شفاف سازی پروژه ها

پیش شرط جذب نقدینگی

رئیس مجلس شورای اسلامی بر دو سطحی شدن پروژه های راه آهن در دو بخش خرد و کلان برای تامین مالی از طریق اتحادیه شرکت های داخلی و فاینانس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و معاونان وی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

لاریجانی در این نشست با اشاره به حجم بالای نقدینگی در کشور، گفت: پروژه های ملی و استانی راه آهن باید شفاف و روشن باشد تا مردم برای سرمایه گذاری در این پروژه ها انگیزه پیدا کنند.

رسولی در این دیدار گزارشی از عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه و با بیان این که ورودی واگن به ناوگان حمل و نقل ریلی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته است، گفت: حدود ۶۰ درصد قطعات لوکوموتیوها در داخل کشور ساخته می شوند.

۶۰ میلیون نفر مشمول حمایتهای معیشتی

سخنگوی دولت اعلام کرد: شاید تعداد مجموع افرادی که مشمول دریافت حمایتهای اجتماعی معیشتی قرار میگیرند به ۶۰ میلیون نفر برسند.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در حاشیه جلسه هیات وزیران در حیاط ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد با گرامیداشت فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: در جهانی که حرکات تکفیری و افراطی گریها به زندگی مردم آسیب میزند، هفته وحدت و تفکر اعتدالی در میان شیعیان و اهل سنت در ایران الگوی خوبی برای همه ملل مسلمان است.

وی در ادامه با اشاره به مشروح تصمیم گیریهای جلسه امروز هیات دولت گفت: امروز در هیات دولت حدود سه ساعت به بحث و بررسی چگونگی حمایت اجتماعی و معیشتی از حدود ۷ دهک جامعه پرداخته شد. ابعاد این موضوع، چگونگی مشمول شدن خانوارها و همچنین چگونگی شیوه اعتراض و موارد مختلف دیگر و تامین منابع و درآمد این طرح در جلسه سه ساعته امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم باشد استانداران و فرمانداران را تغییر میدهم

وزیر کشور با تاکید بر اینکه وزیر کشور براساس قانون و بنابر وظیفهای که دارد هر زمان که احساس کند منافع مردم، اجرای قانون و انجام ماموریتها و مسئولیتها در جابهجایی استانداران و فرمانداران است حتما این کار را انجام میدهد، اظهار کرد: قبلا هم گفتهام که اگر لازم باشد در شب انتخابات هم این کار را انجام میدهم. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره انتقادات دبیر شورای نگهبان به تغییر استاندارن و فرمانداران اظهار کرد: تغییر استاداران وفرمانداران به عهده وزیر کشور است و وزیر کشور براساس قانون و بنابر وظیفهای که دارد هر زمان که احساس کند منافع مردم، اجرای قانون و انجام ماموریتها و مسئولیتها در جابهجایی استانداران و فرمانداران است حتما این کار را انجام میدهد.قبلا هم گفتهام که اگر لازم باشد در شب انتخابات هم این کار را انجام میدهم. وی ادامه داد: دبیر شورای نگهبان قبلا حضوری این مساله را از من پرسیده بودند و من توضیحات لازم را ارئه کرده بودم. ما با قانون بازنشتگان مواجه شدیم و پانزده استاندار را باید تغییر میدادیم و یکی دو استاندار هم چون سمت بالاتری گرفته بودند، جابجا شدند. فرمانداران و معاونان فرمانداران هم این چنین بود. این تغییرات در جهت انجام صحیح، قانونی و سالم انتخابات است. اگر کسی

تلاش ایران برای ایجاد فضای گفتوگو

بین کشورهای منطقه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی همواره بر اهمیت گفتوگو و مذاکره سیاسی به عنوان یگانه راه حل مشکلات و مسائل منطقه تاکید داشته و از همه توان خود برای ایجاد فضای گفتوگو بین کشورهای منطقه استفاده میکند. به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات یک مسئول اماراتی مبنی بر عدم تمایل این کشور بر تشدید بحران و حل مشکلات بر اساس گفتوگو و اجتناب از وقوع جنگ در منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره بر اهمیت گفتوگو و مذاکره سیاسی به عنوان تنها راه حل مشکلات و مسائل منطقه تاکید داشته و از همه توان خود برای ایجاد فضای گفتوگو بین کشورهای منطقه استفاده و در این عرصه پیش قدم بوده است. موسوی افزود: پیشنهاد "تشکیل مجمع گفتوگوهای منطقهای" و "پیمان عدم تجاوز " و همچنین نهایتا رونمایی از "پویش صلح هرمز " در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل توسط رئیس جمهور اسلامی ایران در این چارچوب است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ارائه " پویش صلح هرمز " به سران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و عراق افزود: این طرح بر امنیت مشترک ما و کشورهای همسایه مبتنی بر پایبندی به اصول مشترک از جمله خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحرانها به شکل مسالمتآمیز، احترام به حاکمیت کشورها و خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حق تعیین سرنوشت ملت ها تاکید دارد.

رئیس جمهور روی قول خود در مبارزه با فساد

ایستاده است

رئیس دفتر رئیسجمهور با انتقاد از عدهای که مواضع رئیسجمهور را به برادر وی مرتبط میکنند گفت: اگر رئیسجمهور میخواست در باره برادرش صحبت کند پیش از این، حرف میزد، نه حالا که همه چیز تمام شده است. به گزارش ایلنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره سخنان رئیس جمهوری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی میلیارد دلاری گفت: آنچه که رئیس جمهوری مطرح کردند مطلب جدیدی نیست، مبارزه با فساد همواره یکی از شعارهای رئیس جمهوری در مبارزات انتخاباتی در سال ۹۲ و ۹۶ بود و بارها نیز اعلام کردند که در مساله مبارزه فساد هیچ خط قرمزی اعم از مدیران دولت، و بستگان خود و هیچ کسی ندارند. رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری انصافا در ۶ سال گذشته روی قول خود در مبارزه با فساد ایستادگی کرده است و همواره مشوق مدیران و کارکنان دولت در خشکاندن ریشه فساد بوده اند، این موضع رئیس جمهوری است. واعظی گفت: آنچه که رئیس جمهوری درباره ارقام میلیاردی بزرگ در سفر به استانهای یزد و کرمان گفتند را چندین بار هم در گذشته مطرح کرده اند، حتی چندین بار نیز در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کردهاند و مصوب کردند و حتی وزیراقتصاد وقت (علی طیب نیا) این موضوع را به قوه قضاییه برای پیگیری ارسال کرده اند.

رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت:

گروه اقتصاد کلان: رئیسجمهور گفت: یک عده که وضعشان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دستشان است هر گوشه تهران برای خودشان داد میزنند و میگویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست ولی این حرف ها به شما نیامده است. میدانیم حقوقتان چقدر است، خانههایتان کجاست و سوابقتان را بلدیم. شما نمیخواهد اینطور حرف بزنید

حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با طلب آمرزش برای درگذشتگان حادثه زلزله در استان آذربایجان شرقی و آرزوی صبر برای خانواده های آنان و همچنین طلب سلامتی و شفا برای مصدومان، تاکید کرد که همه باید تلاش کنیم مشکلات مردم این مناطق زلزله زده را که در سرمای این فصل در شرایط سختی زندگی می کنند، در اسرع وقت حل کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه " شرایط زندگی راحتتر مردم مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را در این زمستان سرد، باید خیلی سریع فراهم کنیم"، تصریح کرد: در هوای سرد آن منطقه، زلزله زدگان نباید در زیر چادر بمانند و یکی از راه های نزدیک برای کمک رسانی این است که برای آنها خانه و اتاقی اجاره کنند و ما اجاره آنها را خواهیم پرداخت.

  • برای اسکان زلزله زده به فوریت عمل شود

    رئیس جمهور تاکید کرد: از وزارت کشور ، ستاد بحران و از همه دستگاهها میخواهم که برای اسکان زلزله زده ها به صورت استیجاری به فوریت عمل شود و بعد اقداماتی نظیر آواربرداری، خاکبرداری و طراحی را انجام دهند و مردم باید احساس کنند تنها نیستند و همه در کنارشان هستند و در اسرع وقت خانههای آنها بهتر از قبل ساخته میشود.

    روحانی با بیان اینکه از لحظه و ساعت اول، همه مسئولین و مقامات کشوری و محلی، وزارتخانههای مختلف و ستادهای گوناگون برای درمان، آواربرداری و اسکان موقت مردم در صحنه حضور داشتند، اظهارداشت: از همه تشکر میکنم که در زمان کوتاهی آب، برق، گاز و همه امکاناتی که از دسترس خارج شده بود را در دسترس قرار دادند.

    رئیس جمهور با قدردانی از مسئولین، نیروهای مسلح، صدا و سیما و رسانهها و همه آنهایی که در این راستا کمک کردند، گفت: این جای افتخار برای ملت و تاریخ ما است که هر کجا مشکلی برای گروهی از مردم پیش میآید، مردم به گونهای عمل میکنند که نشان می دهد بنیآدم، اعضای یک پیکرند و این جزو افتخارات اخلاقی و فرهنگی ما و جزو همان میراث پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است.

  • همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم

    روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش در کشور اظهارداشت: همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم همانطور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می کنند آنها را تحمل میکنیم.

    وی به وظایف رئیس جمهور طبق قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ممکن است بعضیها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند و یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزهاش اول یک مقدار تلخ است اما مزهاش بعداً شیرین میشود.

  • مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم

    رئیس جمهور افزود: ما میگوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی را که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدالله بعضی دیگر هم آمدند و کمک میکنند، قاطعانه عمل کنیم و این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم؛ بلکه تبدیل به وحدت کنیم.

    روحانی اظهارداشت: اگر دیده شود همه جناحها، گروهها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است ، این وحدت ایجاد میکند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پردهای رویشان کشیدهاند و یک عده پای میز محاکمهاند، آن موقع دعوا میشود و نباید اجازه داد دعوا شود.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه باید متحد بوده و وحدت داشته باشیم، گفت: رئیس جمهور نمیتواند بگذرد و بحث این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار میکنم و طی چند سال گذشته مداوم گفتهام. مردم حق دارند که بدانند این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.

    روحانی خاطر نشان کرد: این را ۳ سال پیش در سخنرانیام گفتم که اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمیشود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟ این که بد نیست و همه باید خوشحال بشویم و فکر کردم این را بگویم همه خوشحال میشوند و میگویند این عیبی ندارد که رئیسجمهور که طبق قانون اساسی مسئول اجرای این قانون و احقاق حقوق مردم است، میگوید حساب و کتاب این پولها روشن شود.

    رئیس جمهور تصریح کرد: میگویند چرا رئیس جمهور تازه گفته است! ما تازه گفتیم؟ این ۲ میلیارد دلار را چند سال پیش در شورای امنیت ملی تصویب کردیم و چند سال پیش وزیر اقتصاد زمان ما به قوه قضائیه نامه رسمی نوشته است. این تازه نیست بلکه همه تکرار مکررات است منتها گرفتاریهای ما زیاد است و حافظه ما یک کم مشکل پیدا کرده، یادمان میرود!

    رئیس جمهور گفت: یکی ۲۶۰ میلیون دلار و دیگری۴۲۰ الی۴۳۰ میلیون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است . بیایید حساب پس بدهید این حدود ۷۰۰ میلیون دلاری که نفت ما را بردید ،چه کار کردید؟ این که عیبی ندارد. ممکن است بیایید حساب پس بدهید ما شما را تشویق کنیم و بگوییم شما کارهای خوبی کردید.

  • نمیتوانم واقعیتها را نگویم

    روحانی با بیان اینکه "رئیس جمهور در مسایل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد و ناراحت نشویم و من در مسأله انتخابات نمیتوانم واقعیتها را نگویم"، گفت: انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم وظیفه من است.

    روحانی با تاکید بر اینکه "ما قضاوت نمیکنیم، اعلام میکنیم و میگوییم اینقدر پول طلبکاریم"، گفت: ۲ میلیارد دلار پول ما چه شده است، بیایند رسیدگی کنند. انشاء الله امیدواریم هیچکس محکوم نشود ولی برای ما بسیار مهم است که پول مردم به خزانه برگردد.

    رئیس جمهور پروژه های افتتاح شده در این دو استان را یک پاسخ بسیار قاطعی به کاخ سفید دانست و افزود: افتتاح کارخانهها، سرمایهگذاریها و تلاشهای انجام شده در این دو استان خیلی ارزشمند بود.

    روحانی با تبریک به وزیر امور خارجه به خاطر این افتتاح ها، اظهار داشت: هر کارخانه بزرگی که افتتاح کردیم، مدیر کارخانه گفت که این کارخانه مرهون برجام است. در همه کارخانه هایی که افتتاح شد و بازدید کردیم مدیر کارخانه گفت قطعات مهم که بیرون مانده بود با توافق برجام وارد کشور شد و این کارخانه ساخته شد و اگر برجام نبود امروز این کارخانه افتتاح نمیشد.

    رئیس جمهور ادامه داد: یک عده که وضعشان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دستشان است هر گوشه تهران برای خودشان داد میزنند و میگویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست ولی به این حرف ها به شما نیامده است. میدانیم حقوقتان چقدر است، خانههایتان کجاست و سوابقتان را بلدیم. شما نمیخواهد اینطور حرف بزنید

سرلشکر سلامی در همایش جامعه اطلاعاتی سپاه:

 

گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه دستگیری سرشبکه کانال آمدنیوز را محصول یک برنامهریزی دقیق و هوشمندانه دانست که امید و امنیت را بیش از پیش در دل مردم زنده کرد و هراس را در دل دشمنان ایران اسلامی انداخت.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری دفاعپرس، سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه امروز در چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه، با اشاره به تنوع تهدیدات دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مقابله با این آرایه متنوع و به هم پیوسته قدرتهای بزرگ امروز یک مسئولیت فوق العاده بزرگ و الهی است.

وی با بیان اینکه فضای عمل اطلاعات ما یک فضای جهانی است، گفت: کار اصلی جامعه اطلاعاتی روشن کردن دامنه و قلمرو فضای حرکت نظام و انقلاب اسلامی است؛ ما باید دوردستها را خوب ببینیم. محیط و قلمرو خود را روشن مشخص کنیم. کار اصلی جامعه اطلاعاتی فراهم کردن دقت و صحت عمل و تصمیم درست است.

فرمانده کل سپاه در ادامه با بیان اینکه نقطه آغاز کار جامعه اطلاعاتی فضای تفکر دشمن است، افزود: شناخت دشمن اول از شناخت نوع تفکر و فضای تصمیم او آغاز میشود. درگیر شدن در مساحت ذهنی دشمن، اولین کار جامعه اطلاعاتی است و هیچ عملی در میدان واقعیت بدون ساختن یک تصویر در ذهن صورت نمیگیرد. باید بر قوه عاقله دشمن تسلط پیدا کنیم تا دریابیم که دشمن چگونه میاندیشد.

سرلشکر سلامی ادامه داد: محصول تفکر دشمن استراتژی است، اگر به این موضوع دست پیدا کنیم که دشمن چگونه میاندیشد و در جستوجوی چه اهدافی است و ارزیابی او درباره ما چیست و با چه قاعدههایی میخواهد عمل میکند، میتوانیم اقدامات و تصمیمات درست را اتخاذ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اطلاعات را نرمافزار حکمرانی و حکومت داری دانست و گفت: سیستم اطلاعاتی به اندازه یک دولت مستقر و حاکم، نرمافزار حرکت تولید میکند و هر دولت و حاکمیتی بر مبنای اندیشههای اطلاعاتی حرکت کند به موفقیت نزدیکتر میشود.

فرمانده کل سپاه کشف روابط به هم پیوسته آرایشهای دشمن را مهم ارزیابی کرد و گفت: کشف روابط بازیگران محیط خارج با محیط داخل دارای اهمیت است، این کشف یک کار اطلاعاتی است.

سردار سلامی با بیان اینکه امروز به ندرت میتوان پیشبینی کرد که دو ارتش کلاسیک با هم یک جنگ تمامعیار داشته باشند، گفت: قدرتها از اینگونه اقدامات منصرف شده اند و تفکر مدل جنگهای قرن ۲۰ و آغاز قرن ۲۱ تغییر کرده به نحوی که هزینههای جنگها بالا رفته و میل به تلفات انسانی کاهش یافته است؛ البته چهره مواجهه نیز تغییر کرده است. مواجهه به صورت نقطهای و پراکنده در جریان است و جنگها محدود، کوتاه، نقطهای و نیابتی شدهاند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، استراتژیها به هم پیوسته و خطرناکتر شدهاند، افزود: استراتژیهای اقتصادی در کنار راهبردهای روانی، فرهنگی و اجتماعی چهره مواجهههای جدید هستند. اطلاعات در این زمینهها بایستی بسیار تقویت شود.

تجارت اظهارات کارشناسان در خصوص یک ابرچالش اقتصادی را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قاچاق کالا در حال حاضر و علی رغم همه وعده هایی که داده می شود و اقداماتی که صورت می گیرد همچنان جولان می دهند و خوره جان اقتصاد شده اند. بر اساس ادعای گمرک بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کشور است که البته طبق تحقیقات میزان این قاچاق بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و از این مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف و از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر میشود.

به گزارش ایسنا موضوع «نحوه قاچاق کردن و راه های مبارزه با آن» با حضور یک کارشناس اقتصادی در برنامه پایش بررسی شد. سلیمی زاده در این خصوص اظهار کرد: به راحتی می توان در کشور قاچاق کرد و دو راه برای قاچاق است؛ راه اول قاچاق رسمی است که از گمرکها انجام می شود. برای این کار کافی یک گمرک شلوغ نظیر گمرک شهید رجایی انتخاب کرد. ۷۰ درصد ترانزیت کشور در این گمرک است و باید کالایی را برای قاچاق انتخاب کرد.

وی ادامه داد: اگر قاچاقچی زرنگ باشد می تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریبا کسی نمیپرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می دهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می شود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.

سلیمی زاده گفت: ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار میشود. در هنگام اظهار شما می توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت. در این خصوص می توان گفت که با یک اظهار ساده، ۵۴ درصد تعرفه پرداخت نمی شود. وی گفت: بنابراین عملا مبارزه با قاچاق شوخی است و همه می توانند قاچاق کنند. راه دوم قاچاق کردن، این است که با هماهنگی یک طرف خارجی فاکتور صادر می شود و این کالا برای کشوری ثالث است. به این صورت که کانتینر فقط در کشور اول رد میشود و به کشور ثالث می رسد. کانتینر در گمرک پلمپ می شود. اما می شود پس از ورود کانتینر به کشور با باز کردن پیچ های زیر کانتینر، کالای درون آن را با یک کالای جدید جایگزین کرد و پس از آن کالای قاچاق در کشور توزیع می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در کشور ما قانون برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما به درستی اجرا نمی شود. در صورت جدیت در مبارزه با قاچاق می توان به رونق تولید ملی کشور امیدوار بود.

  • طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا !

    با این که بنا به اذعان سلیمی زاده قانون کافی وجود دارد اما به آن عمل نمی شود، چندی قبل وزیر کشور باز هم از تدوین طرح و قانون در این مورد خبر داد و گفت: طرح جامعی برای مبارزه با قاچاق کالا با در نظر گرفتن همه حوزههای اجتماعی آماده میشود.

    به گزارش صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در جمع خبرنگاران فزود: در این جلسه درباره قاچاق کالا در واحدهای جنوبی که کالاها از مسیر غیرقانونی و گاهی به وسیله گمرک وارد میشود، بحث و تبادل نظر شد و کارشناسان وزارت صمت، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نظرهای کارشناسی و جامعی ارائه کردند.

    وی گفت: متاسفانه پس از گذشت یک سال از کاهش ورود کالای قاچاق و کاهش قمیت ارز و کاهش نیافتن قیمت کالاهای داخلی متناسب با آن روند افزایشی که پیش از این بوده، باز هم تفاوت قیمتها به گونهای سودآور است که قاچاق دوباره تقویت میشود.

  • راه میانبر مقابله با قاچاق کالا و ارز

    نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در حال حاضر کشور ما به لحاظ داشتن نیروی جوان و نخبه از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است که مطمئناً اگر این افراد زحمتکش بیشتر باور شوند تلاشهایشان بیشتر هم به چشم خواهد آمد و حتما در رفع مشکلات اقتصادی که با آن دست به گریبان هستیم، راهگشا خواهد شد.

    طیبه سیاوشی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص گردهمایی فناوریهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: همه میدانیم که راه مبارزه با فساد، تقویت دستگاههای نظارتی است و اکنون سیستمهای نظارتی ما نیازمند ارتقاء سختافزاری و نرمافزاری هستند تا بتوانند بهتر از همیشه به وظایف خود عمل کنند. هرچه شفافسازی در این امور بهبود پیدا کند اقتصاد مملکت نظم و نسق بهتری به خود خواهد گرفت و در نهایت اعتمادسازی خوبی در جامعه بهوقوع میپیوندد.

  • بی ارادگی برای مبارزه با قاچاق

    همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قاچاق پدیده تلخی در کشور ما است که به نظر میرسد عزمی برای جلوگیری از آن نیست. براساس برآورد ما بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال حجم قاچاق بوده است. اولین منشا اصلی قاچاق سیاستهای دولت است. منشا دوم نیز سود جوییهای صورت گرفته در این مسیر است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر کریمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی کشور صورت میگیرد، افزود: راههای طراحی شده برای واردات باعث قاچاق کالا است. سیاستهای دولت زمینه اصلی فر اهم کردن قاچاق است.این نماینده مجلس ادامه داد: در بجث قاچاق کالا به اتاق بازرگانی نیز انتقاداتی وارد است. زیرا مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق میباشد و تایید آن با وزارت صنعت است. مشکلی که وجود دارد پاس کاری این دو دستگاه در خصوص کارتهای بازرگانی است. کارتهای بازرگانی اجارهای و یک بار مصرف ماحصل این ناهماهنگی شده است. در گذشته همین مشکل باعث شده که به افرادی غیر بازرگان، کارت گرفته شده و از آنها سو استفاده شود.

 

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت مطرح کرد؛

گروه صنعت و معدن- کورش شرفشاهی: با توجه به بررسیهای بعمل آمده، تولید و مصرف انواع کاغذ و مقوا رو به افزایش است. در سال 2014 حدود 400 میلیون تن کاغذ و مقوا در سطح جهان تولید شده که آسیا سریع ترین رشد را در تولید داشته و پیش بینی میشود که مصرف جهانی کاغذ تا سال 2025 به 500 میلیون تن برسد. در حالی که تولید جهانی کاغذهای بهداشتی در 10سال گذشته حدود 14درصد افزایش داشته، تولید و مصرف کاغذهای بهداشتی در ایران در 10سال اخیر133درصد افزایش داشته است. با وجودی که واردات کاغذ در سه سال گذشته به شدت کاهش یافته، سرانه مصرف کاغذ چاپ و تحریر در جهان و ایران رو به کاهش است. اگرچه تولید کاغذ روزنامه در سطح جهانی 27 درصد کاهش داشته، اما روند تولید آن درآسیا تقریبا" یکنواخت بوده است. تولید کاغذ روزنامه در ایران در طی 10سال گذشته روند نزولی داشته اما تولید مقوا و کاغذ بسته بندی در جهان حدود 25 درصد افزایش داشته است. در 10سال گذشته در ایران بطور میانگین 780 هزار تن در سال مقوا و کاغذهای بسته بندی مصرف شده است. مصرف کاغذ و مقوای مورد استفاده در کارتن و بسته بندی روند صعودی دارد و در طی 10سال حدودا" 5 برابر شده است. تولید جهانی کاغذ و مقوای مخصوص روند صعودی دارد و اغلب کشورهای جهان خصوصا" کشورهای آسیایی با افزایش قابل توجهی همراه بوده و سرانه مصرف و تولید کاغذهای بسته بندی در کشور رو به کاهش است. آمارها نشان می دهد که سرانه مصرف کاغذهای مخصوص و روند واردات در ایران صعودی بوده و در طی 10سال حدود سه برابر شده است. واردات انواع خمیرکاغذ و آخال نیز افزایش داشته و تامین بخش عمده ای از مواد اولیه کارخانجات را خمیرهای وارداتی تشکیل می‍دهد. در سال 1395 نزدیک به 300 هزار تن ظرفیت جدید در بخش تولید کاغذ بسته بندی در کشور ایجاد شده است.

تولید400 هزار تن کاغذ در ایران

در همین رابطه مشاور عالی انجمن ورق و کارتن ایران گفت: سالانه 400 هزار تن کاغذ در کشور مصرف می شود و متأسفانه بیش از 90درصد این مقدار به طریق واردات تأمین می شود. نیکزاد با اعلام اینکه ظرفیت اسمی مقوا سالانه 2 میلیون تن است گفت: طبق آمار بین یک میلیون و500الی یک میلیون و800 هزار تن در سال بهره برداری می شود. وی در خصوص اینکه ما از نظر صنعت کاغذ بسیار ضعیف هستیم و به فناوری و سرمایه گذاری نیاز داریم، تاکید کرد: ما در حوزه مقوا در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشتیم و توانسته ایم 700 الی 900 هزار تن از مصرف یک سری اقلام مقوا را در داخل تولید می کنیم. مشاور عالی انجمن ورق و کارتن ایران با اعلام اینکه این ظرفیت تولید اکنون به یک میلیون و500 هزار تن هم رسیده است گفت: به دلیل تحریم ها هنوز نتوانسته ایم فناوری بعضی اقلام مقوا وارد کنیم. این در حالی است که صنعت کاغذ و مقوا یک صنعت مادر و بالادستی است و اگر مسئولین به این صنعت توجه می کردند، این مشکلات بوجود نمی آمد.

تولید کاغذ صرفه ندارد

در این رابطه روزنامه تجارت با شمس الله شریعت نژاد نماینده تنکابن و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت وگوکرده است. وی که در اوایل انقلاب عضو جهاد سازندگی بود، به مدت 18 سال در سمت قائم مقام سازمان جنگلهای کشور انجام وظیفه کرد و مدت سه سال سمت مدیرعاملی شرکت نکاچوب مازندران را بر عهده داشت.

وی با اعلام اینکه ما کشوری هستیم که جنگلی به حساب نمی آییم گفت: از 163 میلیون هکتاروسعت کشورمان، ادعا می کنیم که 18 هکتار جنگل داریم، اما جنگلی که ادعا می کنیم، جنگل تعریف شده سازمان جهانی جنگلداری نیست بلکه این تعریف متناسب با کشور خودمان است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: جنگل درتعریف جهانی این است که حداقل 10 درصد پوشش داشته باشد. به عبارت بهتر تاج و سایه انداز درخت بر روی زمین 10 درصد باشد. اما ایران در تعریف خود سایه انداز یک درصد را نیز جنگل تعریف کرده است. بنابر این بخش زیادی از فضای سبز کشورمان شامل تعریف جنگل نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان جنگلی که بتواند تولید چوب بکند، در کشور ما رقم بسیار پایینی است گفت: کل مساحت جنگلهای شمال کشور که از آن در قالب طرح های جنگلداری چوب برداشت می کردیم، کمتر از یک میلیون هکتار بود. بنابر این ما یک کشور جنگلی نیستیم و به همین دلیل بر حفظ جنگلهای موجود تاکید داریم.

شریعت نژاد با اعلام اینکه توسعه جنگل باید در کشوری صورت بگیرد که امکان توسعه و شرایط آن وجود داشته باشد گفت: اگر امکان توسعه نباشد، هزینه تولید جنگل بسیار بسیار بالا خواهد رفت.بااین وصف یک سری نیازهایی به چوب داریم که برای ساخت مبلمان، درو پنجره سازی، کاغذ روزنامه، کارتن بسته بندی و موارد گوناگون دیگر لازم است که نیازهای روزمره کشور را شامل می شود.

وی با اعلام اینکه بحث تولید کاغذ برای روزنامه، کتاب، دفتر و موارد دیگر نیز از چوب جنگل اهمیت دارد گفت: برنامه ریزان کشور ما از سال 53 به این جمع بندی رسیدند که اولین نیاز ما تولید کاغذی است که کاغذ مصرفی روزنامه و کارتن را تامین کند و از همان سال دو کارخانه چوکا درگیلان و چوب و کاغذ مازندران را در ساری فعال کردند. چوکا زودترراه افتاد اما چوب وکاغذ مازندران در سالهای پایانی دولت سازندگی افتتاح و راه اندازی شد. این دو کارخانه برای ما کاغذ مورد نیاز کارتن و روزنامه را تولید می کرد.

وی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید کاغذ گفت: تعداد کارخانه هایی که کاغذ کتاب و دفتر تولید می کنند، محدود است و عمده آنها مربوط به بخش خصوصی هستند. کارخانه های چوکا و چوب و کاغذ مازندران مربوط به بخش دولتی بودند که بعدها به بخش های شبهه دولت واگذار شدند. فناوری شرکتهایی مانند کاغذ پارس نیز قدیمی است و اگر از این معضل بگذریم، برای تامین مواد اولیه مشکل دارند.

عمده ترین مشکل تولید کاغذ

شریعت نژاد در پاسخ به اینکه چرا کاغذ در کشور تولید نمی کنیم گفت: عمده ترین مشکل ما برای تولید کاغذ در کشور، تامین مواد اولیه یعنی همان خمیر کاغذ و خرده چوب است. اکنون هم تقاضا داریم که صنایع بروز صنعت کاغذسازی را وارد کشور کنیم، اما وقتی وارد کردیم، تازه اول مشکل است، زیرا باید به دنبال تامین مواد اولیه آن باشیم.

وی با اشاره به اظهارات صاحب نظران گفت: اکنون بحث بر این است که آیا تولید کاغذ در کشور خوب است یا بهتر است کاغذ مورد نیاز کشور را وارد کنیم. اگر بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز کاغذ را از خارج وارد کنیم، تولید در داخل چند امتیاز دارد.اول اینکه به نقطه امن تامین کاغذ می رسیم و دوم اینکه اشتغالزایی برای اقتصاد کشور دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس باتاکید براینکه اگر دولت بتواند مسیر تولید کاغذ را هدایت و حمایت کند اتفاق مبارکی برای کشور است گفت: فراموش نکنیم که با همین شرایط موجود و بخشی از چوب داخلی، در کشور محصولاتی مانند ام.دی.اف، نئوپان، فیبر و کاغذ روزنانه تولید می کردیم.

وی با اعلام اینکه اکنون بهره برداری از جنگلهای شمال و همچنین تامین بخشی از چوب مورد نیاز برای کارخانه های کاغذ سازی منتفی شده است گفت: امروزه بخشی از چوب های مورد نیاز از طریق خرده چوب های باغی و بخشی نیز ار طریق قاچاق چوب تامین می شود. البته قاچاق چوب از خارج صورت نمی گرفت، بلکه عده ای دست به تخریب جنگلهای کشور می زدند و به صورت غیر قانونی چوب را منتقل می کردند.

شریعت نژاد با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم روی تولید کاغذ سرمایه گذاری کنیم و کارخانه های مدرنی داشته باشیم که بتوانند نیاز کاغذ کشور را تامین کنند، باید مواد اولیه آن را از خارج وارد کنیم گفت: اکنون کشورهایی مانند نروژ، سوئد، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی از مهمترین کشورهای جنگلی دنیا هستند و به همین دلیل کاغذ را به صورت فراوان تولید می کنند.

وی یکی از جدی ترین محصولاتی که از جنگل بدست می آید را کاغذ اعلام کرد که ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند و گفت: اگر بنا داریم صنعت کاغذ سازی کشور را به نوعی ایجاد کنیم و توسعه بدهیم که نیازی به واردات کاغذ از دیگر کشورها نداشته باشیم باید این را بپذیریم که باید مواد اولیه تولید کاغذ را از خارج تامین کنیم زیرا تولید به اندازه ای نیست که پاسخگوی نیاز داخل باشد.

قائم مقام اسبق جنگلداری با اشاره به اینکه امروزه دو شرکت بزرگ کاغذ سازی چوکا و چوب وکاغذ مازندران تعطیل شده اند گفت: دلیل تعطیلی این است که مواد اولیه ندارند و تولیداتشان اقتصادی نیست. امروزه این کارخانه ها فرسوده هستند، در حالی که باید صنایع و ماشین آلاتشان را بروز کنند تا بتوانند هزینه های تولید را کاهش دهند. این کارخانه ها نیروی سربار زیادی دارند که تولید را مقرون بصرفه نمی کند. این کارخانه ها باید کارگران شان را کاهش بدهند یا به اندازه ای کار را توسعه بدهند که برای این کارگران سربار کار داشته باشند.

وی با اعلام اینکه اکنون قیمت کاغذ نوسانات شدیدی دارد که امکان برنامه ریزی را درعمل منتفی می کند گفت: تولیدات چوب وکاغذ مازندران سالها تحت حمایت شورای عالی اقتصاد بود، به نوعی که اگر شورای اقتصاد ورود نمی کرد و تعرفه های واردات کاغذ را افزایش نمی داد و جلوی واردات را نمی گرفت، آنها مشکلات بسیاری داشتند.

شریعت نژاد در خصوص دلایل اصرار بر واردات گفت: وقتی از شورای عالی اقتصاد دلیل واردات کاغذ را سوال می کنیم، پاسخ می دهند که هزینه تولید کاغذ در کشور بسیار بالاست و همین امر سبب می شود که واردات نسبت به تولید کاغذ صرفه داشته باشد. در حالی که باید به فکر کاهش هزینه های تولید باشیم.

وی با تاکید بر اینکه هزینه تولید کاغذ به شرطی کاهش می یابد که ماشین آلات بروز بشود گفت: وقتی مواد اولیه ارزان تهیه شود و هزینه کارگری کاهش پیدا کند، تولید توجیه اقتصادی خواهد داشت و این امر کمک می کند که تولیدات کاغذ در کشور با انواع خارجی قابل رقابت باشد.

  • نمی توانیم صادرکننده کاغذ باشیم

    نماینده تنکابن در مجلس در پاسخ به اینکه آیا می توانیم تولید را به اندازه ای بالا ببریم که صادر کنیم گفت: اصلا تصور اینکه بتوانیم صادرکننده کاغذ باشیم را هرگز نداریم. اما حداقل کار این است که مواد اولیه کاغذ را از خارج وارد کنیم و ماشین آلات بروز را در کشور مستقر کنیم تا از سهمیه اشتغالزایی تولید کاغذ در کشورمان بهره ببریم.

    وی در پاسخ به اینکه آیا می توانیم روزگاری در تولید کاغذ در کشور خودکفا بشویم گفت: شرط اول این است که فکری اساسی برای تامین مواد اولیه بکنیم. اگر بخواهیم شعار بیهوده بدیم که می توانیم مواد اولیه تولید کاغذ را با همین جنگلهای محدود کشور تامین کنیم، چنین چیزی امکان ندارد و بیراهه رفته ایم. قائم مقام اسبق جنگلداری با تاکید بر اینکه واردات و توزیع کاغذ باید تحت حمایت دولت باشد گفت: این درست نیست که کاغذ را در اختیار بازار آزاد قرار بدهیم، در حالی که دولت برای کاغذ یارانه می دهد.

    وی با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم که تولید در کارخانه کاغذسازی تا چه اندازه سود دارد گفت: باید بررسی کنیم کارخانه هایی که در زمینه تولید کاغذ فعالیت می کنند، اگر محصول دیگری را تولید کنند، بیشتر صرفه اقتصادی دارد یا اصرار بیهوده داشته باشیم که حتما در این شرایط نامناسب کاغذ تولید کنیم؟

    شریعت نژاد با اعلام اینکه واقعیت اسفباری که در کشور داریم، تفاوت قیمت گذاری دولتی با آنچیزی است که در بازار آزاد صورت می گیرد گفت: کارخانه ای که مجبور باشد تولیداتش را تحت نظارت دولت توزیع کند، باید ارزان تر بفروشد و این مساله عاملی محدود کننده و مخل تولید است.

    وی با تاکید بر اینکه برای سرمایه گذار جذاب نیست دست به تولید محصولی بزند که قیمت آن را دولت تعیین می کند گفت: بخش خصوصی همواره از اینکه تحت فشار دولت قرار بگیرد، گریزان بوده و کاغذ از آن دسته محصولاتی است که دولت بر قیمت گذاری و توزیع آن اصرار دارد.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید کاغذ و موانع پیش روی آنها خبر داد و گفت: اکنون برخی افراد وارد مذاکره شده اند که ماشین آلات بروز را وارد و کاغذ تولید کنند، اما موانع زیادی دارند. اکنون کارخانه ای در سلمان شهر راه اندازی شده و ماشین آلات آن را نیز با هزاران مکافات از خارج وارد کرده اند. این فرد رقم بسیار بالایی را برای ساخت کارخانه و ماشین آلات هزینه کرده است. پس از طی همه این موارد این فرد 20 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش می خواست، اما سالهاست که این فرد کارخانه اش را در منطقه مازندران ساخته تا بتواند خمیرکاغذ را از روسیه وارد و تولید کند که تاکنون اتفاق مبارکی نیفتاده است.

    وی افزود: تصور کنید که یک کارخانه از خارج وارد ایران شود و شرط سرمایه گذاری را تامین مواد اولیه از خارج بگذارد. آنگاه با این همه مشکلات در زمینه صادرات، واردات، تحریم و تهدید ارزی، چگونه می تواند کار کند. شریعت نژاد با تاکید بر اینکه امروزه هر کس که می خواهد دست به تولید بزند، باید پشتوانه قوی سیاسی داشته باشد تا دچار مشکلات نشود گفت: اگر بخش خصوصی پشتوانه سیاسی نداشته باشد و نتواند حامی به دست بیاورد، گرفتار می شود.

    نماینده تنکابن در مجلس افزود: در فضای فعلی که سرمایه گذاری در ایران پایین و ریسک سرمایه گذاری بالاست، افراد کمتر اقبال به سرمایه گذاری می کنند، به ویژه آنکه بخواهند کالایی را تولید کنند که قیمت گذاری دولتی نیز روی آن باشد.

وزیر راه خبر داد:

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی از افزایش سهمیه مسکنملی برای تهران خبر داد و گفت: تصمیم داریم به سهمیه تهران در شهرهای جدید و بافت فرسوده اضافه کنیم تا امکان پاسخگویی به متقاضیان کلانشهر تهران را داشته باشیم.

«محمد اسلامی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص آمار ثبتنام در سامانه اقدام ملی مسکن، گفت: بخاطر حضور در جلسه هیات دولت آمار امروز را ندارم؛ اما روز گذشته ۲۳۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کردند و مشکلی برای سامانه به وجود نیامد. وی با بیان اینکه ثبتنام در هر چهار استان قم، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: در شهر قم با گذشت دو ساعت ظرفیت پر شد و در این شهر باید وارد فاز بعدی برای برنامهریزی و شناسایی متقاضیان واقعی شویم. اسلامی خبر داد که از ابتدای هفته آینده ثبتنام در سه استان دیگر طبق جدول استانی اعلام شده انجام میشود. به گفته اسلامی دولت مسیری آرام و مشخص برای خانهدار کردن مردم انتخاب کرده است به نحوی که تصمیمات کارشناسی گرفته شود و شناسایی دقیقی از متقاضیان واقعی مسکن انجام شود. وی شناسایی متقاضیان واجد شرایط را یکی از برنامههای مهم دولت دانست. اسلامی در خصوص شیوه خانهدار شدن مردم در این طرح، گفت: بر اساس دو روش مردم میتوانند صاحبخانه شوند اول اینکه تعدادی از متقاضیان را به شرکتهای مجری پروژههای ساخت خانه معرفی میکنیم و در برخی شهرها نیز زمین را به صورت فردی یا گروهی در اختیار مردم قرار میدهیم تا با مشارکت از مزایای طرح اقدام ملی مسکن بهرهمند شوند و خودشان خانههای خود را بسازند. در این صورت گستره وسیعتری در این طرح به خدمت گرفته میشود و مردم میتوانند با سلیقه خود طبق مقررات ملی نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام کنند. اسلامی از افزایش سهمیه مسکن ملی برای تهران خبر داد و گفت: تصمیم داریم به سهمیه تهران در شهرهای جدید و بافت فرسوده اضافه کنیم تا امکان پاسخگویی به متقاضیان کلانشهر تهران را داشته باشیم. ویگفت: اکنون در شهرهای جدید ساخت خانه شروع شده است و در تهران هم بعد از مراسم کلنگزنی با حضور رئیسجمهوری(مسکن تهرانسر) پروژهها فعال هستند. اسلامی خبر داد که ثبت نام ۲۰ هزار نفر در بافت فرسوده صورت گرفته است و گفت: این افراد کسانی هستند که خودشان میخواهند خانه فرسوده خود در بافت فرسوده را بازسازی کنند.

 

 

سرمقاله

کورش شرفشاهی

خبرنگار

چه کسی باور می کرد فرزندی که در بدو تولد پدرش، در شش سالگی مادرش و در 8 سالگی پدربزرگش را از دست بدهد، بحیرای نصرانی با دیدن چهره نورانی اش نوید بدهد که این نوجوان به نبوت خواهد رسید. حضرت محمد(ص) در سن 40 سالگی از جانب خداوند به .......پیامبری مبعوث شد و از همان زمان به قیام علیه ظلم و جور و مبارزه با بت پرستی پرداخت. محمد(ص) برای همیشه طومار بت پرستی را در هم پیچید و به تفرقه اقوام عرب پایان داد تا 1400 سال پس از رحلت ایشان، همچنان مردم به خانه خدا بیایند و ندای وحدت سر دهند. اگرچه پیامبر اسلام تاکید کرده بودند که قران و عترتشان را برای مسلمانان می گذارند، اما دیدیم که قدرت طلبان، دختر پیامبر را به شهادت رساندند، داماد و پسر عموی پیامبر را خانه نشین کرده و به شهادت رساندند و دیگر نوادگان پیامبر اسلام، راه اولین شهید محراب را در پیش گرفتند و 11 شهید امامت نتیجه بی توجهی به وصیت پیامبر بوده است. با نگاهی کوتاه به زندگی امامان، متوجه می شویم که تمامی نوادگان خاتم الانبیا با تیغ شمشیر یا ابزار افسون و ریا شهید شده اند تا رهرو جدشان باشند. پیامبر اسلام دینداری، مردم داری، گذشت، وفاداری، بخشش، شجاعت، ظلم ستیزی و حسنات بسیار دیگری را برای امت شان به امانت گذاشتند. پیامبر خدا با تاکید بر اینکه قران و عترتشان را برای مسلمانان به امانت گذاشتند، انتظار داشتند امت اسلام در آینده مدیریت حکومت اسلامی را به عترت پیامبر بسپارند. اما دیدیم که کجروی چه بلایی به روزگار امت اسلامی آورد و چه فرقه های انحرافی از بی توجهی به امانت پیامبر بوجود آمد. با نگاهی به سیره و رفتار، کردار و گفتار ائمه، متوجه می شویم که چه بزرگوارانی را از مدیریت حکومت اسلامی محروم کردند و هنگامی که عملکرد معاویه، یزید، هارون الرشید، مامون و دیگر خلفای بنی امیه و بنی عباس را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که سنگ بنای تمامی زیاده خواهی ها، مفاسد، جنایتها و بزهکاری هایی که امروزه گریبانگیر جامعه اسلامی شده، از همان انحراف در روزهای پس از ارتحال پیامبر آغاز شده است.

گردش ایام، روزهای شادی و غم را رقم می زند و سالگرد میلاد با سعادت پیامبر خاتم، بهترین انگیزه برای رسیدن به وحدت و پایان دادن به تفرقه هاست. اینکه رفتار، کردار و گفتار شیعه و سنی تنها به واسطه چند اختلاف سلیقه باعث بحران برای دین اسلام شود، زیانی است که گریبان گیر مسلمانان می شود و سودی است که به جیب حامیان "تفرقه بینداز و حکومت کن" سرازیر می شود. اگر به بیانات بزرگان راستین تمامی ادیان توجه کنیم، هیچکدام بر طبل تفرقه نکوبیده اند، بلکه بر رسیدن به تعامل و تفاهم تاکید کرده اند. با امید به روزی که تفاهم بین مذاهب اسلامی، نیت پلید فرصت طلبانی همچون داعش، وهابیت و طالبان را افشا کند و دیگر شاهد این نباشیم که عده ای با نام اسلام و زیر پرچم لااله الاالله، بدترین فجایع انسانی را رقم بزنند.

یادداشت

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

امروزه ما در محیط و فضایی پر از اشیا و انواع کالاهای خارجی از خوراکی ها گرفته تا مبلمان و لوازم خانگی و نوشت افزار زندگی می کنیم و متاسفانه با ورود شبکه های اجتماعی با وجود شرایط سخت اقتصادی به ویژه در کلان شهرها مصرف کنندگان قهاری شده ایم که با فرهنگ غلط..... تشریفات و تجمل گرایی گرایش به مصرف کالاهای لوکس روی آورده ایم. نیم نگاهی به شرایط کنونی جامعه نشان می دهد خانواده های ایرانی با تنوع طلبی و چشم هم چشمی و مدگرایی و دلخوشی به برندهای گوناگون برای برخورداری از زندگی به اصطلاح لاکچری و مدرن با صرفه هزینه ی فراوان به خرید کالای وارداتی و خارجی روی آورده اند. فاجعه آنجاست که این روند به شیوه و فرهنگ زندگی برایمان تبدیل شده که خود چالشی بزرگ و سمی مهلک برای پویایی اقتصاد و رونق تولید کالاهای داخلی است و متاسفانه به ورشکستگی تولیدکنندگان کشورمان منجر شده است. این در حالی است که مدام شعار می دهیم باید با تغییر تفکر و ذهنیت ، آحاد مردم را به سمت و سوی خرید و مصرف کالاهای ایرانی با کیفیت سوق داد و سبک زندگی ایرانی -اسلامی را احیا نمود اما در عمل بسیاری از ما به گونه ای دیگر رفتار می کنیم. هر خانواده ی ایرانی به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ مصرف کالای وطنی دارد. اگر ما در محیط خانواده به بچه هایمان یاد بدهیم مرغ همسایه غاز نیست و جنس خارجی به جنس ایرانی ارجحیتی ندارد کودکان ما یاد می گیرند در خریدهاشان اول ایرانی بودن کالا را در نظر بگیرند. زنان به خاطر نقش محوری در خانواده و مدیریت خریدهای خانه باید به نقش بزرگ خود در سمت و سو دهی به سلیقه و انتخاب های افراد خانواده بیشتر بها دهند. آنان به عنوان مشتریان اصلی و دائمی بازارها بیشترین نقش را در تهیه لوازم مورد نیاز زندگی از آشپزخانه تا خرید جهیزیه و سیسمونی و دیگر وسایل منزل دارند و اگر در انتخاب های خود کالای وطنی را مد نظر قرار دهند در آینده ای نزدیک شعار ایرانی کالای ایرانی بخر به خوبی تحقق می یابد. گام دیگر این فرهنگسازی مدارس وسیستم آموزش و پرورش است. متاسفانه در سالهای گذشته نتوانسته ایم با گنجاندن آموزش های مرتبط با اقتصاد و فرهنگسازی برای حمایت از کالاهای ایرانی حتی در خرید لوازم التحریر هم دانش اموزان را به خرید کالای ایرانی سوق دهیم. این در حالی است که سنین کودکی و دوران دبستان بهترین زمان برای فرهنگساری و تغییر و تثبیت الگوهای رفتاری در جامعه است و اگر می خواهیم روندی غلط را تصحیح کنیم باید در دبستان و دوارن دانش اموزی برای آن سرمایه گذاری کنیم. گام سوم فرهنگ سازی رسانه ملی و صدا و سیما و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی از طریق معرفی کالا است. این مهم می تواند به صورت تبلیغ کالای ایرانی و یا استفاده از دکور و وسائل تولید داخل در آکسسوار سریال ها به صورت غیر مستقیم باشد و بیننده را با تولیدات داخلی آشنا کند. روندی که در صورت اجرا می تواند فرهنگ استفاده از کالای وطنی را در خانواده و جامعه نهادینه کرده و نسل آینده را همچون سربازان اقتصاد مقاومتی در جنگ اقتصادی بار بیاورد.