تجدیدنظر در بودجهبه نفع اقتصاد است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران میگوید: «اصلاحاتی که دولت برای بودجه ۹۹ در نظر گرفتهاست، چنانچه با رفع ایرادها در مجلس بتواند با موفقیت اجرا شود، حتما در میانمدت و بلندمدت آثار مثبت زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.» علاءالدین میرمحمدصادقی به ایرنا میگوید:«اقتصاد وابسته به نفت، همیشه با چالشهای زیادی درگیر است. بنابر این سالهاست به این نتیجه رسیدهایم که باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم ولی قدمهای عملی جدی برنداشتهایم. هر اقدام جدی، عزم جدی و نگاهی واقعبینانه میخواهد و به همین خاطر است که تا کنون نتوانستهایم بودجه کشور را از نفت جدا کنیم و هزینهها را به نفع تولید سر و سامان دهیم.»

 

قطع وابستگی به نفت را محقق میکنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع بودجه ۹۹ کمترین وابستگی را به نفت خواهد داشت و تکیه بودجه جاری به طور مطلق از نفت برداشته میشود و ما حتی ریالی از نفت را در بودجههای جاری و هزینهای صرف نخواهیم کرد.

«محمد باقر نوبخت» در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران از پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش بیش از ۲۰ درصد حقوق برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت میکنند، خبر داد.

وی افزود: بودجه سال ۱۳۹۹ در چارچوب طرح اصلاح ساختار بودجه تهیه شدهاست. در این طرح از جهت منابع، مصارف و نظام بودجهریزی اصلاحاتی انجام شدهاست.

 

اصلاح ساختار نظام بانکی در بلند مدت

رئیس بانک مرکزی گفت: بر اساس مصوباتی که از شورای عالی هماهنگی گرفتم، اقداماتی را در مورد موسساتی که ناترازی داشتند شروع کردیم و به تدریج اقدامات را انجام میدهیم اما اصلاح نظام بانکی زمان طولانی میبرد. به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران درباره اصلاح ساختار نظام بانکی و ضربالاجل تعین شده، گفت: ضربالاجل خاصی تعیین نشده است بالاخره اصلاح نظام بانکی مساله بسیار مهمی است که نمیتوانیم در کوتاهمدت آن را انجام دهیم. وی اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر سیستم بانکی ما از لحاظ ناترازی مالی بانکها، داراییهای، مباحث مربوط به معوقات، اموال و مطالباتشان از دولت و مردم دارد مسائل مهمی است که به تدریج حل میشود.

افزایش حقوق کارکنان ۵ درصد کمتر شد

طبق آن چه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق در سال آینده اعلام کرده است، رشد حقوق کارکنان با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال جاری همراه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اگرچه هنوز لایحه بودجه ۱۳۹۹ تکمیل نشده است، اما نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - امروز اعلام کرده افزایش حقوق کارکنان در سال آینده به طور متوسط ۱۵ درصد خواهد بود. البته این رقم متوسط است و برای حقوقهای پایین تا بیش از ۲۰ درصد نیز اعمال میشود.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال جاری پیشنهاد ۲۰ درصد حقوق کارکنان مطرح شده بود که در ادامه بعد از بررسیهایی که در مجلس و در جریان تصویب بودجه به عمل آمد، افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به صورت یکسان و حداکثر ۱۰ درصد مصوب و درنهایت آن چه که اعمال شد، تقریبا افزایش متوسط ۲۰ درصد برای حقوق کارکنان و بازنشستگان را به همراه داشت.

براین اساس، اگر افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعمال شود، حدود پنج درصد نسبت به سال جاری کاهش دارد که نوبخت دلیل این تغییر را روند کاهشی تورم در ماههای اخیر اعلام کرده و گفته است که با توجه به کاهش تورم نقطه به نقطه در دو ماه گذشته و پیشبینی ادامه این روند، افزایش حقوق کارکنان برای سال بعد به طور متوسط ۱۵ درصد است.

بانک مرکزی آمریکا آماده طوفان میشود

رئیس فدرال رزرو گفت که این بانک خود را آماده مواجهه با نوسانات آتی میکند. به نقل از رویترز، جروم پاول با بیان این که ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهان افزایش یافته اند گفت که در صورت لزوم، فدرال رزرو آماده کاهش بیشتر نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی خواهد بود. پاول با اشاره به کند شدن آهنگ اشتغال زایی ماه سپتامبر گفت که این مساله می تواند یکی از نشانه های تعدیل نرخ رشد باشد. وی گفت که به زودی بانک مرکزی برای تامین ذخایر مورد نیاز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پاول که برای شرکت در کنگره ملی اقتصاد تجاری به شهر دنور رفته بود گفت که چشم انداز اقتصادی هنوز مطلوب است و رشد مثبت اقتصادی احتمالا تداوم خواهد یافت اما افزود که در مقایسه با سیاستهای سال قبل، سیاست های امسال باید متفاوت باشد و سیاستگذاریها در راستای تقویت رشد اقتصادی اتخاذ شوند.

«تجارت» بررسی کرد:

گروه اقتصاد کلان: فرار مالیاتی را رقمی در حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان دانسته اند و درشرایطی که دولت به درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور نیاز جدی دارد این حجم از فرار مالیاتی اصلا توجیه بردار نیست. ناکارآمدی زیرساخت های مالیاتی در این مورد حرف اول را می زند. از همین رو، روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ۳ اقدام این وزارتخانه برای کاهش فرارهای مالیاتی گفت: برخی افراد مالیاتهای معوق را به عنوان فرار مالیاتی تلقی میکنند که درست نیست.

فرهاد دژپسند، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: برای اینکه جلوی فرار مالیاتی را بگیریم باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم و بهترین ابزار هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرآیندهاست.

وی ادامه داد: خوشبختانه تصویب قانون صندوق های مکانیزه به این امر کمک میکند و اگرچه شورای نگهبان ایراداتی گرفته و این قانون به مجلس بازگشته اما امیدواریم در آینده ای نزدیک، مجلس رفع ایراد کرده و این قانون تصویب و ابلاغ شود.

دژپسند راهکار دوم را تصویب قانون ارزش افزوده در مجلس دانست و افزود: امیدواریم قبل از تصویب بودجه سال ۹۹ این قانون تصویب شود تا با آغاز سال آینده به اجرا درآید.

وی گفت: سومین مورد کامل کردن اطلاعات مالی است. در این زمینه قوانین مختلف مانند ماده ۱۶۹ و قانون ۱۶۹ مکرر وجود دارد تا اطلاعات را جمع کرده و بر مبنای اطلاعات درست فرآیند را شناسایی کنیم. البته کامل کردن اطلاعات مالی در کنار موارد اول و دوم موثر است و یک کار زیربنایی به شمار میآید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با توجه به این ۳ راهکار، شبکه جامع نظام مالیاتی و شبکههایی اطلاعاتی را کامل میکنیم تا با فرار مالیاتی مقابله کنیم.

  • ضرورت اصلاح ساختار سازمان مالیاتی

    در همین ارتباط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید اگر سازمان امور مالیاتی بخش کوچکی از وزارت اقتصاد و دارایی باشد و ساختار و چارت آن تغییر نکند، درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده وصول نمیشود.

    الیاس حضرتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ارجاع مواد 25 و 26 لایحه مالیات برارزش افزوده به کمیسیون متبوعش، گفت: با تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم- که دولت باید لایحه آن را تقدیم کند- کشور وارد فضای جدیدی میشود که در این فضا به درآمدهای نفتی تکیه نمی شود یا این درآمدها برای هزینههای عمومی کشور استفاده نمیشود.

    حضرتی اضافه کرد: نمی توان با امکانات گذشته از سازمان مالیاتی انتظار وظایف جدید داشت اگر در گذشته سازمان امور مالیاتی برای انجام وظیفه خود دوچرخه داشت حال حداقل به وان نیاز دارد.

  • دولت مسئول افزایش فرار مالیاتی است

    از سوی دیگر، یک کارشناس معتقد است در جنگ اقتصادی؛ دولت مسئول افزایش فرار مالیاتی است!

    یزدی زاده در مصاحبه با "رویداد" با اشاره به مهمترین عوامل فرار مالیاتی بیان داشت: این قضیه به تعریف ما از مالیات مبنی بر پرداخت اجباری غیرجبرانی برمی گردد.

    وی افزود: بسیاری از افراد علاقه ای به پرداخت اجباری غیرجبرانی ندارند و مایلند از پرداخت مالیات فرار کند، حتی در کشورهایی هم که فرار مالیاتی کم است، افراد علاقمند به فرار مالیاتی هستند اما امکان فرار ندارند.

    کارشناس اقتصادی و مالیاتی با اشاره به شاخص فرار مالیاتی عنوان کرد: در اقتصادهایی که خرید و فروش ها به صورت نقدی و غیرقابل ردیابی امکان پذیر است فرار مالیاتی هم گسترده می شود و از این رو کشورها به شدت در تلاشند تا نقل و انتقال مالی را کنترل کنند.

    یزدی زاده کنترل نقل و انتقال مالی را تنها راه کنترل فرار مالیاتی دانست و گفت: زیرساخت ها و قوانین در ایران عامل فرار مالیاتی هستند اما مهمتر از همه، بحث چک حامل است، متاسفانه با وجود حذف چک حامل در "قانون جدید چک" اما نهایتاً دو سال به دولت وقت داده شد تا چک حامل را حذف کند.

    کارشناس اقتصادی و مالیاتی تأکید کرد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نباید در شرایط جنگ اقتصادی تعلل کنند، به راحتی می توان قانون چک را اجرایی کرد و فرار مالیاتی را به حداقل رساند.

  • مقابله با فرار مالیاتی نیازمند عزم جدی

    همچنین در ادامه "رویداد"، کریمی با اشاره به اهمیت و نقش مالیات در اقتصاد کشور گفت: رسیدن مالیات و درآمدهای مالیاتی به جایگاه واقعی خود نیازمند عزم ملی است.

    وی با اذعان به غلفت از وصول مالیات به دلیل وابستگی اقتصاد و درآمدهای دولت به نفت بیان کرد: یکی از خلأها و کاستی های جدی در این خصوص نبود زیرساخت های اطلاعاتی از فعالیت های اقتصادی و تراکنش های بانکی و معاملات است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: البته در سال های اخیر تلاش های خوبی صورت گرفته است، سامانه جامع مالیاتی کشور پیشرفت های خوبی کرده و از طریق ارتباط گیری با سامانه های جامع در سایر بخش درآمد واقعی مودیان را شناسایی کرده است.

  • نتیجه

    اگرچه کارشناسان و همچنین مسئولان و برنامه ریزان عمدتا برناکارآمدی نظام مالیاتی و ضرورت ساماندهی به این وضعیت تاکید می ورزند اما تعلل و امروز و فردا کردن به خصوص از سوی قوای مجریه و مقننه بیشتری تاثیر را در تداوم فرار مالیاتی دارد و به نظر می رسد دستگاه های مسئول بایستی به طور ضربتی و با عزم فراوان به این موضوع ورود کنند.

 

 

پس از اعلام تحریمهای جدید آمریکا ضد چین، شاخصهای بورسی در سراسر جهان با ریزشهای سنگینی مواجه شدند.به گزارش ایسنا از بلومبرگ، با وجود آن که قرار است لیو هه - معاون نخست وزیر چین - در پایان این هفته برای گفتوگو با مقامات آمریکایی راهی واشنگتن شود تا مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان پس از دو ماه وقفه از سر گرفته شود، آمریکا چندین شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به بهانه نقض حقوق مسلمانان اقلیت اویغور به فهرست تحریمهای خود افزود. این اقدام تازه واشنگتن باعث شد امید معامله گران به حصول توافق تجاری مجددا کمرنگ شود و روز بسیار بدی برای بورسهای جهانی رقم بخورد.اندرو بالز - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه " پثفیک اینوستمنت منیجمنت" - گفت: جالب خواهد بود که ببینیم این هفته بین آمریکا و چین چه پیش خواهد آمد. در حال حاضر شاهد ثبت تضعیف رشد اقتصادی دو طرف هستیم و پیشبینی می شود .

مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان، عمده سرمایه گذارانی را که در روزهای اخیر به بازار سرمایه پیوسته اند، حقیقی هایی دانست که به انگیزه کسب سود، سرمایه هایی خرد به این بازار آورده اند و لزوما نگاه "سودمحور" ندارند.

محمد صفری در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با طرح دو رویکرد جاری در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در تحلیل شرایط بازار سرمایه، با دو رویکرد "سود محور" و "دارایی محور" مواجهیم.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در رویکرد "سود محور"، افراد مبتنی بر سودی که دریافت می کنند، به سهمی که قرار است خریداری کنند، قیمت می دهند . صفری افزود: اگر بخواهیم با این رویکرد به بازار نگاه کنیم، شاید بتوان این فرضیه را که قیمت ها از ارزش ذاتی پیشی گرفته و بالاتر رفته اند، تایید کرد.

  • پسته در تابلوی بورس کالای ایران

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: فعالیت پسته در بورس کالای ایران با اجرای گواهی سپرده از هفته گذشته آغاز شده است و معاملات این محصول از هفته آینده آغاز می شود.به گزارش ایرنا، علیرضا ناصرپور افزود: انجام معاملات سپرده کالا و آتی میتواند بازار موفقی برای پسته کشور و استان کرمان ایجاد کند و وجود صندوق در حوزه محصولات کشاورزی در فصول برداشت، جلوی ریزش قیمت این محصول را میگیرد.وی اظهار داشت: زعفران بین محصولات کشاورزی برای نخستین بار به بورس کالا وارد شد و این محصولبه لحاظ برند جهانی ایران پس از پسته قرار دارد و در این راستا موفق شدیم روی محصولات کشاورزی دیگر ازجمله زیره و پسته اقدامات موفقی انجام دهیم.معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران بیان کرد: اقداماتی طی سالهای گذشته برای ورود پسته به تابلوی بورس انجام شده بود و در این زمینه در سال ۹۷ به علت کاهش تولید معاملات ادامه نیافت و امسال این محصول با تولید و تجربه سایر محصولات کشاورزی به بورس وارد می شود.وی با بیان اینکه مالیات در فرایند بازرگانی کشاورزی وجود دارد گفت: گواهی سپرده کالایی و ابزارهای بورس کالا مصوب شورای عالی بورس، مهمترین ابزار برای معافیت مالیاتی پسته است.

  • اقبال خودروییها در بازار سرمایه

    بررسی وضعیت گروه خودرو در بورس نشاندهنده روند مطلوب این گروه در کنار دیگر سهمهای بزرگ بازار مانند بانکیهاست؛ سهام این گروه از زمان انتشار خبر افزایش سرمایه روند متفاوتی را نسبت به دیگر سهامها در پیش گرفت و مورد اقبال سهامداران قرار گرفت.با توجه به وضعیت حاضر در کشور، موضوع افزایش سرمایه در شرکتهای تولیدی به دلیل مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکنند از اهمیتی چشمگیر برخوردار است که اجرای این اقدام می تواند تاثیر شگرفی را در افزایش تولید و ارزش سهام آنها در بورس داشته باشد.گروه خودروییها در بورس با محوریت دو نماد خودرو (ایران خودرو) و خسایپا (سایپا) و تعدادی از قطعه سازان، همسو با بازار رشد کردند و نمیتوان این گروه را برخلاف دیگر گروهها به عنوان گروههای جامانده از بازار معرفی کرد.با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، سهام تعدادی از قطعه سازان بیش از بازار رشد داشتند اما لیدرهای گروه خودروسازی مانند خودرو و خساپا با رشدی نزدیک به بازار همراه بودند.مباحث مطرح شده در خصوص تجدید ارزیابی بر دارایی گروه خودروسازی در بورس نشاندهنده آن است که تجدید ارزیابی نماد خودرو (ایران خودرو) از محل افزایش سرمایه است که با توجه به زیانده بودن این شرکت میبایست زیانهای موجود را با افزایش سرمایه پوشش دهد.

وزیر نفت از فروش فرآورده در بورس خبرداد
 

طی یکسال گذشته فراوردههای نفتی شرکت ملی نفت ایران از جمله نفت خام سبک، نفت خام سنگین، میعانات گازی و بنزین در حجمهای مختلف در بورس انرژی ایران عرضه شد که طبق اعلام وزیر نفت، تنور بورس انرژی با عرضه فراوردههای نفتی گرم بوده است.

بهگزارش ایسنا، چهاردهم مردادماه بود که مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در نامهای به مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد که از این پس عرضه فرآوردههای نفتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در بورس انرژی ایران براساس زمانبندی و به صورت هفتگی انجام میشود.

براساس این برنامه هفتگی و زمانبندی، دوشنبهها عرضه گاز مایع و نفت سفید خوراک سهشنبهها بنزین سوپر، بنزین یورو ۴، بنزین معمولی، نفت گاز یورو پنج و نفت گاز PPM۵۰۰۰ و همچنین چهارشنبهها تمامی فرآوردههای فوقالذکر در بورس انرژی عرضه میشود.

این درحالی است که بیژن زنگنه - وزیر نفت - بهتازگی درباره فروش فرآوردههای نفتی در بورس اعلام کرد که فروش فرآوردههای نفتی در بورس نفت بسیار خوب جواب داده است، برای نمونه در هفتههای اخیر بهویژه از مرزهای زمینی، فرآوردههای نفتی در احجام بالا فروخته شده است، همچنین برای فراهم شدن شرایط صادرات و عرضه از طریق دریا تلاش میشود البته طبیعت فروش نفت در بورس نسبت به روشهای دیگر فروش پیچیدگیهای بیشتری دارد، از این رو مشکلات ایجادشده در فروش به زیرساختهای بینالمللی مرتبط نمیشود، بلکه فشار تحریمهای اقتصادی و تنگناهای آمریکا عامل اصلی این مهم است. به گفته وی، صادرات فرآوردههای نفتی در بورس انرژی بسیار موفق بوده و تاکنون بالای ۹۰۰ هزار تن فرآورده نفتی در این بورس عرضه شده است. بر اساس آخرین آمار از میزان عرضه فراوردههای نفتی، در شانزدهم مهرماه سال جاری در سه نوبت متفاوت ۱۰ هزار تن نفت گاز شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شد، همچنین بنزین اکتان ۹۱ بنزین اکتان ۸۷ هر کدام با حجم های ۱۰ هزار و ۲۰ هزار تن عرضه شدند. علاوه بر این بنزین اکتان ۹۵ در دو مرحله با حجم عرضه هر بار ۳۰۰۰ تن روی تابلو بورس انرژی رفت.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد فزاینده شاخص کل بورس در نیمه اول امسال گفت: چنین رکوردی حتی در سالهایی که بازدهی بورس عدد سه رقمی بود در نیمه اول سال بیسابقه است. با این حال چشمانداز بازار صعودی است و به نظر میرسد، شاخص ۴۲۰ هزار تا ۴۵۰ هزار واحدی چندان دور از دسترس نباشد.

وحید عباسیون در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به عوامل محرک رشد بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از مهمترین محرکها در بازار، قیمت دلار نیمایی بود، چراکه دلار آزاد میتواند سیگنال برای آینده دلار نیمایی بدهد، اما آنچه شرکتهای بورسی با آن سروکار داشته و فروش وتسعیر ارز با آن انجام میشود، دلار نیمایی است. در انتهای سال گذشته دلار نیمایی حدود ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان معامله میشد، این در حالیاست که با توجه به رشد قیمت دلار آزاد در سال گذشته، دلار نیمایی به قیمت به بیش از ۱۱ هزار تومان رسید.

وی قانون رفع موانع تولید را دیگر محرک بازار دانست و گفت: در بودجه امسال به شرکتها اجازه داده شد برای بهبود ساختار مالی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بدهند که بتوانند محدودیتهایی را رفع کنند و بتوانند فعالیت خودشان را دوباره به روزهای خوب برگردانند.

این تحلیلگر بورسی افزود: شرکتهای بورسی، داراییهای زیادی دارند که این داراییها بعضاً غیرمولد مانند زمین، ساختمان و املاک است که در قیمت بازار سهام دیده نشده بود به خصوص در گروه خودرویی و در بانکها و بیمهایها این بحث بسیار نمود پیدا میکند.

عباسیون نقدینگی را محرک سوم شاخص بورساعلام و بیان کرد: در پایان سال گذشته نقدینگی کشور حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود. البته این آمار مربوط به خردادماه است و بانک مرکزی هنوز گزارش شهریور را ارائه نکرده، با این حال براساس آمار غیررسمی نقدینگی اکنون نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: از سوی دیگر ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که پس از رشد نقدینگی، شاهد روند صعودی ۸۵ درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس بودیم که اکنون در مجموع به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نشان از ورود نقدینگی به این بازار دارد.

عباسیون در پاسخ به این که چرا بنیادیهای بازار رشد چندانی نسبت به شاخص نداشتهاند، گفت: اگر بخواهیم این چرایی رشد شرکتهای بازار پایهای را در مقایسه با بورس شرکتهای بزرگ بورسی که از آن به عنوان شرکتهای بنیادی نامبرده میشود بررسی کنیم، باید به ساختار سهامداری بازار سرمایه توجه ویژهای داشته باشیم.

وی افزود: شرکتهای حقوقی، سرمایهگذاری، شرکتهای سبدگردان، صندوقهای سرمایهگذاری و بسیاری از اشخاص حقیقی که در گذشته در بورس فعالیت داشتند، به خاطر تجربیات گذشته و توجه به بحث ریسک در کنار بازده، پرتفوی خود را با شرکتهای بزرگ بورسی که تحت عنوان شرکتهای بنیادی اسم برده میشوند، تشکیل میدهند. براین اساس با توجه به شفافیت این شرکتهای بنیادی همواره قیمت سهام این شرکتها متوازن است. برخلاف این روند در شرکتهای بازار پایهای به سبب عدم شفافیتی که از گذشته وجود داشته، بسیاری از پتانسیلهای آنها شفاف نیست.