مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت هشدار داد؛

گروه اجتماعی :رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع بالای آنفلوانزا در فصول سرد سال، گفت: امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در کل منطقه از جمله کشور ما زودتر شروع شده و به تبع آن پیشبینی میشود که طول مدت شیوع نیز طولانیتر شده و همچنین شدت بیماریزایی ویروس بیشتر از سالهای گذشته باشد. دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به نوع فصلی ویروس آنفلوانزا با بیان اینکه این نوع آنفلوانزا بیشتر در فصل سرما شیوع مییابد، گفت: آنفلوانزا ویروسی غیرقابل پیشبینی است که بیشتر در فصل سرما رواج مییابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است. گویا از شیوع بیماری آنفلوانزای فصلی در نقاط مختلف کشور خبر داد و با اشاره به برخی از راههای موثر در پیشگیری از بروز آنفلوانزا، گفت: شستشوی مرتب دستها مهمترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماریاست. همچنین دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است؛ چراکه ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهمترین راههای انتقال این ویروس است. وی با بیان اینکه شیوع آنفلوانزا از دو هفته گذشته در کشور آغاز شده، تصریح کرد: از آن زمان در اکثر استانها موارد ابتلا گزارش شده است. البته در این رابطه گاهی اغراق هم میشود؛ چراکه تشخیص نوع شدید آن نیازمند کار آزمایشگاهی بوده و در غیر اینصورت با سرماخوردگی ساده اشتباه میشود. گویا با اشاره به موارد فوت ناشی از آنفلوانزا در گیلان، اظهار کرد: موارد ابتلا در گیلان هم مانند استانهای دیگر گزارش شده و در هر دو مورد فوت ناشی از آنفلوانزا در آزمایشگاه ملی تایید شده است. رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به نوع ویروس آنفلوانزایی که امسال تا کنون شایع شده، اظهار کرد: نوع این ویروس H۱N۱ گزارش شده اما موارد دیگری از نوع H۳N۲ گزارش شده؛ یعنی امسال هر دو ویروس به صورت همزمان گزارش شده و همین مساله نشاندهنده شرایطی حادتر نسبت به سالهای گذشته است. وی استراحت و خواب کافی برای فرد مبتلا را ضروری دانست، اظهار کرد: در این نوع از آنفلوانزا داروی خاصی به بیمار داده نمیشود؛ چراکه به درمانهای ساده مثل تجویز مسکن و استراحت پاسخ میدهد. رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، داروی آنفلوانزا را مختص مبتلایان به نوع شدید این ویروس دانست و گفت: مبتلایان نیازمند به بستری و یا دارای بیماریهای زمینهای مثل قلبی و عروقی، دیابت و کبدی مجاز به مصرف داروهای مختص آنفلوانزا هستند. وی تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک و داروهای کورتوندار برای این بیماری به هیچ عنوان توصیه نمیشود؛ چراکه منجر به تشدید بیماری میشود. بنابراین باید زیر نظر پزشک تحت درمان قرار گیرند.

گویا در ادامه با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر مثل بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، افراد دارای بیماریهای نقص ایمنی، مصرفکنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی و دارای مشکلات کلیوی و کبدی تجویز میشود، گفت: همچنین واکسن آنفلوانزا برای خانمهای باردار تجویز میشود؛ چراکه در صورت ابتلا به این بیماری، به نوع شدید آن مبتلا میشوند.

از آنجاکه عرضه خودروی جدید هوندا CR-V مدل ۲۰۲۰ از هفته جاری میلادی آغاز میشود، نحوه قیمتگذاری و بسیاری دیگر از جزئیات مربوط به آن نیز منتشر شده است.

خودروی هوندا CR-V مدل ۲۰۲۰ یکی از محبوبترین خودروهای ساخته شده توسط این خودروساز ژاپنی به شمار میرود که همواره با ارائه نسخه و مدلهای مختلف توانسته نظر و رضایت خیل عظیمی از مشتریان و طرفدارانش را به سمت و سوی خود جلب کند.

از جمله تغییر و تحولات جدیدی که در این خودرو نسبت به نسخه قبلی (مدل ۲۰۱۹) به وجود آمده است، میتوان به معرفی نسخه هیبریدی و استفاده از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو بجای پیشرانه ۲.۴ لیتری قبلی اشاره کرد.

قیمت پایه این خودرو برای مدل دیفرانسیل جلو LX، معادل ۲۵ هزار و ۵۰ دلار است که نسبت به سال قبل شاهد یک افزایش ۶۰۰ دلاری بوده است. البته به عقیده هوندا، این افزایش قیمت ناچیز است و افزوده شدن قابلیت های جدید همچون پیشرانه قویتر و کممصرفتر و همچنین اضافه شدن بسته ایمنی بهصورت استاندارد موضوع افزایش قیمت را تحت الشعاع قرار می دهد.

قدرت پیشرانه این خودرو ۶ اسب بخار نسبت به نسخه قبلی بیشتر بوده و گشتاور ۲۴۴ نیوتن متری آن نیز دور وسیع تری دارد. ارزان ترین مدل چهارچرخ محرک این خودرو نیز قیمتی معادل ۲۹ هزار و ۶۰ دلار دارد.

از دیگر مشخصات این خودرو میتوان به جلوپنجره مشکی، مه شکنهای متفاوت و سه رنگ بدنه جدید، کنسول مرکزی بازطراحی شده با فضای ذخیرهای بیشتر و پورتهای UDB، فرمان گرم شونده و شارژ بیسیم گوشی هوشمند اشاره کرد.

همچنین عرضه نسخه هیبریدی این خودروی محبوب از اوایل سال آینده، احتمالا قیمت این شاسی بلند را افزایش داده و به مرز ۴۰ هزار دلار خواهد رساند. هنوز خبری از قیمت و مشخصات مدل هیبریدی هوندا CR-V منتشر نشده است اما این خودرو اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه خواهد شد.

به نظر میرسد که واتساپ در بسیاری از گوشیهای اندرویدی، موجب افت شدید میزان شارژ دستگاه میشود. بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، میتوان دریافت که مشکل شارژدهی و افت شدید و ناگهانی در میزان شارژ باتری گوشی های اندرویدی تقصیر اپلیکیشن واتساپ بوده است به گونهای که این کاربران اعلام کردند. واتساپ به عنوان یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای پیامرسان در جهان، به تازگی با چالش جدیدی روبرو شده است و آن نیز مصرف بالای باتری در برخی از گوشیهای اندرویدی است. بر اساس گزارشی که در وب سایتphonearena آمده است، بسیاری از کاربران گوشیهای گلکسی اس ۱۰ ای و گلکسی اس ۹ سامسونگ، پیکسل ۳ و ۴ گوگل و وان پلاس ۶ در شبکه اجتماعی ردیت از میزان مصرف سرسام آور شارژ باتری گوشی توسط اپلیکیشن پیامرسان واتساپ گله و شکایت کرده و خاطرنشان کرده اند که بعد از دریافت آپدیت جدید این نرم افزار که به قابلیت باز کردن با اثرانگشت (Unlock with fingerprint) مجهز است، شارژ گوشی آنها به شدت کاهش یافته است.

 

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف و ادامه اکران فیلم «خانه پدری» خبر داد و گفت: نامه دادستانی تهران مبنی بر رفع توقیف این فیلم را دریافت کردیم.

سید محمد مهدی طباطبایی نژاد با قدردانی از تدبیر ریاست محترم قوه قضائیه جهت دستور ویژه رسیدگی برای رفع توقیف فیلم «خانه پدری» اظهار کرد: بدون شک این تدبیر ایشان و همکاریهای مسوولان قوه قضاییه در اجرای آن به انسجام و همدلی جامعه سینمایی کشور کمک میکند. وی ادامه داد: از اولین ساعاتی که این اتفاق برای فیلم افتاد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصا موضوع را دنبال کردند و رایزنیهای لازم با رئیس محترم قوه قضائیه انجام شد و با همت ایشان به نتیجه رسید. از آقای کیانوش عیاری هم سپاسگزاریم که در سه چهار روز اخیر همراهیهای لازم را معمول داشتند که به اکران مجدد فیلم کمک کرد.

۴۱ مرکز سلامت و ۵ مدرسه برکت باحضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در استان سیستان و بلوچستان به طور همزمان به بهرهبرداری رسید.محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام ضمن افتتاح مرکز جامع سلامت ایرانشهر و مدرسه برکت زاهدان، فرمان بهرهبرداری همزمان از ۴۱ مرکز جامع سلامت، مرکز بهداشت، پایگاه سلامت و ۵ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان را صادر کرد.محمد مخبر در مراسم افتتاح مرکز جامع سلامت سه شهری ایرانشهر از توافق با وزارت بهداشت برای ساخت ۹۰ خانه بهداشت خبر داد و افزود: همچنین برای ساخت بیمارستان ایرانشهر هم به توافق رسیده ایم و کمک و حمایت خواهیم کرد.رییس ستاد اجرایی فرمان امام افزود: مورد دیگری که به دنبال اجرای آن در ۷ شهر استان سیستان و بلوچستان هستیم، «دوراپزشکی» است. با اجرای این طرح، تخصصی ترین خدمات پزشکی و درمانی از راه دور در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.وی افزود: ۳۵۰ میلیارد ریال برای راهاندازی ۴۷ مرکز جامع سلامت در استان سیستان و بلوچستان هزینه شده است.مخبر همچنین در مراسم آغاز به کار همزمان ۵ مدرس برکت در استان و بلوچستان با تاکید بر حمایت از دانش آموزان بی بضاعت خاطرنشان کرد: تا به امروز ۶۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان تحت پوشش حمایت های ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفته اند.وی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام با توزیع بسته های نوشتافزار و لوازم التحریر، تامین وسیله ایاب و ذهاب مناسب، ایجاد مراکز آموزشی شبانه روزی و ساخت خوابگاه، دانش آموزان استان را تا رسیدن به تحصیلات عالیه یاری و همراهی میکند.

از حضور و رونمایی از محصولات تا حمایت های مالی از پروژه های مطرح شده در این رویداد ملی صورت خواهد گرفت.بنا به اظهارات مجری اولین نمایشگاه بین المللی رباتیک و فناوری های برتر ایران آیرکس، علیرضا غلامی :با توجه به ماهیت تقاضا محور این رویداد بسیاری از متقاضیان بازار در حوزه رباتیک و هایتک میتوانند با حضور در این رویداد به عنوان مشارکت کننده و غرفه دار ضمن معرفی توانمندی های خود و آخرین دستاوردهای پژوهشی و محصولات تولید شده و قابل تولید، ضمن ایجاد ارتباط مستقیم با بازار هدف، از پتانسیل های موجود با هدف ثبت سفارش و تطبیق تولیدات جدید با نیازمندی های مشتریان مختلف و در سطوح متفاوت بهره برداری کنند. معرفی و حضور تولید کنندگان و دارندگان فناوری در بازار های داخلی و خارجی از اهداف بسیار مهم در آیرکس 2019 میباشد که با برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا بخش بزرگی از آن محقق خواهد شد. این رویداد یکی از بزرگترین فرصت ها برای شرکتهای صنعتی، تجاری و دانش بنیان فعال در زمینه رباتیک، هایتک، هوش مصنوعی سیستم های چاپ سه بعدی و مهندسی معکوس و تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات در این حوزه ها میباشد تا برای اولین بار در یک رویداد تخصصی با مخاطبین و بازار نیازمند خدمات و محصولات خود ارتباط برقرار نمایند. متاسفانه به دلیل عدم وجود این رویداد تاکنون، این شرکت ها در رویدادهای بعضا غیر مرتبط با حوزه رباتیک در نمایشگاه هایی شرکت مینمودند که به طور قطع میزان بسیار اندکی از مخاطبین آن رویداد ها در جستجوی خدمات و محصولات آنها بودندد.آیرکس 2019 ضمن گردآوری فعالان این حوزه با هماهنگی و حمایت حامیان دولتی و بخش خصوصی، خدمات و ارتباطات گسترده ای در حوزه عرضه و تقاضا را برای شرکت کنندگان در این رویداد برنامه ریزی نموده و اجرا مینماید. شایان ذکر است این رویداد با توجه به همزمانی با چندین رویداد نمایشگاهی و با درخواست مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان تخصصی و به دلیل حضور حداکثری آنها، به تاریخ 3 الی 6 دی ماه 1398 تغییر یافت.

اگر از کاربران و مخاطبان اینستاگرام باشید حتما با صفحات مجازی برخی از به ظاهر تسترهای غذا در این شبکه اجتماعی رو به رو شدهاید. افرادی که با حضور در کافهها و رستورانهای لاکچری در سطح شهر ویدئوهایی از خوردن با ولع غذاهای گران قیمت و رنگارنگ در محیطهای شیک را در صفحات مجازیشان منتشر میکنند و بدون هیچ گونه تخصصی در حوزه موادغذایی و آشپزی با تعریف و تمجید از کیفیت و تنوع غذاهای رستورانهای لاکچری دستمزهای چند میلیونی دریافت میکنند. صفحات مجازی که روز به روز در اینستاگرام در حال افزایش هستند و خود را فود تستر یا چشنده غذا معرفی میکنند .

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در گذشته عنوان فود تستر یا چشنده غذا به کسانی گفته میشد که در دربار پادشاهان یا اشخاص بسیار مهم فعالیت میکردند و وظیفه این اشخاص تست غذا از لحاظ سلامتی (عاریبودن از سموم) و بعد طعم و مزه غذا بود. همچنین این اشخاص خود در مراحل تهیه غذا حضور و فعالیت داشتند. امروزه عنوان فود تستر به کسانی گفته میشود که جز داشتن حس چشایی بسیار قوی، دارای اطلاعات بسیار بالایی درباره خوراک، مواد غذایی، نوع طبخ و صنایع وابسته هستند. تستر، شغل بسیار حرفهای محسوب میشود و این اشخاص نیازمند تخصص و تجربه بالایی در این امور هستند، بهطوری که امروزه در سراسر دنیا افراد مختلفی با عناوین تستر کره، تستر پنیر، تستر نوشیدنیها، تستر قهوه و... فعالیت دارند. امروزه اکثر تسترها یا منتقدان غذا در دنیا، خود تحصیلکرده صنایع غذایی یا رشتههای مرتبط با تغذیه و آشپزی هستند و جز تحصیلات و تجربه بالا دورههای تخصصی تست غذا را نیز گذراندهاند.

با توجه به مطالب ذکر شده، واضح است که تستر غذا (FoodTaster) و منتقد غذا (Food Critic) چهکسی است و چه تواناییهایی باید داشته باشد تا بتوان او را تستر نامید. تسترها، افرادی صاحبنظر در آشپزی هستند و به چنان مهارتی در چشیدن غذا رسیدهاند که حتی از بوی غذا قادر به تشخیص محتویات اصلی و کیفیت و تازگی آنها هستند. ذائقه تربیتشده و دقیق آنها قادر است طعمهای مشابه را از هم تفکیک کند و برای بهتر شدن کیفیت غذا، پیشنهاد ارائه میدهند؛ بهعبارتی، کمترین مهارت یک تستر واقعی این است که خود یک آشپز مجرب و قابل باشد تا بتواند آشپزی دیگران را مورد قضاوت قرار دهد. آنچه در ایران و بالخص این روزها در اینستاگرام میبینیم نه تست غذاست و نه نقد غذا بلکه برخی از اشخاص، تجربه شخصی خود را آن هم با دریافت پول از صرف غذا در رستورانها و کافههای لاکچری سطح شهر بهصورت تصاویر و ویدئوهای وسوسه کننده، منتشر میکنند. ویدئوهای بعضا مشمئز کنندهای که صاحبان این صفحات از خوردن با ولع و با صدای غذاهای گران قیمت رستوران مجلل به اشتراک میگذارند و با انجام حرکاتی غیر معمول سعی در جلب توجه افراد دارند. چندی پیش بود که تصاویری مربوط به هزینههای تبلیغات رستورانها توسط یکی از صفحات این چنینی منتشر شد . رقمهایی در نوع خود قابل توجه بود از یک میلیون و 500 هزار تومان برای یک پست تا یک میلیون تومان برای یک استوری.

اما سوال مهمیکه باید به آن پاسخ داد این است که علت گسترش روزافزون صفحاتی که خوراکیها و گوشتهای لاکچری را با قیمتهای بالا و عجیب غریب به همراه تشریفات آنچنانی در جامعه و فضای مجازی به نمایش میگذارند ، اصولا به این خاطر است که مادی گرایی و شئ سروری برجامعه ما و جهان حاکم شده است. بخشی از این مشکل به علت بها دادن به نو کیسهها و تازه به دوران رسیدههایی است که اصیل زاده نیستند و برای خودی نشان دادن و جلب توجه مردم به کارهای اینکارها روی میآورند و با خوردن گوشتهای میلیونی و رستورانهای مجلل و تشریفات زیاد سعی میکنند نمایشی غیرواقعی از بخش مادی زندگی را به دیگران نشان دهند

«لورن سایمنز» پسر بچه ۹ ساله بلژیکی مشهور به «پسر اعجوبه» جوانترین فردی خواهد بود که از دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل میشود.

لورن سایمنز(Laurent Simons) ۹ ساله همان کسی است که ما وی را “اعجوبه” مینامیم. او در کمال تعجب مقطع دبیرستان را در سن شش سالگی شروع کرد و در همان سن یک پروژه تحقیقاتی را در مرکز تحقیقات پزشکی(AMC) در آمستردام رهبری کرد، چرا که معتقد بود دروس دبیرستان از شدت سادگی حوصله او را سر میبرد. لورن تنها هفت سال داشت که دیپلم دبیرستان خود را گرفت.

دستاوردهای او در اینجا متوقف نمیشود. او تحصیل در دانشگاه آیندهوون را از ماه مارس ۲۰۱۹ شروع کرده است و اکنون تنها ۹ ماه پس از ورود به دانشگاه در حال فارغ التحصیل شدن و انجام پروژه نهایی خود است.

وی با فارغ التحصیلی به عنوان مهندس برق به عنوان جوانترین فارغ التحصیل دانشگاهی جهان رکورد جهان را خواهد شکست.

هم اکنون این عنوان در اختیار “مایکل کرنی”(Michael Kearney) است که در ۱۰ سالگی از دانشگاه آلاباما فارغ التحصیل شد. این عنوان از سال ۱۹۹۴ به او تعلق دارد، اما به زودی تغییر خواهد کرد.

مطمئناً میتوان گفت که لورن سایمنز خارق العاده است. وی که در بلژیک متولد شده دارای ضریب هوشی ۱۴۵ است و علایق وی از ریاضیات تا پزشکی متغیر است