مجلس دهم به ایستگاه آخر رسید

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق اختتامیه مجلس دهم، به تشریح دستاوردهای این دوره پرداخت و از برخی تخریب های ناروا نسبت به دستگاه تقنینی کشور انتقاد کرد.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی با اشاره به اینکه در مجلس دهم تقریبا ۲۰۰ قانون به تصویب رسید که حدود دو سوم آن را لوایح تشکیل میدادند.

وی با بیان اینکه در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، گفت: این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رییس مجلس دهم با تاکید بر اینکه به این مجلس جفا شد گفت: هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که این همه تلاش کرده با الفاظ سبک ، تحقیر و تخریب مواجه شود. طی ۴۰ سال گذشته هیچ یک از مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم مواجه نشد، نه تنها از سوی دشمنان که دشمنان باید دشمنی کنند، بلکه از سوی کسانی که انتظار می رفت حرمت قوه و نهاد مهمی از نظام را پاس بدارند و واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد. این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعف نداشته، بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه من تنها گوشه ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم و مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد افزود: همه اهمیت مجلس را میدانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگمهای سابق به ذهن متبادر نمیکند.

لاریجانی بیان کرد: علاوه بر این نزد عوام یک مثلی است که میگوید ظلم بالسویه عدل است، حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از بیان این حرفها چیست؟ مقصود آن است که اگر میخواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا توطئههای خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد.

رئیس مجلس اظهار کرد: ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملتها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عدهای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکشهای سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان میدانستیم.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ۹۶ که دولت خبیث آمریکا از توافق هستهای خارج شد و تحریمها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم که این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش می آمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم اما در همین شرایط همه فعالیتهای مجلس در بحث تقنین و نظارت مدام در جریان بود. لاریجانی تأکید کرد: همه گرایشهای سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر میکردند.

وی با تاکید بر اینکه ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری افزود: رهبری گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند. باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل میدهند. اگر عدهای این قوه را بشکنند یا عدهای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه میماند.

لاریجانی گفت: این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن ها رقم می زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می طلبد، با چکش که نقاشی نمی کشند.

وی افزود: سیاست ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می طلبد اما برخی فکر می کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه ای ، انقلاب و نظام را حفظ می کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است.

رئیس مجلس یادآور شد: فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نیست، ایراد مبنای عقلانی این برداشت است این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و مانع رشد جامعه می شود و همین کفایت می کند جامعه ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت ادامه داد: در غیراین صورت به طور قطع جامعه از نظر رشدیافتگی دچار خسران میشود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دور افتادگی از حکومت پیدا میکند که زیان ملی برای کشور است.

رئیس مجلس افزود: از نظر تجربه در این ۴۰ سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سرکار بود برآیند کار اینگونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند، علت این است که ظرفیت فکری ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چارچوب یک جناح نمیگنجند و یا جناحها کوچکتر از این هستند که ظرفیت وسیع را حل کند و هر چه این مسیر را تنگتر کنند حل مشکلات سختتر میشود و بالعکس باید وسعت به این دامنه داد و همدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی یادآور شد: کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودیها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، تصریح کرد: شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم.

وی افزود: در ۱۲ سالی که رئیس مجلس بودم یادم نیست که مقام معظم رهبری دستوری به مجلس داده باشند، با وجود اینکه به لحاظ ولایت مطلقه فقیه می توانستند این کار را انجام دهند اما رأی مردم نزد ایشان خیلی محترم است و مجلس برای مقام معظم رهبری محترم است. ایشان نظر خود را می گفتند اما دستوری نمی دادند و می گفتند مجلس خودش تصمیم بگیرد. مجلس هم وقتی نظر ایشان را می دانست احترام می گذاشت و این رفتار متقابل، ارزشمند و مهم است.

رییس جمهوری از مردم مردم خواست بابت کالاهای اساسی نگران نباشند

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امسال سال مشکل و سختی داریم گفت: با کمک هم میتوانیم از مشکلات عبور کنیم. کسانی که این مشکلات را برای ما به وجود آوردهاند اکنون گرفتارترین کشورها هستند. کاخ سفید بدترین شرایط و بیشترین اختلاف را برای اداره کشور دارد و بدترین اداره را در مبارزه با کرونا داشته و نشان داده چقدر در این زمینه ناتوان است. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به این که ما هدف اصلی روز قدس را در هیچ شرایطی از یاد نمیبریم گفت: قدس فراموش نمیشود و در اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند. وی افزود: مراسم امسال روز قدس با شرایط خودش در مناطق سفید برگزار میشود و مردم در نماز جمعه ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان میرساندند. در مناطق غیر سفید هم مردم از طریق فضای مجازی یا حقیقی و در چارچوبی که امکان پذیر است یاد روز قدس را گرامی میدارند.

رییس جمهوری با بیان اینکه «ما در غم عزیزانی که در جریان شیوع ویروس کرونا تعدادی از عزیزان خود را از دست دادند شریک هستیم»، تصریح کرد: در طی سه ماه گذشته قدم به قدم در راستای مبارزه با شیوع این ویروس در حال پیشرفت هستیم. تاکنون پیشرفتهای خوبی در راستای مقابله با این ویروس خطرناک داشتیم و تقریباً به مرز مهار رسیدهایم.

وی با بیان اینکه «ما در ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود بلکه راه ما سیاست مشارکتی و داوطلبانه بود»، افزود: ما از مردم در مسیر مقابله با این ویروس درخواست کمک کردیم که مردم نیز انصافاً به صحنه آمدند و کمکهای خوبی ارائه کردند . رئیسجمهور ادامه داد: مردم نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند. ارز لازم برای تأمین کالاهای اساسی را داریم و خرید کالاهای اساسی انجام شده و در حال انجام است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. وضعیت کشاورزی هم امسال مناسب است و کشاورزان گندم به اندازه نیاز تولید کردهاند و دولت آن را خریداری میکند. شرایط صادرات غیرنفتی هم مطلوب است؛ البته به خاطر کرونا، مشکلات مرزی با همسایگان داشتهایم اما مرزها در حال باز شدن و صادرات غیرنفتی در حال افزایش است. روحانی با بیان اینکه به رئیس بانک مرکزی تاکید کردهام که شرایط ارزی باید به تعادل برسد، خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا تصمیمات خوبی برای اجرای بودجه گرفتهایم که رهبری هم آنها را تأیید کرده و مشکلی برای اجرای بودجه نخواهیم داشت. به زودی هم اوراق خزانه منتشر میشود که بدون ریسک خواهد بود. در خصوص سهام عدالت هم تصمیمات قدم به قدم اجرا میشود. مردم میتوانند ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است را از طریق شعب بانکها عرضه کنند. بانکها این سهام را در بورس به فروش رسانده و پول آن را به مردم باز میگردانند. بانکها حق ندارند که این سهام را خودشان بخرند.

هیچ مزاحمتی برای نفتکشها را تحمل نمیکنیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه هیچگونه مزاحمتی برای نفتکشهای خود را تحمل نخواهیم کرد، گفت: اگر مزاحمتها ادامه داشته باشد و تشدید شود، حتما پاسخ قاطع و محکمی خواهند گرفت.به گزارش ایسنا، امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ایجاد مزاحمت برای نفتکش های ایرانی توسط آمریکا اظهار کرد: مزاحمت برای نفتکشها خلاف مقررات و امنیت بین الملل است و فکر میکنم هم سازمانهای
بینالمللی و هم کشورهایی که نسبت به امنیت آبراهها حساس هستند، باید نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند زیرا این اقدام، راهزنی دریایی است.

وی ادامه داد: سیاست ما هم در این زمینه کاملا روشن است و ما به صراحت اعلام کرده ایم که هیچ گونه مزاحمتی برای نفتکش های خود را تحمل نخواهیم کرد.وزیر دفاع در پایان تصریح کرد: آمریکا و دیگران می دانند که ما در واکنش به این موضوع، هیچ گونه تردیدی نداریم و اگر مزاحمتها ادامه داشته باشد و تشدید شود، آنها حتما پاسخ قاطع و محکمی خواهند گرفت.

 

افزایش تنش ایران و آمریکا پیش درآمد جنگ محتمل

استاد دانشگاه روتگرز با اعلام اینکه تنشهای آمریکا با ایران در حال افزایش است بنابراین جنگ محتمل و نگرانکننده است گفت: امیدوارم این اتفاق رخ ندهد. از سوی دیگر امیدوارم ایران هم گامهایی در راستای کاهش تنش بردارد.مایکل راکلند در گفتوگو با ایلنا گفت: مشکل این است که ایران توسط آمریکا و یا اسرائیل دشمن در نظر گرفته شده است. من طرفدار تحریمها نیستم. من طرفدار توافق ایالات متحده و سایر کشورها در زمان رئیسجمهور اوباما با ایران بودم. من به شدت با دولت پرزیدنت ترامپ مخالفم.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا ترامپ را در انتخابات بعدی خود شکست دهیم. اگر این کار را انجام دهیم، روابط با ایران بینهایت بهبود خواهد یافت؛ زیرا ایالات متحده به توافق چند سال پیش باز میگردد و تحریمها را در آن زمان لغو میکند.استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز با ابراز تاسف از تحریمها گفت: ما با خلاص شدن از شر ترامپ و بازگرداندن توافقی که چند سال پیش در زمان
رئیسجمهور اوباما انجام شد، تحریمها را لغو خواهیم کرد.راکلند تاکید کرد: ترامپ به نظر من بدترین رئیس جمهور تاریخ ما است.

هانی زاده با اشاره به برگزار نشدن مراسم پیشنهاد کرد

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: تشکیل میزگردهای سیاسی و سخنرانیهای انفرادی مقامات ارشد کشورهای مختلف و نیز فلسطینی در فضای مجازی میتواند جایگزین خوبی برای راهپیمایی سنتی روز قدس باشد. حسن هانیزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به برگزار نشدن روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر ایران و جهان گفت: متاسفانه به دلیل گسترش ویروس کرونا در جهان و همه گیری این بیماری نمیتوان به شکل سنتی راهپیمایی روز قدس را داشته باشیم. این شرایط نه تنها این مساله بلکه تمامی امورات را در دنیا تحت الشعاع قرار داده است. اما در محکومیت رژیم صهیونیستی و اقدامات و جنایات آن در اراضی اشغالی و برای زنده نگه داشتن روز قدس و آرمان فلسطین میتوان ساز و کارهایی را در نظر گرفت از جمله برگزاری سخنرانیهای انفرادی مقامات عالی و ارشد فلسطینی و برگزاری میزگردهای سیاسی که از طریق فضای مجازی در اختیار همگان قرار گیرد. وی افزود: هم چنین میتوان در این روز از طریق شبکههای مجازی پیامهای زیادی را به زبانهای مختلف در حمایت از این روز و مردم فلسطین داشت. در عین حال باید امسال بهترین استفاده را برای زنده نگه داشتن روز قدس از طریق شبکههای مجازی داشت. هانی زاده اظهار کرد: متاسفانه در یکی دو سال گذشته اتفاقات زیادی برای اراضی اشغالی افتاده است که مساله فلسطین را تحت الشعاع قرار داده است

«تجارت» از عزم جدی دولت برای تسهیل کسب و کار گزارش می دهد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: رنج اقتصاد همواره از عوامل دست و پا گیر بوده و بی توجهی به رفع آنها کار را بجایی رسانده که از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده محروم مانده ایم. برای آنکه اقتصاد شکوفایی داشته باشیم، باید موانع را برطرف کنیم اما نکته مهم اینجاست که برخی از موانع ناشی از عوامل خارجی مانند تحریمها و کمینه توزی های بیگانگان است وبرخی عوامل ناشی از سومدیریت و نبود درایت است. در بدترین حالت از قوانینی رنج می بریم که مانند وزنه ای سنگین به پای کارآفرینان بسته شده و حرکت آنان را کند و در بسیاری از مواقع متوقف می کند. امروزه کارآفرینان بسیاری را سراغ داریم که حاضر شده اند سرمایه خود را برای اشتغالزایی سرمایه گذاری کنند اما در میانه راه متوقف شده و دست از کار کشیده اند. امروزه اگر به بازار دلالی مراجعه کنیم، افراد بسیاری را می یابیم که سرمایه های خود را از تولید بیرون کشیده و افتخار کارآفرینی را با عنوان دلالی عوض کرده اند و هنگامی که از این افراد می پرسیم به چه دلیل به واسطه گری روی آورده اند، تنها یک پاسخ می دهند دردسر کارفرمایی را با سود بی دردسر دلالی عوض کرده ایم. اما به نظر می رسد که دولت به فکر چاره اندیشی افتاده و بناست اقدامی در مسیر رفع موانع کسب و کار بردارد.

راه اندازی پنجره کسب وکار

در این رابطه رئیس مرکز مطالعات کسب و کار وزارت اقتصاد از راهاندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در ۷ تا ۱۰ روز آینده در تهران خبر داد.علی فیروزی افزود: این پنجره در طبقه هم کف اتاق بازرگانی تهران مستقر خواهد شد تا متقاضیان بتواند در مدت دو روز شرکت خود را ثبت و روز سوم دفاتر پلمپ شده مالیاتی خود را تحول گیرند. پنجره واحد فیزیکی ابتدا برای ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود و در صورت استقبال این کار برای ثبت همه نوع شرکتی توسعه پیدا خواهد کرد.رئیس مرکز مطالعات کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: بطورکلی شاخصی وجود دارد به عنوان شاخص سهولت انجام کسب و کار که هر ساله از سوی بانک جهانی کشور ها بر اساس این شاخص ارزیابی می شوند. شاخص شروع کسب و کار در ایران به نام ثبت شرکت ها مصطلح شده که یکی از ۱۰ نماگر اصلی شاخص سنجش سالیانه بهبود محیط کسب و کار کشورها از سوی بانک جهانی است. بانک جهانی برای شروع کسب و کار یکسری مفروضاتی دارد و می گوید اگر کسی بخواهد یک شرکتی را ثبت کند باید فرآیندی همچون دریافت کد اقتصادی، گواهی ارزش افزوده، کدکارگاهی تامین اجتماعی و چاپ آگهی شرکت در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار را طی و در نهایت بتواند دفاتر پلمپ شده مالیاتی خود را تحویل گیرد.فیروزی ادامه داد: بر اساس گزارش بانک جهانی در ایران ۷۲,۵ روز کاری طول می کشد تا این مراحل طی شود.این ۷۲,۵ روز کاری باعث شده رتبه ایران در نماگر شروع کسب و کار از بین ۱۹۰ کشور دنیا ۱۷۸ باشد.این رتبه بسیار بد و به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.وی به رادیو اقتصاد گفت: حال سئوال اینکه کشورهای جهان برای بهینه کردن این رتبه چه اقداماتی انجام داده اند؟رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ایجاد پنجره واحد فیزیکی از جمله اقدامات مهم این کشورها بوده است. اگر این پنجره واحد فیزیکی در کشور ایجاد شود قطع به یقین این ۷۲,۵ روز کاری می تواند به سه تا چهار روز تقلیل پیدا کند. بطورکلی ۵۵ روز از این ۷۲,۵ روز کاری مربوط به سازمان امور مالیاتی برای دریافت کد اقتصادی و گواهی ثبت نام ارزش افزوده است.وی با اشاره به دو بخشنامه وزیر اقتصاد گفت: بر مبنای بخشنامه اول لازم نیست مردم پس از ثبت شرکت برای کد اقتصادی ثبت نام کنند همین که شرکت را ثبت و شنامه ملی شرکت خود را دریافت کردند همان شناسه ملی به عنوان کد اقتصادی محسوب می شود. وزیر اقتصاد طی بخشنامه دیگر گواهی ثبت نام ارزش افزوده را حذف و به عبارتی متقاضیان ثبت شرکت از این پس دیگر نیازی به دریافت گواهی ارزش افزوده هم ندارند. خوشبختانه با ابلاغ این دو بخشنامه ۵۵ روز از ۷۲,۵ روز کاری در کشور برای ثبت شرکت ها کاهش یافته است.فیروزی اضافه کرد: جدا از این متقاضی ثبت شرکت به محض دریافت کد شناسه ملی از اداره ثبت شرکت ها اگر اعلام کرده باشد کارگاهی هست و می خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد دو ساعت بعد هم کد کارگاهی به وی پیامک می شود. بقیه موارد از قبیل دریافت تمبر نیم درصدی مالیاتی، انتخاب نام شرکت، پروسه ثبت شرکت ها و غیره در قالب ایجاد پنجره واحد فیزیکی انجام خواهد شد.

ناتوانی از کنترل موانع

در این رابطه نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه عوامل فضای کسب و کار عواملی هستند که عملکرد واحدهای اقتصادی را تحتتأثیر قرار میدهند درحالیکه مدیران و مالکان کسب و کارها نمیتوانند تأثیری چندانی بر آنها بگذارند گفت: در اوایل دهه ۸۰ میلادی مطالعات هرناندو دسوتو به خوبی نشان داد که موانع و مقررات سخت و دیوانسالارانه در کشورهای مختلف باعث میشود بخش خصوصی به سمت اقتصاد زیرزمینی غیرمولد و غیررسمی سوق پیدا کند و رشوه و
فساد افزایش یابد و نهایتاً تبانی در قراردادها و خریدهای دولتی زیاد شود.

حسین سلاحورزی افزود:همهساله مؤسسات بینالمللی معتبر و گوناگونی تحقیقات جامع مستمر و دقیقی را در جهت شناسایی موانع تولید و سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارها انجام دادند و بهبود محیط کسب و کار را بهعنوان یکی از استراتژیهای توسعه اقتصادی مورد توجه خود قرار دادند. فضای کسب و کار نامساعد موجب افزایش هزینه عملکرد بنگاههای اقتصادی و باعث از بین رفتن انگیزه سرمایهگذاری همچنین عقب ماندن تولیدکنندگان یک کشور از رقبای جهانی میشود.

وی با طرح این پرسش که میزان سهولت فضای کسب و کار در ایران چگونه است گفت: جایگاه ایران در رتبهبندی بینالمللی سهولت فضای کسب و کار کجاست؟ روند بهبود مقررات در محیط کسب و کار راضیکننده است یا خیر؟ در کدام مولفهها جایگاه ایران نامناسبتر و نامساعدتر است؟ برای بهبود قابلتوجه محیط کسب و کار ایران چه اصلاحاتی لازم است صورت بگیرد؟

بروکراسی اداری مهمترین مانع کسب و کار

در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار نتوانسته موفق عمل کند.حمید گرمابی گفت: به نظر می رسد دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار نتوانسته موفق عمل کند و زمانی که به لحاظ آماری فضای کسب و کار در کشور خود را با سایر کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه می کنیم،می بینیم که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط مطلوب وجود دارد.نماینده نیشابور با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع بر سر بهبود فضای کسب و کار بروکراسی اداری است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها کسی که می خواهد کار و بیزینس جدیدی را شروع کند،به فاصله چند هفته این کار را انجام می دهد؛اما درکشور ما چنین فردی ۶ ماه باید همه هزینه و توان خود را صرف کند و دنبال مجوز گرفتن و طی کردن مراحل اداری باشد تا بتواند کار خود را شروع کند.وی با اشاره به اینکه بروکراسی موجود در برخی سازمان ها بسیار زمان بر و اذیت کننده است،ادامه داد: برای راه اندازی یک واحد تولیدی افراد باید از بعضی ادارات چندین امضا بگیرند تا مجوز تاسیس آن واحد تولیدی را اخذ کنند،در حالیکه اگر قرار است به بهبود فضای کسب و کار کنیم ضروری است که در راه تاسیس واحدهای تولیدی کمترین بروکراسی را ایجاد کنیم.

 

 

اختصاص یک میلیارد یورو برای اعتبار خریدار و فروشنده در حوزه صادرات

گروه صنعت و تجارت: آمار و ارقام منتشر شده از صادرات ایران طی فروردین ماه سال جاری، نشان دهنده کاهش ۳۶ درصدی صادرات در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته است. براساس گزارش سازمان توسعه تجارت و آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور در فروردین ماه سال جاری به ۵.۳ میلیون تن رسیده که به لحاظ ارزشی، ۱.۶ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است. در فروردین ماه ۹۹ میزان صادرات غیرنفتی کشور به لحاظ ارزشی ۳۶ درصد و به لحاظ وزنی ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یافته است. با این حال طی روزهای گذشته و با باز شدن تدریجی مرزهای کشورهای همسایه گزارشهایی درباره رشد میزان صادرات کشور شنیده میشود. در همین حال روز گذشته مدیرکل دفتر توسعه خدمات سازمان توسعه تجارت ایران از ارسال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۹۹ از سوی وزارت صمت به معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد که یک میلیارد یورو برای اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده در نظر گرفته شده است.

آنطور که کارشناسان اقتصادی می گویند یکی از راههای افزایش و جهش تولید، توسعه صادرات کشور است. آنطور که پیش از این حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده؛ سازمان توسعه تجارت در این خصوص دو سناریو را در شرایط فعلی با توجه به اینکه همه دنیا درگیر کرونا شده، برای صادرات تعیین کرده که در سناریوی اول ۴۲ میلیارد دلار حجم صادرات برای سال ۹۹ پیشبینی شده که این رقم معادل صادرات سال گذشته است. همچنین در سناریوی دوم پیشبینی ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که باید با تقویت زیرساختهای تجاری و لجستیک صادرات محقق شود، همچنین یکی از مواردی که در سایه صادرات محقق میشود اشتغال است زیرا بهصورت میانگین ۳۰ درصد واحدهای تولیدی خالی بوده و میتوان با پر کردن این ظرفیتها علاوه بر افزایش کمی و کیفی صادرات و ایجاد تنوع در کالاهای تولیدی به بخش اشتغال کشور نیز کمک کرد.

*چراغ سبز وزارت صمت برای صادرات

شناسایی بازارهای جدید یکی از اقداماتی است که برای افزایش صادرات باید به آن توجه ویژه شود. البته براساس برنامههای تدوین شده، بیشتر تمرکز صادرات باید روی ۱۵ کشور همسایه و همچنین کشورهای عضو توافقنامه اوراسیا باشد. آنطور که چند روز پیش از این سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه با هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده؛ تنها مسیر سبز برای واردات، مربوط به واردات مواد اولیه تولید و تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز کارخانجات است. مدرس خیابانی در این جلسه همچنین اصلیترین راه جهش تولید را تقویت و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: ارز صادراتی امسال در خدمت واردات اقلام مورد نیاز تولید قرار خواهد گرفت و بر این اساس، ممنوعیتهای صادراتی به منظور کمک به صادرکنندگان در ارزآوری بیشتر، کمتر خواهند شد.

خوشبینی رییس کل بانک مرکزی به رونق صادرات

در همین حال رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با فروکش کردن شیوع کرونا، صادرات غیرنفتی کشور در حال احیا و رونق گرفتن است. به گزارش خبرگزاریها عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: روز سه شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حضور رییس جمهوری برنامههای دولت درخصوص گسترش صادرات غیرنفتی و نحوه تأمین ارز واردات کشور در سال ۹۹ مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی اتخاذ شد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از پیش بینی میزان صادرات غیرنفتی، با تمرکز بر کشورهای همسایه ارائه کرد. رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است که با فروکش کردن شیوع کرونا صادرات غیرنفتی کشور در حال احیا و رونق گرفتن است. روند عرضه در نیما نیز روندی مثبت به خود گرفته است. در این جلسه روشهای متنوع بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد را تشریح کردم. فرصت خوبی برای جهش تولید ملی، جلوگیری از واردات غیرضروری و توسعه صادرات غیر نفتی ایجاد شده است که با یارای خداوند متعال و با تلاش تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی محقق میشود.

ارسال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۹۹

در همین حال یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت از ارسال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۹۹ از سوی وزارت صمت به معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: یک میلیارد یورو برای اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده در نظر گرفته شد. به گزارش مهر، احسان قمری از ارسال بسته حمایت از صادرات غیرنفتی از سوی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: این بسته از خردادماه ۹۹ اجرایی خواهد شد. وی افزود: در شرایطی که منابع بودجهای محدود است، باید آن را به صورت هدفمند و کارا در بخشهای مختلف صادراتی توزیع کرد؛ به خصوص اینکه امروز صادرکننده ایرانی به جایزه نیاز دارد، بلکه به زیرساختهای تجاری نیاز دارد تا بتواند صادرات مستمری داشته باشد.

به گفته قمری، در بسته حمایتی سال ۹۸ در مورد تسهیلات ریالی و ارزی پیش بینیهایی صورت گرفته بود؛ در حالیکه برای سال ۹۹ هم منابع دیگری دیده شده است، این در حالی است که در سال ۹۸ معادل دو هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل سپرده گذاری شد و با تولیت سازمان توسعه تجارت ایران، صادرکنندگان از تسهیلات استفاده کردند. مدیرکل دفتر توسعه خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار داشت: هفته آینده با ابلاغ رئیس کل سازمان توسعه تجارت، اجرایی شدن پرداخت منابع ریالی صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ آغاز خواهد شد که در آن بانک پارسیان، ایران و ونزوئلا، توسعه تعاون، توسعه صادرات، صادرات ایران مشارکت کرده و بر این اساس، اهلیت صادرکنندگان تعیین شده و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند کرد.

قمری گفت: منابع بانکی، منابع بودجهای و سایر منابع در سال ۹۹ نیز به کمک صادرکنندگان خواهند داشت؛ این در حالی است که صندوق توسعه ملی نیز یک میلیارد یورو در قالب اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده از سوی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است. وی اظهار داشت: منابع بودجهای در نظر گرفته شده ۶۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم آن را برای حمایت از صادرات به خوبی تخصیص دهیم. مدیرکل دفتر توسعه خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در پایان گفت: فرش، خدمات فنی و مهندسی و نیز محصولات دانش بنیان در اولویت دریافت تسهیلات از محل منابع بودجهای هستند.

گشایش مسیر صادرات با فروکش کردن کرونا

از ابتدای اسفند سال ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا در ایران و سپس در فروردین ماه سال جاری همزمان با همه گیری این ویروس در اکثر کشورهای جهان، بسیاری از مرزهای زمینی میان کشورها بسته شدند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش داد که در آمار فروردین ماه نیز به وضوح دیده میشود. از روزهای پایانی فروردین و ابتدایی اردیبهشت سال جاری، گشایش نسبی در ترددها به وجود آمده است. با توجه به طولانی شدن روند شیوع این ویروس، بسیاری از کشورها برای تأمین نیازهای اولیه و حفظ اقتصادشان، برخی محدودیتها را کنار زدند که همین امر به افزایش صادرات کمک کرد. از این رو همچنان زیرسایه کرونا، محدودیتهای صادراتی وجود دارد و آمار قطعاً نسبت به روزهای پیش از این ویروس پایینتر خواهد بود؛ اما به نظر میرسد از ابتدای اردیبهشت ماه بهبود نسبی در این حوزه رخ داده و آمار کاهش صادرات فروردین ماه، قدری بهبود یافته است.

ایران از ابتدای کرونا در مرزهای آبی خود محدودیت جدی نداشت و تردد برای جابجایی کالاهای ضروری و تجاری ادامه یافت. طی هفتههای گذشته نیز ظرفیت حملونقل ریلی به کمک ما آمده و در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه، جابجایی کالاهای صادراتی با قطار انجام شده که نشاندهنده لزوم توجه جدی به ظرفیت این حوزه است. امروز حفظ صادرات ما به دیپلماسی فعال مقامات و صادرکنندگان در منطقه بستگی زیادی دارد.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس انتقاد کرد؛

گروه راه و مسکن: "بعضی افراد در پردیس صدها واحد مسکونی خریدهاند"؛ این صحبت مدیر عامل عمران پردیس است که میگوید افزایش حدود ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدها که از ابتدای خرداد اعمال میشود صرفاً شامل صاحبان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحدی است که دائم بر طبل گرانی میکوبند؛ دلالانی که حالا میتوان از آنها به عنوان سلطانهای مسکن پردیس نام برد.

به گزارش ایسنا، شرکت عمران شهر جدید پردیس در روزهای اخیر اعلام کرد نقل و انتقال واحد های مسکن مهر که از اول خرداد ماه ۱۳۹۹ انجام می شود شامل ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد بود. مدیرعامل عمران پردیس گفته این هدف صرفاً در جهت مقابله با دلالان که مرتباً قیمت ها را بالا می برند انجام شده و شامل متقاضیان واقعی نخواهد بود.

روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ دلالان و سوداگران بازار مسکن پردیس به یکباره غافلگیر شدند؛ زیرا دولت تصمیم گرفت ۲۵ درصد یارانه ای را که تا الان به سفته بازان پرداخت میشده را از آنها دریافت کند و همچنین سود وام آنها را از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش دهد. این تصمیم چندان به مذاق سفته بازان و بورس بازان در بازار مسکن پردیس خوش نیامده؛ تا جایی که گفته میشود طی دو روز گذشته مراجعات بسیاری را به کارگزاری مسکن مهر پردیس داشتهاند. تجربه نشان داده این افراد معمولاً هم خود را پشت سر متقاضیان واقعی پنهان می کنند؛ متقاضیانی که البته طبق گفته هدایت مدیرعامل عمران پردیس، عمدتاً از تصمیم اخیر خشنود هستند.

متقاضیان مصرفی نگران نباشند

سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس در توضیح مصوبه اخیر گفت: دولت تا کنون به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان یارانه برای تکمیل هر واحد مسکونی در پردیس پرداخت میکرده و تمامی واحدها از وام ارزان قیمت ۴ درصد استفاده کردهاند. با این حال تعداد قابل توجهی از مالکان که کارشان صرفا خرید و فروش است از سکونت خودداری میکنند. بنابراین تصمیم گرفتیم از ابتدای خردادماه جاری ۲۵ درصد یارانه ای را که دولت به این گروه پرداخت میکند را از آنها دریافت کنیم. یارانه وام آنها را نیز برمیداریم و سود وام آنها به ۱۸ درصد میرسد.وی افزود: اولاً افزایش اخیر قیمت، هزینه نقل و انتقال نیست. دوماً شامل وکالت نامه هایی که قبل از ابتدای خرداد ۹۹ منعقد شده نخواهد بود. یعنی متقاضیان اولیه و کسانی که قبل از از ابتدای خرداد اقدام به تنظیم وکالتنامه کرده بودند با همان رقم یک میلیون تومان میتوانند خرید و فروش خود را انجام دهند.

واحدهایی که دهها بار معامله شدهاند ولی همچنان خالی هستند

مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه برای تکمیل هر واحد مسکن مهر در این شهر جدید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از منابع اختصاصی دولت هزینه میشود، گفت: از اول خردادماه، خریداران واحدهای مسکن مهر باید ۲۵ درصد از یارانه ۱۰۰ میلیون تومانی اختصاصی دولت برای هر واحد را باید به شرکت عمران شهر جدید پردیس پرداخت کنند.او با اشاره به اینکه بازگرداندن این یارانه مشمول افرادی میشود که نفر دوم به بعد هستند، افزود: هماکنون واحدهایی وجود دارند که دهها بار خرید و فروش شدهاند اما همچنان خالی هستند؛ خریداران این واحدها دلالان و کسانی هستند که واحدهای مسکن مهر را به قصد سود مالی خرید و فروش میکنند.

خیزش بی سر و صدای قیمت مسکن در پردیس

این صحبت هدایت نشان میدهد دلالان کماکان از ۷۵ درصد یارانه بهره خواهند گرفت؛ در حالی که سودهای کلانی از التهابات بازار مسکن پردیس به جیب زده اند. قیمت واحدها در پردیس طی حدود ۲.۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. دلالان فقط از دی ماه گذشته تاکنون به طور چراغ خاموش قیمت ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده اند؛ بنابر ادعای یکی از کارکنان شرکت عمران پردیس، برخی متقاضیان واقعی در تماس با مسئولان خواستار برداشته شدن تمامی کمک های یارانه ای به دلالان و نه فقط ۲۵ درصد شده اند.

سلطان های مسکن در پردیس چه کسانی هستند؟

روز گذشته خبر رسید سلطان خودرو و همسرش بالغ بر ۶۷۰۰ خودرو خریداری کرده اند که این قبیل فعالیتها به التهاب بازار خودرو دامن زده است. حال باید پرسید با سلطان های مسکن در پردیس چه برخوردی میشود؟طبق اعلام مدیرعامل عمران پردیس تعداد واحدهای در دست دلالان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد است. از سوی دیگر عنوان میشود بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند؛ بنابراین تعداد افرادی که دائماً بر طبل گرانی مسکن پردیس می کوبند و احتمالاً پشت اعتراضات اخیر پنهان شدهاند نباید زیاد باشد.بنا به گفته هدایت، سه گروه از تصمیم اخیر شرکت عمران ناراحت هستند؛ محتکران، دلالان و مغرضان

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

امروزه کشور ما با تهدیدهای بسیاری رو به رو شده که اگر تمامی آنها را کنار یکدیگر قرار دهیم، به دلیل ناتوانی در رسیدن به اقتصاد شکوفا میرسیم. اگر تحریمها را به عنوان اصلیترین عامل بپذیریم و اعداد و ارقامی که پس از صادارت در خارج از مرزها باقی مانده و هنوز نتوانستهایم ارز ناشی از آنها را بازگردانیم، تازه متوجه میشویم دلیل این همه گرانی و تورم چیست. اما بدتر از همه اینها، دست اندازهایی است که خودمان بر سر راه تولید واقتصاد قرار میدهیم. البته اکنون نارضایتی سرمایه گذاران به اندازهای زیاد است که باعث فرار نقدینگی از تولید به سوی بازار واسطه گری شده یا آنهایی که عطای مدیریت را به لقای کم لطفیها بخشیدهاند، کسب درآمد را به روشهای کم دردسرتری دنبال میکنند و همین امر باعث شده تا جایگاه ایران در رتبه کسب و کار جهانی به شدت پایین بیاید. یکی از مسائل مهمی که باید برای ارتقای رتبه ایران در بازار کسب و کار جهانی مدنظر قرار بگیرد، این است که باید بوروکراسی اداری کاهش پیدا کند. باید تلاش شود تا قوانین مزاحم حذف شود، یعنی قوانینی که روند فعالیتها را کند میکنند و از سوی دیگر باید تلاش کنیم تا روان سازی اجرای قوانین را در دستور کار خود قرار دهیم. بی شک با واقعیت تلخی رو به رو هستیم که سیستم اداری ما به شدت درگیر بوروکراسی است و همین مسئله سبب شده تا چالاکی لازم را نداشته باشد و کارها در این سیستم به کندی پیش میرود. علاوه بر این وجود عناصر ناسالم نیز میتواند در روند امور و فعالیتهای اقتصادی و سیستم اداری اختلال ایجاد کند و کاری که قرار است برای مثال در یک هفته طول بکشد، هفتهها تداوم دارد و به نتیجه نمیرسد. عدهای معتقد هستند قانون بد بهتر از بی قانونی است اما امروزه با معضل اجرای سلیقهای قانون رو به رو هستیم. مشکل دیگر برداشتهای منفعت طلبانه از قانون است. هنگامی که یک کارآفرین برای انجام امور اداری به دستگاهی مراجعه میکند و از قبل اسناد و مدارک لازم را بر مبنای تعریف قانونی تهیه کرده، تازه متوجه میشود که برای اجرای قانون باید نظر مجریان را نیز تأمین کند و همین جاست که بازار داغ رشوه و زیرمیزی مطرح میشود. نتیجه آنکه لازم است موانع دست و پا گیر حدف شود و نگاه سودجویانه فردی بر نگاه ملی غلبه داشته باشد.

یادداشت

شهاب الدین بی مقدار

نماینده تبریز در مجلس

اشتغالزایی را نمی توان در یک بسته محدود کرد بلکه باید از هر فرصت و راهکاری برای کاهش بیکاری و اشتغالزایی بهره گرفت. ایجاد سیستم های اقتصادی مادر- فرزندی یکی از روشهای اشتغالزایی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجرایی شده و خوشبختانه به نتایج قابل قبولی در این عرصه دست یافته اند. بر اساس این سیستم، افرادی که در شرکت های فرزندی یا خوشه ها قرار دارند، خود سهام دار شرکت اصلی هستند، در نتیجه یک انسجامی میان شرکت اصلی و شرکت های زیرمجموعه با مردم ایجاد می شود.

خوشبختانه پس از مطالعات و بررسی های انجام شده و با تلاش های صورت گرفته، در برخی از شهرهای استان اذربایجان شرقی، شرکت های مادر در قالب تعاونی شکل گرفته و این شرکت ها خوشه های اقتصادی و اشتغال زایی ایجاد می کنند که افراد با استفاده تخصص و سرمایه اقدام به ایجاد مشاغل جدید می کنند، در این عرصه مشاغلی همچون کشاورزی، دامداری، نوغانداری و صنایع مختلف شکل گرفته است.

سیستم اقتصادی مادر- فرزندی در استان آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت اجرایی شد و این مسئله ماحصل مطالعات بسیار در سال ۹۵ و اجرای آن در سال ۹۶ در شهرستان اسکو است، هدف اصلی شرکت های تعاونی مادر ارائه کمک های مالی، فنی و بازاریابی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است و در این عرصه توانستیم حجم گسترده ای از مشاغل خانگی را اجرایی کنیم. تشکیل شرکت های مذکور به خوداشتغالی جوانان و مردم کمک می کند، از طرفی مردم با فعالیت در این شرکت ها و خوشه های زیرمجموعه آن، محصول مورد نظر خود را تولید کرده و با کمک شرکت مادر آن ها را به فروش می رساند، با این اقدام، عملا واسطه ها حذف خواهند شد و سود چشمگیری نسیب تولیدکننده می شود.

هدف اصلی شرکت های تعاونی جدید، صادرات تولیدداخلی به خارج از کشور است، در شرایط کنونی شرکت های مادر از تولیدکنندگان و خوشه های زیرمجموعه حمایت مالی و فنی می کنند و این مسئله موجب تقویت این شرکت ها شده است.

اما دولت باید از منابع اعتباری صندوق توسعه ملی در قالب برنامه ششم توسعه برای حمایت از کسب و کارهای جدید و خوداشتغالی حمایت کند.
قطعا در صورت توسعه شرکت های مذکور، مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش یافته و قطعا باید شاهد مهاجرت معکوس روستاییان باشیم، به نظر من بسیاری از استان ها از جمله استان های شمالی، خوزستان، تهران ظرفیت ایجاد شرکت های اقتصادی مادر- فرزندی را دارند که باید در این عرصه اقدامات لازم صورت گیرد.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) بانک گردشگری به عنوان سومین بانک در شبکه بانکی کشور عملیاتی شده و متقاضیان میتوانند نسبت به ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنند.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک گردشگری، افراد بالای ۱۸ سال با داشتن مدارک شناسایی معتبر و افراد زیر ۱۸ سال از طریق سرپرست خود میتوانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. این خدمت در تمام شعب بانک قابل ارائه است. ثبت نام کنندگان پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز میشوند و با یک بار ثبت نام به تمام خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت. هزینه ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام برای هر شخص مبلغ ۱۰۰ هزار ریال است. مرحله اول ثبت نام میتواند به صورت غیرحضوری از طریق وب سایت بانک گردشگری و ورود به سامانه سجام انجام شود اما بانک گردشگری به منظور تسریع در امور و کمک به مشتریان که به هر علت امکان ثبت نام در سامانه را ندارند، شرایطی را فراهم کرده تا افراد با حضور در شعب بانک در سراسر کشور مراحل ثبت نام و احراز هویت را به شکل متمرکز انجام دهند.

"سجام" یکی از سامانههای زیرساختی در بازار سرمایه است که در آینده میتواند بسیاری از خدمات مورد نیاز سهامداران را به راحتی در اختیار آنان قرار دهد.

حضور سهامداران به صورت الکترونیکی در مجامع، دریافت سود سهام از سپرده گذاری و اطلاع از سودهای قابل دریافت از جمله خدماتی است که سرمایه گذاران در آینده میتوانند با سجامی شدن دریافت کنند.

طبق قوانین و مقررات هر گونه خدمات دهی به مشتریان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه منوط به شناسایی و ثبت نام اطلاعات اشخاص است و ثبت نام در سامانه "سجام" یک بار برای همیشه و یک بار برای تمام ارکان بازار از جمله نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوقهای سرمایه گذاری و ناشرانی خواهد بود که در بازار سرمایه اقدام به ارائه خدمات میکنند.

بانک گردشگری ۱۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد.

منتخبان تهران از شورای نگهبان درخواست کردند
 

برخی منتخبان مجلس یازدهم در نامهای به شورای نگهبان خواستار عودت فوری لایحه حذف صفرها به مجلس شورای اسلامی شدند تا با دقت و وسواس بیشتری نسبت به رفع ابهام و تصویب آن اقدام شود. به گزارش فارس، در این نامه آمده است: مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در مرداد ۱۳۹۸ در هیات وزیران مصوب و در بهمن ۱۳۹۸ در کمیسیون اقتصادی مجلس، تصویب شده بود، در صحن علنی نیز تصویب کرد تا فرایند حذف چهارصفر از پول ملی به صورت قانونی کلید بخورد. این پیشنهاد که در دولتهای گذشته و کنونی مورد بحث قرار گرفته بود، حاوی ابعاد بسیار گسترده و مهمی در عملکرد سالهای آتی اقتصاد ایران است که انتظار میرفت با دقت در ابعاد تخصصی آن مورد بررسی قرار بگیرد که متاسفانه چنین نشد.