پیشرفت آبرسانی بندر شهید بهشتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه آبرسانی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با پیشرفت ۸۵ درصدی در دست ساخت است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی درباره پروژه آبرسانی بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار کرد: اجرای پروژه آبرسانی به فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در قالب پروژه احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی این بندر در دستور کار قرار گرفته است. وی برآورد اولیه برای اجرای این پروژه را ۳۱,۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تامین آب شرب و مصرفی مورد نیاز سرمایه گذاران، اسکله ها، شناورها، احداث سیستم آتشنشانی و شبکه اطفای حریق طرح توسعه بندر شهید بهشتی از اهداف اجرای این پروژه است.

 

ضوابط شهرسازی برای معلولان

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رییس سازمان بهزیستی، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را اعلام کرد. در نامه فرزانه صادق مالواجرد خطاب به قبادی‌دانا آمده است: « ... شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در چارچوب مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر رعایت مواد ۲، ۳، ۴، ۵ این قانون، همچنین پیرو بند ۶ مصوبه مورخ ۲۲ آذرماه ۱۳۷۸ شورای‌عالی در خصوص ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت، در جلسه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۹۸ خود، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با بازنگری مصوبه یادشده و پیوست آن را (به شرح مندرج در نامه) تصویب کرد».

 

ساخت دستگاه تهیه بتن در کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از انعقادقرارداد پژوهشی طراحی و ساخت دستگاه آب مغناطیسی خورشیدی برای تهیه بتن با دانشگاه آزاداسلامی کهنوج خبرداد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، محمدساردویی بیان کرد: با توجه به توانمندی جوانان منطقه جنوب کرمان و همچنین ارتباط موثر بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی تفاهم نامه پژوهش طراحی و ساخت دستگاه آب مغناطیسی خورشیدی برای تهیه بتن با دانشگاه آزاداسلامی کهنوج منعقد شده است. وی اظهار داشت: مدت انجام مراحل این پژوهش از تاریخ تصویب به مدت شش ماه تعیین شده است

عبور آزمایشی از منطقه یک
آزادراه تهران-شمال

عبور آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال با دستور رییس جمهور از ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روز جمعه گذشته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سخنرانی مراسم ۲۲ بهمن‌ماه تهران با اشاره به وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: به وزارت راه دستور می‌دهم که از فردا در جاده عظیم تهران – شمال که تکمیل شده است رفت و آمد آزمایشی را برقرار کند و جاده را به روی مردم باز کند و ان‌شاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که از افتخارات مهندسی ایران است افتتاح خواهد شد.

دیروز بیست و سوم بهمن‌ ماه ساعت ۱۲ ظهر عبور آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این رابطه اظهار داشت: بر اساس دستور اسلامی باید تا ۳۰ بهمن ماه تمامی تجهیزات و ماشین آلات شرکت های پیمانکاری با اتمام کار خود از پروژه خارج شوند و مسیر برای افتتاح رسمی آماد شود.

انجام ۵ هزار و ۲۲۰ پرواز در دی ماه

سازمان هواپیمای کشوری عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهاي داخلی فرودگاه مهرآباد در دی‌ماه را منتشر کرد که بر اساس آن شرکت ایران ایر با ۹۰۷ پرواز بیشترین تعداد پروازها را به خود اختصاص داده است. شرکت هواپیمایی زاگرس نیز با ۵۷ درصد تاخیر بیشترین میزان تاخیرها را داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در دی‌ ماه سال جاری از مجموع ۱۶ ایرلاین داخلی ۵ هزار و ۲۲۰ پرواز انجام گرفته که ۲ هزار و ۴۰۹ پرواز آن یعنی نیمی از پروازها تقریباً با تأخیر انجام شده است.

بر این اساس ایران‌ایر در این ماه بیشترین تعداد پروازها را با انجام ۹۰۷ پرواز داشته که از این تعداد، ۴۹۶ پرواز با تأخیر انجام شده است. همچین شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۵۸ پرواز در رتبه دوم بیشترین تعداد پروازها قرار گرفته که از این تعداد۳۱۴ پرواز به موقع و ۳۴۴ پرواز آن با تأخیر همراه بوده است.همچنین شرکت ماهان نیز با ۶۴۸ پرواز رتبه سوم بیشترین پروازها را به خود اختصاص داد که از این تعداد ۴۰۱ پرواز به موقع و ۲۴۷ پرواز تاخیر داشته است.

اسلامی با اشاره به خط آهن محور جنوب به طول ۲۹۰ کیلومتر مطرح کرد :

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: پروژه ریلی خط آهن محور جنوب به طول ۲۹۰ کیلومتر یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور به لحاظ سختی کار است و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با فراهم کردن آن امیدواریم کار در زمانبندی مورد نظر دنبال شود.

محمد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب، این خط هم اکنون می‌تواند با حداکثر استعدادی که دارد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افزایش سرعت قطارها در آن محقق می‌شود. وزیر راه و شهرسازی درخصوص پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب به طول ۲۹۰ کیلومتر با اشاره به کار مهم انجام شده و تاکید ویژه‌ای که روی این نوع فعالیت‌ها وجود دارد، اظهار داشت:‌ باید از سرمایه‌های موجود به بهترین شکل نگهداری و با گسترش و ارتقا دادن آن راندمان و ایمنی افزایش یابد. وی افزود: وقتی زیرساخت و روسازی در راه‌آهن دچار فرسودگی می‌شود، ایمنی سیر و حرکت قطار را به خطر انداخته و سرعت پایین می‌آید. مساله‌ای که باعث شده بود در گذشته شاهد خروج قطار از ریل باشیم.

وی ادامه داد: با بازسازی خط آهن محور جنوب که یک کار مهم و با ارزش بود، این خط هم اکنون می‌تواند با حداکثر استعدادی که دارد مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی از این موارد رسیدن حرکت قطارها به سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر است که قوس‌های افقی این امکان را فراهم می‌کند. به این ترتیب قطارها بدون اتلاف وقت و ایمنی بالاتر می‌توانند حرکت داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از همه مدیران، پرسنل، پیمانکاران و دیگر دست‌اندرکاران دخیل در این پروژه در ادامه با اشاره به بحث اتصال راه‌آهن به خرم‌آباد تصریح کرد: در جلسه‌ای که چند روز پیش در استانداری لرستان با حضور استاندار در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان برگزار شد، خوشبختانه موانع درخصوص بحث اتصال راه‌آهن به خرم‌آباد برطرف شده است.

وی ادامه داد: با مصوبه شورایعالی فنی و پیگیری‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشکلاتی که پیمانکار داشت برطرف و با آغاز مجدد کار متعهد شدند که با افزایش سرعت این پروژه گسترش یابد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: این پروژه ریلی یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور به لحاظ سختی کار است و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با فراهم کردن آن امیدواریم کار در زمانبندی مورد نظر دنبال شود. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اتصال راه‌آهن درود به خرم‌آباد اظهار داشت: اتصال راه‌آهن درود به خرم آباد و بعد از آن مطالعات در مسیر اندیمشک موضوع بسیار مهمی در تحقق رساندن ظرفیت جابه‌جایی بار به ۱۰۰ میلیون تن در سال است. وی افزود: یکی از کریدورهای بار بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر است که به دنبال اتصال آن به کشور عراق هستیم. هم اکنون ظرفیت این خط ۵۷.۷ میلیون تن است که طبیعی خواهد بود برای گسترش نیاز به ظرفیت دارد و قطعا این یکی از الزامات ترانزیتی است.

  • تقدیر از تلاش همکاران‌

در همین رابطه مدیرعامل شرکت راه‌آهن درخصوص پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب اظهار داشت: در راه‌آهن منطقه لرستان و با پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب در منطقه لرستان و زاگرس به طول ۲۹۰ کیلومتر شاهد یک تلاش و افتخار بزرگ از سوی همکاران‌مان بوده‌ایم که قابل قدردانی و تشکر است. وی افزود: راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۳۵ روسازی خط آهن محور جنوب اصلاح شد که بعد از آن هیچگونه اتفاق و عملیاتی روی این محور انجام نگرفت.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در این دولت از سال ۱۳۹۲ تا امسال که عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب به پایان رسید، کل خط برداشته شده و زیرسازی و روسازی راه‌آهن این منطقه احداث شد. این مساله در حالی رخ داد که این راه‌آهن یک خط راه‌آهن گرم بود و کار با مسدودی‌های کوتاه و در شرایط بسیار دشوار و سخت انجام گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که این خط آهن و منطقه‌ای که در آن قرار دارد دانشگاه راه‌آهن به حساب آمده و به خاطر ابنیه موجود در آن شرایط خاصی دارد، اظهار داشت:‌ با انجام ۲۹۰ کیلومتر بازسازی اساسی و نوسازی در این محور شاهد افزایش سرعت و ارتقاء ایمنی در آن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ظرفیت این محور ۵.۷ میلیون تن است که در حال حاضر ۵.۲ میلیون تن از آن عبور می‌کند اما تقاضای موجود در آن ۷.۹ میلیون تن بوده که قابل افزایش است. وی ادامه داد: همان‌طور که مقام عالی وزارت تاکید دارند واریانت دورود – خرم‌آباد و اندیمشک می‌تواند به رفع گلوگاه ظرفیتی این محور که یک منطقه استراتژیک است، کمک کند. در ارتباط با پایانه‌های لجستیکی و پارک لجستیک در اندیمشک و این منطقه، آمادگی لازم جهت افزایش ظرفیت وجود دارد که در صورت نیاز و اعلام از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام می‌گیرد.