احتمال برگزاری انتخابات ریاستجمهوری طی ٢ روز

رئیس ستاد انتخابات با متفاوت توصیف کردن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع، پیشنهادها و سناریوهای مختلف در حال بررسی است.به گزارش تسنیم، جمال عرف در تشریح پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیشنهاد ما درباره زمان و مکان انتخابات است؛ مبنی بر اینکه زمان اخذ رأی را از یک روز به ۲ روز افزایش دهیم، یعنی یکی از پیشنهادهای ما افزایش تعداد روزهای رأیگیری است.وی خاطرنشان کرد: البته قانون اجازه برگزاری انتخابات در ۲ روز را نداده اما ستاد ملی مبارزه با کرونا میتواند با تصویب این موضوع دست ما را در این زمینه باز بگذارد.معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: پیشنهاد دیگر ما افزایش شعب اخذ رأی است، یعنی فرضاً اگر ما ۶۰ هزار شعبه داریم، این تعداد را به ۸۰ هزار شعبه افزایش دهیم.عرف افزود: با توجه به اینکه قانون انتخابات موجود محدودیتهایی را در این زمینه برای مجریان پیشبینی کرده، نیاز داریم پیشنهادمان در صورت موافقت شورای نگهبان به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا برسد، چراکه مصوبات این ستاد در حکم مصوبات شورایعالی امنیت ملی است.

 

 

شفافیت و سوتزنی دو عامل بازدارندگی از فساد

نماینده نجف آباد در مجلس با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح سوت زنی و اینکه شفافیت و سوتزنی دو عامل بازدارندگی از فساد هستند گفت:جریمههای نقدی سنگین مجرمان مالی و بازگشت پولهای رفته به بیت المال یکی از آثار این طرح است و مردم نیز میتوانند اطمینان داشته باشند، در صورتی که فساد را گزارش دهند، هم مورد حمایت مادی و معنوی قرار می گیرند و هم به آن فساد رسیدگی کامل و سریع خواهد شد. ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با تسنیم، گفت: طرح حمایت از افشاکنندگان مفاسد اقتصادی(سوت زنی) کمک میکند افراد برای افشای فساد انگیزه داشته باشند.نماینده نجف آباد ادامه داد: در طرح مذکور باید فرد سوت زن مورد حمایت فیزیکی قرار بگیرد و حتی حمایت از خانواده وی نیز مورد توجه قرار گیرد.ابوترابی با بیان اینکه در این طرح مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته، درصدی از فساد کشف شده را به اعلام کننده پرداخت می شود، تصریح کرد: طرحهای اینچنینی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته که شاخص فساد پایینی دارند در حال اجرا است که امیدواریم با تصویب و اجرای دقیق و درست این طرح جلوی بسیاری از فسادها گرفته شود.

تمدید معافیت عراق از تحریمهای ایران

دونالد ترامپ روز جمعه طول مدت معافیت از تحریم های ایران برای عراق را که این کشور را قادر می سازد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد، کاهش داد. به گزارش ایسنا معافیت از تحریم ها معمولا ۱۲۰ روز به طول می انجامند که پس از افزایش فشار بر ایران توسط مایک پمپئو وزیر اموز خارجه این کشور، این مدت به ۶۰ روز کاهش یافت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پمپئو این معافیت را به مدت ۴۵ روز دیگر تمدید کرده و این اقدام دولت ترامپ را با تصمیم نهایی تمدید یا لغو کلی این معافیت ها پیش از پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ۲۰ ژانویه مواجه می سازد.این سخنگو ادامه داد: وزیر امور خارجه معافیت از تحریم ها برای عراق را تمدید کرد تا این کشور بتواند جهت واردات برق از ایران تبادلات مالی مربوطه را انجام دهد. این معافیت اطمینان ایجاد می کند که عراق قادر به تامین نیازهای کوتاه مدتش در زمینه انرژی است، در حالی که گام هایی در راستای کاهش وابستگی به واردات ایران بر می دارد.عراق با واردات گاز و برق از ایران یک سوم نیازهایش در زمینه انرژی را تامین می کند.

ترامپ قصد درگیری ندارد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: دونالد ترامپ قصد ندارد که درگیری جدیدی در منطقه ایجاد کند و او اخیرا خارج کردن برخی نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان را اعلام کرد اما به خوبی می دانیم که ایران فعالیت های خطرناکی در منطقه دارد و این امر را به وضوح در عراق دیدیم. فکر کنم که این مساله برای همگان روشن باشد. به گزارش ایسنا، الیوت آبرامز گفت: آمریکا به هرگونه تعرضی که ایران و یا شبه نظامیان آن علیه شهروندان آمریکایی انجام می دهند، پاسخ محکمی خواهد داد.او مدعی شد: تهران خودش تصمیم گرفت که هرج و مرج و تروریسم را در منطقه رواج دهد و روابط محکمی با القاعده دارد.این مقام آمریکایی مدعی شد که ایران می خواهد از نابودی القاعده در منطقه جلوگیری کند زیرا خواهان هجوم به کشورها و اشخاصی است که القاعده پیش از این آن ها را هدف قرار داده بود!

اصابت موشک به سفارت ایران در کابل

سفارت ایران در کابل در توییتی اعلام کرد: ‏یکی از موشک های شلیک شده در محوطه سفارت ایران در کابل فرود آمده و ترکش های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه ها، تأسیسات و تجهیزات سفارت اصابت نمود. به گزارش ایسنا، سفارت کشورمان در افغانستان ادامه داد: این حادثه تلفاتی در برنداشت و کلیه پرسنل سفارت در سلامت کامل به سر می برند. وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که صبح شنبه ۱۴ موشک به شهر کابل شلیک شده که در این حادثه سه نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدهاند.طالبان گفته که این حمله توسط آنان انجام نشده است.

فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از فشار حداکثری آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در توییتر درباره «کارزار فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران نوشت: آمریکا با افتخار(و به طور توجیه پذیری) اظهار می کند که کارزار فشار حداکثری تاثیری ویران گر روی اقتصاد ایران داشته است. اما این یک روی سکه است. روی دیگر، رنج انسانی، مقررات تضعیف شده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای و شکست کامل اهداف عنوان شده است.اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» تحریم های متعددی را بر ایران اعمال کرد.

بازگشت مشروط بایدن به برجام

وزیر امور خارجه احتمالی دولت بایدن گفت: به شرط مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه از بازگشت آمریکا به توافق هستهای(برجام) حمایت میکند.به گزارش ایسنا، کریس کونز با تاکید بر این که او فقط موضع خودش را بیان میکند، گفت: «واشنگتن پس از این که از بازگشت به برجام حمایت کند، راهی رو به جلو در زمینه محدود کردن برنامه موشکی آن ها و حمایتشان از نیروهای نیابتی نیاز خواهد داشت. این دو باید همزمان اتفاق بیفتند.

گزافهگوییهای پمپئو علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا در مورد ایران مدعی شد: هنوز هم تمام گزینهها علیه ایران روی میز است؛ موضع دولت ترامپ در این چهار سال در این باره روشن بوده. هیچ دلیلی وجود ندارد که این رویکرد تغییر کند. به گزارش ایلنا، مایک پمپئو در مورد تحریمها مدعی شد: تحریمها تا حد زیادی، توانایی ایران برای اقدامات بدخواهانه در سراسر جهان را کاهش داده است. البته این تحریمها کامل نیست. چرا که ایران هنوز هم در حال فعالیت است.آن ها به غنیسازی ادامه میدهند و این یعنی آنها در اساس فعالیتهای خود را تغییری ندادهاند.

اعلام کاندیداهای احتمالی کارگزاران

رییس شورای مرکزی کارگزاران با اعلام اسامی کاندیداهای احتمالی ریاستجمهوری این تشکل سیاسی اصلاحطلب، فرایند حضور کارگزاران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.محسن هاشمی در گفتوگو با ایسنا افزود: در حال حاضر نام حدود بیست کاندیدا در این فهرست حضور دارد که آیتالله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علیاکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند.

رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

رییس جمهور با اشاره به اینکه در نظر داریم با اقدامات حمایتی مردم را در شرایط فعلی کمک کنیم، اعلام کرد: امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر گیریم که بازپرداخت ۳۰ ماهه دارد.به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز آغاز طرح جامعی است که باید در شهرهای قرمز، زرد و نارنجی اجرایی و عملیاتی شود، اظهار کرد: ما دوره بسیار سختی در کرونا داشتیم که اسفند پارسال و فروردین امسال بود اما از اردیبهشت که شرایط بهتر شد تا الان، مواجه با موج دوم کرونا و بعد موج سوم کرونا شدیم و تصمیم به تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.وی افزود: هدف اصلی از این کار این است که شیوع ویروس را کنترل کنیم و افرادی که مبتلا میشوند را زودتر شناسایی کنیم و آنانی که باید قرنطینه شوند هم در این مسیر قرار گیرند.

رییس جمهور با بیان اینکه ما باید همه پروتکلها را رعایت کنیم تا فشار اقتصادی بر کسبوکارهایی که از امروز ممنوع میشوند، زودتر برطرف شود، اظهار کرد: اگر در این دو هفته هم خدای نکرده به نتیجه مطلوب نرسیم. ممکن است باز هم این تعطیلی ادامه یابد. پس علاوه بر رعایت پروتکلها برای سلامتی خود و خانواده و کاهش فشار بر کادر درمان، باید برای رفع تعطیلی مشاغل هم به رعایت پروتکلها توجه کنیم.روحانی با انتقاد از افزایش دورهمیهای خانوادگی در ماههای اخیر، گفت: قبلاً مطرح بود که اگر کسی مبتلا باشد و در جمع خانوادگی که معمولاً با استفاده نکردن از ماسک هم همراه میشود، عطسه یا سرفه کند، میتواند پنجاه نفر را مبتلا کند. به خصوص که ممکن است در خانهها سیستم تهویه مناسبی هم وجود نداشته باشد. حتی گفته میشود حرف زدن فردی که مبتلاست نیز میتواند منجر به انتقال ویروس شود.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاههای انتظامی باید در رعایت پروتکلهای بهداشتی در دو هفته اخیر همکاری لازم را داشته باشند، اظهار کرد: همه دستگاههای دولتی و غیردولتی باید در امر انجام این کار همکاری کنند و فقط به نیروهای انتظامی یا دولتی سپرده نشود. همه نیروهای بسیج و معتمدان محلی نیز باید برای هدایت افراد مبتلا به مراکز تستگیری کمک کنند و نیز نیازهای روزمره کسانی که در خانه بستری هستند را با کمک خود برطرف سازند.روحانی یادآور شد: اطلاعرسانی به موقع و شفاف و روشن تصمیمات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و خود وزارت بهداشت باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد تا بدانند شرایط چگونه است. همچنین باید مردم را اقناع کنیم که هیچ راهی جز رعایت توصیه و پروتکل وجود ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه به سمت انجام تست ۱۰۰ هزار نفری در روز میرویم، تاکید کرد: باید تجمع و تردد را کاهش دهیم؛ در بعضی مناطق ناچار به تعطیلی شدیم تا شدت تجمع و تردد کمتر شود. همچنین امروز صحبت شد و قرار است قرارگاه بررسی کند که تمام افرادی که بیرون میآیند حتما کارت شناسایی همراهشان باشد تا کسانی که مبتلا هستند از ورود به اماکن عمومی باز داشته شوند.وی با بیان اینکه صداوسیما باید برای ساعات فراغت مردم و در خانه ماندنشان برنامههای مفرحی داشته باشد، گفت: همچنین باید فرزندان ما که در خانهها هستند امر آموزش را از طریق صداوسیما دنبال کنند و با معلمان خود در ارتباط باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در نظر داریم با اقدامات حمایتی مردم را در شرایط فعلی کمک کنیم، تصریح کرد: امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر گیریم. همچنین برخی موارد حمایتی دیگر نیز وجود دارد.رییس جمهور در پایان گفت: اگر مردم رعایت کنند و با مدارا نسبت به این ویروس عمل کنند حتی به یک ساعت تعطیل نیز نیاز نداریم. امیدوارم که در دو هفته پیشرو نتایج مثبتی به دست آید و شرایط بهتر شود.

این در حالی است که رییس جمهور در جلسه هیات دولت به تصمیمات اخیر ستاد اقتصادی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرده و گفته بود: در ستاد اقتصادی دولت و هیات دولت تصویب کردیم که دولت به دنبال محدودیتهای جدید و تعطیلاتی که به مردم فشار اقتصادی وارد میکند باید به مردم کمک کند تا بخشی از این فشارها کاهش یابد. آنهایی که حقوق ثابت میگیرند در حال تعطیل هم حقوقشان ثابت است و امروز کسانی که حقوق ثابت نمیگیرند و باید با کسب و کار و خدمات خود درآمد داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

وی اضافه کرد: طبق برآورد باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه آینده بسته کمک معیشتی ارائه کنیم. روز شنبه در ستاد کرونا این موضوع را تصویب میکنیم و افرادی که مشمول این کمک میشوند در ماههای آذر، دی ، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر صد هزار تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند. برای همین خانوادهها که حدود ۱۰ میلیون خانواده میشوند وام یک میلیونی هم در نظر گرفتهایم که مثل وام قبلی پرداخت میشود. البته این وام برای همه دریافت کنندگان یارانه نیست. در بخش درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست تحت پوشش قرار میگیرد و داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشوند مشمول بیمه خواهد شد.

روحانی افزود: باید از شرکتهای دانش بنیان به خاطر تلاشهایشان تشکر کنم به طور مثال آنها کیتهای تشخیص سریع آماده کردند که ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه آن مشخص میشودو ما به کمک شرکتهای دانش بنیان در سی تی اسکن و ونتیلاتور نیازی به خارج نداریم و برخی داروهایی هم که برای این بیماری توصیه میشود در داخل تولید میشود . ما تلاشهای لازم را برای خرید واکسن از کشورهای دیگر انجام دادهایم. اما در عین حال شرکتهای دانش بنیان هم تلاش میکنند که به واکسن دست پیدا کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور با اشاره به محدودیتهای جدید کرونایی که از اول آذر اعمال خواهد شد عنوان کرد: به دلیل اوج گیری کرونا در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم در این مرحله جدید شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درمیآیند. البته همه ما میدانیم که تعطیلیها و محدودیت شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست و صرفا از طریق تغییر سبک زندگی اجرای پروتکلهای بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی ، عدم رفت و آمد خانوادگی و مراسم عزا، شادی، مناسک دینی ، مذهبی و ملی مشکل کرونا کمتر میشود واگر مردم این سبک زندگی را تغییر ندهند با تعطیلی تغییر چندانی ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی دولت تشریح کرد

سخنگوی دولت با اشاره به جنگ اقتصادی و تکیه بر دیپلماسی گفت: دولت در تمام این مدت و در حالی که سپر خود را هرگز در دفاع از معیشت و سلامت مردم و در نبردی بیامان با تحریم و کرونا زمین نینداخته، حملات زهرآلودی که از پشت انجام شده را هم تحمل کرده و برای مصالح ملی و نیز بیشتر تلخ نشدن کام جامعه، کام برنکشیده است. به گزارش ایلنا، علی ربیعی گفت: مردم ایران سالها با رنج تحریم و در یکسال اخیر هم با دو رنج همپوشان روبهرو بودهاند.

مردم خسته ولی با همه کاستیها و گلایهها و اعتراضها همچنان در چارچوب دفاع از ایران ایستادهاند و در دوران آغاز شکست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی، انتظار فرداهای بهتر برای خود و فرزندانشان حق آنهاست.

وی گفت: استراتژی دولت در ماهها و سالهای گذشته، چهار مرحله داشت: اول، دور زدن تحریمها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بیاعتبار کردن فلسفه وجودی «فشار حداکثری» از راه اعتبار بخشیدن به تابآوری ملی و تأثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریمهای یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشتناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال دوباره تحریمها در آینده. وی افزود: تاکنون دو مرحله سخت را پشت سر گذاشتهایم و باید مصمم باشیم که این استراتژی را تا آخرین مرحله به پایان ببریم.

این نه تنها استراتژی دولت که محمل امید مردم هم هست؛ امیدی که هرگونه تلاش برای از میان بردن آن کمتر از جفا به مردم نیست.

من اساساً نمیدانم و نمیفهمم که چگونه عدهای از نتیجه انتخابات امریکا حتی داغتر از طرفداران کاندیدای شکستخورده نگران بودند و برخی او را با اسطورههای مذهبی ما هم شبیهسازی کردند!! سخنگوی دولت گفت: متأسفانه تاکنون و در راه پشتسر گذاشتن دو مرحله نخست،
گویی عدهای ناخواسته دستان آتشنشانها برای خاموش کردن آتشی که دشمن به خانه ما انداخته بود، را میبستند.

عضو حزب اعتماد ملی از تفکرات قالیباف انتقاد کرد

عضو حزب اعتماد ملی گفت: عمده صدایی که از مجلسی که قالیباف رییس آن است شنیدهایم، مطالبه خودروی شاسی بلند یا مشخص کردن حد فاصل رشوه با شیرینی بود. البته در این میان تحلیلهای شاذی هم شنیدیم که شیعیان میشیگان عامل پیروزی بایدن بودند، آنهم از کسی که خودش تحصیلکرده آمریکاست.

حجت نظری در گفتوگو با ایلنا افزود: اگر باور شخصی قالیباف این است مسندی که در حال حاضر بر آن تکیه کرده، جایگاه مناسبی برای او نیست و حاضر به ترک آن هم نیست، نمیتوان واژهای در خورتر از خیانت به آن اطلاق کرد. ایشان کمتر از یکسال پیش و پس از چند سال نقد و هجمه علیه مجلس دهم و دولت تدبیر و امید که توسط جریان اصولگرا انجام شد، به عنوان سرلیست این جریان در تهران با وعدههایی به مجلس وارد شد که تاکنون نه تنها هیچ کدام از آنها محقق نشده، بلکه اوضاع بدتر از قبل هم شده است. کدام قانون را اصلاح کرده که گرهای از مشکلات مردم باز کند؟

وی با بیان اینکه مجلس امروز، حاصل نوع مدیریت قالیباف است، گفت: اگر مجلس در راس امور نیست، باید ببینیم که رییس آن چه اقداماتی برای قرار گرفتن در راس انجام داده است؟ چرا مجلس جایی در ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد؟ چرا مجلس جایی در قیمتگذاری ارز و خودرو و از آن مهمتر کالاهای اساسی ندارد؟ شاید پاسخ این باشد که چون رییس مجلس دغدغههای دیگری دارد و برنامههای ارتقای جایگاه مجلس را پوشش نمیدهد. از طرفی شاید فکر میکند اگر امروز این اختیارات را برای مجلس تثبیت کند و بر فرض اگر خودش رییسجمهور شد، آنوقت چگونه و به چه بهانهای میتواند اختیارات اجرایی که برای مجلس گرفته را به دولت برگرداند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هدفگذاری قالیباف در دو دوره پایانی حضورش در شهرداری تهران، رییسجمهور شدن بود، اظهار کرد: نتیجه این نگاه غافل شدن از زیرمجموعه است که نتیجهای نامطلوب درپی داشت. تنها یکی از مثالهای آن، گزارشی است که اخیراً سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده و یک تخلف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را فقط در یکی از مناطق شهرداری تهران اعلام کرده که همه آنها به سال ۹۴ تا ۹۶ مربوط است.

جوزپ بورل برجام را توافق دوجانبه توصیف کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدگاهش را درباره مسیر جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با ایران و بازگشت به توافق هسته ای بیان کرد.

به گزارش ایسنا، مجله تایم درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر تعاملات این کشور نوشت: بایدن گفته است که دوباره به توافق هستهای ۲۰۱۵ ایران که شامل ۱۲ سال مذاکره با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و چین است، خواهد پیوست. ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق بیرون کشید و درواقع کل توافق را نابود کرد. سپس ایالات متحده تحریمهای سختگیرانهای را اعمال کرد، صادرات نفت ایران، مایه حیات اقتصادی آن را متوقف کرد و هر شرکتی را که در ایران سرمایهگذاری انجام میدهد را تهدید به ممانعت از فعالیت تجاری و اقتصادی در آمریکا کرد. این تهدید شرکتهای عظیم اروپایی، از جمله خودروساز فرانسوی پژو- سیتروئن و توتال غول انرژی را مجبور به رها کردن سرمایهگذاریهای بزرگ در ایران کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود تعهد بایدن به توافق هستهای ایران در گفتوگو با مجله تایم میگوید که احیای آن اکنون آسان نخواهد بود، به این دلیل که امضاکنندگان میتوانند در مورد لغو مجدد آن توسط رئیسجمهور آینده ایالات متحده محتاط باشند .

مجله تایمز مینویسد: از زمان خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸، ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده که لغو تحریمهای ایالات متحده را برای دولت بایدن دشوار خواهد کرد، چیزی که ایران به عنوان پیششرط توقف دوباره برنامه غنی سازی اورانیوم به آن نیاز دارد. بورل میگوید: این توافق فقط یک توافق هستهای نیست. این یک توافق اقتصادی است و ایران انتظار دارد مبادلهای برای متوقف کردن برنامه هستهای خود داشته باشد.

او گفت: مذاکرات مقدماتی میتواند به سرعت پس از تحلیف بایدن اتفاق بیفتد. این توافق تنها راه ممانعت ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است. فکر نمی کنم راهکار دیگری باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: شما هرگز تاریخ را به عقب نخواهید برگرداند. طی چهار سال رئیس جمهوری دونالد ترامپ، که اتحادیه اروپا را« دشمن» توصیف کرد و تعرفههایی بر کالاهای اروپایی وضع کرد، این احساس دائمی را برای اروپاییها بهجای گذاشت که حمایت ایالات متحده لزوماً قابل اعتماد نیست. ترامپ نوعی بیدارکننده بوده و من فکر میکنم ما باید بیدار بمانیم، ما نمیتوانیم بگوییم خوب ترامپ دیگر نیست، ما میتوانیم به حالت قبلی خود برگردیم. تایم مطرح کرد: تقریباً همه رهبران اتحادیه اروپا با ارسال پیامهای حسن نیت، پیروزی بایدن را جشن گرفتند. اما در پشت صحنه، در روزهای اخیر مقامات اتحادیه اروپا همچنین در مورد محتاط بودن در مورد ایالات متحده هشدار داده اند، زیرا نظرات ملیگرایانه ترامپ آشکارا در میان آمریکاییها از حمایت قوی برخوردار است و این نظرات می تواند در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ مجددا مطرح شوند.