استاد معارف دانشگاه تشریح کرد؛

گروه اجتماعی: استاد معارف دانشگاه صنعتی شریف معتقد است ترویج ایمان و یادآوری سنت‌های الهی در این ایام که مردم درگیر ویروس کرونا هستند، می‌تواند در ایجاد آرامش و حل مشکلات بسیار راه‌گشا باشد.

به گزارش تجارت، حجت الاسلام محمد طهماسبی در گفت و گو با ایرنا ضمن بیان این مطلب به نحوه مواجهه افراد مومن با مشکلات و سختی ها اشاره کرد و گفت: رفتار و برخورد افراد مومن و کافر در مواجهه با مشکلات و بیماری ها دارای شباهت و تفاوت هایی است؛ شباهت رفتار آنان این است که هردو برای درمان آن بیماری و رفع مشکل تلاش می‌کنند و به دنبال راهکار می‌گردند و احتیاط های لازم را انجام می‌دهند.

وی در بیان تفاوت های این دو گروه با استناد به آیه ۸۰ سوره شعراء اظهار داشت: حضرت ابراهیم (ع) در محاجّه با کافران می گفت «هنگامی که مریض می‌شوم، خدا شفایم ‌می‌دهد.» یعنی یک مؤمن، هم بیماری را از خدا می‌بیند و هم شفا را درحالی که یک کافر همه چیز را معلول عوامل طبیعی می‌داند.

دستیار محتوایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: این نوع دیدگاه اثرهای فراوانی در روح و رفتار انسان مومن دارد. چون مومن اولا به خاطر احساس تکلیف، به بهترین نحو ممکن، دستورالعمل های لازم را انجام می‌دهد و حتی در شرایط نا امیدی نیز دست از تلاش و انجام وظیفه برای درمان و رفع مشکل بر نمی‌دارد.

ثانیاً مشکلات و بیماری، مؤمن را از لحاظ روحی خیلی کمتر اذیت می‌کند. زیرا همه چیز را تحت اراده خدا می‌بیند و هر مشکل و بلایی را یک امتحان به شمار می‌آورد. ثالثاً از مشکلات و بیماری پلی به سمت خدا و رشد و تعالی بیشتر می سازد. یعنی فقط برای او مشکل نیست، بلکه منافع زیادی کسب می‌کند.

طهماسبی افزود: نکته چهارم این است که انسان مومن در شرایط سخت مشکلات و بیماری ها می‌تواند فداکاری کند و به دیگران خدمت رسانی داشته باشد نه این ‌که همه چیز را برای خود بخواهد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: نکته پنجم این که مومن به خاطر دعا و مناجاتی که علاوه بر تلاش خودش انجام می‌دهد، یاری خدا شامل حالش می‌شود و طبق حکمت الهی زودتر به نتیجه می‌رسد در حالی که انسان های کافر از همه‌ این ویژگی‌ها بی بهره است. به همین دلیل ترویج ایمان و یادآوری سنت‌های الهی در این ایام، می‌تواند در آرامش مردم و کمک به حل مشکلات بسیار راه گشا باشد.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه
افتاده است.

هر سال هفته های آخر اسفند ماه حال و هوای عید را می توانستیم حس کنیم اما کرونا، این مهمان ناخوانده دیگر اجازه دورهمی های بازار دست فروشان را هم از آنها گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بازار دست‌فروشانِ عید هر ساله اتفاقی خوشایندی بود که حتی اگر قصد خرید هم نداشتی، تو را از خانه بیرون می‌کشید و دوست داشتی در هیاهوی بازارشان قدم بزنی، دست‌فروشانی که بدون داشتن مغازه‌ای شیک و بَزَک کرده، کف خیابان و پیاده‌رو‌ها محل کاسبی‌شان بود و گرمی بازار شب عیدشان را از خریدارانی جستجو می‌کردند که تا فرا رسیدن نوروز باستانی لحظه‌شماری می‌کنند، عید امسال، اما با ورود کرونا حکایت دیگری دارد...در اوضاع و احوالی که مردم از ترس کرونا در پیش گرفته‌اند و خانه‌نشینی را بر هر خرید عیدی ترجیح داده‌اند، اما «علی» دست‌فروش ملایری نگران از خالی بودن سفره شب عیدش است، فرزندش چیزی از مهمان ناخوانده نوروز نمی‌داند و منتظر است پدرش دستِ پُر به خانه برگردد، پشتِ پا به کرونا می‌زند و به امید خدا صبح از منزل بیرون می‌رود، طبق روال بازار هر ساله عید، لباس‌های رنگی رنگی را که با هزار جور قسط و قرض خریده، روی طنابی که به درخت بسته، آویزان می‌کند... علی می‌گوید « اگر هر سال در شلوغی بازار شب عید از تجمع و حتی خرید زنان و دختران خسته می‌شدم و گهگاهی آرزو می‌کردم مشتری نیاید تا استراحتی کنم، اما امسال بازارم خیلی کساد شده، دائم در فکرم که چگونه پول لباس‌هایی که خریده‌ام را جور کنم و به صاحبش برگردانم، چطور با دستِ پر به خانه بروم». حکایت دست‌فروشان نوروز که آسمان سقف مغازه‌هایشان و کف پیاده‌رو ویترین پر زرق و برقشان شده، حکایت مردمانی است که از همه چیز خود می‌گذرند تا شادی و رضایت را به هموطنان خود هدیه کنند و همه مهارت‌شان را در عین سادگی و بی‌آلایشی به کار می‌گیرند تا شاید روزی‌شان از روز قبل افزون‌تر شود و برق رضایت در چشمان خانواده‌شان بیشتر

گروه ورزش: ویروس کرونا نه تنها نگران کننده‌ترین دغدغه فعلی تمام دنیا است بلکه داغ‌ترین سوژه خبری محسوب می‌شود به طوری که یک نشریه اسپانیایی در گزارشی با اشاره به پیشگویی نوستراداموس از فصل اول حضور زیدان در مادرید در پی یافتن رابطه‌ای منطقی با شیوع کرونا برآمد.

پیشگویی‌های «میشل دونتردام» یا همان نوستراداموس برای کسانی که باور دارند، تقریبا برای همه موضوعات حجت است؛ از پیشگویی ترور جان اف کندی، بمب‌گذاری قطار مادرید و ۲ جنگ جهانی گرفته تا عملکرد ضعیف «زین‌الدین زیدان» در نخستین روزهای حضور در رئال مادرید در کسوت بازیکن در سال ۲۰۰۰؛ پیشگویی‌هایی که البته می‌توان آنها را تنها روزنامه‌وار خواند اما باور نکرد؛ بنابراین بدیهی است که او بحران ویروس کرونا را پیش‌بینی کند یا دست کم کسانی که به او باور دارند که البته تعدادشان هم کم نیست، چنین موضوعی را باور کنند.

در چند روز گذشته در رباعیات پیش‌گویانه مشهور او (چاپ شده در سال ۱۵۵۵) ۲ گریز قابل توجه و عمده در مورد شرایطی که هم اکنون در آن به سر می‌بریم، یافت شده است که البته به نظر غلط می‌رسد.

رییس پلیس امنیت تهران بزرگ از دستگیری سازندگان ویدیوی بارش بادمجان در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علی ذوالقدر با اشاره به انتشار ویدیو بارش بادمجان در پایتخت که روز گذشته در فضای توئیتر و اینستاگرام منتشر شده و خیلی زود فراگیر شد، گفت: به دنبال رویت این ویدیو عوامل پلیس امنیت رسیدگی به موضوع را آغاز کرده و با انجام اقدامات پلیسی سازندگان این ویدئو را شناسایی کردند.

وی افزود: با هماهنگی مقام قضایی این افراد که پنج نفر بودند دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شدند که در جریان بازجویی‌ها گفتند که دانشجو هستند و برای تمرین جلوه‌های ویژه دست به اجرای این طرح زده و آن را در گروه متعلق به خودشان بارگذاری کرده‌اند و به شکل اتفاقی در فضای مجازی منتشر شده است. رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ با تاکید بر اینکه اعضای گروه خود را متعلق به هیچ جریان و جناحی نبودند، گفت: پرونده این افراد برای ادامه روند رسیدگی روانه دادسرا شد

تلویزیون هر سال در نوروز برای مخاطبان خود سریال و برنامه‌های متنوعی را تدارک می‌بیند؛ امسال نیز علاقه مندان می‌توانند سریال‌های تدارک دیده شده نوروز ۹۹ را شاهد باشند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این گزارش به معرفی کامل سریال‌های نوروز سال آتی و ساعت پخش آنها می پردازیم؛ البته در این گزارش ساعت پخش سریال‌ها طبق روال هر سال شبکه‌ها ذکر شده است.

  • سریال پایتخت

سیروس مقدم کارگردان باسابقه تلویزیون فصل ششم از مجموعه تلویزیونی پایتخت را برای نوروز ۹۹ تدارک دیده است. پایتخت ویژگی‌های خاص و متفاوتی دارد که مخاطبان هر ساله منتظر ساخت این سریال هستند.

در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، مهران احمدی، بهرام افشاری و سارا و نیکا فرقانی اصل بازی می‌کنند. فصل ششم مجموعه تلویزیونی پایتخت در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۹۹ ساخته شده است و طبق ساعت هر ساله این شبکه، ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

  • سریال کامیون

سید مسعود اطیابی سریالی با نام موقت کامیون را برای شبکه دو کارگردانی می‌کند. این سریال در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تولید می‌شود و از ابتدا تا پایان فروردین ۹۹ پخش خواهد شد.

کامیون را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است و ساخت آن به کارگردان فیلم سینمایی تگزاس ۲ که در ردیف پرفروش‌ترین‌های اکران سال ۹۸ قرار داشت، سپرده شد.

تصویربرداری این سریال در تهران و انزلی انجام شده تا نوروز ۹۹ طبق روال هر سال، ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه دو سیما روانه آنتن شود.

مجموعه طنز کامیون درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحب‌خانه به دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شود. داستان این سریال را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.

مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، نادر سلیمانی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، ماهان عبدی، گیتی قاسمی، آرزو نبوت، زهره فکورصبور، مهسا طهماسبی و علی هاشمی از بازیگران اصلی این سریال نوروزی محسوب می‌شوند.

  • پخش دوپینگ

شبکه سه سیما امسال نیز چند گزینه برای نوروز ۹۹ دارد، اما جدی‌ترین آن تولید سریال کمدی «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی، تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی و نویسندگی رضا مقصودی و افرا جورابلوست که طبق روال هر سال برای پخش در ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. فیلم سینمایی خجالت نکش همکاری قبلی رضا مقصودی و سید امیر پروین حسینی در سینما بود.

براساس شنیده ها، شبنم مقدمی، هادی حجازی فر و محمد بحرانی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.

  • پخش میانبر

سریال میانبر که این روزها از شبکه پنج پخش می شود، قرار است در نوروز نیز ادامه داشته باشد. این سریال در ژانر طنز و با رویکرد مسئله انتخاب در صدا وسیمای مرکز البرز تولید شده است. یزدان فتوحی و امیر نوری کارگردانی این سریال را بر عهده داشته‌اند.

غلامرضا نیکخواه، کمند امیر سلیمانی، محمود جعفری، سیاوش چراغی‌پور، شهین تسلیمی، جمید نیک نبرد، آرش نوذری و اشکان اشتیاق بازیگران این مجموعه هستند.

توصیه های فرمانده انتظامی غرب استان تهران؛

تجربه ي تلخ حوادث سال هاي گذشته در مراسم چهارشنبه ي آخر سال، هموارهَ موجب دغدغه و نگراني خانواده ها در آستانه ي ايام نوروز مي باشد. برخورد قاطعانه با افراد معدودي كه با رفتارهاي غيرقانوني، ناهنجار و پرخطر، ايجاد راهبندان، سد معبر،ايجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا، نظم و امنيت عمومي شهرها را مختل مي كنند، مطالبه ي به حق آحاد مردم از متوليان اصلي برقراري نظم و امنيت است ... "چهارشنبه آخرسالِ ایمنی" داشته باشیم: * از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ مسقف، نزدیک خودروها و کنار کیوسک های برق فشار قوی اکیداً خودداری کنید. * از انداختن شیشه آمپول و قوطی اسپری در آتش اکیداً خودداری کنید زیرا با انفجار آنها ترکشهایی تولید می شود که درصورت اصابت به چشم و صورت صدمات غیر قابل جبرانی بوجود خواهد آورد. *سالمندان، بیماران قلبی، زنان باردار، نوزادان و در مقابل آلودگی صوتی و صداهای بلند و ناهنجار ترقه های خطرناک و پرصدا بسیار آسیب پذیرند، به آرامش و سلامت آنها هم، فکر کنیم. از آلودگی صوتی شدید پرهیز کنیم تا موجب تشدید بیماری و یا خدای نکرده عامل مرگ کسی نشویم. چند توصیه به والدین: ۱.والدین گرامی لطفا کودکان و نوجوانان را تنها نگذارید، کنار آنها و مراقبشان باشید چون هیجان، شور و شوق، ریسک و خطر کردن، اقتضای سن و ویژگی آنهاست. 2. بیشتر کودکان معمولا به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند اما این مواد به دلیل درجه اشتعال پایین معمولا زود مشتعل می شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می آورند. 3. کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال اینها درمحیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازد. ۴. در پایان شب بقایای مواد آتش بازی را در یک سطل آب بریزید و دور بیندازید. قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید. ۵. والدین باید علاوه بر توضیح عوارض این مواد آتش زا، با نظارت دقیق بر پول تو جیبی کودکان و نحوه هزینه کردن آن در این ایام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش زا را از دسترس آنها خارج کنند.