وضعیت بارشها در فصل پاییز نرمال است

اردکانیان گفت: پیشبینی همکاران این است که در فصل پاییز شرایط نرمال است و بارشها در ماهی کمتر و در ماهی بیشتر است. درکل معادل متوسط بلندمدت که ۳۵ ساله است خواهد بود و ما الان حجم خالی مخازنمان به اندازه کافی است. برای فصل زمستان طبق پیشبینی سازمان هواشناسی مقداری شرایط نسبت به نرمال کمبارشتر است.وزیر نیرو ادامه داد: بحث لایروبیها و آزادسازی حریم و بسترها یک بحث مهم است. ما چیزی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانههای اصلی داخل کشور را در اولویت قرار دادیم که مسائل آن حل شود. برای امسال هزار و ۱۰۰ کیلومتر در اولویت اول است. از این مقدار حجم قابل توجهی از آن انجام شده و بقیه را هم داریم دنبال میکنیم.

 

هیچ ابهامی در نقش و جایگاه NPC وجود ندارد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر نقش تعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: همه تحولات صنعت و برخی مشکلات طرح هاو مجتمع ها درNPC رصد می شود و در راستای تکمیل زنجیره ارزش باید شرکت های پتروشیمی با جدیت اقدام های لازم را دنبال کنند تا در آینده با چالش های مختلف روبرو نشوند.به گزارش نیپنا، بهزاد محمدی گفت: اگرخودمان برای صنعت پتروشیمی برنامه ریزی نکنیم وتصمیم نگیریم برای صنعت ما در چین تصمیم می گیرند.وی با بیان این که زنجیره ارزش باید با هدف کاهش خام فروشی تکمیل شود گفت: سیاست ما ارائه خوراک ترکیبی به طرح ها است و ترکیب و تنوع در تامین خوراک پتروشیمی ها موجب تنوع تولید نیز خواهد شد .

 

قیمت برق استخراج رمزارزها اعلام شد

سخنگوي صنعت برق از نهايي شدن مقررات تامين برق مراكز استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: قيمت برق اين مراكز معادل متوسط نرخ برق صادراتي خواهد بود، كه براين اساس اين ميزان 965 تومان به ازاي هر كيلووات ساعت تعيين شده است.به گزارش توانير، مصطفي رجبي مشهدي،گفت: اين نرخ در 8 ماه غيرگرم سال معادل 50 درصد متوسط نرخ برق صادراتي يعني 480تومان خواهد بود و در 4 ماه گرم سال يعني از خرداد تا شهريور دوبرابر متوسط قيمت صادراتي برق محاسبه مي شود .وی تاكيد كرد: استفاده اين مراكز از برق در 300 ساعت از سال كه ساعات اوج بار است و قبلا توسط وزارت نيرو ابلاغيه مي شود، ممنوع است.

تولید صنعت پتروشیمی کشور

افزایش می یابد

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت :برآورد می شود که تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال نسبت به پارسال افزایش داشته باشد.به گزارش نیپنا، قدرت الله فرج پورمدیر با اشاره اینکه پتروشیمی های مهر، خراسان و لاله بیش از 90 درصد ظرفیت اسمی در 6 ماه نخست امسال تولید داشته اند، افزود: مجتمع های مارون، زاگرس و آریاساسول نیز بالغ بر 110 درصد افزایش تولید نسبت به پارسال داشته اند.وی با ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع تنگناهای تولید صنعت پتروشیمی بر رعایت مسائل اچ اس یی، اشتراک گذاری تجربیات از ابتدای شکل گیری طرح ها، ارتقای فرهنگ همکاری و تعامل بین واحدها، توجه به تعمیر و نگهداشت و بهینه سازی واحدها و ضرورت توجه به ساخت داخل تأکید کرد.

دو برابر تعداد خودروها

کارت سوخت صادر شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه، تاکنون دو برابر تعداد خودروهای کشور کارت سوخت صادر شده است گفت: ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر، تقاضای صدور کارت سوخت المثنی کردهاند.به گزارش تسنیم، آخرین تصمیمی که در خصوص کارت سوخت، از سوی دولت گرفته و اجرایی شده، مربوط به محدودسازی کارت سوخت جایگاهها به 20 لیتر در هر نوبت سوختگیری بوده است.همچنین کارت سوخت شخصی افراد نیز در هر نوبت سوخت گیری محدودیتی 60 لیتری داشته و در هر ماه تنها میتوان تا سقف 250 لیتر با هر کارت سوخت شخصی سوختگیری کرد.

ابرسازه ۲۵۰۰ تنی

در قلب خلیج فارس نصب شد

سومین سکوی گازی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از بارگیری و انتقال به دریا، در بخش فراساحل این فازها نصب شد.به گزارش تسنیم، علیاصغر صادقی، قائممقام طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در این خصوص تصریح کرد: سکوی فاز 23، سومین سکوی گازی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی است و مشابه دو سکوی فاز نخست این طرح، با ظرفیت تولید روزانه 14.2 میلیون متر مکعب، معادل 500 میلیون فوت مکعب گاز در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ساخته شد.صادقی از پایان حفاری تکمیلی و راندن لولههای CRA در چاههای موقعیت سکوی 23 خبر داد و گفت: انتظار میرود با تکمیل مراحل هوکآپ و راهاندازی، این سکو بهزودی به بهرهبرداری برسد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

گروه انرژی: توان و ظرفیت پالایش گاز کشور با توسعه فازهای پارس جنوبی به حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و پیشبینی میشود با بهرهبرداری از پروژههای بخش بالادستی و طرحهای پالایشی در حال اجرا، این ظرفیت افزایش یابد.

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، همزمان با ثبت رکورد تازه گازرسانی به شهرها و روستاها و با اتکا به شبکه انتقال گاز ۳۹ هزار کیلومتری کشور، تامین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاهها، پتروشیمیها و مقاصد صادراتی با توان و ایمنی بیش از پیش ادامه دارد.

تاکنون بیش از ۳۶۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز شهری و روستایی همراه با بیش از ۱۱ میلیون و ۷۵۵ هزار انشعاب در کشور اجرا و نصب شده است که مسئولیت تامین گاز مورد نیاز یکهزار و ۱۷۵ شهر و ۲۹ هزار و ۵۲۵ روستا (۲۷ میلیون و ۳۳۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی) را بهعهده دارند.

براساس پیشبینیها، با تکمیل عملیات گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان و تا پایان سند چشمانداز، همه جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهرهمند میشوند. همزمان با مرور این تحولات مهم در صنعت گاز کشور، اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای توسعه صنعت گاز در کشور را مرور میکنیم.

  • پایداری شبکه گاز با وجود توقف واردات گاز ترکمنستان

    اسدالله قرهخانی با بیان اینکه عملکرد مناسب شرکت ملی گاز ایران در زمستان سال ۹۷ به گونهای بود که باوجود قطع واردات گاز ایران از ترکمنستان، کشور هیچگونه مشکلی در تامین و توزیع گاز مشترکان نداشته است، گفت: زمستان ۹۷ استانهای شمالی کشور و دیگر استانها با افت فشار گاز روبهرو نشدند و ما حتی با افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز هم روبهرو بودیم.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود گازرسانی به روستاهای کشور مشکلی در شبکه انتقال و توزیع گاز رخ نداد که این موضوع نشاندهنده آن است که شرکت ملی گاز ایران به بهترین روش، وظایف خود را انجام میدهد. عملکرد شرکت ملی گاز ایران به گونهای است که هیچ نگرانی در بخش انتقال گاز بهویژه مناطق سردسیر وجود ندارد.

  • پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار بسته میشود

    احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد صنعت گاز کشور، گفت: با وجود تحریمها، مشکلات اقتصادی و همچنین تورم موجود در کشور، وعدههای دولت و وزارت نفت درباره گازرسانی محقق شده و به ارقام اعلامشده نزدیک شدهایم.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامهریزیها برای گازرسانی به روستاهای کشور تا میزان گستردهای عملی شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامهریزی تا پایان سال ۹۸ و ۹۹، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید از نعمت گاز برخوردار شوند.

    بیگدلی تصریح کرد: در حوزه انتخابیه خدابنده (استان زنجان) در سال ۹۵، از ۲۴۰ روستا تنها ۳۵ روستا گازدار بود که امسال و پیش از فرا رسیدن فصل زمستان بالای ۱۸۰ روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

  • گازرسانی به سیستان و بلوچستان بینظیر است

    محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را جزو برجستهترین فعالیتهای تاثیرگذار دولت دانست و افزود: گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان شتاب گرفته و فعالیتها در این بخش بینظیر است.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مدیریت کلان در بخش گازرسانی و ارائه خدمات منظم در مناطق محروم توسط شرکت ملی گاز ایران را بینقص دانست.

  • افزایش تولید روزانه گاز ایران به یک میلیارد مترمکعب

    علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با وجود شرایط تحریمی در صنعت گاز چه در حوزه داخلی و چه سطح جهانی و تجارت گاز حرفهای زیادی برای گفتن دارد، اظهار کرد: توسعه فازهای پارس جنوبی در شرایط تحریم به افزایش پایداری گازرسانی کمک شایانی کرده و بدون شک با توسعه پارس جنوبی، به تولید یک میلیارد مترمکعب گاز در روز خواهیم رسید، بنابراین از سویی به توسعه موردنظر دست مییابیم و از سوی دیگر گازرسانی به نقاط مختلف، شتاب بیشتری به خود میگیرد.

    وی گازرسانی را سبب فعالتر شدن بخشهای صنعتی، تجاری و کشاورزی دانست و افزود: باید از این مزیت کشور به بهترین شکل استفاده کرد، با دیپلماسی و تجارت فعال در حوزه گاز و توسعه بخش سیانجی میتوانیم نهتنها نیازهای داخلی را برطرف کنیم، بلکه در بخش جهانی نیز حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

  • تداوم گازرسانی روستایی در سراسر کشور

    قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دولت، برخی روستاها که حتی خطوط انتقال گاز از کنار آنها عبور کرده بود، اما از نعمت گاز بیبهره بودند، گازدار شدهاند.

    وی با بیان اینکه ابتدای دولت تدبیر و امید تنها ۳۷ روستا در دماوند و فیروزکوه گازرسانی شده بودند، اما اکنون بسیاری از روستاها به شبکه گاز طبیعی متصل شدهاند، اظهار کرد: برخی روستاهای این منطقه در حالی که خطوط انتقال گاز از کنار آنها عبور کرده بود اما حدود ۴۰ سال از نعمت گاز محروم بودند، در این دولت گازرسانی شدند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اصلاح باغات، تمرکز بر افزایش بهره وری گندم با کم آبیاری، کاهش ۳۵ درصدی سطح زیرکشت یونجه باجایگزینی محصولات علوفه ای کم آببر و افزایش تولید غلات و علوفه در کشت دیم از جمله روش های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز در اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه ارومیه، اظهار کرد: مهمترین چالش کشور و بخش کشاورزی و همچنین در دنیا چالش آب است.وی با تاکید بر این که باید به بحث توسعه در کشور و همچنین محیط زیست توجه بیشتری شود، افزود: برداشت آب در برخی مناطق بیشتر از ظرفیت است.کشاورز گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سناریوهای مختلفی همچون افزایش بهره وری، کاهش مصرف آب، تعیین الگوی کشت مناسب و کشت جایگزین پیش بینی شده است.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران گفت: ما مخالف فعالیت های اپلیکیشنهای فروش شیرینی نیستیم اما این فعالیت ها باید ساماندهی شود و تحت نظارت قرار بگیرد.علی بهرمند،ضمن بیان اینکه امروز یکی از دغدغه های اتحادیه قنادان فعالیت اپلیکیشنهای فروش شیرینی است، گفت در ماههای اخیر برنامههای کاربردی و سایتهای بسیاری در زمینه تولید و عرضه کیک و شیرینی فعال شدهاند که هیچ گونه شرایط صنفی و مجوز فعالیتی از سوی اتحادیه ندارند؛ ما مخالف تکنولوژی و فعالیت های مجازی نیستیم اما این فعالیت ها باید ساماندهی شود و تحت نظارت قرار بگیرد.دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با اشاره به اینکه تمامی فعالیت های اپلیکیشنهای فروش شیرینی فاقد مجوز است، گفت: این اپلیکیشن ها با شیرینی فروشی هایی که محصولات بی کیفیتی دارند و قیمت آنها پایین تر است، قرارداد می بندند.

پایانه عرضه گوشت طیور در استان تهران

تا پایان سال افتتاح میشود

رئیس مدیریت و برنامهریزی استان تهران گفت: پایانه عرضه مستقیم گوشت سفید تا پایان سال در منطقه امینآباد تهران به بهرهبرداری میرسد.به گزارش تسنیم، نعمتالله ترکی افزود: با توجه به ظرفیتهای موجود در این منطقه پایانه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی روستائیان نیز تا سال 1400 در این منطقه به بهرهبرداری میرسد. همچنین برنامهریزی شده است که پایانه صادراتی نیز در این مکان ایجاد شود.ترکی تصریح کرد: بر اساس بازسازی که در این منطقه انجام میشود علاوه بر اینکه تولیدکنندگان تعاونیها و اتحادیههای محصولات کشاورزی میتوانند محصولات خود را به طور مستقیم در این مکان عرضه کنند در بلندمدت با توجه به وسعت این منطقه امکان ایجاد پایانه صادراتی خواهیم داشت.

خرید حمایتی مشوقی برای تولیدکنندگان است

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی هفتههای گذشته از طریق رسانهها خرید حمایتی زعفران پیگیری و خوشبختانه هر کیلوگرم نگین زعفران با قیمت 10 میلیون 500 هزار تومان از طریق تعاونی روستایی آغاز شد، ادامه داد: انتظار وجود دارد که خرید حمایتی زعفران تداوم داشته و مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود.رمضانعلی سبحانی فر در گفت و گو با خانه ملت، اظهارکرد: از طریق خرید حمایتی میتوان قیمت محصول زعفران را به نحوی که کشاورزان متضرر نشوند تعیین و تثبیت کنیم.وی گفت: پیش بینی میشود در سال جاری حدود ۳۵۰ تن زعفران از مزارع کشور برداشت شود و بیش از ۹۵ درصد این محصول در داخل کشور ایران تولید میشود.

54 فروند شناور فانوس ماهی صید می کنند

سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: هدفگذاری صید فانوس ماهی در سال جاری ۴۰ هزار تن است و اکنون ناوگانهای فانوس ماهی معادل ۹۳ فروند شناور بوده که فقط ۵۴ فروند از این میزان در صید سال جاری شرکت دارند. به گزارش سازمان شیلات ایران، پرویز محبی افزود: ایران در ذخیره فانوسماهی در دریای عمان با کشور عمان مشترک است و این آبزی طول عمر کوتاه دارد.وی با بیان این که حاصل فعالیت هفت ماهه سال جاری شناورهای فانوس ماهی بالغ بر ۱۹ هزار تن صید بوده، گفت: از این میزان معادل ۸۳ درصد صید خالص فانوس ماهی صورت گرفته و در حال حاضر معادل ۵۴ فروند از ۹۴ فروند کشتی به صورت موردی بالغ بر ۹۰ درصد هم صید هدف انجام دادند.وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع فعالیتها صید معادل ۲۱ هزار و ۳۰۰ تن فانوس ماهی حاصل شد که در این راستا، هدفگذاری برنامه به صورت کامل محقق شده و معادل ۷۰ درصد مجموع صیدها مربوط به صید هدف بوده است.

در هفتمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران مطرح شد؛
 

گروه اصناف: نمایندگان بخش خصوصی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، که با حضور معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به چالشهای صادرات محصولات کشاورزی مانند محدودیتها، ممنوعیتها و تعرفهگذاریها پرداختند. علیاکبر مهرفرد نیز در نشست با بیان این که وزارت جهادکشاورزی مسئول قیمتگذاری نیست، عنوان کرد که در برابر واردات محصولات و نهادههای کشاورزی از برخی کشورهای خاص از ظرفیت صادرات استفاده نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست، میراسلام تیموری رییس انجمن صنایع فرآوردههای لبنی کشور با بیان اینکه دولت هیچ برنامهای برای تنظیم بازار داخل کشور جز تعزیرات ندارد، گفت: تضاد منافع در زنجیره شیر خام در کشور، معضلات و چالشهای فراوانی را پیش روی واحدهای تولیدی این بخش قرار داده است.وی سپس با اعلام موضع رسمی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی، انجمن شیرخشک و کانون انجمنهای صنفی گاوداران کشور درباره تصمیمات دولت برای تعیین عوارض صادراتی روی برخی فرآوردههای لبنی، افزود: پیشنهاد و راهکار مشخص تولیدکنندگان لبنیات کشور این است که به تمامی نهادههای این بخش اجازه صادرات و واردات با یک ارز ثابت و یک تعرفه مشخص و واحد داده شود.

  • ناهمخوانی ظرفیت تولیدی کشور با صادرات کشاورزی

    در ادامه محمدرضا فرشچیان رییس کمیسیون کشاورزی در این نشست، با اشاره به نشست چندی پیش فعالان بخش خصوصی با وزیر جهاد کشاورزی، به برخی آمار و ارقامی که از سوی محمود حجتی مطرح شد واکنش نشان داد و گفت: بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی ارزش تولیدات کشاورزی کشور معادل 80 میلیارد دلار است حال آنکه ارزش صادرات این بخش رقمی در حدود 5 میلیارد دلار بیشتر نیست و پرسش اساسی این است که با توجه به ظرفیتهای موجود در کشور، به چه دلیل حجم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این حد اندک است و جز چند قلم عمده، ایران در صادرات محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد؟فرشچیان در همین رابطه خواستار آسیبشناسی عدم جهش صادراتی در بخش کشاورزی کشور از سوی متولیان دولتی و بخش خصوصی شد و افزود: بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بر این باور است که تجارت خارجی این بخش نسبت به ظرفیتهای موجود در کشور فاصله عمیق و معناداری دارد و باید این موضوع را ریشهیابی کرده و برای رفع آن چارهای اندیشید.

  • همراهی وزارت کشاورزی برای مقابله با سازمان حمایت

    همچنین در این نشست، مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایبرییس دوم این کمیسیون در سخنانی نسبت به قیمتگذاری تخممرغ در کشور و اعمال کنترل و نظارتهای قیمتی و تعزیراتی از سوی سازمان حمایت انتقاد کرد و گفت: در نیمه نخست امسال، واحدهای تولیدی اقدام به عرضه تخممرغ با 20 درصد زیر قیمت تمامشده در بازار کردهاند حال آنکه در نیمه دوم سال باید به همین میزان بالاتر از قیمت تمامشده، محصولات خود را به بازار عرضه کنند اما سازمان حمایت که اشراف کاملی نسبت به فرآیندهای تولیدی و اقتصادی بنگاهها ندارد، بر کنترل قیمتها همچنان اصرار دارد.وی با بیان اینکه راهکارهایی وجود دارد که میتوان به کمک تشکلهای این بخش، قیمت تخممرغ را در بازار مدیریت کرد، افزود: زور و توان واحدهای تولیدی به سازمان حمایت نمیرسد بنابراین انتظار داریم که وزارت جهاد کشاورزی در کنار بنگاههای تولیدی بایستد تا با دستورالعملهای متناقض و مختلکننده بازار مقابله شود.

  • واردات 12 میلیارد دلاری سال گذشته

    از سویی دیگر علیاکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی پس از استماع سخنان فعالان اقتصادی، با بیان اینکه جایگاه و ظرفیت صنعت کشاورزی کشور در تجارت خارجی فراتر از آن است که وجود دارد، گفت: با این حال، باید بپذیریم که در حوزه کشاورزی در برخی محصولات ظرفیت تولیدی چندانی نداریم و باید رو به واردات بیاوریم و در برخی محصولات نیز ظرفیت صادراتی فراهم است.علیاکبر مهرفرد افزود: یک معضل دیگری که همواره با آن مواجه بودهایم این است که واردات محصولات کشاورزی و نهادهها را از برخی کشورها انجام میدهیم در حالی که از ظرفیت صادرات متقابل به این بازارها استفاده نکردهایم. وی در همین رابطه به واردات 4 میلیارد دلار نهاده کشاورزی از برزیل اشاره کرد و افزود: متاسفانه از مزیت و فرصت صادرات متقابل در ازای وارداتی که از این کشور انجام میدهیم استفاده نشده است.وی همچنین افزود: طی سال گذشته، در حدود 12 میلیارد دلار فرآوردههای کشاورزی که شامل 10 قلم کالا و 2 قلم نهادههای کشاورزی بوده، به کشور وارد شده است.وی سپس به موضوع صادرات گیاهان دارویی از کشور اشاره کرد و افزود: در مورد گیاهان دارویی که منشاء زراعی دارند، هیچگونه محدودیتی برای صادرات وجود ندارد اما در مورد فرآوردههایی که منشاء مرتعی دارد، سازمان منابع طبیعی وظیفه کنترل و نظارت بر صادرات این محصولات را برعهده دارد.

  • در قیمتگذاریها مسئول نیستیم

    مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در زمینه بازار داخل، از منظر دولت و حاکمیت همواره مصرفکننده در مقایسه با تولیدکننده ارجحیت داشته و دارد، افزود: اگر ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود، مشکلات و معضلات ناشی از این نگاه قطعا برطرف خواهد شد.مهرفرد با بیان اینکه اعتقاد ندارم که جهش در بازار ارز تماما ناشی از تحریمها بودهاست، گفت: قیمت ارز در حالی از ناحیه ساختار اقتصادی کشور نیز آسیب دیده است که دولت چارهای ندارد برای کنترل اثر این نرخ روی قیمت کالاها در بازار داخل، مداخله کند. در زمینه قیمتگذاریها، وزارت جهاد کشاورزی مسئول نیست اما تشکلها و واحدهای تولیدی باید قدم جلو گذاشته و نظرات و انتقادهایی اگر در این رابطه دارند، بیان کنند.