رئیس قوه قضاییه:

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت اقتدار، مهربانی و تدبیر دادستانها در انجام وظایف قانونی، توصیههایی را خطاب به دادستانهای سراسر کشور بیان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیتالله سیدابراهیم رئیسی در همایش دادستانهای سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، نقش دادستان و دادسرا را در اجرای قانون، صیانت از حقوق مردم، ایجاد امنیت، کشف جرم و کیفر مجرمان بسیار مهم و اساسی توصیف کرد و گفت: نقش دادستان در قانون، یک فرایند است و مقطعی خاص را شامل نمیشود. بر این مبنا میتوان پیشگیری از جرم، کشف جرم، انجام تحقیقات مقدماتی، تقاضای کیفر برای مجرمان، حضور در دادگاهها در مرحله رسیدگی و صدور حکم، اعلام اعتراض در صورت تشخیص عدم تناسب جرم و مجازات، اجرای حکم صادره، نقشآفرینی در بازاجتماعی کردن زندانی، اظهارنظر در خصوص شمول مرخصی یا عفو، اقدامات تامینی بعد از آزادی از زندان و... را از جمله مهمترین وظایف قانونی دادستان دانست که یک پروسه را تشکیل میدهد.

  • دادستان باید به روز باشد

    رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نقش دادستان در صیانت از جامعه مقابل جرم و کژی، حائز اهمیت است، بر لزوم بههنگامسازی دانش و اطلاعات دادستانها تاکید کرد و ادامه داد: اطلاعات دادستانها در شناخت قانون، جامعه و منطقه، شخصیت مجرم و اوضاع و احوالی که در آن مرتکب جرم شده است، باید بهروز باشد؛ لذا دادستانها نباید به دانشی که در دانشگاه و حوزه کسب کردهاند بسنده کنند بلکه باید دست برتر را در دانش و اطلاعات داشته باشند.

    آیتالله رئیسی، اقتدار، مهربانی و تدبیر را سه محور اصلی مورد نیاز کار دادستانها دانست و افزود: دادسرا و دادستانی باید مثل پدری مهربان برای عموم شهروندان باشند که اگر کسی مورد ستم قرار گرفت به آنها پناه بیاورد تا از او رفع ستم شود. همچنین دادستان باید اقتدار داشته باشد. این اقتدار نیز نشاتگرفته از قدرتی است که قانون به دادستان داده است و باید بدون نفوذپذیری و بیتوجه به برخی شائبهها، جوسازیها، جناحبازی و سیاسیکاری، آنچه اقتضای قانون و شرع است انجام دهد.

    رئیس قوه قضاییه با اشاره به مقوله تدبیر و درایت به عنوان سومین لازمه کار دادستانها اظهار کرد: دادستان باید مانند پزشکی حاذق باشد و برای همه بیماریها یک نسخه واحد ندهد. عقلانیت قضایی ایجاب می کند که با پدیدهها مدبرانه برخورد شود. دادستان باید توجه داشته باشد که چه جرمی ارتکاب یافته، علت یا علل آن چیست، متهم چه شخصیتی دارد و باید چه تصمیمی اتخاذ شود که به صلاح جامعه باشد. بر همین مبنا، صرف دانستن حقوق برای قاضی کفایت نمیکند زیرا کار قاضی مهندسی اجرای قانون است.

  • تسامح با مفسدان اقتصادی در حد صفر باشد

    آیتالله رئیسی در ادامه با اشاره به جرایم اقتصادی خاطرنشان کرد: در جرایم اقتصادی، بازدارندگی مجازات ها اهمیت زیادی دارد و در رابطه با مفسدان اقتصادی نیز باید تسامح در حد صفر باشد. در جرایمی که از سوی آسیبدیدگان اجتماعی ارتکاب مییابد، باید نگاه ترمیمی و اصلاحی وجود داشته باشد. نسبت به مسائل امنیتی نظیر جاسوسی، وابستگی به بیگانگان و ... نیز جای اغماض نیست. اما نباید فراموش کرد که جرم امنیتی و سیاسی متفاوتند. کسی که به دلیل قرار گرفتن در یک مخمصه و تضییع حق خود دست به اعتراض میزند، با کسی که وابسته به بیگانه است و بر موج اعتراض این شخص سوار میشود تفاوت دارد و تشخیص این دو از یکدیگر بسیار مهم است.

    رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم خوشرفتاری توسط قضات و کارکنان، یادآور شد: داشتن اقتدار مساوی با بداخلاقی نیست. سال 59 که دادستان کرج بودم، یک قاضی شرع به نام آقای سلطانی داشتیم که در هواپیمای حامل شهید محلاتی به درجه رفیع شهادت رسید. معمولا آن زمان میز و صندلی در دفتر کار نبود. امکان نداشت متهمی وارد اتاق آقای سلطانی شود و ایشان تمامقد جلوی پای او بلند نشود یا اگر چای و میوه در دفتر است، جلوی متهم نگذارد. احکامشان هم بسیار مقتدرانه بود اما محکومینی که حتی حکم سنگین از ایشان گرفته بودند، همیشه میگفتند سلام ما را به آقای سلطانی برسانید. در زندگی امامان و پیشوایان الهی نیز همین روحیه را میبینید. در سلوک امام راحل، در عین اقتدار، مهربانی میبینید. کسانی که با مقام معظم رهبری دیدار کردهاند، شیرینی رفتار ایشان را فراموش نمیکنند. اما همگان میبینید که چگونه مقتدرانه در مقابل دشمن میایستند.

    آیتالله رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت تلاش دادستانها در جهت حفظ امنیت عمومی، گفت: با یک سارق سابقهدار و حرفهای باید برخورد عبرتآموز کرد اما طبعا چنین شخصی متفاوت با کسی است که غفلت کرده است.

  • نباید اجازه داد آزادیهای مشروع مردم تهدید شود

    رئیس قوه قضاییه در خصوص انتخابات پیش رو نیز تاکید کرد: دادستانها باید با دستگاههای اجرایی که مجری انتخابات هستند و همچنین شورای محترم نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارد، در جهت دفاع از حق الناس و اجرای قانون، همکاری کامل را داشته باشند و هیچکس در جایگاه قضایی حق ندارد له یا علیه شخصی در انتخابات موضعگیری کند.

    آیتالله رئیسی با تاکید بر لزوم توجه دادستانها به مقوله حقوق عامه و دفاع از آزادیهای مشروع اظهار کرد: نباید اجازه داد که هیچ فرد یا نهادی با اتکا به قدرت و ثروت خود، آزادیهای مشروع مردم را تهدید کند. نسبت به انفال و اموال عمومی و محیط زیست هم باید مطالبه و مراقبت لازم از سوی دادستانها صورت گیرد. کسانی که به بیت المال و اراضی ملی دستاندازی می کنند باید با برخورد قاطع دادستانها مواجه شوند و در این مسیر باید همکاری لازم میان دادستانها با بخشهای اجرایی وجود داشته باشد.

    رئیس قوه قضاییه افزود: نسبت به سلامت جامعه، امنیت غذایی و بهداشت عمومی باید حساسیت لازم از سوی دادستانها وجود داشته باشد. حفظ اخلاق عمومی و عفاف و رعایت مسائل فرهنگی نیز باید مدنظر دادستانها باشد. نکته دیگر، دفاع از تولید و تولیدکننده، کارآفرین و تلاشگر عرصه اقتصادی است. نظرمان این است که شفافیت اقتصادی میتواند در این زمینه بسیار موثر باشد. کاسبی مفسدان اقتصادی در عدم شفافیت اقتصادی است. باید روابط اقتصادی جلوی دید مردم و پشت ویترین باشد. این امر از نارساییها میکاهد. در این زمینه نیز باید سامانههای لازم فعال شود.

  • قضات به صورت دورهای به زندانها سر بزنند

    آیتالله رئیسی با تاکید بر لزوم نظارت هر چه بیشتر دادستانها بر ضابطان قضایی و صدور کارت برای هر کس که در هر سطحی به عنوان ضابط قوه قضاییه فعالیت میکند، به موضوع دسترسیهای الکترونیک اشاره کرد و به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه دستور داد برای تسهیل وظیفه نظارتی دادستانها، دسترسیهای الکترونیکی لازم به آنان داده شود.

    رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه دادستانها مبنی بر نظارت بر زندانها اشاره کرد و گفت: دادستان، هر روز که به محل کار خود میرود اول باید لیست زندانیها را ببیند تا اگر قابل کاستن از تعداد آنهاست حتما این کار را انجام دهد. حبسزدایی مورد تاکید شرع انور و در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی است. نباید قرارها را به گونهای صادر کنیم که منتهی به بازداشت فرد شود. همواره به یاد داشته باشید که رفتن به زندان، برای فرد و خانوادهاش عوارض فراوانی دارد

عراقچی در حاشیه کنفرانس عدم اشاعه:
 

گروه سیاسی: معاون وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد: حفظ منافع ملت ایران برای ما، مهمتر از حفظ یک توافق با دیگر کشورهاست.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، سیدعباس عراقچی در حاشیه پنجمین کنفرانس عدم اشاعه در هتل لوته مسکو به خبرنگاران گفت: هیچ کشوری در حسن نیت ایران در حفظ برجام تردید ندارد. وی افزود: هیچ کسی تردید ندارد که اگر ایران از منافع برجام بهرهمند نشود، به کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داد. معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران مهمتر از حفظ یک توافق است، گفت: ایران از یک سو اراده خود را برای عمل به تعهدات برجامی و از سوی دیگر کاهش تعهدات در صورت عمل نکردن دیگر کشورها به تعهداتشان را به طور شفاف نشان داده است. عراقچی تصریح کرد: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داده و اگر شرایط تغییر نکند در مسیر کاهش تعهدات حرکت خواهد کرد. وی با اشاره به فرصت جدید دوماهه برای دیپلماسی گفت: قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود روشن است و این موضوعی است که در تمام محافل بینالمللی مورد بحث قرار دارد. مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به انزوای بینالمللی آمریکا گفت: بسیاری از کشورها از جمله شرکت کنندگان در این کنفرانس بینالمللی، یکجانبه گرایی آمریکا را محکوم کردهاند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز یکجانبه گرایی مفرط آمریکا را محکوم میکنند و امروزه حرکتی در سراسر جهان بر علیه این یکجانبه گرایی شکل گرفته که هر روز تقویت میشود. عراقچی برجام را نماد شاخص این حرکت جهانی عنوان کرد و گفت: این موضوع در همه محافل بین المللی، بحث روز است. کنفرانس بینالمللی عدم اشاعه که از امروز با حضور مقامات و شخصیتهای ۴۰ کشور جهان و چند نهاد مهم بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مسکو آغاز شده است تا سه روز ادامه خ اهد یافت. دیدار و گفتوگو با مقامات کشورهای شرکتکننده از جمله «سرگئی ریابکوف» و «میخائیل بوگدانوف» معاونان وزیرامورخارجه روسیه و سخنرانی در نشست تخصصی برجام با حضور مذاکره کنندگان کشورهای باقیمانده در برجام از دیگر برنامههای عراقچی در مسکو است.

  • برجام بهرغم رفتارهای آمریکا اهمیت خود را از دست نداده است

    از سوی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که توافق هستهای با ایران بهرغم رفتارهای غیر قابل قبول آمریکا اهمیت و اعتبار خود را از دست نداده است.

    به نقل از روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز- جمعه- در کنفرانس سالانه منع گسترش سلاح هستهای در مسکو تأکید کرد: «توافق هستهای با ایران بهرغم اقدامهای غیر قانونی واشنگتن که همه از آن باخبر هستند، اهمیت خود را از دست نداده است». لاوروف در ادامه افزود: «این توافق توانست به تمام پرسشهای آژانس بینالمللی نسبت درباره برنامه هستهای تهران پاسخ گفته و شفافیت بیشتری از برنامه هستهای ایران ارائه دهد. این توافق همچنین بر حقوق مشروع و قانونی ایران برای گسترش فناوری صلح امیزی اتمی با نظارت آژانس تأکید کرد». وی تأکید کرد که مسکو معتقد است حفظ و پایبندی به توافق هستهای به نفع همه کشورهاست و شرایط مطلوب را برای اجرای پایدار و کاملتر توافق در چارچوب زمانی تعیین شده فراهم میکند.

بررسی های تجارت نشان می دهد:

گروه اقتصاد کلان: کارشناسان معتقدند در جهان معاصر سرمایه گذاری خارجی دارای اهمیت کلیدی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی است. بر اساس این دیدگاه هر کشوری جهت گرداندن چرخهای اقتصادی و انجام پروژههایش محتاج سرمایه است و چه آنکه این سرمایه از درون کشور و با استفاده از منابع داخلی تأمین شود یا با به کارگیری ظرفیتهای خارجی، سرمایهگذاران را از باقی کشورها جذب کند.در همین حال ایران به عنوان یک کشور درحال توسعه به ویژه برای بازسازی و توسعه به جلب سرمایه گذاری خارجی نیاز مبرم دارد.

در همین ارتباط یکی از عوامل بسیار مهم برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی است. اما به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور همچنان با کندی صورت می گیرد. با این حال روز گذشته وزیر اقتصاد از رشد جذب سرمایه گذاری در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون جذب سرمایهگذاری خارجی در کشور ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.فرهاد دژپسند که به شرق مازندران سفر کرده است افزود: این وضعیت نشان میدهد که ما میتوانیم و همه باید کمک کنند تا با عبور از تلاطم، با برنامه ریزی بهتر برای افزایش رفاه مردم تلاش کنیم.وی گفت: دولت با وجود همه مشکلات تلاش کرده است تا مخاطرات سرمایه گذاری به حداقل برسد و بخش خصوصی، دولتی و دیگر بخش ها و مردم ما با صبوری در هر لباس و موقعیتی کمک کردند تا اقتصاد کشور ما از آنچه دشمن می خواست فاصله بگیرد و روندی رو به رشد داشته باشد.

  • نگاه دولتمآبانه مانع ورود سرمایه به کشور

    در این ارتباط مدتی قبل یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و فعال بخش معدن گفت: تناسب منطقی بین حجم سرمایهگذاری و میزان ذخایر مواد معدنی کشور وجود ندارد. فریال مستوفی افزود: تأثیر رشد معدن بر رشد اقتصادی بهطور غیرمستقیم میتواند بسیار بیشتر از تأثیر تجارت یا صنعت باشد. اشتغال ایجادشده بهواسطه معادن پایدارتر است.

    به گزارش اتاق ایران، مستوفی ادامه داد: سایه سنگین سیاستهای دولتی بر بخش معدن ایران همانند سایر حوزههای اقتصادی سالهاست که وجود دارد. اگرچه بخش معدن با داشتن پتانسیلهای فراوان بهعنوان یکی از حوزههای مهم اقتصادی کشور همواره موردتوجه بوده است، ولی تاکنون نتوانسته است به جایگاه مطلوب خود برسد.وی در ادامه به موانع رشد بخش معدن پرداخت و بیان کرد: تحریمهای سیاسی و اقتصادی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، بروکراسی موجود در بخش معدن، بخشنامههای متعدد مصوبات اضافی که در سطح مقامات بالای وزارتخانه عنوان میشود، عدم مشورت و تعامل مدیران دولتی با بخش خصوصی ارائه اطلاعات ناقص مدیران غیرمتخصص میانی به مدیران ردههای بالاتر و به دنبال آن تصمیمگیریهای غلط، نگاه دولتمابانه به بخش معدن و دخالت فراوان دولت در این حوزه باعث شدهاند که ورود سرمایهگذاران داخلی و خارجی به این بخش بهسختی صورت پذیرد و مانع رشد معدن و صنایع معدنی و یا حتی عقبگرد در این حوزه باشد.مستوفی با هدف تسهیل امر سرمایه خارجی اظهار داشت: ایجاد زمینه جذب و تشویق سرمایهگذاران خارجی باهدف انتقال دانش فنی و روشهای پیشرفته مدیریت بنگاههای معدنی میتواند منجر به رشد تکنولوژیک و بهبود بهرهوری در بخش معدن به همراه ورود سرمایه به کشور شود. ایجاد تعامل درست و سازنده بین بخش خصوصی داخلی کشور با سرمایهگذاران خارجی خود عامل مهمی در رشد فزاینده سرمایهگذاری خارجی است.

  • عملکرد نامطلوب سازمان سرمایه گذاری خارجی

    یک اقتصاددان نیز اظهار کرد: عملکرد یکساله سازمان سرمایهگذاری خارجی تاسف بار است. دکتر محمدرضا جهان بیگلری در نود اقتصادی نوشت: اخیرا سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران اهم دستاوردهای یکساله از شهریور 1397 تا مرداد 1398 را بر روی سایت سازمان منتشر کرده و این گزارش که همراه با واقعیت نیز میتواند تهیه شده باشد، دستاوردی تاسف بار برای اقتصاد کشور به همراه دارد.این اقتصاددان ادامه داد: سازمان سرمایهگذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران که بیشتر به سازمان سرمایهگذاری مشهور است بعنوان یک معاونت مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اساس آمارهای منتشره تنها دستاوردش در تسهیلات قرضی در حدود 62 میلیون یورو عنوان شده در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران از اعضاء مهم بانک توسعه اسلامی IDB و ICD و بانک توسعه و تجارت اکو و بانک جهانی و بانک زیر ساختهای آسیا و چندین بانک و صندوق مهم بین المللی است که اداره آنها با سازمان سرمایهگذاری در دولت تعریف شده است و همچنین قراردادهایی که توسط بانک مرکزی و سازمان سرمایهگذاری بطور مشترک با بسیاری از بانکهای خارجی به امضاء رسیده که میتواند برای پروژه های ملی واولویت دار کشور از دولتی وخصوصی دارای کارایی بالایی باشد وحتی رقم آن را به چندین میلیارد دلار افزایش داد.وی یادآور شد: در زمینه جذب سرمایهگذاری خارجی نیز صرفا 175 مورد مصوب شده که بطور معمول تا اجرایی شدن از تعداد آن بطور قابل ملاحظهای کاسته خواهد شد.جهان بیگلری تصریح کرد: این آمارها با مقایسه سالهای گذشته نشان از متروکه بودن این سازمان دارد. سازمان سرمایه گذاری در دورههای گذشته نشان داده که میتواند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد تا جایی که هیئت وزیران اختیارات سرشاری در تبصره ذیل7 قانون اساسی برای این سازمان برنامه ریزی کرده است

وزیر صنعت تاکید کرد؛

گروه صنعت: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که به منظور گفتگو با مقامات چین و شرکت در نمایشگاه واردات این کشور به شانگهای سفر کرده بود گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار کالا وارد می کند و استفاده از این ظرفیت نیازمند رویکرد و نگاه جدید دولت و بخش خصوصی است.

به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی» با اشاره به اینکه بازار چین فرصت بزرگی برای تولید کنندگان ایرانی است و باید از این فرصت، برای بهبود و گسترش صادرات به چین استفاده کرد افزود: باید از برخی توانمندی های مازاد بر نیاز داخل برای توسعه این بخش بهره برد.

وی تصریح کرد: برای کسب سهم ایران در بازار چین، نیاز است از پتانسیل های مازاد بر کشور از جمله تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدنی، نفت، گاز و دارو در راستای صادرات کالا به چین استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صادرات کالای ایرانی به چین در مقایسه با دیگر کشورها چندان رضایتبخش نیست، اضافه کرد: به سازمان توسعه تجارت ماموریت داده ام با عزمی جدی ساختارش را اصلاح کند و در راستای توسعه صادرات به چین با حضور و کمک بخش خصوصی گام بردارد.

رحمانی از تبادل کالا در حوزه تکنولوژی و فناوری به عنوان یکی از زمینه های همکاری خوب ایران با چین با توجه به ظرفیت های موجود میان دو کشور نام برد و گفت: صادرات فناوری های جدید فرصت جدید و خوبی است ضمن اینکه می توان صادرات کالا به این کشور را به صورت سنتی ادامه و تقویت کرد.

وی با اشاره به شرکت 20 شرکت ایرانی در نمایشگاه واردات چین افزود: با جهت گیری خوب، امسال به تناسب شرایط جدید در نمایشگاه حضور پیدا کردیم به طوری که شرکت های فناور و محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتری در این نمایشگاه حضور یافته اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ترکیب حضور کشورها در این نمایشگاه نشان دهنده اهمیت بازار و واردات چین برای آنان است و عرضه این توانمندی ها در صحنه تجاری و اقتصادی دنیا از اتفاقات کم نطیر است.

رحمانی با اشاره به حضور فعال شرکت های ایرانی در این نمایشگاه گفت: در طول نمایشگاه قراردادهایی بین شرکت ها منعقد می شود که زمینه را برای همکاری های چند جانبه فراهم می کند. «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای به این شهر سفر کرد.

لازم به توضیح است دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغاز بکار کرد .

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در گفتگو با تجارت تشریح کرد؛

گروه اجتماعی - کورش شرفشاهی: آمارها نقش تعیین کننده ای در تصمیم سازی ها دارند و بر پایه آمار می توانیم برای آینده تصمیم بگیریم. البته همواره آمارها خوشحال کننده نیستند بلکه در بسیاری از موارد به ویژه در کشور ما که هزاران اما و اگر دارد، آمارها همواره نگران کننده بوده است. یکی از این آمارها مربوط به میزان قاچاق کالاست. آمارهای قاچاق از سوی شخصیت های بسیاری اعلام می شود اما هیچکدام مبنای قانونی ندارد بلکه هر کسی از ظن خود اظهار نظر می کند. دولتمردان از کاهش آمار قاچاق کالا خبر می دهند و مخالفان دولت بر آمارهای بالای قاچاق کالا اصرار دارند. اما در مجموع آمار دقیقی که بتوان به آن استناد کرد، وجود ندارد.

  • آخرین آمار رسمی مربوط به سال ۹۶

    بی شک مسوول اعلام آمار قاچاق کالا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما سخنگوی این ستاد به تازگی اعتراف کرده که آمار جدیدی در این زمینه وجود ندارد. حمیدرضا دهقانینیا با اعلام اینکه آخرین آمار رسمی از قاچاق کالا مربوط به سال ۹۶ است گفت: هنوز نمیتوانیم درباره میزان قاچاق در سال ۹۸ اظهارنظری داشته باشیم.وی با تاکید بر اینکه مرجع ارائه آمار قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است گفت: این ستاد کارگروهی متشکل از استادان دانشگاه و نماینده نهادها دارد که میزان قاچاق را بررسی میکند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه اعضای این کارگروه اطلاعاتی را به کارگروه میآورند گفت: این اطلاعات موردبحث و بررسی فنی و تخصصی قرار میگیرد که درنهایت به برآورد میرسیم. وی از درخواست ستاد برای ارایه اطلاعات از چند نهاد در ماههای اخیر خبرداد و گفت: هنوز این اطلاعات به دستمان نرسیده و به همین دلیل نمیتوان اظهارنظری درباره آمار قاچاق کرد؛ زیرا این امر نیازمند بررسیهای دقیق است.

  • کاهش قاچاق کالا

    اما وزیر کشور بدون توجه به اظهاراتی که مسوولان مستقیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر نبود آمار دقیق کرده اند گفت: قاچاق کالا در کشور از ۲۱ میلیارد دلار قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید هم اکنون به کمتر از ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. عبدالرضا رحمانی فضلی به اقدمات اساسی انجام شده در بحث قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: با تشدید کنترلها و پایش مرزها هیچ کالای اساسی به صورت قاچاق از کشور خارج نمی شود. وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های اجرایی و فعال در بخش اقتصادی بر اساس زمانبندی انجام شده موظف به راه اندازی سامانه هایی برای ثبت فعالیت های خود هستند اظهار داشت: تشکیل این سامانه ها از قاچاق کالا و ارز به طور چشمگیری جلوگیری می کند.

  • مصادره اموال برای جلوگیری از قاچاق

    اما در روزهای اخیر مباحثی جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا مطرح شد که جدی ترین آنها مصادره تمامی اموالی است که از طریق قاچاق کالا نصیب قاچاقچی شده است. اکنون سوال اینجاست که معنای مصادره چیست و چه میزان از اموال قاچاقچی مصادره می شود.

    ماده ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص قاچاق کالا تصریح می کنند که مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد عین آن و اگر موجود نباشد مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهدهی خسارات وارده نیز برآید.در تمامی مواردی که فرد به کمک ادواتی نظیر اسلحه، مهر، ماشین و… دست به ارتکاب یا تسهیل جرم مورد نظر میزند یا جرمی را مرتکب میشود که خود باعث به وجود آمدن اموالی برای فرد مجرم میشود، قاضی پس از رسیدگی به موضوع شکایت و احراز جرم، بدون اینکه نیازی به طرح شکایت جدید باشد، در همان حکم بهعنوان مجازات تعزیری (منظور مجازاتی است که نوع و میزان آن با توجه به قانون و براساس نظر قاضی و حکم دادگاه تعیین میشود) علاوه بر مجازات اصلی (مثل حبس و…)، اموالی را که دلیل یا وسیلهی مؤثر در ارتکاب جرم بوده یا از جرم کشف شده، به نفع دولت ضبط یا مصادره مینماید.

  • ضعف در اجرای قانون

    اما این قانون نیز مشکلات خاص خودش را در اجرا دارد و چون قانون مصادره اموال ناشی از قاچاق کالا بدرستی و دقت اجرا نمی شود، شاهد جدی تر شدن قاچاق در کشور هستیم. در این رابطه حجت الاسلام مجید ناصری نژاد، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی وجود قانون مصادره اموال ناشی از کسب نامشروع را تایید کرد و در تشریح مصادره اموال قاچاقچی کالا گفت: در کلیات قانون اساسی و قوانین آن در بخش کیفری این کلیات را داریم که هر نوع مالی که افراد از طریق نامشروع کسب می کنند، باید شناسایی و به بیت المال بازگردانده شود.

    وی با تاکید بر اینکه بازگشت مال نامشروع در قوانین مختلف از جمله قانون اساسی، قانون کیفری و قانون مبارزه با پولشویی به صراحت آمده است گفت: حتی به تازگی قانونی وضع کردیم که مسوولان را مکلف کرده اموال و داریی های خود را اعلام کنند تا مشخص شود از چه طریقی این اموال را بدست آورده اند.

    نماینده شادگان در مجلس با اشاره به اینکه تعیین محل کسب درآمد و مشروع بودن آن هم برای افراد عادی و هم برای مسوولان است گفت: تفاوتی نمی کند که چه کسی مال یک باره کسب کرده بلکه مهم در نحوه بدست آوردن این مال است.

    وی با تاکید بر اینکه در کلیات قوانین، بر شناسایی محل کسب درآمد تاکید و مجازات و نحوه برخورد با متخلفان را نیز مشخص کرده ایم گفت: بنابر این از جهت وجود منابع قانونی برای مقابله با متخلفان و کسانی که مال نامشروع بدست آورده اند، هیچ مشکلی نداریم. به عبارت بهتر اگر فردی در کسب درآمد به هر شکل ممکن تخلف کرده باشد، برای مقابله و مصادره اموال او هیچ خلا قانونی نداریم.

    ناصری نژاد از تمامی کسانی که در این قضیه ابهامی دارند خواست به مراجع قضایی از جمله مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز قانون گذاری مراجعه کنند گفت: حاضر هستیم در کمیسیون قضایی مجلس قوانین را یک به یک معرفی کنیم و راهکار استفاده از آن را برای مقابله با متخلفان اعلام و به صورت مشخص تعیین کنیم که برای هر تخلف، به کدام قانون می توان استناد و از آن برای تنبیه افراد متخلف استفاده کرد.

    وی مهمتر از وجود قانون را روشهایی برای شناسایی متخلفان دانست و گفت: با سیستم هایی که اکنون وجود دارد و راهکارهایی که در برخورد با افراد و نحوه کسب درآمد آنها داریم، بسادگی می توان مسیر و منبع کسب درآمد افراد را پیگیری و شناسایی کرد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از وجود افرادی خبر داد که یک باره پول کلانی به دست می آورند و گفت: اگر فردی یک شبه ره صد ساله را رفته و به اموال نجومی رسیده باشد، بسادگی می توان مسیری را که طی کرده تعقیب و نحوه تخلف را شناسایی کرد. وی با اشاره به اینکه بی شک پولهایی وجود دارد که در حیطه درآمدهای یک فرد نیست گفت: هنگامی که یک مدیر با حقوق دولتی ماهیانه نهایت 10 میلیون تومان یا یک نماینده مجلس با حقوق ماهیانه 8 میلیون تومان صاحب دارایی و اموال میلیاردی می شود، یعنی مسیری به غیر از حقوق دریافتی را طی کرده است. بنابر این اگر مسیری که فرد متخلف طی کرده را دنبال کنیم، بسادگی متوجه می شویم راه فساد و رانت از کجا آغاز شده، چگونه طی شده و چگونه به کسب درامد نامشروع برای آن مسوول یا فرد حقیقی منجر شده است.

  • دلیل گسترش رانت و فساد

    ناصری نژاد دلیل این همه فساد، اختلاس و رانت را در نحوه اجرای قانون در برخورد با مفسدان و متخلفان دانست و گفت: باور من بر این است که در برخورد با متخلفان مفسد، یک مقدار لنگ می زنیم. باید یک همت و انگیزه ای در نهادهای امنیتی، نظارتی، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل 90 و کمیسیون های مربوطه ایجاد شود.

    وی از تمامی دستگاه های مربوطه خواست برای برخورد با فساد، مفسدان و قاچاقچیان کالا وقت بگذارند و گفت: تمامی کسانی که به نوعی دست اندرکار هستند، باید به این مهم به صورت جدی بپردازند.

    عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، بحث قاچاق کالا را یک معضل بزرگ در کشور دانست و گفت: سالهای سال است که نسبت به برخورد با قاچاق کالا و قاچاقچیان تاکید می شود. همه ساله مقام معظم رهبری و بزرگان نظام روی مبارزه با قاچاق تاکید می کنند و بلاهایی را تشریح می کنند که قاچاق کالا بر تولید داخلی و اقتصاد کشور آورده و می آورد، اما هنوز برخورد جدی صورت نگرفته و در عمل لنگیده ایم.

    وی با اعلام اینکه امروزه افراد بسیاری دست به قاچاق کالا می زنند و درآمدهای نجومی کسب می کنند گفت: ترس از قاچاق کالا ریخته و دلیل اثبات این ادعا وجود افرادی است که مافیا تشکیل داده اند و بارها اسامی آنها در رسانه ها به صورت اختصاری مطرح شده یا در فضای مجازی به صورت علنی از آنان نام برده می شود، اما آنقدر پشتشان محکم است که کسی با آنها برخورد نمی کند.ناصری نژاد با تاکید بر اینکه اگر در بحث اجرا و برخورد با مفسدان و قاچاقچیان کالا جدی تر و شدیدتر برخورد کنیم، می توانیم با قاچاقچیان کالا برخورد کنیم گفت: باید با افرادی که از طریق قاچاق کالا، درآمد بسیار زیادی کسب کرده اند، شناسایی کنیم و اموالی که از این طریق بدست آورده اند، شناسایی کنیم و به بیت المال بازگردانیم.

    وی در پاسخ به اینکه در تمامی سالهای گذشته چرا با قاچاقچیان کالا برخورد نشده و یک باره به فکر برخورد افتاده ایم گفت: یک باره به فکر نیفتاده ایم، بلکه سالهاست نظام و مسوولان روی قاچاق کالا حساس بوده اند و برخوردهایی هم صورت گرفته است.نماینده شادگان با اعلام اینکه سالهای سال است که قاچاقچیان کالا را شناسایی کرده ایم و برخوردهای جدی هم صورت گرفته است گفت: شدیدترین نحوه برخورد نیز شناسایی مسیر تخلف، میزان درآمد بدست آمده از قاچاق کالا و بازگرداندن آن به بیت المال بوده که بارها اتفاق افتاده است.

    وی بازگشت اموال نامشروع را شدید ترین نوع مبارزه با قاچاچاق کالا دانست و گفت: این را قبول داریم که به صورت عمیق و ریشه ای هنوز به نقطه مبارزه با قاچاق و قاچاقچی کالا نرسیده ایم. بحث من بر این است که ما باید نشست های متعدد را با قدرت و انگیزه بالا برگزار و پیگیری کنیم تا جو مبارزه با قاچاق کالا ایجاد شود.ناصری نژاد با یادآوری اینکه امروزه با روی کار آمدن آقای رییسی، بسیاری از موارد فساد پیگیری شده و با خیلی از دانه درشتها مقابله و برخورد کردیم گفت: این برخوردها تاثیرات مثبتی بر جامعه گذاشته است. بنابر این باید به این باور برسیم که می توان با هر نوع فساد و هر مفسدی در هر جایگاهی برخورد کرد.وی با تاکید براینکه برای دستگاه قضا تفاوتی بین برادر رییس جمهور با فرزند وزیر و یک مفسد عادی وجود ندارد گفت: نگاه قانون به همه متخلفان با یک چشم و برخورد با یک جدیت و شدت است.

  • کنترل قاچاق با جریمه های جدید

    در این رابطه دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان هرمزگان از اجرایی شدن جریمه ها و قوانین جدید برای قاچاق كالا خبر داد و افزود: این جریمه ها به نسبت گذشته سنگین تر است و دست مجری و قوه قضائیه را در برخورد جدی تر با قاچاق كالا باز می گذارد. عزیزالله كناری افزود: انجام قاچاق به صورت سازمان یافته مشمول برخوردهای شدیدتر و مجازات های سنگین تری می باشد كه در این رابطه نیز به تفصیل اطلاع رسانی خواهد شد. وی با اعلام اینکه قانون جدید در دی ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شد گفت: این قانون از سال جاری اجرایی شده تا بتوانیم با جریمه و مجازات های سنگین تر، نیروی بازدارنده قوی تری را علیه قاچاق كالا و ارز بكار بندیم. وی در تشریح این قوانین گفت: كالاهای قاچاق در قانون جدید به سه گروه مجاز، مجاز مشروط و ممنوعه تقسیم شده كه هر گروه مجازات های خاص خود را دارد. مشاور استاندار هرمزگان با بیان اینكه هر نوع كالایی كه بدون انجام تشریفات گمركی خارج یا وارد شود قاچاق محسوب می شود ابراز کرد: حال اگر این كالا مشمول كالاهای ممنوعه باشد جریمه ای سنگین تر و برخوردی جدی تر را به همراه دارد.كناری در خصوص تعریف گروه بندی های كالا در این قانون عنوان كرد: كالاهای مجاز كالاهایی محسوب می شوند كه ورود و خروج آنها از مرز با رعایت تشریفات گمركی مجاز باشد مانند برنج، روغن و پارچه اما كالاهای مجاز مشروط كالاهایی هستند كه علاوه بر انجام تشریفات گمركی نیاز به اخذ مجوز از مراجع دیگر را دارد مانند واردات سیگار كه نیازمند اخذ مجوز از دخانیات است. وی ادامه داد: كالاهای ممنوعه نیز كالاهایی هستند كه ورود و خروج آنها به موجب قانون ممنوع است مانند مشروبات الكلی، آلات قمار، تجهیزات ماهواره ای، پرندگان تزئینی، ماهیان خاویاری، مواد و فرآورده های دارویی، مكمل ها و ملزومات و تجهیزات پزشكی.

 

 

مقامات کاخ سفید برای کناره گیری دسته جمعی برنامه ریزی کرده بودند

گروه بین الملل: یکی از اعضای سابق کاخ سفید در کتاب جدیدش از تصمیم مقامات دولت ترامپ برای استعفای گروهی خبر داد.

به گزارش روزنامه گاردین، نویسنده یک کتاب جنجالی به نام «هشدار» در کتاب خود نوشت که گروهی از مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد داشتند به صورت گروهی از سمتهای خود استعفا دهند که به این طریق نارضایتی خود را از اقدامات رئیس جمهور نشان دهند، اما در نهایت از این تصمیم منصرف شدند.

روزنامه واشنگتن پست با دسترسی به یک نسخه از این کتاب جنجالی که گفته میشود نویسنده آن یکی از مقامات ارشد کاخ سفید است، نخستین بار این خبر را منتشر کرد.

شخصی که این کتاب را نوشته، سال گذشته میلادی هم یک مطلب جنجالی علیه دونالد ترامپ در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده بود، که از سوی رئیس جمهور آمریکا مورد انتقادهای گستردهای قرار گرفت.

این مقام ناشناس در بخش دیگری از کتاب نوشته که مقامات کاخ سفید هر روز صبح به دلیل توییتهای دونالد ترامپ با وحشت از خواب بیدار میشوند. نویسنده همچنین در بخشی از کتاب، دونالد ترامپ را به بیان اظهارات نژادپرستانه متهم میکند.

در این کتاب آمده است: من نشسته بودم و در سکوت به حرفهای او (ترامپ) گوش میدادم که درباره ظاهر و عملکرد زنان صحبت میکرد. او درباره نحوه آرایش آنها صحبت میکرد. درباره وزنشان شوخی میکرد. به لباسهایشان اشاره میکرد. او برای اشاره به زنان از واژه «عزیزم» استفاده میکرد. یک رئیس جمهور نباید اینگونه در محیط کار رفتار کند. نویسنده همچنین در این کتاب رفتار دونالد ترامپ را مانند یک پسربچه توصیف کرده و نوشته است: همانند یک پسربچه ۱۲ ساله در برج کنترل ترافیک هوایی، دکمهها را به صورت نامنظم میفشارد، بدون توجه به اینکه هواپیماها ممکن است از مسیرشان خارج یا از فرودگاه دور شوند. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید از نامشخص بودن نام نویسنده این کتاب انتقاد کرد و گفت: این کتاب چیزی جز دروغ نیست. آن ترسویی که این کتاب را نوشته نامش را نیاورده، زیرا این کتاب را به دروغ نوشته است. خبرنگاران باید این کتاب را همانگونه که هست نشان دهند، یعنی آمیخته به تخیلات.

نویسنده کتاب در توجیه اینکه چرا نامش را نیاورده، نوشت: من تصمیم به انتشار این کتاب بدون اشاره به هویتم گرفتم؛ زیرا این کتاب درباره من نیست، بلکه درباره ماست. برخی نام این کار را ترس میگذارند، اما احساسات من با این اتهامات صدمهای نخواهد دید.

 

سرمقاله

معصومه آقاپور علیشاهی

نماینده مردم شبستر در مجلس

گذشته که وضعیت مسکن و اجاره بها بهتر بود چندین کارگر با هم منزلی را اجاره میکردند اما با افزایش و گرانی اجاره بها به ماشین خوابی روی آوردهاند. متاسفانه قشر ضعیف و متوسط در پایتخت به مهاجرت و حاشیهنشینی روی آوردهاند و تاکنون گامی جدی برای کنترل...... اجاره بها برداشته نشده است.

مشکلات زیرساختی مسکن باید حل شود و باید همانگونه که کشورهای توسعه یافته به این سمت و سو حرکت کردند ما نیز در این مسیر گام برداریم و از تکنولوژی های ساخت مسکن بهره ببریم تا قیمت تمام شده بهای مسکن کاهش یابد به گونهای که دولت با ارائه زمین و ساخت آن و همچنین تشدید نظارتها مسکن را طی مدت زمان معین و با اجاره بهای پایین در اختیار اقشار ضعیف و کم درآمد قرار دهد. تا زمانی که بحث ملکیت و سند در حوزه مسکن مورد توجه باشد به هیچ وجه اصلاح قیمت مسکن محقق نمیشود و اختیار مسکن از دست دولت خارج و مافیا و دلالان در حوزه مسکن تعیین قیمت میکنند. نباید اجازه داد آسیبهای ناشی از افزایش اجاره بها افزایش یابد در این رابطه استفاده از فناوریها و تکنولوژیها میتواند در قیمت نهایی مسکن موثر باشد.

منبع: خانه ملت

یادداشت

حسین سلاح ورزی

نائب رئیس اتاق ایران

این روزها میتوانید موارد بسیاری از ابراز نگرانی فعالان بخش خصوصی را در مورد کسری بودجه دولت، چه در رسانهها و چه در شبکههای اجتماعی ببینید. بهراستی اگر کسری بودجه دولت، کسری بودجه «دولت» است؛ چرا باید فعالان بخش خصوصی نگران آن باشند؟دولت مانند هر شخص...... یا هر بنگاهی، زمانی که با کسری بودجه مواجه میشود؛ سه راه برای مدیریت این موقعیت در پیش رو دارد. راه اول کاستن از هزینهها. یکی از متداولترین روشهای مورد استفاده برای مدیریت کسری بودجه دولت کاستن از هزینههاست. همان چیزی که در ادبیات ژورنالیستی این حوزه به ریاضت اقتصادی تعبیر میشود و طی آن دولتها با کاستن از سطح خدمات اجتماعی و کند کردن روند تولید برخی کالاهای عمومی، در هزینههای خود صرفهجویی میکند. صرفهجویی در هزینههای دولت، موجب کاهش سطح تقاضای کل و حرکت نظام اقتصادی کشور به سمت رکود میشود. راه دوم افزایش درآمدها. صرفنظر موقعیتها و موارد خاص، افزایش قابلتوجه و سریع درامدهای دولت جز با وضع مالیات و عوارض و حقوق دولتی جدید ممکن نیست که درواقع به معنای انتقال مستقیم بخشی از هزینههای دولت به تولیدکنندگان، تجار یا مصرفکنندگان است. اثرات این روش بسته کاملاً وابسته به الگوی اجرای آن است. در ایران، با توجه به کوچک و ضعیف بودن بخش رسمی و فربه و قدرتمند بودن بخش غیررسمی، سیاستهای مالیاتی سختگیرانهتر صرفاً موجب از کار افتادن بخش رسمی اقتصاد بهویژه تولید و رونق بخشهای غیررسمی و ناسالم خواهد شد؛ مگر اینکه نظام مالیات ستانی با اصلاحات اساسی، افزایش درآمد را تنها در چارچوب افزایش شفافیت و با التزام به مالیات ستانی منصفانه از همگان تعقیب کند؛ که چشمانداز دیدن چنین رفتاری از دولت، در حال حاضر بسیار بعید و دور از ذهن است. راه سوم استقراض. این راه بنا به تجربه بیشتر از هر دو راه دیگر موردعلاقه دولتها در ایران بوده و هست. نفس استقراض البته بلااشکال است و هرکسی در طول فعالیت حرفهای یا بحرانهای مالی زندگی، ممکن است برای متوازن ساختن موقت تراز خود از آن استفاده کند. مشکل ازآنجا آغاز میشود که دولت قرض میگیرد بدون اینکه برنامه مدونی برای افزایش درازمدت و پایدار درآمدها از طریق ایجاد رشد اقتصادی پایدار یا کاهش درازمدت و پایدار درآمد از طریق بهرهوری داشته باشد.به بیان سادهتر و صریحتر، دولت قرض میگیرد بدون اینکه برنامهای برای عودت آنچه قرض گرفته داشته باشد. این دیون تأدیه نشده دولتی به صورتهای مختلفی در نظام اقتصادی کشور به گردش درمیآیند و عاقبت در ترازنامه بانکها رسوب میکنند. درست مانند کلسترول بدی که در شکلهای مختلف وارد بدن میشود و درنهایت در رگها رسوب و آنها را مسدود میکند.دولت و بانک مرکزی در این شرایط برای جلوگیری از انسداد در سیستم پولی کشور که حکم دستگاه گردش خون برای بدن را دارد؛ ناچار میشوند در برابر بدهیهای روزافزون نظام بانکی به بانک مرکزی سکوت و مسامحه پیشه کنند؛ یا بدتر از آن مانند وضعیت صندوقهای غیرمجاز، مستقیماً، پاسخگویی به طلبکاران نظام بانکی و مؤسسات مالی را بر عهده بگیرند. این یعنی افزایش غیرتعادلی و کنترل نشده حجم پول کشور و بروز تورم لگامگسیخته.مشکل بروز تورم لگامگسیخته فقط افزایش سطح عمومی هزینهها نیست. مشکل اصلی در بروز ابرتورم، تمرکز بازار بر جنگهای قیمتی و بازیهای جمع صفر، بهجای بازیهای جمع مثبت و فعالیتهای مولد است. درواقع مشکل اصلی تورم لگامگسیخته، نه افزایش سطح عمومی هزینهها، بلکه افزایش هزینه فرصت سرمایهگذاریهای مولد، درازمدت و نوآورانه است. چیزی که موجب کاهش درازمدت بهرهوری کل و متوقف شدن رشد پایدار اقتصادی میشود و نهایتاً کشور را بهزانو درمیآورد.کوتاهسخن اینکه، گرچه کسری بودجه دولت بههرحال برای نظام اقتصادی و فعالان بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد میکند؛ اما آنچه امروز بخش خصوصی نگران آن است؛ نه اصل کسر بودجه، بلکه رفتار دولت در مدیریت کسر بودجه و تأثیر این رفتار بر رشد بلندمدت اقتصادی کشور است.

منبع: اتاق ایران

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ؛

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: رویکرد آمریکا در رویارویی با ایران مخرب و کوتهبینانه است.

«ماریا زاخارووا» روز جمعه در کنفرانس خبری در مسکو با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر آمریکا کارشکنی در توافق هستهای را متوقف میکرد ایرانیها گام چهارم را برنمیداشتند. وی افزود: بدون مشارکت ایران بنا نهادن ساختار پایدار امنیتی در خاورمیانه و تثبیت اوضاع در سوریه، عراق و افغانستان ممکن نیست. «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سهشنبه از آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هستهای ایران خبر داد. روحانی افزود: گام چهارم ما هم مثل سهگام دیگر قابل بازگشت است. هر زمانی آنها به تعهدات کامل خودشان برگشتند ما هم به تعهدات کامل خود بر میگردیم.معیار را اول ژانویه ۲۰۱۷گذاشتیم و گفتیم آنها برگردند به اول ژانویه۲۰۱۷ ما هم به اول ژانویه ۲۰۱۷ برمیگردیم.

  • ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره مند شود

    در خبری دیگر نماینده جمهوری خلق چین در امور خاورمیانه در واکنش به گام چهارم ایران در زمینه برجام اعلام کرد باید تعادل بین منافع و تعهدات در برجام برقرار شود ایران همچنان که تعهدات خود در برجام را اجرا می کند باید بتواند از منافع اقتصادی این توافقنامه نیز بهره مند شود. به گزارش تجارت، «جای جون» فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه در گفت و گو با ایرنا در مورد سفر اخیر خود به ایران افزود: ما بر این باور هستیم که علت اصلی وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس، خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اجرای سیاست اعمال فشار حداکثری این کشور بر تهران است بازگرداندن هر چه سریع تر مساله هسته ای ایران به برجام نخستین اقدام برای تنش زدایی در منطقه خلیج فارس است. او که پس از آغاز بکار به عنوان فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه اواخر مهر ماه سال جاری به تهران سفر کرد گفت: طرف های مختلف باید شجاعانه و با عزم راسخ برای حفظ برجام تلاش کنند و مانع از نابودی این توافق تاریخی شوند چرا که با دشواری فراوان به دست آمده است. این مقام چینی با یاداوری سه پیشنهاد «وانگ یی» وزیر خارجه چین جهت تنش زدایی در خلیج فارس تاکید کرد از نگاه چین، بازگشت هر چه سریع تر به برجام برای حل مساله هسته ای ایران، ایجاد بستری برای گفت و گو و رایزنی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و کمک به ایفای نقش مثبت کشورهای خارج از منطقه در برقراری امنیت در خاورمیانه سه راه حش تنش های خاورمیانه است.

تا کنون صدها نفر مجروح و 5 تن کشته شده اند؛

گروه سیاسی: رئیس جمهوری در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت .

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و آسیب دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده سازی همه امکانات از سوی دستگاههای مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه دیدگان و مصدومان تاکید کرد.

دکتر پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس جمهور گزارش کرد و با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله زدگان خبر داد.

  • تاکید رئیس مجلس بر اسکان اضطراری آسیب دیدگان زلزله

    دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با صدور پیامی خواستار امدادرسانی فوری دستگاه های مسئول با استفاده از همه امکانات، درمان مصدومان، اسکان اضطراری و رفع نیازهای آسیبدیدگان حادثه زلزله آذربایجان شرقی شد.

    به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی با صدور پیامی، ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، جان باختن ۵ تن از هموطنامان را در این حادثه تسلیت گفته، خواستار امدادرسانی فوری دستگاه های مسئول با استفاده از همه امکانات، درمان مصدومان، اسکان اضطراری و رفع نیازهای آسیب دیدگان از این حادثه شد.

  • تاکید جهانگیری بر امدادرسانی فوری به زلزله زدگان

    معاون اول رییس جمهور بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.

    اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستای ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

    معاون اول رییس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروههای امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستورکار خود قرار دهد.

    جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگانهای امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیتها را برای کمک به زلزله زدگان بکار گیرند.

  • شمار مصدومان افزایش یافت

    رییس اورژانس کشور از افزایش شمار مصدومان زلزله شمالغرب کشور به ۵۸۴ نفر (تالحظه تنظیم خبر) خبر داد.

    پیرحسین کولیوند درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان زلزله در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان اظهارکرد: تاکنون ۵۸۴ مصدوم ناشی از زلزله از عوامل اورژانس، خدمات درمانی دریافت کردهاند که از این تعداد بیشتر نفرات آن با ۲۶۱ و ۲۳۳ مورد مربوط به شهرهای سراب و میانه بوده است.

    وی با بیان اینکه تنها ۳۶ نفر در بیمارستان بستری هستند، گفت: ۵۴۸ نفر خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده یا خیلی زود از بیمارستان مرخص شده اند.

    کولیوند در مورد شمار فوتیهای زلزله نیز گفت: طبق آمارهای ما فوتیهای زلزله همان پنج نفر است و تغییری در شمار آن ایجاد نشده است.

  • بازتاب خبر زلزله آذربایجان شرقی در رسانههای خارجی

    «واشنگتن پست» با تیتر «مسئولان میگویند زمینلرزه ۵.۹ ریشتری شمال غرب ایران، ۵ کشته و ۱۲۰ زخمی به جای گذاشت» به زلزله آذربایجان شرقی پرداخت.

    به گزارش فرارو، رسانههای سراسر جهان ساعاتی پس از آنکه بامداد دیروز زلزلهای با مقیاس ۵.۹ ریشتر آذربایجان شرقی را لرزاند، به پوشش خبری این حادثه پرداختند.

    به گزارش ایسنا، نشریه گاردین از جمله رسانههای انگلیسیزبان بود که با تیتر «زلزله ایران: زلزله ۵.۹ ریشتری خسارات قابلتوجی به جا گذاشت» به انتشار آمار کشتهشدگان و مجروحان این حادثه پرداخت.

    «ایندیپندنت» با تیتر «زلزله در ایران: در اثر زلزله ۵.۹ ریشتری شمال غرب ایران دست کم ۵ نفر کشته و ۳۰۰ مجروح شدند» به این حادثه اشاره داشته است.

    «دویچه وله» با تیتر «زلزله در ایران چندین کشته و صدها مجروح به جای گذاشت» و همچنین «فرانس ۲۴» با تیتر «زمین لرزه مرگبار ۵.۸ ریشتری شمال غربی ایران را لرزاند» نیز به این خبر واکنش نشان دادند.

    «لس آنجلس تایمز»، رسانه اماراتی «نشنال»، «عرب نیوز»، «الجزیره»، «بانکوک پست» از دیگر رسانههای پوششدهنده این حادثه بودند.

    جزییات وقوع زلزله

    زمین لرزه آذربایجان شرقی در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد در ۱۹ کیلومتری شهر ترک شهرستانه میانه در ۱۸۰ کیلومتری جنوب تبریز روی داد.

    مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی کانون این زلزله را شهر ترک میانه اعلام کرد.

    محمد باقر هنربر گفت: خسارت احتمالی این حادثه در دست بررسی است .

    تَرْک یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران است این شهر مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه میباشد.

  • یادداشت احساسی علی ربیعی برای زلزلهزدگان آذربایجان

    ایلنا : سخنگوی دولت پس از زلزله شدید در استان آذربایجانشرقی و کشته شدن برخی هموطنان آذری یادداشتی احساسی خطاب به زلزلهزدگان این استان نوشت.

    بخشی از متن یادداشت علی ربیعی به این شرح است:

    باز هم تو میمانی و دیوارهای فرو ریخته پر از خاطره

    متاسفانه باز هم زلزله، زندگی بخشی از هموطنانمان را در آذربایجان شرقی لرزاند. دولت، سازمانهای مردمنهاد و همه ایرانیان باید تمام اهتمام خود را به کار گیریم تا تن زلزلهزدگان، با لرزش سرمای زمستانی نلرزد. ما بار دیگر جلوهای از در کنار هم بودن را نشان میدهیم تا زندگی، رنگ عادی خود را در این مناطق بازیابد. در تمامی این لرزشهای ویرانگر، درد مشترکی است حال چه تن لرزان بویینزهرا و روستای من باشد، چه شهر فرو ریخته و ماتمزده بم و چه دیوارهای فروریخته طبس، ثلاث باباجانی و یا ورزقان. در پس این زمینلرزههای ناگهانی، درد و غمی کمرشکن است که بر جان آوار میشود و خاطراتی که به زیر تلی از خاک فرو میروند و تو به انتظار دست یاریگری میمانی که به آن تکیه کنی و قامت تکیده مصیبتزدهات را استوار کنی تا بتوانی تکههای هستی خاک گرفتهات را دوباره بیابی و زندگی کنی. امیدوارم به لطف خدای مهربان، بتوانیم مصایب این زلزله را هرچه زودتر پشت سر بگذاریم و زمین مناطق زلزله زده اخیر آنچنان که شهریار توصیف کرده به زیر پایکوبی شاد کودکان ورزقان و دیگر کودکان آن دیار بلرزد و نه زلزله.