انتقاد از مسکوت ماندن اصلاح قانون انتخابات

دبیر شورای نگهبان با انتقاد از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گغت: در این طرح خلاءهای قانون قبلی انتخابات تا حدود زیادی برطرف شده بود و پیشنهادات خوبی درباره شفافیت مالی نامزدها، جرائم انتخاباتی و غیره در آن وجود دارد که امیدواریم مجلس محترم با جدیت این طرح را به سرانجام برساند.آیتالله احمد جنتی افزود: در صورت اصلاح قانون انتخابات، کار مجریان و ناظران برای انتخابات آینده دقیقتر خواهد بود.جنتی گفت: آشوبهای اخیر عراق طراحی دشمنان این ملت برای کم اثر کردن کنگره بزرگ اربعین است که به فضل خدا و هوشیاری مردم این کشور، این فتنه ناکام خواهد ماند.

 

منطقه نیازمند گفتوگوی ایرانی - سعودی

سفیر روسیه در لبنان به تنشهای خلیج فارس پرداخت و گفت: بعید میدانم که در آنجا جنگی رخ دهد زیرا هزینه آن برای همه طرف ها سنگین خواهد بود. موضع کشورهای حاشیه خلیج(فارس) مبنی بر اینکه ایران " شر مطلق" است برای ایجاد گفتوگو و همکاری مشترک به جای تبادل اتهامات و درگیری ها مفید نیست.به گزارش ایسنا، الکساندر زاسپکین گفت: شرایط کنونی نیازمند یک گفت وگوی ایرانی-سعودی بدون پیش زمینه است زیرا تنها آمریکاییها برای سیطره بر اموال منطقه از این درگیریها بهره میبرند. وی گفت: روابط روسیه با سوریه و ایران نشان داد که چگونه مسکو از هم پیمانان خود حمایت میکند، برخلاف آمریکاییها که به خاطر منافع خود پشت هم پیمانانشان را خالی میکنند.

 

دولت بدنبال لایحه شفافیت برای مقابله با فساد

سخنگوی دولت درباره رانت و بورس برخی آقازادهها گفت: ما وظیفه پاسخنگوی به شایعات فضای مجازی نداریم. علی ربیعی از بررسی لوایح مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی درهیات دولت خبر داد و گفت: دولت یک لایحه شفافیت را به مجلس ارسال کرده از نمایندگان و هیات رئیسه درخواست می کنم که آن را در اولویت بررسی قرار دهند این لایحه از کارهای زیربنایی مقابله با فساد است.وی با اشاره به این که سه لایحه دیگر در دولت مطرح است، اظهار داشت: لوایح مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری و تعارض منافع لوایح سه قلویی هستند که در کنار هم در بلندمدت مبارزه ساختاری و هدفمند با فساد را تضمین می کنند.

تولید شناورهای تندرو در دستور کار

فرمانده نیروی دریایی سپاه از رونمایی شناورهای دریایی تندرو تا 90 نات سرعت خبر داد و گفت: با بهرهگیری از توان و دانش فنی نیروهای نخبه داخلی، در آینده نزدیک بهسمت تولید شناورهای تندرو با سرعت 100 نات میرویم.به گزارش ایسنا؛ سرتیپ علیرضا تنگسیری با بیان اینکه "دستیابی به این پیشرفتها را مدیون تلاش جوانان این سرزمین و رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب هستیم" افزود: دشمن هیچگاه از ما راضی نخواهد بود مگر اینکه بنا به فرمایش قرآن کریم، ما را بهشکل خود درآورد. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه "راضی شدن دشمن از ما تنها یک خیالپردازی کودکانه است" تصریح کرد: تنها راه مقابله با دشمن افزایش آمادگی در برابر او است و مذاکره در موضوعات مختلف با دشمن بدعهد راه به جایی نمیبرد.تنگسیری با بیان اینکه آمادگی ما امنیت و ثبات را در منطقه خلیج فارس ایجاد کرده است ، تصریح کرد: بارها به کشورهای حوزه خلیجفارس پیغام دادهایم که این منطقه متعلق به همه همسایگان است و ما قادریم امنیت را با همدلی بین کشورهای این حوزه برقرار کنیم.

ادامه استفاده ایران از فضای ماورای جو

نامه رئیس سازمان فضایی کشورمان در خصوص اقدام آمریکا در تحریم غیرقانونی سازمان فضایی و دو موسسه مطالعاتی فضایی ایرانی به مدیر دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد تسلیم شد.به گزارش ایسنا، در این نامه، با اشاره به تحریم اخیر غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و همچنین موسسه تحقیقات فضای ماورای جو ایران، تصریح شده که ماموریت و مسئولیت هر سه سازمان مذکور، پوشش و پشتیبانی از استفاده صلح آمیز غیرنظامی از فضای ماوراء جو می باشد و صرفا بر روی فعالیت های صلح آمیز فضای ماوراء جو تمرکز داشته اند.این نامه در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات قهری یکجانبه آمریکا، مخالف حقوق بینالملل به طور عام و اصول همکاری در فعالیتهای فضایی و دسترسی آزاد تمامی دولتها به فضا به طور خاص میباشند، میافزاید: جمهوری اسلامی از آن دسته از کشورهایی است که در بستر بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، و خشکسالی قرار دارد که استفاده از فناوری فضایی جهت پیشگیری از این بلایا و کاهش اثرات آن، حیاتی می باشد.

ضرورت محاکمه دانه درشت ها

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: در مقابله با فساد نباید فراموش شود که دانه درشتها نیز باید به محاکمه کشیده شوند و جایی که منشأ اینگونه مشکلات و مسائل است پیدا شود و فساد به صورت سیستماتیک درمان شود. ابوالقاسم رئوفیان در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این که برای مبارزه با فساد در شرایط فعلی چه راهکارهایی از اهمیت بیشتری برخوردارند و آیا روند فعلی در این زمینه قابل قبول است یا خیر؟ اظهار کرد: اگر ما به اصلاح ساختار نپردازیم طبیعی است که اقدامات فعلی همچون برگزاری دادگاهها نتیجهای در بر نخواهد داشت؛ چرا که اشکال ما خرابی ساختار است. برخورد جدی که احساس میکنیم امروز با مفسدان انجام میشود هر چند به عنوان نوعی مسکن عمل میکند، اما قطعا راه درمان نیست.وی افزود: ما باید به دنبال اصلاح ساختار باشیم. من معتقدم برگزاری دادگاهها در شرایط فعلی لازم است و ضرورت هم ایجاب میکند که چنین برخوردهایی انجام شود، اما از سوی دیگر اصلاح ساختار نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وعدههای انتخاباتی مضر

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تأکید کند با کارکرد قوهمقننه در تضاد است. نماینده نباید هر حرفی که دلش خواست بزند.عبدالله حاتمیان در گفتوگو با ایسنا در مورد وعدههای انتخاباتی که به محیط زیست صدمه میزنند، گفت: نمایندههایی که وعدههای انتخاباتی میدهند اشتباه میکنند. نماینده باید برنامه و یک مسیر مشخص کاری از خود ارائه دهد. اینکه نماینده وعده انتخاباتی بدهد یا صرفا به مشکلات حوزه انتخابیه تأکید کند به نوعی با کارکرد قوهمقننه در تضاد است. عضو کمیسیون کشاورزی افزود: ما یک دموکراسی و مردمسالاری برای خود تعریف کردیم که انحرافات متعدی پیدا کرده است. این انحرافات در بعضی موارد باعث تقویت و در برخی مواقع دیگر باعث تضعیف دولت شده است. ما باید وظیفه و جایگاه خود را مشخص کنیم. ما یا بازیکن آزاد دولتیم و در مقام نماینده پیگیر آب و برق و گاز شهرستانهایمان میشویم یا به عنوان نماینده به امر قانوننویسی و نظارت در سطح کلان میپردازیم.

بیاخلاقی مانع توسعه سیاسی

یک عضو فراکسیون مستقلین مجلس با تأکید بر اینکه انتقاد باید سازنده باشد، گفت: بیاخلاقی و تخریب، تقابل و تضاد را به دنبال دارد و ما را از مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی کشور دور میکند.شهرام کوسه غراوی در گفتوگو با ایسنا درباره ضرورت رعایت اخلاق سیاسی از سوی فعالان سیاسی بیان کرد: تجربه نشان داده که در هر انتخابات و هر کار سیاسی بداخلاقی هیچگاه به نتیجه نمیرسد. اگر انتقادی نسبت به یک مسئول وجود دارد باید به گونهای مطرح شود که نتیجه آن مثبت بوده و سازندگی را به دنبال داشته باشد.وی اظهار کرد: بداخلاقی و تخریب باعث زاویه گرفتن احزاب نسبت به یکدیگر شده و ما را از رسیدن به اهداف و اجرایی کردن برنامهها دور میکند. نماینده مینودشت در مجلس تصریح کرد: هر فردی باید بر روی عملکرد و کارکرد خود تمرکز کرده و اگر عیبی در عملکرد دیگران میبیند آن را از راه اخلاقی مطرح کند. متأسفانه بداخلاقی در حال تبدیل شدن به فرهنگی سیاسی در کشور است و هر کس به دنبال یک دستاویز برای تخریب دیگری است.

روحانی از شکست دولت آمریکا به وسیله مردم ایران خبرداد؛

رئیس جمهور با تأکید بر شکست توطئه آمریکا در فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران، گفت: امروز همه آمار، ارقام و روحیه مردم نشان میدهد که دوران اثرگذاری فشار حداکثری به پایان رسیده است.

به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: همه آمار و شرایط نشان میدهد، مسیری که ملت، نظام، رهبری، نیروهای مسلح و همه جناحها انتخاب کردهاند، درست است و باید با وحدت، اتحاد و یکپارچگی این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور افزود: ملت بزرگ ایران با مقاومت، نشاط، کار و تلاش و فداکاری حداکثری توانستند تحریم حداکثری و تروریسم اقتصادی را شکست دهند . مردم ایران در این یکسال و نیم گذشته کمر دولت آمریکا را شکستند و هیچ تردیدی وجود ندارد که امروز قدرت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است.

روحانی با اشاره به اینکه دوست و دشمن به قدرت ، صبر و ایستادگی مردم ایران اعتراف میکنند، خاطر نشان کرد: دنیا در برابر این ایستادگی ملت ایران ، دچار اعجاب است؛ 83 میلیون نفر مردم ایران دست به دست هم دادند و در برابر قدرتها بویژه آمریکا و صهیونیسم ایستادگی کردند و امروز بهترین امنیت، شرایط و روحیه در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: البته مردم از لحاظ اقتصادی دچار مشکلاتی هستند که همه باید دست به دست هم داده و در راستای کاستن از مشکلات مردم تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز همه آمار و ارقام و علامتها نشان میدهد که مردم حتی در مشکلات اقتصادی هم قادر به حل مسایل و کاهش مشکلات هستند، گفت: اینکه بانک مرکزی اعلام میکند، تولید صنایع بورسی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل میدهد در شهریور ماه 1.2 درصد رشد مثبت داشته است، موضوعی بسیار مهم و به معنای آن است که فشار حداکثری در هم شکسته است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه بانک مرکزی در 6 ماه نخست سال قادر بوده 19 میلیارد دلار برای واردات اجناس و کالاهای مورد نیاز کشور اختصاص داده که 8.2 میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی بوده، آماری مثبت و قابل توجه است.

روحانی اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که انبارها در بندرگاهها پر بوده و این تحرک و جنب و جوش بنادر و گمرکات کشور بزرگترین علامت شکست آمریکا در این فشار بیرحمانه و غلط نسبت به ملت ایران است و امروز در شرایطی قرار داریم که میتوانیم در بخش اقتصادی گامهای مثبتی را برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال پول خرید تضمینی گندم را زودتر از سالهای گذشته به کشاورزان پرداخت کردیم، تصریح کرد: اگر دولت کارآمد نیست و وضع خوبی ندارد، باید امسال در شرایط فشار این پول را دیرتر به کشاورزان میدادیم اما امسال زودتر از هر زمان دیگر آن را پرداخت کردیم.

روحانی افزود: اینکه در بخش عمرانی توانستیم در 6 ماهه نخست امسال 29 هزار میلیارد تومان ، هزینه و سرمایهگذاری کنیم به معنای قدرت جمهوری اسلامی ایران و پیروزی این ملت در مسیری است که در آن حرکت میکند.

رئیس جمهور ادامه داد: براساس آماری که وزارت نیرو ارایه کرده تا پایان سال جاری هر هفته یک پروژه مهم، آب یا برق در سطح کشور افتتاح خواهد شد که جمعاً 227 پروژه با ارزش بیش از 33 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی در هر استان بیش از هزار میلیارد تومان طرح تنها در بخش آب و برق افتتاح خواهد شد که این به معنای موفقیت ملت و کارآمدی دولت و نظام است.

روحانی اظهار داشت: تا پایان سال علاوه بر سدهایی که در 6 ماهه اول امسال افتتاح شده، 10 سد دیگر نیز در کشور به بهرهبرداری خواهد رسید؛ همچنین 26 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور تا پایان سال انجام میشود و به 1124 روستا آبرسانی بهداشتی صورت گرفته و 29 تصفیهخانه فاضلاب و 12 تصفیهخانه آب شرب افتتاح شده و 3 هزار مگاوات به تولید برق نیروگاهی کشور اضافه میشود.

رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که سالانه حدود 1700 مگاوات به تولید برق کشور اضافه میشده و در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم تقریباً به طور متوسط حدود 2 هزار مگاوات بوده است و اینکه 3 هزار مگاوات برق تولید میشود به معنای توسعه و قدرت ما است.

روحانی با بیان اینکه آمارها و شاخصهایی که مرکز آمار ایران در موضوع اشتغال در تابستان امسال نسبت به سال گذشته اعلام کرده ارزشمند و حائز اهمیت است، گفت: براساس این آمار مشارکت مردم افزایش و نرخ بیکاری 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در تابستان سال گذشته افراد شاغل در کشور 23 میلیون و 900 هزار نفر بودند که این رقم در تابستان 98، 24 میلیون و 750 هزار نفر است که این آماری افتخارآمیز است. یعنی در طول این یکسال 843 هزار اشتغال در کشور ایجاد شده و این آمار براساس معیارهای جهانی در زمینه اشتغال است.

روحانی افزود: براساس همین آمار نرخ بیکاری در تابستان گذشته 3 میلیون و 350 هزار نفر بوده که امسال 2 میلیون و 900 هزار نفر است و نشان میدهد که 450 هزار نفر از بیکاری باقیمانده از گذشته از بین رفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریستها در آن منطقه جمع شدهاند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه کمک کرده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مشکلی جدید در منطقه مواجه نشویم.

روحانی با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماههای آینده به عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی این جناح و یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناحها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.

روحانی با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناحهای مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروههایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگتر کنیم، نتیجه مثبتتری خواهد داشت.

روحانی افزود: مردم خودشان خوب میفهمند و بهترین ها را انتخاب میکنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر میشناسند و انتخاب میکنند.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر آمریکا و دشمنان ملت ایران شکست حتمی بدهیم.

روحانی با گرامیداشت ایام اربعین حسینی، گفت: خوشبختانه فضایی ایجاد شده که مردم این حرکت عظیم معنوی را با هوشیاری و بیداری انجام میدهند.

رئیس قوه قضاییه بر رفع موانع سرمایه گذاری تاکید کرد
 

رئیس قوه قضاییه گفت:کسی که سرمایه گذاری میکند اگر به هر دلیلی در نظام اداری دچار مشکل شد بایستی به سازمان بازرسی مراجعه کند و این سازمان بایستی کار را دنبال کنند و ببیند گیر کجاست.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در آیین نکوداشت سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید براینکه کارافرین و سرمایه گذار باید ببیند کارش سریع انجام میشود افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان فرمودند هفت خوان یا هفتاد خوان. این خوانهایی که بعضی از سرمایه گذاران را دچار تردید میکند و میگویند چرا سرمایه مان را اینجا بگذاریم.

وی گفت: باید تمام بخشها ترتیبی اتخاذ کند که کار سرمایه گذار تسهیل شود. تسهیل سرمایه گذاری در گرو این است که بازرسی کل کشور اگر سرمایه گذار و کارافرینی به هر دلیل دچار "خان بی جهت " شد این موضوع پیگیری شود و گیرهای بیجا در دستگاههای اداری برداشته شود تا زود کارخانه برپا و تولید رونق بگیرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از فسادها و کجیهایی که در نظام اداری صورت میگیرد محصول یک اقدام یک شبه و یک روزه نیست، بلکه محصول یک غفلت، بی توجهی و چشم بستن بر فساد و خلاف است، گفت: این موضوع یک مدتی است به مسئلهای تبدیل شده که امروز برای مردم، مسئولین و همه غیرقابل تحمل است.

وی با تاکید بر اینکه باید احساس مسئولیت نسبت به مسئله داشت، تصریح کرد: در روایات بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه است و لذا فساد کم هم نباید تحمل شود تا به یک مسئله بزرگ تبدیل گردد.

رئیسی ادامه داد: برخی ارقام گاهی از رسانهها پخش میشود که اگر رقم پایینی باشد میگویند کم است! چون یک رقم بالاتری به او گفته شده است در حالی که رقمِ کم هم مشکل است و از همین رقم پایین شروع میشود تا به ارقام بالا میرسد.

رئیس قوه قضاییه خطاب به مدیران و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور، تصریح کرد: نظارت جز لاینفک حکمرانی خوب است و یکی از اجزای مهم در حکمرانی خوب مسئله نظارت و بازرسی علی الدوام است.

واعظی بیان کرد؛

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به سیاستهای ترکیه درباره مناطق شمال شرقی سوریه و همچنین اعلام دولت ایالات متحده آمریکا در زمینه خروج نیروهای مسلح این کشور از مناطق شمالی سوریه، اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران از خروج آمریکا از مناطق شمال شرقی سوریه و هر منطقه دیگر استقبال میکند و معتقد است که لشگرکشی ترکیه به این مناطق به ضرر منطقه است و امنیت از این طریق حاصل نمیشود. به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره انتشار برخی اخبار در خصوص پیشنهاد عربستان برای رفع تنشها میان دو کشور اظهار کرد: منطقه ما نیاز به آرامش و فضایی دارد که در آن بتوانیم با یکدیگر گفتوگو کنیم. وی درباره وضعیت پایبندی اروپاییها به تعهدات برجامی خود و توجه آنها به اعلام ایران در خصوص احتمال برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: گام سوم مهمترین گام جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات خود بود. روسای جمهور و نخستوزیر کشورهای اروپایی که با روحانی دیدار داشتند و هم دبیرکل سازمان ملل درخواست اساسی از ما داشتند تا گامهای اساسی که در حال برداشتن هستیم را متوقف کنیم؛ ما نیز به آنها اعلام کردیم که اگر آنها به تعهدات خود براساس برجام عمل کنند، ما نیز آمادگی داریم تا به آنچه که تعهد کردهایم بازگردیم. رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: گام سوم تأثیرات بسیار زیادی گذاشته و تماسهای متعددی با ما حاصل شده که این تماسها از راههای مختلف و به صورت مرتب بوده و همچنان نیز ادامه دارد؛ ما آماده هستیم پیامی که ایران در گام سوم برای اعضای برجام و سایر کشورها ارسال کرده است زودتر مورد توجه قرار بگیرد.

ظریف تشریح کرد؛

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: اقدامات آمریکا علیه مردم ایران نوعی جنایت جنگی است؛ چرا که در جنگ اقتصادی خود علیه ایران ، شهروندان غیر نظامی را هدف اصلی قرار داده است .

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس بینالمللی اقتصاد جهانی و تحریمها با بیان اینکه در عصر پیوستگی اقتصادهای جهانی، حوزههای اقتصادی، مالی، علمی و فناوری وزن بیشتری در مولفههای قدرت ملی دارند، تصریح کرد: امروز یکی از شروط لازم برای رسیدن به امنیت ملی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات راهبردی و جهانی مدنظر قرار دادن ملاحظات اقتصاد سیاسی است. تحول مفهوم امنیت ملی از فقدان تهدید به امنیت پایدار سبب شده بیش از گذشته مفاهیم اقتصادی و دوام رشد اقتصادی به صورت مدنظر دولتها قرار گیرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت ترامپ مشاهده کردیم حوزه دیپلماسی به عرصهای برای گفتوگو جهت کاهش تراز منفی بازرگانی میان کشورها و مناطق، افزایش یا کاهش تعرفهها، تحریمها یا معافیتهای از تحریمها، مقابله با جرایم مالی در سطح بینالمللی و سیاستهای انرژی برای رقابتهای استراتژیک تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که چالشهای کلاسیک و خطرات ناشی از رقابتها و تنازعات کنشگران دولتی و تهدیدات روزافزون ناشی از کنشگران غیردولتی هم کاهش نیافته است. ظریف با اشاره به شرایط اقتصاد جهانی ابراز داشت: پیوستگی اقتصادها در عرصه جهانی، بستری را فراهم کرده که دولت آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا با حدود یک چهارم ظرفیت اقتصاد جهانی و برخوداری از شرایط برتر در عرصه بازارهای مالی و قدرت اثرگذاری بر رفتارهای سایر کشورها از این موقعیت برتر خود برای ایجاد فشار بر کشورهای مستقل مانند ایران، چین، روسیه، کوبا و ونزوئلا و... سوءاستفاده کند