اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا ابلاغ شد

گمرک در نامهای به گمرکات سراسر کشور، اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، گمرک در نامهای به گمرکات سراسر کشور، اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا را ابلاغ کرد. در این ابلاغیه همچنین فهرست ۳۸۰ ردیف کد تعرفه کالاهای قابل مبادله تحت موافقتنامه ترجیحی به گمرکات اعلام شده است.

شهرک صنعتی دانش بنیان بیخ گوش تهران

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران از صدور مجوز تاسیس شهرک صنعتی دانش بنیان از سوی این سازمان در نیمه اول امسال خبر داد و گفت که عملیات اجرایی این شهرک در نیمه دوم امسال آغاز میشود. صابر پرنیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مجوز تغییر کاربری پروژه تاسیس شهرک صنعتی دانش بنیان هنوز صادر نشده، اظهار کرد: مساحت شهرک صنعتی دانش بنیان ۲۰۰ هکتار است که قرار است در شهرستان ری و با سرمایه بخش خصوص تاسیس شود.

انهدام ۵۰ میلیارد کالای قاچاق

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از انهدام ۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق سلامت محور از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور خبرداد و گفت: ارزش ریالی کالای قاچاق موجود در انبارهای این سازمان هم اکنون بین 2300 تا 2500 میلیارد تومان است.

به گزارش فارس، جمشید قسوریان جهرمی در گفتوگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه دیگر کالاهای انهدامی به صورت یکجا منهدم نمی شود، افزود: هم اینک برنامه امحا در سازمان اموال تملیکی به صورت تقویمی در آمده و ماهانه در هر استان به هر میزان کالایی که باید امحا شود در همان استان اقدام خواهد شد.

 

تسهیل سرمایهگذاری در مناطق آزاد

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ مجوز ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی به همراه حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه صادر شده است.

«اکبر افتخاری» در گفتوگو با ایرنا گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کل دنیا، همواره نقش ویژهای را در توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی و کمک به توسعه تولیدات داخلی بازی کرده و متعاقبا مورد حمایت همه جانبه دولتها قرار گرفتهاند.

به گفته وی در ایران و دولتهای مختلف نیز قانون مترقی این مناطق در راستای تسهیل شرایط سرمایهگذاری در این مناطق بوده است.

 

انتصاب دبیرکل جدید کمیته ایرانی ICC

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم پیشین ایران در سازمان ملل متحد و معاون پیشین وزیر اقتصاد و دارایی، از سوی غلامحسین شافعی، به عنوان دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) منصوب شد. در متن حکم انتصاب خزاعی از سوی شافعی آمده است: «با عنایت به تعهد، دانش و سوابق تجربی جنابعالی در سطح بینالمللی، امیدوارم در ارتقای روابط بینالملل بخش خصوصی و به خصوص انتقال تجربیات، مقررات و یافتههای کمیسیونهای سیاستگذاری ICC در پاریس به سازمانهای مرتبط در داخل کشور و همچنین ایجاد انگیزه در بخش خصوصی کشور عزیزمان جهت گسترش صادرات غیرنفتی در یک فضای رقابتی بیش از پیش موفق و موید باشید.

رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

گروه تجارت: رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر تولیدات داخلی توانایی پوشش نیازهای کشور را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم.

به گزارش تجارت حمید زادبوم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقشه راه تنظیم بازار و همراه شدن آن با تنظیم نقشه راه توسعه صادرات، اظهار کرد: از مدتی پیش نقشه راه تنظیم بازار توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، معاونت بازرگانی داخلی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و مجموعه وزارت صنعت پیگیری میشد و مراحل پایانی خود را طی میکند.

او ادامه داد: با توجه به روابط تنگاتنگی که بین صادرات و تنظیم بازار داخلی وجود دارد ما هم در سازمان توسعه تجارت شروع به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات به موازات این طرح در وزارت صمت کردیم تا این ۲ طرح به طور کامل با هم همگام و همراه باشند.

زادبوم گفت: شرایط اقتصاد امروز کشور ما، شرایط عادی نیست و نیاز به توجه ویژه دارد؛ اولویت نگاه ما باید به سمت تنظیم بازار داخل و تأمین نیازهای معیشتی مردم باشد، برطرف کردن نیازمندیهای اصلی و اولیه در جامعه به خصوص کالاهای اساسی و اقلام خاصی که ارز دولتی یا یارانه دریافت می کنند باید در اولویت و مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: موارد ذکر شده باید در توسعه صادرات لحاظ شود تا به طور دقیق برای آنها برنامه ریزی کنیم؛ به طور دقیق موارد مهم در توسعه صادرات در نظر گرفته شده و با نقشه راه تنظیم بازار انطباق داشته باشد؛ اگر تولیدات کالایی توانایی پوشش نیازهای داخل را ندارد باید از صادرات آن اجتناب کنیم. هرگونه وارداتی میتواند خروج ارز و فشار مالی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد پس تا حد امکان نیازهای داخلی باید از تولیدات داخل تامین شود.

او تأکید کرد: شرایط فعلی کشور ما ایجاب میکند که این ۲ موضوع را به موازات و در کنار هم پیگیری کنیم؛ نقشه راه تنظیم بازار و توسعه صادرات باید همگام و همراه با یکدیگر تنظیم شده و توسعه پیدا کنند که امروز این فرآیند به طور مناسبی طی شده است.

زادبوم گفت: این ۲ نقشه باید منطبق و همراه با یکدیگر تنظیم شوند و تضادها، همپوشانیها و سایر معیارهای هر ۲ طرح مشخص شود تا در سیاست گذاریها یکسان عمل کنند.

  • منابع ارزی کشور نباید صرف واردات شود

    از سوی دیگر رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران با بیان اینکه ممنوعیت واردات به هیچ عنوان به کیفیت کالاهای داخلی ضربه نمیزند، گفت: منابع ارزی کشور نباید صرف واردات کالاهای نامرغوب خارجی شود. به گزارش تجارت، محمدرضا مرتضوی در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره مدیریت واردات اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی کشور محدود است و اشتغال نیز از دغدغههای کشور به شمار میرود به منظور مدیریت منابع ارزی و توجه ویژه به اشتغال، باید به جای واردات کالاهای نامرغوب خارجی اقدام به واردات مواداولیه بخش صنعت کنیم و منابع محدود ارزی کشور را در این زمینه هزینه کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: شرکتهای فنی و مهندسی برای شرکت در مناقصه نیاز به ضمانتنامه دارند و در صورت برنده شدن باید یک ضمانتنامه برای حسن انجام کار ارئه دهند. اکنون نیز به دلیل تحریم بانکهای ایران هیچ شرکت و دولت خارجی ضمانتنامه بانکهای ایرانی را قبول نمیکند.

فرزین مهدیان در گفتوگو با ایلنا در خصوص تاثیر تحریمهای اخیر آمریکا بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و در پاسخ به اینکه آیا این تحریمها شامل بخش خصوصی فعال در این حوزه خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: ما هنوز از جزییات این تحریمها اطلاعی نداریم اما تحریمهای قبلی به حدی اثرگذار بوده که میتوان گفت صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش خصوصی کشور تعطیل شده است. در خصوص تحریم فلزات نیز بعید است به این زودیها این تحریم اثر خود را در این حوزه نشان دهد زیرا تشخیص مبدا این کالاها سخت است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که بودجه طرحهای عمرانی در سالهای اخیر صفر است بهترین کار صادرات است که آن هم به واسطه تحریمهای مختلف به خصوص در حوزه پولی و بانکی اکنون دچار مشکل شده است.

دبیر کل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، در دیدار با معاون آموزش وزارت صنعت، با تشریح ماموریتهای این سازمان در جهت اجرای اهداف توسعه پایدار صنعتی سازمان ملل متحد، آمادگی این نهاد را برای اجرای پروژههای مشترک با ایران اعلام کرد. به گزارش معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، برات قبادیان به اتفاق هیات همراه با لی یانگ، دبیر کل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در حاشیه هجدهمین کنفرانس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو)، دیدار و در خصوص همکاری های دو جانبه گفتگو کردند.

در این نشست همچنین، قبادیان گزارشی از پروژههای خاتمه یافته، در حال اجرا و در نوبت اجرا به صورت مشترک با یونیدو را ارائه و تصریح کرد: این پروژهها در حوزه های حفظ محیط زیست، کارآیی منابع، بهبود زنجیره ارزش در صنایع و کشاورزی، صنعت سبز و ایجاد اشتغال پایدار بوده است.

وزیر صنعت تاکید کرد؛

گروه صنعت: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که به منظور گفتگو با مقامات چین و شرکت در نمایشگاه واردات این کشور به شانگهای سفر کرده بود گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار کالا وارد می کند و استفاده از این ظرفیت نیازمند رویکرد و نگاه جدید دولت و بخش خصوصی است.

به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی» با اشاره به اینکه بازار چین فرصت بزرگی برای تولید کنندگان ایرانی است و باید از این فرصت، برای بهبود و گسترش صادرات به چین استفاده کرد افزود: باید از برخی توانمندی های مازاد بر نیاز داخل برای توسعه این بخش بهره برد.

وی تصریح کرد: برای کسب سهم ایران در بازار چین، نیاز است از پتانسیل های مازاد بر کشور از جمله تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدنی، نفت، گاز و دارو در راستای صادرات کالا به چین استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صادرات کالای ایرانی به چین در مقایسه با دیگر کشورها چندان رضایتبخش نیست، اضافه کرد: به سازمان توسعه تجارت ماموریت داده ام با عزمی جدی ساختارش را اصلاح کند و در راستای توسعه صادرات به چین با حضور و کمک بخش خصوصی گام بردارد.

رحمانی از تبادل کالا در حوزه تکنولوژی و فناوری به عنوان یکی از زمینه های همکاری خوب ایران با چین با توجه به ظرفیت های موجود میان دو کشور نام برد و گفت: صادرات فناوری های جدید فرصت جدید و خوبی است ضمن اینکه می توان صادرات کالا به این کشور را به صورت سنتی ادامه و تقویت کرد.

وی با اشاره به شرکت 20 شرکت ایرانی در نمایشگاه واردات چین افزود: با جهت گیری خوب، امسال به تناسب شرایط جدید در نمایشگاه حضور پیدا کردیم به طوری که شرکت های فناور و محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتری در این نمایشگاه حضور یافته اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ترکیب حضور کشورها در این نمایشگاه نشان دهنده اهمیت بازار و واردات چین برای آنان است و عرضه این توانمندی ها در صحنه تجاری و اقتصادی دنیا از اتفاقات کم نطیر است.

رحمانی با اشاره به حضور فعال شرکت های ایرانی در این نمایشگاه گفت: در طول نمایشگاه قراردادهایی بین شرکت ها منعقد می شود که زمینه را برای همکاری های چند جانبه فراهم می کند. «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگهای به این شهر سفر کرد.

لازم به توضیح است دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگهای آغاز بکار کرد .

محمدرئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با حضور در ساختمان شواری شهر اسلامی تهران با محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران دیدار کرد و در مورد آخرین وضعیت نمایشگاه و همچنین برگزاری نمایشگاه های مختلف به گفت و گو پرداختند.وی در این دیدار به تشریح موارد تکمیل فازهای بعدی نمایشگاه و احداث سالنهای جدید پرداخت و توضیحاتی در مورد روند برگزاری نمایشگاه های مختلف در شهرآفتاب ارائه کرد، وی همچنین با اشاره به استراتژی سه گانه نمایشگاه شهر آفتاب، اعم از : انتقال نمایشگاههای پرمخاطب از شهر تهران به شهر آفتاب با هدف کاهش ترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی در شهر تهران، تبدیل شهر آفتاب به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش های بینالمللی با ایجاد جاذبههایی اقامتی، گردشگری، تفریحی، ورزشی، بازرگانی و تجاری و همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری یا ویژه اقتصادی ، از جمله اهداف مهمی دانست که زیرساخت های حقوقی و قانونی آن آماده شده و اجرای آن را نیازمند حمایت شهردار و شورای شهر دانست.در ادامه محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پیگیریهای خوبی به منظور رونق بخشی نمایشگاه شهرآفتاب صورت گرفته است، بیان کرد: رونق بخشی نمایشگاه شهرآفتاب منجر به ایجاد درآمد پایدار شهری برای شهرداری تهران می شود که این امر از سیاستهای اصلی شورای پنجم است و تکمیل و رونق بخشی به نمایشگاه بینالمللی شهرآفتاب از اولویتهای شهرداری و شورای شهراست.در ادامه در خصوص چرایی ساخت نمایشگاه شهرآفتاب، جذب سرمایه گذاری برای ساخت فازهای بعدی و همچنین چگونگی تکمیل افق طرح نمایشگاه و ساخت سالنها و تاسیسات لازم صحبتهای لازم انجام شد.

سرمقاله

معصومه آقاپور علیشاهی

نماینده مردم شبستر در مجلس

گذشته که وضعیت مسکن و اجاره بها بهتر بود چندین کارگر با هم منزلی را اجاره میکردند اما با افزایش و گرانی اجاره بها به ماشین خوابی روی آوردهاند. متاسفانه قشر ضعیف و متوسط در پایتخت به مهاجرت و حاشیهنشینی روی آوردهاند و تاکنون گامی جدی برای کنترل...... اجاره بها برداشته نشده است.

مشکلات زیرساختی مسکن باید حل شود و باید همانگونه که کشورهای توسعه یافته به این سمت و سو حرکت کردند ما نیز در این مسیر گام برداریم و از تکنولوژی های ساخت مسکن بهره ببریم تا قیمت تمام شده بهای مسکن کاهش یابد به گونهای که دولت با ارائه زمین و ساخت آن و همچنین تشدید نظارتها مسکن را طی مدت زمان معین و با اجاره بهای پایین در اختیار اقشار ضعیف و کم درآمد قرار دهد. تا زمانی که بحث ملکیت و سند در حوزه مسکن مورد توجه باشد به هیچ وجه اصلاح قیمت مسکن محقق نمیشود و اختیار مسکن از دست دولت خارج و مافیا و دلالان در حوزه مسکن تعیین قیمت میکنند. نباید اجازه داد آسیبهای ناشی از افزایش اجاره بها افزایش یابد در این رابطه استفاده از فناوریها و تکنولوژیها میتواند در قیمت نهایی مسکن موثر باشد.

منبع: خانه ملت