رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران هشدار داد:

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: بیشترین آمار بستری در دو هفته اخیر به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال تعلق دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا زالی در خصوص توزیع نسبی گروه های سنی افرادی که در تهران از ابتدای اسفندماه بستری شدند، گفت: بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم افراد بین ۳۰ تا ۳۹ سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم. زالی بیان کرد: ۵۸ درصد آمار بیماران بستری را اقایان تشکیل می دهند.او با اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا ۵ مردادماه در تهران بستری شدند، ۶۱ درصد ترخیص شدند و تاکنون ۷,۷ درصد از بیماران فوت کرده اند، گفت: ۲۱ درصد آمار فوتی ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده است و در گروه های سنی پایین تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم. زالی از جمع آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ترخیصی در تهران خبر داد و افزود: بالاترین میزان ابتلا در ‍مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است. در این مناطق شرایط اجتماعی، اقتصادی و امکاناتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق مشاهده می شود. او ادامه داد: نانوایی ها در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، آسیب پذیرترین صنف شناخته شده اند و بعد از آنها، سوپرمارکت ها این وضعیت را دارند. وی با اشاره به اینکه حداقل تا سه سال آینده عرصه جهانی با این پدیده رو به رو خواهد بود، ادامه داد: در دنیا و در کشور با مدیریت یکپارچه، اتکا به شواهد و مستندات علمی، بهره جستن از تجارب کشورهای موفق و توجه به توصیه های اکید و موثر سازمان بهداشت جهانی می توان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کرد.

 

 

پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی "دلارام شکیبا" دانشمند ایرانی موفق شدند به بینشهای جدیدی در مورد ترمیم زخم دست یابند.به گزارش ایسنا ، هنگامی که زخمی روی پوست ایجاد میشود، سلولهای بدن به سرعت فرآیند ترمیم پوست را آغاز میکنند. اگرچه نحوه ترمیم زخم توسط سلولها و شکلگیری زخمها مشخص است اما پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس" به سرپرستی "دلارام شکیبا"، دانشمند ایرانی این دانشگاه، برای نخستین بار توانستند چگونگی آغاز این فرآیند را نشان دهند و بینشهای جدیدی را در مورد ترمیم زخم، فیبروز و متاستاز سرطان فراهم کنند.شکیبا و همکارانش، روشی را کشف کردند که فیبروبلاستها به وسیله آن با ماتریس خارج سلولی در تعامل قرار میگیرند. آنها نوعی فرآیند بازگشتی را کشف کردند که بین سلولها و محیط اطراف آنها وجود دارد و در ساختار سلولهایی که پیشتر ناشناخته بودهاند نیز دیده میشود.شکیبا گفت: تلاشهای بالینی برای جلوگیری از پیشرفت مشکلاتی مانند زخم و فیبروز، چندان موفقیتآمیز نبودهاند. ما در پژوهش خود دریافتیم که فیبروبلاستها در مراحل نخست این فرآیند، از مکانیسمهای متفاوتی استفاده میکنند و واکنش آنها به داروها در این مراحل میتواند با واکنش آنها در مراحل بعدی متفاوت باشد.

گروهی از محققان برج فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر رباتهای سرویس رسانی را طراحی کرده و ساختند که از آنها میتوان در رستورانها برای ارائه سرویسهای سفارش شده از سوی مشتریان بهره برد.اسماعیل مهرابی از محققان این طرح در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت ربات "خوش آمدگو" و "سرویس رسان" گفت: با راه اندازی مجتمع رباتیکی ایران تعدادی از رباتهای ساخته شده شامل ربات خوش آمدگو و سرویس رسان با تعامل با انسان به کار برده شد و این رباتها در این مجتمع سرویس رسانی خواهند کرد.وی با اشاره به ویژگیهای رباتهای ساخته شده، اظهار کرد: این رباتها دارای حس شنوایی هستند و از قابلیت تعامل با انسان برخوردارند و میتوانند به زبانهای فارسی و انگلیسی صحبت کنند.مهرابی خاطر نشان کرد: روند سفارش در این مجتمع به صورت مدرن و تکنولوژیک است، به گونهای که ثبت سفارش از طریق تبلتهای روی میزها انجام میشود و پرداخت هزینه نیز به صورت الکترونیکی و آنلاین برنامه ریزی شده است.وی با بیان اینکه در این مجتمع چندین ربات سرویس‎های سفارش داده شده را ارائه میکنند، یادآور شد: برای حرکت این رباتها هیچ مسیری مشخص نشده و به گونهای در آنها برنامه ریزی شده است که با هم برخورد نخواهند کرد و رباتهای ساخته شده بدون داشتن مسیر قبلی به درستی راه خود را برای رسیدن به مقصد طی میکنند.

شهره سلطانی بازیگر تلویزیون از ابتلای خود به کرونا خبر داد و درباره شرایط کاری این روزهای خود گفت.به گزارش مهر، شهره سلطانی درباره ابتلایش به کرونا گفت: خدا را شکر بهتر هستم. خودم هم نمیدانم چطور شد. یک روز متوجه شدم یکسری علائم دارم. اول فکر میکردم از نوع سرماخوردگی است. علائمی مثل سردرد، گوش درد و گلودرد و سرفه هم داشتم.وی افزود: ریههایم از بچگی ضعیف بود و همیشه درگیر بودهام. من از کودکی زمینه ریوی دارم و یک دفعه متوجه شدم این علائم را دارم. البته دو بار قبلش تست کرونا داده بودم و مبتلا نبودم. بعد دردهای بدنم بیشتر و علائمم بیشتر شد و نفس تنگی هم گرفتم.این بازیگر به نکته جالبی درباره تجربهاش از کرونا علی رغم آنچه متداول است اشاره کرد: حس بویایی و چشاییام را از دست ندادم! حس بویاییام صد برابر شده بود! با پزشکم صحبت کردم و گفت تست ریه بدهم. بعد دیدند ریههایم درگیر شده است. این روزها اگر سرما هم خورده باشید دکترها آن را به کرونا ربط میدهند.سلطانی یادآور شد: در حال حاضر خدا را شکر بهتر هستم. در این مدت استراحت کردم و داروهای تجویز شده را استفاده کردم. خدا به من رحم کرد و حدود ۱۶ -۱۵ روز درد داشتم.این بازیگر در پایان گفت: این روزها مشغول ضبط یک سریال هستم و اصلاً درگیر این سریال بودم و زمانی که آف بودم و سکانسهای باقی بازیگران گرفته میشد این اتفاق برایم افتاد. بعد از آن هم از گروه خواهش کردم که تجدید قوا کنم و بعد برگردم.