قیمت مناسب نفت در بودجه سال آینده

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۵۴ دلار را رقم مناسبی برای بودجه سال آینده عنوان کرد. مهرداد بائوجلاهوتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص قیمت مناسب نفت در بودجه سال آینده، گفت: روال همیشگی میزان فروش نفت در قانون بودجه سالانه، فروش بالای دو میلیون و 500 هزار بشکه بود اما سال گذشته به دلیل تحریمها، در قانون بودجه فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت در نظر گرفته شد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت با قیمت 54 دلار را همچون سال جاری عدد مناسبی برای فروش نفت در سال آینده دانست.

 

رمز پویا فعلا اجباری نمیشود

بیش از ۳۰ بانک، فعال سازی رمز پویا را شروع کردهاند، اما به دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایلها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست. به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در یادداشتی در مورد رمز پویا، به مواردی در مورد فیشینگ اشاره کرد. وی گفت: مسولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانک ها بوده و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به عهده آنها است.

وی اضافه کرد: بانکها اطلاع رسانی در خصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کردهاند. در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توأمان فعال هستند و به همین دلیل مشتریان به دلیل راحتی، ترجیح می دهند از رمز ایستا استفاده کنند.

 

سرگردانی مردم به دلیل تعطیلی برخی شعب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات از تعطیلی برخی شعب بانکی در شهرستانها که موجب بر زمین ماندن امور بانکی مردم شده، انتقاد کرد. علی کاظمی باباحیدری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از کاهش تعداد شعب برخی بانکها در شهرستانهای کوچک، گفت: اگرچه براساس تصمیم شورای پول و اعتبار مقرر شد؛ تعداد شعب بانکی کاهش یابد اما این مصوبه باید در شهرهای بزرگ که به فاصله هر 200 متر یک شعبه بانکی وجود دارد، اجرایی شود این در حالی است که به واسطه عملی شدن این مصوبه، شعب بانکی در شهرستانهایی با 7 هزار جمعیت تعطیل شدهاند و مردم برای انجام خدمات بانکی سرگردان هستند

قهر مردم با طلای آبشده

و آشتی دوباره با مصنوعات طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه خریداران طلا هم اکنون مصرفکنندگان واقعی هستند، گفت: پس از شفافسازیهای انجام شده درباره مشکلات خرید طلا آبشده، اکنون مردم از طلا آبشده فاصله گرفته و به خرید دوباره مصنوعات روی آوردهاند.

«ابراهیم محمدولی» در گفت وگو با ایرنا درباره وضعیت بازار طلا گفت: پس از پایان ماه محرم و صفر، اندکی وضعیت معاملات طلا بهتر شده و استقبال مردم از مصنوعات و زیورآلات طلا افزایش یافته است.

محمدولی ادامه داد: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بین سه تا پنج هزار تومان و بهای هر سکه تمام بهار آزادی نیز حدود ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر رشد داشته است.

وی یادآور شد: بخشی از رشد قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی ناشی از رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بوده که البته آن نیز دوباره اندکی افت کرده است.

محمدولی گفت: در سال ۹۷ و ماههای ابتدایی سال ۹۸ خریداران بیشتر به سراغ طلای آبشده میرفتند اما پس از شفاف سازیهایی که صورت گرفت و مردم متوجه برخی تخلفات رخ داده در این بخش شدند، افراد غیر متخصص از طلا آبشده فاصله گرفته و به خرید دوباره مصنوعات روی آوردهاند.

افزایش نرخ بیکاری در ژاپن

نرخ بیکاری ژاپن تا پایان سپتامبر به ۲.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

به نقل از تردینگ اکونومیکس، هر چند نرخ بیکاری ژاپن تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۴ درصد رسید اما این نرخ هنوز هم یکی از پایینترین نرخ های بیکاری ثبت شده در سومین اقتصاد بزرگ جهان در طول سی سال اخیر محسوب می شود. نرخ شغل به تقاضا که میزان فرصت های شغلی موجود به ازای هر ۱۰۰ نفر جویای کار را میسنجد نیز طی این مدت با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به نرخ ماه قبل در سطح ۱.۵۷ قرار گرفت. طی این مدت شمار افراد بیکار با ۱۳۰ هزار نفر افزایش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر رسیده است اما شمار شاغلین ۵۰ هزار نفر کاهش یافته و به ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. میزان مشارکت در بازار کار نیز با ۸۰ هزار نفر افزایش به ۶۸ میلیون و ۹۷۰ نفر رسید.

بررسی های تجارت نشان می دهد:

گروه اقتصاد کلان: کارشناسان معتقدند در جهان معاصر سرمایه گذاری خارجی دارای اهمیت کلیدی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی است. بر اساس این دیدگاه هر کشوری جهت گرداندن چرخهای اقتصادی و انجام پروژههایش محتاج سرمایه است و چه آنکه این سرمایه از درون کشور و با استفاده از منابع داخلی تأمین شود یا با به کارگیری ظرفیتهای خارجی، سرمایهگذاران را از باقی کشورها جذب کند.در همین حال ایران به عنوان یک کشور درحال توسعه به ویژه برای بازسازی و توسعه به جلب سرمایه گذاری خارجی نیاز مبرم دارد.

در همین ارتباط یکی از عوامل بسیار مهم برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی است. اما به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور همچنان با کندی صورت می گیرد. با این حال روز گذشته وزیر اقتصاد از رشد جذب سرمایه گذاری در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون جذب سرمایهگذاری خارجی در کشور ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.فرهاد دژپسند که به شرق مازندران سفر کرده است افزود: این وضعیت نشان میدهد که ما میتوانیم و همه باید کمک کنند تا با عبور از تلاطم، با برنامه ریزی بهتر برای افزایش رفاه مردم تلاش کنیم.وی گفت: دولت با وجود همه مشکلات تلاش کرده است تا مخاطرات سرمایه گذاری به حداقل برسد و بخش خصوصی، دولتی و دیگر بخش ها و مردم ما با صبوری در هر لباس و موقعیتی کمک کردند تا اقتصاد کشور ما از آنچه دشمن می خواست فاصله بگیرد و روندی رو به رشد داشته باشد.

  • نگاه دولتمآبانه مانع ورود سرمایه به کشور

    در این ارتباط مدتی قبل یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و فعال بخش معدن گفت: تناسب منطقی بین حجم سرمایهگذاری و میزان ذخایر مواد معدنی کشور وجود ندارد. فریال مستوفی افزود: تأثیر رشد معدن بر رشد اقتصادی بهطور غیرمستقیم میتواند بسیار بیشتر از تأثیر تجارت یا صنعت باشد. اشتغال ایجادشده بهواسطه معادن پایدارتر است.

    به گزارش اتاق ایران، مستوفی ادامه داد: سایه سنگین سیاستهای دولتی بر بخش معدن ایران همانند سایر حوزههای اقتصادی سالهاست که وجود دارد. اگرچه بخش معدن با داشتن پتانسیلهای فراوان بهعنوان یکی از حوزههای مهم اقتصادی کشور همواره موردتوجه بوده است، ولی تاکنون نتوانسته است به جایگاه مطلوب خود برسد.وی در ادامه به موانع رشد بخش معدن پرداخت و بیان کرد: تحریمهای سیاسی و اقتصادی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، بروکراسی موجود در بخش معدن، بخشنامههای متعدد مصوبات اضافی که در سطح مقامات بالای وزارتخانه عنوان میشود، عدم مشورت و تعامل مدیران دولتی با بخش خصوصی ارائه اطلاعات ناقص مدیران غیرمتخصص میانی به مدیران ردههای بالاتر و به دنبال آن تصمیمگیریهای غلط، نگاه دولتمابانه به بخش معدن و دخالت فراوان دولت در این حوزه باعث شدهاند که ورود سرمایهگذاران داخلی و خارجی به این بخش بهسختی صورت پذیرد و مانع رشد معدن و صنایع معدنی و یا حتی عقبگرد در این حوزه باشد.مستوفی با هدف تسهیل امر سرمایه خارجی اظهار داشت: ایجاد زمینه جذب و تشویق سرمایهگذاران خارجی باهدف انتقال دانش فنی و روشهای پیشرفته مدیریت بنگاههای معدنی میتواند منجر به رشد تکنولوژیک و بهبود بهرهوری در بخش معدن به همراه ورود سرمایه به کشور شود. ایجاد تعامل درست و سازنده بین بخش خصوصی داخلی کشور با سرمایهگذاران خارجی خود عامل مهمی در رشد فزاینده سرمایهگذاری خارجی است.

  • عملکرد نامطلوب سازمان سرمایه گذاری خارجی

    یک اقتصاددان نیز اظهار کرد: عملکرد یکساله سازمان سرمایهگذاری خارجی تاسف بار است. دکتر محمدرضا جهان بیگلری در نود اقتصادی نوشت: اخیرا سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران اهم دستاوردهای یکساله از شهریور 1397 تا مرداد 1398 را بر روی سایت سازمان منتشر کرده و این گزارش که همراه با واقعیت نیز میتواند تهیه شده باشد، دستاوردی تاسف بار برای اقتصاد کشور به همراه دارد.این اقتصاددان ادامه داد: سازمان سرمایهگذاری خارجی و کمکهای اقتصادی و فنی ایران که بیشتر به سازمان سرمایهگذاری مشهور است بعنوان یک معاونت مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اساس آمارهای منتشره تنها دستاوردش در تسهیلات قرضی در حدود 62 میلیون یورو عنوان شده در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران از اعضاء مهم بانک توسعه اسلامی IDB و ICD و بانک توسعه و تجارت اکو و بانک جهانی و بانک زیر ساختهای آسیا و چندین بانک و صندوق مهم بین المللی است که اداره آنها با سازمان سرمایهگذاری در دولت تعریف شده است و همچنین قراردادهایی که توسط بانک مرکزی و سازمان سرمایهگذاری بطور مشترک با بسیاری از بانکهای خارجی به امضاء رسیده که میتواند برای پروژه های ملی واولویت دار کشور از دولتی وخصوصی دارای کارایی بالایی باشد وحتی رقم آن را به چندین میلیارد دلار افزایش داد.وی یادآور شد: در زمینه جذب سرمایهگذاری خارجی نیز صرفا 175 مورد مصوب شده که بطور معمول تا اجرایی شدن از تعداد آن بطور قابل ملاحظهای کاسته خواهد شد.جهان بیگلری تصریح کرد: این آمارها با مقایسه سالهای گذشته نشان از متروکه بودن این سازمان دارد. سازمان سرمایه گذاری در دورههای گذشته نشان داده که میتواند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد تا جایی که هیئت وزیران اختیارات سرشاری در تبصره ذیل7 قانون اساسی برای این سازمان برنامه ریزی کرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد؛
 

گروه بورس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت همه بازارهای موازی بورس چند برابر شده اما بازار بورس همانند آنها رشدی نداشته است. اگر به دلاری محاسبه کنیم، هنوز بازار بورس به ارزش سال 91 خود نرسیده است پس بازار بورس حباب ندارد.

حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه پایش در خصوص ورود سرمایه های خورد مردم به بورس تصریح کرد: بازار سرمایه ما کوچک است. البته در حال حاضر پول جدیدی به بورس نیامده است. همه بازارهای موازی بورس چند برابر شده اما بازار بورس همانند آنها رشدی نداشته است. اگر به دلاری محاسبه کنیم، هنوز بازار بورس به ارزش سال 91 خود نرسیده است پس بازار بورس حباب ندارد.

وی ادامه داد: حضور مردم در بازار بورس امری مبارک است. ضریب نفوذ بازار سرمایه بالا رفته است. حضور در بازار بورس باعث کمک به شفافیت و رونق تولید است.

حسن نژاد گفت: بازارهای بورس دنیا حد نوسان ندارد. به عنوان مثال بازار بورس دانمارک که حد نوسان 3 درددی دارد، تورم کشورش 1 است است. در این صورت بازار بورس ایران نیز باید نوسان 120 درصدی داشته باشد. بر طبق آمار بانک مرکزی در حال حاضر تورم 40 درصد است. اما مسئولان بر اساس منافع گاهی اوقات تورم نقطه به نقطه را اعلام می کنند که عدد کمتری است.

این نماینده مجلس افزود: بازار سرمایه یک بازار تخصصی است. در دنیا افراد مستقیم وارد بورس نمی شوند و صندوق هایی اقدام به سبدگردانی با سرمایه های مردم می کنند. بورس بازاری پر ریسک است و ممکن بازدهی بالا یا پایین داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بورس جای سرمایه مازاد است. قرار نیست همیشه بازار بورس مثبت باشد. البته در بازار پایه حق با مردم است. البته بازار پایه حجم کمی در بازار بورس و فرابورس دارد. در بازار پایه بی تدبیری در اعمال قوانین اتفاق افتاد.

حسن نژاد تاکید کرد: در چند ماه اخیر بازار بورس رشد خوبی داشته است و نمی توان منفی های اخیر را جز ریزش حساب کرد و آن هم جزئی از بازار است. ما به عنوان مجلس به بازار پایه ورود کردیم اما نمیتوانیم در مثبت یا منفی بورس دخالت کنیم.

وی گفت: ما در ریزش بازار پایه 400 کد را بررسی کردیم. در این قضیه هیچ رانت اطلاعاتی وجود نداشت. قوانین بازار پایه اصلاح شده است و فقط مشکل حد نوسان دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: افزایش ساعت کار بازار بورس هیچ تاثیری در بازار بورس ندارد. بازار بورس در حال حاضر حباب ندارد و هر بالا رفتنی حباب نیست. در سال 92 ارزش بازار 150 میلیارد دلار بود ولی در حال حاضر ارزش بازار 115 میلیارد دلار است. پس با این همه رشد قیمت ها بازار بورس هنوز جای رشد زیادی دارد. پس در این بازار نمی توان گقت حبابی وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: بازار بورس ما در مقایسه با کشورهای همسایه موفق تر هستیم اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته عقب مانده هستیم. بازار بورس بازار پر استرسی است. اما هنوز جای رشد زیادی دارد که سخت نیز هست. بورس نسبت بازار های دیگر بازار موفقی است اما باید در ورود به آن همه جوانب را باید رعایت کرد.

در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه ۹۸، شاخص کل با ۴۳۲۸ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۰۵۳۳۳ واحد رسید. این متغیر در قیاس با ابتدای سال، رشدی ۷۰.۹۰ درصدی را به ثبت رسانده است.به گزارش بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن با ۱۱۲۷ واحد افزایش، رشدی ۱.۳۳ درصدی را تجربه کرد. این شاخص در قیاس با ابتدای سال رشدی ۱۵۹ درصدی را تجربه کرده است. در عین حال، شاخص بازار اول با چهار هزار واحد کاهش به ۲۲۱ هزار و ۴۶۲ واحد رسید.در ۴ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۵۴ هزار و ۹۹۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۷۸ درصد افزایش یافت. در این مدت ۱۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون اوارق بهادار در بورس تهران جابجا شده است. ارزش کل معاملات از ابتدای سال جاری تا پایان هفته کاری منتهی به ۱۴ آبان ماه، ۲۱۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است

یک اقتصاددان اظهار داشت: ورود حجم نقدینگی به هر بازاری میتواند و به روند مثبت آن کمک کند؛ در عین حال این امر میتواند فضای حباب گونهایی ایجاد کند. به طوری که برخی از سهامها از ارزش واقعی خود فاصله گرفته و با حباب مثبت کاذب خرید و فروش میشوند. آیزاک سعیدیان در گفتوگو با ایلنا در مورد وضعیت بورس تهران گفت: از ابتدای سال ٩٨ شاخص بورس اوراق بهادار ایران روند رو به رشد و مثبتی را آغاز کرد و در مهرماه توانست تا مرز ٣٣٠٤٤٧ واحد رشد را به ثبت برساند. در درجه اول مهمترین دلایل رشد بورس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس چشم انداز این بازار را برای نیمه دوم سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. رشد بازار بورس در هر کشور میتواند نشانه رشد مثبت اقتصادی و تولید ناخالص مثبت در آن کشور تلقی شود، اما رشد فعلی بورس کشور ما نمیتواند بصورت کلی موید مثبت بودن شاخصهای یاد شده باشد.وی ادامه داد: بیشترین رشد رخ داده در بورس اوراق بهادر و اکثر شاخصها متاثر از جهش نرخ ارز حاصل از تنشهای سیاسی و خروج امریکا از برجام بود. زیرا پس از این رخداد؛ شرکتها سعی در پالایش صورتهای مالی خود و لحاظ نرخ جدید ارز در آن بودند. در این بین برخی از شرکتها در گذارش صورتهای مالی خود خبر از بهبود روند صادرات و فروش به سهامداران خود دادند که همین امر موجب شد تا سهام این دست از شرکتها با همین پشتوانه رشد چشمگیری را به ثبت برسانند.