تأکید بانک شهر بر کاهش مراجعه حضوری به شعب

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات بانک شهر از تمامی شهروندان و مشتریان شبکه بانکی خواست در جهت حفظ سلامتی خود و کارکنان این بانک ضمن توجه بیشتر به دستورالعمل های بهداشتی از حضور در شعب اجتناب کرده و استفاده از خدمات بانکداری غیرحضوری را در اولویت قرار دهند. جواد عطاران با اشاره به اعلام محدودیت های شدید کرونایی از امروز (اول آذر ماه) تاکید کرد: در راستای توجه به نیازهای مشتریان و کمک به کاهش حضور آنان در سطح شهرها، به خصوص کلان شهرهای کشور، سامانههای غیر حضوری بانک شهر آماده خدمات رسانی و رفع نیازهای بانکی شهروندان است. عطاران تصریح کرد: هم اکنون خدماتی مانند: مدیریت چک، دریافت شماره شبا، امکان انسداد کارت، دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی، استعلام و پرداخت تسهیلات ، مدیریت حساب ها ، پرداخت قبوض و ... بواسطه نرم افزار "همراه شهر" و "اینترنت بانک شهر" در دسترس است و شهروندان نیاز به حضور و مراجعه به شعب این بانک را ندارد. همچنین شهروندان بسیاری از خدمات بانکی ارائه شده در شعب را می توانند در ساعت مختلف شبانه روز از طریق پیشخوان های شهرنت دریافت کنند.

 

حل مشکل مسکن کارگران در بانک توسعه تعاون

حجت اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: این بانک با اختصاص خط اعتباری ۷۵ هزار میلیارد ریالی برای تعاونیهای مسکن، به دنبال حل مشکل مسکن کارگران در کشور است. حجت اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون که به همراه معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صندوق ضمانت سرمایهگذاری کشور به فریمان سفر کرده بود، با اعلام این خبر گفت: طبق اعلام بانک توسعه تعاون، قرار است به ازای هر واحد بهطور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به تعاونیهای مسکن کارگری اعطا شود. حجت الله مهدیان افزود: ارائه تسهیلات با خط اعتباری افزون بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور برای ۷۵ هزار تعاونی با اولویت کارگری و بازپرداخت دهساله انجام میشود و امیدواریم این اقدام منجر به تحول و رونق تعاونیهای مسکن شود. وی با اشاره به اینکه خط اعتباری بانک توسعه تعاون در اختیار کلیه استانها خصوصاً استان خراسان رضوی قرار خواهد گرفت، افزود: این خط به منظور حل مشکلات تعاونیها و آثار ناشی از کرونا ایجادشده و تعاونگران میتوانند تا پایان امسال برای دریافت این تسهیلات به شعب بانک توسعه تعاون مراجعه کنند، البته تسهیلات دیگری نیز برای تعاونیهای جوانان و زنان با نرخ ترجیحی بین ۸ تا ۱۲ درصد پیشبینیشده است.

٣هزارو١٩ریال سود به ازای هر سهم بیمه کوثر

۳هزار و۱۹ریال سود در صورتهای مالی حسابرسی شده در دوره ۶ماهه منتهی به ۳۱شهریور ماه سال۹۹ بیمه کوثر شناسایی شد. این شرکت در این دوره افزایش سرمایه ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۸ ، سود هر سهم ۷۵۴ درصد رشد داشته است. مصطفی مقصودی افزود: براساس عملکرد ۶ماهه برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه مبلغ ۱۰هزارو۶۵۰میلیارد ریال سود خالص محقق شده است. وی از رشد ۲۹درصدی حقبیمه صادره نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبرداد و خاطرنشانکرد: در این دوره ۱۱هزارو۴۴۵میلیارد ریال حقبیمه صادر شده است. معاون مالی بیمه کوثر با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی مسئولان شرکت بیمه کوثر با هدفگذاریهای کوتاهمدت توانستند در بخش سرمایهگذاری موفقیتهای خوبی به دست آورند، خاطرنشانکرد: سرمایهگذاری در بخشهای مختلف و سودده اقتصادی نیز از عوامل تاثیرگذار در افزایش سوداوری شرکت است. مصطفی مقصودی کاهش محسوس بندهاي حسابرسي در سه سال اخير را از دستاوردهاي مهم شركت در راستاي اجراي قوانين و شفافيت هر چه بيشتر دانست.

 

رونمایی از تمبر یادبود سالگرد
تأسیس بیمه سرمد

رئیس کل بیمه مرکزی از تمبر یادبود هفتمین سالگرد تاسیس بیمه سرمد رونمایی کرد. مراسم رونمایی از تمبر یادبود هفتمین سالگرد تاسیس بیمه سرمد که با نماد کرونا منتشر شده است، با حضور دکتر غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، دکتر مجتبی کاتب رئیس هیات مدیره و مهندس مهدی مهدوی مدیرعامل بیمه سرمد برگزار شد. « همچنین در این مراسم از خدمت جدید بیمه سرمد در حوزه باشگاه مشتریان ویآیپی و نیز کتاب «انقلاب فناوری در صنعت بیمه» ترجمه و تالیف مجتبی کاتب، رئیس هیات مدیره بیمه سرمد نیز رونمایی شد. رئیس کل بیمه مرکزی در این مراسم گفت: اگر بتوانید برای مشتریان ویژه بیمه سرمد که در باشگاه مشتریان شما عضو هستند، خدمات منحصر بهفردی را در نظر بگیرید که به محض تماس با مرکز ۱۵۱۶ سرمد، این خدمات را به آنان ارائه کنید، کار باارزشی است که میتواند به رشد شما بهتر کمک کند. دکتر سلیمانی افزود: شما میتوانید این خدمات را حوزه بیمه شخص ثالث و درمان ارائه کنید که به شما کمک زیادی میکند. دکتر سلیمانی گفت: اگر بتوانید چنین خدماتی را به مشتریان ارائه کنید، یک بازار خاص را برای شرکت ایجاد میکنید و مشتریان ویآیپی به سمت شما میآیند و یک فضای جدیدی را در صنعت بیمه ایجاد میکنید.

رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات اعلام کرد:

گروه بانک و بیمه: رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران از کاهش نرخ تسهیلات تا ۱۲ درصد و افزایش مدت قرارداد سرمایه در گردش تا ۲ سال و طرح های سرمایه گذاری تا ۷ سال برای شرکت های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مسعود عبدیان رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران بر حمایت، پشتیبانی همه جانبه و نگاه ویژه بانک توسعه صادرات ایران به تامین مالی و ارائه خدمات خاص به شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه با صندوق نو آوری و شکوفایی نرخ سود تسهیلات برای سرمایه در گردش وطرح های سرمایه گذاری تا ۱۲ درصد کاهش و مدت قرار داد سرمایه در گردش تا ۲ سال و طرح ها تا ۷ سال قابل افزایش است.

به گفته عبدیان رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران برای این منظور باید درخواست تسهیلات شرکت های دانش بنیان در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت و مجوز لازم برای بانک صادر شود.

رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: تعیین وثائق برای شرکت های دانش بنیان بر اساس نتایج اعتبار سنجی شرکت ها انجام می پذیرد و علاوه بر وثائق متداول ضمانت نامه های صندوق های نو آوری و شکوفایی استانی تا سقف ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی بانک پذیرفته می شود.

عبدیان رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: هریک از مشتریان دانش بنیان می توانند تا سقف ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع بانک دریافت کنند.

رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران در ادامه گفت: مشاوره به شرکت های صادراتی برای رفع تعهدات ارزی صادراتی و وارداتی از دیگر خدماتی است که به شرکت های دانش بنیان از طریق شعب بانک توسعه صادرات ایران ارائه می شود.

وی افزود: از صندوق توسعه ملی نیز خواستار تعدیل در برخی از شرایط پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شده ایم. عبدیان رئیس اداره کل بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران از مشتریان بانک خواست تا در طول سال و هنگام تنظیم صورت های مالی سالانه خود با حسابرسان مشورت کرده و شرکت را به خاطر مسائل مالیاتی، کوچکتر از حد واقعی نشان ندهند تا دست بانک برای پرداخت تسهیلات به آنها باز باشد.

بیمه تجارتنو، در شش ماهه نخست سال ۹۹ بهترین نسبت های مالی را ثبت و در کنار آن توانست رشد ۹۴ درصدی تولید حق بیمه را نیز تجربه کند. همچنین این شرکت در شش ماه نخست امسال درحالی ۲ هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال سود ساخت که در دوره مشابه سال قبل این رقم ۲۰۵ میلیارد ریال بود.

نیما نوراللهی مدیرعامل شرکت بیمه تجارتنو با بیان مطلب فوق، گفت: با توجه به همهگیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی که متوجه تمام دنیا شده، تجارتنو توانسته با برنامهریزی مناسب و دقیق در حوزه درآمد حاصل از سرمایهگذاریها و همچنین سود حاصل از عملیات بیمهای، افزایش درآمد چشمگیری را تجربه کند. در واقع، این رشد از متوسط صنعت بیمه بالاتر بوده است.

در شش ماهه اول امسال حق بیمه تولیدی شرکت ۹۴ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته رشد داشته که این درصد رشد سه برابر متوسط رشد صنعت بیمه در سرفصل تولید حق بیمه و افزایش درآمد بیمهگری است. از طرفی در حوزه خسارت نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش را تجربه کردیم. یادآوری این نکته ضروری است که رشد تولید حق بیمه و کاهش خسارت عوامل مهم و تاثیرگذاری برای سودآوری یک شرکت بیمهای هستند، چرا که درآمدها بالا رفته و در مقابل، خسارتها که همان هزینههاست،کاهش مییابد. به همین دلیل سود فعالیت بیمهای شرکت در شش ماهه نخست امسال با وجود آنکه صنعت بیمه رشد منفی را تجربه کرد، مثبت بود.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری درباره بررسی صلاحیت ۲۱ مدیر بورسی گفت که آیا نوبت به پدرخوانده ها و دست های پنهان خواهد رسید؟ محمد مهدی زاهدی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:« در اخبار آمده است که ۲۱ مدیر بورسی سلب صلاحیت شدند، آیا نوبت به پدرخوانده ها و دست های پنهان هم خواهد رسید؟»

براساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان، مکلف به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی حداقل یک بازارگردان حسب مورد به بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس تهران و فرابورس ایران شده اند.

سخنگوی ستاد آزادسازی گفت:اقدامات لازم برای برگزاری مجامع الکترونیک شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، قم و کردستان در حال انجام است. حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی در رابطه با برگزاری مجامع الکترونیک ۵ شرکت سرمایه گذاری استانی اظهار کرد:اقدامات لازم برای برگزاری مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، قم و کردستان در حال انجام است تا مجامع الکترونیک این شرکت به زودی برگزار شود.
وی توضیح داد: در پی مرحله دوم طرح آزاد سازی سهام عدالت که آزاد سازی شرکت های سرمایه گذاری استانی در تمام استان های کشور با حدود ۳۰ میلیون سهامدار سهام عدالت را هدف گرفته است.

رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس
در نخستین روز آذر ماه

شاخص کل در بازار بورس دیروز ۲۱ هزار ۲۳۵ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد رسید. براساس معاملات دیروز بیش از ۲۰ میلیارد و ۸۳۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸۳ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۳۰۳ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۵۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۵۰۸ واحد رشد به ۲۵۱ هزار و ۲۱۰ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۴۲۷ واحد و شاخص بازار دوم ۲۰ هزار و ۶۸۴ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۹۴۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با دو هزار و ۲۰۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۶۳۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۴۲۵ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۳۶۵ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با یک هزار و ۳۴۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۲۶۳ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۱۲۵ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۹۵۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۹۲۱ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۹۱۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۲۵۴ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۰۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۵۵۳ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۳۸۲ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۳۱۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۶۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۱۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۱۵ واحد، باما (کاما) با ۱۵۷ واحد و بانک ملت (وبملت) هم با ۱۵۵ واحد، تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

برپایه این گزارش امروز نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ایران خودرو، سایپا،فولاد مبارکه اصفهان،بانک تجارت، ملی صنایع مس ایران و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

بازار سرمایه پس از سه ماه ریزش مستمر بالاخره هفت روز سبزپوش ماند

گروه بورس: بورس بعد از ۳ ماه ریزش مستمر که بسیاری از افراد را با زیان بسیار زیادی مواجه کرده بود، بالاخره یک هفته سبزپوش شد تا فعالین بازار سرمایه به آینده آن خوشبین باشند.

بورس تهران بعد از ۳ ماه ریزش بالاخره یک هفته مثبت به خود دید و نماگر اصلی این بازار در روندی صعودی که طی ۶ روز کاری که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است، حدود ۱۳۰ هزار واحد رشد داشته که شاخص کل را به عدد یک میلیون و سیصد و چهل و پنج هزار واحدی رسانده است. بررسی نحوه داد و ستد در روزهای گذشته نشان می دهد تا حدودی اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه در میان معامله گران حقیقی در حال بازگشت است و افزایش میزان ورود پول های حقیقی به بورس این مساله را نشان داده است. نحوه ورود و خروج پول حقیقی به بازار نشان می دهد، معامله گران خرد به روند فعلی اعتماد کرده و می خواهند در این بازار حضور داشته باشند. البته باید در این زمینه به کاهش هیجانات نیز اشاره کرد. روند معاملات نشان می دهد برخی نمادهای غیر ارزنده تا حدودی از سبد خرید سهامداران حذف شده و این نشان می دهد سهامداران تا حدودی به سمت بلوغ حرکت کرده اند.

رشد بازار بعد از کاهش ٤٥ درصدی

برخی تحلیلگران بازار سرمایه روند فعلی را آغاز دور جدید رشد بورس می دانند. این تحلیلگران اصلاح بیش از ۷۰ درصدی بورس را دلیل این موضوع می دانند. افت ۴۵ درصدی بورس طی ۳ ماه بسیاری از افراد حقیقی را تشویق به خروج از بورس کرد. در حال حاضر بازار با یک روند مناسب در حال ادامه روند خود است. باید دید این روند می تواند همسو با بازارهای جهانی ادامه مسیر دهد و در سایه این مساله میتوان به رشد معقول قیمتها حداقل در کوتاهمدت امیدوار بود یا نه. طی روزهای اخیر فشار فروش در بسیاری از گروهها کاهش یافته و نمادها یا در حال نوسان بوده اند و یا صف خرید با حجم مناسب برای آنها تشکیل شده است. ورود قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و دخالت آنها در امور سازمان بورس در راستای برخورد با متخلفان این سازمان نیز نقش بسزایی در بازگشت اعتماد به شدت کمرنگ شده به بازار سرمایه داشته است. جلسات متعدد نمایندگان مجلس به صورت علنی و غیرعلنی با مسوولین بازار سرمایه از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس سازمان بورس برای پیگیری دلایل اتفاقات ۳ ماه گذشته، این حس اطمینان را در بازار پررنگتر کرده است که علاوه بر دولت، سایر قوا نیز روندهای بازار سرمایه را پیگیری می کنند و این مساله نیز با برخورد با متخلفان در سازمان و شرکت های حقوقی ادامه پیدا کرده است. به گزارش ایرنا، بازار سهام بعد از مدت ها افت و روند اصلاحی پرشتابی که در پیش گرفته بود، هفته گذشته به سهامداران روی خوش نشان داد و وارد فاز صعودی شد، این روند تا پایان هفته ادامه دار بود و در نهایت با ١٠ درصد بازدهی مثبت به معاملات هفته آخر آبان ماه پایان داد.

چنین رشدی در بازار توانست تا حدودی اقبال سرمایه گذاران را نسبت به ورود سرمایه های خود در بورس افزایش دهد، در جریان این اتفاق ارزش معاملات بورس در روزهای پایانی هفته گذشته به بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این موضوع نشان دهنده ایجاد اعتماد دوباره سهامداران به سرمایه گذاری در بازار سهام بوده است. اکثر کارشناسان حاضر در بازار معتقدند که با وجود بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس، سهامداران نباید در انتظار رشدهای پرشتابی که بازار در ابتدای سال تجربه کرد، باشند بلکه رشد چند ماه نخست سال جاری اتفاقی تاریخی بود که به دلیل هیجان های ایجاد شده در بازار شاهد چنین روندی بودیم.

کارشناسان در کنار صحبت های مطرح شده معتقدند که بورس به نقطه ای جذاب برای سرمایه گذاری رسیده است و قیمت سهام بعد از اصلاح های سنگینی که برای مدتی طولانی تجربه کرده اکنون به بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری رسیده است، این در حالی است که بارها این موضوع مورد تاکید فعالان حرفه ای بازار قرار گرفته است که سهامداران باید براساس تحلیل های انجام شده سرمایه خود را وارد بورس کنند و نباید صف های خرید و فروش ایجاد شده در بازار را ملاک تصمیم گیری برای نحوه سرمایه گذاری خود قرار دهند.

با توجه به روزهای امیدوارکننده ای که بازار در معاملات هفته گذشته پشت سر گذاشت اکنون سهامداران چشم انتظار روند معاملات هفته جاری هستند که به نظر می رسد با توجه به تعطیلی کسب و کارها به مدت دو هفته شاهد افزایش اقبال سرمایه گذاری برای ورود سرمایه های خود به این بازار و تداوم روند صعودی شاخص بورس باشیم.

علت بازگشت روند صعودی به معاملات بورس

«امیرعلی امیر باقری» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بازار هفته گذشته طبق پیشبینیها پیش رفت و شاهد افزایش تقاضا در معاملات بازار و شاهد دست به دست شدن حجم مناسب سهام در قیمتهای کنونی بودیم، افزود: این روند بازار می تواند کف کوتاه مدتی را در بازار ایجاد کرده و در میان مدت و بلندمدت بازار را برای رشد معقول و منطقی آماده کند.

وی رشد هفته گذشته شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و گفت: در ابتدا قیمتها به لحاظ تکنیکالی به سطوحی مناسب برای سرمایهگذاری رسیدهاند که این سطوح برای پولهای جدید و هوشمند، قدری جذاب بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در بازگشایی نمادهای متوقف شده شاهد ورود پول حقیقیها به بازار بودیم و کاهش دخالت حقوقی ها در بازار بودیم. این کارشناس بازار سرمایه به دومین عامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی به شاخص بورس اشاره کرد و گفت: سرمایههای موجود در بازار به خصوص سرمایههایی که در شش ماه نخست سال وارد بازار شده بودند از جنس سرمایههای هیجانی هستند، بنابراین بازار سرمایه همچنان در فاز هیجانی به سر میبرد. وی خاطرنشان کرد: این موضوع به عنوان یکی از آفات بازار سهام در زمان صعود و نزول بازار محسوب میشود که بازار در این برهه از زمان به صورت هیجانی تصمیمگیری می کند و وارد عمل میشود. به گفته امیرباقری، تا زمانی که بازار به لحاظ منطقی به ثبات نرسد نمیتوان در انتظار رشد معقول و منطقی در این بازار بود. این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز را به عنوان یکی از پارامترهای مهم در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: اکنون روند معاملات در بازار ارز به ثبات رسیده است و بازار سهام در انتظار روند نزولی فرسایشی در بازار ارز است.

وی اظهار داشت: معاملات بورس اکنون در انتظار صعود نرخ ارز نیست و به طور قطع این موضوع به عنوان عاملی تلقی میشود که در بدنه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از مهمترین سوالاتی که در بازار سرمایه ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده این است که به چه دلیل بازار سرمایه با توجه به روند اصلاحی و نزولی ایجاد شده در نرخ ارز با رشد مواجه شده است، گفت: نخستین نکته که باید در این مورد به آن توجه کرد، وابستگی زمانی نرخ ارز و شاخص بورس است که این وابستگی در یک دورهای رخ میدهد، زمانی که بازار ارز با روند صعودی پرشتابی همراه شد بازار سرمایه رشد چندانی را تجربه نکرد و حتی حرکت آن به صورت درجا بود.