تعیین تکلیف خودروهای بلاتکلیف در گمرکات

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه تعیین تکلیف خودروهای بلاتکلیف در گمرکات از سوی وزیر کشور به رییس جمهوری خبر داد. به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست اظهار داشت: بر اساس بررسی های اولیه میدانی وزارت کشور و گزارش تکمیلی وزارت امور اقتصادی و دارایی، هم اکنون حداقل تعداد ۵۱۰۸ دستگاه خودرو به دلایل مختلف در سطح تعدادی از گمرکات کشور بلاتکلیف مانده اند که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص برخی از استان ها در حال استهلاک شدید و کاهش قیمت هستند.

 

انتقاد از خصولتی شدن دستگاه‌ها

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ضمن انتقاد از اجرا نشدن درست دستور رهبر معظم انقلاب درباره خصوصی‌شدن دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: ضرر خصوصی شدن نادرست دستگاه‌های دولتی ۱۰۰ درصد بدتر از دولتی بودن آن‌هاست. حجت الاسلام و المسلمین «ناطق نوری» در مراسم امین‌الضرب گفت: خوسته رهبر معظم انقلاب درباره اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی آنگونه که باید، موثر واقع نشد و اگر هم انجام شد، خصوصی‌سازی نشد بلکه خصولتی شد. وی تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها در سیستم دولتی بود، بر آن نظارت می‌شد و مشمول قواعد دولتی بود؛ اما وقتی خصولتی می‌شود همچون شیر بی یال و دمی است که از آن سوء استفاده می‌شود، و دیدیم که چه شد.

 

۷۰ درصد تورهای ورودی به ایران لغو شد

عضو اتاق بازرگانی گفت: طبق آخرین اخبار 70 درصد تورهای خارجی ورود به ایران را لغو کرده‌اند که به تبع آن درآمد هتلینگ و توریسم را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. علی شریعتی در گفتگو با ایلنا افزود: تاکنون ما در کشتیرانی، تردد کامیون‌ها، حضور در سامانه‌های خارجی و بنادر دچار مشکل تحریم بودیم، اگر در بحث هوایی هم تحریم شویم مشکلات جندجانبه می‌شود و سرمایه‌گذاری، قرارهای تجاری، مراودات و امکان ورود به یک کشور دیگر دچار چالش می‌شود. وقتی در موضوع بیزینس با ترکمنستان و تاجیکستان که هم مرز هم هستیم مشکل داریم و پرواز مستقیم حذف می‌شود هزاران نشانه برای کسانی است که می‌خواهند فعالیت تجاری داشته باشند، این موضوع فضا را دچار تشنج می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید پیش فروش خودرو کمبود نقدینگی خودروسازان را جبران می‌کند و این شرکت‌ها باید عمل به تعهدات را در اولویت دستور کاری خود قرار دهند. محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره گرانی خودرو در هفته‌های اخیر، گفت: افزایش قیمت بنزین و نرخ ارز در هفته‌های اخیر بر قیمت خودرو اثرگذار بوده و گرانی چارچرخ‌ها را رقم زد، در حال حاضر سوداگران در فضای مجازی و با انتشار قیمت‌های صوری نقدینگی را به سمت بازار خودرو هدایت می کنند. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود نقدینگی، افزود: اگرچه پیش فروش خودرو کمبود نقدینگی خودروسازان را جبران می کند اما این شرکت‌ها باید در این پیش فروش‌ها عمل به تعهدات را در اولویت قرار دهند تا تجربه سال گذشته تکرار نشود. این نماینده مردم در مجلس دهم از نحوه پیش فروش خودرو انتقاد کرد و ادامه داد: بسیاری از مردم از نحوه اجرای این طرح‌ها ناراضی هستند چراکه معتقدند نمی‌توانند در پیش فروش خودروسازان ثبت نام کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام گرفته تخلفاتی در پیش فروش خودروسازان انجام گرفته است، اظهار کرد: پیش فروش خودرو نباید در اختیار خودروسازان باشد بلکه این طرح‌ها باید به صورت سیستماتیک و زیر نظر دستگاه‌های نظارتی اجرایی شود.

نایب رئیس اتاق ایران در چهارمین مراسم اعطای نشان امین‌‌الضرب تصریح کرد؛

گروه تجارت: نایب رئیس اتاق ایران در چهارمین مراسم اعطای نشان امین‌ الضرب گفت: امروز هرکجا سرمایه‌ نمادینی وجود داشته، با بی‌تدبیری و نابخردی ازمیان‌رفته و یا حداقل به پایین‌ترین حد تنزل کرده است. نتیجه اینکه امروز جامعه نگران، مضطرب و بی‌اعتماد به ارکان سیاست‌گذار و مدیران کشور شده است.

چهارمین مراسم اعطای نشان امین‌ الضرب به کارآفرینان برتر با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و جمعی از فعالان اقتصادی در تالار وحدت برگزار شد.

مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تهران در این مراسم بابیان اینکه متأسفانه آنچه در اقتصاد و جامعه ایرانی قربانی شده، گوهر «اعتماد عمومی» است، افزود: اگرچه امروز به‌پاس گرامیداشت بزرگان کارآفرینی گرد هم آمده‌ایم و باید متناسب با این مراسم شادمان و مسرور باشیم، اما چه باید گفت که ملت بزرگ ایران، در این ایام سراسر اندوه و متأثر در متن حوادث تلخی بسر می‌برد که برخی ناشی از شرارت آمریکا و برخی ناشی از قصور و فقدان مدیریت کارآمد در حل بحران‌ها و حوادث پیش روی است.

رئیس اتاق تهران گفت: در ابتدا از طرف خود و قاطبه همکارانم شهادت سردار وطن، اسطوره مقاومت و پایداری شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین شهادت بیش از 170 تن از بهترین فرزندان و نخبگان و برگزیدگان کشور را تسلیت عرض می‌کنم.

او در ادامه افزود: جوان ایرانی که با هزار امید و انگیزه از دانشگاه به شایستگی بیرون آمده، نسلی که تمنای پیشرفت و توسعه دارد، مردمی که قلبشان برای این آب‌وخاک می‌تپد و آموخته‌اند که باید در همین سرزمین زیست کنند، چطور باید با حسی توأم با نگرانی و بی‌اعتمادی به فکر کسب‌وکار فردایشان باشند؟

رئیس تهران بیان داشت:‌ متأسفم بگویم امروز هرکجا سرمایه‌ نمادینی وجود داشته، با بی‌تدبیری و نابخردی ازمیان‌رفته و یا حداقل به پایین‌ترین حد تنزل کرده است. نتیجه اینکه امروز جامعه نگران، مضطرب و بی‌اعتماد به ارکان سیاست‌گذار و مدیران کشور شده است. وی اظهار داشت: قیاس این وضعیت با دهه 60 تا حدودی روشنگر است. تاریخ شهادت می‌دهد که مردم ایران در این دهه چطور با دل‌وجان و در بحبوحه جنگ، از مرزها دفاع کردند یا در دهه 70 به شوق سازندگی گام‌های بلندی برداشتند و در دهه 80 به انگیزه اصلاحات امیدها آفریدند و در ادامه کسانی ناکارآمد که با شعار سودای عدالت در سر داشتند، سرخوردگی ملت را رقم زدند. دهه 90 هم دوره آشتی با جهان و احیای تدبیر و امید بود که البته آن‌هم دستخوش ناامیدی‌های زیادی شد. در همه این دوره‌ها یادمان باشد که مردم پای کشور ایستادند و جامعه اقتصادی هم‌قدمی عقب نگذاشت.

  • کارآفرینان؛ سرمایه‌های انسانی کشور

خوانساری گفت: جامعه کارآزموده اقتصادی ایران دوران سختی دارد و همواره در نشیب و فراز روزگار دست‌وپنجه نرم کرده است.

وی افزود: عده‌ای از صاحبان کسب‌وکار در زمانه‌ای که قحطی بر کشور حاکم بود، پا پیش گذاشتند تا دردها را درمان کنند. از سرمایه و مالشان گذشتند تا مسئولیت اجتماعی‌شان را به سرانجام برسانند. این قدم‌هایی ولو کوچک بخش خصوصی کشور بیش از توان و طاقت دولت‌ها در نگاه و قلب مردم جایی گرفت و آن‌ها را به معتمدان جامعه تبدیل کرد. این‌چنین است که در طول سالیان دراز یادگارهایی مانند مسجد، مدرسه، بیمارستان و دیگر مراکز خدمات‌دهی توسط صاحبان کسب‌وکار و بازاریان در سراسر کشور ایجاد شد و برای جامعه اقتصادی و بخش خصوصی اعتبار و آبرو به ارمغان آورد. خوانساری گفت: کارآفرینان؛ سرمایه‌های انسانی این کشور به‌حساب می‌آیند. حاکمیت می‌توانست مستمراً و طی چندین دهه آن‌ها را به نمادهایی از وطن‌پرستی، دین‌داری و انسان‌دوستی تبدیل کند و به جامعه بشناساند ولی افسوس که نگاه توأم با سوظن اجازه نداد چنین اقدام مهم و مشروعی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: نمونه آنکه امروز کجای این کشور می‌توان موزه‌ای از صنعت، کارآفرینی و اقتصاد پیدا کرد؟ چرا در هیچ کتاب درسی نامی از آن‌ها نیست؟ در همین جمع؛ کسانی حضور دارند که در دهه هشتم و نهم زندگی‌شان کماکان به سازندگی ادامه می‌دهند. آن‌ها در طول حیاتشان، انقلاب، جنگ، تحریم و انواع درگیری‌های سیاسی و اجتماعی که زندگی مردم را فشل کرده، دیده‌اند؛ اما هیچ‌گاه چرخ کارخانه‌هایشان از حرکت نیفتاد و از طول و عرض سفره کارگرانشان کاسته نشد.

خوانساری گفت: همه شما عزیزان مرحوم قندچی را می‌شناسید. او ایران کاوه را بنیان گذاشت، پس از انقلاب مظلومانه به زندان رفت و از زندان به جبهه‌ها نقل‌مکان کرد تا ماشین‌های جنگی را تعمیر کند. پس از جنگ بازهم در خط تولید حاضر شد تا کارخانه‌ را از نو بسازد. او تا صبح آخرین روز حیاتش در کارخانه‌ حاضر بود. این تنها یک نمونه از ده‌ها مثال است.

  • راه‌اندازی کسب و کار در شرایط تحریم یعنی کارآفرینی

وی افزود: علی‌اکبر رفوگران در دهه نهم زندگی درگیر این است که خط تولید عطر بیک را توسعه دهد. او که کودتای امریکایی در دهه 30 را دیده، روزهای طلایی را پشت سر گذاشته و پس از جنگ تا زندان و تحمل مشقت‌های فراوان هم پیش رفت. آیا اگر قرار بر ناامیدی باشد، کسی از این دو محق‌تر یافت می‌شود؟

رئیس اتاق تهران اظهار داشت:‌اینکه شما بدانید کشور در تحریم، جنگ اقتصادی و منازعات سیاسی است ولی کلنگ راه‌اندازی کسب‌وکاری متناسب با این زمانه را بر زمین می‌زنید، یعنی حماسه آفریده‌اید؛ یعنی می‌توانید الگو و مولد باشید.

وی گفت: جوان استارت‌آپی که در افق اندیشه‌اش ده‌ها ایده و طرح برای راه‌اندازی کسب‌وکار متکی به سرمایه اندک دارد، کارآفرینی که نگاهش به توسعه خط تولید است، تحلیلگری که از میان خبرهای منفی خطی از امید و معطوف به آینده پیدا می‌کند، شایسته قدردانی است و نباید آن‌ها را با انواع واکنش‌ها از کار انداخت.

رئیس هیات مدیره ایمیدرو گفت: برای سازماندهی بهتر و استفاده از ساختاری بهتر در فولاد و تجهیزات آن باید انجمن قطعه‌سازان تصویب شود. به گزارش ایلنا، خداداد غریب‌پور در دومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فولاد ایران با بیان اینکه فولاد کشور جزو افتخارات کشور است و با توجه به آنکه از نوامبر سال گذشته و بعد از حادثه اخیر تحریم‌ها شدت یافت، به این معناست که توانسته است بدرخشد. بنابراین باید در این روزها سمینارهایی با محوریت بومی‌سازی تشکیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در همه دنیا فولاد پیشرفت عجیبی داشته و توانسته است وزن فولاد را بین 30 تا 40 درصد کمتر کند، گفت: گازهای ناشی از تولید فولاد در کشور تا متانول و تولید برق پیش رفته است بنابراین تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته است و از طرف دیگر تولید هیدروژن و آب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: از همان روزهای اول بهره‌برداری چادرملو دغدغه بومی سازی را داشتیم و از دل این دغدغه‌ها مجموعه‌های موفقی چون فکور صنعت متولد شد. به گزارش ایلنا، محمود نوریان در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: شرکت‌ها باید برای کسب دانش و تکنولوژی فعالیت داشته باشند اما به شرطی که شرکت‌های بزرگ داشته باشیم اما با شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی تشکیل شرکت‌های ۱۰۰درصد خصوصی بعید است و شرکت‌های خصولتی می‌توانند خوب فعالیت کنند.وی با اشاره به اینکه از روزهای اولی که چادرملو به ساخت قطعات پرداخت در جهت پیشبرد اهداف خود شرکت‌هایی از داخل چادرملو ایجاد شد گفت: ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن بود که ۱.۴ تولید می کردیم و اکنون آن را به ۲.۱ میلیون تن رساندیم و اکنون ۱۲ هزار قطعه در فولاد و معدن را بومی سازی کردیم.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري تشریح کرد؛

گروه صنعت و معدن: دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در این مراسم با اشاره به اینکه دو تعریف از کارخانه و صنعت وجود دارد که از لحاظ زیرساخت های فکری با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: کارخانه مکانی است که خط تولید آن را از خارج به کشور می آوریم و به وسیله آن محصول تولید می شود اما این محصول احتیاج به دانشگاه و دانشجو ندارد. بلکه در اینجا تنها به تربیت تکنسین نیاز داریم. اگر بخواهیم رابطه بین صنعت و دانشگاه داشته باشیم باید این تفکر را فراموش کنیم. زیرا صنعت مکانی است که به دانشگاه نیاز دارد و در آن طراحی و ماشین سازی انجام می شود.

سورنا ستاری همچنین بیان کرد: از سویی برخی انتظارات از دانشگاه ها پایه و اساسی ندارد. زیرا محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. دولت تنها باید زیرساخت های پژوهش را اصلاح کند. پس تحقیقات دانشگاهی نیز با پول دولت به محصول نمی رسد. این شرکت ها هستند که باعث تولید محصول می شوند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بستر توسعه شرکت های دانش بنیان را دانشگاه ها دانست و افزود: دانشگاه ها تامین کننده نیروی انسانی و محیطی برای رونق نوآوری و توسعه فعالیت استارتاپ ها هستند و از طریق فروش محصولات شرکت های خود باید درآمدزایی کنند. این موضوعی است که دانشگاه ها به آن رسیده اند. سقف آرزوهای دانشگاه ها با پول دولت محدود است. دانشگاهی که بلند پروازی و نوآوری داشته باشد از طریق فروش فناوری و قراردادهای خود درآمدزایی می کند.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود به فرهنگ نفتی اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ سال فروش نفت فرهنگ کارآفرینی را نابود کرد. با پول فروش نفت نمی توان دانش و فناوری را خرید‌ و صاحب صنعت شد. زیرا فناوری یادگرفتنی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: فرهنگ نفتی که در کشور شکل گرفته است باید با همراهی همه تغییر کند. البته تغییر این فرهنگ عمومی در جامعه کاری سخت اما شدنی است. همه در کنار یکدیگر و در یک جبهه باید برای این تغییر مبارزه کنیم.

ستاری با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد افزود: با وجود این تعداد محقق، دانشگاه ها و شرکت های دانشگاه ها تحریم ایران توسط یک کشور دیگر اتفاقی نامناسب است و نشان می دهد که در صنعت ضعف هایی داشتیم. اگر چه در این سال ها پیشرفت های بسیاری نیز داشته ایم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صنعت فولاد در مسیر تغییر فرهنگ خود قرار گرفته است و فرهنگ جدیدی در این صنعت در حال شکل گیری است گفت: سال گذشته ایران در حوزه کاتالیست تحریم شد و این فرصتی برای تولید آن در داخل شد و امروز نیاز به واردات این محصول وجود ندارد‌. این فرهنگ باعث شده در حوزه قطعه سازی و طراحی و داخلی سازی آن شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

سرمقاله

حسن لطفی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

عدم شفافیت بودجه یکی از مشکلات اساسی کشور در سالهای اخیر بوده و به سه گام اساسی برای شفاف‌سازی نیازمند است. شفافیت و تعیین ردیف‌های معین برای منابع درآمدی، مصارف و هزینه‌ها مهمترین گام در مسیر شفاف سازی بودجه در سال آینده است......ما باید برای منابع و مصارف بودجه ردیف‌بندی مشخصی داشته باشیم. به عنوان مثال درآمدهای حاصل از مالیات صرفاً برای حقوق کارکنان دولت باشد و یا درآمد حاصل از فروش نفت تنها در زیرساخت‌ها هزینه شود. بی‌تردید این دسته‌بندی به شفافیت بودجه کمک بسیاری می‌کند. راه‌اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت گام دوم در مسیر شفافیت بودجه است. وزارت اقتصاد و خزانه داری کل کشور باید برای راه اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق کارکنان دولت اقدام کنند و احکام کارگزینی همه افرادی که بر اساس ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه کل کشور به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند در سامانه ثبت شده و حقوق آنها از این طریق پرداخت شود. راه اندازی سامانه جامع پرداخت حقوق، باعث می‌شود حقوق کارکنان تمامی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های کشور صرفا از طریق خانه‌داری کل کشور و با تعیین کف و سقف پرداختی انجام شود و دستگاه‌های نظارتی هم به صورت دائمی بر آن نظارت کنند.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

بعضی حرف ها و ضرب المثل ها از ریشه غلط اندر غلط است، مثل همین ضرب المثل «حادثه خبر نمی کند». برای چه حادثه خبر نمی کند؟ چه کسی گفته است حادثه خبر نمی کند؟ وقتی که اوایل امسال سیل بنیان کن در کشور آمد و همه جا را با خودش برد و به گفته نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه.....۳۷هزار میلیارد تومان روی دست ملت گذاشت، حادثه خبر نکرد؟ جالب اینکه همان موقع یک ۳۷ هزار میلیارد تومان دیگر از جیب همین ملت به طلبکاران موسسات غیرمجاز مالی اعتباری پرداخت شد تا صدای اعتراض شان را بخوابانند. حادثه دیگر چطور باید خبر کند؟ خبر و هشدار از زبان سیل از این بالاتر که من آمدم و کندم و با خودم بردم و باز هم خواهم آمد. آیا طی یک هفته اخیر نیامد و هرمزگان و سیستان و بلوچستان را فرا نگرفت؟ از سیل قبلی تا این سیل اخیر ما چکار کردیم؟ چرا هیچ اطلاع رسانی نمی شود که مردم بدانند؟ شاید هم واقعا اقداماتی انجام شده باشد ولی چون اطلاع رسانی صورت نمی گیرد به چشم نمی آید. اما یک چیز مسلم است و آن اینکه اگر اقداماتی هم صورت گرفته باشد به قدری ضعیف و ناچیز بوده است که در مهار و مدیریت سیل اخیر به خصوص در سیستان و بلوچستان اثربخشی نداشته است. اخباری که از این استان و به خصوص شهرستان سرباز در رسانه ها منتشر می شود نشان می دهد مسئولان استانی در مقابل این سیل بلاخیز کاملا دست بسته هستند و کاری از پیش نبرده اند. درست است، در همه جا و در همه جای دنیا سیل می آید و خسارت بر جا می گذارد اما این فرق می کند با این که ما از سیل گذشته تا سیلی که اخیرا جاری شد کاری کرده ایم یا خیر. زهکشی، لایروبی رودخانه ها، پاکسازی و بازبینی مسیل ها و بررسی و پیش بینی مخاطرات احتمالی سیل بعدی همگی می توانند اقداماتی باشند که در جهت مدیریت سیل بسیار موثر واقع شوند. بر این اساس است که آدم واقعا نمی تواند بفهمد که این اظهار نظر اخیر آقای تقی زاده خامسی معاون محترم وزارت نیرو مبنی بر این که «مدیریت سیل ادعای درستی نیست» یعنی چه؟ بر اساس این اظهار نظر، آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و تسلیم باشیم تا سیل ما را با خود ببرد؟ اظهار نظر دیگر ایشان از این هم جالب تر و منفعلانه تر است. وی در فراز دیگری از صحبت های خود می گوید: « در حد بودجه ای که داریم لایروبی کرده ایم». این حرف از زبان یک مقام رسمی حاکمیت یعنی این که بودجه ما کفاف لایروبی اساسی رودخانه را نمی دهد و ما حاضر نیستیم بودجه لازم برای لایروبی و زهکشی اختصاص بدهیم اما اگر سیل آمد و خسارت بر جا گذاشت، حالا هر چقدر که باشد، جور می کنیم و جبران می کنیم. این که نشد حرف.البته که سیل امروز سیستان و بلوچستان و هرمزگان و لرستان و گلستان ریشه در چند دهه بی توجهی و بی مهری مسئولان داردو فقط به دوره آقای اردکانیان و تقی زاده خامسی نمی شود و همین آقایان و مجموعه تحت امرشان به نوعی چوب کم کاری قبلی ها را دارند می خورند. هر دولتی که آمد بی اعتنا به اینکه جنگل نگهداری و مواظبت می خواهد، کوه نگهداری و مواظبت می خواهد، رودخانه ها و منابع آب و مرتع ها هم نگهداری می خواهند صرفا آمدند که مشت محکمی بر ده‍ان آمریکا و اسراییل و استکبار جهانی بکوبند و بروند. یعنی وجه غالب و پرر نگ برایشان شعار بود و سیاست بازی و دیگر بی خیال محیط زیست و کوه و درخت و جنگل. نتیجه هم همین است که می بینیم.