت و کارآمدی دولت و نظام است.

روحانی اظهار داشت: تا پایان سال علاوه بر سدهایی که در 6 ماهه اول امسال افتتاح شده، 10 سد دیگر نیز در کشور به بهرهبرداری خواهد رسید؛ همچنین 26 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور تا پایان سال انجام میشود و به 1124 روستا آبرسانی بهداشتی صورت گرفته و 29 تصفیهخانه فاضلاب و 12 تصفیهخانه آب شرب افتتاح شده و 3 هزار مگاوات به تولید برق نیروگاهی کشور اضافه میشود.

رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که سالانه حدود 1700 مگاوات به تولید برق کشور اضافه میشده و در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم تقریباً به طور متوسط حدود 2 هزار مگاوات بوده است و اینکه 3 هزار مگاوات برق تولید میشود به معنای توسعه و قدرت ما است.

روحانی با بیان اینکه آمارها و شاخصهایی که مرکز آمار ایران در موضوع اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته اعلام کرده ارزشمند و حائز اهمیت است، گفت: براساس این آمار مشارکت مردم افزایش و نرخ بیکاری 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در تابستان سال گذشته افراد شاغل در کشور 23 میلیون و 900 هزار نفر بودند که این رقم در تابستان 98، 24 میلیون و 750 هزار نفر است که این آماری افتخارآمیز است. یعنی در طول این یکسال 843 هزار اشتغال در کشور ایجاد شده و این آمار براساس معیارهای جهانی در زمینه اشتغال است.

روحانی افزود: براساس همین آمار نرخ بیکاری در تابستان گذشته 3 میلیون و 350 هزار نفر بوده که امسال 2 میلیون و 900 هزار نفر است و نشان میدهد که 450 هزار نفر از بیکاری باقیمانده از گذشته از بین رفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریستها در آن منطقه جمع شدهاند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مشکلی جدید در منطقه مواجه نشویم.

روحانی با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماههای آینده به عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی این جناح و یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناحها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.

روحانی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناحهای مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروههایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگتر کنیم، نتیجه مثبتتری خواهد داشت.

روحانی افزود: مردم خودشان خوب میفهمند و بهترین ها را انتخاب میکنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر میشناسند و انتخاب میکنند.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر آمریکا و دشمنان ملت ایران شکست حتمی بدهیم.

روحانی با گرامیداشت ایام اربعین حسینی، گفت: خوشبختانه فضایی ایجاد شده که مردم این حرکت عظیم معنوی را با هوشیاری و بیداری انجام میدهند.

رئیس قوه قضاییه بر رفع موانع سرمایه گذاری تاکید کرد
 

رئیس قوه قضاییه گفت:کسی که سرمایه گذاری میکند اگر به هر دلیلی در نظام اداری دچار مشکل شد بایستی به سازمان بازرسی مراجعه کند و این سازمان بایستی کار را دنبال کنند و ببیند گیر کجاست.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در آیین نکوداشت سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید براینکه کارافرین و سرمایه گذار باید ببیند کارش سریع انجام میشود افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان فرمودند هفت خوان یا هفتاد خوان. این خوانهایی که بعضی از سرمایه گذاران را دچار تردید میکند و میگویند چرا سرمایه مان را اینجا بگذاریم.

وی گفت: باید تمام بخشها ترتیبی اتخاذ کند که کار سرمایه گذار تسهیل شود. تسهیل سرمایه گذاری در گرو این است که بازرسی کل کشور اگر سرمایه گذار و کارافرینی به هر دلیل دچار "خان بی جهت " شد این موضوع پیگیری شود و گیرهای بیجا در دستگاههای اداری برداشته شود تا زود کارخانه برپا و تولید رونق بگیرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از فسادها و کجیهایی که در نظام اداری صورت میگیرد محصول یک اقدام یک شبه و یک روزه نیست، بلکه محصول یک غفلت، بی توجهی و چشم بستن بر فساد و خلاف است، گفت: این موضوع یک مدتی است به مسئلهای تبدیل شده که امروز برای مردم، مسئولین و همه غیرقابل تحمل است.

وی با تاکید بر اینکه باید احساس مسئولیت نسبت به مسئله داشت، تصریح کرد: در روایات بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه است و لذا فساد کم هم نباید تحمل شود تا به یک مسئله بزرگ تبدیل گردد.

رئیسی ادامه داد: برخی ارقام گاهی از رسانهها پخش میشود که اگر رقم پایینی باشد میگویند کم است! چون یک رقم بالاتری به او گفته شده است در حالی که رقمِ کم هم مشکل است و از همین رقم پایین شروع میشود تا به ارقام بالا میرسد.

رئیس قوه قضاییه خطاب به مدیران و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور، تصریح کرد: نظارت جز لاینفک حکمرانی خوب است و یکی از اجزای مهم در حکمرانی خوب مسئله نظارت و بازرسی علی الدوام است.

«تجارت» بررسی کرد:

گروه اقتصاد کلان: فرار مالیاتی را رقمی در حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان دانسته اند و درشرایطی که دولت به درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور نیاز جدی دارد این حجم از فرار مالیاتی اصلا توجیه بردار نیست. ناکارآمدی زیرساخت های مالیاتی در این مورد حرف اول را می زند. از همین رو، روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ۳ اقدام این وزارتخانه برای کاهش فرارهای مالیاتی گفت: برخی افراد مالیاتهای معوق را به عنوان فرار مالیاتی تلقی میکنند که درست نیست.

فرهاد دژپسند، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برای اینکه جلوی فرار مالیاتی را بگیریم باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم و بهترین ابزار هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیندهاست.

وی ادامه داد: خوشبختانه تصویب قانون صندوق های مکانیزه به این امر کمک میکند و اگرچه شورای نگهبان ایراداتی گرفته و این قانون به مجلس بازگشته اما امیدواریم در آینده ای نزدیک، مجلس رفع ایراد کرده و این قانون تصویب و ابلاغ شود.

دژپسند راهکار دوم را تصویب قانون ارزش افزوده در مجلس دانست و افزود: امیدواریم قبل از تصویب بودجه سال ۹۹ این قانون تصویب شود تا با آغاز سال آینده به اجرا درآید.

وی گفت: سومین مورد کامل کردن اطلاعات مالی است. در این زمینه قوانین مختلف مانند ماده ۱۶۹ و قانون ۱۶۹ مکرر وجود دارد تا اطلاعات را جمع کرده و بر مبنای اطلاعات درست فرآیند را شناسایی کنیم. البته کامل کردن اطلاعات مالی در کنار موارد اول و دوم موثر است و یک کار زیربنایی به شمار میآید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با توجه به این ۳ راهکار، شبکه جامع نظام مالیاتی و شبکههایی اطلاعاتی را کامل میکنیم تا با فرار مالیاتی مقابله کنیم.

  • ضرورت اصلاح ساختار سازمان مالیاتی

    در همین ارتباط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید اگر سازمان امور مالیاتی بخش کوچکی از وزارت اقتصاد و دارایی باشد و ساختار و چارت آن تغییر نکند، درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده وصول نمیشود.

    الیاس حضرتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ارجاع مواد 25 و 26 لایحه مالیات برارزش افزوده به کمیسیون متبوعش، گفت: با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم- که دولت باید لایحه آن را تقدیم کند- کشور وارد فضای جدیدی میشود که در این فضا به درآمدهای نفتی تکیه نمی شود یا این درآمدها برای هزینههای عمومی کشور استفاده نمیشود.

    حضرتی اضافه کرد: نمی توان با امکانات گذشته از سازمان مالیاتی انتظار وظایف جدید داشت اگر در گذشته سازمان امور مالیاتی برای انجام وظیفه خود دوچرخه داشت حال حداقل به وان نیاز دارد.

  • دولت مسئول افزایش فرار مالیاتی است

    از سوی دیگر، یک کارشناس معتقد است در جنگ اقتصادی؛ دولت مسئول افزایش فرار مالیاتی است!

    یزدی زاده در مصاحبه با "رویداد" با اشاره به مهمترین عوامل فرار مالیاتی بیان داشت: این قضیه به تعریف ما از مالیات مبنی بر پرداخت اجباری غیرجبرانی برمی گردد.

    وی افزود: بسیاری از افراد علاقه ای به پرداخت اجباری غیرجبرانی ندارند و مایلند از پرداخت مالیات فرار کند، حتی در کشورهایی هم که فرار مالیاتی کم است، افراد علاقمند به فرار مالیاتی هستند اما امکان فرار ندارند.

    کارشناس اقتصادی و مالیاتی با اشاره به شاخص فرار مالیاتی عنوان کرد: در اقتصادهایی که خرید و فروش ها به صورت نقدی و غیرقابل ردیابی امکان پذیر است فرار مالیاتی هم گسترده می شود و از این رو کشورها به شدت در تلاشند تا نقل و انتقال مالی را کنترل کنند.

    یزدی زاده کنترل نقل و انتقال مالی را تنها راه کنترل فرار مالیاتی دانست و گفت: زیرساخت ها و قوانین در ایران عامل فرار مالیاتی هستند اما مهمتر از همه، بحث چک حامل است، متاسفانه با وجود حذف چک حامل در "قانون جدید چک" اما نهایتاً دو سال به دولت وقت داده شد تا چک حامل را حذف کند.

    کارشناس اقتصادی و مالیاتی تأکید کرد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نباید در شرایط جنگ اقتصادی تعلل کنند، به راحتی می توان قانون چک را اجرایی کرد و فرار مالیاتی را به حداقل رساند.

  • مقابله با فرار مالیاتی نیازمند عزم جدی

    همچنین در ادامه "رویداد"، کریمی با اشاره به اهمیت و نقش مالیات در اقتصاد کشور گفت: رسیدن مالیات و درآمدهای مالیاتی به جایگاه واقعی خود نیازمند عزم ملی است.

    وی با اذعان به غلفت از وصول مالیات به دلیل وابستگی اقتصاد و درآمدهای دولت به نفت بیان کرد: یکی از خلأها و کاستی های جدی در این خصوص نبود زیرساخت های اطلاعاتی از فعالیت های اقتصادی و تراکنش های بانکی و معاملات است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: البته در سال های اخیر تلاش های خوبی صورت گرفته است، سامانه جامع مالیاتی کشور پیشرفت های خوبی کرده و از طریق ارتباط گیری با سامانه های جامع در سایر بخش درآمد واقعی مودیان را شناسایی کرده است.

  • نتیجه

    اگرچه کارشناسان و همچنین مسئولان و برنامه ریزان عمدتا برناکارآمدی نظام مالیاتی و ضرورت ساماندهی به این وضعیت تاکید می ورزند اما تعلل و امروز و فردا کردن به خصوص از سوی قوای مجریه و مقننه بیشتری تاثیر را در تداوم فرار مالیاتی دارد و به نظر می رسد دستگاه های مسئول بایستی به طور ضربتی و با عزم فراوان به این موضوع ورود کنند.

 

 

وزیر صنعت هشدار داد؛

گروه صنعت و معدن: وزیر صنعت با اشاره به اینکه ایران عضو موقت اتحادیه اوراسیا شده، گفت: عضویت موقت ایران در یک اتحادیه منطقه ای و بین المللی در شرایط جدید نشان می دهد که امکان حذف و انزوای ایران در معادلات جهانی وجود ندارد.

«رضا رحمانی» در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از سه سال مذاکره به عنوان عضویت موقت اتحادیه اوراسیا پذیرفته شد به طوری که قبل از ایران پنج کشور روسیه ، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان و قرقیزستان به طور رسمی عضو این اتحادیه بودند و چند کشور در حال مذاکره هستند.

وی با بیان اینکه ما در این اتحادیه حضور فعال داریم اظهارداشت: دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان اقتصاد مهم دنیا پذیرفته ، ضمن اینکه در این توافقنامه ایران ۳۶۰ کالا را به آنها و از سوی مقابل ۵۱۰ کالا را به جمهوری اسلامی ترجیح دادند که در حال مطالعه و بررسی است.

وزیر صنعت تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی و اتاق مشترک ایران و روسیه شیوه های لازم فراهم شده و این امر باید به نفع اقتصاد ملی و صادرات است.

وی اضافه کرد: صادرات ایران به روسیه با وجود روابط دو کشور قابل توجه نیست، بنابراین امسال یکی از برنامه های ایران توسعه صادرات به کشورهای همسایه است که فرصت خوبی برای بخش خصوصی به شمار می رود، زیرا برخی کالاها دارای تخفیفات و ترجیحات هستند.

به گفته وزیر صنعت، بخشی از این کالاها در کشور تولید می شود و این مزیتی است که می توان بازار این کشورها را در اختیار گرفت.

برخورد وزارت صنعت با عرضه کنندگان لوازم خانگی جعلی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره ادعای رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مبنی بر وجود تولیدات با برندهای جعلی در بازار گفت: هر کسی در این کشور بر مبنای ادعایی که دارد ، مدارک ارایه دهد و رئیس اتحادیه لوازم خانگی مسئول حوزه کاری خود است و بنابراین چنانچه خلافی وجود دارد باید پیگیری کند.

وی با بیان اینکه جامعه نیازمند فرهنگسازی است افزود: امسال یکی از اولویت های وزارت صنعت، تولید داخلی لوازم خانگی است و در برخی اقلام مانند یخچال و فریزر رشد مثبتی داشته اند و در برخی اقلام همانند تولید تلویزیون با کاهش روبرو شده ایم که با خروج برندهای سامسونگ و ال جی از کشور به نظر می رسد بازار آنها توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

به گفته رحمانی، چندی پیش خط تولید لوازم خانگی هوشمند در یکی از شهرهای کشور افتتاح شده و در برخی موارد دیده شده محصول تولید داخل با برندهای خارجی به مشتریان ارایه می شود که باید این مهم برندسازی و فرهنگ سازی شود.

وی افزود: اکنون مردم باور دارند که خیلی از کالاهای ایرانی کیفیت دارند، یک زمانی برخی کالاهای تولید کیفیت پایینی داشتند، اما اکنون از صادرکنندگان و تولیدکنندگان درخواست شده تا جنس غیرکیفی صادر نکنند تا جنس ایرانی بدنام نشود.وزیر صنعت خروج برندهای سامسونگ و ال جی را خلاف قانون تجارت دانست و گفت: این صحیح نیست که یک برند خلاف قانون تجار دنیا با تهدید یک کشور از کشور دیگر باوجود اینکه قرارداد دارند، خارج شوند، اما با این وجود برنامه داخلی سازی تولیدات لوزم خانگی در کشور دنبال می شود.

  • عرضه لوازم خانگی ایرانی طی دو ماه آینده

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه پیش بینی شده تولید کیفی لوازم خانگی است تا سدی در مقابل واردات باشد، افزود: طبق برنامه قرار است ماشین لباسشویی، یخچال و تلویزیون با برند ایرانی تولید و تا ۲ ماه آینده به بازار عرضه شود.

    وی اضافه کرد: تولیدکنندگان می توانند برای ثبت تولیدات خود به اندازه نیاز داخلی یا حتی کمتر از ان به معاونت امور صنایع وزارت صنعت مراجعه کنند تا موانع تعرفه ای و حمایت های دیگر از آنها انجام شود.

    رحمانی درباره ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به این بخش گفت: ممکن است فضا برای ورود این شرکت ها روان نباشد، اما از این موضوع استقبال می کنیم و ورود اینها به حوزه بازار، صنعت و معدن راه نجات به شمار می رود.

    وی اظهارداشت: چنانچه کالایی مورد نارضایتی مردم باشد، ضرورت دارد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دستگاه های نظارتی در این زمینه وارد شوند تا با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و برندهای جعلی برخورد قانونی شود.

  • ۱۰ میلیارد دلار کالای داخلی جایگزین واردات می شود

    وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه به نفع کشور است که شفاف عمل شود، گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار تولید داخل را جایگزین واردات در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی ، لوازم خانگی ، صنایع مخابراتی ، خودرو، قطعه سازی و پوشاک شود.

    به گفته وی، این موضوع به تفکیک است از مجموع ۱۰ میلیارد دلار مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خودروسازی و قطعه است که حداقل ۴۰۰ میلیون تومان ان مربوط به امسال است.

    وی حرکت وزارت صنعت را رو به جلو دانست و تصریح کرد: وظیفه وزارت صنعت به عنوان دستگاه حاکمیتی و سیاست کلان کشور این است که نهضت ساخت داخل دنبال شود و باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

ظریف تشریح کرد؛

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: اقدامات آمریکا علیه مردم ایران نوعی جنایت جنگی است؛ چرا که در جنگ اقتصادی خود علیه ایران ، شهروندان غیر نظامی را هدف اصلی قرار داده است .

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس بینالمللی اقتصاد جهانی و تحریمها با بیان اینکه در عصر پیوستگی اقتصادهای جهانی، حوزههای اقتصادی، مالی، علمی و فناوری وزن بیشتری در مولفههای قدرت ملی دارند، تصریح کرد: امروز یکی از شروط لازم برای رسیدن به امنیت ملی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات راهبردی و جهانی مدنظر قرار دادن ملاحظات اقتصاد سیاسی است. تحول مفهوم امنیت ملی از فقدان تهدید به امنیت پایدار سبب شده بیش از گذشته مفاهیم اقتصادی و دوام رشد اقتصادی به صورت مدنظر دولتها قرار گیرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت ترامپ مشاهده کردیم حوزه دیپلماسی به عرصهای برای گفتوگو جهت کاهش تراز منفی بازرگانی میان کشورها و مناطق، افزایش یا کاهش تعرفهها، تحریمها یا معافیتهای از تحریمها، مقابله با جرایم مالی در سطح بینالمللی و سیاستهای انرژی برای رقابتهای استراتژیک تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که چالشهای کلاسیک و خطرات ناشی از رقابتها و تنازعات کنشگران دولتی و تهدیدات روزافزون ناشی از کنشگران غیردولتی هم کاهش نیافته است. ظریف با اشاره به شرایط اقتصاد جهانی ابراز داشت: پیوستگی اقتصادها در عرصه جهانی، بستری را فراهم کرده که دولت آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا با حدود یک چهارم ظرفیت اقتصاد جهانی و برخوداری از شرایط برتر در عرصه بازارهای مالی و قدرت اثرگذاری بر رفتارهای سایر کشورها از این موقعیت برتر خود برای ایجاد فشار بر کشورهای مستقل مانند ایران، چین، روسیه، کوبا و ونزوئلا و... سوءاستفاده کند

با وجود مخالفت های جهانی رقم خورد؛

گروه بین الملل: بالاخره بعد از چند روز تحرکات نظامی در مرز ترکیه و سوریه اردوغان ماشه جنگ را کشید و عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگانهای مدافع خلق را با هدف ایجاد "منطقهای امن" اعلام کرد. اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است. همزمان نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" نیز ضمن تایید این حمله اعلام کردند، جنگندههای ترکیه حملات هوایی را در شمال سوریه آغاز کردند. در همین راستا، منابع ترکیهای اعلام کردند، این عملیات با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز شد و پس از آن عملیات توپخانهای را به دنبال خواهد داشت. ارتش ترکیه تهاجم خود به شمال سوریه را با همراهی نیروهای شورشی سوری موسوم به "ارتش آزاد" سوریه که از حمایت آنکارا برخوردارند، آغاز کرده است. خبرنگار المیادین گزارش داد، ارتش ترکیه انبارهای سلاح وابسته به یگانهای مدافع خلق کرد در سوریه را هدف قرار میدهد. در همین حال بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز، کردها از واشنگتن خواستند با ایجاد "منطقه پرواز ممنوع "در شمال شرق سوریه به حملات ترکیه پایان دهد. در همین راستا، منابع رسانهای ترکیه از احضار سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه جهت ارائه توضیحاتی پیرامون حمله نظامی در سوریه خبر دادند. اوایل دیروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه تلفنی گفتوگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پکک) و داعش اعلام کرده است. پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد. وی هرگونه حمله نظامی به سوریه را تجاوز به حاکمیت این کشور خواند. در پیام اردوغان آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات چشمه صلح علیه سازمانهای تروریستی پکک-یپگ و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده است. هدف ما نابودی این مجرای تروریستی است که تلاش دارند در مرز جنوبی ما تشکیل شوند و همچنین برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.» براساس بیانیه سرویس مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک، حملات هوایی هواپیماهای ترکیه در مناطق غیر نظامی است که این موجب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان محلی شده است. در همین حال دمشق ضمن بیان اینکه «رژیم اردوغان طمع توسعهطلبی دارد»، هشدار داد که آغاز تجاوز به خاک سوریه، آنکارا را در صف گروههای تروریستی قرار میدهد و ضربهای کشنده به روند مذاکرات سیاسی آستانه خواهد بود. یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت: «سوریه بشدت، اظهارات پوچ، مقاصد خصمانه رژیم ترکیه و تجمع نیروی نظامی در مرزهای» خود را بشدت محکوم میکند. دمشق اعلام کرد که «رفتار خصمانه رژیم اردوغان بروشنی، بیانگر طمع توسعهطلبانه ترکیه در اراضی سوریه است... نمیتوان این رفتار را تحت هیچ بهانهای توجیه کرد و نادیده گرفتن توافق آدناتوسط رژیم ترکیه، آنچه این رژیم درباره امنیت مرزها ادعا میکند، تکذیب میکند».

سرمقاله

محمدعلی پورمختار

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که به قصد دادخواهی و اعتراض به وضعیت این شرکت، راهی خانه ملت شده بودند، در مسیر شوش به تهران بازداشت شدند و موفق نشدند که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یابند، همچنین در پی این خبر گزارشاتی...... مبنی بر تعیین وثیقه 50 میلیونی برای کارگران بازداشتی اعلام شد؛ صحت و سقم این خبر فعلا تایید نشده است؛ اما آنچه واضح است مجلس محل بیان عقاید، نظرات و بیان مشکلات مردم است .

خانه ملت محل تظلم خواهی و رسیدگی به دردهای مردم است؛ نباید به آزادی بیان مردم، آن هم در مجلس و کمیسیونهای آن خدشه وارد شود؛ خانه ملت این حق را برای تمام مردم جامعه ایجاد کرده که اگر اعتراضی دارند برای دادخواهی برای حقوق خود حضور پیدا کرده و خواهان حل مشکلات خود باشند در این میان اعتراضات به زبان باشد یا تجمع؛ زمانی که مردم خواسته ای از قانون و نهاد قانونگذار دارند تا زمانی که صدمه ای به کسی وارد نکرده و اغتشاشاتی در جامعه ایجاد نکرده باشند، این خواسته آنها قابل احترام است؛ تجمع در مقابل خانه ملت و دادخواهی حقوق خود جرم نبوده و دلیلی بر بازداشت نبوده و نیست.

وثیقه براساس جرمی که شخص مرتکب شده معین می شود، صحت و سقم تعیین وثیقه ۵۰ میلیونی برای کارگران بازداشت شده که پیش از این در شبکه های اجتماعی مطرح شده بود باید مشخص شود.

اگر دستگیری این افراد صحت داشته باشد نمی توانیم مطالبات اقتصادی افراد را به سمت سیاسی بودن سوق دهیم، اگر این افراد رفتاری غیر قانونی و مخالف قوانین نداشته باشند، طبیعتا برخوردی از قبیل دستگیری و مشخص کردن وثیقه برای آزادی آنها جایگاهی نداشته و ندارد.

ما روزانه تعدادی از این تجمعات در مقابل مجلس داشته و داریم که در مقابل این تجمعات نمایندگان مربوطه هر شهر یا کمیسیون مربوطه حضور پیدا کرده و به خواسته این افراد توجه می نمایند و برای رسیدگی آن را در مجلس منعکس می کنند.

اگر این ماجرا صحت داشته باشد مبتنی بر ارتکاب یک عمل مجرمانه است؛ مردم برای پیگیری خواسته هایشان از مسائل اقتصادی گرفته تا فرهنگی به نهادها مربوطه مراجعه کنند و مسئولان موظف به پاسخگویی و پیگیری خواسته های آنها هستند؛ شاید رسیدگی به مطالبات آنها زمانبر باشد اما بدون شک پیگیر مشکلات مردم هستند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

افشین کلاهی

فعال اقتصادی

وصل کردن شرکت های متقدم به استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و جدید راهی موثری برای جذب سرمایه نیست بلکه بهترین راه ممکن است. استفاده از سرمایه خارجی در شرایط کنونی شعاری بیش نیست و در مورد موضوعی که وجود ندارد، نمی توان نظر داد. سرمایه گذاران داخلی..... و کسب وکارهای بزرگ و قدیمی تر، بهترین منبع تامین سرمایه و دیگر امکانات حضور در بازار برای کسب وکارهای نوپا به شمار می رند. این کسب وکارها بازار را می شناسند و می توانند امکانات عملی کردن و حضور موثر صاحبان ایده درمحیط را فراهم کنند.

بررسی اکوسیستم نوآوری و استارت آپی در خارج از کشور هم گویای تقویت این نگاه در سراسر جهان است. چه کسانی بر استارت آپ ها یا کسب وکارهای نوپای کوچک سرمایه گذاری می کنند؟ به طور معمول شرکت های بزرگتر کسب وکارهای دیگر را می خرند تا یا در سود آن ها شریک شده یا از خدمات آن ها استفاده کنند. از سوی دیگر، کسب وکارهای کوچک تر می توانند دسترسی بیشتری به بازار داشته و ایده های جدید عرضه کرده و بهتر خدمت کنند.

ایجاد ادبیات مشترک بین صاحبان کسب وکارهای متقدم و صاحبان ایده هنر اتاق بازرگانی، شرکت های واسطه و تشکل هاست.

صاحبان صنایع و سرمایه و صاحبان ایده هنوز به زبان مشترک نرسیده اند و این طبیعی است. صاحبان ایده تمامیت خواه و صاحب سرمایه به دنبال بازدهی سرمایه اش است. هر دو طرف از زاویه دید خود به موضوع نگاه می کنند و این نگاه آن ها از هم فاصله دارد.

تشکل ها و در راس آن ها اتاق بازرگانی باید نگاه این دو گروه را بهم نزدیک کند. یک راه دیگر برای شرکت های بزرگ و متقدم برای استفاده از سود یا خدمات شرکت های فعال در اکوسیستم نوآوری، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر است که می تواند زمینه نزدیک شدن صاحبان سرمایه به صاحبان ایده را فراهم کند.

منبع: فصل اقتصاد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی:

 

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه تحسین برانگیز و اعتماد به نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

حضرت آیت الله خامنهای مطالبی را که ۱۲ نفر از نخبگان در این دیدار بیان کردند و تأمل جوانان نخبه در خصوص مسائل مهم کشور را بسیار خوب و لذتبخش ارزیابی کردند و با تأکید به مسئولان مربوطه برای دنبال کردن مطالبات و پیشنهادهای نخبگان گفتند: حرکت علمی آغاز شده در کشور نیازمند استمرار است، البته رتبههای بالای علمی ایران در برخی رشتههای نوپا مانند نانو و زیستفناوری بسیار افتخارآمیز است اما به هیچوجه کافی نیست و نباید ما را قانع کند، بلکه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد.

ایشان با اشاره به بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه شرکتهای دانشبنیان، وجود انگیزه، اعتماد بهنفس و خودباوری در حرف و عمل جوانان متخصص را نشانهای شوقانگیز از استمرار جریان علمی در کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: این جوانان فقط نخبگان ۳۰ شرکت از چهار هزار شرکت دانشبنیان کشور بودند که این عدد باید در طول یک مدت محدود و مشخص، چندین برابر شود.

  • الزامات افزایش تعداد نخبگان جوان

    حضرت آیت الله خامنهای لازمه تحقق این هدف را ایجاد زیرساختهای قانونی در خصوص شرکتهای دانشبنیان و رفع موانع پیشِ روی آنها برشمردند و گفتند: مکرراً تأکید کردهایم که محیط کسب و کار باید اصلاح شود مثلاً مجوزی که باید ظرف یک هفته صادر شود، شش ماه زمان نبرد، موازیکاریهای غلط حذف، و انحصار برداشته شود.

    رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان چند نکته خطاب به نخبگان جوان پرداختند.

    «اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان» اولین نکته مورد تأکید حضرت آیت الله خامنهای بود.

    ایشان اجرای کامل این سند را موجب رفع بسیاری از مشکلات در زمینه پیشرفت علمی، تجاریسازی محصولات علمی و فناوری و حل سایر مشکلات بخش علمی خواندند و گفتند: بنیاد نخبگان موظف است به این سند بپردازد و شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز باید با بهروزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند.

    «مأیوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل که جنبش علمی کشور را انکار میکند» توصیه بعدی حضرت آیت الله خامنهای به جوانان نخبه بود.

    ایشان افزودند: یک جریان بددل و بدخواه که متأسفانه در داخل دانشگاهها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش میکند با القاء اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند، اما شما در مقابل این جریان هرگز مأیوس نشوید.

    رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از کارهای زشت این جریان بددل را دلالی و انتقال نخبگان مستعد به خارج از کشور دانستند و گفتند: جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره تن کشور است، اما آنها به دنبال دلسرد کردن و یا فریفتن او با وعدههای پولی یا غیر پولی و موهوم هستند که مسئولان وزارتخانههای بهداشت و علوم موظفند از دانشگاهها در مقابل این جریان مراقبت کنند.

    حضرت آیت الله خامنهای افزودند: برخلاف القائات این جریان، مقامات عالی کشور از مشکلات و اخبار منفی هم با خبر هستند اما یقیناً جنبههای مثبت جریان علمی کشور بر جنبههای منفی آن غلبه دارد.

  • جرات حضور در میادین دشوار

    ایشان هنر انقلاب اسلامی را جرأت دادن به مرد و زن، و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار از جمله ورود در میادین علمی که حتی تحسین دشمنان را نیز به دنبال داشته است، خواندند و با یادآوری مواردی از افتخارات علمی کشور گفتند: استفاده از ظرفیت علمی در بخشهای مختلف کشور به «بالا بردن قدرت دفاعی»، «درمان و پزشکی پیشرفته و کنترل بیماریها»، «مسائل فنی مهندسی»، «زیستفناوری و تولید محصولات با دوام با فناوری نانو» و «فناوری صلحآمیز هستهای»، منجر شده است.

    حضرت آیت الله خامنهای خاطرنشان کردند: با وجود این دستاوردهای واضح، برخی افراد حرکت علمی کشور را تخریب و انکار و اگر بتوانند برسر راه آن مانعتراشی میکنند.

    ایشان افزودند: البته این موانع باید برداشته شود و مسئولیت به عهده مسئولان مراکز مربوط است، اما شما جوانان عزیز به حرکت پر شوق، مضاعف و بدون وقفه خود در مقابل این جریان انحرافی ادامه دهید.

    رهبر انقلاب اسلامی، توجه به علوم انسانی را در همه نهادهای نخبگانی از جمله بنیاد نخبگان ضروری خواندند و گفتند: وقتی جوان نخبه ایرانی، در زمینه مهندسی در تراز جهانی عمل میکند و در ساخت دستگاههای بسیار پیچیده، کارهای بسیار مهمی انجام می دهد، طبعاً حضور او در عرصههایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه راه حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی، مؤثر و راهگشا خواهد بود.

    ایشان برخی مشکلات اقتصادی موجود را ناشی از کمبود تحقیق علمی دانستند و افزودند: با دانش نخبگانی می توان راه حلهای خوبی برای این مسائل یافت.

  • تأکید بر اجرای کامل سند نقشه علمی

    حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اجرای کامل سند بسیار ارزشمند نقشه علمی کشور افزودند: حضور نخبگان جوان در عرصه علوم انسانی موجب می شود پرورش اندام علمی کشور به صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم جان.

    رهبر انقلاب همراه بودن علم با فرهنگ صحیح انساندوستی را زمینه ساز استفاده بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری کردند: علم بسیار مهم و بسیار نافع هسته ای وقتی با فرهنگ غلط قدرت طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد.

    حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته ای تأکید کردند: ما با وجود اینکه می توانستیم در این راه قدم برداریم، بر اساس حکم اسلام عزیز کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم.

    ایشان پایبندی جدی به مبانی دینی و شرف ملی را دو الزام مجموعه های نخبگانی برشمردند و افزودند: دانشمند ایرانی وقتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی آمیخته می شود، عنصر راهبردیِ حیات ملت می شود و به کشور روح و توان می بخشد.

    ایشان در زمینه ضرورت همراهی علم با فرهنگ صحیح افزودند: ما از شاگردی و یادگیری هیچ ابایی و ننگی نداریم اما نمی خواهیم دانشگاههای ما باز تولید «دانشگاههای امریکایی با همان فرهنگ غلط غربی» باشند.

  • توسعه جهاد علمی در دانشگاه ها

    رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از فضای ایرانی- اسلامیِ مجموعه های فعال در عرصه های سلولهای بنیادی، نانو، زیست فناوری و هسته ای گفتند نخبگان فعال در این زمینه ها، کار علمی را نوعی جهاد می دانند و این تفکر و نگرش در همه محیطهای دانشگاهی مورد نیاز است.

    حضرت آیت الله خامنه ای در جمعبندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: شرایط ما با شرایط دیگران متفاوت است. ما باید ایرانی بیندیشیم، ایرانی فکر کنیم و ایرانی زندگی کنیم که رعایت و اجرای الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی می تواند به این هدف کمک شایانی کند.

    ایشان تقلید از فرهنگ دانشگاههای غربی را باعث از بین رفتن نوآوری و ابتکارات علمی خواندند و گفتند: تقلید از دیگران، نوزایی و نشاط حقیقی علمی را هم از بین می برد.

    رهبر انقلاب اسلامی در ششمین نکته سخنان خود، جامعه نخبگانی را به ایفای نقش در زمینه دیپلماسی عمومی فراخواندند.

    ایشان گردآوردن «نخبگان ایرانِ فرهنگیِ بزرگ» یعنی نخبگان قلمرو وسیع فرهنگ ایرانی در قرنهای گذشته را نمونه ای از ظرفیت بالقوه جامعه نخبگانی خواندند و افزودند: ارتباط گیری و گردآوری نخبگان منطقه غرب آسیا، جهان اسلام، محور مقاومت و حتی گردآوری نخبگان حقجوی عالم در همه کشورها از جمله امریکا و اروپا می تواند با نوعی نهادسازی به ارائه و ترویج «دانش پاک و با شرافت» و «اندیشه درست» منجر شود.

    حضرت آیت الله خامنه ای، با نقد برخی کمکاریها در ارائه راه سوم برخاسته از انقلاب اسلامی به جهانیان گفتند: راه ما نه سوسیالیستی است نه متکی بر لیبرال دمکراسی. ما به برکت اسلام راه سومی را به ملتها ارائه کرده ایم که باید بیش از پیش با سخن منطقی و عمل خود، دل ها را به این راه سودمند برای بشریت جذب کنیم و ملتها را از نفوذ روزافزون فرهنگ منحط غرب نجات دهیم.

    رهبر انقلاب در آخرین فراز سخنانشان در جمع دو هزار نخبه جوان بر ایجاد و گسترش امید تأکید کردند و گفتند: نخبگان، اساتید و پیشروان حرکت علمی نگذارند امید به وجود آمده برای پیشرفت علمی کشور دچار اختلال شود.

    ایشان در همین زمینه افزودند: در کشور البته مشکلات مختلفی وجود دارد اما نباید این مشکلات را یکطرفه و بدون توجه به موفقیتها مدام مطرح و بر سر آن مرثیه خوانی کرد، چرا که در این صورت امید در دل جوانان کم فروغ می شود.

    رهبر انقلاب اسلامی توجه و تبیین موفقیتهای بزرگ را از وظایف نخبگان در قبال نسل جوان دانستند و افزودند: استعداد ایرانی بعد از انقلاب بهوجود نیامده بلکه موهبتی همیشگی و خدادادی است، اما انقلاب با میدان دادن به این استعدادها، ایران را از حالت راکد و عقب افتاده و وابسته، به کشوری مستقل، در حال پیشرفت و برخوردار از موفقیتهای فراوان تبدیل کرد که باید به این واقعیات توجه کامل داشت.

    ایشان نتایج «مقایسه پیشرفتهای علمی دانشگاهها در چهل سال اخیر را با قبل از انقلاب» حیرتآور خواندند و افزودند: این حرکت عظیم البته در اول راه است، اما به فضل الهی و همت نخبگان و جوانان به اوج خواهد رسید و جوان ایرانی باید با این نگاه به آینده بنگرد.

  • پیشرفت در پرتو ایمان به خدا

    حضرت آیت الله خامنه ای توکل، تقوا و معنویت را مایه امید حقیقی و روزافزون خواندند و به نخبگان جوان توصیه کردند: هرچه می توانید دل های پاکتان را پاکتر کنید و در حرف و عمل خداوند کریم را همواره مدنظر داشته باشید، آن وقت همراهی و یاری خدا را در پیشرفت مداوم احساس و درک خواهید کرد.

    رهبر انقلاب در پایان سخنانشان با تکرار سخنان چند سال قبل خود یادآوری کردند: گفته ایم که باید به گونه ای پیشرفت کنیم که ۵۰ سال بعد هر نخبه ای و هر کسی که در جهان خواست تازههای علم را فرا بگیرد، ناچار به دانستن زبان فارسی باشد و تحقق این هدف، حتماً در دایره هوش و استعداد و همت ایرانی امکان پذیر است.

    در این دیدار همچنین آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، پیشرفت درونزای علمی را براساس نیروی انسانی، آموزش و فرهنگ بومی، رویکرد بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد و گفت: از نظر ما نخبه کسی است که برای کشور خود ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کند و بر این اساس حمایتهای بنیاد ملی نخبگان منوط به انجام کار و تلاش و نوآوری است.

    آقای ستاری، طرح سرآمدان علمی و برگزاری جوایز مصطفی و شهید احمدی روشن را از جمله برنامه های در حال اجرای بنیاد علمی نخبگان خواند و افزود: اقتصاد دانش بنیان در نقطه مقابل اقتصاد نفتی و وابسته است و در آن، کیفیت نیروی انسانی و وارد کردن بخش خصوصی به سرمایه گذاری اصل است.

    در این دیدار قبل از سخنان رهبر انقلاب ۱۲ تن از نخبگان و محققان رشته های مختلف، دیدگاههای خود را بیان کردند.

    در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

وزیر نفت مطرح کرد؛

گروه انرژی: وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

به گزارش خانه ملت، «بیژن نامدار زنگنه» با اشاره به نشست وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در روسیه گفت: در این نشست وزاری انرژی ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای ۲ سال آینده تمدید کرده و گزارشهایی در رابطه با وضعیت بازار و قیمتها ارائه کردند. زنگنه با بیان اینکه روسها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

نماینده مردم تهران؛

گروه سیاسی: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد نظام قانون گذاری لازم است کیفیت عملکردی و کارشناسی مجلس در بعد قانون گذاری افزایش یابد.

سهیلا جلودارزاده درگفت وگو با خانه ملت، با اشاره به سیاست های کلی قانون گذاری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تصریح کرد: ما در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی قوانین ناقض قوانین قبلی است یا فاصله تصویب قوانین در موضوعی واحد بخاطر همه جانبه نبودن و نواقص موجود در آن با قانون جدید کم است.