رانت‌خواران به دنبال ایجاد التهاب در اقتصاد

رئیس بانک مرکزی گفت: ۵۰ درصد توان ما صرف خنثی کردن توطئه رانت خواران داخلی می‌شود.عبدالناصر همتی در گفتگوی رادیویی افزود: متاسفانه در جنگ و فشار اقتصادی و تحریم های همه جانبه دشمنان خارجی ما درگیر عده ای فرصت طلب و رانت خوار هستیم که سعی بر ایجاد التهاب در جو روانی جامعه دارند.وی افزود: پر واضح است سرچشمه این حرکات منفی خارج از ایران است که اجازه نمی‌دهند تعادل در سیستم اقتصادی ایجاد شود.همتی از تلاش بانک مرکزی در مقابله با پولشویی و اختلاس های داخلی خبر داد و افزود: با اقدامات مناسب و شفاف سازی سعی می‌شود از رانت و پولشویی و ثروت اندوزی فرصت طلبان جلوگیری بعمل آوریم و آسایش و رفاه را برای مردم فراهم کنیم.

 

نرخ رشد اقتصادی برای افق پیش رو منفی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه حال اقتصادی ایران خوب نیست، اظهار داشت: این امر یک واقعیت است، ما در کشور با شرایطی مواجه هستیم که نرخ رشد اقتصادی نه تنها منفی است، بلکه برای افق پیش رو هم همچنان منفی خواهد بود.به گزارش مهر، حسین سلاح ورزی، با اشاره به نرخ تشکیل سرمایه در کشور نیز، عنوان کرد: نرخ تشکیل سرمایه در کشور ایران منفی است، مثبت شدن تشکیل شدن سرمایه و اشتغال مثبت چشم انداز طولانی‌تری را می‌طلبد.سلاح ورزی همچنین به وضعیت صادرات کشور اشاره کرد و گفت: به واسطه تحریم‌های بین المللی، نه تراکنش مالی ممکن است و نه اینکه عملیات لجستیک حمل و نقل و صادرات به راحتی انجام می‌شود.

 

پاکستان و افغانستان بازار هدف تولیدات صادرات محور

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که یکی از اهداف ما رسیدن به بازارهای هدف منطقه‌ای در حوزه تولیدات صادرات محور است، گفت: این منطقه آزاد از استقرار واحدهای دانش‌بنیان در منطقه حمایت و پشتیبانی می‌کند.عبدالرحیم کُردی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در منطقه آزاد چابهار با محوریت تولید صادرات محور، اظهار کرد: در این حوزه آنچه برای ما در چابهار مهم بوده رسیدن به بازارهای هدف منطقه‌ای است.وی با یادآوری این‌که مدت زیادی از تمرکز بر تولید برای تأمین نیاز داخلی و صادرات محور در منطقه آزاد چابهار نمی‌گذرد، افزود: با این وجود شاهد استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی هستیم

معافیت مالیاتی نیمی از حقوق اولیای
افراد معلول

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد که بر اساس آن، حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۵۰ درصد معاف از مالیات می‌شود.سازمان امور مالیاتی کشور، آیین‌نامه اجرایی تصویب نامه هیات وزیران در زمینه آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان را ابلاغ کرد.براساس این آیین نامه اجرایی، ۵۰ درصد حقوق، مزایا و دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیای افراد دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید اعم از اینکه در منزل یا مراکز نگهداری یا بیمارستان نگهداری شوند، مطابق این آیین نامه از پرداخت مالیات معاف است.سازمان امور مالیاتی موظف است پس از تعیین نوع و شدت معلولیت افراد دارای معلولیت، به درخواست یکی از اولیا و حسب بررسی‌های صورت گرفته و تایید مراتب، گواهینامه‌ای صادر و شدت معلولیت، مشخصات کارفرما و محل اشتغال و مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتب بر فرد دارای معلولیت توسط یکی از اولیا را تایید کند.کارفرما نیز مکلف است پس از صدور گواهینامه موضوع ماده (۳) این آیین نامه در زمان پرداخت حقوق، مزایا و دستمزد، با ضمیمه کردن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختی، معافیت مذکور را بر اساس مقررات، در درآمد مشمول مالیات حقوق مشمولین این آیین نامه، اعمال کند.

نرخ تورم تولیدکننده کاهش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم تولیدکننده در چهار فصل منتهی به پاییز ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش به ۵۰ درصد رسید.به گزارش ایبِنا، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٣٩٨ به ٢٥,٦ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٢٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است.تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ٥٠,٠ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ٩.٩ واحد درصد کاهش نشان می دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (٢.٣- درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش صنعت (٦١.٥ درصد) است.

«تجارت» به بهانه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: گردشگری را صنعت پولساز آینده می دانند. در عین حال هم اکنون کشورهای بسیاری اعم از توسعه یافته و غیر آن درآمد سرشاری از راه گردشگری حاصل می کنند و توانسته اند از همین راه ایجاد اشتغال کنند و بیکاری را مهار کنند. این کشورها با رونق گردشگری اقتصاد شان را سامان بخشیده اند و ضمن آن تصویر و دورنمای خوبی را از مردم و سرزمین خود به جهانیان ارائه داده اند و به این وسیله به تبلیغ فرهنگ و تمدن شان پرداخته اند و چشم انداز مطلوبی را پیش چشم مردم سرزمین های دیگر گسترش داده اند و با استفاده از این امکان و فرصت طلایی امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را برای کشور خود به ارمغان آورده اند. ایران اما هچون همیشه که در عرصه های مختلف مشغول فرصت سوزی است در این عرصه هم به همین روال مخرب ادامه می دهد و با وجود همه ادعایی که در دولت های مختلف مطرح می کند پیشرفت قابل محسوسی از خود نشان نداده است. این در حالی است که ایران به لحاظ تعداد و تنوع جذابیت های گردشگری اعم از تاریخی، طبیعی، جانوری، مردم شناسی، سلامت، کویر، ورزشی و عرصه های دیگر در زمره کشورهای برتر قرار دارد.

  • نمایشگاه و دیگر هیچ

زیرساخت های گردشگری کشور با آنچه که قرار بوده ایجاد شود فاصله بسیار دارد. این موضوع اگر چه با یک بررسی نه چندان عمیق قابل دستیابی است اما با مراجعه به نمایشگاهی که روز گذشته تحت عنوان «سیزدهمین نمایشگاه گردشگری» در تهران افتتاح شد به خوبی دانسته می شود. غرفه داران و شرکت کنندگان در این نمایشگاه همچون همیشه با ارائه محصولات و بروشورهایی از استان های مختلف به همان روالی که هرساله در تهران و سایر کلان شهرها و شهرستان های کشور برگزار می شود در غرفه های خود حاضر شده بودند و تغییر محسوسی نسبت به نمایشگاه های قبلی مشاهده نشده بود. به تعبیر دیگر یک بازدید کننده به هیچ وجه نمی تواند دریابد که این نمایشگاه قرار است کدام مشکل از کوه مشکلات گردشگری را از پیش پای گردشگر و فعال گردشگری و صنعت گردشگری بردارد. در یک کلام نمایشگاه گردشگری یک طرح بی رمق و آیینه وضعیت گردشگری کشور است که چند دفتر فروش بلیط، تعدادی غرفه با گلیم و گبه و پارچه رنگی و کاسه و کوزه و ظروف فلزی تولید شهرهای مختلف کشور و در بعضی موارد مردان و زنانی با پوشش محلی را در خود جای داده است.

  • توسعه گردشگری روی کاغذ

اظهارات کلی و تکراری مقامات نیز نشان از آن دارد که توسعه گردشگری فعلا فقط بر روی کاغذ صورت گرفته است چنانچه علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در آیین افتتاح «سیزدهمین نمایشگاه گردشگری» از تکمیل سند اقدام ملی گردشگری تا ابتدای تابستان سال آینده خبر داد و گفت: «امیدوار هستیم تا به ثمر رسیدن این مهم تا بتواینم روند گردشگری را آنچنان که باید توسعه بخشیم و به ثمر رسانیم و شاهد رشد آن باشیم». ولی‌اله تیموری،معاون گردشگری کشور نیز در سخنرانی خود در افتتاحیه این نمایشگاه به جای اشاره به واقعیت هایی که مانع توسعه گردشگری شده اند شعار داد:«ما فعالان گردشگری و صنایع‌دستی گردهم آمده‌ایم تا یکبار دیگر تاکید کنیم که گردشگری ابزاری برای صلح بر گفتگو و همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و جوامع بشری است که در سطح بین‌الملل و در سطح داخلی محقق می‌شود».

  • تکلیف ما با گردشگری روشن نیست

در واقعیت و در خارج از طرح های کاغذی مسئولان، موضوع گردشگری در ایران هنوز به مرحله پایدار و قابل اتکایی درست پیدا نکرده است. در این باره چندی پیش نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری در کشور ما یک سهل و ممتنع شده است، گفت: سهل است برای این که امکانات و ظرفیت ها و آثار تاریخی لازم و شخصیت فرهنگی مردم را داریم؛ممتنع است زیرا تکلیف ما با این مساله روشن نیست. فرج‌الله رجبی در گفت و گو با ایرنا افزود: گردشگری مثل مقوله ایرانی بودن است که برخی با نگاه ابهام و تردید و شک به آن نگاه می‌کنند،یکبار نمی‌نشینیم تا تکلیف خود را با این‌ها روشن کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که تریبون‌های رسمی به گردشگری نگاه تردیدآمیز دارند نمی توانیم این حوزه را توسعه دهیم لذا باید تکلیف خود را روشن کنیم. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بعضی از حوزه های گردشگری به دلیل الزامات خاص فرهنگی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اما در بعضی از حوزه‌ها می‌توانیم و باید درآمد داشته باشیم و آماری که از این ماجرا داده می‌شود ناراحت کننده است.

رجبی اظهار کرد: بوم‌گردی راه افتاده است اما بوم‌گردی در مقابل این همه ظرفیت میراثی اولویت چندم است؟ بوم‌گردی برای کسانی اولویت است که این همه ظرفیت ندارند در حالی که در استان فارس آثار باستانی زیادی وجود دارد و در کنار آن نیز با توریسم سلامت و توریست فرهنگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل عمده در گردشگری این است که ما خودمان نسبت به گردشگری تعیین تکلیف نکردیم، حداقل ننشسته‌ایم به صراحت بگوییم این نوع گردشگری را قبول داریم و این نوع را قبول نداریم و به همین دلیل است که وقتی یک مرکز گردشگری راه‌اندازی می‌شود یک عده شروع به سر و صدا می‌کنند که فساد شد. رجبی بیان کرد: تا تکلیف خود را با گردشگری مشخص نکنیم همه برنامه‌های گردشگری ما در سایه خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رشد شاخص بورس، گفت: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد کشور است اما علت اصلی افزایش شاخص سهام در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.به گزارش خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی افزود: رشد شاخص سهام در بورس متاثر از دو عامل است؛ نخست سود شرکت‌ها به معنای عملکرد آنها و دوم دارایی شرکت‌ها. افزایش شاخص سهام در شرایط کنونی بیشتر متاثر از تغییر قیمت دارایی شرکت‌ها است.وی ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها از اصول مهم در نظام اقتصادی است، زیرا رشد شاخص سهام به واسطه افزایش تغییر قیمت دارایی‌ها پس از مدتی متوقف می‌شود.پورابراهیمی، ادامه داد: سهامداران باید هنگام خرید سهام نسبت به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند؛ بهتر است مردم سودآور بودن شرکت‌ها را ملاک خرید سهام قرار دهد زیرا افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها تکمیل شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است که عرضه سیمان سفید در رینگ صادراتی بورس کالا اتفاق مثبتی برای این صنعت است و علاوه بر شفاف سازی قیمت ها از رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی برای فروش سیمان به کشور عراق جلوگیری می کند.به گزارش بورس نیوز، عبدالرضا شیخان در این خصوص بیان کرد: امیدواریم با ورود سیمان سفید صادراتی به رینگ بورس کالا قیمت ها شفاف تر شود. البته حدود ۲ درصد از سیمان تولیدی در کشور، سیمان سفید است؛ ولی به هر حال ورود سیمان سفید به بورس کالا اتفاق مثبتی است. عرضه سیمان سفید در بورس کالا بیشتر به سبب رقابت منفی در بازار عراق، مورد درخواست قرار گرفت و انتظار می رود تاثیر این اقدام برای صنعت سیمان، مثبت باشد.شیخان با اشاره به افزایش هزینه های سیمانی ها اظهار کرد: افزایش کرایه های حمل، هزینه های سیمانی ها را افزایش داده و هزینه تعمیر قطعات و... نیز افزایش داشته است.

بازگشت بورس‌های جهانی به ریل صعود

پس از حدود یک هفته ریزش متوالی، شاخص‌های بورسی در نقاط مختلف جهان سرانجام سبزپوش شدند.به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، شمار قربانیان ویروس کرونا از ۱۱۰۰ نفر و شمار مبتلایان از ۳۰ هزار نفر نیز عبور کرده، هر چند ورود جدی بانک مرکزی چین به بازارهای مالی این کشور برای جلوگیری از هرج و مرج بیش‌تر، موجب دلگرمی معامله‌گران شده است. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با جهش ۰.۶۳ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۳۵.۲۱ واحدی بالا رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۹۵ درصد صعود کرد و در سطح ۲۷ هزار و ۸۴۷.۲۶ واحد بسته شد.ر چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " صعود ۰.۵۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۷۳.۳۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۸۸.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

پیش‌بینی تداوم روزهای
پُررونق و مثبت بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به دلیل نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد، اصلاح قیمت‌ها و شاخص بورس جای نگرانی ندارد، گفت: این حجم از نقدینگی موجب می‌شود تا روزهای مثبت و متعادل این بازار تا پایان امسال و حتی سال آینده ادامه‌دار باشد.به گزارش سنا؛ علی انارکی ادامه داد: با توجه به نقدینگی خوبی که در بازار سهام وجود دارد، یکدیگر شاهد اصلاح قیمت سهام و شاخص بورس به معنای منفی شدن این روند نیستیم، بلکه حجم بالای نقدینگی موجود در بازار سرمایه موجب شده تا اصلاح این بازار خود را به‎ صورت آهسته شدن روند رو به رشد شاخص و قیمت‌ها نمایان کند.وی اظهار داشت: ورود نقدینگی به بازار سهام این روزها موجب شده تا حجم و ارزش معاملات این بازار رکوردهای خوبی را از خود بجای بگذارد، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود این حجم و ارزش تا پایان سال نیز افزایش یابد.

وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

گروه بورس: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دشمن در این شرایط تمام تلاش خود را معطوف کرده که سرمایه گذاران خارجی سرمایه های خود وارد ایران نکنند، گفت: ثبت سرمایه گذاری خارجی در کشور به رغم تمامی کارشکنی ها، ایجاد موانع و محدودیت ها از سوی دشمن ۵۰ درصد بیشتر از ۱۰ ماهه سال گذشته بوده است.

فرهاد دژپسند در گفتگویی رادیویی ضمن بیان این‌که برنامه‌های دشمن برای آسیب وارد کردن به اقتصاد کشور با حضور پررنگ و مؤثر مردم به شکست انجامیده است افزود: کشور در دو سال اخیر شرایط بسیار سخت و دشواری را تجربه کرده است.

وی اظهارداشت: دشمن پس از 40 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان به‌خیال خام خود به‌دنبال این است که نظام را دچار چالش جدی کند اما حضور پررنگ مردم در اقتصاد کشور مانع از این شد که دشمن به اهداف
خود برسد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این‌که دشمن صادرات نفت ایران را تحریم می‌کند و سعی دارد حتی یک بشکه هم نفت صادر نشود و همین‌طور صادرات غیرنفتی در حوزه پتروشیمی، فولاد و کالاهای دیگر را مورد تحریم قرار می‌دهد به‌سبب این است که کشور نتواند ارز مورد نیاز خود را تأمین و در عین حال شتاب حرکت تجارت خارجی را کُند کندو به یک معنا پویایی و نشاط از اقتصاد مملکت رخت بربندد.

وی اضافه کرد: حجم تجارت خارجی کشور در 10ماهه سال جاری مشابه 10ماهه در سال گذشته بوده و این نشان می‌دهد برنامه‌های دشمن در این زمینه به شکست انجامیده است.

دژپسند بیان داشت: دشمن در این شرایط تمام تلاش خود را معطوف کرده که سرمایه گذاران خارجی سرمایه‌های خود را وارد ایران نکنند.وی ادامه داد: ثبت سرمایه گذاری خارجی در کشور به‌رغم تمامی کارشکنی‌ها، ایجاد موانع و محدودیت‌ها از سوی دشمن 50 درصد بیشتر از 10ماهه سال گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: جدا از این بورس ایران در شرایط فعلی تحرک بسیار خوبی داشته به‌طوری که روزانه 7 تا 10 هزار میلیارد تومان خرید و فروش سهام در این بازار صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: تمامی این دستاوردها نشان می‌دهد برنامه‌های دشمن به شکست انجامیده است.

دژپسند ابراز کرد: تحریم‌ها، فشارها و محدودیت‌ها نه اینکه اثر نداشته بلکه اثر داشته اما همت و مقاومت مردم کنار مسئولان سبب شده برنامه‌های دشمن یکی پس از دیگری با ناکامی روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی سازمان‌های جهانی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی این است که شرایط اقتصادی ایران از نظر رشد اقتصادی و تورم در سال آینده بهتر خواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: پایه و اساس انقلاب اسلامی این بوده که امور مردم به خود مردم واگذار شود حال اگر در اقتصاد هم تلاش‌ها برای مردم‌بنیان کردن اقتصاد ادامه یابد به‌طورحتم به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی همچنین گفت: اگر دولت سیاست‌گذار و ناظر باشد و امور به مردم واگذار شود بدون شک اقتصاد مملکت در مسیر رشد و بالندگی قرار خواهد گرفت و تمامی برنامه‌های دشمن را با شکست مواجه می‌سازد.

گروه بورس: شاخص بورس با رشد ۱۱۹۲۷ واحدی در پایان معاملات 23 بهمن به ۴۵۹ هزار و ۷۹ واحد رسید و برای اولین بار وارد کانال ۴۵۹۰۰۰ واحدی شد. براساس معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۶ میلیارد و ۹۹۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۶۰۳ واحد افزایش به ۱۴۸ هزار و ۹۳۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۲ هزار و ۴۰۳ واحد رشد به ۹۹ هزار و ۳۲۶ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز با ۱۴ هزار و ۵۹۸ واحد افزایش به رقم ۵۵۵ هزار و ۷۳۴ واحد رسید، شاخص بازار اول هشت هزار و ۸۰۵ واحد و شاخص بازار دوم ۲۳ هزار و ۶۴۵ واحد افزایش داشتند.

  • نمادهای تاثیر گذار

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۵۱۰ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۴۹۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۴۵۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۴۳۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۰۷ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۳۹۰ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل نماد ایران خودرو (خودرو) با ۱۰۲ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۶۷ ، ایران ترانسفو (بترانس) با ۲۸ واحد، قند اصفهان (قصفها) با ۱۱ واحد، سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) با ۱۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات روز چهارشنبه 23 بهمن ماه، بورس داشتند.

برپایه این گزارش، در بین نماد ها بانک ملت، بانک تجارت، سایپا، ایران خودرو، بانک صادرات ایران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو در معاملات روز چهارشنبه، صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۶۹ میلیون و ۹۷۲ هزار برگه سهم به ارزش بیش از چهار هزار و هفت میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص فرابورس نیز ۱۵۵ واحد افزایش داشت و بر روی کانال پنج هزار ۸۱۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۳۸۶ هزار برگه سهم به ارزش بیش از ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.