گام پنجم ایران و رفتارهای احمقانه ترامپ باعث شد؛

گروه سیاسی – کورش شرفشاهی: از هنگامی که ترامپ رییس جمهور آمریکا شد، تهدید را در دستور کار خود قرار داد و بسیاری از پیمانهای محیط زیستی و گام های در مسیر صلح را نادیده گرفت یا لغو کرد که برجام نیز یکی از مهمترین موارد بوده است. ترامپ گمان می کرد که هرچقدر کشورها را تحت فشار قرار دهد، بهتر می تواند امتیاز بگیرد در حالی که کینه توزی های امریکا تاکنون نتیجه عکس داشته و به زیان آمریکا تمام شده است. البته بسیاری از رفتارهای احمقانه ترامپ در آینده تاثیرات ویرانگر خود را بر اقتصاد و آبروی امریکا برجای خواهد گذاشت.

  • مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها

البته ترامپ سالهاست که از مذاکره با ایران سخن می گوید و بارها پیشنهاد مذاکره را مطرح کرده اما رفتارهای کینه توزانه و ابلهانه وی باعث شده تا هیچ اطمینانی به وعده های این سیاست مدار تازه به دوران رسیده نداشته باشیم. عملیات تروریستی اخیر آمریکا که منجر به شهادت سپهبد سلیمانی و همراهان ایشان شد، باب مذاکره را برای مدتها بست و کینه را جایگزین کرد. با این وصف رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که اگر ایران مایل به مذاکره باشد؛ دونالد ترامپ نیز تحریم‌ها علیه این کشور را برطرف خواهد. اقتصاد آمریکا مشکلی ندارد و در واقع فوق‌العاده است. این ایران است که به مذاکره با آمریکا نیاز دارد.

  • خودشیفته بر هم زننده

رفتارهای غلط ترامپ واکنش های بسیاری به دنبال داشت به نوعی که یک مقام کانادایی ترامپ را عامل تنش‌ها و سقوط هواپیمای اوکراینی دانست. مایکل مک کین مدیر عامل یک شرکت کانادایی گفت: از کارهای ترامپ به شدت عصبانی هستم او عامل کشته شدن بسیاری از اتباع کانادا در این حادثه است؛ چراکه او تنش‌ها را بالا برده، التهاب با ایران را افزایش داده و باعث بی‌ثباتی منطقه است. من بسیار عصبانی هستم و گذر زمان باعث کاهش عصبانیت من نمی‌شود. وی افزود: یک خودشیفته یکپارچگی جهان را به هم می‌ریزد. منطقه را بی‌ثبات می‌کند. حضور ایالات متحده در منطقه برای بسیاری از کشورها مانند عراق ناخوشایند است، تنش‌ها به شدت افزایش یافته است. مدیر عامل این شرکت کانادایی گفت: در نتیجه این رفتار غیرمسئولانه و خطرناک ترامپ تعداد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. خانواده یکی از همکاران من در این پرواز از بین رفته است. ما عزاداریم و من بسیار خشمگینم.

  • حمایت اروپا از توافق هسته‌ای

اما ایران در ابتدای دولت روحانی حاضر به توافق و نشستن پای میز مذاکره شد که برجام را رقم زد، اما با رفتارهای ترامپ و نادیده گرفتن توافق 1+5 و اینکه طرفین در اجرای مفاد مربوط به خود کوتاهی کردند، ایران نیز در 5 مرحله به صورت غیر مستقیم از برجام خارج شد و به روزهایی بازگشت که هنوز برجامی وجود نداشت. این رفتار ایران اعضای گروه 1+5 و دیگر کشورهای جهان را نگران کرد اگرچه ایران بارها تاکید کرده که هیچ اعتقادی به ساخت بمب اتمی ندارد، اما رفتارهای آمریکا و اقدامات تروریستی آنها یاد‌آور این است که دشمن را نباید دست کم گرفت. به عبارت بهتر اکنون ایران ظرفیت و توان تولید بمب اتم را دارد، اما فتوای رهبری انقلاب مانع دست یابی به این جنگ افزار شده است. با این وصف تمامی کشورهای جهان بارها سعی کرده اند که ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند. به نوعی که وزیر امور خارجه فرانسه از دیدار خود با وزرای خارجه آلمان، انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد. ژان ایو لودریان در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویری از وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی عضو برجام به همراه جوزپ بورل، نوشت: عصر امروز در پاریس میزبان هایکو ماس (وزیر خارجه آلمان)، دومینیک راب (وزیر خارجه انگلیس) و جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای تبادل نظر درخصوص بحران در خاورمیانه بودم و درباره حمایت جمعی از برجام و تنش‌زدایی و ثبات منطقه گفتگو کردیم.

  • گفت‌و‌گوهای برجامی

از سوی دیگر ماکرون و پوتین با محوریت ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.به گزارش ایلنا از وب سایت کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.محور این گفت‌و‌گو، ایران و تداوم تلاش برای حفظ برجام عنوان شده است.همچنین دویچه وله اعلام کرد که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان خواستار آن است که روسیه ایران را به متعهد ماندن به برجام تشویق کند. بر این اساس هایکو ماس امیدوار است که روسیه از نفوذ خود در ایران در این راستا استفاده کند.

  • درخواست اروپا از ایران

همچنین تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای خواستار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای شد و بر پایبندی خود بر این توافق تاکید کردند.به گزارش ایسنا، در حالی‌که کشورهای اروپایی به هیچ یک از تعهدات برجامی شان عمل نکرده‌اند، تروئکیای اروپا[فرانسه، آلمان و انگلیس] به طور مشترک در بیانیه‌ای از تهران خواستند که به پایبندی کامل به برجام بازگشته و از آن‌چه آن را تخطی بیشتر عنوان کرده‌اند، خودداری کند.به گزارش آناتولی، آن‌ها همچنین اعلام کردند که به توافق هسته‌ای «همچنان پایبند هستند».در بیانیه تروئیکای اروپا مطرح شده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقدامات ناسازگار با توافق را به حالت قبل بازگردانده و به پایبندی کامل بازگردد.این کشورها همچنین از ایران خواسته‌اند که «از اقدام قهری یا اشاعه[تسلیحات هسته‌ای] خودداری کند و ما آماده‌ایم تا در این زمینه با ایران همکاری کنیم تا ثبات در منطقه حفظ شود».تروئیکای اروپا در بیانیه خود مدعی شده‌اند که رخ‌دادهای اخیر، «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه را نشان داده‌اند.آن‌ها همچنین در این بیانیه اشاره کردند که تعهدشان نسبت به امنیت متحدان و شرکایشان در منطقه «پابرجا» است.علاوه بر این، در بیانیه تروئیکای اروپای مطرح شد: ما آمادگی‌ خود را برای ادامه دادن به همکاری در راستای تنش‌زدایی در منطقه و [برقراری] ثبات در منطقه دوباره اعلام می‌کنیم.

  • برجام قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق جهان است

از سوی دیگر وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، توافق هسته‌ای را "قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین" توافق در دنیا توصیف کرد.به گزارش ایسنا، جان کری درباره اینکه بایدن اعلام کرده در صورت به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای را احیاء خواهد کرد، گفت: جو بایدن این موضوع را تشخیص می‌دهد و می‌داند که بازگشت به جایی که بودیم کافی نیست، زیرا وضعیت تغییر پیدا کرده است. موضوعات جدیدی در سه سال و نیم گذشته اضافه شده‌اند. جو بایدن می‌داند که ما باید اطمینان یابیم که تمامی موارد را در این توافق تحت نظر داشته باشیم. کری افزود: واقعیت این است که فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه همچنان تلاش می‌کنند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند، زیرا این موضوع را تشخیص داده‌اند که این قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است. وزیر خارجه پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ترامپ اما تصمیم گرفت که به طور یک‌جانبه به تمامی متحدانمان بی توجهی کند و از توافق خارج شود.

کری همچنین در خصوص انتقاد ترامپ در یک پیام توئیتری از دولت پیشین آمریکا به دلیل کمک به فراهم کردن پول برای سپاه پاسداران گفت: توئیت رئیس جمهور (در این باره) دروغ است. او این توئیت را منتشر کرد، زیرا می‌دانست من قرار است در برنامه‌های تلویزیونی شرکت ‌کنم و این سوال در جایی از من پرسیده خواهد شد. من معتقدم شما و رسانه‌ها باید بگویید که این یک دروغ است.

امید به گسترش روابط تهران – مسقط

رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک انتصاب «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان سلطان عمان ابراز امیدواری کرد، روابط فی ما بین در دوره زعامت ایشان نیز با حکمت و درایت، بیش از پیش و در همه زمینه‌ها گسترش یابد. حسن روحانی در پیامی به هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان نوشت: با اهداء بهترین درودها، انتصاب جناب‌عالی را به عنوان سلطان عمان تبریک و تهنیت می‌گویم.روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمان مرحوم مغفور عالی‌جناب قابوس بن سعید سلطان فقید عمان براساس اعتماد متقابل پایه‌گذاری گردید. امیدوارم روابط فی ما بین در دوره زعامت شما نیز با حکمت و درایت، بیش از پیش و در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

بغداد به دنبال هواپیماهایش

«سعد جواد قندیل» سفیر بغداد در تهران اعلام کرد که رایزنی‌ها بین ایران و عراق برای باز پس‌گیری هواپیماهای جنگی که «صدام»، دیکتاتور سابق عراق در جنگ جهانی دوم به ایران ارسال کرده بود، ادامه دارد و تا کنون به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم. به گزارش ایلنا از اسپوتنیک،صدام تعداد زیادی هواپیمای نظامی و غیر نظامی برای حفظ ناوگان هوائی در برابر ائتلاف بین‌المللی برای آزاد سازی کویت، به ایران ارسال کرده بود.سفیر عراق در ایران در زمینه دیگر اعلام کرد که حجم تبادل تجاری بین بغداد و تهران در حال حاضر به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد و سران دو کشور برای افزایش این سطح به سقف ۲۰ میلیارد دلار توافق کرده‌اند. عراق توانست معافیت از تحریم‌های ایران در زمینه انرژی را به دست آورد زیرا این موضوع برای هر دو کشور بسیار مهم و حیاتی بوده و در حال حاضر مذاکرات بین دو طرف برای ادامه تبادل تجاری بدون استفاده از دلار یا با ارز داخلی یا از طریق ارزهای دیگر غیر از دلار ادامه دارد.

هشدار نسبت به درگیری با ایران

نخست وزیر ژاپن نسبت به درگیری نظامی با ایران هشدار داد.به گزارش ایلنا شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هشدار داد که رویارویی نظامی با ایران بر صلح و ثبات جهانی تأثیر خواهد گذاشت.آبه تاکید کرد که هر رویارویی نظامی در منطقه مانند مقابله با ایران، نه تنها بر صلح و ثبات در منطقه بلکه بر صلح و ثبات در کل جهان تأثیر خواهد گذاشت. آبه همه طرف‌های درگیر را دعوت کرد تا با تلاش‌های دیپلماتیک برای خنثی کردن تنش‌ها اقدام کنند.

خرسندی اردن از کاهش تنش‌ها

پادشاه اردن بر ضرورت کاهش تنش‌ها تاکید کرد و گفت: بی‌ثباتی در منطقه بر اروپا و سایر جهان تأثیر می‌گذارد.به گزارش ایلنا به نقل از فرانس ۲۴، عبدالله دوم پادشاه اردن در مورد تحولات اخیر در منطقه گفت: بدیهی است که مهم‌ترین تحولات در منطقه مربوط به اتفاقاتی است که بین ایران و ایالات متحده رخ می‌دهد.وی در ادامه گفت: تاکنون به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدی کاهش یافته است. امیدواریم که روند کاهش تنش‌ها ادامه یابد، ما نمی‌توانیم در منطقه خود از هرگونه بی‌ثباتی استقبال کنیم. بی‌ثباتی در منطقه بر اروپا و سایر جهان تأثیر می‌گذارد.

ایران و آمریکا به دنبال کاهش تنش

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا در مورد آینده تنش میان ایران و امریکا گفت: به نظر می رسد که به صورت موقتی تنش‌ها کاهش یافته است. هیچ یک از این دو کشور تشدید تنش را نمی‌خواهند. امیدوارم از کانال‌های دیپلماتیک بتوان برای دستیابی به تفاهم پایدار بین دو کشور استفاده کرد تا منطقه تثبیت شود. مهمترین مساله، ایجاد اعتماد بین ایالات متحده و ایران است. انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود اما باید در این راستا اقداماتی انجام شود.کارل کالتنتالر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیام های تهدید آمیز ترامپ در توییتر گفت: هم دولت آمریکا و هم دولت ایران به دنبال ایجاد بازدارندگی با دیگری هستند و در عین حال نمی‌خواهند برای مخاطبان داخلی و همچنین متحدانشان ضعیف به نظر برسند. تهدیداتی که از طرف هر دو طرف وجود دارد، باید در این راستا درک شود.وی در مورد بیانیه ترامپ و سخنرانی وی بعد از حمله موشکی ایران گفت:به نظر می رسید تلاشی برای کم کردن تنش‌ها و ارائه راهی برای پیشبرد مذاکرات بسیار زیاد است. امیدوارم این چیزی باشد که اتفاق خواهد افتاد.

استفاده سیاسی از سقوط هواپیما

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استفاده سیاسی از حادثه سقوط هواپیما و اشتباهی که در عملکرد پدافند سپاه رخ داده، خیانت به کشور است.به گزارش ایلنا، محمداسماعیل سعیدی گفت: در شرایط کنونی وحدت و همدلی از ضروریات کشور است و افرادی که به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی از اتفاقات داخل کشور هستند، خائن به ملت هستند و نباید به آنها اجازه داد که فضای وحدت در کشور آسیب ببیند.وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف؛ از شما سوال می‌کنم اگر یکی از سفرای ما در کشورهای غربی با مخالفان و اپوزوسیون آن کشور همراه می‌شد، چه برخوردی با آن صورت می‌گرفت و آیا مثل ما به سادگی از این کار عبور می‌کردند، لذا تقاضا دارم با این اتفاقی که سفیر انگلستان رقم زد، برخورد قاطع صورت گیرد.

تجارت از بررسی یک ابرچالش اقتصادی گزارش می دهد؛

اقتصاد کلان: قبح پدیده شوم قاچاق کالا بر هیچ کس پوشیده نیست. هر چه قدر این پدیده زشت و نامیمون است در شرایط فعلی کشور که با اقتصادی نابسامان و بحران زده روبرو هستیم زشت تر و ناپسندتر است. از حق نباید گذشت، متولیان و دستگاه های مبارزه با قاچاق کالا همه تلاش خود را به کار می برند تا از گسترش بی رویه این معضل ویران کننده جلوگیری کنند اما آن ها موانعی هم در این راه دارند که بایستی با هماهنگی بیشتر مسئولان و هم افزایی دستگاه ها این موانع تا حد مقدور بر طرف شود.

  • رشد ۷۰۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور

در این خصوص جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰۰ درصدی در کشفیات و مبارزه با جرائم اقتصادی کشور تجربه شده است.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از پلیس، ایوب سلیمانی در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران هدف پلیس امنیت اقتصادی را مبارزه با جرائم اقتصادی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: پلیس گمرک تاکنون در ۱۳ نقطه کشور فعال است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در ۲۹ گمرک مستقر شود. وی عنوان کرد: پلیس گمرک با هدف اشراف بر فرآیند کار در مبادی رسمی ورود کالا (هر جنسی اعم از مجاز و غیرمجاز) به کشور تشکیل شد تا در نهایت بتواند از ورود کالای غیرمجاز جلوگیری کند.

  • ایجاد 53 هزار شغل با جلوگیری از قاچاق

از جمله آسیب های جدی قاچاق،‌تعطیلی کارگاه ها و افزایش بیکاری است. در این باره یک کارشناس اقتصادی گفت که در خوشبینانه ترین حالت قاچاق لوازم خانگی ۲.۱ میلیارد دلار در کشور است که درصورت جلوگیری از قاچاق، می توان ۵۳ هزار شغل در این حوزه به طور مستقیم ایجاد کرد. به گزارش ایسنا، رسول جمشیدی ضمن حضور در برنامه تلویزیونی پایش، با تاکید بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق لوازم خانگی در کشور، تصریح کرد: این تخمینی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است. اما با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور و وجود لوازم خانگی های بروز در بازار، حجم قاچاق بیش از این میزان است.

همچنین این کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا کم کاری شده است بیان کرد: در سه سال اخیر برخوردی جدی با عرضه کنندگان لوازم خانگی قاچاق نداشته ایم. بر اساس گزارش گمرک در سال ۱۳۹۵، ۵ میلیون دلار تلویزیون به ایران وارد شده ولی بر اساس گزارش کشورهای صادرکننده این میزان بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است. جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لوازم خانگی کره جنوبی ارتباط خودشان را با ایران قطع کرده‌اند، گفت: همین شرکت ها حاضر شده اند در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عوارض مغازه هایی که تابلو با برند آنها دارند را پرداخت کنند. حال این سوال به وجود می آید که چگونه محصولات این شرکت ها با وجود قطع ارتباط رسمی، به ایران می رسد؟

وی افزود: این شرکت ها با حفظ تبلیغاتشان، در حال دور زدن کشور هستند بدین صورت که با عدم پرداخت تعرفه های گمرکی و ارائه نکردن خدمات پس از فروش، به فعالیت در بازار لوازم خانگی ادامه می دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حوزه قانون گذاری قوانین خوبی داریم اما اجرا نمی شوند. نمونه آن ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا است که سال ۱۳۹۶ همه واردکنندگان را موظف کرده برچسب های شناسه کالا و کد رهگیری را برای محصولات بگیرند. جمشیدی افزود: باید به واردکنندگان اصیل اجازه واردات داده شود. البته تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که می توانند نیاز داخل را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ همه تولیدکنندگان ملزم شدند شناسه کالا را بر روی محصولاتشان درج کنند، گفت: تا مرداد ۱۳۹۸ به آنها فرصت داده شد این کار را انجام دهند، اما هنوز انجام نشده است. ما تا برخورد با متخلفین نداشته باشیم، کاهش قاچاق صورت نمی گیرد. ما در سطح عرضه برخوردی از سوی بازرسان و نهادهای محصول مشاهده نمی‌کنیم.

  • آمار قاچاق در کشور واقعی نیست

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان داد آمار موجود از مقدار کالای قاچاق در کشور واقعی نیست،

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص در اوایل دوره دهم مجلس کلید خورده و هر تحقیق و تفحص طبق قانون ۶ ماه فرصت دارد تا تکمیل شود؛ البته به دستور رئیس مجلس این مهلت می‌تواند ۶ ماه دیگر هم تمدید شود. موسوی لارگانی اظهار کرد: گزارش‌ تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید راه چاره‌ای برای تقویت کالای داخلی و ممانعت از قاچاق داشته باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دوبار درباره جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی دستور داده‌اند، افزود: این حکم ابتدا خطاب به دولت بود که فرمودند دولت استفاده از کالایی که مشابه داخلی دارد را برای خودش حرام کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که نمونه داخلی آن در کشور تولید می‌شود، سبب دلگرمی سرمایه‌گذار و تولید کننده می‌شود.

مشاور رییس سازمان بورس خبر داد؛

 

گروه بورس: مشاور رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در چند وقت اخیر دستورالعملی را در زمینه بین‌المللی شدن بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم؛ در این زمینه برنامه اصلی سازمان بورس ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بازار سرمایه است که آن را اجرایی خواهیم کرد.

بهادر بیژنی در گفت و گو با ایرنا افزود: سرمایه‌گذاران خارجی که در بازار ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند با دید بلندمدت وارد این بازار می‌شوند، که این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم ورود سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود.

وی به تنش‌های اخیر مابین ایران و آمریکا و تاثیر آن بر ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه اتفاقاتی که به صورت کوتاه مدت در کشور رخ می‌دهد ممکن است بر بازار تاثیرگذار باشند، گفت: اگر کسی با نگاه کوتاه مدت وارد بازار سرمایه شده باشد تحت تاثیر این اتفاقات قرار می‌گیرد و به سرعت با ضرر و زیان‌های متحمل شده اقدام به خروج از این بازار خواهد گرفت اما افرادی مانند سرمایه‌گذاران خارجی که با دید بلندمدت وارد این بازار می‌شوند به دلیل اتفاقات رخ داده از این بازار خارج نمی‌شوند به همین دلیل با توجه به تنش‌های اخیر تغییری در ارزش سرمایه گذاری خارجی بازار سرمایه ایران رخ نداده است.

بیژنی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خارجی با این تصور وارد بازار ایران نمی شوند که به سرعت و در واکنش به اتفاقات ناگهانی اقدام به خروج از بازار بگیرند، اظهار داشت: اتفاقات رخ داده در چند وقت اخیر همه را متاثر کرد، اما زمانی که بحث سرمایه گذاری در بازار سهام ایران برای یک سرمایه گذار خارجی مطرح می شود با دید دراز مدت وارد بازار می شود، این چند وقت که باازر را مورد نظارت قرار دادیم شاهد بودیم که بیشتر سرمایه گذاران داخلی بودند که از ترس ضرر و زیان به سرعت اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار گرفتند و زمینه ریزش سنگین شاخص بورس در بازار را فراهم کردند.

مشاور رییس سازمان بورس اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی افقی را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران متصور هستند، به همین دلیل در اتفاق اخیر شاهد خروج سرمایه‌گذاران خارجی از این بازار و کاهش ورود نقدینگی در این بازار نبوده ایم.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاران خارجی بخشی از روند بین المللی‌شدن بازار سرمایه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر دستورالعملی را در زمینه بین‌المللی شدن بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم که در این زمینه برنامه اصلی سازمان بورس ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بازار سرمایه است که آن را اجرایی خواهیم کرد.

بیژنی خاطرنشان کرد: از زمان تغییر و تحول در سیستم حکومتی آمریکا تلاش خود را در راستای بین‌المللی شدن بازار سرمایه قرار داده‌ایم، مهمترین اقدام ما در این زمینه تصویب مقرره‌ایی به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و بین المللی شدن بورس ایران بود.

وزیر نفت مطرح کرد:

وزیر نفت گفت: اگرچه برای بهینه‌سازی تمام پالایشگاه‌های کشور طراحی‌های لازم انجام شده اما اینکار به ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع نیاز دارد که در شرایط تحریم
امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه در جلسه‌ علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک درباره‌ چگونگی تامین سوخت با سولفور کم گفت: این سوال یک بار دیگر در اردیبهشت سال جاری از سوی آقای ساری نماینده اهواز مطرح شده و من به آن پاسخ دادم. اما ظاهرا از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح شود باید به آن پاسخ دهیم.

وی افزود:‌ در سال ۲۰۱۷ یک میلیون تن در روز تولید نفت کوره جهان بوده که ۲ درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده و با استاندارد وضع شده تطابق داشته است. در مجموع دو سوم نفت کوره تولیدی جهان که به عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای دو و نیم درصد دارد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر که قرار است گوگرد نفت کوره زیر نیم درصد بیاید قیمت مازوت کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته است. کشور ما هم در شرایط عادی فعالیت پالایشگاهها مقدار نفت کوره‌ای که در روز تولید می‌کند ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به آبادان است و تصفیه مجدد می‌شود و تقریبا ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.

  • نیاز ۱۰ میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

زنگنه یاد آور شد: راه حل تهیه نفت کوره با سولفور کم بهینه سازی پالایشگاهها است تا هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش یابد که این نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است و در شرایط فعلی دسترسی به آن به این سادگی امکان پذیر نیست.

وزیر نفت تاکید کرد:‌ من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حل هایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به قانونی که به کشتی‌ها تکلیف می‌کند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد می‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.

وزیر نفت یکی از راه حل ها را تجهیز کشتی‌ها به اسکرابر عنوان و خاطر نشان کرد:‌ این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند. کشتی‌ها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی می‌گویند سوخت ارزان و یارانه‌ای به ما بدهید.

زنگنه خاطرنشان کرد:‌ روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می دهد. موتوری که نفت کوره مصرف می‌کند نمی‌تواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است. روش‌های دیگری هم هست مثل این که با روش‌های شیمیایی مازوت را مخلوط می‌کنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.

  • مشکل سوخت اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌کند

وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفت‌کش است که اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریم‌ها بر می‌گردد و ذکر آن به مصلحت نیست.

زنگنه افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمت‌های بین‌المللی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ وقتی نرخ‌های آن طرف آزاد است فکر نمی‌کنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانه‌ای برای سوخت نفتکش بگذاریم. من اجازه ندارم به کسی که تولید می‌کنم بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.

وزیر نفت در پایان گفت: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید می‌توانید بخرید اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.

پیامدهای دردناک بارش های اخیر در سیستان و بلوچستان

گروه جامعه: سیل در سه روز گذشته خسارت‌های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساختهای جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استانهای معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هر چه سریعتر به شتاب مردم مناطق سیل زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک رسانی اعلام کرده‌اند. حال در شرایطی که خود استانهای معین همچون کرمان در منطقه جنوب اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند. هر چند بر اساس خبرها صبح دیروز حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با "احمد علی موهبتی" استاندار سیستان و بلوچستان در جریان مسائل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد. روحانی در این تماس تلفنی بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات و هماهنگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای مدیریت نهایی سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان تاکید کرد. سیل امسال در حالی دوباره به دیار هامون حمله کرده که خسارت سال های قبل سیلاب در خاش هنوز پرداخت نشده است. نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: خسارت سال های قبل طوفان های شدید، بارش های تند و رگباری، سیلاب، برف، سرما و یخبندان پرداخت نشده است. علی کرد با اشاره به نیازهای مردم سیل زده برای حضور بالگرد، قایق، مواد غذایی، پوشاک، آب شرب، لوازم بهداشتی و غیره افزود: از سال 92 تاکنون دولت نتوانسته خسارت وارده چند هزار میلیاردی به حوزه های زیرساختی، کشاورزی، راه، گردشگری، خدماتی، عمران شهری و روستائی و غیره را جبران کند. شدت سیل چالش های بسیاری برای مردم این استان به وجود آورده و استاندارسیستان و بلوچستان، قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا در سطح استان، مسدود شدن ۲۶ محور مواصلاتی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی را از جمله آسیب های وارد آمده به مناطق سیل زده استان برشمرده است. مرگ سه نفر و از دست رفتن سرمایه و زندگی مردم داغ سیل نوروزی مناطق شمالی را دوباره تازه کرده است و بسیاری معتقدند با توجه به تجربه های قبلی نباید این بار باز هم غافلگیر می شدیم. هر چند رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تشریح وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان درباره اینکه گفته می‌شود مدیریت بحران آمادگی برای این سیل نداشته است، گفت: به محض پیش بینی وقوع سیلاب و از چندین روز قبل هشدارهای ملی و محلی در این زمینه صادر شد. اسماعیل نجار با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها برق در ۱۳۰ روستا و جریان آب در ۱۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان قطع است، گفت: حدود ۲۰۰۰ نفر نیز در سیلاب گرفتار بودند که عملیات رهاسازی آنان انجام شده است. نجار اضافه کرد: همچنین دو محور اصلی در ایرانشهر نیز بازگشایی شده است و امدادرسانی با سرعت بالایی در حال انجام است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پرواز یک فروند هواپیمای باربری شامل ۱۰ تن چادر و چندین تن اقلام غذایی و امدادی از تهران به سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این هواپیما ظهر امروز از تهران بلند شده و اقلام آن در میان سیل زدگان توزیع خواهد شد.

وی از پیشنهاد تنخواه پنج میلیارد تومانی به دولت برای انجام کارهای امدادرسانی در سیل نیز خبر داد و تصریح کرد: این تنها برای انجام اقدامات اضطراری و امدادرسانی است. علاوه بر آن همچون روال قبل فرآیند تخصیص اعتبار و پرداخت وام برای بازسازی خانه‌ها و واحدهای آسیب دیده نیز انجام خواهد شد. رئیس سازمان اورژانس کشور جهت بازدید از مناطق سیل زده در سیستان و بلوچستان و نظارت بر روند ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی و فوریت های پزشکی به این استان سفر کرد.

دکتر کولیوند همچنین از ارائه خدمات فوریت های پزشکی توسط ٣ فروند بالگرد اورژانس هوایی گناباد، ایرانشهر و زاهدان در مناطق سیل زده خبر داده است. در تازه ترین اتفاق های مرتبط با سیل سیستان هم روز گذشته رئیس قوه قضاییه جهت رسیدگی فوری به مشکلات و تامین امنیت و آرامش مردم، دستوری ویژه به مراجع قضایی استان‌های درگیر سیل صادر کرد.

به گزارش قوه قضاییه، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه طی دستوری ویژه به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که با بیشترین خسارات و آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های سیل آسای اخیر مواجه‌اند، خواهان تعامل و هماهنگی همه جانبه مراجع قضایی با دستگاه‌های ذیربط بویژه هلال احمر و نیروی انتظامی جهت رسیدگی فوری به مشکلات مردم و تامین امنیت و آرامش خانواده‌های درگیر این حوادث شد. رئیس بنیاد مستضعفان هم از ارسال ۳۰۰ هزار بطری آب معدنی، ۵ هزار پتو و ۵ هزار بسته امدادی شامل اقلام ضروری غذایی و گرمایشی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان خبر داد. سید پرویز فتاح با ابراز تاسف از وقوع سیل اخیر در برخی استان‌ها و بحرانی شدن شرایط در استان سیستان و بلوچستان، دستور اقدام سریع برای ارسال بسته‌های امدادی شامل اقلام گرمایشی و غذایی برای مردم سیستان و بلوچستان را صادر کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ارسال ۵۰۰۰ بسته امدادی برای سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نیازی که از سوی دستگاه‌های متولی از جمله استانداری، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مربوطه اعلام شد، بنیاد مستضعفان، ۵۰۰۰ بسته کامل شامل ١۵ قلم مواد غذایی و بهداشتی و گرمایشی از جمله بادگیر، چکمه، کنسرو، چراغ قوه، چای و ... را در اختیار دستگاه‌های امدادی، گروه‌های مردمی و هلال احمر قرار می‌دهد. یکی از بزرگترین مشکلات مردم سیستان و بلوچستان در سیل وجود تمساح های بومی موسوم به گاندو در این منطقه است و مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان هشدار داده مردم مراقب وجود احتمالی گاندوهای سرگردان در سیلاب سیستان وبلوچستان باشند پورمردان گفت: با توجه بارندگی و سیلاب در جنوب استان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا و شرایط جوی و استرس و تنش در حیات وحش علی الخصوص تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی شان وجود دارد.

سرمقاله

حسن لطفی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

عدم شفافیت بودجه یکی از مشکلات اساسی کشور در سالهای اخیر بوده و به سه گام اساسی برای شفاف‌سازی نیازمند است. شفافیت و تعیین ردیف‌های معین برای منابع درآمدی، مصارف و هزینه‌ها مهمترین گام در مسیر شفاف سازی بودجه در سال آینده است......ما باید برای منابع و مصارف بودجه ردیف‌بندی مشخصی داشته باشیم. به عنوان مثال درآمدهای حاصل از مالیات صرفاً برای حقوق کارکنان دولت باشد و یا درآمد حاصل از فروش نفت تنها در زیرساخت‌ها هزینه شود. بی‌تردید این دسته‌بندی به شفافیت بودجه کمک بسیاری می‌کند. راه‌اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت گام دوم در مسیر شفافیت بودجه است. وزارت اقتصاد و خزانه داری کل کشور باید برای راه اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت اقدام کنند و احکام کارگزینی همه افرادی که بر اساس ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کل کشور به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند در سامانه ثبت شده و حقوق آنها از این طریق پرداخت شود. راه اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق، باعث می‌شود حقوق کارکنان تمامی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های کشور صرفا از طریق خانه‌داری کل کشور و با تعیین کف و سقف پرداختی انجام شود و دستگاه‌های نظارتی هم به صورت دائمی بر آن نظارت کنند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

بعضی حرف ها و ضرب المثل ها از ریشه غلط اندر غلط است، مثل همین ضرب المثل «حادثه خبر نمی کند». برای چه حادثه خبر نمی کند؟ چه کسی گفته است حادثه خبر نمی کند؟ وقتی که اوایل امسال سیل بنیان کن در کشور آمد و همه جا را با خودش برد و به گفته نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه.....۳۷هزار میلیارد تومان روی دست ملت گذاشت، حادثه خبر نکرد؟ جالب اینکه همان موقع یک ۳۷ هزار میلیارد تومان دیگر از جیب همین ملت به طلبکاران موسسات غیرمجاز مالی اعتباری پرداخت شد تا صدای اعتراض شان را بخوابانند. حادثه دیگر چطور باید خبر کند؟ خبر و هشدار از زبان سیل از این بالاتر که من آمدم و کندم و با خودم بردم و باز هم خواهم آمد. آیا طی یک هفته اخیر نیامد و هرمزگان و سیستان و بلوچستان را فرا نگرفت؟ از سیل قبلی تا این سیل اخیر ما چکار کردیم؟ چرا هیچ اطلاع رسانی نمی شود که مردم بدانند؟ شاید هم واقعا اقداماتی انجام شده باشد ولی چون اطلاع رسانی صورت نمی گیرد به چشم نمی آید. اما یک چیز مسلم است و آن اینکه اگر اقداماتی هم صورت گرفته باشد به قدری ضعیف و ناچیز بوده است که در مهار و مدیریت سیل اخیر به خصوص در سیستان و بلوچستان اثربخشی نداشته است. اخباری که از این استان و به خصوص شهرستان سرباز در رسانه ها منتشر می شود نشان می دهد مسئولان استانی در مقابل این سیل بلاخیز کاملا دست بسته هستند و کاری از پیش نبرده اند. درست است، در همه جا و در همه جای دنیا سیل می آید و خسارت بر جا می گذارد اما این فرق می کند با این که ما از سیل گذشته تا سیلی که اخیرا جاری شد کاری کرده ایم یا خیر. زهکشی، لایروبی رودخانه ها، پاکسازی و بازبینی مسیل ها و بررسی و پیش بینی مخاطرات احتمالی سیل بعدی همگی می توانند اقداماتی باشند که در جهت مدیریت سیل بسیار موثر واقع شوند. بر این اساس است که آدم واقعا نمی تواند بفهمد که این اظهار نظر اخیر آقای تقی زاده خامسی معاون محترم وزارت نیرو مبنی بر این که «مدیریت سیل ادعای درستی نیست» یعنی چه؟ بر اساس این اظهار نظر، آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و تسلیم باشیم تا سیل ما را با خود ببرد؟ اظهار نظر دیگر ایشان از این هم جالب تر و منفعلانه تر است. وی در فراز دیگری از صحبت های خود می گوید: « در حد بودجه ای که داریم لایروبی کرده ایم». این حرف از زبان یک مقام رسمی حاکمیت یعنی این که بودجه ما کفاف لایروبی اساسی رودخانه را نمی دهد و ما حاضر نیستیم بودجه لازم برای لایروبی و زهکشی اختصاص بدهیم اما اگر سیل آمد و خسارت بر جا گذاشت، حالا هر چقدر که باشد، جور می کنیم و جبران می کنیم. این که نشد حرف.البته که سیل امروز سیستان و بلوچستان و هرمزگان و لرستان و گلستان ریشه در چند دهه بی توجهی و بی مهری مسئولان داردو فقط به دوره آقای اردکانیان و تقی زاده خامسی نمی شود و همین آقایان و مجموعه تحت امرشان به نوعی چوب کم کاری قبلی ها را دارند می خورند. هر دولتی که آمد بی اعتنا به اینکه جنگل نگهداری و مواظبت می خواهد، کوه نگهداری و مواظبت می خواهد، رودخانه ها و منابع آب و مرتع ها هم نگهداری می خواهند صرفا آمدند که مشت محکمی بر ده‍ان آمریکا و اسراییل و استکبار جهانی بکوبند و بروند. یعنی وجه غالب و پرر نگ برایشان شعار بود و سیاست بازی و دیگر بی خیال محیط زیست و کوه و درخت و جنگل. نتیجه هم همین است که می بینیم.

رییس قوه قضاییه وعده داد:

گروه سیاسی: رییس قوه قضاییه با تاکید بر پیگیری ابعاد حقوقی سقوط هواپیمای اوکراین گفت: مردم عزیز مطمئن باشند که همه حقوق مادی و معنوی جان باختگان و خانواده‌های این عزیزان، به صورت کامل استیفا خواهد شد و اراده نظام نیز بر این استوار است.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مصداق «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» دانست و با بیان اینکه جامعه و مردم عزیز ما در جریان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قدردان شفافیت و خضوع فرزندان خود در سپاه هستند.

وی با بیان اینکه شهادت سردار رشید و سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی قلب همه مردم مسلمان و آزادیخواه را جریحه دار کرد، این اقدام تروریستی آمریکا را نقض بی سابقه موازین و کنوانسیون‌های بین المللی دانست.

رییس قوه قضاییه افزود: از آنجا که سردار شهید سپهبد سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم و حمایت از مظلومان بود، قطعا اقدام آمریکا در به شهادت رساندن ایشان قابل تعقیب است و مجامع حقوقی جهان باید این نقض آشکار قوانین بین المللی را فریاد بزنند، زیرا در غیر این صورت، جلوی سایر اقدامات ناقض موازین بین المللی را نمی‌توان گرفت.

وی با اشاره به لزوم همکاری ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها برای پیگیری این اقدام، افزود: باید گریبان رئیس جمهوری آمریکا به عنوان اولین متهم این اقدام تروریستی گرفته شود و مورد تعقیب قرار گیرد. این شخص باید در یک دادگاه عادلانه بین المللی محاکمه شود و قطعا وجدان‌های بیدار در جهان، امت اسلامی، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های مسئول، این موضوع را رها نخواهند کرد. رییسی با اشاره به تشییع شکوهمند و میلیونی پیکر سرداران مقاومت در ایران و عراق، این رویداد را حرکتی شگفت انگیز و غیرقابل پیش بینی توصیف کرد.

وی با بیان اینکه امروز نفرت عمیق نسبت به آمریکایی‌ها در جهان اسلام بی سابقه است، افزود: من به عنوان یکی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی، خاضعانه و متواضعانه از حضور با شکوه مردم عزیز ایران و عراق در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای مقاومت تقدیر و تشکر می‌کنم و از سویدای دل قدردان این حماسه ماندگار که نماد ابراز تنفر از آمریکا و وفاداری نسبت به ارزش‌های اسلامی و همچنین حمایت از مقاومت بود، هستم. رییس قوه قضاییه، پاسخ موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی را دقیق، قدرتمندانه و حکیمانه دانست و با بیان اینکه چنین اقدامی علیه منافع آمریکا در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، اظهار داشت: آنچه در این قضیه که به ماشین جنگی دشمن لطمه وارد کرد اهمیت دارد، این است که هیمنه نظامی آمریکا هدف قرار گرفت و از این جهت باید از همه فرماندهان و نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند، تشکر کرد.

وزیر بهداشت توصیه کرد:
 

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خیلی از دانشمندان ما به هر دلیلی که از کشور خارج شده‌اند برای اعتلای علمی کشور ارزش قائلند و حتی قلب آنان برای کشور می‌تپد.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات و فناوری رازی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در عرصه تحقیقات باید دستاوردهای بزرگی را کسب کنیم و همچنین دستاوردهای بزرگی را کسب کرده‌ایم. اگر بخواهیم نتایج تحقیقاتمان را با جهان مقایسه کنیم، جزو پیشروترین کشورها هستیم. رشد ما در عرصه سلامت با شاخص‌های جهانی پهلو می‌زند و در ۲۳ کشور مدیترانه شرقی ارزشمندترین دستاوردها از آن ایران است.

وی در ادامه گفت: در عرصه دارویی ۹۷ درصد داروها در کشور تولید می‌شوند و برای ۳ درصد باقی مانده هم تمهیداتی صورت گرفته است. شاید حضور بنده سبب شد تا فراورده‌های ملی زیر لودر واردات له نشوند. سعید نمکی بیان کرد: سال آینده برنامه مفصلی خواهیم داشت. امسال ۲۰ درصد در هزینه واردات دارویی کاهش داشتیم و سال آینده نیز ۲۰ درصد دیگر کاهش خواهیم داشت. ما تصمیمات درستی در رابطه با بخش تحقیقات نگرفتیم. وی افزود: نکته دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که پژوهش‌ها باید منتهی به دستاوردهایی شوند که گره‌گشای نیازهای مردمی باشد. ما در بخش بیماری‌های غیرواگیردار نیاز داریم که دانشگاه‌ها ورود کنند و مشکلات مردم را بررسی و مانیتورینگ کنند. باید ببینیم حرکت‌های ملی چطور بر سلامت مردم تاثیر خواهد گذاشت و در توسعه سلامت چقدر پایداری خواهد داشت

نانسی پلوسی:
 

گروه بین الملل: استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در مجلس سنای این کشور نزدیک‌تر می‌شود. نانسی پلوسی، رهبر حزب اپوزیسیون در مجلس نمایندگان به این باور است که شواهد کافی برای عزل رئیس جمهور از قدرت
وجود دارد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به این باور است که در جریان تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ «شواهد کافی» جمع آوری شده است. او ابراز داشته است که این شواهد «برای عزل ترامپ از قدرت کافی» است. قرار است دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت را دارند، این هفته قضیه استیضاح رئیس جمهور را به مجلس سنا راجع کند. پس از آن مجلس سنا راجع به آینده سیاسی ترامپ تصمیم می‌گیرد. پلوسی می‌خواهد برای تصویب قطعنامه‌ای در این رابطه روز سه شنبه با فراکسیون پارلمانی حزب دموکرات دیدار داشته باشد. هنوز کاملاَ واضح نشده که استیضاح ترامپ در مجلس سنا چگونه پیش برده می‌شود. دموکرات‌ها برعلاوه دیگر موارد، می خواهند که در مجلس سنا نیز اظهارات شاهدان مورد استماع قرار گیرد. اما جمهوریخواهان و دونالد ترامپ آن را رد می‌کنند. پلوسی گفته است که تاخیر استیضاح ترامپ در مجلس سنا در نتیجه اختلاف‌ها هم مزیت‌هایی داشته است. او از جمله به فاش شدن ایمیل‌های مرتبط با قضیه اوکرایین و آمادگی جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ به شهادت دادن اشاره کرده است.

ترامپ گفته است: وقتی اشتباهی نکرده ام، چرا لکه استیضاح بر نام من زده شود؟ سوء استفاده از مقام؟ مجلس نمایندگان زیر کنترول حزب دموکرات در اواسط دسمبر رای داد که ترامپ مورد استیضاح قرار بگیرد. اپوزیسیون دموکرات رئیس جمهور را متهم کرده است که از مقام خود سوء استفاده کرده و اوکرایین را زیر فشار قرار داده است تا علیه رقیب دموکرات‌اش جو بایدن تحقیق کند. بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر خواهد بود. با توجه به این که حزب جمهوریخواه ترامپ در مجلس سنا اکثریت دارد، عزل او از قدرت بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد. ترامپ خودش در یک پیام تویتری ابراز داشته است که فکر نمی‌کند استیضاح منجر به کنار زدن او از قدرت گردد. او نوشته است: «وقتی من کار اشتباهی نکرده ام، چرا لکه استیضاح بر نام من زده شود؟