دادگاه‌ تخصصی برای مجرمان اقتصادی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به رویه مثبتی که در برخورد با فساد شکل گرفته، برای رسیدن به اهداف و کاهش مفاسد اقتصادی می‌توان گزینه‌هایی را دنبال کرد که یکی از آنها تشکیل دادگاه‌های تخصصی برای مفاسد اقتصادی است. محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده‌ای در برخورد با مفاسد اقتصادی به وجود آمده است. به گفته وی، برای آنکه این برخورد با فساد بتواند به اهداف خود دست یابد، می‌توان گزینه‌هایی را در نظر گرفت که یکی از آنها تقسیم‌بندی دادگاه براساس نوع جرائم اقتصادی است.

 

پیش‌بینی مالیاتی دولت قابل تحقق نیست

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، معتقد است پیش‌بینی دولت از درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده قابل تحقق نیست مگر این که پایه‌های جدید مالیاتی کشف شود و در روال کنونی، مالیات بیشتری قابل احصا و وصول نیست. به گزارش تجارت، ناصر ریاحی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به تغییر رویکرد دولت و حرکت از بودجه متکی بر نفت به سمت بودجه متکی بر مالیات، معتقد است تنها دولتی که نان‌خور اقتصاد باشد، به شهروندان و مالیات‌دهندگان پاسخگوست و این رویکرد حتی اگر با اجبار تحریم‌های مخرب ایجاد شده باشد، رویکردی مناسب است که باید پایدار و ماندگار شود.

 

راهکار تسهیل مشارکت بخش خصوصی

مشاور کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران می‌گوید: لایحه مشارکت عمومی - خصوصی که با مشارکت دولت تهیه و تقدیم مجلس شده است، در نظر دارد که فعالیت‌های عمومی – خصوصی را ساماندهی و اقدام به صدور مجوزهایی کند که به‌موجب آن‌ها زیرساخت‌های لازم برای مشارکت هرچه بیشتر طرف خصوصی ایجاد و یا در صورت وجود این زیرساخت در زیست‌بوم مشارکت عمومی – خصوصی، تقویت شود. احمد استادباقر در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌افزاید: انواع مختلفی از واگذاری‌ها وجود دارد که به‌موجب قانون تعریف‌شده‌اند؛ مانند واگذاری‌هایی که در اصل 44 قانون اساسی تعریف‌شده‌اند که باید تأکید کنم این نوع واگذاری‌ها مربوط به این لایحه نیست

وزیر صنعت بیان کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت گفت: درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است لذا معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند.

رضا رحمانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح کارخانه شمش طلا در بردسکن خراسان رضوی افزود: هم اکنون بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و وضعیت کشور از نظر معادن بسیار مطلوب است، اما اکتشافات ما تاکنون فقط در سطح بوده و کمتر در عمق انجام شده است درصورتیکه اکتشافات در عمق کشور را به ظرفیت بیشتر در حوزه معدن می‌رساند.

وی با بیان اینکه هر واحدی که افتتاح می‌شود یک تاکتیک در جنک اقتصادی است ادامه داد: امسال در تمام نقاط کشور شاهد اجرای این تاکتیک و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف صنعتی بوده‌ایم.

وی گفت: در دهه فجر امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید در حالی که هنوز پروژه تولید آلومنیم جنوب کشور در نوبت بهره‌برداری است و همین پروژه به تنهایی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

رحمانی افزود: به زودی طرح صنعتی تولید عناصر نادر خاکی در استان البرز را به بهره‌برداری خواهیم رساند که این عناصر در دنیا نادر و محدود است. همچنین طرح‌های بزرگ صنایع معدنی از جمله طرح‌های فولادی سنگان خواف در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد که جزو صنایع بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون صنایع فولادی در کشور پابه پای صنایع پتروشیمی در حال توسعه است ادامه داد: امسال هفت محور راهبردی برای توسعه صنایع، معادن و تجارت تعریف شد که بخشی از آن مربوط به معادن و صنایع معدنی بود و در این راستا ۷۳ ماموریت و هدف در حوزه معادن تعریف شد که طرح‌های ویژه در حوزه مس از آن جمله است.

وی گفت: درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است لذا معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند.

رحمانی افزود: تقویت زنجیره ارزش فلزات اساسی، نوسازی معادن و بسیاری از برنامه‌های دیگر جزو اولویت‌های ما برای توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جاری است.

وی ادامه داد: در شرایطی که درآمد دولت کاهش یافته است، راهبرد ما استفاده از سرمایه‌های مردمی است، لذا سرمایه گذاری در این حوزه افزایش قابل توجهی داشته بطوریکه امسال سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در حوزه "ایمیدرو" طرح آماده افتتاح داریم.

وی گفت: خودکفایی در تولید جزو برنامه‌های امسال است و در این راستا امسال موفق شدیم کارخانه تولید الکترود را در کشور احداث و تجهیزات آن را نیز وارد کشور کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال تحریم‌ها در حوزه تولید شدت گرفت، افزود: به نظر می‌رسید شرایط جدید ما را دچار مشکل کند اما از این شرایط فرصت ساخته و در حوزه معدن و اکتشافات، انقلاب معدنی ایجاد کردیم.

مدیر عامل کارخانه شمش طلای بردسکن نیز در این مراسم گفت: کارخانه شمش طلای ۲۴ عیار با گرید ۹۹.۹۹ و سرمایه‌گذاری ثابت ۱۲۰ میلیارد تومان امروز ( چهارشنبه) در این شهرستان بهره‌برداری شد. محسن خرسند افزود: ظرفیت تولید کارخانه ۲۲۰ کیلو گرم در سال می‌باشد و برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

  • درصد پوشاک مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود

در خبری دیگر، وزیر صنعت، گفت: ۹۰ درصد انواع پوشاک مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.

رضا رحمانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح توسعه واحد نساجی شهرستان بردسکن خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: با این حال در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز بیشتری به تولید داریم و امسال این حوزه جزو پروژه های ویژه این وزارتخانه است.

وی با اشاره به تقویت زنجیره تولید نساجی ادامه داد: امسال در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسد و چند واحد نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مربوط به پارچه به خودکفایی رسیدیم و واردات در این خصوص متوقف شده است گفت: پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد اما با طرح های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید طی ماه های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم.

وی ادامه داد: امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وی گفت: واردات کالا براساس ثبت سفارش و نیاز داخل انجام می‌شود و در صورتی که هر واحد تولیدی بتواند کالا را با کیفیت و به اندازه نیاز داخل تولید کند واردات آن کالا متوقف می‌شود که در این راستا امسال هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه وارداتی حذف شده و جلوی واردات این اقلام گرفته شده است.

رحمانی با اشاره به محدودیت‌های درآمدی دولت افزود: امسال تلاش کردیم از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸، منابع صندوق توسعه ملی و منابع دیگر در قالب پروژه‌های اقتصادی تسهیلات بسیار به بخش تولید اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم منابع مالی موجود را به صورت بهینه به پروژه های اقتصادی تخصیص دهیم تا طرح ها به بهره‌برداری کامل برسند که از جمله این واحدها، نساجی بردسکن است که امروز از آن بازدید شد، منابع مالی این واحد نساجی از بانک صنعت و معدن تامین می‌شود.

وی گفت: مشکل اصلی در شرایط کنونی کمبود نقدینگی است که با همکاری بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، از طریق شیوه‌های نوین مالی از جمله بازار سرمایه یا انتشار اوراق مشارکت و همچنین تشکیل صندوق‌های خاص تلاش کردیم از همه منابع موجود برای جبران این کمبود بهره‌ بگیریم.

رحمانی افزود: مهمترین درخواست ما از بانک‌ها این است که با صنعت همراهی کرده و منابع موجود را در اختیار بخش تولید قرار دهند.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد مطرح کرد؛

بنا به گفته رئیس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در دولت هیچ شکی در رابطه با ادامه معافیت ۲۰ ساله فعالان اقتصادی در مناطق‌آزاد وجود ندارد، ولی معافیت مالیات ارزش افزوده هنوز در مجلس تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش ایسنا، طبق قوانین مناطق آزاد، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این مناطق از معافیت مالیاتی برخوردارند و این امر جزو مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق به شمار می‌رود؛ از این‌رو با طرح اصلاح و حذف معافیت در برخی موارد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مخالفت‌هایی از سوی مسئولان مربوطه و البته فعالان اقتصادی و کارشناسان مطرح شد. در حالی بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار مجلس قرار دارد که در گفت‌وگویی با مرتضی بانک - مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق‌ آزاد و ویژه اقتصادی - آخرین وضعیت این لایحه در مورد مناطق‌ آزاد مورد پیگیری قرار گرفت.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه بحث‌هایی در مورد مالیات مناطق آزاد وجود دارد و نظرات مختلفی از سوی کارشناسان و متخصصان مطرح است، گفت: مناطق‌آزاد قانون کامل و جامعی دارند و هر اتفاقی برای تغییر این قوانین باید در قالب خود قانون مناطق آزاد رخ دهد؛ از این رو اگر قرار باشد در هر حوزه‌ای از جمله مالیات که قانون مناطق آزاد تکلیف آنها را مشخص کرده است تغییری ایجاد شود، باید توسط لایحه‌ای که از سوی دولت پیش‌بینی می‌شود و مربوط به مناطق آزاد است، اعمال شود.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد؛
 

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه ایران جزو هفت کشور برتر تولیدکننده طلا و جواهر در جهان است، گفت: در صادرات این صنعت و تولید انبوه آن ضعف
جدی داریم.

بهمن حسین زاده با اشاره به افتتاح دوازهمین نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی ایران، افزود: در زمینه ساخت طلا و جواهرسازی در وضعیت مطلوبی در جهان قرار داریم و برپایی این نمایشگاه می تواند تاثیر به‌سزایی در رشد صادرات در این زمینه داشته باشد.

وی بیان داشت:‌ ایران در المپیاد جهانی ساخت طلا و جواهرسازی انگلستان در سال ۲۰۱۱ رتبه پنجم، در المپیاد جهانی کانادا در سال ۲۰۰۹ دیپلم افتخار و رتبه هفتم، در سال ۲۰۱۳ در آلمان رتبه دوم و مدال نقره و در سال ۲۰۱۵ در برزیل دیپلم افتخار و رتبه پنجم را کسب کرده است.

«اسفندیار سیفی»، نایب‌رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران در حاشیه افتتاح این نمایشگاه از رشد ۵۰ درصدی حاضران و شرکت کنندگان در نمایشگاه نسبت به پارسال خبر داد.

وی گفت: ۱۲۵ شرکت ایرانی و پنج شرکت خارجی از ترکیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس و ژاپن در این رویداد حضور دارند که ۹۰ شرکت از آنها تولید کننده طلا و جواهر ایرانی هستند.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته از23 تا ۲۶ بهمن و از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان است.

رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران؛

رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران با تأکید بر اهمیت آماده ساختن زیرساخت‌های ورود واحدهای کوچک و متوسط به بورس، گفت: اگر امروز این شرکت‌ها چندان رغبتی به بازار سرمایه ندارند به این دلیل است که به محض ورود برای شفافیت، تمام دفاتر آنها از چند سال قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ درخواست ما توقف این روند است.

رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران در نشستی با نمایندگان سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی از لزوم مهیا ساختن زمینه‌های حضور واحدهای کوچک و متوسط در بورس سخن گفت.

به باور محسن حاجی بابا، رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران از آنجا که بانک‌ها در تأمین منابع مالی مورد نیاز واحدها دچار مشکل هستند، بهترین گزینه ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه است که متأسفانه در برابر آن چند مانع جدی وجود دارد. مهم‌ترین مانع عدم امکان تبدیل شرکت‌های با مسئولیت محدود به سهامی عام بوده که با پیگیری‌های کمیته ماده 12 این مانع با مصوبه هیات ویران برداشته شده است. البته هنوز بعد از یک ماه، آیین‌نامه اجرایی آن آماده نشده است. او ادامه داد: مانع دیگر، ورود سازمان امور مالیاتی به دفاتر مربوط به سال‌های گذشته واحدهاست. در واقع این شرکت‌ها از بیم اینکه به محض ورود به بورس باید مالیات‌های مربوط به 10 سال قبل را تسویه کنند، رغبتی به این کار ندارند. بنابراین خواسته کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران اصلاح این روند برای ترغیب این شرکت‌ها برای ورود به بورس و شفافیت مالی آنهاست. این عضو هیات نمایندگان حفظ و ایجاد اشتغال را یکی از نیازهای واقعی امروز اقتصاد دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا سازمان مالیاتی فقط یک سال مالی شرکت‌های کوچک و متوسطی که علاقه‌مند به حضور در بورس هستند را بررسی کند، حجم بالایی از این شرکت‌ها با ورود به بورس می‌توانند تأمین مالی کرده و طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کنند. بدین ترتیب علاوه بر حفظ اشتغال زمینه توسعه آنها را هم فراهم کرده‌ایم. حاجی بابا با توجه به اظهارات نمایندگان سازمان امور مالیاتی در مورد محدودیت‌های قانونی موجود پیشنهاد داد: درخواست کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران ملغی شدن ماده 227 قانون مالیات‌های مستقیم حداقل برای 5 سال و برای شرکت‌های کوچک و متوسط است. آن را به صورت کتبی برای وزارت اقتصاد ارسال می‌کنیم تا به کمک این دستگاه روند تصویب و اجرای آن دنبال شود. او در بخش دیگری از سخنان خود به معافیت مالیاتی سود تقسیم نشده شرکت‌ها مربوط به عملکرد سال 97 که به تازگی انجام شده اشاره و یادآور شد: سه سال قبل مکاتبات زیادی با وزارت اقتصاد و دیگر مسئولان مربوطه داشتیم تا بتوانیم این معافیت را به طور کامل اجرایی کنیم اما متأسفانه قبول نشد. اینکه امروز این معافیت را برای یک سال در نظر گرفتند خوب اما دیر است. به اعتقاد این فعال اقتصادی اگر از سود تقسیم نشده شرکت‌ها مالیات دریافت نشود، انگیزه‌ای به وجود می‌آید و سهام‌دار تشویق می‌شود تا سود خود را نگیرد و این‌گونه شرکت با انباشت سرمایه هم توسعه پیدا کرده و بزرگ می‌شود و هم ارزش سهام آن در بورس بالا می‌رود. این موضوع در دنیا سال‌هاست که تجربه شده و نتیجه مثبت داده است. اما اگر برای آن مالیات منظور شود، سهام‌دار می‌داند چه سود را دریافت کند و چه نگیرد باید 25 درصد مالیات را بپردازد پس بهتر است کل سود خود را دریافت کند. مسئله دیگری که در این جلسه مطرح شد به تشکیل شرکت‌های حسابرسی برای تهیه ترازنامه‌های مالیاتی شرکت‌های کوچک و متوسط بود که توان پرداخت هزینه‌های گزاف در این بخش را ندارند و به همین دلیل به هنگام تکمیل اظهارنامه‌ها و در برخورد با سازمان مالیاتی با مشکل موجه می‌شوند. حاجی بابا هدف از این کار را پیدا کردن راهی برای کمک به این شرکت‌ها عنوان کرد تا بتوانند ترازنامه‌های مالیاتی را با کمترین هزینه ممکن تهیه کنند و این ترازنامه‌ها هم مورد تأیید سازمان مالیاتی و بورس باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: اشتغال قابل توجهی از محل تولید و صادرات فرش دستباف در کشور ایجاد می‌شود و لذا ضرورت دارد که به مقوله صادرات این کالا توجه بیشتری شود؛ موضوعی که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

حسین مدرس خیابانی چهارشنبه در حاشیه بازدید از یک مرکز تهیه و تولید فرش و گبه ارگانیک در شیراز افزود: به همین منظور، مرکز ملی فرش کشور نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تقویت تولید هم صادرات فرش دارد تا این کالای سنتی به جایگاه گذشته خود برسد.

وی ادامه داد: در بحث فرش آنچه مهم است اینکه به‌نظر می رسد به تناسب توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی مقداری از فرش و کالاهای سنتی غفلت کرده‌ایم.

او اظهار داشت: مزایای متعددی در زمینه صادرات و تولید فرش در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آنها توجه شود چرا که عمده مواد اولیه این کالا و محصولات مانند آن در داخل تامین می‌شود و بنابراین خروج ارز ندارد و در مقابل ارزآوری هم دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: در گذشته نه‌ چندان دور سهم صادرات فرش ما در کشور به نسبت صادرات کالاهای غیرنفتی سهم قابل توجهی بود که امروز به دلیل تحریم‌ها و فشارها این سهم به شدت کاهش یافته و خودمان نیز در کشور نسبت به توسعه تولید و صادرات فرش غفلت کرده و فاصله گرفته‌ایم

سرمقاله

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

اگر بپذیریم که انقلاب با عبور از چهل سالگی وارد دوره بلوغ خود شده و در مدار ثبات قرار گرفته است تا جایی که در عرصه های مختلف سیاسی و علمی و اجتماعی و بین المللی حرف های زیادی برای گفتن دارد اما در حوزه اقتصاد کار نکرده بسیار است و به حکم این که توسعه بایستی متوازن باشد بنابراین اقتصاد ...کشور نیز بایستی به مرحله ای از رشد و ثبات برسد و به خصوص نگرانی معیشتی مردم بایستی از حالت حاد و بحرانی خارج شود، بنا بر این تا آن زمان مقوله اقتصاد همچنان مهمترین و اصلی ترین اولویت کشور و انقلاب و نظام خواهد بود. یکی از راه هایی که این مهم را تسهیل می کند مشارکت بیشتر بخش خصوصی است. درست است که دولت بایستی همچنان در عرصه کلان اقتصادی حضور داشته باشد و بر کل جریان اقتصاد هم نظارت کافی و لازم داشته باشد اما بخش خصوصی نیز بایستی در عرصه اقتصاد بازیگری جدی به حساب آورده شود و این خصیصه دوران مدرن است که با کوچک سازی و چابک سازی دولت سهم بیشتری برای بخش خصوصی منظور شود. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا عهده دار اصلی اقتصاد بخش خصوصی است و از این حیث دست دولت برای پرداختن به برنامه ریزی و جهت دهی به سیاست های اقتصادی کاملا باز است و از فرصت بیشتری برای نظارت بر عملکرد فعالان اقتصادی برخوردار خواهد بود. در ایران اما بخش خصوصی همچنان گرفتار بدیهیات و امور اولیه است که عمده ترین آن ها همانطور که گفته شد دخالت گسترده دولت در امر اقتصاد است. مشکل بعدی بخش نامه های متعدد و پرشماری است که داد همین بخش خصوصی نیم بند کشور را هم درآورده است. یک مشکل دیگر دشواری و در بعضی موارد غیر ممکن بودن تبادلات پولی و بانکی است که بالاخره برای تقویت تجارت خارجی می بایستی این بخش مهم و کلیدی تسهیل شود و پرداخت و دریافت ارز حاصل از صادرات و واردات با کمترین مانع ممکن صورت پذیرد. دیپلماسی اقتصادی که با مشکل قبلی هم همپوشانی دارد یکی دیگر از موانع عمده پیش پای فعالان بخش خصوصی است که وزارت امور خارجه کشور بیش از همه در این مورد مسئولیت دارد. چه مسئولان دولتی و چه نمایندگان آن ها در سخنرانی ها و در نشست های مشترک از حضور جدی این بخش در اقتصاد حمایت می کنند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد چون جان دولت به انحصار تام و تمام اقتصاد بسته است و حاضر نیست آن را رها کند. به تعبیر دیگر دولت با دست پس می زند و با پا پیش می کشد، قولش را می دهد اما عمل نمی کند. این در حالی است که اگر طی این همه سال اگر واقعا عزم جدی برای مشارکت بخش خصوصی وجود داشت، این اتفاق تا به حال رقم خورده بود.

یادداشت

مهدی رضا خانی

روزنامه نگار

صحنه های دلخراش از یک ویدئو در فضای مجازی منتشر شده که در آن کودک خردسال چینی بعد از 7 شبانه روز دوری یرای دیدن مادر پرستارش به بیمارستان مراجعه می کند اما آنها از وحشت انتقال ویروس تنها می توانند از فاصله دور بر روی هم آغوش بگشایند و با هم صحبت کنند.در آخرین صحنه فیلم در حالی که دست های...کودک چینی در انتظار آغوش مادرباز می ماند مادر در حال رفتن قولمی دهد که هیولا را نابود می کند و به خانه باز می گردد. هیولای چینی تا به امروز بیش از 1000 نفر را کشته و هزاران نفر را بین مرگ و زندگی گرفتار کرده و جهانی را به وحشت انداخته است. بیماری های واگیر دار همواره کابوس بشر بوده اند. طاعون، وبا، سل، جزام در هر هجوم هزاران انسان را به کام مرگ برده اند. و روح جوامع را در هم پاشیده اند. یاد آوری صحنه های جگر سوز و دلخراش از انسان ها مستاصل در خرابه ها در انتظار مرگ، وحشت آفرین و ترسناک است.

اما هیولاها به مدد علم و دانش بشری سال ها بود که رفته بودند و واکسن ها آدمیان را در مقابل هیولاها مصون کرده بودند. اما شوربختانه دوبار بازگشته اند و با جهش های چندباره با مقاومتی دو چندان در مقابل ما و آنتی ویروس ها قد علم کرده اند.

هیولاها قبل از آنکه انسان را بکشند انسانیت را می کشند. احساسات را از بین می برند. ‌ دست دادن ، بغل کردن و بوسیدن عاطفی ترین رفتار انسانی با اولین هجوم ویروس ها تعطیل می شوند. ویروس ها بین مردمان فاصله ایجاد می کنند. انسان ها ناقل مرگ می شوند . از هم فرار می کنند. کسی بر پیشانی این بیماران دست محبت نمی کشد. هیچکس آغوش برایشان باز نمی کند و حتی عزیزترین کشتگان را بدون بوسه ای روانه قبرستان می کنند. اما آدمی به امید زنده است، خدا لطفی بکند و مادر چینی باز گردد کودکش را به آغوش بکشد، داستان ها برایش تعریف کند و صبح طلوع کند در حالی که هیولا رفته باشد