قطعی گاز در گیلان نداریم

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در استان گیلان علیرغم بارش سنگین برف، قطعی گاز وجود ندارد، گفت: روز گذشته میزان مصرف گاز در کشور ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده است .محمد عسگری، در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در هیچ نقطه‌ای از کشور به ویژه مناطق شمالی، قطعی گاز نداریم، گفت: روز گذشته میزان مصرف گاز در کشور ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده است و در کل کشور شاهد جریان پایدار گازرسانی بوده ایم.وی با اشاره به افزایش بیش از ۲۰ درصدی مصرف گاز طی روزهای اخیر، ادامه داد: روز گذشته میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری به حدود ۵۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که پیش بینی می‌شود امروز با رشد ۱۰۰ میلیون مترمکعبی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

 

میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش یافت

سخنگوی صنعت برق از افزایش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در هفته گذشته خبر داد و در عین حال بر تداوم رعایت مصرف توسط مردم تاکید کرد.مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایرنا، افزود: هفته گذشته وزارت نیرو میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها را افزایش داد تا روند تولید برق با مشکل مواجه نشود.وی افزود: گر چه میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها افزایش داشته است اما انتظار می‌رود مردم همچنان در این باقی مانده روزهای سرد سال نسبت به رعایت مصرف اقدام کنند تا مشکلی در تامین برق ایجاد نشود.وزیر نیرو چندی پیش گفت: ۵۲ هزار و ۹۸۳ روستا در چهار دهه گذشته به برق دسترسی پیدا کرده‌اند که شامل سالانه یک هزار و ۳۰۰ روستا می‌شود.

 

برق ۲۸۰ هزار روستا در گیلانی قطع شد

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو گفت: تعداد روستا‌های بدون برق در استان گیلان به ۲۸۰ عدد رسیده است که متاثر از قطع فیدربرق در شبکه است.میثم جعفرزاده در گفتگو با میزان اظهار کرد: با شروع برف و کولاک ۱۹ پست فوق توزیع استان گیلان از مدار خارج شد که اکنون ۱۱ پست فوق توزیع برق وارد مدار شده است.وی با بیان اینکه مجموع فیدر‌های استان ۳۸۰ عدد است، تصریح کرد: ۳۰ درصد خاموشی در استان گیلان مربوط از خروج فیدر‌های برق است، تعداد فیدر‌های ۲۰ کیلوولت خارج از مدار در ابتدا ۱۶۸ فیدر بوده که این عدد با تلاش‌های صورت‌گرفته در حال حاضر به ۱۲۳ فیدر بدون برق کاهش یافته است.

نگرانی ریاض از واکنش اوپک
و متحدانش به «کرونا»

برخی منابع اعلام کردند که طولانی شدن پرهزینه واکنش اوپک و متحدانش به ویروس کرونا سبب نگرانی عربستان شده است.به گزارش رویترز، برخی منابع مطلع از سیاست‌گذاری عربستان اعلام کردند که این کشور خواهان این است که تولیدکنندگان جهانی نفت با کاهش سریع تولید موافقت کنند، زیرا ویروس کرونا به تقاضا آسیب زده است، عربستان باور دارد که تأخیر در واکنش در گذشته سبب افت شدید قیمت نفت شده است.عربستان در حال تلاش است اعضای اوپک و متحدانش به رهبری روسیه را قانع کند تولید خود را زودتر کاهش دهند و آن را به تأخیر نیندازند.

آمادگی سازندگان داخلی
برای تولید سالانه ۷۰۰ هزار مخزن سی ان جی

عضو شورای تولیدکنندگان مخازن سی ان جی از آغاز طرح ملی دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو ناوگان حمل و نقل عمومی باری و مسافری خبر داد.به گزارش مهر، نوید خاصه، عضو شورای تولیدکنندگان مخازن سی ان جی از آغاز طرح ملی دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو ناوگان حمل و نقل عمومی باری و مسافری خبر داد و اعلام کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد این طرح با حمایت ویژه وزارت نفت و ظرف مدت دو سال به اجرا درخواهد آمد.وی همزمان با مراسم آغاز این طرح ضمن اعلام این خبر افزود: در شرایط فعلی سازندگان داخلی مخارن سی ان جی از آمادگی لازم برای تولید سالانه ۷۰۰ هزار مخزن جهت نصب بر روی خودروهای مشمول این طرح برخوردار هستند و حتی با فعال سازی ظرفیت‌های جدید ظرف مدت زمان کوتاهی امکان تولید سالانه ۹۰۰ هزار مخزن سی ان جی در کشور فراهم خواهد شد.

گاز رسانی در کشور به صورت پایدار
ادامه دارد

مدیر هماهنگی امور گاز رسانی شرکت ملی گاز کشور گفت: علرغم برف سنگین و سرمای پایدار در استان شمالی غربی و مرکزی گاز رسانی بدون قطعی در شبکه ادامه دارد.به گزارش میزان، غلامرضا مشایخی با اشاره به موج جدید سرما در کشور اظهار کرد: با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی مبنی بر ورود موج جدید سرما به مناطق جنوب غربی کشور تمهیدات لازم برای عبور از این شرایط جوی در نظر گرفته شده است.وی افزود: یک میلیون و هشتاد هزار مشترک در استان گیلان در بخش شهری و روستایی مصرف کننده گاز هستند و با وجود برف سنگین به دنبال ارائه گاز به صورت پایدار هستیم و تمام مسیر‌ها به سمت ایستگاه‌ها و ادارات گاز دایر و تمام ایستگاه های گاز در مدار آماده سرویس دهی هستند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت هشدار داد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در بحث مترو، قراردادی ۲.۲ میلیارد دلاری با مترو تهران و ۸ کلانشهر داریم که پیشرفت خوبی نیز داشته است.

به گزارش وزارت نفت، محسن دلاویز، با بیان اینکه مصرف انرژی کشور سه برابر میزان متوسط مصرف در جهان و پنج برابر مصرف در کشورهای پیشرفته است، اظهار کرد: باید نخست نگاهی به جایگاه خود در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشیم و در عین حال به موضوع مصرف‌زدگی در کشور بپردازیم.

دلاویز، مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مصارف خانگی را پدیده‌ای نادر در دنیا برشمرد و گفت: از این میزان، دست‌کم ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن می‌تواند صرفه‌جویی و وارد چرخه تولید شود که این کار سرانجام ارزش افزوده برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی درخصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأکید کرد و گفت: تحقق این مهم تنها با آموزش، آن هم از سنین کودکی قابل دستیابی است؛ این بدین معناست که حتی بانوان خانه‌دار و گروه‌های مرجع جامعه مانند خانواده می‌توانند نسل‌های آینده این کشور را پرورش دهند که از ارزش این سرمایه ملی محافظت کنند.

  • معرفی طرح‌های فعال شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه طرح‌هایی در قالب ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در این سازمان داده شده است، گفت: هم‌اکنون پنج طرح حمل‌ونقلی به ارزش ۱۳.۸ میلیارد دلار، دو طرح ساختمانی به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار و یک طرح صنعتی داریم. دلاویز به صرفه‌جویی معادل ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام در دو سال اخیر که سبب کاهش ۵۲۸ هزار تن انتشار کربن در هوا شده است اشاره کرد و گفت: اقدام خوبی که در یک سال و نیم اخیر انجام داده‌ایم این است که ماده ۱۲ را که فرصتی برای سرمایه‌گذاران است به مرحله پرداخت به سرمایه‌گذار رسانده‌ایم و با توجه به وجود مشکلات اعتباری در کشور، برای نخستین بار به بازپرداخت مترو و راه‌آهن کمک‌رسانی و برای سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه شده است.

به گفته وی، آنچه در تعهد شرکت ملی نفت ایران بوده تمام و کمال انجام شده است. ما سالانه تقریباً معادل ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام تنها در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌کنیم و با وجود این در بحث نوسازی کامیون‌ها، تاکنون حدود ۳ هزار کامیون نوسازی شده است و افزون بر این، طرح‌هایی کارآمد مانند گازسوز کردن تاکسی‌ها و برقی کردن اتوبوس‌ها را داریم.

  • نیازمند تحول در صنعت خودرو هستیم

دلاویز ادامه داد: اما اینها به تنهایی کافی نیست و ما باید بخشی از این صرفه‌جویی را در حوزه خودرو نیز داشته باشیم. اینکه ما همچنان خودرویی تولید می‌کنیم که ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند، در حالی که متوسط مصرف جهانی ۵.۴ است، این مابه‌التفاوت از سرمایه کشور برداشته می‌شود و سرانجام به آلودگی زیست‌محیطی نیز می‌انجامد، بنابراین باید در صنعت خودرو تحول ایجاد کنیم و این موضوع نیازمند همدلی و همکاری است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران به‌طور جدی کار خود را انجام داده است و حتی در بسیاری از موارد از آن فراتر نیز رفته است، گفت: ما در بحث مترو، قراردادی ۲.۲ میلیارد دلاری با مترو تهران و ۸ کلانشهر داریم که پیشرفت خوبی نیز داشته است و وزیر نفت نسبت به کمک‌رسانی و تسهیل این کار همواره پیگیر هستند. دلاویز افزود: این طرح به مرحله‌ای رسیده است که بازپرداخت آن به مبلغ ۱۲ میلیون دلار به‌زودی
انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: قراردادی به سقف ۷.۵ میلیون دلار با راه‌آهن داریم که در نتیجه آن امسال برای نخستین بار ۹۸۲ واگن به ناوگان باری و حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود و ۱۸ میلیارد تومان در قالب ماده ۱۲ کمک به راه‌آهن کمک می‌شود.

دلاویز با تأکید بر دو بال توسعه و مصرف در کشور، عنوان کرد: می‌توانیم با کنترل مصرف انرژی جای خالی سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های توسعه‌ای را به حداقل برسانیم که در حقیقت این خود به نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

  • بهینه مصرف کردن نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی خواستار جدی گرفتن موضوع مصرف انرژی شد و گفت: بحث ما کم مصرف کردن نیست، بلکه بهینه مصرف کردن است که این خود نیازمند فرهنگ‌سازی است.

دلاویز گفت: ما در بحث مصرف خانگی و تجاری که بیشترین میزان را به خود اختصاص می‌دهد، در مجموع معادل ۴۷۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم و به‌راحتی می‌توان ۳۰ درصد در مصرف خانگی صرفه‌جویی کرد که عدد بزرگی است.

وی افزود: بر اساس طرح‌های ماده ۱۲، قرار است مباحث مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی در کتب درسی گنجانده شود و در این راستا سازمان آموزش و پرورش هم استقبال کرده است و امیدواریم این اقدام ارزشمند گامی کارآمد در راستای فرهنگ‌سازی باشد. این مقام مسئول اظهار کرد: با شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن همفکری انجام شده است و طرحی را به شورای اقتصاد ارائه دادیم که براساس آن، برای ساختمان‌های جدید کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی اتفاقاتی خوب رخ خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ثبت نهایی شرکت تعاونی توسعه کشاورزی با هدف رفع موانع و مشکلات و تامین متمرکز نیازهای تولیدکنندگان بذور اصلاح شده خبر داد.به گزارش سازمان تعاون روستایی، حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد شرکت تعاونی توسعه کشاورزی گفت: بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه یکی از دستاوردهای راهبردی و بسیار مهم دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونیها ، تشکیل شرکت تعاونی توسعه کشاورزی تخصصی بذر پایتخت است که با عضویت بیش از پنجاه عضو اتحادیه شرکت تولید کننده پس از دو سال کوشش به مرحله ثبت نهایی رسید.شیرزاد هدف از تشکیل این شرکت را رفع موانع و مشکلات و تأمین متمرکز نیازهای تولیدکنندگان بذور اصلاح شده شبکه تحت پوشش عنوان کرد و افزود: تشکیل این شرکت منجر به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد اعضاء (اتحادیه ها/ شرکت ها) می گردد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تمام ریزمغذی‌های وارداتی صنعت دام و طیور حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد اما از آنجایی که از اجزای اصلی جیره دام و طیور محسوب می‌شوند، اگر کمبودی در واردات آن ایجاد شود، باعث ایجاد اختلال در تولید داخل می‌شود، بنابراین خود اتکایی در تولید این آنزیم‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.به گزارش ایانا، مرتضی رضایی تصریح کرد: نقش آنزیم‌ها و ریزمغذی‌ها در جیره طیور و گاوهای شیری پرتولید این است که قسمتی از فسفری که وارد جیره طیور می‌شود برای پرندگان قابل هضم نیست و غیرقابل استفاده دفع می‌شود، بنابراین برای جذب این فسفر در بدن طیور، آنزیم فیتاز استفاده می‌شود.وی افزود: مقدار بالایی از آنزیم فیتاز موجود در کشور، وارداتی بود که با افتتاح کارخانه‌ تولید آنزیم و ریزمغدی بن دا در دهه فجر، امیدواریم نیازمان به واردات به طور کامل برطرف شود.

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه مبل سازان ادعا کرد:

 

گروه اصناف: رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان گفت: بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده مبل به پارچه‌های روی آن اختصاص پیدا می‌کند که نظارت کافی بر فروش آن وجود ندارد.

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: صنعت چوب و مبلمان یکی از صنایع سبک و زود بازده کشور محسوب می‌شود که ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین اهمیت خاص و ویژه‌ای برای بخش اقتصادی دارد.

او با تأکید بر اهمیت توجه مناسب به این صنعت گفت: واحد‌های تولیدی کشور ما با ظرفیت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند در حالی که گسترش صادرات می‌تواند باعث به کارگیری ظرفیت‌های فوق شود.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان درباره میزان صادرات این صنعت تصریح کرد: به هیچ عنوان آمار قابل قبولی در زمینه صادرات نداریم. ارقامی مثل ۲۰ میلیون دلار یا ۲۵ میلیون دلار را نمی‌توان نتیجه صادرات یک صنف دانست پس باید گسترش مناسبی در این حوزه داشته باشیم. او ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا ۵ سال آینده آمار صادرات این صنعت را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم؛ در کشور‌های همسایه حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت وجود دارد و بازار‌هایی مثل عراق، سوریه، گرجستان، ارمنستان و کشور‌هایی از این قبیل می‌تواند بازار خوبی برای صنعت مبلمان در کشور ما باشد. عباسی تأکید کرد: بنا شده است تا کارگروه صادراتی در اتاق اصناف تهران راه اندازی شده و بازار‌های هدف را تحت پوشش قرار دهد تا شاهد گسترش صادرات واحد‌های تولیدی مختلف از جمله صنف مبل سازان و درودگران کشور باشیم.

عباسی با اشاره به وجود مشکلاتی مثل مالیات ادامه داد: بنا بود تا مطابق قانون خریدار محصول نهایی درصدی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، اما متأسفانه ساماندهی نامناسب در این حوزه مشکلات بسیاری را به وجود آورد به طوری که یک تولید کننده برای تولید مبل چند بار مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازد. بنگاه‌های کوچک و متوسط اغلب اطلاعات کافی برای ارزیابی مناسب در حوزه‌های مالی را ندارند و گاهی مجبور به پرداخت مالیات سنگین می‌شوند که در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصول و مشکلات اقتصادی در کشور را به همراه دارد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان با تأکید بر اهمیت توجه به افراد ذی نفع در قانون گذاری افزود: برای رفع موانع تولید اقدامات مناسبی انجام شده است. کمیسیون‌های لازم تشکیل شده و بخش‌های مختلف مطابق برنامه ریزی پیگیری می‌شود. هماهنگی لازم با مسئولان انجام شده و به زودی می‌توانیم شاهد آثار تلاش‌ها باشیم. او درباره قیمت محصولات این صنف برای مردم کشور اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام شده کالا است وی ادامه داد و گفت، نظارت کافی بر قیمت گذاری و فروش این محصول وجود ندارد به طوری که حتی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.

عباسی افزود: تصمیم گیری افراد غیرمتخصص در حوزه‌های مختلف صنعتی گاهی مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد در حالی که حضور در مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان ادامه داد: از طرفی حدود ۲ سال است که در نقاط مختلف کشور نمایشگاه‌هایی با عنوان فروش مبلمان برگزار می‌شود که گاهی حتی با حضور افرادی بدون شناسه صنفی همراه می‌شود و در نهایت فروش مبل با قیمت نامعقول را به همراه دارد که آسیب‌هایی در بازار فروش این صنف ایجاد می‌کند. او تصریح کرد: نمایشگاهی در نهایت باید منجر به گسترش صادرات در کشور شود و با تبادل دانش و تکنولوژی بین واحد‌های تولیدی همراه باشد، اما اگر بنا باشد نمایشگاهی برای فروش به شهروندان راه اندازی شود ماهیت خود را از دست داده است. عباسی گفت: کالا‌های تولید شده در داخل کشور در سه فاز مبلمان کلاسیک، مدرن و مبلمان صفحه‌ای قابلیت رقابت با مبلمان تولید شده در کشور‌های خارجی را دارد و تولید کنندگان ما آمادگی لازم برای حضور در بازار‌های جهانی را دارد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: تدابیر ویژه ای برای آرامش بخشی به بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم در این ایام پیش بینی شده که برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه های فروش فوق العاده در تهران و سایر استان‌ها از آن جمله است به گزارش تسنیم، محمدرضا کلامی با تاکید بر اینکه برنامه فروش فوق العاده در اکثر استان‌ها مصوب شده است، تاکید کرد: عرضه کالاها با تخفیف مناسب در این نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فروش فوق العاده صورت می گیرد و برآوردها حکایت از آن دارد که تا کنون برنامه ویژه برگزاری 37 نمایشگاه در سراسر کشور تدوین شده است .وی درباره زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها توضیح داد: تاریخ برگزاری نمایشگاهها بسته به استان از 10 لغایت 25 اسفند ماه متفاوت خواهد بود و در تهران از نیمه اسفندماه آغاز خواهد شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از نوسان مجدد قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۳ تا ۸۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.علی اصغر ملکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: در هفته گذشته قیمت گوشت گوساله و در این هفته گوشت گوسفندی با افزایش قیمت در بازار روبرو شده است.ملکی درباره آخرین وضعیت قاچاق دام بیان کرد: مرز بانه به میزان قابل توجهی در حال خروج است که همین موضوع اثر خود را در بازار نشان داده و موجب شده قیمت گوشت ۲ تا ۳ هزار تومان بالاتر رود.وی از افزایش ۳ هزار تومانی قیمت دام‌ در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو دام با نرخ ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود.