بازتوانی نیروگاه با بومیسازی ۲۷هزار قطعه

مدیرعامل شرکت نیروگاه نکا از اجرای برنامه بازتوانی نیروگاه با هدف افزایش راندمان تولید انرژی برق خبر داد و گفت که تاکنون از ۴۲هزار و ۱۰۹ قطعه مورد نیاز نیروگاهی که در داخل کشور تولید شد، ۲۷ هزار قطعه مورد نیاز توسط مهندسان این نیروگاه بومیسازی شده است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل دریای خزر، در ۲۲ کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده است. این نیروگاه در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و اکنون با ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات ظرفیت، یکی از نیروگاههای سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

 

تحمیل ۱۵ درصد هزینه انتقال منابع مالی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: شرکتهای پتروشیمی حدود ۲۰ درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جعفر ربیعی در روز پایانی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو اظهار کرد: تأمین مالی در پروژهها بهویژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همیشه یک دغدغه بزرگ است، زیرا این پروژهها به طورمعمول سرمایهبر هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پروژه در کشور در حال اجراست که مشکل تأمین مالی دارند، افزود: بعضی از این پروژهها به دلیل کمبود منابع مالی چند سال از برنامه راهاندازی عقب هستند.

 

تولید روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین یورو

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به تولید روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو در کشور، گفت: تولید نفتگاز یورو در کشور تا پایان امسال به روزانه ۷۳ میلیون لیتر میرسد. به گزارش ایلنا از وزارت نفت، علیرضا صادقآبادی در نشست تخصصی «چالشهای محیط زیستی، پیشرفت یا عقبگرد» روز پایانی پنجمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو، اظهار کرد: در پالایشگاه ستاره خلیجفارس هماکنون روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید میشود که از لحاظ مولفههای آلایندگی استاندارد یورو ۵ را دارد (میزان گوگرد تا ۵۰ پیپیام) و میزان گوگرد آن از شاخص استاندارد یورو ۵ نیز کمتر بوده و در حد ۰.۵ پیپیام است.

بررسی وضعیت یارانه حاملهای انرژی

در بخش آب شرب و کشاورزی

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشهایی به بررسی یارانه انرژی در ایران و مصرف حاملهای انرژی و آب در بخش کشاورزی و موضوع مصرف آب شرب و پیامدهای اصلاح یارانه آب در اقتصاد ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، در گزارشی با عنوان « درباره یارانه انرژی در ایران آورده است : روند کلی حاکم بر مصرف انرژی در بخش کشاورزی، نشاندهنده رشد سالیانه 5 درصدی مصرف انرژی در این بخش است؛ اما سهم بخش کشاورزی از مصرف حاملهای انرژی رو به کاهش بوده و از 10/05 درصد در سال 1346 به 3/69 درصد در سال 1395 رسیده است.

بر اساس این گزارش در بین حاملهای انرژی مصرفی در بخش کشاورزی نیز، سهم مصرف فراوردههای نفتی در حال کاهش و سهم مصرف برق و گاز طبیعی در حال افزایش است. تولیدات زراعی و باغی، تولیدات دام و طیور و تولیدات گلخانهای بهترتیب بیشترین مصرفکنندگان حاملهای انرژی در بخش کشاورزی هستند.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیشترین یارانه پنهان برآورد شده در بخش حاملهای انرژی در بخش کشاورزی برای سال 1397، مربوط به برق مصرفی و به میزان 250 هزار میلیارد ریال است. یارانه گازوئیل مصرفی، 135 هزار میلیارد ریال و یارانه گاز طبیعی مصرفی، 23 هزار میلیارد ریال برآورد میشود.این گزارش می افزاید : یارانه آب مصرفی در بخش کشاورزی، با فرض میانگین مصرف مورد ادعای وزارتخانههای جهاد کشاورزی و نیرو، حدود 25 هزار میلیارد ریال تخمین زده میشود.

کشف یک میدان گازی در جنوب ایران

یک میدان گازی در مناطق خشکی جنوب ایران کشف شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا خبر کشف یک میدان گازی عظیم در ایران در رسانهها منتشر و از سوی مسوولان نفتی کشور نیز مورد تاییدقرار گرفته است تا جایی که سیدصالح هندی - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران - با اعلام خبر کشف این میدان عظیم گازی، در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده که این میدان پس از یک سال فعالیت مستمر اکتشافی در جنوب ایران کشف شده است.طبق اعلام روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، اطلاعات دقیقتر درباره این میدان روز یکشنبه هفته آینده، توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام خواهد شد.

موضع گیری ضعیف واشنگتن در قبال حادثه آرامکو سبب شده است :

گروه انرژی: وقتی آمریکا پشت عربستان را در ادعایشان نسبت به دخالت ایران در حملههای اخیر خالی کرد بیشتر به این نتیجه رسیدند که یک متحد ممکن است فقط یک روز همراه باشد اما همسایه همیشه هست.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در آخرین اظهارنظر خود درباره وزیر نفت جدید عربستان گفت: "بنده هیچ مشکلی با ایشان ندارم و بیش از 22 سال است که با او دوست هستم. در فراز و نشیبهایی که در روابط ایران و عربستان بوده این دوستی همچنان ادامه داشته است. علاوه بر این ما نبودیم که با عربستان ایجاد اختلاف کردیم. ما میخواهیم با همه کشورها دوست باشیم و هیچکس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم. کشورها نباید ما را دشمن خود بدانند. دشمن همه ما بیرون از منطقه است".

ایران و عربستان هر دو از صادرکنندگان عمده نفت و گاز هستند و هر چند سیاستهای متفاوتی در حوزه انرژی دارند، اما در کل می توان گفت اهداف مشترکی دارند و آن سردمداری بر بازار نفت است. در دنیای سیاست نیز هر دو کشور مدعی صیانت و رهبری بر سایر کشورهای مسلمان خاورمیانه هستند.

اکنون اوضاع منطقه دیگرگون است، ایران در تحریم به سر میبرد، آن سوتر حمله به تاسیسات نفتی بزرگترین تولیدکننده را نمیتوان ساده انگاشت، همانقدر که همگان در صددند ایران را در این خصوص متهم جلوه دهند، خود سعودیها نیز در مظان اتهام و بزرگنمایی آنچه رخ داده، قرار گرفته و متحد همیشگیشان در واشنگتن را نیز کنار خود ندارند، حال سوال این است که در این شرایط مناسبات دو کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی میتواند شکلی دیگر به خود بگیرد؟ آیا میتوان منافع اقتصادی دو کشور را بازتعریف کرد؟ ممکن است به جایی برسیم که اقتصادی در هم تنیده داشته باشیم؟ آیا میتوان با استفاده ابزاری از نفت به درک مشترکی در دنیای سیاست رسید؟

در این ارتباط سعید ساویز در گفتوگو با ایلنا، اظهار داشت: از دیرباز مادامی که منطقه ناامن بوده همه کشورهای منطقه، تولیدکنندگان نفت و همه کسب و کار و تجارتها بخصوص نفت و گاز دچار ضرر میشدند، مشابه آنچه بعد از اتفاقاتی چون فجیره، بقیق، تنگه هرمز و یا جنگ ایران و عراق و یا جنگ کویت و عراق رخ داد.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه نگاه عاقلانه داشته باشند باید توجه داشته باشند ما بیش از هر چیزی به امنیت نیاز داریم و نبود آن باعث متضرر شدن همه خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در حال حاضر با آمدن بن سلمان، عربستان از سیاستهای پیرمردمآبانه و محافظه کارانهای که سالها داشت، فاصله گرفته، او جوانی است که النعیمی را برکنار کرد و خالد الفالح را که آلت دست خودش بود، منصوب کرد. عربستانی که همیشه سعی میکرد نفت را از سیاست جدا کند تا خللی در درآمدهایشان ایجاد نشود، با روی کار آمدن بن سلمان تغییر کرد، او به امریکا کمک کرد که ایران را تحریم کند اما در هر حال این سیاستها و سیاستهایی که در یمن و سوریه دنبال شده نتیجه خوبی نداد، بنابراین پدر بن سلمان برادرش را که با مواضع بن سلمان زاویه دارد به عنوان وزیر نفت منصوب کرد این یعنی که قدرت بن سلمان که دشمن شماره یک سیاست رابطه با ایران است، کم شده و یعنی عربستان پالسی فرستاده که میخواهد روابط بهتری در زمینه نفت و اوپک داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی آمریکا پشتشان را در ادعایشان نسبت به دخالت ایران در حملههای اخیر خالی کرد بیشتر به این نتیجه رسیدند که یک متحد ممکن است فقط یک روز همراه باشد و روز دیگر نباشد اما همسایه همیشه هست و نمیتوان آن را عوض کرد.

ساویز گفت: اکنون پالسهای مثبتی از سمت دو کشور روانه شده و حداقل در زمینه نفت و اوپک میتوانند با هم همکاری داشته باشند و کنترل بازار را از دست نفت شیل و آمریکا در بیاورند و حتی شاید قدرت اوپک را احیا کنند.

مرتضی بهروزیفر اما معتقد است: دنیای ارتباطات حرفهای کوچک است تا مشکلات سیاسی حل نشود حتی اگر دو برادر هم وزیر نفت دو کشور باشند، نمیتوانند مشکلات خود را حل کنند، اما اگر مشکل سیاسی حل شود دوستی دیرینه میتواند باعث تعمیق و تسهیل کننده روابط باشد. وی تاکید کرد: انتظار نداشته باشیم که مشکلات اقتصادی ورای وجود مشکلات سیاسی حل شود، این یک خوشبینی است. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: وقتی با یک کشور ارتباطی نداشته و مشکل سیاسی هم نداریم، روابط اقتصادی میتواند تحکیم بخش روابط سیاسی باشد اما وقتی با یک کشوری سرشاخ سیاسی هستیم، اقتصاد نمیتواند حلال مشکل باشد. ما عملا بعد از اتفاقاتی که اخیرا افتاده تا مرز جنگ هم جلو رفتیم و مشکلات حاد سیاسی داریم، مسائل اقتصادی نمیتواند حل کننده مسائل سیاسی باشد. باید گشایشی در مسایل سیاسی پیش بیاید و رفع کدورت شود در این صورت مشکلات اقتصادی هم حل میشود. وی ادامه داد: ما کشورهای تولیدکننده نفت منافع مشترکی داریم، همه دنبال ثبات در بازار و افزایش درآمدها و سهممان از بازار ستیم که تا مسائل سیاسی حل نشود، هیچیک تحقق نمییابد.

در دیدار معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با سفیر ایران در استرالیا بر گسترش همکاری های فنی و تخصصی ایران با کشور استرالیا تاکید شد.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در نشست مشترک با سفیر ایران در استرالیا ، تصریح کرد: استفاده از تجارب کشور استرالیا در زمینه مدیریت مصرف آب در پروژه پایلوت رفسنجان با مشارکت بخش خصوصی دو کشور ضروری است. وی با تاکید بر لزوم همکاری دو کشور در زمینه هوشمند سازی سیستم های آبیاری در کشور به ویژه در مزارع نیشکر، اظهار کرد: لازم است، همکاری ایران و استرالیا در زمینه تغییر اقلیم با تاکید بر مسایل مربوط به کربن آلی خاک و ترسیب کربن گسترش یابد. در این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا نیز ضمن تاکید بر ضرورت توسعه و گسترش همکاریهای دو کشور، برای پیگیری مسائل مورد نظر اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: اکنون بیش از ۳۲ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید میشود که از این میزان تولید کمتر از سه میلیون تن مربوط به داخل گلخانه هاست.

به نقل از صدا و سیما، غلامرضا تقوی گفت: این انتقال کشت به منظور افزایش بهره وری، حفظ منابع آب و خاک کشاورزی، صرفه جویی و ارتقای بهره وری آب، افزایش عملکرد تولید، تولید محصولات کشاورزی و آزادسازی اراضی برای کشت محصولات کمآب بر با ارزش اقتصادی بالا انجام میشود. وی افزود: توسعه گلخانهها از برنامههای اولویت دار وزارتخانه است و در برنامه پنج ساله ششم توسعه به این مهم تاکید شده است. تقوی گفت: اکنون بیش از ۳۲ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید میشود که از این میزان تولید کمتر از سه میلیون تن مربوط به داخل گلخانه هاست.

تشکیل بیش از ۴ هزار پرونده تخلف صنفی

به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از تشکیل ۴ هزارو ۳۹ پرونده تخلف صنفی طی شهریور ماه سال جاری به ارزش ۱۵۳۴ میلیارد ریال در سطح کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس تابش افزود: این تعداد پرونده تخلف صنفی حاصل 9 هزارو 446 گشت مشترک بازرسی در سطح کشور و استانهاست .

تابش تصریح کرد : از مجموع پروندههای تخلف متشکله 32 درصد مربوط به ادارات کل تعزیرات حکومتی 28 درصد مربوط به گشت مشترک با اتاق اصناف و 40 درصد مربوط به سایر دستگاههای ذیربط است.

به گفته وی سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها طی مدت یاد شده 27 درصد از گشتهای مشترک خود را با اتاق اصناف و اتحادیهها ، 18 درصد با ادارات کل تعزیرات حکومتی، 17 درصد با دانشگاه های علوم پزشکی، 3 درصد با ادارات کل استاندارد، 2 درصد با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و 33 درصد با سـایـر دستگاه انجام دادهاند.

رشد ۱۷ درصدی ماهیان غیربومی در دریای خزر

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: رشد ماهیان غیربومی در دریای خزر نکتهای قابل توجه است که میزان آن به ۱۷ درصد رسیده است. مهدی نادری جلودار در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه حدود ۱۰۰ گونه شناخته شده در حوضه دریای خزر وجود دارد، اظهار کرد: تنها 44 درصد از آنها یعنی ۲۴ گونه قابلیت بهرهبرداری داشته و ارزش اقتصادی برای صیادان دارند. وی ادامه داد: از این ۲۴ گونه، ۲۴ درصد آنها انحصاری بوده و در هیچ یک از آبهای بین المللی یافت نمیشوند. به گفته نادری جلودار؛ رشد ماهیان غیربومی در دریای خزر نیز نکتهای قابل توجه است که میزان آن به ۱۷ درصد رسیده است. وی با اشاره به اهمیت رودخانهها در حفاظت از ذخایر دریای خزر، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته توسط محققان علوم شیلاتی، دست کم ۷۰ درصد ماهیان اقتصادی

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

گروه اصناف: معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در چند ماه اخیر قیمت گوشت دام سنگین کاهشی بوده، اگر این روند ادامه داشته باشد احتمال آزادسازی صادرات آن وجود دارد.

به گزارش ایلنا، مرتضی رضایی امروز در دهمین دوره مراسم روز جهانی تخممرغ با بیان اینکه راههای صادراتی تخممرغ از کشور باز است، اظهار کرد: در چند ماه اخیر کانال صادراتی تخممرغ باز بوده است و تا به امروز بالغ بر 14 هزار تن از این کالا از کشور صادر شده است. وی ادامه داد: البته میزان صادرات در ماههای مختلف نوسان داشته است که دلیل مربوط به مصرف داخلی میشود. رضایی با تاکید بر اینکه تولید در داخل کشور روند خطی دارد، افزود: تولید تخممرغ در کشور دچار افزایش یا کاهش ناگهانی نمیشود اما مصرف این کالا در فصول مختلف متفاوت است. وی اضافه کرد: به طور معمول در نیمه دوم سال میزان مصرف افزایش پیدا میکند و به طبع آن نیز تولید افزایش دارد؛ به نحوی که گفته میشود 60 درصد تولید تخممرغ در نیمه دوم ماه انجام میگیرد. رضایی با تاکید بر اینکه تمهیدات ما باید برای ماههایی از سال باشد که افزایش مصرف داریم، گفت: در ماههایی که افزایش مصرف تخممرغ اتفاق میافتد باید تدابیر اندیشه شود تا به اندازه تقاضا تولید انجام گیرد تا علاوه بر تنظیم بازار داخلی، حذف صادرات نیز صورت گیرد. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بخشی نوسانات مربوط به صادرات به قوانین و مقرراتی بازمیگردد که اکنون به دست وزارت صمت، تدوین و ابلاغ میشود. رضایی مقصد عمده صادرات تخممرغ را به کشورهای افغانستان و عراق عنوان کرد و افزود: سعی تولیدکنندگان و تجار باید بر این باشد که مقاصد صادراتی جدید را افزون بر این کشورها، برای خروج تخممرغ در ماههایی که با مازاد تولید مواجه هستیم، افزایش دهند.