انتصاب سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی، علی‌اکبر رضایی را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب کرد. به گزارش شاتا، در حکم رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است:« انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای و ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موجود، تعامل سازنده با رسانه‌های گروهی و مجازی به عنوان تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی و همگام با سیاست‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت به منظور افزایش همگرایی و هم‌افزایی در راستای تحقق اهداف، سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های تعیین‌شده و انعکاس به موقع و هوشمند عملکرد و اقدامات اجرایی وزارتخانه و سازمان‌های تابعه و همچنین تحکیم و تقویت حوزه ارتباطات و اطلاعات با بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌ها تلاش نمائید».

 

پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تا پایان هفته

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، از قول خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در این صورت، تولیدات قطعات خودرو از سال ۹۹ بهبود خواهد یافت. مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پرداخت مطالبات قطعه‌سازان گفت: مطالبات قطعه‌سازان از محل ۵ هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی اختصاص داده است، تا پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد و بخش عمده‌ای از تحقق این اعداد و ارقام، به دلیل دوندگی‌های صورت گرفته از سوی انجمن و با حمایت و همکاری خودروسازان است که بر این اساس، کل تسهیلات قابل پرداخت در نظر گرفته شده برای این بخش پرداخت خواهد شد.

 

نحوه اخذ مالیات تجار و واردکنندگان

معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات واردکنندگان کالا در سال ۹۷ را تعیین کرد. به گزارش مهر، در نامه محمد مسیحی آمده است: ... به منظور تعیین بهای تمام شده کالاهای وارداتی جهت محاسبه و یا کنترل بهای فروش کالاهای مذکور، می‌بایست با ملحوظ نظر قرار دادن مفاد بخشنامه‌های شماره 524/93/200 مورخ 22/06/1393 و شماره 172/97/200 مورخ 22/12/1397 در مواردی که وارد کنندگان با استفاده از نرخ ارز رسمی و با نرخ ارز بازار ثانویه (سامانه نیما) اقدام به واردات کالا نموده و حسب الزام مراجع ذیربط مکلف به فروش کالاهای مزبور به نرخ مصوب می‌باشند، نرخ مصوب فروش کالاهای مشمول قیمت گذاری را ملاک عمل برای تعیین درآمد مشمول مالیات وارد کنندگان کالا قرار دهند.

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: شیوع ویروس کرونا آثاری را بر حوزه‌های اقتصادی کشور خواهد داشت که لازم است با بررسی دقیق آن و اتخاذ راه‌کارهای مناسب تبعات منفی آن را کاهش داد.

به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر حوزه‌های اقتصادی پرداخته و آورده است: اقتصاد ایران در حالی با معضل کرونا مواجه شده که متغیرهای اقتصاد کلان وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دادند. براساس اعلام مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در ۹ماهه نخست سال ۱۳۹۸، در حدود منفی ۷.۶ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز تقریباً صفر بوده است. همچنین، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در پایان بهمن ماه ۲۵ درصد بوده است. از سوی دیگر دولت به لحاظ منابع در تنگنا قرار دارد و کسری بودجه دولت یکی از معضلات مهم اقتصاد ایران برای سال ۱۳۹۹ است.

  • حوزه بازرگانی

در حوزه بازرگانی و توزیع کالاها و خدمات نیز رخدادها و شرایط زیر پیش‌بینی می‌شود: ۱. هراس مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی در کشورهای منطقه و کاهش صادرات کشور و بستن مرزهای زمینی توسط کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و ترکیه و مرزهای هوایی به ویژه ترکیه، گرجستان و امارات به بهانه کرونا.

۲. تنظیم بازار اقلام و داروهای بهداشتی برای درمان و پیشگیری از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دست، قرص‌های تقویت ایمنی بدن، انواع ویتامین‌ها و... به خوبی انجام نگرفته است. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از سه هفته از اعلام شیوع این ویروس در کشور، هنوز ستاد تنظیم بازار نتوانسته است بازار این محصولات را به نحو مطلوب تنظیم نماید و عده‌ای با احتکار و عدم عرضه به سودهای کلانی دست یافته‌اند.

۳. احتمال افزایش قاچاق برخی کالاهای اساسی و لوازم بهداشتی با توجه به سیاست برخی از کشورهای همسایه در افزایش ذخیره‌سازی از طرفی و سیاست‌های ارزی از طرف دیگر.

  • حوزه ارزی

ویروس کرونا از کانال‌های مختلف می‌تواند بر بازار ارز اثر بگذارد: ۱. کاهش قیمت نفت: با توجه به شیوع کرونا در اکثر اقتصادهای بزرگ جهان و چشم‌انداز منفی اقتصاد دنیا که در کاهش شدید و کم‌سابقه شاخص بورس‌های بین‌المللی و کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت نمایان شده است (البته منازعات میان صادرکنندگان نفت هم در این کاهش شدید مؤثر بوده است)، ممکن است محدودیت‌های ارزی کشور بیش از گذشته شود.

۲. با توجه به کاهش شدید شاخص بورس‌های جهانی و قیمت نفت، قیمت محصولات خام و مواد اولیه که بخش عمده صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌دهد نیز کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه سهم مواد خام و اولیه در صادرات غیرنفتی ما زیاد و برعکس سهم واردات این نوع مواد کم است و با فرض این که تعدیل کاهشی قیمت کالاهای نهایی کمتر از قیمت کالاها و مواد اولیه است، توازن صادرات غیرنفتی و واردات کشور به ضرر طرف صادرات به هم خواهد خورد.

۳. با توجه به شیوع کرونا در ایران و احساس خطر کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و ترکیه و محدود کردن صادرات ایران به کشورشان، ایجاد منابع ارزی از کانال صادرات غیرنفتی برای کشور ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.

۴. کرونا به واسطه ایجاد محدودیت در مسافرت‌های خارجی منجر به کاهش تقاضای ارز شب عید ناشی از کاهش سفرهای خارجی شده است.

  • حوزه بازار سرمایه

در حالت کلی اثرات ویروس کرونا بر بازار سرمایه را می‌توان در دو بُعد مدنظر قرار داد: ۱. ابعادی که پارامترهای اقتصادی و مالی بنگاه‌های موجود در بازار سهام را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مانند فروش، تولید و سودآوری بنگاه‌ها،

۲. ابعاد مربوط به معاملات سهام بنگاه‌ها در بازار سرمایه. به منظور بررسی دقیق آثار ویروس کرونا بر بازار سرمایه لازم است به این نکته دقت شود که ماندگاری این ویروس در کشور و کشورهای همسایه به چه میزان است. چنانچه این ویروس ماندگاری کمی داشته باشد؛ می‌توان اثرات مالی و اقتصادی این ویروس را به عنوان یک شوک اقتصادی یا ریسک در نظر گرفت که ماندگاری اندکی در بازار سرمایه خواهد داشت. به بیانی دیگر؛ اثر این ویروس بر بازار سرمایه شامل بُعد دوم اثرات ـ که همان هیجانی یا احساسی معامله کردن افراد است ـ می‌شود که سبب کاهش شاخص به طور موقت خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که با غلبه بر این ویروس؛ بازار بتواند مسیر طبیعی خود را طی کند. چنانچه این ویروس ماندگاری زیادی در کشور داشته باشد؛ اثرات آن علاوه بر بُعد دوم؛ بُعد اول را نیز شامل می‌شود. به بیانی دیگر؛ با پایداری ویروس کرونا پارامترهای اصلی تعیین ارزش قیمت سهام که همان جریان نقدی آتی بنگاه‌ها و سودآوریشان است؛ تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بُعد اول شامل موارد زیر است: ۱. کاهش و توقف صادرات محصولات به دلیل بسته شدن مرزها یا ممنوعیت واردات از سایر کشورها که به کاهش تولید، فروش و درآمد می‌انجامد. ۲. کاهش تولید محصولات به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه از سایر بنگاه‌ها.

۳. کاهش تولید محصولات به دلیل کاهش نیروی انسانی (کاهش شیفت کاری و یا تعطیلی موقت کارخانه‌ها).

پدیده‌های فوق می‌تواند منجر به کاهش تولید، درآمد، سود شرکت‌ها و در نهایت به کاهش ارزش قیمت سهام در بازار و کاهش شاخص بازار سرمایه بینجامد. البته در صنایع دارویی و مواد خوراکی که صنایعی مهم در بازار سرمایه هستند؛ شیوع این ویروس اثرات متفاوتی خواهد داشت. مثلا در شرکت‌های دارویی که صنعت مهمی در بازار سرمایه محسوب می‌شوند؛ افزایش فروش محصولات به دلیل افزایش تقاضای بازار ایجاد خواهد شد که این مهم به افزایش درآمد و سودآوری خواهد انجامید. همچنین در شرکت‌های مواد خوراکی نیز به سه دلیل افزایش تقاضای محصولات وجود خواهد داشت:

۱. در بین مردم این دید وجود دارد که محصولات کارخانه‌ای پاک‌تر از محصولاتی است که به طور فله‌ای و غیراستاندارد عرضه می‌شود.

۲. ممکن است عده‌ای از مردم به‌دلیل ترس از شیوع بیماری؛ این برداشت را داشته باشند که شهرها قرنطینه شود و دسترسی و عرضه محصولات با اخلال مواجه گردد.

۳. این برداشت در برخی افراد وجود دارد که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری؛ کارخانه‌ها و شرکت‌ها شیفت‌های کاری را کاهش می‌دهند که به کاهش تولید محصولات سالم و بهداشتی و کمیاب شدن آن خواهد انجامید. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که رشد صنایع دارویی و غذایی در بازار سرمایه بتواند مقداری از کاهش شاخص بازار را جبران کند

  • حوزه کسب و کارهای خُرد و گردشگری

۱. کاهش خرید مردم از کسب و کارهای خُرد، اعم از تولیدی و خدماتی به ویژه در فصل خرید شب عید که حیات چهار میلیون واحد صنفی و صدها هزار واحد تولیدی کوچک و خُرد وابسته به آن است. با ادامه این روند و تعلیق قراردادهای کاری، ممکن است کسب و کارهای زیادی به ویژه کسب وکارهای خُرد و کوچک تعطیل شده و بیکاری بیش از پیش افزایش یابد.

۲. کسب و کارهای حوزه گردشگری داخلی و خارجی (توریسم ورودی) که یکی از موتورهای اشتغال و رشد در دوران تحریم محسوب می‌شوند، عملا تعطیل شده و چرخ این صنعت اشتغالزا نیز متوقف می‌شود و واحدها و فعالیت‌های فراوانی در زنجیره وابسته به آن (از جمله هتل، حمل و نقل، بالادستی‌ها و پایین‌دستی‌های صنعت غذا و...) آسیب‌دیده و کارکنان آنها ممکن است کار خود را از دست بدهند.

۳. در سنت بازار ایران، اسفندماه هم زمان فروش است و هم تسویه چک‌ها؛ با توجه به روند شیوع بیماری و لزوم تشدید محدودیت‌های تردد و سفر و...، پیش‌بینی می‌شود زنجیره‌ای از پاس نشدن چک‌ها ایجاد و کثیری از تجار و صاحبان حرف دچار مشکلات
حاد شوند.

پاسخ سازمان بنادر به وزارت صمت؛

سازمان بنادر و دریانوردی در نامه ای به مطالب منتشر شده در فضای عمومی کشور توسط قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی پاسخ داده و اعلام کرده است که طبق قانون؛ این سازمان هیچگونه دخل و تصرفی در نوع و ماهیت کالاهای وارده و صادره و خروج آنها ندارد.

در پی انتشار عمومی نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اعلام 48 ساعته فهرست مقادیر اقلام «محصولات بهداشتی، الکل، آب ژاول و مواد ضد عفونی کننده، ماسک، دستکش و روپوش محافظ پرستاری» اعم از صادراتی و وارداتی به تفکیک صاحب کالا، نوع و میزان کالا؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی نامه ای به اظهارات قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، پاسخ داد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در بخشی از این نامه آمده است: «از آنجا که ورود کالا به بنادر کشور براساس اظهارنامه اجمالی (مانیفست) صورت می پذیرد و معمولا نوع و ماهیت کالا بدون ذکر مشخصات آن در اسناد تسلیمی درج می گردد، به همین منظور و حسب هماهنگی به عمل آمده مدیرکل امور بندری سازمان بنادر با معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، کدکالایی(HS) 9 ردیف کالای هدف مربوط به اقلام مقابله با ویروس کرونا به این سازمان اعلام که به صورت روزانه، آمار مربوط به کالا و کانتینرهای موجود در اماکن بندری؛ احصاء و برای معاون گمرک ایران ارسال می گردد.

محمد راستاد در این نامه اشاره کرده است که 21 اسفند ماه سال جاری، معاون فنی و امور گمرک ایران طی نامه ای خطاب به قائم مقام وزیر صمت از همکاری دستگاه های ذیربط در این رابطه تقدیر کرده است.

در ادامه این نامه اشاره شده است که بنادر بازرگانی کشور؛ مناطق ویژه اقتصادی محسوب می شوند، فلذا اسناد؛ به نام آورنده کالا (خط کشتیرانی) ثبت می گردد. نقش بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا بوده و در این زمینه همکاری لازم توسط این سازمان با گمرک ایران در اعلام کالاهای مذکور و مشخصات آن صورت می گیرد که ضرورت دارد گمرک ایران و سایر دستگاه های ذیربط هماهنگی لازم را در خصوص مشخص نمودن صاحب کالا و تسریع خروج از بنادر به عمل آورند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کرونا علاوه بر تهدیدی که برای اقتصاد و تجارت خارجی ایجاد کرد، یک فرصت ویژه و درخشان نیز برای توسعه صادرات خدمات به وجود آورد.

به نقل از وزارت صمت، حمید زادبوم با بیان اینکه ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و تجارت بین‌الملل تأثیرگذار بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: در این شرایط باید به فرصت‌های پیش آمده توجه بیشتری کنیم و صادرات را از مسیرهای جدید و خلاق‌ پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات خدمات در دنیا حدود ۶ هزار میلیارد دلار است، عنوان کرد: این فرصت می‌تواند به ما کمک کند تا سهم ایران از صادرات خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی و آی سی تی را افزایش دهیم.

زادبوم بیان کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر تحت تاثیر تحریم‌ها است و بخشی از آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توانیم با اقدامات به موقع و با همکاری دستگاه‌های ذیربط از بخش بزرگی از آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

تجارت خارجی کشور در آستانه ۸۰ میلیارد دلار

در خبری دیگر اعلام شد: حجم صادرات کشور از ابتدای سال تا بهمن ماه ۳۸ میلیارد دلار و میزان واردات آن حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

بررسی آمار منتشر شده در گمرک حاکی از آن است که در ۱۱ ماهه سال ۹۸ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ( به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن و به ارزش حدودی ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن و کاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، به ارقام ۳۲ میلیون تن و حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده که به گفته سخنگوی گمرک ایران، از این مقدار ۶۵ درصد آن کالاهای اساسی بوده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران توصیه کرد؛

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست با تولیدکنندگان نان صنعتی با اشاره به دو چالش حوزه‌ی نان صنعتی کشور، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نان برای توسعه‌ی این حوزه، تأکید کرد : باید برای ساماندهی شبکه‌ی توزیع و کاهش قیمت تمام شده‌ی نان صنعتی در کشور تلاش کنیم.

به گزارش شاتا به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف در این نشست از شبکه‌ توزیع و قیمت تمام شده‌ محصولات نان صنعتی به عنوان چالش‌های این حوزه یاد کرد و گفت: علیرغم تلاش کارخانجات و تولیدکنندگان برای توزیع، به صورت فرعی، نیازمند شبکه مناسب و مویرگی برای توزیع نان‌های صنعتی هستیم و ظرفیت خوب در مقیاس بالا، انتظارات برای توسعه را با کاهش قیمت تمام شده ایجاد می‌کند.

سیف خاطر نشان کرد: افزایش تقاضای کنونی بازار یک فرصت ایجاد کرده تا علاوه بر پاسخگویی به تقاضای مردم و رفع نیاز مصرفی نان جامعه، بتوانیم از این فرصت ایجاد شده برای توسعه‌ی نان صنعتی برنامه داشته باشیم

سرمقاله

دکتر اصغر نعمتی

مدیرمسئول

ویروس کوئید ۱۹ با سرعت روزافزونی کشور را درنوردیده و امروز تبدیل به یک معضل بزرگ اقتصادی -اجتماعی شده است. این بیماری اگرچه در غالب کشورها نیز در حال گسترش و همه‌گیری است، اما عامل مهمی که موجب زحمت دوچندان برای نظام سلامت کشور در مقایسه با سایر ملل شده شرایط تحریمی... تحمیلی و صدمات ناشی از آن می‌باشد که سلامت شهروندان را هدف قرار داده و تأمین دارو و تجهیزات درمانی برای مبتلایان را مشکل یا ناممکن نموده است. بی‌تردید مدیریت بحران در شرایط سخت کنونی کمی متفاوت از شیوهای متداول و مرسوم اداره بحران بوده و نیازمند کوششی مبتنی بر ایثار و جهاد است.

مدیریت در چنین شرایطی حکم نوعی مقاومت دارد، مقاومتی که مردم ما نمونه عملی آن را در عرصه دفاع مقدس تجربه کرده و درنهایت پیروز میدان بودند. شرایط حاضر را دربسیاری از زمینه‌ها می‌توان با مختصات دوران دفاع مقدس مقایسه کرد. در آن مقطع شاهد بودیم که رزمندگان جان‌برکف با اراده آهنین و با کم‌ترین تجهیزات برای حفظ عظمت و عزت وطن و صیانت از ناموس و مردم، حماسه‌آفرینی می‌کردند و با نثار جان و خون مطهر خویش پرچم پیروزی را بر قله‌های رفیع شجاعت و ایثار به اهتزاز درمی‌آوردند و امروز نیز در جبهه‌ای دیگر شاهد حماسی دیگر اما از همان جنس و ویژگی هستیم.

امروز پزشکان، پرستاران و همه ارکان نظام سلامت از صدر تا ذیل که با کمترین امکانات در تلاشی مثال‌زدنی و قابل‌ستایش در حال خدمت‌رسانی به بیماران گرفتار کرونا هستند در حکم همان رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌باشند. پرستاران و پزشکان افسران خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

رزمندگانی سفیدپوش که باروحیه وصف‌نشدنی امید به زندگی را در فضای آکنده از یاس بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به بیماران هدیه می‌دهند. آنانی که در اوج خستگی و زحمات جانکاه شبانه‌روزی در فضایی که بی‌شباهت به میدان مین نیست، همواره لبخند بر لب داشتند تا مبادا بیماران احساس یاس کنند. پرستارانی که برای امیدآفرینی و روحیه بخشی بیمار به ‌عنوان اصلی‌ترین عامل مقاومت در برابر ویروس چموش کرونا عاشقانه رقصیدند، پرستاری که برای حفظ روحیه همکاران خود حتی از مراسم ازدواج خود به‌عنوان زیباترین و مهیج‌ترین اتفاق زندگی چشم پوشید و مورد تقدیر رهبری قرار گرفت و بسیارصحنه‌های زیبا و آکنده از مهر و معنویت که تنها از بستر فرهنگ و آیین این مرز و بوم برمی‌خیزد.

آفرین بر شما که بار دیگر در مکتب مهرورزی و انسانیت بهترین بودید. کرونا با همه تلخی‌های آن خواهد گذشت، اما ایثار و گذشت شما رزمندگان عرصه سلامت همواره در حافظه مردم و تاریخ خواهد ماند و برگ‌های زرین زیادی از مهربانی و نوع‌دوستی از کتاب تاریخ این ملت را به خود اختصاص خواهد داد. بی‌تردید اینان فرشتگانی هستند که برای التیام بیماران دردمند آغوش گشودند، صحنه‌های زیبای را خلق کرده و برخی نیز در اوج خدمت و ایثار آسمانی شدند. ملت قدرشناس ایران به‌طور قطع هیچ‌گاه این حماسه‌آفرینی‌ها را فراموش نخواهد کرد. قهرمانان ملی که همچون رزمندگان خط مقدم رفتند تا عافیت و سلامت را به مردم هدیه دهند، آفرین بر شما.

آفرین و درود و رحمت خدا بر روح مردان وزنانی که درراه سلامت مردم سرزمین خود جان خویش را در طبق اخلاص نهاده و بذل نمودند. آفرین و درود بر دکتر محمد محمدی، دکتر محمدعلی ربیعی، دکتر رضا کوچکی نیا، دکتر سیامک دیوشلی، دکتر مصطفی صمدی، نرجس خانعلی زاده، غلامرضا وثوقی کیا، رامین عزیزی‌فر، علی شیخ مرادی و... که در میدان جهاد سلامتی، مهربانی کاشتند و غریبانه به‌سوی ملکوت پر گشودند.

درود و سلام می‌فرستیم به تمام خانواده این عزیزان و از خداوند توان تحمل این رنج و مصیبت جانکاه را مسئلت داریم. امیدواریم هرچه زودتر این بلا و نقمت تلخ و سخت هر چه زودتر از این سرزمین ریشه‌کن شده و دوباره آرامش و آسایش ارزانی مردان شریف و رنجدیده کشور شود. انشاالله...

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

روزگاران رفته در این مرز پرگهر همراه است با کامیابی ها و پیروزی ها و افتخارات بسیار. در عین حال کم نبوده اند روزهای رنج و عذاب و دشواری که آن ظفرمندی ها و شادکامی ها را در کام مردمان این دیار بسی تلخ کرده است. آنچه این روزها بر مردم سرزمینم آوار شده است از همان دست روزهای پر از درد و رنج و عذاب است که قابل شرح و...تفصیل نیست. زنده یاد قیصر امین پور در روزگاری که هنوز بسیار بهتر از امروز بود گفته بود: « شعاع درد مرا ضرب در عذاب کنید/ مگر مساحت رنج مرا حساب کنید». معلوم نبود اگر او هنوز زنده بود چه سنجه و فرمولی را برای محاسبه این همه عذاب که امروز از زمین آسمان بر ما می بارد پیشنهاد می کرد. از توضیح چیستی این رنج ها و عذاب ها می گذرم؛ اول به این دلیل که مردم و خواننده ها خود بهتر از نگارنده از آن ها با خبر هستند و دوم به این علت که در آستانه نوروزی دیگر هستیم و این ایام مجال پرداختن به امور اندوه بار و شکوه آمیز نیست. به جای آن تنها به ذکر این نکته بسنده می کنم که مردم ما تحمل سیل، زلزله، بیماری، گرانی، بیکاری و مصائب و مشکلاتی از این دست را دارند اما رنج و عذابی که از ناحیه بی صداقتی ها و تبعیض ها و هزاران وعده های بی سرانجام به آن ها می رسد برای شان بسیار سنگین و آزاردهده است و به نوعی احساس می کنند به شعور آن ها توهین می شود. این مردم شاید هیچ نگویند، لب به شکوه نگشایند و صبر پیش گیرند اما همین که با ظاهر شدن چهره بعضی مسئولان بر صفحه تلویزیون چین بر ابرو می اندازند، خود گویای همه چیز است. بگذریم؛ این روزها هم می گذرد و پرستوها، این پیک های بهار و خرمی و کامیابی باز هم با آسمان شهرهای مان بازمی گردند. امید که نوروز 99 سرآغاز و طلیعه روزهای خوش، فرخنده و خجسته برای همگان باشد و مردم برای همیشه از رنج و عذاب هرچه بیماری و اتفاق ناگوار و ناکارآمدی و بی تدبیری راحت شوند و به روزگاران آسودگی و فراوانی و فراخی دست پیدا کنند. ا
یدون باد